ORDIN nr. 1675 din 11 septembrie 2012 privind aprobarea Planului sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului 2012-2014, precum şi a Listei proiectelor şi a bugetului aferent acestora
Având în vedere Avizul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică, nr. 948 din 22 iunie 2012, art. 46 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi art. 1 din Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.266/2004, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite următorul ordin:
Art. 1
(1)Se aprobă Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) 2012-2014, prevăzut în anexa nr. 1, precum şi Lista proiectelor şi bugetul aferent acestora, prevăzută în anexa nr. 2.
(2)Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului 2012-2014, denumit în continuare planul sectorial de cercetare-dezvoltare, este compus din următoarele programe:
a)Turism competitiv;
b)Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată;
c)Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT.
Art. 2
(1)Coordonatorul planului sectorial de cercetare-dezvoltare este domnul secretar de stat Iulian Matache.
(2)Monitorizarea derulării planului sectorial de cercetare-dezvoltare va fi realizată de Direcţia generală dezvoltare teritorială.
(3)Coordonatorii programelor, monitorii tehnici şi monitorii economici pentru fiecare program şi proiect vor fi stabiliţi prin decizie a coordonatorului planului sectorial de cercetare-dezvoltare.
(4)Instrucţiunile şi procedurile ce trebuie respectate la competiţia pentru accesarea fondurilor publice alocate proiectelor de cercetare din planul sectorial de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 1.266/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare, cu modificările ulterioare.
Art. 3
Planul sectorial de cercetare-dezvoltare prevăzut la art. 1 va fi dus la îndeplinire de direcţiile din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, precum şi de instituţiile aflate în raporturi de coordonare sau sub autoritatea ministerului, care vor urmări modul de realizare a cercetării pe etape şi implementarea rezultatelor cercetării.
Art. 4
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,

Marcel Ioan Boloş,

secretar de stat

ANEXA nr. 1: PLANUL SECTORIAL de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului 2012-2014
CAPITOLUL 1:
(1)_
Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit în continuare planul sectorial de cercetare-dezvoltare, este elaborat în baza prevederilor art. 46 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Atribuirea contractelor de finanţare pentru realizarea proiectelor cuprinse în prezentul plan sectorial de cercetare-dezvoltare se va realiza în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea, evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.266/2004, cu modificările ulterioare.
Obiectivul general al planului sectorial de cercetare-dezvoltare în domeniile dezvoltării teritoriale, construcţiilor şi turismului este de a permite fundamentarea ştiinţifică a dezvoltării politicilor din aria de responsabilitate a ministerului prin finanţarea unor proiecte de cercetare-dezvoltare cu caracter aplicativ, focalizate către următoarele obiective specifice:
- dezvoltarea echilibrată şi durabilă a teritoriului naţional, în vederea întăririi coeziunii teritoriale în context european;
- dezvoltarea unui sistem urban policentric şi echilibrat şi întărirea parteneriatului dintre spaţiul urban şi rural;
- dezvoltarea şi prezervarea naturii şi patrimoniului cultural printr-o gestionare prudentă;
- păstrarea şi dezvoltarea identităţii regionale, precum şi menţinerea diversităţii naturale şi culturale a regiunilor şi oraşelor;
- dezvoltarea policentrică echilibrată şi durabilă a aşezărilor umane şi în context regional;
- creşterea calităţii locuirii în cadrul aşezărilor umane, conform conceptului dezvoltării durabile;
- dezvoltarea şi diversificarea infrastructurii şi serviciilor turistice;
- îmbunătăţirea imaginii externe şi interne a destinaţiilor turistice;
- creşterea ocupării forţei de muncă, creşterea gradului de colectare a veniturilor către bugetul de stat prin măsuri fiscale coerente;
- dezvoltarea de tehnici şi instrumente avansate pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural, incluzând folosirea sistemelor informaţionale geografice şi crearea bazelor de date spaţiale;
- susţinerea şi fundamentarea politicii locuirii şi a programelor naţionale, analizarea principalelor modificări ale modelelor de locuire în mediul urban şi în mediul rural;
- dezvoltarea unei locuiri durabile şi a instrumentelor funcţionale de management a programelor naţionale în domeniul locuirii şi a gestiunii imobiliare;
- dezvoltarea urbană durabilă, ţinând cont de nevoia atingerii unor cote ridicate de calitate a vieţii în condiţiile respectării trăsăturilor identitare ale oraşelor de toate tipurile, a utilizării eficiente a resurselor generale şi particulare, a sporirii potenţialului competitiv.
Principalii beneficiari ai rezultatelor cercetării sunt Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit în continuare MDRT, în calitate de autoritate naţională care stabileşte strategia şi politicile în domeniile planificării şi dezvoltării teritoriale naţionale şi regionale, cooperării teritoriale, urbanismului, gestiunii şi dezvoltării edilitare-imobiliare, locuirii, instituţiile aflate în raporturi de subordonare, de coordonare sau sub autoritatea MDRT [Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă "URBAN - INCERC", Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism - INCDT, Agenţia Naţională pentru Locuinţe - ANL, agenţiile de dezvoltare regională (ADR), birourile de cooperare transfrontalieră], autorităţile administraţiei publice locale, organizaţiile patronale din domeniul turismului - Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), Federaţia Industriei Hoteliere din România - FIHR, ANTREC etc., organizaţii nonguvernamentale, universităţile de profil şi centrele de cercetare, întreprinderile şi/sau unităţile, indiferent de modul de organizare şi forma de proprietate.
(2)Planul sectorial de cercetare-dezvoltare este structurat în 3 subprograme aferente principalelor domenii de responsabilitate ale MDRT:
1.Programul "Turism competitiv"
2.Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată"
3.Programul "Construcţii - Aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT"

Anul

2012

2013

2014

TOTAL

TOTAL PLAN SECTORIAL MDRT

800

3.000

3.000

6.800

I. Programul "Turism competitiv"

160

600

600

1.360

II. Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată"

320

1.200

1.200

2.720

III. Programul "Construcţii - Aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT"

320

1.200

1.200

2.720

CAPITOLUL 2: Descrierea programelor componente ale planului sectorial de cercetare-dezvoltare
SECŢIUNEA 1: Programul "Turism competitiv"
(1)Programul "Turism competitiv" a fost structurat pe două subprograme:
1.1.1. Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice"
2.1.2. Subprogramul "Managementul afacerilor în turism"
(2)Descrierea subprogramelor
1.1.1. Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice"
a)Scopul
Turismul se constituie ca o ramură esenţială a economiei naţionale care are rolul de a pune în valoare resurse naturale şi antropice ce nu pot fi utilizate în alte domenii de activitate. Infrastructura este componenta majoră care are rolul ca prin dotări şi amenajări specifice să sprijine utilizarea unor resurse deosebite prin activităţi turistice.
Infrastructura se leagă în mod direct de formarea şi modernizarea serviciilor turistice şi de asigurarea accesibilităţii şi dezvoltării destinaţiilor turistice cunoscute, precum şi de apariţia de noi destinaţii turistice prin valorificarea unor resurse turistice mai puţin cunoscute, dar unice şi originale. Problema actuală a turismului românesc este dată tocmai de rămânerile în urmă în ceea ce priveşte infrastructura generală şi turistică şi de procesul foarte lent de punere în valoare a altor resurse disponibile din teritoriu.
Scopul acestui subprogram este de a sprijini MDRT, celelalte instituţii din subordinea directă şi indirectă a ministerului, administraţiile publice locale prin iniţiative de fundamentare teoretică şi practică pentru a se realiza implementarea obiectivelor de reformă din domeniul turismului şi pentru a creşte eficienţa şi competitivitatea acestui domeniu la nivelul Uniunii Europene, potrivit actualelor cerinţe ale Strategiei Lisabona.
b)Durata
Durata de realizare a proiectelor din cadrul Subprogramului "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice" este de maximum 36 de luni calendaristice.
c)Bugetul
Bugetul estimat pentru Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice" a fost calculat la 982 mii lei. Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
- 2012 - 160 mii lei;
- 2013 - 390 mii lei;
- 2014 - 432 mii lei.
d)Obiective specifice
1.1.1.1.1. Crearea de modele de dezvoltare durabilă a turismului în ariile protejate din România
1.2.1.1.2. Identificarea de soluţii şi modele pentru dezvoltarea de noi forme de turism
1.3.1.1.3. Îmbunătăţirea calităţii serviciilor în turism în vederea creşterii competitivităţii sectorului turistic din România la nivel european
2.1.2. Subprogramul "Managementul afacerilor în turism"
a)Scopul
Dezvoltarea turismului presupune aplicarea unor mecanisme de management modern, compatibile cu cerinţele actuale ale unei economii tot mai globalizate. Turismul, ca activitate complexă, implică în politicile de management o serie de date şi informaţii cu privire la diferitele caracteristici sectoriale ale turismului.
În acest context, prin intermediul acestui subprogram, au fost incluse proiecte de cercetare care urmăresc determinarea unor elemente ale cunoaşterii pieţei muncii din turism şi a perspectivelor sale, precum şi a contribuţiei economice a turismului ca sector distinct de activitate din România pentru a fundamenta cadrul decizional (politici, programe) la nivelul ministerului de resort.
b)Durata
Durata de realizare a proiectelor din cadrul Subprogramului "Managementul afacerilor în turism" este de maximum 36 de luni calendaristice.
c)Bugetul
Bugetul estimat pentru Subprogramul "Managementul afacerilor în turism" a fost calculat la 378 mii lei.
Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
- 2012 - 0 mii lei;
- 2013 - 210 mii lei;
- 2014 - 168 mii lei.
d)Obiective specifice
2.1.1.2.1. Elaborarea de prognoze privind evoluţia viitoare a pieţei muncii în turism din perspectiva nevoilor viitoare de pregătire profesională, a calificărilor şi ocupaţiilor
2.2.1.2.2. Identificarea de politici şi instrumente economice şi financiare de stimulare a competitivităţii sectorului turistic din România
2.3.1.2.3. Realizarea de analize şi cercetări statistice privind evaluarea contribuţiei economice a turismului în România
SECŢIUNEA 2: Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată"
(1)Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată" a fost structurat pe trei subprograme:
2.1.Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială"
2.2.Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020"
2.3.Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată". Descrierea subprogramelor
(2)_
1.2.1. Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială"
a)Scopul
Dezvoltarea de tehnici şi instrumente avansate pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural, incluzând folosirea sistemelor informaţionale geografice şi crearea bazelor de date spaţiale, reprezintă o componentă esenţială a dezvoltării spaţiale, determinând o creştere a capacităţii administrative de accesare a fondurilor structurale şi de coeziune.
La rândul său, furnizarea de informaţii, analize şi scenarii privind accesibilitatea localităţilor la reţeaua majoră de transport şi la principalele servicii sociale din România, ca suport al politicilor publice din domeniul dezvoltării teritoriale, se bazează pe implementarea tehnologiilor moderne din domeniul tehnologiei informaţiei.
b)Durata
Durata de realizare a proiectelor din cadrul Subprogramului "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială" este de maximum 36 de luni calendaristice.
c)Bugetul
Bugetul estimat pentru Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială" a fost calculat la 435 mii lei.
Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
- 2012 - 51 mii lei;
- 2013 - 192 mii lei;
- 2014 - 192 mii lei.
d)Obiective specifice
1.1.2.1.1. Dezvoltarea de tehnici şi instrumente pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural şi crearea bazelor de date spaţiale în contextul Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (INSPIRE)
1.2.2.1.2. Realizarea unui sistem informatic pentru gestionarea eficientă a documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului la nivel naţional
1.3.2.1.3. Construirea de modele de baze de date corelate documentaţiilor UAT
2.2.2. Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020"
a)Scopul
- Sprijinirea transpunerii la nivel naţional a principiilor asumate de Guvernul României prin semnarea principalelor documente europene privind planificarea şi coeziunea teritorială în Uniunea Europeană, precum şi crearea instrumentelor adecvate în vederea îndeplinirii obiectivelor asumate
- Fundamentarea politicilor publice de dezvoltare teritorială policentrică şi echilibrată, de coeziune teritorială şi economico-socială, în contextul implementării Strategiei Europa 2020
b)Durata
Durata de realizarea a proiectelor din cadrul Subprogramului "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020" este de maximum 36 de luni calendaristice.
c)Bugetul
Bugetul estimat pentru Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020" a fost calculat la 966 mii lei.
Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
- 2012 - 102 mii lei;
- 2013 - 432 mii lei;
- 2014 - 432 mii lei.
d)Obiective specifice:
- Fundamentarea politicilor publice de dezvoltare regională şi de coeziune teritorială şi economico-socială pe termen mediu şi lung şi crearea premiselor pentru programarea, prioritizarea şi eficientizarea investiţiilor publice în infrastructura teritoriului şi localităţilor
- Sprijinirea cercetării teritoriale în domeniul dezvoltării şi coeziunii teritoriale şi valorificarea la nivel naţional a rezultatelor programelor ESPON 2013 - Reţeaua europeană de observare a dezvoltării şi coeziunii teritoriale şi EUKN - Reţeaua europeană de cunoştinţe în urbanism
- Consolidarea reţelei de localităţi şi dezvoltare policentrică; analiza teritoriilor lipsite de centre coordonatoare polarizatoare; analiza teritoriilor coordonate de două sau mai multe centre urbane; poli şi axe de dezvoltare
- Analiza accesibilităţii la serviciile economice de interes general
- Instrumente de evaluare a impactului teritorial al politicilor publice
- Analiza impactului teritorial al unor proiecte majore de infrastructură
- Elaborarea de metodologii/analize de identificare a potenţialului teritorial şi a provocărilor specifice - ghid pentru autorităţile locale de elaborare a strategiilor de dezvoltare locală şi a proiectelor
- Analiza teritoriilor din zonele de frontieră şi a vecinătăţii acestora în contextul fundamentării programelor de cooperare teritorială transfrontalieră
3.2.3. Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată"
a)Scopul
Tematicile propuse se orientează spre analiza dezvoltării localităţilor în perioada postcomunistă, a promovării de noi instrumente şi reglementări în vederea fundamentării politicilor publice de dezvoltare urbană durabilă şi integrată, în conformitate cu angajamentele asumate de România prin semnarea documentelor europene de profil.
Tematicile au o orientare prioritară spre dezvoltarea urbană durabilă, care să răspundă noilor provocări de la nivel global, ţinând cont de necesitatea atingerii unor cote ridicate de calitate a vieţii în condiţiile respectării trăsăturilor identitare ale oraşelor de toate tipurile, a utilizării eficiente a resurselor generale şi particulare şi a sporirii potenţialului competitiv.
b)Durata
Durata de realizarea a proiectelor din cadrul Subprogramului "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată" este de maximum 36 de luni calendaristice.
c)Bugetul
Bugetul estimat pentru Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată" a fost calculat la 1.319 mii lei.
Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
- 2012 - 167 mii lei;
- 2013 - 576 mii lei;
- 2014 - 576 mii lei.
d)Obiective specifice
3.1.2.3.1. Fundamentarea politicilor publice de dezvoltare regională şi de coeziune teritorială şi economico-socială pe termen mediu şi lung şi crearea premiselor pentru programarea, prioritizarea şi eficientizarea investiţiilor publice în infrastructura teritoriului şi localităţilor
3.2.2.3.2. Susţinerea politicilor publice din domeniul urbanismului:
- Evaluarea politicilor urbane în România postdecembristă
- Politici urbane, creativitate şi coeziune - cazul polilor de creştere
- Reabilitarea centrelor istorice + modele de intervenţie şi management în zonele critice
- Implicarea copiilor şi tinerilor în planificarea urbană participativă - program de educaţie urbană
- Modele de guvernanţă în regenerarea urbană
- Tipologii de zone urbane defavorizate şi modele de intervenţie
- Construcţia politicilor de regenerare urbană
- Studii şi cercetări privind legislaţia comparativă în domeniul urbanismului şi planificării în Europa
- Evaluarea aplicării legii urbanismului şi amenajării teritoriului - impactul asupra zonelor metropolitane
- Modele de producţie şi management al locuinţelor sociale
- Parteneriatul public privat şi regenerarea urbană - instrumente de intervenţie destinate centrelor istorice
- Justiţia socială şi coeziunea economică şi socială ca elemente definitorii pentru practica de urbanism
- Analiza privind impactul modificărilor structurilor sociodemografice asupra dezvoltării echilibrate a teritoriului
- Identificarea teritoriilor coordonate de două sau mai multe centre urbane aflate în relaţii competiţionale
- Implementarea modalităţilor şi instrumentelor durabile de gestionare a resurselor energetice pe modelul locuirii tradiţionale
- Studiul implicaţiilor procesului de mobilitate rezidenţială către zonele periurbane
- Strategii de dezvoltare a zonelor rezidenţiale şi planificare urbană
- Relaţia urban - periurban şi analiza extinderii (necontrolate) a oraşelor
- Cercetări sociologice - de exemplu, analiza percepţiei privind standardul de viaţă în oraşele din România; probleme de segregare şi excluziune socială
- Instrumente/Metodologie de planificare a investiţiilor în zonele urbane funcţionale
- Identificarea clusterelor emergente şi a economiilor de aglomeraţie
- Instrumente de identificare a centrelor de inovare
- Studiu asupra coerenţei dintre politicile de transport şi politicile de urbanism la nivelul aglomeraţiilor urbane
SECŢIUNEA 3: Programul "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT"
1.Descrierea programului:
a)Scopul
Scopul acestui program este de a sprijini MDRT, celelalte instituţii din subordinea directă şi indirectă a ministerului, administraţiile publice locale şi sectorul construcţii din economia naţională prin iniţiative de fundamentare teoretică şi aplicare practică pentru a se realiza implementarea obiectivelor din Programul de guvernare, cu referire directă la:
- capitolul 16 - Politici de dezvoltare regională, a infrastructurii publice de interes local şi a turismului;
- capitolul 18 - Protecţia mediului înconjurător.
Programul presupune cercetări, studii de caz şi implementări de soluţii inovatoare, în corelaţie cu angajamentele şi obligaţiile prevăzute în directivele europene aplicabile.
Cercetarea în construcţii prezintă anumite particularităţi conferite de faptul că produsul final se realizează la un amplasament dat prin reunirea mai multor produse, activităţi, tehnologii şi condiţii de mediu şi se referă, de la caz la caz, la materiale, elemente, subansamble sau structuri întregi, în interacţiune cu partea de mediu adiacent. Rezultatele se vor aplica pe domenii.
b)Durata
Durata de realizare a proiectelor din cadrul Programului "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT" este de maximum 36 de luni calendaristice.
c)Bugetul
Bugetul estimat pentru Programul "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT" a fost calculat la 2.720 mii lei.
Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
- 2012 - 320 mii lei;
- 2013 - 1.200 mii lei;
- 2014 - 1.200 mii lei.
d)Obiective specifice
- Elaborarea de cercetări şi studii de caz în corelaţie cu Programul de guvernare, angajamentele şi obligaţiile prevăzute în directivele UE, Strategia de securitate internă a Uniunii Europene, precum şi cu Platforma naţională ONU-ISDR Hyogo, standardele europene armonizate şi eurocodurile aplicabile, în condiţiile de mediu din teritoriu
- Implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă, protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre, punerea în aplicare a Planului de gospodărire integrată a zonei costiere, obiective de guvernare/direcţii de acţiune prevăzute în capitolul 18 - Protecţia mediului înconjurător
ANEXA nr. 2:
LISTA PROIECTELOR şi bugetul aferent acestora, cuprinse în Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului 2012-2014
Denumire: Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului 2012-2014
Suma totală: 6.800 mii lei, din care:
- 2012 - 800 mii lei;
- 2013 - 3.000 mii lei;
- 2014 - 3.000 mii lei.
1.Programul "Turism competitiv"
Suma totală: 1.360 mii lei, din care:
- 2012 - 160 mii lei;
- 2013 - 600 mii lei;
- 2014 - 600 mii lei.
1.1.Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice"
Obiectiv general: Creşterea atractivităţii turistice a României pe plan intern şi internaţional prin fundamentarea unor politici coerente de dezvoltare a infrastructurii, creşterea calităţii serviciilor turistice şi dezvoltarea destinaţiilor turistice
Total: 982 mii lei, din care:
- 2012 - 160 mii lei;
- 2013 - 390 mii lei;
- 2014 - 432 mii lei.
a)Obiectiv specific 1.1.1: Crearea de modele de dezvoltare durabilă a turismului în ariile protejate din România
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Evaluarea capacităţii de suport ecologic a arealelor turistice din parcurile naţionale, parcurile naturale şi rezervaţiile biosferei

 

30

Total: 130

2012: 40

2013: 45

2014: 45

Dezvoltarea ecoturismului la nivelul ariilor protejate majore Reducerea impactului negativ generat de dezvoltarea turismului în aceste areale fragile Creşterea satisfacţiei turiştilor

Se va calcula capacitatea de suport pentru toate ariile protejate majore (parcuri naţionale, parcuri naturale, rezervaţii ale biosferei).

Se va realiza etapizat, prin realizarea mai multor studii de caz. Pentru fiecare studiu-pilot se vor realiza:

- analiza potenţialului turistic (natural şi antropic) şi ierarhizarea zonelor de interes turistic din cadrul arealului;

- analiza stadiului actual de valorificare turistică. Se vor face o evaluare a structurilor turistice de cazare, alimentaţie şi agrement şi o analiză a principalilor indicatori ai circulaţiei turistice pe ultimii ani;

- identificarea proiectelor viitoare de dezvoltare turistică. Vor fi analizate atât proiectele administraţiei siturilor, cât şi proiectele administraţiilor locale;

- identificarea principalelor surse de conflict între activităţile turistice şi mediul natural sociocultural la nivelul arealului;

- determinarea capacităţii de suport turistic;

- identificarea unor măsuri de management e baza determinării capacităţii de suport.

Transferul de date se va face către administraţiile ariilor protejate şi către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT).

2.

Modele de amenajare şi de valorificare în turism ale ariilor protejate din reţeaua Natura 2000

 

24

Total: 75

2012: 0

2013: 45

2014: 30

Modele de activităţi şi de amenajări turistice pentru cele două tipuri de arii protejate SPA şi SCI; din cele 557 de situri din România vor fi selectate studii de caz pentru a se vedea posibilităţile reale de valorificare a resurselor naturale prin turism ecologic.

Dezvoltarea integrată a turismului durabil la nivelul reţelei Natura 2000 - parcurgerea reglementărilor europene, analiza şi culegerea informaţiilor, ierarhizarea, identificarea celor pretabile pentru practicarea turismului; măsuri şi programe de acţiune pentru dezvoltarea turismului la nivel local

Reducerea conflictelor de interese economice la nivelul UAT

Transferarea rezultatelor cercetărilor către deţinătorii de asemenea arii protejate

Contribuţie directă la fundamentarea strategiilor de dezvoltare locală prin practici prietenoase faţă de mediul înconjurător

Creşterea capacităţii locale de a realiza proiecte cu fonduri europene pentru dezvoltarea turismului

3.

Strategii de dezvoltare a turismului la nivel ul unor destinaţii ecoturistice

 

24

Total: 90

2012: 0

2013: 45

2014: 45

Modele de dezvoltare durabilă bazate pe ecoturism la nivelul viitoarelor destinaţii ecoturistice naţionale (În prezent sunt realizate criteriile ce vor sta la baza desemnării viitoarelor destinaţii ecoturistice.)

Prezentarea stadiului actual de dezvoltare la nivelul acestor destinaţii şi trasarea priorităţilor viitoare de dezvoltare a turismului, cu accent pe ecoturism

Diseminarea materialului în rândul factorilor interesaţi: asociaţii locale de dezvoltare a turismului, autorităţi locale, administraţii de arii protejate etc.

b)Obiectiv specific 1.1.2: Identificarea de soluţii şi modele pentru dezvoltarea de noi forme de turism
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Diversificarea ofertei de agrement prin dezvoltarea şi promovarea turismului ecvestru

 

12

Total: 31

2012: 0

2013: 0

2014: 31

Identificarea oportunităţilor de dezvoltare a turismului ecvestru

Evaluarea ofertei actuale a turismului ecvestru în România şi experienţa altor ţări în domeniu

Propuneri pentru dezvoltarea şi promovarea acestui tip de turism pe piaţa internă/externă

Studiul va sta la baza implementării unui program de dezvoltare a turismului ecvestru în România. Va fi creată o bază de date cu privire la obiectivele de interes pentru practicarea acestei forme de turism în România.

2.

Studiu de oportunitate pentru valorificarea turistică a patrimoniului industrial

 

12

Total: 31

2012: 0

2013: 0

2014: 31

Analiza comparativă a experienţei din diferite ţări europene privind posibilităţile de valorificare a unor obiective industriale cu valorare istorică, memorială, arhitecturală şi culturală

Evaluarea posibilităţilor de dezvoltare a turismului axat pe bunuri ale patrimoniului industrial

Identificarea experienţelor pozitive din ţările UE, mai ales din fostele ţări socialiste

Identificarea patrimoniului industrial din România, investigarea unor conflicte de interese economice

Analiza posibilităţilor de valorificare în turism prin studii de caz

Transferul rezultatelor către deţinătorii direcţi ai unor asemenea valori de patrimoniu

Fundamentarea politicilor MDRT pentru dezvoltarea turismului prin noi resurse şi promovarea acestora

3.

Identificarea produselor turistice specifice ce pot fi integrate în rute europene

 

24

Total: 115

2012: 40

2013: 40

2014: 35

Propuneri de produse turistice, destinaţii, circuite, ce pot fi certificate şi integrate în circuite turistice europene

Soluţii/Oportunităţi pentru atragerea şi extinderea circuitelor identificate la nivel european şi pe teritoriul ţării noastre

Asigurarea suportului autorităţilor pentru parcurgerea demersului de certificare şi integrare a produselor/destinaţiilor/traseelor în trasee turistice europene

În cadrul proiectului ne propunem să identificăm circuite europene consacrate ce pot fi extinse şi pe teritoriul ţării noastre.

De asemenea, trebuie identificate destinaţiile turistice, tipurile de produse ce pot fi dezvoltate, certificate şi integrate în circuite europene. Realizarea unei platforme de legătură cu autorităţi ce manageriază traseele europene

Comunicarea concluziilor (a demersului ce trebuie făcut) şi rezultatelor autorităţilor (locale, centrale)

Diseminarea rezultatelor prin publicarea concluziilor (în publicaţii de specialitate, on-line, comunicări)

4.

Posibilităţi de dezvoltare a turismului pentru persoanele cu nevoi speciale

 

24

Total: 90

2012: 0

2013: 45

2014: 45

Bune practici identificate la nivel internaţional

Set de măsuri practice de dezvoltare a turismului pentru persoanele cu nevoi speciale

Analiza experienţei diferitelor ţări europene, analiza necesităţilor turistice ale persoanelor cu nevoi speciale, propunerea unor măsuri practice pentru facilitarea accesului persoanelor cu nevoi speciale la produsele turistice

Transferul rezultatelor cercetării către beneficiari

Fundamentarea politicilor MDRT şi ale altor instituţii din domeniu în privinţa dezvoltării turismului pentru persoane cu nevoi speciale

5.

Studiu de cercetare-dezvoltare privind întocmirea unei baze de date spaţiale, referenţiată stereografic şi geografic, cuprinzând monumentele istorice de interes turistic în vederea poziţionării acestora pe Google Maps

 

32

Total: 130

2012: 40

2013: 45

2014: 45

Creşterea numărului de vizitatori la monumentele istorice, prin promovarea acestora prin intermediul Google Maps

Realizarea unei baze de date spaţiale, referenţiată stereografic şi geografic, cuprinzând monumentele istorice. Baza de date va conţine, pe lângă informaţii de bază aferente fiecărui monument, şi date geospaţiale necesare poziţionării acestuia pe Google Maps

Datele vor fi transferate MDRT, reprezentând platforma de pornire pentru poziţionarea monumentelor pe Google Maps şi/sau prin intermediul altor programe bazate pe poziţionare şi orientare satelitară, în beneficiul turiştilor şi al administratorilor monumentelor.

6.

Reabilitarea, modernizarea şi introducerea în circuitul turistic a unor vechi staţiuni de renume din România, cu resurse balneare atestate prin studii de specialitate

 

22

Total: 90

2012: 0

2013: 45

2014: 45

Determinarea problemelor actuale cu care se confruntă turismul în plan local, prin analize SWOT pentru fiecare staţiune

Realizarea de propuneri concrete de reabilitare, modernizare pentru infrastructura existentă

Analiza şi evaluarea stării de fapt a turismului în cele mai vechi staţiuni turistice din ţară

Realizarea unei scheme-cadru pentru determinarea problemelor comune şi a celor specifice

Transferul rezultatelor se va face către ministerul de resort, patronatele din turism, Asociaţia Staţiunilor Balneare etc., pentru reabilitarea infrastructurii generale şi turistice şi pentru promovare. Poate sta la baza realizării unor proiecte ulterioare prin fonduri europene.

c)Obiectiv specific 1.1.3: Îmbunătăţirea calităţii serviciilor în turism în vederea creşterii competitivităţii sectorului turistic din România la nivel european
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Benchmarkingul - instrument de cercetare pentru evaluarea internă a performanţelor în turism

 

24

Total: 70

2012: 0

2013: 35

2015: 35

Furnizarea unei metodologii unice (Sustainable Tourism Benchmarking Tool - STBT) pentru evaluarea turismului durabil, bazat pe o serie de indicatori cantitativi, instrument util pentru factorii de decizie, cercetători şi societăţile implicate în activităţi de turism

Analiza teoretico-metodologică a sistemelor statistice în turism utilizate în ţările membre UE şi în Europa

Benchmarking în materie de performanţe în turism obţinute de ţările europene

Benchmarkingul reprezintă un proces continuu folosit în managementul strategic, prin care organizaţia (autoritatea locală) îşi evaluează diferitele aspecte ale activităţii, în relaţie cu cele mai bune practici în domeniu; permite creşterea performanţei.

Conceptul de "Benchmarking" în domeniul turismului se află încă în faza de început, fiind utilizat mai ales în destinaţiile turistice (în special în stabilirea performanţelor specifice hotelurilor, staţiunilor, atracţiilor şi transporturilor turistice) şi mai puţin în industria turismului, în general.

Transferul rezultatelor către ministerul de resort şi asociaţiile patronale din turism.

Diseminarea prin publicarea rezultatelor

2.

Cercetări calitative şi cantitative privind piaţa turistică din România

 

30

Total: 130

2012: 40

2013: 45

2014: 45

Studii, anchete, planuri de marketing pentru diverse destinaţii, categorii de turişti, segmente de piaţă etc.

Realizarea unor studii şi anchete, planuri de marketing în funcţie de necesităţile identificate (identificarea primelor 20 de atracţii turistice ale României; top 10 circuite turistice; planul clusterelor turistice; identificarea simbolurilor naţionale)

Transferul rezultatelor către ministerul de resort şi asociaţiile patronale din turism

1.2.Subprogramul "Managementul afacerilor în turism"
Obiectiv general: Fundamentarea politicilor de management ale Administraţiei Naţionale în Domeniul Turismului prin realizarea unor studii de cercetare privind piaţa muncii şi contribuţia economică a turismului
Total: 378 mii lei, din care:
2012 - 0 mii lei;
2013 - 210 mii lei;
2014 - 168 mii lei.
a)Obiectiv specific 1.2.1: Elaborarea de prognoze privind evoluţia viitoare a pieţei muncii în turism din perspectiva nevoilor viitoare de pregătire profesională, a calificărilor şi ocupaţiilor
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Dezvoltarea turismului românesc prin stimularea antreprenoriatului inovativ

 

12

Total: 30

2012: 0

2013: 30

2014: 0

Rezultate intermediare:

- realizarea a 4 studii privind dezvoltarea antreprenoriatului inovativ în turism (identificarea căilor de creştere a ocupării în turism şi a oportunităţilor de îmbunătăţire a accesului resursei umane pe piaţa muncii în turism, analiza efectelor susţinerii antreprenoriatului în turism şi alte activităţi conexe, identificarea de soluţii de stimulare a antreprenoriatului în turism pentru dezvoltarea unui turism durabil);

- cuantificarea efectelor directe şi propagate ale creşterii nivelului de cultură antreprenorială în turism şi activităţilor antreprenoriale specifice din punctul de vedere al economiei locale;

- realizarea unei reţele a antreprenorilor din turism.

Rezultate finale:

- creşterea numărului persoanelor tinere şi al femeilor ocupate în sectorul turistic;

- creşterea numărului de antreprenori în sectorul turismului şi al ospitalităţii;

- recunoaşterea turismului ca un sector economic cu o contribuţie consistentă dezvoltarea socioeconomică a comunităţilor locale;

- susţinerea dezvoltării turismului, crearea, dezvoltarea şi eficientizarea activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii;

- turismul va deveni un debuşeu pentru forţa de muncă internă afectată de criza economică.

Proiectul are drept scop identificarea mijloacelor de susţinere a antreprenoriatului inovativ în turism şi alte activităţi conexe, în vederea creşterii ocupării în micile comunităţi şi în mediul rural şi asigurării unei dezvoltări durabile a comunităţilor locale. Proiectul propus vine cu soluţii în direcţia creării de condiţii-cadru pentru ca regiunile turistice să devină propriii artizani ai dezvoltării prin: promovarea culturii antreprenoriale şi dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale în turism şi activităţile conexe acestuia; sensibilizarea, participarea şi implicarea comunităţilor locale în turism şi în activităţile conexe (meşteşuguri populare, alimentaţie, prelucrarea lemnului, construcţii, transport, servicii cultural-recreative, comerţ etc.); crearea de parteneriate public-privat şi privat-privat; sprijinirea lidershipului local. Proiectul supune atenţiei o serie de subiecte de un real interes pentru economia românească şi perspectivele de dezvoltare a acesteia prin turism, respectiv: rolul resurselor umane, efectele dezvoltării turismului şi a activităţilor conexe asupra resurselor umane, particularităţile ocupării forţei de muncă, în particular. Totodată, se va face o analiză multidimensională şi multicriterială a ocupării cu evidenţierea aspectelor calitative de valorificare a potenţialului uman, respectiv: cerinţele de calificare, specificul locurilor de muncă, evoluţia şi structura ocupării forţei de muncă, productivitatea muncii din turism. Studiul îşi propune să identifice soluţii pentru revitalizarea resursei umane prin stimularea culturii antreprenoriale şi dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor specifice, crearea de parteneriate public-privat şi privat-privat, sprijinirea lidershipului local, promovarea formării continue a populaţiei active

Studiul va sta la baza elaborării politicilor de dezvoltare a resurselor umane în sectorul de turism şi a programelor de stimulare a antreprenoriatului în România:

- organizarea a 3 seminare de lucru pentru diseminarea rezultatelor proiectului în regiuni-cheie de dezvoltare turistică, cu tema "Fii întreprinzător în turism!";

- realizarea unor parteneriate între mediul academic, cel de cercetare şi cel de afaceri pentru diseminarea rezultatelor proiectului şi ale proiectelor similare. Prin intermediul acestui proiect se vor identifica mijloacele de formare a unei resurse antreprenoriale, capabilă să îşi identifice propriile atuuri şi să şi le pună în valoare, făcând posibilă creşterea competitivităţii sectorului turistic în raport cu alte domenii de activitate. Creşterea numărului de întreprinderi de turism reprezintă un atu pentru economia românească, nu doar prin faptul că se pune în valoare o resursă insuficient exploatată, şi anume cea turistică, ci şi prin faptul că operatorii economici vor deveni plătitori de taxe şi impozite către bugetul statului şi vor putea crea noi locuri de muncă în plan local.

2.

Proiecţii privind cererea de forţă de muncă la nivel naţional şi regional şi prognoză pe termen mediu şi lung a necesarului de calificări în sectorul turistic

 

24

Total: 60

2012: 0

2013: 30

2014: 30

Proiecţie a cererii de forţă de muncă la nivel regional şi naţional

Prognoză pe termen mediu şi lung a necesarului de calificări în sectorul turistic

Definirea indicatorilor de previzionare a cererii forţei de muncă

Culegerea şi prelucrarea datelor

Analiza rezultatelor

Transferul rezultatelor cercetării către beneficiari

Fundamentarea politicilor privind ocuparea în sectorul turistic

b)Obiectiv specific 1.2.2: Identificarea de politici şi instrumente economice şi financiare de stimulare a competitivităţii sectorului turistic din România
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Instrumente şi politici de optimizare fiscală în vederea stimulării activităţii turistice

 

12

Total: 35

2012: 0

2013: 0

2014: 35

Impactul socioeconomic al impozitării în sectorul turistic

Analiza cadrului politic şi legislativ în domeniul impozitării în turism

Politici fiscale, impozitarea la nivel naţional şi local

Tipuri de taxe şi impozite aplicate în turismul românesc

Impactul politicii fiscale asupra sectorului turistic

Modele econometrice de evaluare a diferitelor măsuri de impozitare asupra bugetului de venituri din sectorul de turism

Evaluarea rezultatelor sectorului turistic prin prisma diferitelor politici fiscale

Crearea unui sistem de analiză a impozitării turismului, precum şi a resurselor necesare dezvoltării acestui sector, avându-se în vedere importanţa resurselor atrase la buget pentru finanţarea politicilor care vizează turismul, dar şi politicile din sfera ocupării, fiind ştiut faptul că turismul a fost, este şi va rămâne un element de mare importanţă în cadrul oricărei economii, capabil de a genera noi locuri de muncă, de a stimula creşterea economică

Transferul rezultatelor cercetării către beneficiari

Fundamentarea unor politici fiscale în sectorul turistic

2.

Cercetări privind dezvoltarea economiei locale prin valorificarea ocupaţiilor tradiţionale arhaice

 

12

Total: 20

2012: 0

2013: 20

2014: 0

Determinarea tipologiei vechilor ocupaţii şi meşteşuguri din comunităţile rurale şi a valenţei lor turistice

Prezentarea de soluţii pentru reluarea unor vechi tradiţii şi modele de valorificare a lor prin turism, cu studii de caz

Identificarea ocupaţiilor tradiţionale arhaice

Atragerea în turism a unor resurse turistice locale, mai puţin cunoscute şi promovate

Transmiterea datelor şi informaţiilor obţinute către MDRT şi către direcţiile judeţene pentru cultură şi conservarea tradiţiilor populare, în judeţele de unde au fost selectate studiile de caz

Publicarea de articole în reviste de specialitate

c)Obiectiv specific 1.2.3: Realizarea de analize şi cercetări statistice privind evaluarea contribuţiei economice a turismului în România
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Studiu privind realizarea unor statistici interconectate între turism şi transportul aerian de pasageri

 

10

Total: 20

2012: 0

2013: 20

2014: 0

Număr de indicatori statistici ce pot fi folosiţi atât de domeniul turismului, cât şi de cel al transportului aerian

O metodologie de comparare a indicatorilor statistici

Prima activitate a proiectului constă în identificarea statisticilor existente în domeniul turismului şi a transportului aerian atât la nivel intern, cât şi la nivel internaţional. După o analiză teoretico-metodologică se vor prezenta modalităţi de realizare a comparabilităţii şi compatibilităţii indicatorilor statistici.

Utilizarea rezultatelor poate fi făcută atât de administraţia centrală în domeniul turismului, cât şi de autorităţile aeroportuare din România, care vor putea folosi în comun o serie de indicatori specifici ambelor domenii de activitate (turism şi transport aerian de pasageri).

2.

Studiu privind analiza şi cuantificarea economiei subterane în turismul românesc

 

22

Total: 60

2012: 0

2013: 30

2014: 30

Particularizare sectorială a modului de calcul al economiei subterane

Oferirea unor estimări ale dimensiunii economiei subterane în turismul din România

Proiectul demarează cu o analiză teoretică a conceptelor în domeniu, precum şi a metodelor/metodologiilor de cuantificare a economiei subterane folosite pe plan naţional şi internaţional. După această analiză se vor prezenta unele modele de cuantificare a economiei subterane folosite în turismul românesc.

MDRT va dispune de cifre (estimate în urma unei metodologii specializate) privind economia subterană. Acestea vor fi utile în fundamentarea unor politici pentru diminuarea economiei subterane şi creşterea gradului de fiscalizare în domeniu.

3.

Rapoarte statistice de monitorizare a turismului în România (la nivel de trimestru, semestru, 9 luni, an)

 

34

Total: 93

2012: 0

2013: 50

2014: 43

Prezentarea ratelor de creştere a indicatorilor statistici (comparativ cu perioada similară din anul precedent), grafice de evoluţie, cote de piaţă, analiza comparativă (benchmarking) cu alte ţări, rapoarte specializate pentru anumite pieţe (ţări sursă) considerate prioritare sau de oportunitate pentru România în eforturile sale de promovare externă

Sub forma unor rapoarte realizate din 3 în 3 luni, analiza turismului va fi împărţită pe

3 capitole: turism intern, turism extern (outbound) şi turism receptor (inbound). Vor fi luaţi în considerare indicatorii statistici monetari şi nemonetari furnizaţi de INS şi BNR, precum şi informaţii preluate şi prelucrate din alte baze de date sau rapoarte ale unor organisme internaţionale (European Travel Commission, OMT, Eurostat etc.). De asemenea, raportul va fi precedat de o succintă prezentare a contextului economic şi a situaţiei internaţionale în domeniu.

Rapoartele vor fundamenta monitorizarea implementării planul de marketing al MDRT. De asemenea, statisticile vor putea constitui un instrument de fundamentare a unor decizii în domeniu ale MDRT.

4.

Asistenţa metodologică şi cercetări suport pentru implementarea Contului satelit al turismului în România

 

24

Total: 60

2012: 0

2013: 30

2014: 30

În funcţie de cerinţele MDRT şi INS se vor elabora documentaţii privind unele aspecte metodologice ale compilării CST (de exemplu, recomandări teoretice privind metodele de compilare, analiza situaţiei în alte ţări, bune practici, simulări, estimări ale datelor lipsă etc.)

Se vor analiza o serie de aspecte metodologice, precum şi sursele de date statistice necesare compilării. De asemenea, se are în vedere şi prezentarea dificultăţilor metodologice în ceea ce priveşte tratamentul acordat vizitatorilor de o zi (excursioniştilor), pachetele turistice oferite de agenţiile de turism, cazarea în casele de vacanţă, bunurile de folosinţă îndelungată în turism, precum şi modalităţile de estimare a acestora.

Rezultatele proiectului vor sprijini direct compilarea CST de către INS, având sprijinul BNR şi în parteneriat cu MDRT. Conform protocolului încheiat între aceste instituţii în anul 2011, INCDT va putea furniza asistenţa metodologică pentru compilarea CST.

2.Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată"
Suma totală: 2.720 mii lei, din care:
- 2012 - 320 mii lei;
- 2013 - 1.200 mii lei;
- 2014 - 1.200 mii lei.
2.1.Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială"
Obiectivul general: Dezvoltarea de tehnici şi instrumente de planificare spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural şi crearea bazelor de date spaţiale
Total: 435 mii lei, din care:
- 2012 - 51 mii lei;
- 2013 - 192 mii lei;
- 2014 - 192 mii lei.
Obiectiv specific: Furnizarea de informaţii, analize şi scenarii privind disparităţile teritoriale în dezvoltarea economică şi socială a României
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Cartarea disparităţilor teritoriale socio-economice în România

 

36

Total: 435

2012: 51

2013: 192

2014: 192

Elaborarea unei metodologii de identificare a disparităţilor teritoriale

Construirea unui set de indicatori pe domenii ale dezvoltării economice şi sociale

Realizarea de hărţi în dinamică pentru fiecare indicator

Analiza disparităţilor socioeconomice, comparaţii cu UE

Definirea conceptului de disparitate teritorială

Stabilirea nivelurilor de analiză

Crearea sistemului de indicatori

Identificarea surselor de date primare

Măsurarea dezechilibrelor/disparităţilor teritoriale

Dinamica temporală a disparităţilor

Cartografierea disparităţilor teritoriale

Depistarea şi analiza factorilor care generează disparităţile teritoriale

Politici publice de eficientizare a investiţiilor, aplicarea de autorităţile publice centrale şi locale a orientărilor, principiilor şi obiectivelor dezvoltării teritoriale comunitare şi strategice

2.2.Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020"
Obiectiv general: - Susţinerea şi fundamentarea politicii de dezvoltare teritorială şi a programelor naţionale şi europene prin dezvoltarea de tehnici şi instrumente pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural
Total: 966 mii lei, din care:
- 2012 - 102 mii lei;
- 2013 - 432 mii lei;
- 2014 - 432 mii lei.
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Structurarea teritoriului în zone urbane funcţionale - analiză privind capacitatea de asociere şi cooperare a UAT, identificarea potenţialelor zone urbane funcţionale în vederea fundamentării politicilor privind dezvoltarea teritorială

Consolidarea parteneriatului dintre zone urbane şi rurale prin îmbunătăţirea mecanismului de prevenţie şi consolidarea dimensiunii teritoriale

 

36

Total: 485

2012: 51

2013: 217

2014: 217

Evaluarea capacităţii de asociere şi cooperare la nivel de UAT

Identificarea zonelor urbane funcţionale

Depistarea tipurilor de parteneriate între oraşe şi comune, respectiv între comune, existente la nivel naţional

Aplicarea conceptului de Community-led local development şi evidenţierea unor modalităţi de promovare a strategiilor de dezvoltare locală integrată

Experienţa internaţională

Trecerea în revistă a legislaţiei româneşti existente

Criterii de analiză şi indicatori relevanţi, categorii de parteneriate şi forme asociative între autorităţile administraţiei publice locale, delimitarea teritorială, scopul formării şi proceduri de înfiinţare, modul de funcţionare, tipurile de proiecte, reglementările specifice referitoare la asociaţiile constituite pentru furnizarea de servicii publice, posibilităţile de extindere a sferei de activitate a asociaţiilor, elementele inovative şi contribuţiile la consolidarea dimensiunii teritoriale a politicilor sectoriale

Politici publice de eficientizare a investiţiilor, aplicarea de autorităţile publice centrale şi locale a orientărilor, principiilor şi obiectivelor dezvoltării teritoriale comunitare şi strategice

Generarea de acte normative şi alocări de resurse pentru aplicarea politicilor regionale şi de coeziune în perioada de programare 2014-2020

2.

Planul de amenajare a teritoriului zonal regional - instrument al planificării spaţiale durabile la nivel regional. Metodologia de elaborare, cadrul conţinut şi modul de abordare în vederea asigurării corelării cu celelalte instrumente strategice realizate la nivel regional

 

36

Total: 485

2012: 51

2013: 217

2014: 217

Definirea instrumentului - metodologia de elaborare şi conţinutul-cadru - în contextul planificării teritoriale din România - ce indică direcţiile de dezvoltare spaţială la nivel regional, fundamentează programele de dezvoltare regională şi asigură corelarea cu documentaţiile de amenajarea teritoriului

Corelarea cu strategiile sectoriale şi cu cele 8 planuri de dezvoltare regională realizate de către agenţiile de dezvoltare regională

În contextul viitorului exerciţiu financiar 2014-2020, avându-se în vedere condiţionalităţile ce vor trebui îndeplinite pentru a avea acces la finanţare, precum şi provocările existente la nivelul regiunilor ce determină mărirea disparităţilor intra- şi inter-regionale, în cadrul procesului de planificare strategică este nevoie de abordare integrată, inteligentă şi sustenabilă, care să cuprindă instrumente corelate, capabile să faciliteze implementarea obiectivelor stabilite. Este nevoie de coordonarea activităţilor, de cooperarea tuturor actorilor relevanţi în vederea coagulării eforturilor de dezvoltare a regiunilor şi evitarea paralelismului în strategii de dezvoltare, politici, programe şi proiecte dezvoltate de diferite unităţi ale aparatului central. În contextul accentuării gradului de competitivitate între regiunile europene în captarea de investiţii, în atragerea de investitori şi forţă de muncă de calitate, în contextul eforturilor depuse de a depăşi criza economică este nevoie de eficienţă, de limitarea cheltuielilor şi de maximizarea efectelor. în acest sens procesul de planificare este esenţial. PATZR reprezintă transpunerea în profil spaţial a strategiei de dezvoltare a fiecărei regiuni, dar şi identificarea proiectelor cu relevanţă regională. În comparaţie cu generaţiile anterioare de planuri, abordarea de formulare a noilor planuri presupune o adaptare către o nouă generaţie de politici integrate de dezvoltare. Această nouă abordare presupune nu doar o reformulare a obiectivelor şi instrumentelor, ci şi a structurii şi cadrului de implementare a PATZR prin coordonarea acţiunilor politicilor sectoriale de dezvoltare. Obiectivul de bază al acestui studiu este formularea unui cadru metodologic unitar pentru elaborarea şi conţinutul documentaţiei tip PATZR, stabilirea responsabilităţilor şi a mecanismelor de colaborare între diferitele niveluri administrativ-teritoriale, în concordanţă cu legea şi cu celelalte acte normative în vigoare, precum şi cu principiile şi orientările documentelor europene în domeniul amenajării teritoriului. Analizele care se efectuează în cadrul acestei documentaţii au ca scop identificarea oportunităţilor de cooperare între judeţele care sunt asociate în regiunea de dezvoltare, precum şi valorificarea efectelor sinergice ale acestora. PATZR este documentul de planificare strategică teritorială la nivel regional, care oferă o viziune largă şi un cadru general de dezvoltare teritorială pe termen mediu şi lung.

Instrumentul se adresează atât elaboratorilor şi beneficiarilor acestei documentaţii, cât şi autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale cu competenţe în avizare sau în aprobare.

2.3.Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată"
Obiectivul general: Dezvoltarea intensivă a aşezărilor urbane din România, în contextul necesităţii de personalizare a cadrului fizic, de utilizare eficientă a terenurilor, a atingerii unor cote necesare de calitate şi sustenabilitate a vieţii locuitorilor, de ridicare a capacităţii-suport de competitivitate
Total: 1.319 mii lei, din care:
- 2012 - 167 mii lei
- 2013 - 576 mii lei
- 2014 - 576 mii lei
2.3.1.Obiectiv specific: Susţinerea politicilor publice din domeniul urbanismului
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Influenţa Uniunii Europene în legislaţia şi practicile de urbanism. Bilanţ şi perspective privind aplicarea Legii urbanismului în România

 

36

Total: 458

2012: 58

2013: 200

2014: 200

Sintetizarea principalelor direcţii de acţiune în abordarea dezvoltării urbane durabile

Identificarea unor modele de bună practică ce pot fi adaptate la practica din domeniu din România

Identificarea efectelor produse de modificările din legislaţia naţională

Identificarea modificărilor/adăugirilor necesar a fi realizate în legislaţia din domeniul urbanismului

Uniunea Europeană are competenţe limitate în ceea ce priveşte dezvoltarea urbană, aceasta fiind în atribuţia fiecărui stat membru. Avându-se în vedere provocările din ce în ce mai numeroase cu care se confruntă statele europene, precum şi importanţa pe care o au oraşele în contextul coeziunii teritoriale, în vederea coordonării şi corelării acţiunilor, la nivel european, sunt realizate grupuri de lucru în cadrul cărora se elaborează documente-cadru, ale căror prevederi sunt preluate de către statele membre în legislaţia naţională sau în practica din urbanism. În România, ca urmare a principalelor documente-cadru, precum şi din cauza unei dezvoltări haotice a localităţilor, a fost început un amplu proces de reformare a legislaţiei.

Realizarea acestui proiect constituie o fundamentare a activităţilor autorităţii centrale în realizarea unei legislaţii coerente şi aplicabilă în domeniu, precum şi pentru definirea priorităţilor şi abordărilor privind practica din domeniul urbanismului.

2.

Instrumente financiare şi administrative ce contribuie la dezvoltarea urbană durabilă în vederea fundamentării politicilor de dezvoltare locală durabilă şi integrată

 

36

Total:458

2012: 58

2013: 200

2014: 200

Analiza priorităţilor de politică naţională de dezvoltare urbană

Analiza bazei legale şi instituţionale de dezvoltare urbană

Analiza planurilor integrate de dezvoltare urbană 2007-2013 şi a tipurilor de proiecte finanţate prin programele operaţionale

Depistarea categoriilor de investiţii prioritare la nivelul oraşelor româneşti

Identificarea categoriilor de acţiuni inovatoare (proiecte urbane pilot)

Aspecte privind aplicarea conceptului de investiţii teritoriale integrate în contextul urban românesc

Definirea altor tipuri de instrumente (de exemplu, PPP)

Identificarea oraşelor în care dezvoltarea urbană durabilă integrată va primi sprijinul politicii de coeziune

Consolidarea dimensiunii urbane în perioada de programare 2014-2020

Conceptul de dezvoltare urbană durabilă integrată, abordări şi aplicarea lor în România

Stabilirea nivelurilor teritoriale de analiză (regiune, oraş ca întreg, zone intraurbane defavorizate)

Trecerea în revistă a instrumentelor financiare şi administrative de dezvoltare urbană actuale

Analiza şi adaptarea unor concepte ce stau la baza viitoarei programări financiare:

- dezvoltarea locală centrată pe comunitate;

- cooperarea teritorială pentru accesarea fondurilor;

- acţiuni inovatoare;

- investiţii teritoriale integrate;

- platforma de dezvoltare urbană

Modalităţi de finanţare multiplă/încrucişată din diferite axe prioritare şi programe

Generarea de acte normative şi alocări de resurse pentru aplicarea politicilor regionale şi de coeziune în perioada de programare 2014-2020

3.

Metode de reconversie funcţională a frişelor industriale urbane - analize şi sinteze ale practicilor europene în vederea îmbunătăţirii politicilor şi instrumentelor operaţionale urbane din România

 

36

Total: 403

2012: 51

2013: 176

2014: 176

Realizarea unui instrument de dezvoltare urbană integrată prin care se facilitează regenerarea urbană în zonele cu mari ansambluri industriale

Identificarea unor metode de bună practică la nivel european care pot fi adaptate specificului naţional şi local

În contextul transformărilor economice şi declinului industrial din ultima parte a secolului XX vor fi analizate posibilităţile de reintroducere a terenurilor ocupate de funcţiuni industriale în cadrul sistemului oraşului, asigurându-se un model de abordare integrat, condiţionat de tipul de proprietate, amplasarea în cadrul oraşului.

Instrument de management şi planificare urbană în care va contribui la facilitarea activităţilor autorităţilor locale în regenerarea urbană

3.Programul "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT"
Suma totală: 1.720 mii lei, din care:
- 2012 - 320 mii lei;
- 2013 - 1.200 mii lei;
- 2014 - 1.200 mii lei.
Obiectivul general
Programul va sprijini MDRT, celelalte instituţii din subordinea directă şi indirectă a ministerului, administraţiile publice locale şi sectorul construcţii din economia naţională prin studii, cercetări şi aplicare practică pentru a se realiza implementarea obiectivelor din Programul de guvernare şi obligaţiile asumate faţă de UE, cu referire directă la:
- capitolul 16 - Politici de dezvoltare regională, a infrastructurii publice de interes local şi a turismului;
- capitolul 18 - Protecţia mediului înconjurător.
MDRT are în responsabilitate, reglementează şi coordonează tehnic domeniul construcţii, precum şi Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă în caz de cutremure şi alunecări de teren, precum şi programele naţionale de reducere a riscului seismic, aplicarea Legii PATN, secţiunea a V-a "Zone de risc natural".
Obiective specifice
- Elaborarea de cercetări şi studii de caz în corelaţie cu Programul de guvernare, angajamentele şi obligaţiile prevăzute în directivele UE, Strategia de securitate internă a Uniunii Europene, precum şi cu Platforma Naţională ONU-ISDR Hyogo, standardele europene armonizate şi eurocodurile aplicabile, în condiţiile de mediu din teritoriu
- Implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă, protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre, punerea în aplicare a Planului de gospodărire integrată a zonei costiere, obiective de guvernare/direcţii de acţiune prevăzute în capitolul 18 - Protecţia mediului înconjurător
- mii lei -

Nr. crt.

Denumirea proiectului

1

Durata

- luni -

Valoare totală/Valoare 2012/Valoare 2013/Valoare 2014

Rezultate preconizate

Rezumatul proiectului

Mod de aplicare/utilizare a rezultatelor

0

2

3

4

5

6

1.

Evaluarea şi cartografierea riscurilor din cutremure în România pentru managementul dezastrelor la nivel naţional, conform Strategiei de securitate internă a Uniunii Europene

 

36

800

2012/100

2013/350

2014/350

Studii, scenarii şi reprezentări de tip matrice a riscurilor şi documentaţii specifice - hărţi pentru estimarea preliminară a riscului seismic, în condiţiile deosebite cauzate de sursa seismogenă Vrancea

Scenarii multirisc, cu evaluarea impactului şi analiza capacităţilor de autoprotecţie prin care se reduce expunerea sau vulnerabilitatea

Contribuţii la stabilirea de standarde minime UE pentru prevenirea dezastrelor, mai ales cu privire la riscurile transfrontaliere

Stabilirea metodologiei necesare pentru MDRT şi sectoarele coordonate de alte ministere şi autorităţi la nivel naţional pentru a prognoza efectele viitoare şi a le face faţă

Se vor efectua studii şi cercetări pentru evaluarea calitativă, identificarea scenariilor multihazard şi multirisc. Se va pregăti metodologia aplicabilă, potrivit documentului "Liniile directoare privind evaluarea şi cartografierea riscurilor pentru managementul dezastrelor - SEC (2010) 1626 final". Se vor efectua analize de hazard şi analize de risc, evaluări ale impacturilor şi capacităţilor de autoprotecţie.

Rezultatele vor reprezenta îndeplinirea obligaţiilor României - MDRT, conform Strategiei de securitate internă a Uniunii Europene, pentru elaborarea de către Comisia Europeană a unei politici coerente de management al riscurilor la nivelul UE. MDRT va prelua rezultatele în strategia privind riscul seismic la nivel naţional. MDRT va transmite Comisiei Europene datele privind riscul seismic cu impact major, prin Grupul de lucru pentru evaluarea riscurilor la nivel naţional - GLERNN de la nivelul IGSU.

2.

Evaluarea şi cartografierea riscurilor din alunecări de teren în România pentru managementul dezastrelor la nivel naţional, conform Strategiei de securitate internă a UE

 

36

800

2012/100

2013/350

2014/350

Studii, scenarii şi reprezentări de tip matrice a riscurilor şi documentaţii specifice - hărţi pentru estimarea preliminară a riscului seismic, în condiţiile deosebite cauzate de sursa seismogenă Vrancea

Scenarii multirisc, cu evaluarea impactului şi analiza capacităţilor de autoprotecţie prin care se reduce expunerea sau vulnerabilitatea

Contribuţii la stabilirea de standarde minime UE pentru prevenirea dezastrelor, mai ales cu privire la riscurile transfrontaliere

Stabilirea metodologiei necesare pentru MDRT şi sectoarele coordonate de alte ministere şi autorităţi la nivel naţional pentru a prognoza efectele viitoare şi a le face faţă

Se vor efectua studii şi cercetări pentru evaluarea calitativă, identificarea scenariilor multihazard şi multirisc. Se va pregăti metodologia aplicabilă, potrivit documentului "Liniile directoare privind evaluarea şi cartografierea riscurilor pentru managementul dezastrelor - SEC (2010) 1626 final". Se vor efectua analize de hazard şi analize de risc, evaluări ale impacturilor şi capacităţilor de autoprotecţie.

Rezultatele vor reprezenta îndeplinirea obligaţiilor României - MDRT, conform Strategiei de securitate internă a Uniunii Europene, pentru elaborarea de către Comisia Europeană a unei politici coerente de management al riscurilor la nivelul UE. MDRT va prelua rezultatele în strategia privind riscul seismic la nivel naţional. MDRT va transmite Comisiei Europene datele privind riscul seismic cu impact major, prin Grupul de lucru pentru evaluarea riscurilor la nivel naţional - GLERNN de la nivelul IGSU.

3.

Evaluarea în timp real a siguranţei structurale a construcţiilor de interes public deosebit - dezvoltarea infrastructurii de monitorizare a efectului cutremurelor şi vibraţiilor pentru cercetarea stării de sănătate structurală

 

36

760

2012/60

2013/350

2014/350

Elaborarea şi analiza modelelor de instrumentare pe diverse tipuri de construcţii de interes deosebit (1-3 clădiri), care să servească drept know-how tuturor autorităţilor care deţin clădiri cu funcţiuni deosebite

Dezvoltarea instrumentelor software de analiză structurală avansată a tipurilor de structuri instrumentate

Dezvoltarea conceptului de "laborator la scară naturală" on-line, pentru a furniza date de comportare la cutremure, a fi comparate cu evaluările analitice şi a fundamenta decizia privind utilizarea sigură a clădirilor, şi perfecţionarea codurilor de proiectare la cutremur

Se vor efectua cercetări aplicative privind dezvoltarea infrastructurii de monitorizare-instrumentare seismică a construcţiilor de interes public deosebit conform cerinţelor codurilor de proiectare actuale. Se vor dezvolta şi exploata baze de date de observaţie, obţinute prin monitorizarea efectului cutremurelor şi vibraţiilor.

Recomandări pentru instrumentarea unor clădiri de interes deosebit din Bucureşti şi din alte zone seismice afectate de cutremurele intermediare vrâncene.

Crearea, în cadrul MDRT-INCD URBAN-INCERC, a unui centru-pilot de control şi decizie tehnică pentru intervenţii de urgenţă asupra construcţiilor, bazat pe evaluarea în timp real a siguranţei structurale

4.

Impactul factorilor de mediu asupra construcţiilor din zona litorală

 

36

360

2012/60

2013/150

2014/150

Studiu integrat privind starea de degradare a construcţiilor de pe litoralul românesc, ca urmare a impactului acţiunii complexe a factorilor agresivi de mediu (fizico-chimici, climatici, poluare ş.a.)

Identificarea agenţilor actuali agresivi de mediu, precum şi a principalilor factori care determină evoluţia degradărilor specifice ale construcţiilor pe parcursul exploatării

Stabilirea modului de abordare a problematicii şi măsurile de principiu pentru reducerea impactului negativ

Identificarea agenţilor actuali agresivi de mediu din zona litoralului românesc

Selectarea unor obiective din fondul construit, cu stabilirea şi analiza integrată a stării de deteriorare sub acţiunea factorilor agresivi de mediu şi a condiţiilor de exploatare

Elaborarea de măsuri integrate

Recomandări de utilizare şi/sau proiectare ce vor fi publicate în literatura tehnică, de care vor beneficia în egală măsură specialiştii, deţinătorii şi utilizatorii fondului construit şi autorităţile din zona litoralului

Diseminarea rezultatelor studiului de cercetare prin evenimente tehnice de brokeraj ştiinţific

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 679 din data de 1 octombrie 2012