ORDIN nr. 134 din 31 august 2016 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Institutului de Studii pentru Ordine Publică, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 160/2013
În temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul afacerilor interne emite următorul ordin:
Art. I
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului de Studii pentru Ordine Publică, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 160/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 751 din 4 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 7
Institutul are următoarea structură organizatorică:
1. conducerea;
2. Compartimentul juridic;
3. Compartimentul control;
4. Catedra formare profesională continuă;
5. Catedra management şi legislaţie;
6. Catedra limbi străine şi pregătire misiuni internaţionale;
7. Serviciul metodică şi proiectare didactică;
8. Compartimentul studii şi analize;
9. Compartimentul implementare proiecte cu finanţare externă;
10. Biroul resurse umane;
11. Biroul management operaţional şi securitate sediu;
12. Compartimentul financiar-contabilitate;
13. Compartimentul secretariat şi documente clasificate;
14. Compartimentul achiziţii;
15. Structura de securitate organizată la nivel compartiment;
16. Biroul administrare patrimoniu imobiliar şi investiţii;
17. Biroul intendenţă;
18. Biroul tehnic."
2.La articolul 22, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Preşedintele Consiliului de conducere numeşte, prin dispoziţia zilnică, secretarul Consiliului de conducere din cadrul Compartimentului secretariat şi documente clasificate, care are atribuţia de a tehnoredacta procesele-verbale ale şedinţelor."
3.După articolul 27 se introduc două noi articole, articolele 271 şi 272, cu următorul cuprins:
"- Art. 271
Compartimentul control se subordonează direct directorului Institutului şi are ca obiective specifice:
a) creşterea eficacităţii activităţilor desfăşurate la nivelul Institutului, precum şi prevenirea apariţiei unor deficienţe şi disfuncţii în cadrul acestuia, prin executarea unor activităţi specifice controlului, potrivit legii;
b) dezvoltarea şi îmbunătăţirea continuă a sistemului de control intern/managerial implementat în Institut.
- Art. 272
Compartimentul control îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) organizează şi execută controale de fond/tematice la structurile din cadrul Institutului conform planificării sau dispoziţiilor conducerii, potrivit normelor legale;
b) monitorizează stadiul implementării măsurilor dispuse/aprobate de conducere, în urma desfăşurării controalelor şi verificărilor efectuate la structurile din cadrul Institutului;
c) verifică modul de punere în aplicare de către structurile din cadrul Institutului a prevederilor actelor normative aflate în domeniul de competenţă;
d) efectuează, după caz, cercetarea administrativă în vederea stabilirii răspunderii materiale a personalului pentru prejudiciile cauzate Institutului, în cazurile constatate/repartizate spre soluţionare;
e) verifică şi formulează proiectul de răspuns pentru petiţiile/sesizările din competenţa de soluţionare a Institutului;
f) coordonează, monitorizează şi îndrumă metodologic activităţile de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial implementat în Institut;
g) iniţiază/participă la realizarea unor studii şi analize privind cauzele disfuncţiilor şi deficienţelor constatate în activitatea structurilor evaluate, în scopul îmbunătăţirii activităţilor acestora."
4.Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 28
Catedra formare profesională continuă se subordonează direct directorului Institutului şi nemijlocit directorului adjunct pentru învăţământ şi are ca obiectiv specific formarea şi dezvoltarea de competenţe în specialităţile structurilor MAI."
5.Articolul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 29
(1) Catedra formare profesională continuă îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) desfăşoară programe de formare profesională iniţială, potrivit specificului funcţiilor/posturilor MAI, şi participă la organizarea acestora;
b) desfăşoară programe de formare profesională iniţială pentru personalul poliţiei locale şi participă la organizarea acestora;
c) desfăşoară programe de formare profesională pentru dezvoltarea carierei şi participă la organizarea acestora;
d) desfăşoară activităţi în cadrul comisiilor metodice, elaborează conţinuturile didactice necesare desfăşurării procesului de formare şi le dezvoltă în funcţie de evoluţia situaţiei operative, a domeniului de activitate şi cerinţelor beneficiarilor;
e) implementează elemente curriculare ale Colegiului European de Poliţie, conform competenţelor catedrei;
f) desfăşoară activităţi de documentare, participă la cursuri/programe de formare şi manifestări ştiinţifice;
g) participă la elaborarea studiilor şi analizelor în colaborare cu structura de specialitate din Institut;
h) elaborează documentaţia necesară în vederea autorizării/reautorizării de către ANC a programelor profesionale gestionate, în colaborare cu Serviciul metodică şi proiectare didactică;
i) iniţiază protocoale de colaborare cu parteneri instituţionali şi organizaţionali în vederea dezvoltării programelor aflate în competenţă;
j) acordă asistenţă de specialitate altor structuri MAI, la solicitarea acestora.
(2) Pentru desfăşurarea programelor de formare profesională pentru dezvoltarea carierei, prevăzute la alin. (1) lit. c), Catedra formare profesională continuă organizează următoarele cursuri:
a) cursuri de capacitate profesională, cursuri de capacitate şi cursuri de perfecţionare în specialitate pentru obţinerea/acordarea unor grade profesionale/militare;
b) cursuri pentru schimbarea specialităţii/profilului de muncă;
c) cursuri de specialitate/cursuri de perfecţionare în domeniile:
(i)pregătire poliţienească: ordine publică, circulaţie rutieră, combaterea criminalităţii organizate, criminalitate economică, criminalistică şi altele;
(ii)respectarea şi apărarea drepturilor omului în activităţile structurilor MAI;
(iii)pregătire fizică, autoapărare şi arte marţiale;
(iv)însuşirea cunoştinţelor şi formarea deprinderilor necesare privind executarea şedinţelor de tragere specifice personalului MAI;
(v)protejarea datelor cu caracter personal şi a informaţiilor clasificate;
(vi)etică şi deontologie profesională;
(vii)alte domenii de interes."
6.Articolul 30 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 30
Catedra management şi legislaţie se subordonează direct directorului Institutului şi nemijlocit directorului adjunct pentru învăţământ şi are ca obiective specifice:
a) formarea şi dezvoltarea de competenţe manageriale prin furnizarea programelor de formare managerială la nivel operaţional şi strategic, atât pentru personalul cu funcţii de decizie din MAI, cât şi pentru personalul cu funcţii de execuţie, în vederea dezvoltării carierei, precum şi a competenţelor în domenii-suport;
b) actualizarea cunoştinţelor de legislaţie prin furnizarea cursurilor/programelor de formare profesională continuă personalului MAI;
c) dezvoltarea şi îmbunătăţirea continuă a competenţelor de comunicare intra/interpersonală, instituţională şi de reprezentare prin intermediul unor programe specifice."
7.Articolul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 31
Catedra management şi legislaţie îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) desfăşoară programele de formare profesională continuă, de specializare/perfecţionare, în domeniile managementului, managementului de proiect şi accesării fondurilor europene, şi participă la organizarea acestora;
b) desfăşoară programele de formare profesională continuă, de specializare/perfecţionare, în domeniul analizei informaţilor, şi participă la organizarea acestora;
c) desfăşoară programele de formare profesională continuă, de specializare/perfecţionare, în domeniul relaţiilor publice şi comunicării, comunicării inter/intrainstituţionale, formării de formatori, dezvoltării personale etc., şi participă la organizarea acestora;
d) desfăşoară activităţi în cadrul comisiilor metodice, elaborează conţinuturile didactice necesare desfăşurării procesului de formare şi le dezvoltă în funcţie de modificările legislative cu incidenţă în domeniu şi de cerinţele beneficiarilor;
e) elaborează documentaţia necesară în vederea autorizării/reautorizării de către ANC a programelor profesionale gestionate, în colaborare cu Serviciul metodică şi proiectare didactică;
f) participă la elaborarea studiilor şi analizelor în colaborare cu structura de specialitate din Institut;
g) participă la elaborarea cererilor de finanţare în vederea îmbunătăţirii procesului de învăţământ, în colaborare cu structura de specialitate, precum şi la implementarea acestora;
h) iniţiază protocoale de colaborare cu parteneri instituţionali şi organizaţionali în vederea dezvoltării programelor aflate în competenţă;
i) desfăşoară activităţi de documentare, participă la cursuri/programe de formare şi manifestări ştiinţifice;
j) implementează elementele curriculare ale Colegiului European de Poliţie, conform competenţelor catedrei."
8.Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 33
Catedra limbi străine şi pregătire misiuni internaţionale îndeplineşte următoarele atribuţii specifice;
a) desfăşoară programe de formare profesională specifice, pe niveluri de competenţa, în domeniul limbilor străine şi misiunilor internaţionale şi participă la organizarea acestora;
b) desfăşoară activităţi în cadrul comisiilor metodice, elaborează conţinuturile didactice necesare desfăşurării procesului de formare şi le dezvoltă în funcţie de evoluţia situaţiei operative, a domeniului de activitate şi cerinţele beneficiarilor;
c) testează competenţele lingvistice ale personalului MAI selecţionat pentru misiuni internaţionale;
d) actualizează permanent instrumentele de evaluare proprii în vederea asigurării conformităţii cu Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine;
e) implementează elementele curriculare ale Colegiului European de Poliţie, conform competenţelor catedrei;
f) colaborează cu DGMRU în vederea organizării programelor de formare profesională în domeniul de competenţă şi desfăşurării testărilor;
g) elaborează documentaţia necesară în vederea autorizării/reautorizării de către ANC a programelor profesionale gestionate, în colaborare cu Serviciul metodică şi proiectare didactică;
h) participă la elaborarea studiilor şi analizelor în colaborare cu structura de specialitate din Institut;
i) iniţiază protocoale de colaborare cu parteneri instituţionali şi organizaţionali în vederea dezvoltării programelor aflate în competenţă;
j) desfăşoară activităţi de documentare, participă la cursuri/programe de formare şi manifestări ştiinţifice;
k) desfăşoară activităţi de afaceri europene şi relaţii internaţionale, în acord cu obiectivele stabilite în documentele programatice."
9.Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 36
Compartimentul studii şi analize se subordonează direct directorului Institutului şi nemijlocit directorului adjunct pentru învăţământ şi are ca obiective specifice următoarele:
a) elaborarea de studii şi analize în scopul optimizării activităţilor specifice procesului de învăţământ;
b) asigurarea asistenţei psihologice şi efectuarea de diagnoze organizaţionale la nivelul unităţii."
10.Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 37
Compartimentul studii şi analize îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează şi perfecţionează instrumentele specifice de cercetare a fenomenelor psihosociale şi organizaţionale care vor sta la baza studiilor şi analizelor desfăşurate la nivelul Institutului;
b) proiectează, planifică, organizează şi desfăşoară activităţi specifice de asistenţă psihologică profilactică şi primară la nivelul unităţii;
c) realizează, la solicitare, diagnoze organizaţionale potrivit competenţelor;
d) valorifică rezultatele studiilor şi analizelor desfăşurate, prin propunerea unor măsuri/programe de dezvoltare/optimizare a formării profesionale a personalului MAI;
e) elaborează studii şi analize pe diverse teme din domeniile de competenţă ale Institutului şi asigură diseminarea lor în scopul valorificării în pregătirea profesională;
f) realizează studii bazate pe analiza chestionarelor de feedback şi follow-up şi participă, alături de personalul didactic, la dezvoltarea procesului de învăţământ;
g) coordonează activitatea publicistică a Institutului în colaborare cu personalul didactic."
11.După articolul 37 se introduc două noi articole, articolele 371 şi 372, cu următorul cuprins:
"Art. 371
Compartimentul implementare proiecte cu finanţare externă se subordonează direct directorului institutului şi nemijlocit directorului adjunct pentru învăţământ şi are ca obiective specifice următoarele:
a) iniţierea şi derularea de proiecte cu finanţare nerambursabilă în scopul dezvoltării procesului educaţional şi logisticii institutului;
b) dezvoltarea de parteneriate în vederea atragerii de fonduri pentru implementarea de proiecte şi programe destinate formării personalului MAI.
Art. 372
Compartimentul implementare proiecte cu finanţare externă îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) planifică, organizează şi coordonează activitatea de identificare a nevoilor de finanţare a structurilor Institutului;
b) identifică surse de finanţare şi dezvoltă proiecte în vederea asigurării dezvoltării procesului educaţional şi susţinerii programelor de cercetare;
c) asigură implementarea proiectelor inclusiv cu finanţare nerambursabilă, în colaborare cu alţi factori interesaţi;
d) coordonează elaborarea cererilor de finanţare a proiectelor şi asigură managementul proiectelor aprobate în vederea implementării;
e) realizează parteneriate cu alte instituţii de formare şi/sau cercetare, respectiv instituţii cu domenii de competenţă similare ariilor specifice Institutului."
12.La articolul 38, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 38
Biroul resurse umane se subordonează direct directorului Institutului şi are ca obiective specifice:"
13.La articolul 39, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 39
Biroul resurse umane îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:"
14.Anexele nr. 1, 3 şi 4 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul afacerilor interne,

Petre Tobă

ANEXA nr. 1: ORGANIGRAMA Institutului de Studii pentru Ordine Publică
(- Anexa nr. 1 la regulament)
ANEXA nr. 2: FIŞA POSTULUI
(- Anexa nr. 3 la regulament)
CAPITOLUL 1: A. Identificarea postului
1.Compartimentul: conducerea Institutului de Studii pentru Ordine Publică (Institut)
2.Denumirea postului: director
3.Poziţia postului în statul de organizare: 1
4.Relaţii cu alte posturi:
4.1.relaţii ierarhice:
- se subordonează nemijlocit secretarului general adjunct al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) şi direct secretarului general al MAI;
- are în subordine directă întreg personalul Institutului şi nemijlocită directorii adjuncţi, Compartimentul juridic, Compartimentul control, contabilul-şef, şeful Biroului resurse umane, şeful Biroului management operaţional şi securitate sediu, Compartimentului secretariat şi documente clasificate şi Compartimentul achiziţii;
4.2.relaţii funcţionale; colaborează funcţional cu Direcţia generală management resurse umane (DGMRU) în vederea îndeplinirii obiectivelor şi atribuţiilor generale ale Institutului;
4.3.relaţii de control: controlează activitatea personalului din subordine;
4.4.relaţii de colaborare: colaborează cu structurile din cadrul aparatului central şi celelalte instituţii sau unităţi aflate în subordinea şi/sau coordonarea MAI şi instituţii din sistemul de ordine şi siguranţă publică;
4.5.relaţii de reprezentare: reprezintă Institutul în domeniul de competenţă în raporturile cu celelalte unităţi, instituţii şi structuri ale MAI, precum şi cu alte instituţii din ţară şi străinătate.
5.Definirea sumară a atribuţiilor postului:
- asigură fundamentarea, elaborarea şi aplicarea politicilor şi strategiilor în domeniul managementului formării profesionale a personalului MAI;
- organizează, planifică, coordonează şi controlează funcţionarea activităţilor în Institut în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite.
CAPITOLUL 2: B. Cerinţele postului
1.Categoria de personal ce poate ocupa postul: ofiţer de poliţie
2.Gradul profesional necesar ocupantului postului: minimum comisar de poliţie
3.Pregătirea necesară ocupantului postului:
3.1.pregătire de bază: studii superioare de lungă durată cu diplomă de licenţă sau studii universitare de licenţă ciclul I;
3.2.pregătire de specialitate: ciclul II de studii universitare de masterat sau postuniversitare, în domeniul studiilor de bază;
3.3.alte cunoştinţe: cultură generală, cunoştinţe generale de management şi/sau psihopedagogie;
3.4.limbi străine: o limbă străină de circulaţie internaţională la nivel "bine".
4.Experienţă:
4.1.vechime ta muncă: cel puţin 10 ani, din care cel puţin 5 ani în cadrul MAI;
4.2.vechime în specialitate: cel puţin 7 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei;
4.3.vechime în funcţii de conducere în MAI: cel puţin 4 ani vechime în funcţii de conducere în unităţi ale MAI;
4.4.perioada pentru acomodarea cu cerinţele postului: 6 luni.
5.Aptitudini şi abilităţi necesare: manageriale (organizatorice, decizionale, de planificare, conducere, coordonare şi control), lucru sub presiunea timpului, diplomaţie, capacitate de analiză, sinteză, spirit de observaţie, abilitate, operativitate şi oportunitate în luarea deciziilor legale
6.Atitudini necesare/Comportament solicitat: sociabilitate, comportament adecvat (limbaj, vestimentaţie, reguli de politeţe), trăsături pozitive de caracter, exigenţă, obiectivitate, spirit critic şi organizatoric, fermitate şi consecvenţă în acţiuni
7.Parametri privind starea sănătăţii somatice: apt pentru funcţii de conducere
8.Trăsături psihice şi de personalitate: apt psihologic pentru funcţii de conducere
CAPITOLUL 3: C. Condiţii specifice de muncă
1.Locul de muncă: sediul Institutului
2.Programul de lucru: 8 ore/zi, 5 zile/săptămână, de luni până vineri, 7,30-15,30. Pauza de masă de 20 de minute este inclusă în programul zilnic de lucru.
3.Deplasări curente: conform atribuţiilor de serviciu
4.Condiţii deosebite de muncă: stres, activitate sub presiunea timpului şi expunere la radiaţii electromagnetice
5.Riscuri implicate de post:
- ulcer şi afecţiuni cardiovasculare din cauza nivelului ridicat de stres;
- afecţiuni ale vederii din cauza lucrului prelungit în faţa monitorului;
- astenie şi surmenaj;
- afecţiuni ale coloanei vertebrale;
- oboseală psihică,
6.Compensări:
- sporuri salariale conform prevederilor legale în vigoare;
- concediu de odihnă suplimentar;
- condiţii speciale de muncă.
CAPITOLUL 4: D. Descrierea sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor postului
a.Sarcini şi îndatoriri în:
- munca desfăşurată în fiecare zi/săptămânal/ocazional/ temporar:
a)adoptă şi asigură punerea în aplicare a politicilor şi strategiilor de dezvoltare instituţională în vederea îndeplinirii rolului şi misiunii Institutului;
b)planifică, organizează, conduce, coordonează şi controlează funcţionarea activităţilor în cadrul Institutului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c)iniţiază, dezvoltă şi încheie acorduri, convenţii/protocoale de colaborare cu structuri similare din cadrul MAI sau din afara MAI, precum şi cu alte instituţii/organizaţii, persoane juridice şi/sau persoane fizice, din ţară şi străinătate;
d)analizează periodic modul de îndeplinire a obiectivelor în cadrul şedinţelor de conducere şi stabileşte măsuri de eficientizare;
e)răspunde nemijlocit de creşterea capacităţii operaţionale a Institutului;
f)răspunde de organizarea şi desfăşurarea pregătirii continue a personalului propriu;
g)răspunde, potrivit competenţelor, de selecţia, încadrarea, promovarea, evaluarea şi încetarea raporturilor de muncă ale personalului;
h)semnează corespondenţa adresată Institutului, precum şi pe cea expediată;
i)organizează şi desfăşoară audienţe şi asigură soluţionarea petiţiilor, potrivit prevederilor legale;
j)reprezintă Institutul în relaţiile cu alte structuri ale MAI, cu terţe persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, potrivit competenţelor;
k)asigură proiectarea şi implementarea sistemelor de management în conformitate cu reglementările legale şi standardele în vigoare;
l)organizează controlul financiar preventiv propriu şi evidenţa angajamentelor în cadrul Compartimentului financiar-contabilitate;
m)propune spre aprobare Consiliului de conducere proiectul de buget alocat şi raportul de execuţie bugetară, avizează proiectul de buget alocat, pe baza obiectivelor instituţionale stabilite;
n)organizează contabilitatea Institutului;
o)utilizează creditele bugetare, în limita şi cu destinaţia aprobate prin bugetul propriu;
p)analizează necesitatea şi oportunitatea investiţiilor, ia măsurile ce se impun pentru realizarea acestora;
q)emite dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru întreg personalul Institutului, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
r)asigură securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă şi răspunde de organizarea activităţii de apărare împotriva incendiilor;
s)conduce Grupul de lucru pentru desfăşurarea activităţilor de prevenire a corupţiei în cadrul Institutului;
t)răspunde de aplicarea măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate emise şi deţinute de Institut;
u)asigură funcţionarea şi dezvoltarea sistemelor de management implementate în Institut;
v)participă la şedinţele conducerii MAI, unde prezintă rezultatele activităţilor desfăşurate de Institut şi propune măsuri pentru eficientizarea acestora.
b.Responsabilităţi de planificare/raportare/lucrul cu publicul/luare a deciziilor/accesul la informaţii:
- de planificare: planificarea strategică a acţiunilor Institutului pentru îndeplinirea misiunii specifice;
- de raportare: raportează anual sau la solicitarea conducerii MAI stadiul de îndeplinire a obiectivelor stabilite în domeniile gestionate de Institut;
- de lucru cu publicul: acordă audienţe persoanelor fizice şi organizaţiilor legal constituite, personalului MAI care participă la cursurile/programele de formare profesională desfăşurate în Institut, precum şi personalului propriu;
- de decizie: decide cu privire la politicile şi strategiile de funcţionare şi dezvoltare a Institutului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- de delegare: deleagă, prin dispoziţia zilnică a directorului Institutului, în cazul absenţei temporare de la serviciu (concediu de odihnă, concediu medical, misiune etc.), îndeplinirea atribuţiilor/competenţelor, prevăzute în prezenta fişă, personalului de conducere aflat în subordonare nemijlocită sau directă;
- accesul la informaţii clasificate: are acces şi deţine autorizaţie de acces la informaţii clasificate, clasa "SECRETE DE STAT", nivelul "STRICT SECRET.
CAPITOLUL 5: E. Standarde de performanţă asociate postului
1.Indicatori cantitativi:
- numărul documentelor de planificare strategică şi operaţionale puse în aplicare;
- numărul obiectivelor şi activităţilor/acţiunilor îndeplinite, raportate cu ocazia evaluărilor semestriale/anuale;
- numărul rapoartelor de audit public intern/audit extern al Sistemului de management al calităţii al Institutului din care să nu rezulte deficienţe, disfuncţii, nereguli sau neconformităţi.
2.Indicatori calitativi:
- asigurarea managementului în condiţii de regularitate, eficienţă, eficacitate şi economicitate, conform prevederilor legale şi dispoziţiilor conducerii MAI.
3.Timp: în conformitate cu termenele prevăzute în actele normative în vigoare şi cele stabilite de conducerea MAI; alocă, cu prioritate, timp pentru planificarea strategică, organizarea şi controlul domeniilor din competenţă.
4.Utilizarea resurselor:
- utilizarea eficientă a resurselor repartizate Institutului;
- antrenează şi coordonează personalul din subordine în acţiunile stabilite pentru atingerea obiectivelor Institutului;
- reprezintă un exemplu pentru întregul personal în ceea ce priveşte responsabilitatea, loialitatea faţă de instituţie şi integritate morală;
- utilizează computerul personal şi telefonul.
5.Mod de realizare:
- individual sau colectiv, în cadrul unor structuri/comisii/ comitete, grupuri de lucru etc., în funcţie de complexitatea proiectelor şi acţiunilor desfăşurate, în colaborare cu personalul de conducere din Institut şi din MAI, reprezentanţi ai unităţilor/instituţiilor/agenţiilor din structura/subordinea MAI, precum şi reprezentanţi ai instituţiilor din sistemul civil de învăţământ, organe ale administraţiei publice centrale şi locale.
*
Secretarul general al Ministerului Afacerilor Interne
Semnătura ....................
Data ............................
Secretarul general adjunct al Ministerului Afacerilor Interne
Semnătura .......................
Data ...................
Titularul postului
Director
Semnătura ................
Data ..........................
ANEXA nr. 3: FIŞA POSTULUI
(- Anexa nr. 4 la regulament)
A)Identificarea postului
1.Compartimentul: conducere
2.Denumirea şi codul postului: director adjunct
3.Poziţia postului în statul de organizare: 2
4.Relaţii cu alte posturi
Relaţii ierarhice/funcţionale/de control:
- se subordonează nemijlocit directorului Institutului de Studii pentru Ordine Publică (Institut);
- răspunde de întreaga activitate pe linie de învăţământ;
- are în subordine nemijlocită şefii de catedră, şeful Serviciului metodică şi proiectare didactică, Compartimentul studii şi analize şi Compartimentul implementare proiecte cu finanţare externă;
- colaborează cu structurile din Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza", unităţile aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne [MAI), Serviciul formare iniţială şi continuă, CEPOL şi formare Schengen din cadrul Direcţiei generale management resurse umane a MAI, inspectoratele generale/ similare în probleme de formare iniţială şi continuă a personalului.
5.Definirea sumară a atribuţiilor postului:
- este director adjunct al Institutului şi reprezintă instituţia pe linia activităţilor specifice de învăţământ;
- organizează şi conduce întreaga activitate de învăţământ.
B)Cerinţele postului
1.Categoria de personal ce poate ocupa postul - ofiţer
2.Gradul profesional necesar ocupării postului - minimum comisar
3.Pregătire:
3.1.pregătire de bază:
- studii superioare de licenţă, ciclul I de studii universitare, sau studii universitare de lungă durată;
3.2.pregătire de specialitate:
- studii de masterat, ciclul II de studii universitare, sau studii postuniversitare în unul dintre domeniile: matematică şi ştiinţe ale naturii sau ştiinţe sociale;
3.3.alte cunoştinţe:
- cunoştinţe generale de management, psihopedagogie şi metodică;
3.4.limbi străine:
- citit/scris/vorbit la nivel "bine" - o limbă străină de circulaţie internaţională.
4.Experienţă:
4.1.vechime în muncă: cel puţin 10 ani, din care cel puţin 5 ani în cadrul MAI;
4.2.vechime în specialitate: 7 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei;
4.3.vechime în funcţii de conducere: 4 ani vechime în funcţii de conducere în unităţi ale MAI.
5.Aptitudini şi abilităţi necesare:
- aptitudini manageriale;
- tact şi diplomaţie în relaţiile interpersonale;
- spirit întreprinzător;
- calităţi de negociator;
- abilităţi în comunicare;
- spirit critic şi autocritic;
- gândire analitică şi spirituală;
- apt pentru lucrul în condiţii de stres.
6.Aptitudini necesare/Comportament solicitat:
- iniţiativă;
- conduită morală exemplară;
- dispoziţie pentru lucrul independent şi în echipă;
- disponibilitate la schimbare;
- flexibilitate în relaţiile de reprezentare.
7.Starea sănătăţii: apt pentru funcţii de conducere
8.Trăsături psihice şi de personalitate: apt pentru funcţii de conducere
C)Condiţii specifice de muncă
1.Programul de lucru: 8 ore/zi, 5 zile/săptămână, de luni până vineri, 7,30-15,30. Pauza de masă de 20 de minute este inclusă în programul zilnic de lucru.
2.Deplasări curente:
- la unităţile de profil din aparatul central al MAI;
- la alte direcţii de specialitate şi unităţi operative;
- la unităţi şi instituţii de învăţământ civile.
3.Condiţii deosebite de muncă: expunerea la radiaţii electromagnetice de radiofrecvenţă
4.Riscuri implicate de post:
- ulcer şi afecţiuni cardiovasculare din cauza nivelului ridicat de stres;
- afecţiuni ale vederii din cauza lucrului prelungit în faţa monitorului;
- afecţiuni ale coloanei vertebrale;
- oboseală psihică,
5.Compensări:
- sporurile prevăzute de actele normative în vigoare;
- condiţii speciale de muncă.
D)Descrierea sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor postului
Sarcinile şi îndatoririle postului:
- preia atribuţiile manageriale ale directorului Institutului în cazurile de absenţă a acestuia justificată legal (concediu de odihnă, învoiri plătite, misiuni, concedii medicale etc.) prin dispoziţie de delegare emisă în acest sens;
- răspunde direct de organizarea, desfăşurarea şi asigurarea calităţii programelor de formare profesională desfăşurate în Institut;
- cooperează cu reprezentanţi ai MAI în vederea elaborării proiectului graficului anual al programelor de formare profesională continuă, planurilor de învăţământ şi a celorlalte documente de învăţământ;
- coordonează nemijlocit întreaga activitate a şefilor de catedre, şefului Biroului metodică şi proiectare didactică, personalul Compartimentului studii şi analize şi personalul Compartimentului implementare proiecte cu finanţare externă;
- coordonează activităţile pentru determinarea nevoilor de pregătire şi perfecţionare a pregătirii de specialitate/ psihopedagogice a instructorilor de poliţie/formatorilor;
- răspunde de desfăşurarea activităţilor didactice în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, astfel încât ordinea interioară, starea şi practica disciplinară să corespundă sarcinilor de instruire şi educare a cursanţilor;
- colaborează şi reprezintă Institutul în relaţiile cu structuri de pregătire similare la nivel naţional şi internaţional şi cu cele beneficiare;
- organizează şi coordonează desfăşurarea de convocări, consfătuiri, seminare cu caracter ştiinţific şi alte forme de pregătire destinate personalului;
- organizează şi desfăşoară controale la structurile subordonate;
- analizează periodic împreună cu şefii de catedră calitatea, eficacitatea şi eficienţa procesului de formare profesională şi propune măsurile ce se impun;
- monitorizează activitatea de elaborare a notelor de curs şi a altor materiale curriculare utilizate în procesul de predare - învăţare-evaluare;
- evaluează activitatea şefilor de catedră şi a şefului Biroului metodică şi proiectare didactică;
- colaborează cu structurile de profil din inspectoratele generale (similare) pentru cunoaşterea noutăţilor profesionale apărute, în scopul actualizării pregătirii de specialitate şi practic - aplicative a instructorilor de poliţie/formatorilor;
- asigură conducerea operativă a Comisiei de evaluare şi asigurare a calităţii educaţiei;
- asigură coordonarea Consiliului de învăţământ, în calitate de preşedinte;
- poate asista la orice activitate de învăţământ;
- coordonează şi analizează activitatea privind practica documentară şi propune Consiliului de învăţământ măsuri pentru perfecţionarea procesului de formare profesională;
- cunoaşte, respectă şi aplică normele şi regulile privind securitatea şi sănătatea în muncă;
- cunoaşte, respectă şi aplică normele de apărare împotriva incendiilor;
- are atribuţii de control ierarhic.
Îndeplineşte atribuţiile de reprezentant al managementului, sens în care:
- se asigură că implementarea şi menţinerea proceselor necesare sistemului de management al calităţii sunt conforme cerinţelor standardului în vigoare;
- asigură informarea şi întocmirea raportărilor către directorul Institutului privind funcţionarea sistemului de management al calităţii şi necesitatea îmbunătăţirii acestuia;
- se asigură de promovarea în cadrul Institutului a conştientizării cerinţelor beneficiarilor serviciilor livrate de Institut.
Responsabilităţi:
- de planificare: a activităţilor necesare desfăşurării procesului de formare profesională în Institut;
- de raportare: a stadiului realizării activităţilor şi îndeplinirii sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor specifice în domeniul învăţământului şi performanţelor şi modului de îmbunătăţire continuă a sistemelor de management implementate în Institut;
- de lucru cu publicul: asigurarea audienţelor conform planificării;
- de luare a deciziilor: dispune aplicarea măsurilor legale privind activitatea de formare profesională continuă asigurată de Institut;
- accesul la informaţii clasificate: clasa "SECRETE DE STAT", nivelul "STRICT SECRET".
E)Standarde de performanţă asociate postului
1.Indicatori cantitativi: în conformitate cu prevederile legale în domeniu
2.Indicatori calitativi: asigurarea unui management performant al activităţii pe linie de învăţământ a Institutului, prin utilizarea judicioasă a resurselor umane, materiale şi financiare
3.Timp: îndeplineşte atribuţiile care îi revin în timpul programului de lucru; alocă timp cu prioritate pentru activităţi de proiectare strategică, precum şi de conducere şi control al activităţii pe linie de învăţământ a personalului Institutului
4.Utilizarea resurselor: utilizarea tuturor resurselor umane, precum şi a bazei tehnico-materiale din dotarea Institutului pentru realizarea obiectivelor
5.Mod de realizare: individual/în echipă; conduce prin exemplul pozitiv personal; deleagă din atribuţii personalului cu funcţii de conducere din domeniul de competenţă.

Director

Semnătura ....................

Data ..................................

Director

Semnătura ..........................

Data .............................

Titularul postului

Director adjunct

Semnătura ....................

Data ..................

Titularul postului Director adjunct

Semnătura ....................

Data .............................

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 687 din data de 5 septembrie 2016