Comunicare în limba maternă | - Căutarea, colectarea, procesarea de informaţii şi receptarea de opinii, idei, sentimente într-o varietate de mesaje ascultate/texte citite - Exprimarea unor informaţii, opinii, idei, sentimente, în mesaje orale sau scrise, prin adaptarea la situaţia de comunicare - Participarea la interacţiuni verbale în diverse contexte şcolare şi extraşcolare, în cadrul unui dialog proactiv |
Comunicare în limbi străine | - Identificarea unor informaţii, opinii, sentimente în mesaje orale sau scrise în limba străină pe teme cunoscute - Exprimarea unor idei, opinii, sentimente, în cadrul unor mesaje orale sau scrise, pe teme cunoscute - Participarea la interacţiuni verbale la nivel funcţional, pe teme cunoscute |
Competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii | - Manifestarea interesului pentru identificarea unor regularităţi şi relaţii matematice întâlnite în situaţii şcolare şi extraşcolare şi corelarea acestora - Identificarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unor situaţii concrete - Rezolvarea de probleme în situaţii concrete, utilizând algoritmi şi instrumente specifice matematicii - Prelucrarea şi interpretarea datelor şi dovezilor experimentale şi reprezentarea grafică a acestora - Proiectarea şi derularea unui demers investigativ pentru a verifica o ipoteză de lucru; - Proiectarea şi realizarea unor produse utile pentru activităţile curente - Manifestarea interesului pentru o viaţă sănătoasă şi pentru păstrarea unui mediu curat - Aplicarea unor reguli simple de menţinere a unei vieţi sănătoase şi a unui mediu curat |
Competenţă digitală | - Utilizarea unor dispozitive şi aplicaţii digitale pentru căutarea şi selecţia unor resurse informaţionale şi educaţionale digitale relevante pentru învăţare - Dezvoltarea unor conţinuturi digitale multimedia, în contextul unor activităţi de învăţare - Respectarea normelor şi regulilor privind dezvoltarea şi utilizarea de conţinut virtual (drepturi de proprietate intelectuală, respectarea proprietăţii private, siguranţă pe internet) |
A învăţa să înveţi | - Formularea de obiective şi planuri simple de învăţare în realizarea unor sarcini de lucru - Gestionarea timpului alocat învăţării şi monitorizarea progresului în realizarea unei sarcini de lucru - Aprecierea calităţilor personale în vederea autocunoaşterii, a orientării şcolare şi profesionale |
Competenţe sociale şi civice | - Operarea cu valori şi norme de conduită relevante pentru viaţa personală şi pentru interacţiunea cu ceilalţi - Relaţionarea pozitivă cu ceilalţi în contexte şcolare şi extraşcolare, prin exercitarea unor drepturi şi asumarea de responsabilităţi - Manifestarea disponibilităţii pentru participare civică în condiţiile respectării regulilor grupului şi valorizării diversităţii (etno-culturale, lingvistice, religioase etc.) |
Spirit de iniţiativă şi antreprenoriat | - Manifestarea interesului pentru identificarea unor soluţii noi în rezolvarea unor sarcini de învăţare de rutină şi/sau provocatoare - Manifestarea iniţiativei în rezolvarea unor probleme ale grupurilor din care face parte şi în explorarea unor probleme ale comunităţii locale - Aprecierea calităţilor personale în vederea autocunoaşterii, a orientării şcolare şi profesionale - identificarea unor parcursuri şcolare şi profesionale adecvate propriilor interese |
Sensibilizare şi exprimare culturală | - Aprecierea unor elemente definitorii ale contextului cultural local şi ale patrimoniului naţional şi universal - Realizarea de lucrări creative folosind diverse medii, inclusiv digitale, în contexte şcolare şi extraşcolare - Aprecierea unor elemente definitorii ale contextului cultural local şi ale patrimoniului naţional şi universal - Participarea la proiecte şi evenimente culturale organizate în contexte formale sau nonformale |