NORMA nr. 6 din 26 ianuarie 2016 privind procesul de evaluare şi de luare a deciziilor de rezoluţie
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. b) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) şi art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 160 lit. d) din Legea nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor,
în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 22 ianuarie 2016,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea normă:
CAPITOLUL I: Obiect, domeniu de aplicare şi definiţii
Art. 1
(1)Prezenta normă stabileşte:
a)condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească auditorul financiar în cazul în care efectuează evaluarea unui asigurător, astfel cum este prevăzută la art. 55, art. 57-62, precum şi la art. 131 din Legea nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor, denumită în continuare Legea nr. 246/2015;
b)aspectele care trebuie avute în vedere de către auditorul financiar menţionat la art. 55 din Legea nr. 246/2015, în cazul în care efectuează o evaluare independentă a unui asigurător.
(2)În sensul prezentei norme, termenii şi expresiile au înţelesul prevăzut în Legea nr. 246/2015 şi în Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, denumită în continuare Legea nr. 237/2015, în cazul în care nu sunt prevăzuţi/prevăzute în Legea nr. 246/2015.
Art. 2
În cazul în care un auditor financiar efectuează evaluarea unui asigurător, conform prevederilor art. 55, art. 57-62 sau ale art. 131 din Legea nr. 246/2015, aceasta va fi efectuată în baza unei decizii emise de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., pentru asigurătorul în cauză.
CAPITOLUL II: Condiţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească auditorul financiar
Art. 3
În cazul în care un auditor financiar efectuează evaluarea prevăzută la art. 2, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fie persoană juridică;
b)să deţină calificativul maxim "A" obţinut la ultima evaluare realizată de către C.A.F.R.;
c)activitatea desfăşurată în domeniul auditului financiar şi responsabilităţile exercitate în cadrul acesteia să ateste că are o bună reputaţie profesională locală sau internaţională;
d)să deţină experienţă internaţională în ceea ce priveşte misiunea de audit pe care o va desfăşura, respectiv să fi participat în ultimii 5 ani la acţiuni de audit de tipul evaluarea calităţii activelor sau evaluarea activelor şi pasivelor societăţilor din domeniul financiar-bancar sau la acţiuni de evaluare în scopul rezoluţiei unei societăţi din domeniul financiar-bancar;
e)să nu fie auditorul statutar al asigurătorului la momentul selecţiei şi în timpul realizării evaluării;
f)să nu fie administratorul special, administratorul temporar sau administratorul de rezoluţie al asigurătorului;
g)să nu fi efectuat misiuni de audit statutar la asigurătorul în cauză în ultimii 5 ani anteriori efectuării evaluării;
h)să nu fi fost sancţionat disciplinar printr-o decizie rămasă definitivă în ultimii 3 ani de către autorităţile competente care supraveghează activitatea acestora;
i)să nu fi fost sancţionat de către autorităţile române sau străine din domeniul financiar cu interdicţia de a desfăşura activităţi în sistemul financiar-bancar ori cu interdicţia temporară de a desfăşura astfel de activităţi;
j)să aibă încheiat un contract de asigurare de răspundere civilă profesională, în conformitate cu normele privind asigurarea pentru risc profesional emise de Camera Auditorilor Financiari din România (C.A.F.R.), A.S.F. nu îşi asumă responsabilitatea privind conformitatea contractului de asigurare de răspundere civilă profesională cu normele privind asigurarea pentru risc profesional emise de C.A.F.R.;
k)să nu se afle într-o situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzută de legislaţia în vigoare;
l)să dispună de minimum 5 persoane angajate, membri activi ai C.A.F.R.;
m)să aibă în componenţa echipei de audit cel puţin un actuar.
CAPITOLUL III: Obligaţiile auditorului financiar
Art. 4
(1)Evaluarea prevăzută la art. 2 va cuprinde toate activele, obligaţiile, incluzând rezervele tehnice, precum şi capitalurile proprii ale asigurătorului evaluat.
(2)Auditorul financiar evaluează activele şi obligaţiile prevăzute la alin. (1) atât în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cât şi cu standardele prevăzute de Legea nr. 237/2015.
(3)Auditorul financiar întocmeşte un bilanţ ajustat, după corecţiile care rezultă în urma evaluării prevăzute la alin. (2), având două secţiuni, astfel:
a)evaluarea activelor şi obligaţiilor conform reglementărilor contabile în vigoare;
b)evaluarea activelor şi obligaţiilor conform standardelor prevăzute de Legea nr. 237/2015.
Art. 5
La începutul evaluării, auditorul financiar elaborează un plan de lucru care cuprinde următoarele elemente principale: domeniul de aplicare, obiectivele, limitările, ipotezele, descrierea metodelor şi a instrumentelor folosite în activitate şi descrierea organizării activităţii. Planul de lucru va fi transmis A.S.F. în termen de 14 zile de la data începerii procesului de evaluare a asigurătorului.
Art. 6
(1)În perioada desfăşurării evaluării, auditorul financiar are obligaţia de a transmite de două ori pe lună A.S.F. un raport privind progresele înregistrate şi de a participa, atunci când este solicitat, la întâlniri lunare cu A.S.F. şi la teleconferinţe organizate de către aceasta.
(2)În perioada desfăşurării evaluării, în orice moment, auditorul financiar poate să întocmească un raport complementar în cazul în care consideră că A.S.F. trebuie să fie informată cu privire la fapte şi aspecte care sunt sau pot fi urgente, de interes special, sau importante pentru finalizarea cu succes a misiunii de audit.
Art. 7
(1)Auditorul financiar trebuie să întocmească şi să transmită, în limba română, la A.S.F. raportul final cu privire la rezultatele procesului de evaluare.
(2)Raportul final prevăzut la alin. (1) privind rezultatele procesului de evaluare trebuie să detalieze şi să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a)introducere şi context;
b)domeniul de aplicare, obiectivul şi scopul evaluării;
c)limitări principale ale evaluării;
d)metodologiile şi ipotezele utilizate. Auditorul financiar va identifica şi va explica orice deviaţie semnificativă faţă de ipotezele utilizate de asigurător pentru întocmirea situaţiilor financiare sau pentru calculul cerinţelor de solvabilitate;
e)privire de ansamblu asupra evaluării;
f)informaţiile prevăzute la art. 60 din Legea nr. 246/2015;
g)informaţiile prevăzute la art. 61 din Legea nr. 246/2015, dacă este cazul;
h)informaţiile prevăzute la art. 62 din Legea nr. 246/2015;
i)constatările în urma evaluării menţionate la art. 4 alin. (2);
j)bilanţul ajustat, după corecţiile care rezultă în urma evaluărilor, întocmit în conformitate cu reglementările contabile în vigoare;
k)bilanţul ajustat, după corecţiile care rezultă în urma evaluărilor, întocmit în conformitate cu standardele prevăzute de Legea nr. 237/2015;
l)situaţia contractelor privind cedările în reasigurare în cazul în care asigurătorul ar fi lichidat conform procedurilor obişnuite de insolvenţă, precum şi în cazul în care asigurătorul ar fi supus unei măsuri de rezoluţie;
m)analiza efectuată în fiecare din scopurile evaluării prevăzute la art. 58 din Legea nr. 246/2015;
n)o analiză detaliată a sumelor estimative necesare finanţării aplicării instrumentelor de rezoluţie, comparativ cu costurile pe care le implică falimentul asigurătorului;
o)orice alte informaţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau solicitate de către A.S.F.
Art. 8
A.S.F. poate solicita auditorului financiar detalii, clarificări sau explicaţii cu privire la activitatea de audit desfăşurată, precum şi documentele întocmite de către acesta în cazul în care clarificările sunt considerate insuficiente.
CAPITOLUL IV: Obligaţiile asigurătorului
Art. 9
Înainte de începerea procesului de evaluare, asigurătorul este obligat să se asigure de faptul că auditorul financiar respectă condiţiile prevăzute la art. 3.
Art. 10
Asigurătorul este obligat să sprijine auditorul financiar în realizarea obiectivelor şi atingerea scopurilor evaluării prin punerea la dispoziţia acestuia a tuturor informaţiilor şi documentelor solicitate, în termenul şi formatele cerute de către auditor.
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale
Art. 11
Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
-****-

Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,

Mişu Negriţoiu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 79 din data de 3 februarie 2016