ORDIN nr. 32 din 12 martie 2014 privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţilor de inspecţie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale şi de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă în Ministerul Afacerilor Interne
Având în vedere prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, şi ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 50 alin. (3) din Legea nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentul ordin reglementează, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare M.A.I.:
a)activităţile de inspecţie a muncii, în domeniul raporturilor de muncă/serviciu şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
b)activităţile de prevenire a riscurilor profesionale şi de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă, denumite în continuare activităţi de prevenire şi protecţie, ca modalităţi concrete de realizare a măsurilor de securitate şi sănătate în muncă.
Art. 2
(1)Prevederile prezentului ordin se aplică unităţilor aparatului central al M.A.I., unităţilor, instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/în coordonarea/în cadrul M.A.I., denumite în continuare structuri M.A.I.
(2)Prevederilor prezentului ordin sunt incidente tuturor categoriilor de personal care încadrează structurile M.A.I., denumit în continuare personalul ministerului.
Art. 3
Scopul principal al activităţilor de inspecţie a muncii şi al celor de prevenire şi protecţie, în M.A.I., constă în creşterea nivelului de securitate şi sănătate ocupaţională pentru personalul ministerului.
Art. 4
(1)Activităţile de inspecţie a muncii în M.A.I. au ca obiectiv principal controlul în domeniile relaţiilor de muncă/serviciu şi al securităţii şi sănătăţii în muncă în structurile M.A.I.
(2)Activităţile de inspecţie a muncii în M.A.I. se efectuează de către structurile specializate organizate la nivelul Direcţiei generale management resurse umane, denumită în continuare D.G.M.R.U., inspectoratelor generale şi Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, denumită în continuare A.N.R.S.P.S.
Art. 5
(1)Activităţile de securitate şi sănătate în muncă în M.A.I. reprezintă ansamblul de activităţi instituţionalizate având ca scop asigurarea celor mai bune condiţii în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi psihice, sănătăţii lucrătorilor şi a altor persoane participante la procesul de muncă în toate structurile M.A.I.
(2)Activitatea de securitate şi sănătate în muncă în M.A.I. se efectuează de către lucrătorii desemnaţi/structurile de prevenire şi protecţie organizate la nivelul fiecărei structuri a M.A.I.
Art. 6
În desfăşurarea activităţilor de inspecţie a muncii şi de prevenire şi protecţie, inspectorii de muncă şi lucrătorii desemnaţi utilizează formularele potrivit modelelor instituite prin actele normative în vigoare.
CAPITOLUL II: Activitatea de inspecţie a muncii în structurile M.A.I.
SECŢIUNEA 1: Organizarea şi coordonarea activităţii de inspecţie a muncii
Art. 7
(1)Organizarea şi coordonarea activităţii de inspecţie a muncii la nivelul M.A.I. se realizează de către D.G.M.R.U., prin Serviciul inspecţia muncii.
(2)La nivelul structurilor M.A.I., altele decât cele subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează de către D.G.M.R.U., prin Serviciul inspecţia muncii.
(3)La nivelul inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează pentru structurile subordonate de către structurile de inspecţia muncii, care funcţionează în cadrul structurilor de resurse umane.
Art. 8
Persoanele cu atribuţii de coordonare şi control în domeniul raporturilor de muncă/serviciu, precum şi persoanele cu atribuţii de coordonare şi control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, încadrate în structura de specialitate a D.G.M.R.U. şi în cele de la nivelul inspectoratelor generale şi al A.N.R.S.P.S., sunt denumite în continuare inspectori de muncă.
Art. 9
Numărul posturilor prevăzute a fi încadrate cu inspectori de muncă se stabileşte în funcţie de numărul şi dimensiunea structurilor M.A.I. din domeniul de competenţă, precum şi de repartizarea teritorială a acestora şi se prevede ca atare în statele de organizare ale D.G.M.R.U., inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S.
SECŢIUNEA 2: Atribuţiile inspectorilor de muncă
Art. 10
(1)Inspectorilor de muncă le revin obligaţiile şi drepturile prevăzute de Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată.
(2)Atribuţiile inspectorilor de muncă sunt stabilite prin fişa postului, în condiţiile prezentului ordin.
Art. 11
Inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu din structura de specialitate a D.G.M.R.U. au următoarele atribuţii:
a)coordonează, îndrumă metodologic şi controlează activitatea inspectorilor de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu din inspectoratele generale şi din A.N.R.S.P.S.;
b)elaborează anteproiecte de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;
c)elaborează şi prezintă anual conducerii D.G.M.R.U. rapoarte cu privire la activitatea de inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;
d)colaborează în domeniul inspecţiei muncii cu organele de specialitate din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, denumit în continuare M.M.F.P.S.P.V., şi din alte ministere şi instituţii;
e)reînnoiesc sau, după caz, anulează avizele de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite pentru personalul civil al M.A.I., în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
f)ţin evidenţa registrelor generale de evidenţă a salariaţilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
g)efectuează controale pe linia raporturilor de muncă/serviciu în structurile M.A.I., potrivit prevederilor prezentului ordin;
h)soluţionează sesizările, reclamaţiile şi petiţiile primite;
i)organizează şi efectuează activităţi de perfecţionare profesională cu personalul de specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
j)îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite conform legii.
Art. 12
Inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu din cadrul inspectoratelor generale şi al A.N.R.S.P.S. au următoarele atribuţii:
a)efectuează controale pe linia raporturilor de muncă/serviciu în structurile M.A.I. subordonate inspectoratelor generale şi ale A.N.R.S.P.S., potrivit prevederilor prezentului ordin;
b)soluţionează sesizările, reclamaţiile şi petiţiile primite;
c)organizează şi efectuează activităţi de perfecţionare profesională cu personalul de specialitate din structurile M.A.I. coordonate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
d)participă la elaborarea anteproiectelor de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la activitatea de inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;
e)îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite conform legii.
Art. 13
(1)Inspectorii de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă din structura de specialitate a D.G.M.R.U. au următoarele atribuţii:
a)coordonează, îndrumă metodologic şi controlează activitatea inspectorilor de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă din inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S.;
b)elaborează anteproiecte de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;
c)elaborează şi prezintă anual conducerii D.G.M.R.U. rapoarte cu privire la activitatea de securitate şi sănătate în muncă;
d)colaborează în domeniul inspecţiei muncii cu organele de specialitate din cadrul M.M.F.P.S.P.V. şi din alte ministere şi instituţii;
e)efectuează controale pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă în structurile M.A.I., potrivit prevederilor prezentului ordin;
f)soluţionează sesizările, reclamaţiile şi petiţiile primite;
g)acordă asistenţă tehnică structurilor M.A.I. la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;
h)solicită efectuarea de măsurători şi determinări, examinarea de probe de produse şi de materiale în unităţi şi în afara acestora, pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
i)dispun sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
j)acordă structurilor M.A.I., altele decât cele subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
k)retrag autorizaţia prevăzută la lit. j), respectiv la art. 14 lit. h), în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile legislaţiei în vigoare;
l)cercetează evenimentele, avizează cercetarea şi stabilesc sau confirmă caracterul accidentelor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;
m)coordonează activitatea de instruire şi informare a personalului M.A.I. în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
n)coordonează activităţile de prevenire şi protecţie din structurile M.A.I.;
o)organizează şi efectuează activităţi de perfecţionare profesională cu personalul de specialitate din structurile M.A.I., în vederea asigurări aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
p)furnizează informaţii structurilor M.A.I. cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
q)controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor legale referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale;
r)avizează buletinele de măsurători, de analiză şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege pentru structurile M.A.I. prevăzute la art. 7 alin. (2);
s)verifică modul în care se respectă măsurile de protecţie a maternităţii la locurile de muncă pentru salariatele gravide, mame, lăuze şi care alăptează, din structurile M.A.I. prevăzute la art. 7 alin. (2);
ş)îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite conform legii.
(2)Modalitatea de comunicare, cercetare a evenimentelor, avizare a cercetării, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a incidentelor periculoase sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 14
Inspectorii de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă din cadrul inspectoratelor generale şi din A.N.R.S.P.S. au următoarele atribuţii:
a)efectuează controale pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă în structurile M.A.I. subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., potrivit prevederilor prezentului ordin;
b)coordonează, îndrumă şi controlează activitatea lucrătorilor desemnaţi din structurile M.A.I. subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S.;
c)soluţionează sesizările, reclamaţiile şi petiţiile primite;
d)participă la elaborarea anteproiectelor de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;
e)acordă asistenţă tehnică structurilor M.A.I. subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S. la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;
f)solicită efectuarea de măsurători şi determinări, examinarea de probe de produse şi de materiale în inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S., în structurile M.A.I. subordonate, precum şi în afara acestora, pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
g)dispun sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
h)acordă structurilor M.A.I. subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S. autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
i)retrag autorizaţia prevăzută la lit. h) în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile legislaţiei în vigoare;
j)comunică, cercetează evenimentele, avizează cercetarea şi stabilesc sau confirmă caracterul accidentelor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;
k)coordonează activitatea de instruire şi de informare a personalului din inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S., precum şi din structurile M.A.I. subordonate acestora, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
l)coordonează activităţile de prevenire şi protecţie din inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S., precum şi din structurile M.A.I. subordonate acestora;
m)organizează şi efectuează activităţi de perfecţionare profesională cu personalul de specialitate din inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S., precum şi din structurile M.A.I. subordonate acestora, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
n)furnizează informaţii personalului din cadrul inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., precum şi al structurilor M.A.I. subordonate acestora cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
o)controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor legale în structurile M.A.I. subordonate inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale;
p)avizează, pentru structurile M.A.I. subordonate inspectoratului general/A.N.R.S.P.S., buletinele de măsurători, de analiză şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;
q)verifică modul în care se respectă măsurile de protecţie a maternităţii la locurile de muncă pentru salariatele gravide, mame, lăuze sau care alăptează din inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S. şi structurile M.A.I. subordonate acestora;
r)îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite conform legii.
SECŢIUNEA 3: Raportări ale structurilor de inspecţia muncii din cadrul inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S. către D.G.M.R.U.
Art. 15
Structurile de inspecţia muncii din cadrul inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S. transmit la D.G.M.R.U. următoarele documente:
a)planul de muncă, aprobat de conducătorul inspectoratului general din care face parte structura sau al A.N.R.S.P.S., în luna ianuarie a fiecărui an, pentru anul respectiv;
b)sinteza controalelor executate, până la data de 15 a primei luni din semestrul calendaristic, pentru controalele efectuate în semestrul anterior;
c)planificarea controalelor, până la data de 15 a ultimei luni din semestrul calendaristic, pentru controalele planificate în semestrul următor;
d)sinteza rapoartelor prevăzute la art. 18, pentru structurile M.A.I. subordonate inspectoratului general/A.N.R.S.P.S., în luna ianuarie a fiecărui an, pentru anul anterior.
CAPITOLUL III: Activităţile de prevenire şi protecţie în structurile M.A.I.
SECŢIUNEA 1: Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie în structurile M.A.I.
Art. 16
(1)Responsabilitatea organizării activităţilor de prevenire şi protecţie în M.A.I. revine conducătorilor structurilor M.A.I.
(2)Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, în funcţie de numărul personalului încadrat în structura M.A.I., în una dintre următoarele modalităţi:
a)prin desemnarea unuia sau mai multor lucrători, în cazul structurilor M.A.I. cu până la 249 de lucrători, care nu desfăşoară activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b)prin înfiinţarea unei structuri de prevenire şi protecţie, prevăzută cu minimum două posturi, pentru structurile M.A.I. care au peste 250 de lucrători sau care desfăşoară activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În cazul în care, potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), într-o structură M.A.I. este desemnat un singur lucrător pentru a se ocupa de activităţile de prevenire şi protecţie, acesta se desemnează din structura de resurse umane, dacă aceasta este înfiinţată în unitate, şi trebuie să îndeplinească cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă corespunzătoare cel puţin nivelului mediu, conform prevederilor art. 49 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)În cazul în care, potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), într-o structură M.A.I. sunt desemnaţi mai mulţi lucrători pentru a se ocupa de activităţile de prevenire şi protecţie, unul dintre aceştia va coordona activităţile respective. În situaţia în care în structura M.A.I. este înfiinţată o structură de resurse umane, desemnarea lucrătorului coordonator se va realiza din cadrul acesteia.
(5)În cazul D.G.M.R.U., inspectoratelor generale şi A.N.R.S.P.S., dacă activităţile de prevenire şi protecţie sunt organizate potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), lucrătorii desemnaţi fac parte din structura de inspecţia muncii, fără a desfăşura activităţi de inspecţie a muncii.
(6)Structurile de prevenire şi protecţie menţionate la alin. (2) lit. b) funcţionează în cadrul structurii de resurse umane, dacă aceasta este înfiinţată.
(7)Lucrătorii desemnaţi din cadrul structurilor de prevenire şi protecţie menţionate la alin. (2) lit. b) trebuie să îndeplinească cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă corespunzătoare nivelului mediu şi/sau superior, conform prevederilor art. 49 şi 50 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Conducătorii structurilor de prevenire şi protecţie menţionate la alin. (2) lit. b) trebuie să îndeplinească cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă corespunzătoare nivelului superior, conform prevederilor art. 50 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 2: Atribuţiile lucrătorilor desemnaţi şi ale structurilor de prevenire şi protecţie
Art. 17
Lucrătorii desemnaţi/Structurile de prevenire şi protecţie desfăşoară activităţile prevăzute la art. 15 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte activităţi specifice prevăzute în actele normative în vigoare.
Art. 18
Lucrătorii desemnaţi/Structurile de prevenire şi protecţie elaborează şi transmit, până la data de 10 ianuarie, structurilor de inspecţia muncii coordonatoare raportul scris privind activităţile de prevenire şi protecţie desfăşurate în anul precedent, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.
SECŢIUNEA 3: Obligaţiile conducătorilor structurilor M.A.I. şi ale personalului ministerului
Art. 19
Pentru realizarea activităţilor de prevenire şi protecţie, conducătorii structurilor M.A.I. au următoarele obligaţii:
a)stabilesc în luna ianuarie a fiecărui an, prin dispoziţie de zi pe unitate/ordin de zi pe unitate/similar, persoanele, comisiile şi comitetele cu atribuţii pe linia activităţilor de securitate şi sănătate în muncă;
b)asigură perfecţionarea continuă a pregătirii lucrătorilor desemnaţi, a personalului structurilor de prevenire şi protecţie şi a reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, definiţi la art. 5 lit. d) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, din subordine, la nivelul prevăzut de legislaţia în vigoare, în timpul programului de lucru şi pe cheltuiala unităţii.
Art. 20
Conducătorii structurilor M.A.I. îndeplinesc şi obligaţiile angajatorilor prevăzute de legislaţia muncii şi de legislaţia privind securitatea şi sănătatea în muncă.
Art. 21
Obligaţiile personalului ministerului sunt cele prevăzute la art. 22 şi 23 din Legea nr. 319/2006, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV: Reprezentanţii lucrătorilor
Art. 22
Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, denumiţi în continuare reprezentanţii lucrătorilor, sunt persoanele astfel definite de art. 5 lit. d) din Legea nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, alese, selectate sau desemnate de personalul M.A.I. să îl reprezinte în ceea ce priveşte problemele referitoare la protecţia securităţii şi sănătăţii lucrătorilor în muncă.
Art. 23
Reprezentanţii lucrătorilor au drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile prevăzute de Legea nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, şi Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL V: Organizarea şi executarea controalelor
Art. 24
Controalele pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează de către inspectorii de muncă desemnaţi prin act administrativ al directorului general al D.G.M.R.U./inspectorilor generali/conducătorului A.N.R.S.P.S., potrivit competenţelor.
Art. 25
Organizarea şi desfăşurarea controalelor pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează conform procedurilor proprii specifice structurilor de inspecţie a muncii elaborate de D.G.M.R.U./inspectoratele generale/A.N.R.S.P.S.
Art. 26
Obiectivele controalelor efectuate de inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 27
(1)În timpul executării controlului, inspectorii de muncă din D.G.M.R.U., inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S. au competenţa să constate şi să sancţioneze faptele care, potrivit legislaţiei în vigoare, constituie contravenţii.
(2)În cazul constatării unei contravenţii, inspectorii de muncă, în calitate de agenţi constatatori, întocmesc procesul-verbal de constatare a contravenţiilor şi înştiinţarea de plată. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, precum şi modelul înştiinţării de plată sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(3)Sancţiunile contravenţionale prevăzute a fi aplicate angajatorilor, conform legislaţiei în vigoare, se aplică conducătorilor unităţilor.
(4)Reglementările legale în vigoare cu privire la regimul juridic al contravenţiilor se aplică în mod corespunzător.
Art. 28
În cazul constatării, în timpul executării controlului pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă, de fapte care reprezintă încălcări, cu vinovăţie, ale normelor referitoare la îndeplinirea atribuţiilor/îndatoririlor profesionale, inspectorii de muncă pot propune declanşarea procedurii privind cercetarea disciplinară conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL VI: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 29
(1)În situaţia în care condiţiile în baza cărora a fost acordată autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă se modifică ori se schimbă conducătorul structurii M.A.I. autorizate, structura M.A.I. respectivă va înştiinţa, după caz, Serviciul inspecţia muncii din D.G.M.R.U. sau structura de specialitate din inspectoratul general ori din A.N.R.S.P.S. care a emis autorizaţia, în termen de cel mult 30 de zile de la producerea modificării, şi va solicita o nouă autorizaţie, în baza documentelor întocmite potrivit prevederilor art. 6 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Autorizaţia emisă anterior rămâne valabilă până la emiterea noii autorizaţii, dacă a fost declanşată procedura prevăzută la alin. (1).
Art. 30
În cazul personalului care îşi desfăşoară activitatea în cadrul misiunilor internaţionale, cercetarea evenimentelor se efectuează conform prevederilor acordurilor în baza cărora participă la misiunile respective.
Art. 31
(1)Procedurile prevăzute la art. 25 se elaborează în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
(2)Procedurile elaborate de inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S. se avizează de către D.G.M.R.U.
Art. 32
Prevederile art. 9, art. 16 alin. (2) lit. b) şi art. 22 se duc la îndeplinire în termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Art. 33
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 34
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 498/2008 privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţilor de inspecţie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale şi de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă în Ministerul Afacerilor Interne, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 9 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 35
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Gabriel Oprea

ANEXA nr. 1: Comunicarea şi cercetarea evenimentelor, avizarea cercetării, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a incidentelor periculoase
CAPITOLUL 1: A. Comunicarea evenimentelor
1.Orice eveniment, aşa cum este definit la art. 5 lit. f) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, se: comunică de îndată conducătorului structurii M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul şi lucrătorului desemnat/structurii de prevenire şi protecţie de către conducătorul locului de muncă sau orice altă persoană care: are cunoştinţă despre producerea acestuia.
2.Conducătorul structurii M.A.I. prevăzute la pct. 1 are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a)inspectoratului general/A.N.R.S.P.S., în cazul structurilor M.A.I. subordonate acestora, respectiv D.G.M.R.U., în cazul celorlalte structuri;
b)asigurătorului, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare;
c)organelor de urmărire penală, după caz.
3.Inspectoratele generale şi A.N.R.S.P.S. au obligaţia de a comunica de îndată D.G.M.R.U.: incidentul periculos, evenimentul care a avut ca urmare un deces, evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate evidentă, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate.
4.Dacă printre victime se află şi personalul altor structuri, evenimentul se comunică conducătorilor acestora de către conducătorul structurii M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul.
5.În situaţiile prevăzute la pct. 2-4, comunicarea evenimentelor se face în scris, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Norme metodologice.
CAPITOLUL 2: B. Cercetarea evenimentelor
1.Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectuează imediat după comunicare, astfel:
a)în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă: de către structura M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul;
b)în cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase şi situaţii cu persoane date dispărute, de către structura M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncă din inspectoratul general sau A.N.R.S.P.S. pentru inspectoratele generale, A.N.R.S.P.S. şi structurile M.A.I. subordonate acestora, respectiv din D.G.M.R.U., pentru celelalte structuri M.A.I.;
c)în cazul accidentelor colective generate de evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile: de către structura M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncă din D.G.M.R.U.;
d)în cazul suspiciunilor de boală profesională şi al bolilor profesionale, de către Direcţia medicală;
e)în cazul unor situaţii care nu sunt prevăzute în prezenta anexă, structura de specialitate din cadrul D.G.M.R.U. stabileşte modul în care se efectuează cercetarea, la solicitarea structurii M.A.I. care comunică evenimentul.
2.Pentru cercetarea evenimentelor, conducătorul structurii M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul numeşte prin ordin de zi pe unitate/dispoziţie de zi pe unitate/similar o comisie compusă din cel puţin 3 persoane, denumită în continuare comisie de cercetare; una dintre aceste persoane trebuie să fie lucrător desemnat sau să facă parte din structura de prevenire şi protecţie. În cazurile prevăzute la pct. 1 lit. b) şi c), comisia de cercetare va fi coordonată de inspectorul de muncă din inspectoratul general sau A.N.R.S.P.S. pentru inspectoratul general, A.N.R.S.P.S. şi structurile subordonate acestora, respectiv din D.G.M.R.U. pentru celelalte structuri M.A.I., desemnat de conducătorii acestor unităţi.
3._
(1)Dacă se consideră necesar, pentru efectuarea cercetării evenimentului poate fi cooptat şi personal al altor structuri M.A.I.
(2)Cooptarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se face la propunerea scrisă a comisiei de cercetare, cu aprobarea scrisă a conducătorului structurii M.A.I. din care face parte persoana cooptată.
(3)În baza documentelor menţionate la alin. (2), persoanele cooptate devin membri ai comisiei de cercetare.
4.Persoanele numite în comisia de cercetare prevăzută la pct. 2 trebuie să aibă pregătire tehnică corespunzătoare, să nu fie implicate în organizarea şi conducerea locului de muncă unde a avut loc evenimentul şi să nu fi avut o responsabilitate în producerea evenimentului.
5.Dacă în eveniment sunt implicate victime din diferite structuri M.A.I., în comisia de cercetare numită de conducătorul structurii M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul se nominalizează şi persoanele numite de conducătorii celorlalte structuri M.A.I.
6.Conducătorul structurii M.A.I. care a organizat transportul răspunde pentru cercetarea accidentului de circulaţie produs pe drumurile publice urmat de incapacitate temporară de muncă, cu respectarea prevederilor pct. 4.
7.În cazul accidentelor de circulaţie produse pe drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane încadrate în structurile M.A.I. aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu sau care se deplasau de la domiciliu la locul de muncă ori invers, conducătorul structurii M.A.I. care a condus/a organizat activitatea sau la care este încadrată victima, în cazul accidentelor de traseu, solicită serviciilor de poliţie rutieră competente un exemplar al procesului-verbal de cercetare la faţa locului, precum şi orice alte documente existente, necesare cercetării - copii ale declaraţiilor, foaia de parcurs, ordin de deplasare/similar, schiţe. Cercetarea se efectuează în baza acestor acte, precum şi în baza altor documente din care rezultă că victima se afla în îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu sau se deplasa de la domiciliu la locul de muncă ori invers.
8.În caz de deces al persoanei accidentate, Inspectoratul General al Poliţiei Române sau structura M.A.I. din subordinea acestuia care a solicitat unităţii medico-legale raportul de constatare medico-legală este obligată să furnizeze o copie a acestui raport conducătorului structurii M.A.I. la care s-a produs evenimentul sau care a condus/a organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare sau, după caz, de la obţinere.
9.Persoanele împuternicite să efectueze cercetarea au drepturile prevăzute în art. 118 din Normele metodologice.
10.Termenele în care se încheie cercetarea evenimentelor sunt termenele prevăzute de actele normative în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă.
11.Cercetarea evenimentelor se finalizează cu întocmirea unui dosar ce cuprinde documentele prevăzute la art. 122 din Normele metodologice.
12.Dosarul de cercetare a evenimentului trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 123 din Normele metodologice şi se întocmeşte în numărul de exemplare prevăzut în art. 124 din Normele metodologice.
CAPITOLUL 3: C. Avizarea cercetării evenimentelor
1.Dosarul de cercetare întocmit de comisia de cercetare numită de conducătorul structurii M.A.I. se avizează de către inspectorii de muncă din inspectoratul general sau A.N.R.S.P.S., pentru structurile M.A.I. subordonate inspectoratului general sau A.N.R.S.P.S, respectiv din D.G.M.R.U. pentru celelalte structuri M.A.I., potrivit prevederilor art. 125 din Normele metodologice.
2.Dosarul de cercetare întocmit de comisia de cercetare numită de conducătorul structurii M.A.I. şi coordonată de inspectorii de muncă din cadrul inspectoratului general sau A.N.R.S.P.S. se avizează de către inspectorii de muncă din D.G.M.R.U., potrivit prevederilor art. 126 şi 127 din Normele metodologice.
3.Procesul-verbal de cercetare a evenimentului se întocmeşte potrivit prevederilor art. 128 lit. a)-v) şi art. 129-132 din Normele metodologice. Procesul-verbal întocmit de comisia de cercetare numită de conducătorul structurii M.A.I. se avizează de către acesta. Procesul-verbal întocmit de comisia coordonată de inspectori de muncă din cadrul inspectoratelor generale sau A.N.R.S.P.S. se avizează de inspectorii generali/conducătorul A.N.R.S.P.S. Procesul-verbal întocmit de comisia coordonată de D.G.M.R.U. se avizează de către directorul general al acesteia.
4.În cazul în care accidentul de muncă s-a produs la o structură M.A.I., alta decât cea care îl înregistrează, un exemplar din procesul-verbal de cercetare se trimite şi acesteia.
5.În cazul evenimentelor care nu au fost comunicate şi cercetate, dar persoana vătămată prezintă un certificat medical cu cod "accident de muncă", structura M.A.I. la care este încadrată va solicita acesteia o declaraţie scrisă privind data, locul, modul şi împrejurările în care s-a produs evenimentul.
6.În baza declaraţiei prevăzute la pct. 5 şi în funcţie de data, locul, modul şi împrejurările producerii evenimentului, evenimentul va fi comunicat ş cercetat potrivit legii sau, în situaţia în care evenimentul prevăzut la pct. 5 nu a avut loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu ori în timpul şi pe traseul normal al deplasării de la locul de muncă la domiciliu şi invers, structura M.A.I. la care este încadrată persoana vătămată va arhiva declaraţia originală împreună cu o copie a certificatului medical.
CAPITOLUL 4: D. Înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase
1.Înregistrarea accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase se face potrivit prevederilor art. 135 şi 136 din Normele metodologice.
2.Pentru situaţiile neprevăzute la art. 135 şi 136 din Normele metodologice, structura de specialitate din cadrul D.G.M.R.U., la solicitarea scrisă a comisiei de cercetare, stabileşte modul de înregistrare a accidentelor de muncă.
3.În baza procesului-verbal de cercetare, lucrătorul desemnat/structura de prevenire şi protecţie din cadrul structurii M.A.I. la care se înregistrează accidentul completează Formularul de înregistrare a accidentului de muncă, denumit în continuare FIAM.
4.FIAM se completează pentru fiecare persoană accidentată în câte 3 exemplare. În cazul în care persoana accidentată este sau era asigurată pentru accidente de muncă şi îmbolnăviri profesionale, potrivit legii, se va completa un exemplar suplimentar al FIAM care se va distribui le asigurătorul pe raza căruia angajatorul îşi are sediul social, domiciliul sau reşedinţa.
5.FIAM se înaintează spre avizare inspectorilor de muncă din inspectoratul general sau A.N.R.S.P.S. pentru structurile M.A.I. subordonate inspectoratului general şi A.N.R.S.P.S., respectiv D.G.M.R.U. pentru celelalte structuri M.A.I., care verifică şi avizează FIAM în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestuia. Un exemplar al FIAM, se păstrează la structura M.A.I. care l-a avizat. În rubrica destinată inspectorului-şef al inspectoratului teritorial de muncă semnează şeful nemijlocit al inspectorului de muncă care a avizat FIAM.
6.Angajatorul la care se înregistrează accidentul anexează FIAM la dosarul sau la procesul-verbal de cercetare şi distribuie un exemplar la persoana accidentată. FIAM, avizat de către inspectoratul general/A.N.R.S.P.S., se transmite la D.G.M.R.U. în format letric, în copie, sau în format electronic.
7.În cazul în care victima unui accident de muncă a fost propusă pentru pensionare, odată cu emiterea deciziei de încadrare într-o grupă de invaliditate se completează un exemplar al FIAM, care se anexează la dosarul de pensionare şi care se înaintează comisiei de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă.
8.Angajatorul la care se înregistrează accidentul are obligaţia de a anunţa încheierea perioadei de incapacitate temporară de muncă la structura de inspecţia muncii care a avizat FIAM, în termen de 5 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de incapacitate temporară de muncă.
9.Fiecare structură M.A.I. ţine evidenţa evenimentelor înregistrate conform prevederilor art. 141 din Normele metodologice.
10.În baza FIAM şi a proceselor-verbale de cercetare a incidentelor periculoase, inspectoratele generale, A.N.R.S.P.S. şi D.G.M.R.U. ţin evidenţa tuturor accidentelor de muncă şi a incidentelor periculoase înregistrate, potrivit prevederilor art. 142 alin. (2) din Normele metodologice.
ANEXA nr. 2: Raport privind desfăşurarea activităţilor de prevenire şi protecţie
- Model -
Structura M.A.I. ..................
Aprob.
Raportul privind desfăşurarea activităţilor de prevenire şi protecţie în anul ...........
Raportul va fi completat de către lucrătorul desemnat cu activităţile de prevenire şi protecţie şi va fi aprobat de conducătorul structurii M.A.I. Pentru detalierea răspunsurilor se pot folosi file suplimentare.
Termen de raportare: ................ (prima decadă a lunii ianuarie)
1.Datele de identificare a structurii M.A.I.:
Denumirea structurii M.A.I./număr personal încadrat ...................
Categorii de personal încadrat: militari |_| DA/|_| NU, poliţişti |_| DA/|_| NU, funcţionari publici |_| DA/|_| NU, soldaţi şi gradaţi voluntari |_| DA/|_| NU, personal contractual |_| DA/|_| NU
Adresa sediului principal ......................................
Adresele sediilor secundare: .................................
...............................................................................
Telefon ........, fax ........, e-mail ................
2.Datele de identificare ale lucrătorului desemnat/lucrătorilor desemnaţi
2.1.Numele şi prenumele: ................., telefon fix: ......., mobil: .............
Studii tehnice |_| DA/|_| NU
Data numirii/încadrării în funcţia de lucrător desemnat: ...................
Dacă funcţia este îndeplinită prin cumul: |_| DA/|_| NU
Structura în care este încadrat ......................
Studii de securitate şi sănătate în muncă: .........................
2.2.Numele şi prenumele: .............., telefon fix: .........., mobil: ............
Studii tehnice |_| DA/|_| NU
Data numirii/încadrării în funcţia de lucrător desemnat: ........................
Dacă funcţia este îndeplinită prin cumul: |_| DA/|_| NU
Structura în care este încadrat .....................
Studii de securitate şi sănătate în muncă: ....................
3.Autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă
3.1.Certificat constatator nr. ........ din data .............., emis de .......................
3.2.Se menţin condiţiile în baza cărora a fost eliberată autorizaţia |_| DA/|_| NU
4.Fonduri alocate pentru activităţile de prevenire şi protecţie şi modul de cheltuire a acestora ....................
5.Accidente de muncă înregistrate în anul ..................
5.1.Număr de evenimente cercetate: ........................
5.2.Număr de accidente de muncă înregistrate: ............, dintre care ........... individuale şi ............ colective
5.3.Număr de victime ale accidentelor de muncă (pentru care s-a întocmit Formularul de înregistrare a accidentului de muncă): ......, dintre care ........... cu incapacitate temporară de muncă, ............... cu invaliditate şi ............. decedaţi.
6.Situaţia instruirii de securitate şi sănătate în muncă
6.1.Numărul de persoane care nu au fişă de instruire individuală: ................
6.2.Numărul de persoane care nu au efectuat instruirea introductiv-generală: ................
6.3.Numărul de persoane care nu au efectuat instruirea la locul de muncă: .....................
6.4.Intervalul între două instruiri periodice, stabilit la nivelul structurii M.A.I.: ....................
6.5.Numărul de fişe de instruire colectivă întocmite în anul ........... (art. 82 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare): ................
7.S-a realizat şi s-a revizuit evaluarea riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, pe locuri de muncă/posturi de lucru?
|_| DA/|_| NU
Observaţii: .............................
8.Stadiul îndeplinirii măsurilor din planul de prevenire şi protecţie:
8.1.Acţiuni întreprinse în anul ...............
8.2.Acţiuni programate pentru anul ............, a căror realizare nu a fost posibilă/motivul/termen modificat cu aprobarea conducătorului structurii M.A.I.:
........../............/........................
........../............/........................
8.3.Data ultimei revizuiri a planului de prevenire şi protecţie ....................
8.4.Planul de prevenire şi protecţie a fost elaborat în baza evaluării riscurilor |_| DA/|_| NU
9.Stadiul întocmirii instrucţiunilor proprii de securitate şi sănătate în muncă
9.1.Existenţa instrucţiunilor proprii de securitate şi sănătate în muncă |_| DA/|_| NU
9.2.Data ultimei actualizări a instrucţiunilor proprii de securitate şi sănătate în muncă ..................
10.Au fost întocmite fişe de identificare a factorilor de risc profesional, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare?
|_| DA/|_| NU
11.Alte acţiuni întreprinse în anul ............ pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă
........................................................
12.Numărul de controale interne pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă în anul ............:
|_| Planificate/|_| Efectuate
13.Comitetul de securitate şi sănătate în muncă (CSSM)
13.1.Data numirii: ..............., prin OZU/DZU/similar nr. ............
13.2.A fost întocmit regulamentul propriu de funcţionare al CSSM |_| DA/|_| NU
13.3.Numărul de întruniri ale CSSM în anul ............, consemnate în procese-verbale ......................
14.Numărul de persoane din structura M.A.I. care au beneficiat de măsurile legale de protecţie a maternităţii la locurile de muncă în anul ..........:
15.Alte informaţii referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă
15.1.Propuneri: .......................
15.2.Probleme specifice structurii M.A.I.: .....................

Data .................

Lucrător desemnat,

.....................

ANEXA nr. 3: OBIECTIVELE controalelor efectuate de inspectorii de muncă
I.Pe linia raporturilor de muncă/serviciu:
1.respectarea legalităţii privind încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncă/serviciu ale personalului M.A.I.;
2.legalitatea clauzelor înscrise în contractele individuale de muncă ale personalului contractual, respectarea lor de către conducătorii unităţilor;
3.modul de întocmire şi completare a Registrului general de evidenţă a salariaţilor;
4.modul de completare a documentelor de evidenţă pentru personalul M.A.I.; aplicarea prevederilor legale referitoare la încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii;
5.documentele din care rezultă că s-au achitat contribuţiile către bugetul asigurărilor sociale de stat, fondul pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi cea de asigurări de sănătate;
6.stabilirea şi respectarea duratei timpului de lucru, evidenţa orelor lucrate în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, respectarea prevederilor legale cu privire la reducerea sub 8 ore a timpului de lucru zilnic;
7.stabilirea şi acordarea sporurilor pentru condiţii de pericol deosebit şi pentru activităţile desfăşurate în condiţii vătămătoare, grele, periculoase, deosebit de periculoase, care solicită o încordare psihică foarte ridicată, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la plata orelor suplimentare care nu au fost compensate prin timp liber;
8.acordarea concediului de odihnă, a concediului de odihnă suplimentar plătit, a concediului de studii, a permisiilor, învoirilor plătite şi a concediilor fără plată;
9.asigurarea unui tratament egal şi înlăturarea oricărei forme de discriminare în derularea raporturilor de muncă şi de serviciu.
II.Pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă:
1.îndeplinirea de către conducătorii structurilor M.A.I. a obligaţiilor ce le revin conform prevederilor ordinului;
2.modul de aplicare a reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă a căror nerespectare este sancţionată potrivit prevederilor art. 39 din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare;
3.modul de îndeplinire de către structurile de prevenire şi protecţie sau de către lucrătorii desemnaţi, după caz, a atribuţiilor ce le revin în conformitate cu prevederile ordinului.
ANEXA nr. 4:
CAPITOLUL 1: I. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

ROMÂNIA

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Structura M.A.I. ..................

Ex. nr. .........

PROCES-VERBAL de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
Seria ....... nr. .................
Încheiat astăzi: ziua ............ luna ............ anul ............, în localitatea ............, sectorul/judeţul ............
Agent constatator ..................... (gradul, numele şi prenumele) din ............ (structura M.A.I.),
în baza ............ nr. ....... din ............, emisă de ............, constat că:
Dl/Dna ............, fiul/fiica lui ............ şi al/a ............, născut/născută la ............ în localitatea ............, sectorul/judeţul ............, act de identitate ............ seria .... nr. ........, eliberat de ............, CNP ............, cu domiciliul/reşedinţa în ............, str. ............ nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ......, sectorul/judeţul ..........., ocupaţia ............, loc de muncă ............
Persoana juridică ............, cu sediul în ............, str. ............ nr. ......., bl. ....., sc. ...., ap. ....., sectorul/judeţul ............, CUI ........., reprezentată de dl/dna .........., CNP ........., act de identitate ............ seria ..... nr. ......., eliberat de ............, cu domiciliul/reşedinţa în ............, str. ............ nr. ......, bl. ....., sc. ....., ap. ....., sectorul/judeţul ............
În ziua de ............ luna ............ anul ............, ora ......., locul ............, a săvârşit următoarele: ...........................
Fapta săvârşită este prevăzută de:
- art. ........... din ............ şi sancţionată de art. ........... din ............;
- art. ........... din ............ şi sancţionată de art. ........... din ............;
- art. ........... din ............ şi sancţionată de art. ........... din ............;
Stabilesc:
AMENDA, în sumă de ............ lei.
Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate lua cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal, lucru atestat de martorul ............, cu domiciliul/reşedinţa în ............, str. ............ nr. ....., bl. ......, sectorul/judeţul ............, posesor al actului de identitate ......... seria ....... nr. ........, eliberat de ............, CNP ..........
Contravenientul poate face plângere împotriva procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia. Plângerea va fi depusă la ............ .
Contravenientul achită pe loc, cu Chitanţa nr. .........., sau poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, adică suma de ............ lei.
Alte menţiuni .................................... .
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, dintre care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astăzi, ziua ....... luna ......... anul ......./se va comunica contravenientului în termen de cel mult o lună de la data aplicării acestuia, prin poşta specială.

Agent constatator,

......................

Martor,

....................

Contravenient,

.....................

Am luat cunoştinţă.

CAPITOLUL 2: II. Modelul înştiinţării de plată a debitorului
- Faţă -

ROMÂNIA

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Structura M.A.I. ..................

Seria...... nr. ............

ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ
Dl/Dna ............, fiul/fiica lui ........ şi al/a .........., născut/născută la ............, în localitatea ............, sectorul/judeţul .........., act de identitate ....... seria ...... nr. ......., eliberat de ............, CNP ............, cu domiciliul/reşedinţa în ............, str. ............ nr. ......, bl. ...., sc. ....., ap. ....., sectorul/judeţul ............, ocupaţia .........., loc de muncă ..........
Persoana juridică ............, cu sediul în ............, str. ............ nr. ....., bl. ...., sc. ....., ap. ......, sectorul/judeţul ..........., CUI ........., reprezentată de dl/dna ............, CNP .........., act de identitate ....... seria ..... nr. ........, eliberat de ............, cu domiciliul/reşedinţa în ............, str. ............ nr. ......, bl. ....., sc. ...., ap. ......, sector/judeţ ............ .
Conform Procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor seria ...... nr. ........., încheiat în ziua de ....... luna ....... anul ........., la ........., s-a stabilit drept amendă suma de ............ lei, pe care va trebui să o achitaţi la ............... .
Chitanţa şi copia procesului-verbal se transmit în termen de 15 zile de la comunicare structurii M.A.I. din care face parte agentul constatator. În caz de neplată a obligaţiilor se va trece la executarea silită.
- Verso -
Către
......................
În temeiul art. ........ din ............, trimitem alăturat Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor seria ....... nr. ......, încheiat pe numele dlui/dnei/persoanei juridice ............, în vederea executării silite.
............................*)
Recomandat nr. ....... din .............

Data prezentării

...................

Data primirii

.......................

Loc pentru francare

 
_______
*) Se va semna de către conducătorul structurii M.A.I. în care este încadrat agentul constatator.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 207 din data de 24 martie 2014