ACORD din 24 iulie 2014 între Guvernul României şi Guvernul Ungariei privind legăturile rutiere peste frontiera de stat româno-ungară
Guvernul României şi Guvernul Ungariei (denumite în continuare părţi contractante),
având în vedere principiile fundamentale ale Uniunii Europene cu privire la libera circulaţie a persoanelor, serviciilor, mărfurilor şi capitalurilor,
în dorinţa de a întări relaţiile de bună vecinătate şi prietenie între România şi Ungaria,
având în vedere relaţiile de cooperare între unităţile administrativ-teritoriale situate de o parte şi de alta a frontierei de stat româno-ungare şi cerinţele de dezvoltare a acestora,
luând în considerare importanţa dezvoltării turismului internaţional, a comerţului şi transporturilor, precum şi a cooperării economice transfrontaliere,
convin asupra următoarelor:
Art. 1
(1)Părţile contractante convin cu privire la facilitarea realizării legăturilor rutiere care traversează frontiera de stat româno-ungară, enumerate în anexa care constituie parte integrantă a prezentului acord.
(2)Părţile contractante convin cu privire la caracterul traficului desfăşurat prin legăturile rutiere care traversează frontiera de stat româno-ungară, în conformitate cu anexa care constituie parte integrantă a prezentului acord.
(3)Realizarea conexiunilor între autostrăzi, drumuri naţionale în România şi drumuri expres în Ungaria, precum şi a podurilor de frontieră cu o structură de peste 30 de metri lungime se va conveni prin acord separat.
Art. 2
Pe teritoriul statului fiecărei părţi contractante, dezvoltarea, fără modificarea rangului/categoriei, şi întreţinerea legăturilor rutiere care fac obiectul prezentului acord se va realiza de către autorităţile care le au în administrare, cu respectarea prevederilor legale şi a standardelor tehnice aplicabile pe teritoriul statului părţii contractante respective.
Art. 3
Părţile contractante se vor informa în scris pe cale diplomatică privind autorităţile desemnate pentru monitorizarea implementării prezentului acord.
Art. 4
(1)Realizarea de legături rutiere peste frontiera de stat nu modifică traseul liniei frontierei de stat.
(2)Înaintea începerii oricăror lucrări pe teritoriul statului părţii contractante respective, pe o distanţă de la linia frontierei de stat determinată conform legislaţiei naţionale, se va obţine avizul autorităţilor competente în conformitate cu legislaţia aplicabilă.
Art. 5
(1)Liberul acces al persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor şi altor bunuri peste frontiera de stat româno-ungară pe aceste legături transfrontaliere se va face de la data aplicării în totalitate de către România a acquis-ului Schengen sau ocazional, cu aprobarea prealabilă a autorităţilor competente.
(2)Până la data aplicării în totalitate de către România a acquis-ului Schengen, drumurile din anexă pe care nu sunt deschise puncte de trecere a frontierei, acolo unde traversează frontiera de stat, vor fi prevăzute de către autorităţile competente cu bariere şi obstacole pe teritoriul ambelor state, iar trecerea peste frontiera de stat se va face conform prevederilor alin. (1) al prezentului articol.
Art. 6
Orice diferende privind interpretarea şi aplicarea prezentului acord vor fi soluţionate pe cale amiabilă între părţile contractante.
Art. 7
(1)Prezentul acord va intra în vigoare la treizeci (30) de zile de la data primirii ultimei notificări prin care părţile contractante se informează reciproc pe cale diplomatică despre îndeplinirea procedurilor interne pentru intrarea în vigoare.
(2)Prezentul acord se încheie pe o durată nedeterminată.
(3)Prezentul acord poate fi modificat oricând, în scris, pe baza înţelegerii dintre părţile contractante. Amendamentele intră în vigoare corespunzător prevederilor alin. (1).
(4)Prezentul acord poate fi denunţat de oricare din părţile contractante, printr-o notificare scrisă transmisă pe cale diplomatică. În acest caz acordul îşi încetează valabilitatea după şase (6) luni de la data primirii notificării.
-****-
Semnat la 24 iulie 2014, la Bucureşti, în două exemplare originale în limbile română şi maghiară, toate textele fiind egal autentice.

Pentru Guvernul României,

Nicolae-Liviu Dragnea,

viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice

Pentru Guvernul Ungariei,

Sesztak Miklos,

ministrul dezvoltării naţionale

ANEXĂ: LISTA legăturilor rutiere peste frontiera de stat româno-ungară

Nr. crt.

Denumirea localităţii implicate

Indicatorul punctajului de intersecţie

Caracterul traficului

Tipul legăturii rutiere

(drum/pod/bac/pistă bicicletă)

România

Ungaria

1

Nădlac

Csanadpalota

B26/2-B26/3

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

2

Pecica

Battonya

B108-C14

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

3

Variaşu Mic

Dombegyhaza

C51-C51/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

4

Grăniceri

Elek

D59/1-D59/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

5

Iermata Neagră

Gyula-Denesmajor

D137/3-D139

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

6

Ant

Sarkad

D148-D148/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

7

Salonta

Mehkerek

E38/2-E39/1

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

pistă de biciclete pe punctul de trecere existent

8

Cefa

Geszt

F2/1-F3/1

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

9

Chereşig

Korosnagyharsany

F69-F69/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

10

Borş

Artand

F144/1-F146

fără restricţii

pistă de biciclete pe punctul de trecere existent

11

Parhida

Kismarja

G46/2-G47/1

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

12

Roşiori

Pocsaj

G70-G71

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

13

Voivozi

Bagamer

H72-H73

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

14

Horea

Omboly

K30-K30/1

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

15

Boghiş

Csenger

L72/1-L72/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

16

Oar

Csenger

L85/1-L85/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

17

Oar

Csenger

L86-L86/1

trafic cu biciclete

pistă de biciclete

18

Peleş

Zajta

L148-L148/1

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

19

Bercu

Garbolc

L170-L170/2

trafic de persoane şi marfă până la 3,5 t

drum

20

Turulung

Marosliget

L176/1-L176/2

trafic cu biciclete

pistă de biciclete

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 594 din data de 8 august 2014