ORDIN nr. 4 din 9 iunie 2015 privind funcţionarea sistemului de plăţi TARGET2 - România
Având în vedere prevederile art. 22 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României şi ale art. 404 şi 405 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Naţională a României emite următorul ordin:
Art. 1
Prezentul ordin stabileşte regulile de funcţionare a sistemului de plăţi TARGET2 - România, care este componenta naţională a sistemului transeuropean automat de transfer rapid cu decontare pe bază brută în timp real (TARGET2).
Art. 2
(1)Regulile de funcţionare a sistemului de plăţi TARGET2 - România sunt prevăzute în anexele II, IIa şi V, dispoziţiile referitoare la acordarea creditului pe parcursul zilei (intraday credit) sunt prevăzute în anexa III, dispoziţiile referitoare la operaţiunile de autocolateralizare (auto-collateralisation operations) sunt prevăzute în anexa IIIa şi procedurile de decontare pentru sistemele auxiliare sunt prevăzute în anexa IV.
(2)Regulile de funcţionare sunt aplicabile participanţilor la sistemul de plăţi TARGET2 - România, care au încheiat cu Banca Naţională a României contractul de participare la sistem prevăzut în anexa I.
(3)Anexele I-V fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
(1)Prezentul ordin intră în vigoare la data de 22 iunie 2015.
(2)Dispoziţiile art. 3 alin. (2) lit. (a) şi (b), art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (2), art. 24 alin. (5), art. 25 - art. 26 din anexa II, punctul 9 din apendicele VI, apendicele VII, definiţiile sau părţile de definiţii privind modalitatea lichiditate agregată (AL) din art. 1 al anexei II, referirile la modalitatea AL sau grup AL din art. 23, art. 24 alin. (4)-(7) din anexa II şi din paragrafele 9-11 şi 14 din apendicele VI din anexa II, art. 4 alin. (2) lit. (a) şi (b) din anexa IIa, anexa III, anexa IIIa, precum şi orice alte dispoziţii privind lichiditatea agregată, creditul pe parcursul zilei (intraday credit) şi operaţiunile de autocolateralizare (auto-collateralisation operations) intră în vigoare la data adoptării de către România a monedei euro.
(3)Începând cu data adoptării de către România a monedei euro, Banca Naţională a României va putea acorda participanţilor la TARGET2 - România credit pe parcursul zilei şi facilitatea de autocolateralizare şi va oferi metodele de agregare a lichidităţii prevăzute de regulile de funcţionare a sistemului TARGET2 - România.
Art. 4
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 17/2012 privind funcţionarea sistemului de plăţi TARGET2 - România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 894 şi 894 bis din 28 decembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,

Mugur Constantin Isărescu

ANEXA nr. I:
ANEXA nr. II:
ANEXA nr. IIa:
ANEXA nr. III: ACORDAREA CREDITULUI PE PARCURSUL ZILEI (INTRADAY CREDIT)
I.Definiţii
În sensul prezentei anexe:
(1)"instituţie de credit" (credit institution) înseamnă fie: (a) o instituţie de credit în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului18, care este supusă supravegherii de către o autoritate competentă; fie (b) o altă instituţie de credit, în sensul articolului 123 alineatul (2) din tratat, care este supusă verificării pe baza unor standarde comparabile cu cele folosite în supravegherea efectuată de o autoritate competentă,
18Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
(2)"facilitate de credit marginală" (marginal lending facility) înseamnă o facilitate permanentă a Eurosistemului pe care contrapărţile o pot folosi pentru a primi credit overnight de la o bancă centrală naţională la rata dobânzii pentru facilitatea de credit marginală, prestabilită,
(3)"rata dobânzii pentru facilitatea de credit marginală" (marginal lending rate) înseamnă rata dobânzii aplicabilă facilităţii de credit marginale,
(4)"sucursală" (branch) înseamnă o sucursală în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul (17) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013,
(5)"organism din sectorul public" (public sector body) înseamnă o entitate din cadrul "sectorului public", astfel cum acesta din urmă a fost definit la articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 3603/93 al Consiliului din 13 decembrie 1993 de precizare a definiţiilor necesare aplicării interdicţiilor menţionate la articolele 104 şi 104b alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea UE,
(6)"întreprindere de investiţii (societate de investiţii)" (investment firm) înseamnă o întreprindere de investiţii (societate de investiţii) în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind pieţele instrumentelor financiare, de modificare a Directivelor 85/611/CEE şi 93/6/CEE ale Consiliului şi a Directivei 2000/12/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 93/22/CEE a Consiliului, cu excepţia instituţiilor prevăzute la articolul 2 alineatul (1) din Directiva 2004/39/CE, cu condiţia ca întreprinderea de investiţii (societatea de investiţii) în cauză să fie: (a) autorizată şi supravegheată de o autoritate competentă recunoscută, care a fost desemnată ca atare în temeiul Directivei 2004/39/CE; şi (b) îndreptăţită să desfăşoare activităţile menţionate la punctele 2, 3, 6 şi 7 ale secţiunii A din anexa I la Directiva 2004/39/CE,
(7)"legături strânse" (close links) înseamnă legături strânse în sensul capitolului 6 din anexa I la Orientarea BCE/2011/14 din 20 septembrie 2011 privind instrumentele şi procedurile de politică monetară ale Eurosistemului,
(8)"proceduri de insolvenţă" (insolvency proceedings) înseamnă proceduri de insolvenţă în sensul articolului 2 litera (j) din Directiva 98/26/CE,
(9)"situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor" (event of default) înseamnă orice eveniment iminent sau existent, a cărui producere poate pune în pericol îndeplinirea de către o entitate a obligaţiilor ce îi revin în temeiul mecanismelor naţionale de punere în aplicare a Orientării BCE/2012/27 privind sistemul transeuropean automat de transfer rapid cu decontare pe bază brută în timp real (TARGET2), cu modificările şi completările ulterioare sau al oricăror altor reguli (inclusiv cele precizate de Consiliul guvernatorilor cu privire la operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului) care se aplică relaţiei dintre acea entitate şi oricare dintre băncile centrale din Eurosistem, inclusiv:
a)cazul în care entitatea nu mai îndeplineşte criteriile de acces şi/sau condiţiile tehnice prevăzute în anexa II şi, dacă este cazul, în anexa V, sau cazul în care eligibilitatea sa drept contraparte pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului a fost suspendată sau a încetat;
b)deschiderea procedurii de insolvenţă împotriva acestei entităţi;
c)depunerea unei cereri referitoare la procedura menţionată la litera (b);
d)emiterea de către această entitate a unei declaraţii scrise privind incapacitatea sa de a-şi plăti în întregime sau parţial datoriile sau de a-şi îndeplini obligaţiile legate de utilizarea creditului pe parcursul zilei;
e)încheierea de către această entitate a unui acord sau aranjament general amiabil cu creditorii săi;
f)cazul în care această entitate este sau BCN din zona euro relevantă apreciază că este insolvabilă sau incapabilă să îşi achite datoriile;
g)cazul în care soldul creditor al contului PM sau al DCA al acestei entităţi sau când toate ori o parte importantă a activelor acestei entităţi fac obiectul unui ordin de blocare a fondurilor, sechestrului/popririi, confiscării sau oricărei alte proceduri menite să apere interesul public sau drepturile creditorilor entităţii;
h)cazul în care participarea entităţii la un alt sistem component al TARGET2 şi/sau la un sistem auxiliar a fost suspendată sau a încetat;
i)cazul în care orice declaraţie asupra unor elemente esenţiale sau declaraţie precontractuală dată de această entitate sau despre care se presupune că a fost dată de această entitate conform legii aplicabile este incorectă sau falsă; sau
j)cesionarea tuturor activelor participantului sau a unei părţi importante a acestora.
II.Entităţi eligibile
1.Fiecare BCN din zona euro acordă credit pe parcursul zilei instituţiilor de credit cu sediul în SEE care sunt contrapărţi eligibile pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului, au acces la facilitatea de credit marginală şi au un cont deschis la BCN din zona euro respectivă, inclusiv atunci când acele instituţii de credit acţionează printr-o sucursală înfiinţată în SEE şi incluzând sucursalele înfiinţate în SEE ale instituţiilor de credit cu sediul în afara SEE, cu condiţia ca aceste sucursale să fie înfiinţate în aceeaşi ţară ca BCN relevantă din zona euro. Nu poate fi acordat credit pe parcursul zilei entităţilor care fac obiectul unor măsuri restrictive adoptate de Consiliul Uniunii Europene sau de statele membre în temeiul articolului 65 alineatul (1) litera (b), articolului 75 sau articolului 215 din tratat, (măsuri a căror punere în aplicare, din perspectiva BNR după informarea BCE, este incompatibilă cu buna funcţionare a TARGET2).
2.Creditul pe parcursul zilei poate fi acordat şi următoarelor entităţi:
a)instituţiilor de credit cu sediul în SEE care nu sunt contrapărţi eligibile pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului şi/sau nu au acces la facilitatea de credit marginală, inclusiv atunci când acestea acţionează printr-o sucursală înfiinţată în SEE şi incluzând sucursalele înfiinţate în SEE ale instituţiilor de credit cu sediul în afara SEE;
b)departamentelor de trezorerie ale administraţiilor centrale sau regionale ale statelor membre active pe pieţele monetare şi organismelor din sectorul public ale statelor membre autorizate să menţină conturi pentru clienţi;
c)întreprinderilor de investiţii (societăţilor de investiţii) cu sediul în SEE, cu condiţia să fi încheiat un acord cu o contraparte la politica monetară a Eurosistemului pentru a se asigura că orice poziţie debitoare reziduală la închiderea zilei respective este acoperită; şi
d)entităţilor, altele decât cele care se încadrează la litera (a), care administrează sistemele auxiliare şi acţionează în această calitate, cu condiţia ca aranjamentele pentru acordarea creditului pe parcursul zilei unor astfel de entităţi să fi fost prezentate în prealabil Consiliului guvernatorilor şi aprobate de acesta.
3.Pentru entităţile menţionate la punctul 2 literele (a)-(d) şi în conformitate cu articolul 19 din Orientarea BCE/2014/60, creditul pe parcursul zilei este limitat la ziua în cauză şi nu este posibilă extinderea la creditul overnight.
Prin derogare, Consiliul guvernatorilor poate hotărî, printr-o decizie prealabilă motivată, să dea acces la facilitatea de credit marginală anumitor contrapărţi centrale (CPC) eligibile, în sensul articolului 139 alineatul (2) litera (c) din Tratat coroborat cu articolele 18 şi 42 din Statutul SEBC şi articolul 1 alineatul (1) din Orientarea BCE/2014/60. Aceste CPC eligibile sunt cele care, în toate momentele relevante:
a)sunt entităţi eligibile în sensul punctului 2 litera (d), cu condiţia ca aceste entităţi eligibile să fie autorizate ca CPC în conformitate cu legislaţia Uniunii sau cu legislaţia naţională aplicabilă;
b)au sediul în zona euro;
c)sunt supuse supravegherii şi/sau monitorizării de către autorităţile competente;
d)îndeplinesc cerinţele de monitorizare cu privire la localizarea infrastructurilor care oferă servicii în euro, astfel cum sunt modificate periodic şi publicate pe website-ul BCE19;
19Politica actuală a Eurosistemului pentru localizarea infrastructurii este prevăzută în următoarele declaraţii, disponibile pe website-ul BCE la adresa www.ecb.europa.eu: (a) Policy statement on euro payment and settlements located outside the euro area din 3 noiembrie 1998; (b) The Eurosystem’s policy line with regard to consolidation în central counterparty clearing din 27 septembrie 2001; (c) The Eurosystem policy principles on the location and operation of infrastructures settling în euro- denominated payment transactions din 19 iulie 2007; (d) The Eurosystem policy principles on the location and operation of infrastructures settling euro-denominated payment transactions: specification of legally and operationally located în the euro area din 20 noiembrie 2008; (e) The Eurosystem oversight policy framework din iulie 2011, cu rezerva hotărârii pronunţate la 4 martie 2015 în cauza T-496/11 Regatul Unit/Banca Centrală Europeană, ECLI:EU:T:2015:496.
e)au conturi în modulul de plăţi (PM) din TARGET2;
f)au acces la credit pe parcursul zilei.
III.Active eligibile pentru garantare
4.Creditul pe parcursul zilei se garantează cu colateral eligibil şi se acordă prin descoperiri de cont pe parcursul zilei (intraday overdraft) colateralizate şi/sau prin tranzacţii de report (repo) pe parcursul zilei în conformitate cu condiţiile minime comune suplimentare (inclusiv situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor enumerate în cadrul acestor condiţii, precum şi consecinţele acestora) prevăzute de Consiliul guvernatorilor în ceea ce priveşte operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului. Colateralul eligibil se compune din aceleaşi tipuri de active ca şi activele eligibile pentru utilizare în operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului şi sunt supuse aceloraşi reguli de evaluare şi de control al riscurilor ca cele prevăzute în partea a patra a Orientării BCE/2014/60.
5.Titlurile de creanţă emise sau garantate de entitate sau de orice terţ cu care entitatea are legături strânse pot fi acceptate ca active eligibile pentru garantare numai în cazurile prevăzute în secţiunea 6.2 din anexa I la Orientarea BCE/2011/14.
6.Consiliul guvernatorilor, la propunerea băncii centrale naţionale din zona euro în cauză, poate excepta departamentele de trezorerie menţionate la punctul 2 litera (c) de la obligaţia furnizării de active adecvate pentru garantare înainte de obţinerea creditului pe parcursul zilei (intraday credit).
IV.Procedura de acordare a creditului
7.Accesul la creditul pe parcursul zilei (intraday credit) poate fi acordat numai în zilele de operare.
8.Creditul pe parcursul zilei (intraday credit) se acordă fără percepere de dobândă.
9.Nerambursarea de către o entitate dintre cele menţionate la punctul 1 a creditului pe parcursul zilei (intraday credit) la închiderea zilei este considerată în mod automat ca solicitare din partea acelei entităţi de acordare a facilităţii de credit marginale.
10.Nerambursarea de către o entitate dintre cele menţionate la punctul 2 litera (b), (d) sau (e) a creditului pe parcursul zilei (intraday credit) la închiderea zilei, din orice motiv, atrage răspunderea acelei entităţi şi obligarea la plata următoarelor penalităţi:
a)dacă, la închiderea zilei, pentru prima oară pe parcursul unei perioade de 12 luni, soldul contului entităţii în cauză este debitor, atunci această entitate suportă dobânzi penalizatoare calculate la o rată de cinci puncte procentuale peste rata dobânzii pentru facilitatea de credit marginală, raportată la valoarea acelui sold debitor;
b)dacă, la închiderea zilei, cel puţin pentru a doua oară pe parcursul aceleiaşi perioade de 12 luni, soldul contului entităţii în cauză este debitor, atunci rata dobânzii penalizatoare menţionată la litera (a) se majorează cu 2,5 puncte procentuale pentru fiecare nouă situaţie în care o poziţie debitoare s-a înregistrat pe parcursul acestei perioade de 12 luni.
11.Consiliul guvernatorilor poate decide renunţarea la penalităţile impuse sau micşorarea lor în conformitate cu punctul 10, dacă soldul debitor al entităţii în cauză la închiderea zilei poate fi atribuit forţei majore şi/sau disfuncţionalităţii tehnice a TARGET2, sintagma "disfuncţionalitate tehnică a TARGET2" fiind definită în anexa II.
V.Suspendarea, limitarea sau încetarea acordării creditului pe parcursul zilei (intraday credit)
12._
a)băncile centrale naţionale din zona euro suspendă sau pun capăt accesului la creditele pe parcursul zilei (intraday credit) în cazul uneia dintre următoarele situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor:
(i)contul entităţii deschis la banca centrală naţională din zona euro este suspendat sau închis;
(ii)entitatea în cauză încetează să mai îndeplinească oricare dintre cerinţele prevăzute în prezenta anexă pentru acordarea creditului pe parcursul zilei (intraday credit);
(iii)o autoritate judiciară sau altă autoritate competentă adoptă o decizie de punere în aplicare a unei proceduri de lichidare a entităţii sau de desemnare a unui lichidator sau a unei persoane cu atribuţii echivalente pentru entitatea respectivă sau a oricărei alte proceduri similare;
(iv)entitatea este supusă blocării fondurilor şi/sau altor măsuri impuse de Uniune care restricţionează capacitatea entităţii de utilizare a fondurilor proprii;
(v)eligibilitatea entităţii drept contraparte pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului a fost suspendată sau a încetat.
b)Băncile centrale naţionale din zona euro pot suspenda sau pune capăt accesului la creditele pe parcursul zilei (intraday credit), dacă o bancă centrală naţională suspendă sau pune capăt participării participantului la TARGET2 în temeiul articolului 34 alineatul (2) literele (b)-(e) din anexa II, sau dacă intervin una sau mai multe situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor (altele decât cele prevăzute la articolul 34 alineatul (2) litera (a).
c)În cazul în care Eurosistemul decide să suspende, să limiteze sau să excludă accesul contrapărţilor la instrumentele de politică monetară din motive de prudenţă sau de altă natură, în conformitate cu secţiunea 2.4 din anexa I la Orientarea BCE/2011/14, băncile centrale naţionale din zona euro pun în aplicare respectiva decizie în ceea ce priveşte accesul la creditul pe parcursul zilei (intraday credit), conform prevederilor contractului sau reglementărilor aplicate de băncile centrale naţionale respective.
d)Băncile centrale naţionale din zona euro pot decide să suspende, să limiteze sau să pună capăt accesului unui participant la creditul pe parcursul zilei (intraday credit), dacă se consideră că participantul prezintă riscuri din perspectiva prudenţei. În astfel de cazuri, bancă centrală naţională din zona euro transmite imediat o notificare scrisă BCE şi altor bănci centrale naţionale din zona euro, precum şi băncilor centrale naţionale conectate. După caz, Consiliul guvernatorilor decide cu privire la punerea uniformă în aplicare a măsurilor adoptate în toate sistemele componente ale TARGET2.
13.Atunci când o bancă centrală naţională din zona euro decide să suspende, să limiteze sau să pună capăt accesului la creditul pe parcursul zilei (intraday credit) al unei contrapărţi la politica monetară a Eurosistemului, în conformitate cu punctul 12 litera (d) de mai sus, această decizie produce efecte de la aprobarea acesteia de către BCE.
14.Prin derogare de la prevederile punctului 13, în situaţii urgente, o bancă centrală naţională din zona euro poate suspenda, cu efect imediat, accesul la creditul pe parcursul zilei (intraday credit) al unei contrapărţi la politica monetară a Eurosistemului. În astfel de cazuri, banca centrală naţională din zona euro în cauză transmite imediat o notificare scrisă către BCE. BCE are competenţa de a anula măsura decisă de banca centrală naţională din zona euro. Cu toate acestea, dacă în termen de 10 zile de operare de la primirea notificării BCE nu transmite o notificare către banca centrală naţională din zona euro privind anularea menţionată, se consideră că BCE a aprobat măsura băncii centrale naţionale din zona euro.
ANEXA nr. IIIa: CONDIŢII PENTRU OPERAŢIUNILE DE AUTOCOLATERALIZARE
I.Definiţii
În sensul prezentei anexe:
(1)"autocolateralizare" (auto-collateralisation) înseamnă creditul pe parcursul zilei acordat de BCN din zona euro în banii băncii centrale care este declanşat atunci când un titular de DCA are fonduri insuficiente pentru a deconta tranzacţiile cu instrumente financiare, prin care acest credit pe parcursul zilei este colateralizat fie cu instrumentele financiare cumpărate (colateral asupra fluxului), fie cu instrumentele financiare deja deţinute de titularul DCA (colateral asupra stocului),
(2)"lichiditate disponibilă" (available liquidity) înseamnă soldul creditor din DCA redus cu valoarea oricăror rezervări procesate de lichiditate sau blocări de fonduri,
(3)"cont de fonduri dedicate (DCA)" [Dedicated Cash Account (DCA)] înseamnă un cont deţinut de un titular de DCA, deschis în TARGET2-România şi utilizat pentru plăţi de fonduri în legătură cu decontarea instrumentelor financiare în T2S,
(4)"instituţie de credit" (credit institution) înseamnă fie: (a) o instituţie de credit în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului20, care este supusă supravegherii de către o autoritate competentă; fie (b) o altă instituţie de credit, în sensul articolului 123 alineatul (2) din tratat, care este supusă verificării pe baza unor standarde comparabile cu cele folosite în supravegherea efectuată de o autoritate competentă,
20Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
(5)"sucursală" (branch) înseamnă o sucursală în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul (17) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013,
(6)"legături strânse" (close links) înseamnă legături strânse în sensul articolului 138 din Orientarea BCE/2014/6021,
21Orientarea (UE) 2015/510 a Băncii Centrale Europene din 19 decembrie 2014 privind punerea în aplicare a cadrului de politică monetară din Eurosistem (BCE/2014/60) (JO L91, 2.4.2015, p. 3)
(7)"proceduri de insolvenţă" (insolvency proceedings) înseamnă proceduri de insolvenţă în sensul articolului 2 litera (j) din Directiva 98/26/CE a Parlamentului European şi a Consiliului22,
22Directiva 98/26/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 1998 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi de decontare a titlurilor de valoare (JO L 166, 11.6.1998, p. 45).
(8)"situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor" (event of default) înseamnă orice eveniment iminent sau existent, a cărui producere poate pune în pericol îndeplinirea de către o entitate a obligaţiilor ce îi revin în temeiul dispoziţiilor cuprinse în anexa Ha din prezentul ordin şi dispoziţiilor din prezenta anexă sau în temeiul oricăror altor reguli (inclusiv cele precizate de Consiliul guvernatorilor cu privire la operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului) care se aplică relaţiei dintre acea entitate şi oricare dintre băncile centrale din Eurosistem, inclusiv:
a)cazul în care entitatea nu mai îndeplineşte criteriile de acces şi/sau condiţiile tehnice prevăzute în anexa II şi în anexa V din prezentul ordin, sau cazul în care eligibilitatea sa drept contraparte pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului a fost suspendată sau a încetat;
b)deschiderea procedurii de insolvenţă împotriva acestei entităţi;
c)depunerea unei cereri referitoare la procedura menţionată la litera (b);
d)emiterea de către această entitate a unei declaraţii scrise privind incapacitatea sa de a-şi plăti în întregime sau parţial datoriile sau de a-şi îndeplini obligaţiile legate de utilizarea creditului pe parcursul zilei;
e)încheierea de către această entitate a unui acord sau aranjament general amiabil cu creditorii săi;
f)cazul în care această entitate este sau BNR apreciază că este insolvabilă sau incapabilă să îşi achite datoriile;
g)cazul în care soldul creditor al contului PM şi/sau al DCA al acestei entităţi sau când toate ori o parte importantă a activelor acestei entităţi fac obiectul unui ordin de blocare a fondurilor, sechestrului/popririi, confiscării sau oricărei alte proceduri menite să apere interesul public sau drepturile creditorilor entităţii;
h)cazul în care participarea entităţii la un alt sistem component al TARGET2 şi/sau la un sistem auxiliar a fost suspendată sau a încetat;
i)cazul în care orice declaraţie asupra unor elemente esenţiale sau declaraţie precontractuală dată de această entitate sau despre care se presupune că a fost dată de această entitate conform legii aplicabile este incorectă sau falsă; sau
j)cesionarea tuturor activelor participantului sau a unei părţi importante a acestora.
II.Entităţi eligibile
1.Fără a aduce atingere punctului 13, BNR, de la 6 februarie 2017 şi în urma unei solicitări, oferă facilităţi de autocolateralizare entităţilor cărora le acordă credit pe parcursul zilei în conformitate cu anexa III, cu condiţia ca aceste entităţi să aibă atât un DCA cât şi un cont PM, deschise la BNR şi să nu facă obiectul unor măsuri restrictive adoptate de Consiliul Uniunii Europene sau de statele membre în temeiul prevederilor articolului 65 alineatul (1) litera (b), articolului 75 sau articolului 215 din tratat, măsuri a căror aplicare, din perspectiva BNR după informarea BCE, este incompatibilă cu buna funcţionare a TARGET2.
2.Autocolateralizarea se limitează la la ziua în cauză. Nu este posibilă extinderea la credit overnight.
III.Colateral eligibil
3.Autocolateralizarea se bazează pe colateral eligibil. Colateralul eligibil se compune din aceleaşi tipuri de active ca şi activele eligibile pentru utilizare în operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului şi sunt supuse aceloraşi reguli de evaluare şi de control al riscurilor ca cele prevăzute în partea a patra a Orientării BCE/2014/60.
De asemenea, colateralul eligibil pentru autocolateralizare:
a)poate fi limitat de BCN din zona euro prin intermediul unei excluderi ex ante a potenţialului colateral cu legături strânse;
b)în cazul utilizării transfrontaliere, poate fi mobilizat printr-o legătură evaluată drept eligibilă pentru utilizare în operaţiunile de creditare ale Eurosistemului de către Consiliul guvernatorilor BCE şi publicată pe website-ul BCE23;
23http://www.ecb.int/paym/coll/coll/ssslinks/html/index.en.html
c)face obiectul anumitor opţiuni discreţionare de excludere a colateralului eligibil acordate BCN din zona euro prin decizii ale Consiliului guvernatorilor BCE.
4.Titlurile de natura datoriei emise sau garantate de entitate sau de orice terţ cu care entitatea are legături strânse pot fi acceptate drept colateral eligibil numai în cazurile prevăzute în Orientarea BCE/2014/60.
IV.Procedura de acordare şi recuperare a creditului
5.Autocolateralizarea poate fi oferită numai în zilele de operare.
6.Creditul obţinut prin intermediul autocolateralizării este furnizat fără dobândă.
7.Pentru oferirea de autocolateralizare sunt aplicabile comisioane în conformitate cu lista de comisioane care figurează în apendicele VI la anexa IIa.
8.Autocolateralizarea poate fi rambursată în orice moment pe parcursul zilei de către titularul de DCA, urmărind procedura descrisă în UDFS T2S.
9.Autocolateralizarea este rambursată cel mai târziu în momentul definit în apendicele V la prezentele reguli şi în conformitate cu următorul proces:
a)BNR, acţionând prin intermediul Platformei T2S, lansează instrucţiunea de rambursare, care este decontată sub rezerva disponibilităţii fondurilor pentru rambursarea autocolateralizării existente;
b)în cazul în care, după efectuarea etapei (a), soldul din DCA nu este suficient pentru a rambursa autocolateralizarea existentă, BNR, acţionând prin intermediul Platformei T2S, verifică alte DCA deschise în registrele sale pentru acelaşi titular de DCA şi transferă fonduri din oricare sau din toate acestea în DCA în care sunt în aşteptare instrucţiunile de rambursare;
c)în cazul în care, după efectuarea etapelor (a) şi (b), soldul dintr-un DCA nu este suficient pentru a rambursa autocolateralizarea existentă, se consideră că titularul de DCA a dat instrucţiunea BNR să transfere colateralul care a fost utilizat pentru a obţine autocolateralizarea existentă în contul de colateral al BNR. Ulterior, BNR furnizează lichiditatea pentru a rambursa autocolateralizarea existentă şi debitează fără întârziere contul PM relevant al titularului de DCA.
d)BNR aplică un comision de penalizare de 1 000 EUR pentru fiecare zi de operare în care se recurge o dată sau de mai multe ori la transferul colateralului în conformitate cu litera (c).
V.Suspendarea, limitarea sau încetarea facilităţilor de autocolateralizare
10._
a)BNR suspendă sau încetează accesul la facilităţile de autocolateralizare în cazul uneia din următoarele situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor:
(i)DCA sau contul PM al entităţii deschis la BNR este suspendat sau închis;
(ii)entitatea în cauză încetează să îndeplinească oricare dintre cerinţele stabilite în dispoziţiile prezentei anexe;
(iii)o autoritate judiciară sau altă autoritate competentă adoptă o decizie de punere în aplicare a unei proceduri de lichidare a entităţii sau de desemnare a unui lichidator sau a unei persoane cu atribuţii echivalente pentru entitatea respectivă sau a oricărei alte proceduri similare;
(iv)entitatea este supusă blocării fondurilor şi/sau altor măsuri impuse de Uniune care restricţionează capacitatea entităţii de utilizare a fondurilor proprii;
(v)eligibilitatea entităţii drept contraparte pentru operaţiunile de politică monetară din Eurosistem a fost suspendată sau a încetat.
b)BNR poate înceta accesul la facilităţile de autocolateralizare, dacă altă BCN suspendă sau încetează participarea titularului de DCA la TARGET2 în temeiul articolului 24 alineatul (2) literele (b)-(d) din anexa IIa sau dacă intervin una sau mai multe situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor [altele decât cele prevăzute la articolul 24 alineatul (2) litera (a) din anexa IIa].
c)Eurosistemul poate decide să suspende, să limiteze sau să excludă accesul contrapărţilor la instrumentele de politică monetară din motive de prudenţă sau de altă natură, în conformitate cu articolul 158 din Orientarea BCE/2014/60. În aceste cazuri, BNR pune în aplicare respectiva decizie în ceea ce priveşte accesul la facilităţile de autocolateralizare, conform prevederilor contractului sau reglementărilor aplicate de BNR.
d)BNR poate decide să suspende, să limiteze sau să înceteze accesul unui titular de DCA la facilităţile de autocolateralizare, dacă se consideră că titularul de DCA prezintă riscuri din perspectiva prudenţei. În astfel de cazuri, BNR transmite imediat o notificare scrisă BCE şi altor BCN din zona euro, precum şi BCN conectate. După caz, Consiliul guvernatorilor decide cu privire la punerea uniformă în aplicare a măsurilor adoptate în toate sistemele componente ale TARGET2.
11.Atunci când BNR decide să suspende, să limiteze sau să înceteze accesul unui titular de DCA la facilităţile de autocolateralizare, în conformitate cu punctul 10 litera (d), această decizie produce efecte de la aprobarea acesteia de către BCE.
12.Prin derogare de la prevederile punctului 11, în situaţii urgente, BNR poate suspenda, cu efect imediat, accesul unui titular de DCA la facilităţile de autocolateralizare. În astfel de cazuri, BNR transmite BCE imediat o notificare scrisă. BCE are competenţa de a anula măsura decisă de BNR. Cu toate acestea, dacă în termen de 10 zile de operare de la primirea notificării BCE nu transmite o notificare către BNR privind anularea măsurii, se consideră că BCE a aprobat acţiunea BNR.
VI.Dispoziţie tranzitorie
13.Prin derogare de la punctul 1, în perioada cuprinsă între 22 iunie 2015 şi 6 februarie 2017, BNR poate, în urma unei solicitări, să ofere facilităţi de autocolateralizare entităţilor cărora le acordă credit pe parcursul zilei în conformitate cu anexa III, cu condiţia ca aceste entităţi să aibă atât un DCA, cât şi un cont PM deschise la BNR şi să nu facă obiectul unor măsuri restrictive adoptate de Consiliul Uniunii Europene sau de statele membre în temeiul prevederilor articolului 65 alineatul (1) litera (b), articolului 75 sau articolului 215 din tratat, măsuri a căror aplicare, din perspectiva BNR, după informarea BCE, este incompatibilă cu buna funcţionare a TARGET2.
ANEXA nr. IV: PROCEDURI DE DECONTARE PENTRU SISTEMELE AUXILIARE
1.Definiţii
În sensul prezentei anexe şi în completarea definiţiilor din articolul 2:
(1)"instrucţiune de creditare" (credit instruction) înseamnă o instrucţiune de plată iniţiată de un sistem auxiliar şi adresată băncii centrale a sistemului auxiliar pentru debitarea conturilor deschise şi/sau administrate de către sistemul auxiliar în PM şi pentru creditarea contului PM sau a subcontului unei bănci de decontare cu suma specificată în instrucţiune,
(2)"instrucţiune de debitare" (debit instruction) înseamnă o instrucţiune de plată adresată băncii centrale de decontare şi iniţiată de un sistem auxiliar pentru a debita contul PM sau subcontul unei bănci de decontare cu suma specificată în instrucţiune, în baza unui mandat de debitare, şi pentru a credita fie unul dintre conturile PM ale sistemului auxiliar, fie un alt cont PM sau subcont al băncii de decontare,
(3)"instrucţiune de plată" (payment instruction) sau "instrucţiune de plată a sistemului auxiliar" (ancillary system payment instruction) înseamnă o instrucţiune de creditare sau o instrucţiune de debitare,
(4)"bancă centrală a sistemului auxiliar" [ancillary system central bank (ASCB)] înseamnă banca centrală din Eurosistem cu care sistemul auxiliar aferent a încheiat un aranjament bilateral pentru decontarea instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar în PM,
(5)"bancă centrală de decontare" [settlement central bank (SCB) ] înseamnă o bancă centrală din Eurosistem la care este deschis un cont PM al băncii de decontare,
(6)"bancă de decontare" (settlement bank) înseamnă un participant al cărui cont PM sau subcont este utilizat pentru decontarea instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar,
(7)"modulul informaţii şi control (ICM)" [Information and Control Module (ICM)] înseamnă modulul SSP care permite titularilor de cont PM să obţină informaţii online şi le oferă posibilitatea de a iniţia ordine de transfer de lichiditate, de a-şi administra lichiditatea şi de a iniţia ordine de plată în situaţii de urgenţă,
(8)"mesaj transmis prin intermediul ICM" (ICM broadcast message) înseamnă informaţii puse la dispoziţie în mod simultan tuturor sau numai unui grup selectat de titulari de cont PM prin intermediul ICM,
(9)"mandat de debitare" (debit mandate) înseamnă o autorizaţie dată de o bancă de decontare în forma pusă la dispoziţie de băncile centrale din Eurosistem în formularele de date statice şi adresată atât sistemului său auxiliar, cât şi băncii sale centrale de decontare, îndreptăţind sistemul auxiliar să iniţieze instrucţiuni de debitare şi dând dispoziţie băncii centrale de decontare să debiteze contul PM sau subcontul băncii de decontare ca urmare a instrucţiunilor de debitare,
(10)"poziţie scurtă" (short) înseamnă o poziţie debitoare în timpul decontării instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar,
(11)"poziţie lungă" (long) înseamnă o poziţie creditoare în timpul decontării instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar,
(12)"decontare între sisteme" (cross-system settlement) înseamnă decontarea în timp real a instrucţiunilor de debitare în conformitate cu care plăţile se realizează de la o bancă de decontare a unui sistem auxiliar prin utilizarea procedurii de decontare 6 către o bancă de decontare a unui alt sistem auxiliar prin utilizarea procedurii de decontare 6,
(13)"modulul (de administrare) date statice" [Static Data (Management) Module] înseamnă modulul SSP în cadrul căruia datele statice se colectează şi se înregistrează.
2.Rolul băncilor centrale de decontare
Fiecare bancă centrală din Eurosistem are calitatea de bancă centrală de decontare în relaţia cu orice bancă de decontare căreia i-a deschis un cont PM.
3.Gestionarea relaţiei dintre băncile centrale, sistemele auxiliare şi băncile de decontare
(1)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare se asigură că sistemele auxiliare cu care au aranjamente bilaterale furnizează o listă de bănci de decontare cuprinzând detaliile conturilor PM ale băncilor de decontare, pe care banca centrală a sistemului auxiliar o păstrează în modulul (de administrare) date statice [Static Data (Management)] al SSP. Orice sistem auxiliar poate accesa prin intermediul ICM lista băncilor sale de decontare.
(2)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare se asigură că sistemele auxiliare cu care acestea au aranjamente bilaterale le informează fără întârziere cu privire la orice modificări în lista băncilor de decontare. Băncile centrale ale sistemelor auxiliare informează banca centrală de decontare în cauză în privinţa oricăror astfel de modificări printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
(3)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare se asigură că sistemele auxiliare cu care acestea au aranjamente bilaterale colectează mandatele de debitare şi alte documente relevante de la băncile lor de decontare şi le înaintează băncii centrale a sistemului auxiliar. Aceste documente sunt furnizate în limba engleză şi/sau în limbile naţionale respective ale băncii centrale a sistemului auxiliar. În cazul în care limbile naţionale ale băncii centrale a sistemului auxiliar nu sunt identice cu limbile naţionale ale băncii centrale de decontare, documentele necesare se pun la dispoziţie numai în limba engleză sau atât în limba engleză, cât şi în limbile naţionale respective ale băncii centrale a sistemului auxiliar. În cazul sistemelor auxiliare care decontează prin TARGET2-ECB, documentele sunt furnizate în limba engleză.
(4)În cazul în care o bancă de decontare este participant la sistemul component al TARGET2 al băncii centrale a sistemului auxiliar, banca centrală a sistemului auxiliar verifică validitatea mandatului de debitare dat de banca de decontare şi face înregistrările necesare în modulul (de administrare) date statice [Static Data (Management)]. În cazul în care o bancă de decontare nu este participant la sistemul component al TARGET2 aferent băncii centrale a sistemului auxiliar, banca centrală a sistemului auxiliar înaintează mandatul de debitare (sau o copie electronică a acestuia, dacă banca centrală a sistemului auxiliar şi banca centrală de decontare s-au înţeles în acest sens) către băncile centrale de decontare aferente, în scopul verificării validităţii sale. Băncile centrale de decontare fac această verificare şi informează banca centrală a sistemului auxiliar în cauză cu privire la rezultatul verificării în termen de cinci zile de operare de la primirea unei astfel de solicitări. După verificare, banca centrală a sistemului auxiliar actualizează lista băncilor de decontare în ICM.
(5)Verificarea efectuată de banca centrală a sistemului auxiliar nu aduce atingere responsabilităţii sistemului auxiliar de a limita instrucţiunile de plată la lista băncilor de decontare menţionată la punctul 1.
(6)Cu excepţia situaţiei în care banca centrală a sistemului auxiliar şi banca centrală de decontare sunt una şi aceeaşi entitate, băncile centrale ale sistemelor auxiliare fac schimb de informaţii cu băncile centrale de decontare privind orice eveniment semnificativ din timpul procesului de decontare.
(7)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare se asigură că sistemele auxiliare cu care au încheiat aranjamente bilaterale furnizează denumirea şi codul BIC ale sistemului auxiliar cu care intenţionează să realizeze decontarea între sisteme (cross-system settlement) şi data de la care decontarea între sisteme (cross-system settlement) cu un sistem auxiliar individual ar trebui să înceapă şi să se încheie. Această informaţie se înregistrează în modulul (de administrare) date statice [Static Data (Management) Module].
4.Iniţierea de instrucţiuni de plată prin intermediul ASI
(1)Toate instrucţiunile de plată iniţiate de către un sistem auxiliar prin intermediul ASI se iniţiază sub forma mesajelor XML.
(2)Toate instrucţiunile de plată iniţiate de către un sistem auxiliar prin intermediul ASI sunt considerate ca fiind "foarte urgente" şi sunt decontate în conformitate cu prevederile anexei II.
(3)O instrucţiune de plată se consideră a fi acceptată dacă:
a)instrucţiunea de plată respectă regulile stabilite de furnizorul de servicii de reţea TARGET2;
b)instrucţiunea de plată respectă regulile de formatare şi regulile sistemului component al TARGET2 al băncii centrale a sistemului auxiliar;
c)banca de decontare se află pe lista băncilor de decontare menţionată la punctul 3 alineatul (1);
d)în situaţia unei decontări între sisteme (cross-system settlement), sistemul auxiliar în cauză se află pe lista sistemelor auxiliare cu care se poate realiza decontarea între sisteme (cross-system settlement);
e)în situaţia în care participarea unei bănci de decontare la TARGET2 a fost suspendată, banca centrală de decontare a băncii de decontare suspendate şi-a dat în mod expres consimţământul.
5.Intrarea instrucţiunilor de plată în sistem şi irevocabilitatea acestora
(1)Instrucţiunile de creditare se consideră a fi intrate în sistemul component al TARGET2 respectiv, la momentul la care, şi se consideră irevocabile din momentul în care, acestea sunt acceptate de către banca centrală a sistemului auxiliar. Instrucţiunile de debitare se consideră a fi intrate în sistemul component al TARGET2 respectiv la momentul la care, şi se consideră irevocabile din momentul în care, acestea sunt acceptate de banca centrală de decontare.
(2)Aplicarea alineatului (1) nu produce niciun efect asupra regulilor sistemelor auxiliare care stipulează un moment de intrare în sistemul auxiliar şi/sau de irevocabilitate a ordinelor de transfer iniţiate într-un astfel de sistem auxiliar anterior momentului intrării respectivei instrucţiuni de plată în sistemul component al TARGET2 respectiv.
6.Proceduri de decontare
(1)În cazul în care un sistem auxiliar solicită utilizarea unei proceduri de decontare, banca centrală a sistemului auxiliar implicată oferă una sau mai multe dintre procedurile de decontare enumerate mai jos:
a)procedura de decontare 1 ("transfer de lichiditate");
b)procedura de decontare 2 ("decontare în timp real");
c)procedura de decontare 3 ("decontare bilaterală");
d)procedura de decontare 4 ("decontare standard multilaterală");
e)procedura de decontare 5 ("decontare multilaterală simultană");
f)procedura de decontare 6 [lichiditate dedicată şi decontare între sisteme (cross-system settlement)].
(2)Băncile centrale de decontare facilitează decontarea instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar în conformitate cu procedurile de decontare alese dintre cele menţionate la alineatul (1), între altele, prin decontarea de instrucţiuni de plată în conturile sau subconturile PM ale băncilor de decontare.
(3)Procedurile de decontare menţionate la alineatul (1) sunt detaliate la punctele 9-14.
7.Absenţa obligaţiei de a deschide cont PM
Sistemele auxiliare nu sunt obligate să devină participanţi direcţi la un sistem component al TARGET2 şi nici să menţină un cont PM pentru a utiliza ASI.
8.Conturi deschise pentru facilitarea procedurilor de decontare
(1)Pentru procedurile de decontare menţionate la punctul 6 alineatul (1), pe lângă conturile PM, în PM pot fi deschise şi utilizate de către băncile centrale ale sistemelor auxiliare, sistemele auxiliare şi băncile de decontare următoarele tipuri de conturi:
a)conturi tehnice,
b)conturi "în oglindă",
c)conturi de garantare cu fonduri,
d)subconturi.
(2)În cazul în care o bancă centrală a sistemului auxiliar oferă procedurile de decontare 4, 5 sau 6 pentru modelele interfaţate, aceasta deschide pentru sistemele auxiliare în cauză câte un cont tehnic în sistemul său component al TARGET2. Astfel de conturi pot fi oferite de către banca centrală a sistemului auxiliar ca o opţiune pentru procedurile de decontare 2 şi 3. Pentru procedurile de decontare 4 şi 5, se deschid conturi tehnice separate. La sfârşitul procesului de decontare al sistemului auxiliar în cauză, soldul conturilor tehnice este zero sau este pozitiv, iar soldul la închiderea zilei este zero. Conturile tehnice se identifică prin codul BIC al sistemului auxiliar în cauză.
(3)În cazul în care o bancă centrală a sistemului auxiliar oferă procedura de decontare 1 sau 6 pentru modelele integrate, aceasta deschide conturi "în oglindă" în sistemul său component al TARGET2, iar în cazul în care oferă procedura de decontare 3 sau 6 pentru modelele interfaţate, aceasta poate deschide conturi "în oglindă" în sistemul său component al TARGET2. Conturile "în oglindă" sunt conturi PM specifice deschise de către banca centrală a sistemului auxiliar în sistemul său component al TARGET2 în scopul utilizării de către sistemul auxiliar. Conturile "în oglindă" sunt identificate prin codul BIC al băncii centrale a sistemului auxiliar în cauză.
(4)În cazul în care o bancă centrală a sistemului auxiliar oferă procedura de decontare 4 sau 5, aceasta poate deschide un cont de garantare cu fonduri în sistemul său component al TARGET2 pentru sistemele auxiliare. Soldurile acestor conturi se utilizează pentru decontarea instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar, în cazul în care nu există lichiditate disponibilă în contul PM al băncii de decontare. Pot fi titulari ai conturilor de garantare cu fonduri băncile centrale ale sistemelor auxiliare, sistemele auxiliare sau garanţii. Conturile de garantare cu fonduri sunt identificate prin codurile BIC ale titularilor conturilor respective.
(5)În cazul în care o bancă centrală a sistemului auxiliar oferă procedura de decontare 6 pentru modelele interfaţate, băncile centrale de decontare deschid pentru băncile de decontare unul sau mai multe subconturi în sistemele lor componente ale TARGET2, în scopul utilizării pentru dedicarea de lichiditate şi, dacă este cazul, pentru decontarea între sisteme (cross-system settlement). Subconturile se identifică prin codul BIC al contului PM aferent, împreună cu un număr de cont specific respectivului subcont. Numărul contului este compus din codul ţării plus maximum 32 de caractere (în funcţie de structura contului bancar naţional respectivă).
(6)Conturile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(d) nu se publică în registrul TARGET2. La cererea titularului de cont PM, extrasele de cont (MT 940 şi MT 950) aferente tuturor acestor conturi pot fi furnizate titularului de cont la închiderea fiecărei zile de operare.
(7)Regulile detaliate privind deschiderea tipurilor de conturi menţionate în prezentul punct şi privind aplicarea acestora în sprijinirea procedurilor de decontare pot fi precizate în detaliu în aranjamentele bilaterale dintre sistemele auxiliare şi băncile centrale ale sistemelor auxiliare.
9.Procedura de decontare 1 - Transfer de lichiditate
(1)În cazul în care băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 1, acestea facilitează transferul de lichiditate prin intermediul ASI dintr-un cont "în oglindă" către un cont PM al băncii de decontare. Transferul de lichiditate poate fi iniţiat fie de către sistemul auxiliar, fie de către banca centrală a sistemului auxiliar care acţionează pe seama sistemului auxiliar.
(2)Procedura de decontare 1 este utilizată numai pentru modelul integrat în cadrul căruia sistemul auxiliar în cauză trebuie să utilizeze un cont "în oglindă", în primul rând pentru a colecta lichiditatea necesară ce a fost dedicată de banca sa de decontare şi, în al doilea rând, pentru a transfera această lichiditate înapoi către contul PM al băncii de decontare.
(3)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare pot oferi decontarea instrucţiunilor de plată în anumite intervale de timp ce urmează să fie stabilite de către sistemul auxiliar, astfel cum este menţionat la punctul 15 alineatele (2) şi (3).
(4)Băncile de decontare şi sistemele auxiliare au acces la informaţii prin intermediul ICM. Sistemele auxiliare sunt notificate cu privire la finalizarea sau la neefectuarea decontării. În cazul în care sistemul auxiliar iniţiază transferul de lichiditate din contul "în oglindă" către contul PM al băncii de decontare, băncile de decontare care accesează TARGET2 prin intermediul furnizorului de servicii de reţea TARGET2 sunt informate cu privire la creditare printr-un mesaj SWIFT MT 202. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
10.Procedura de decontare 2 - Decontare în timp real
(1)În cazul în care băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 2, acestea facilitează decontarea pasului în fonduri al tranzacţiilor sistemului auxiliar prin decontarea instrucţiunilor de plată iniţiate de către sistemul auxiliar pe baze individuale, şi nu în "pachete". În cazul în care o instrucţiune de plată de debitare a contului PM al băncii de decontare aflate în poziţie scurtă este plasată în coada de aşteptare conform anexei II, banca centrală de decontare implicată informează banca de decontare printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
(2)Procedura de decontare 2 poate fi oferită sistemului auxiliar şi pentru decontarea soldurilor multilaterale şi, în astfel de cazuri, banca centrală a sistemului auxiliar deschide un cont tehnic pentru un astfel de sistem auxiliar. Mai mult, banca centrală a sistemului auxiliar nu oferă sistemului auxiliar servicii de administrare corespunzătoare a ordinii plăţilor primite sau iniţiate care ar putea fi necesare pentru o astfel de decontare multilaterală. Sistemul auxiliar îşi asumă singur responsabilitatea pentru administrarea ordonării necesare.
(3)Banca centrală a sistemului auxiliar poate oferi decontarea instrucţiunilor de plată în anumite intervale de timp ce urmează să fie stabilite de către sistemul auxiliar, astfel cum este menţionat la punctul 15 alineatele (2) şi (3);
(4)Băncile de decontare şi sistemele auxiliare au acces la informaţii prin intermediul ICM. Sistemele auxiliare sunt notificate cu privire la finalizarea sau la neefectuarea decontării printr-un mesaj în ICM. La cererea băncilor de decontare care accesează TARGET2 prin intermediul unui furnizor de servicii de reţea TARGET2, acestea sunt notificate cu privire la realizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
11.Procedura de decontare 3 - Decontare bilaterală
(1)În cazul în care băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 3, acestea facilitează decontarea pasului în fonduri al tranzacţiilor sistemului auxiliar prin decontarea instrucţiunilor de plată iniţiate de sistemul auxiliar în modul "pachet". În cazul în care o instrucţiune de plată de debitare a contului PM al unei bănci de decontare aflate în poziţie scurtă este plasată în coada de aşteptare potrivit anexei II, banca centrală de decontare implicată informează banca de decontare în cauză printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
(2)Procedura de decontare 3 poate fi oferită sistemului auxiliar şi pentru decontarea soldurilor multilaterale. Punctul 10 alineatul (2) se aplică mutatis mutandis, dar cu următoarele modificări:
a)instrucţiunile de plată: (i) de debitare a conturilor PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă şi de creditare a contului tehnic al sistemului auxiliar; şi (ii) de debitare a contului tehnic al sistemului auxiliar şi de creditare a conturilor PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie lungă sunt iniţiate în fişiere diferite; şi
b)conturile PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie lungă sunt creditate numai după ce toate conturile PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă sunt debitate.
(3)În cazul în care o decontare multilaterală nu se efectuează (de exemplu, deoarece nu toate colectările din conturile băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă sunt finalizate), sistemul auxiliar iniţiază instrucţiuni de plată în scopul inversării tranzacţiilor de debitare deja decontate.
(4)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare pot oferi:
a)decontarea instrucţiunilor de plată în anumite intervale de timp stabilite de sistemul auxiliar, menţionate la punctul 15 alineatul (3); şi/sau
b)funcţionalitatea "perioadă de informare", menţionată la punctul 15 alineatul (1).
(5)Băncile de decontare şi sistemele auxiliare au acces la informaţii prin intermediul ICM. Sistemele auxiliare sunt notificate cu privire la finalizarea sau la neefectuarea decontării în funcţie de opţiunea selectată - notificare individuală sau globală. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
12.Procedura de decontare 4 - Decontare multilaterală standard
(1)În cazul în care băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 4, acestea facilitează decontarea poziţiilor nete multilaterale aferente tranzacţiilor sistemului auxiliar prin decontarea instrucţiunilor de plată iniţiate de către sistemul auxiliar în modul "pachet". Băncile centrale ale sistemelor auxiliare deschid un cont tehnic specific pentru un astfel de sistem auxiliar.
(2)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare asigură ordonarea instrucţiunilor de plată necesară. Acestea înregistrează creditele numai în cazul în care toate debitele au fost colectate cu succes. Instrucţiunile de plată: (a) pentru debitarea conturilor băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă şi creditarea contului tehnic al sistemului auxiliar şi (b) pentru creditarea conturilor băncilor de decontare aflate în poziţie lungă şi debitarea contului tehnic al sistemului auxiliar sunt iniţiate printr-un singur fişier.
(3)Mai întâi se decontează instrucţiunile de plată de debitare a contului PM al băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă şi de creditare a contului tehnic al sistemului auxiliar; conturile PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie lungă se creditează numai după decontarea tuturor acestor instrucţiuni de plată (inclusiv după posibila alimentare a contului tehnic printr-un mecanism de garantare cu fonduri).
(4)În cazul în care o instrucţiune de plată de debitare a contului PM al băncii de decontare aflate în poziţie scurtă este plasată în coada de aşteptare conform anexei II, băncile centrale de decontare informează acea bancă de decontare printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
(5)În cazul în care o bancă de decontare aflată în poziţie scurtă nu are suficiente fonduri în contul său PM, este activat de către banca centrală a sistemului auxiliar un mecanism de garantare cu fonduri, dacă acest lucru este prevăzut în aranjamentul bilateral dintre banca centrală a sistemului auxiliar şi sistemul auxiliar.
(6)Dacă mecanismul de garantare cu fonduri nu este prevăzut şi decontarea nu se efectuează, se consideră că băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare au primit instrucţiunea de a returna toate instrucţiunile de plată din fişier şi inversează instrucţiunile de plată deja decontate.
(7)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare informează băncile de decontare despre neefectuarea unei decontări printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
(8)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare pot oferi:
a)decontarea instrucţiunilor de plată în anumite intervale de timp definite de sistemul auxiliar, menţionate la punctul 15 alineatul (3);
b)funcţionalitatea "perioadă de informare", menţionată la punctul 15 alineatul (1);
c)un mecanism de garantare cu fonduri, menţionat la punctul 15 alineatul (4).
(9)Băncile de decontare şi sistemele auxiliare au acces la informaţii prin intermediul ICM. Sistemele auxiliare sunt notificate cu privire la finalizarea sau la neefectuarea decontării. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
13.Procedura de decontare 5 - Decontare multilaterală simultană
(1)În cazul în care băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 5, acestea sprijină decontarea poziţiilor nete multilaterale aferente tranzacţiilor sistemului auxiliar prin decontarea instrucţiunilor de plată iniţiate de sistemul auxiliar. Pentru decontarea instrucţiunilor de plată aferente este utilizat algoritmul 4 (a se vedea apendicele I din anexa II). Spre deosebire de procedura de decontare 4, procedura de decontare 5 funcţionează pe baza principiului "totul sau nimic". În cazul acestei proceduri, debitarea conturilor PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă şi creditarea conturilor PM ale băncilor de decontare aflate în poziţie lungă se face simultan (iar nu consecutiv, ca în cazul procedurii de decontare 4). Punctul 12 se aplică mutatis mutandis, cu modificările următoare. În cazul în care una sau mai multe instrucţiuni de plată nu pot fi decontate, toate instrucţiunile de plată se plasează în coada de aşteptare, iar algoritmul 4, descris la punctul 16 alineatul (1), este repetat în scopul decontării instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar din coada de aşteptare.
(2)Băncile centrale ale sistemelor auxiliare pot oferi:
a)decontarea instrucţiunilor de plată în anumite intervale de timp definite de sistemul auxiliar, menţionate la punctul 15 alineatul (3);
b)funcţionalitatea "perioadă de informare", menţionată la punctul 15 alineatul (1);
c)un mecanism de garantare cu fonduri, menţionat la punctul 15 alineatul (4).
(3)Băncile de decontare şi sistemele auxiliare au acces la informaţii prin intermediul ICM. Sistemele auxiliare sunt notificate cu privire la finalizarea sau la neefectuarea decontării. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
(4)În cazul în care o instrucţiune de plată de debitare a contului PM al băncii de decontare aflate în poziţie scurtă este plasată în coada de aşteptare conform anexei II, banca centrală de decontare implicată informează băncile de decontare printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
14.Procedura de decontare 6 - Lichiditate dedicată şi decontare între sisteme (cross-system settlement)
I._
(1)Procedura de decontare 6 poate fi utilizată atât pentru modelul interfaţat, cât şi pentru modelul integrat, ambele descrise la alineatele (4)-(13), respectiv (14)-(18) de mai jos. În cazul modelului integrat, sistemul auxiliar în cauză trebuie să folosească un cont "în oglindă" pentru colectarea lichidităţii necesare rezervate de către băncile sale de decontare. În cazul modelului interfaţat, banca de decontare trebuie să deschidă cel puţin un subcont aferent unui anumit sistem auxiliar.
(2)La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910, iar titularii de cont PM care folosesc accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM cu privire la creditarea şi debitarea conturilor lor PM şi, dacă este cazul, a subconturilor acestora.
(3)Atunci când băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă decontarea între sisteme (cross-system settlement) în cadrul procedurii de decontare 6, acestea susţin decontarea între sisteme (cross-system settlement) a plăţilor, în cazul în care sunt iniţiate de sistemele auxiliare relevante. Un sistem auxiliar poate iniţia decontarea între sisteme (cross-system settlement) numai în cadrul ciclului său de procesare, iar procedura de decontare 6 trebuie să se deruleze în sistemul auxiliar care primeşte instrucţiunea de plată. Decontarea între sisteme (cross-system settlement) este oferită atât pentru procesarea în timpul zilei, cât şi pentru procesarea în timpul nopţii în cadrul procedurii de decontare 6. Posibilitatea de a realiza decontarea între sisteme (cross-system settlement) între două sisteme auxiliare individuale se înregistrează în modulul (de administrare) date statice [Static Data (Management) Module].
II.(A) Modelul interfaţat
(4)Atunci când băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 6, acestea facilitează decontarea poziţiilor nete bilaterale şi/sau multilaterale aferente tranzacţiilor sistemului auxiliar:
a)oferind unei bănci de decontare posibilitatea să prefinanţeze viitoarea sa obligaţie de decontare prin transferuri de lichiditate din contul său PM în subcontul său (în continuare "lichiditate dedicată") înainte de procesarea de către sistemul auxiliar; şi
b)decontând instrucţiunile de plată ale sistemului auxiliar subsecvente finalizării procesării de către sistemul auxiliar: în cazul băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă, prin debitarea subconturilor acestora (în limita fondurilor disponibile într-un astfel de cont) şi creditarea contului tehnic al sistemului auxiliar şi, în cazul băncilor de decontare aflate în poziţie lungă, prin creditarea subconturilor acestora şi debitarea contului tehnic al sistemului auxiliar.
(5)Atunci când oferă procedura de decontare 6:
a)băncile centrale de decontare deschid cel puţin un subcont în relaţie cu un singur sistem auxiliar pentru fiecare bancă de decontare; şi
b)banca centrală a sistemului auxiliar deschide un cont tehnic pentru sistemul auxiliar în scopul: (i) creditării cu fondurile colectate din subconturile băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă; şi (ii) debitării cu fonduri în cazul creditării subconturilor dedicate ale băncilor de decontare aflate în poziţie lungă.
(6)Procedura de decontare 6 este oferită atât pentru procesarea în timpul zilei, cât şi pentru operaţiunile în timpul nopţii ale sistemelor auxiliare. În acest din urmă caz, ziua nouă de operare începe imediat după îndeplinirea eventualelor obligaţii de constituire a rezervelor minime obligatorii; orice debit sau credit în conturile respective după acel moment se înregistrează în noua zi de operare.
(7)în conformitate cu procedura de decontare 6 şi având în vedere dedicarea de lichiditate, băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă următoarele tipuri de servicii de transfer de lichiditate către şi din subcont:
a)ordine de plată programate ce pot fi iniţiate sau modificate de băncile de decontare în orice moment pe parcursul unei zile de operare prin intermediul ICM (când acesta este disponibil). Ordinele de plată programate iniţiate după transmiterea mesajului "început de procedură" (start-of-procedure) într-o anumită zi de operare sunt valabile numai pentru ziua de operare următoare. În cazul în care sunt mai multe ordine de plată programate de creditare a unor subconturi diferite, se decontează în ordinea valorii lor, începând de la cel cu valoarea cea mai mare. Pe parcursul operaţiunilor sistemului auxiliar în timpul nopţii, în cazul în care există ordine de plată programate pentru care fondurile din contul PM nu sunt suficiente, acestea se decontează ca urmare a unei reduceri proporţionale a tuturor ordinelor de plată;
b)ordine curente, care pot fi iniţiate numai de către o bancă de decontare (prin intermediul ICM) sau de către sistemul auxiliar aferent printr-un mesaj XML pe parcursul derulării procedurii de decontare 6 [identificată prin intervalul de timp dintre mesajul tip "început de procedură" (start-of-procedure) şi mesajul "sfârşit de procedură" (end-of-procedure)] şi care va fi decontat numai atât timp cât ciclul de procesare al sistemului auxiliar nu a fost încă declanşat. În cazul în care există un ordin curent iniţiat de către sistemul auxiliar pentru care fondurile din contul PM nu sunt suficiente, acest ordin se decontează parţial;
c)ordine SWIFT care sunt transmise printr-un mesaj MT 202 sau, în cazul titularilor de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului, printr-un sistem de stabilire automată a corespondenţei între datele afişate pe monitor şi cele existente într-un MT 202 şi care pot fi iniţiate numai în cursul derulării procedurii de decontare 6 şi numai în cursul procesării în timpul zilei. Astfel de ordine se decontează imediat.
(8)Procedura de decontare 6 începe printr-un mesaj "început de procedură" (start-of-procedure) şi se termină printr-un mesaj "sfârşit de procedură" (end-of-procedure), iar ambele mesaje trebuie trimise de către sistemul auxiliar. Cu toate acestea, pentru operaţiunile din timpul nopţii ale sistemelor auxiliare, mesajul "început de procedură" (start-of-procedure) este trimis de către banca centrală a sistemului auxiliar. Mesajele "început de procedură" (start- of-procedure) declanşează decontarea ordinelor de plată programate pentru transferarea de lichiditate în subconturi. Mesajul "sfârşit de procedură" (end-of-procedure) implică un retransfer automat de lichiditate din subcont către contul PM.
(9)În conformitate cu procedura de decontare 6, lichiditatea dedicată din subconturi este blocată atât timp cât ciclul de procesare al sistemului auxiliar este în derulare [începând cu mesajul "început de ciclu" (start-of-cycle) şi terminând cu mesajul "sfârşit de ciclu" (end-of-cycle), ambele mesaje fiind trimise de către sistemul auxiliar] şi este eliberată ulterior. Soldul blocat poate fi modificat în timpul ciclului de procesare ca rezultat al decontării între sisteme a plăţilor sau în cazul în care o bancă de decontare transferă lichiditate din contul său PM. Banca centrală a sistemului auxiliar notifică sistemul auxiliar cu privire la reducerea sau creşterea lichidităţii din subcont ca urmare a decontării între sisteme a plăţilor. În cazul în care sistemul auxiliar solicită acest lucru, banca centrală a sistemului auxiliar îi notifică acestuia, de asemenea, creşterea lichidităţii din subcont ca rezultat al transferului de lichiditate de către banca de decontare.
(10)În cadrul fiecărui ciclu de procesare al sistemului auxiliar, instrucţiunile de plată sunt decontate în funcţie de lichiditatea dedicată, când, de regulă, se utilizează algoritmul 5 (astfel cum este menţionat în apendicele I din anexa II).
(11)În cadrul fiecărui ciclu de procesare al sistemului auxiliar, lichiditatea dedicată a unei bănci de decontare poate creşte prin creditarea anumitor plăţi încasate, direct în subconturile acesteia, adică plăţile cupoanelor şi pentru răscumpărări. În astfel de situaţii, lichiditatea trebuie creditată mai întâi în contul tehnic, apoi debitată din acest cont înaintea creditării în subcont (sau în contul PM).
(12)Decontarea între sisteme între două sisteme auxiliare interfaţate poate fi iniţiată numai de un sistem auxiliar (sau de banca centrală a sistemului auxiliar în numele acestuia) al cărui subcont al participantului este debitat. Instrucţiunea de plată se decontează prin debitarea sumei indicate în instrucţiunea de plată din subcontul participantului sistemului auxiliar care iniţiază instrucţiunea de plată şi prin creditarea subcontului unui participant al unui alt sistem auxiliar.
Sistemul auxiliar care iniţiază instrucţiunea de plată şi celălalt sistem auxiliar sunt notificate cu privire la finalizarea decontării. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
(13)Decontarea între sisteme de la un sistem auxiliar care utilizează modelul interfaţat către un sistem auxiliar care utilizează modelul integrat poate fi iniţiată de sistemul auxiliar care utilizează modelul interfaţat (sau de banca centrală a sistemului auxiliar în numele acestuia). Instrucţiunea de plată se decontează prin debitarea sumei indicate în instrucţiunea de plată din subcontul participantului sistemului auxiliar care utilizează modelul interfaţat şi prin creditarea contului "în oglindă" utilizat de sistemul auxiliar care foloseşte modelul integrat. Instrucţiunea de plată nu poate fi iniţiată de sistemul auxiliar care utilizează modelul integrat al cărui cont "în oglindă" va fi creditat.
Sistemul auxiliar care iniţiază instrucţiunea de plată şi celălalt sistem auxiliar sunt notificate cu privire la finalizarea decontării. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
III.(B) Modelul integrat
(14)În cazul în care băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă procedura de decontare 6 pentru modelele integrate, acestea facilitează o astfel de decontare. În situaţia în care procedura de decontare 6 este utilizată pentru modelul integrat pe parcursul procesării în timpul zilei, se oferă numai o funcţionalitate limitată.
(15)În conformitate cu procedura de decontare 6 şi având în vedere modelul integrat, băncile centrale ale sistemelor auxiliare şi băncile centrale de decontare oferă următoarele tipuri de servicii de transfer de lichiditate într-un cont "în oglindă":
a)ordine de plată programate (pentru procesarea în timpul zilei şi pentru operaţiunile sistemului auxiliar în timpul nopţii) pe care băncile de decontare le pot iniţia sau modifica în orice moment pe parcursul unei zile de operare prin intermediul ICM (când acesta este disponibil). Ordinele de plată programate iniţiate după transmiterea mesajului "început de procedură" (start-of-procedure) într-o anumită zi de operare sunt valabile numai pentru ziua de operare următoare. În cazul în care există mai multe ordine de plată programate, acestea se decontează în ordinea valorii lor, începând cu cea mai mare valoare. În cazul în care un ordin de plată programată pentru procesarea în timpul zilei nu este acoperit, acesta va fi respins. Pe parcursul operaţiunilor sistemului auxiliar în timpul nopţii, în cazul în care există ordine de plată programate pentru care fondurile din contul PM nu sunt suficiente, acestea se decontează ca urmare a unei reduceri proporţionale a tuturor ordinelor de plată;
b)ordine curente, care pot fi iniţiate numai de către o bancă de decontare (prin intermediul ICM) sau de către sistemul auxiliar aferent printr-un mesaj XML pe parcursul derulării procedurii de decontare 6 [identificată prin intervalul de timp dintre mesajul tip "început de procedură" (start-of-procedure) şi mesajul "sfârşit de procedură" (end-of-procedure)] şi care va fi decontat numai atât timp cât ciclul de procesare al sistemului auxiliar nu a fost încă declanşat. În cazul în care există un ordin curent pentru care fondurile din contul PM nu sunt suficiente, un astfel de ordin este parţial decontat;
c)ordine SWIFT sub forma mesajului MT 202, care pot fi transmise numai pe parcursul procesării în timpul zilei. Astfel de ordine se decontează imediat.
(16)Regulile privind mesajele "început de procedură" (start-of-procedure) şi "sfârşit de procedură" (end-of-procedure), precum şi cele privind începutul şi sfârşitul ciclului pentru modelul interfaţat se aplică mutatis mutandis.
(17)Decontarea între sisteme între două sisteme auxiliare care utilizează modelul integrat poate fi iniţiată numai de un sistem auxiliar (sau de banca centrală a sistemului auxiliar în numele acestuia) al cărui cont "în oglindă" este debitat. Instrucţiunea de plată se decontează prin debitarea sumei indicate în instrucţiunea de plată din contul "în oglindă" utilizat de sistemul auxiliar care iniţiază instrucţiunea de plată şi prin creditarea contului "în oglindă" utilizat de alt sistem auxiliar. Instrucţiunea de plată nu poate fi iniţiată de sistemul auxiliar al cărui cont "în oglindă" va fi creditat.
Sistemul auxiliar care iniţiază instrucţiunea de plată şi celălalt sistem auxiliar sunt notificate cu privire la finalizarea decontării. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
(18)Decontarea între sisteme de la un sistem auxiliar care utilizează modelul integrat către un sistem auxiliar care utilizează modelul interfaţat poate fi iniţiată de sistemul auxiliar care utilizează modelul integrat (sau de banca centrală a sistemului auxiliar în numele acestuia). Instrucţiunea de plată se decontează prin debitarea sumei indicate în instrucţiunea de plată din contul "în oglindă" utilizat de sistemul auxiliar care utilizează modelul integrat şi prin creditarea subcontului unui participant al unui alt sistem auxiliar. Instrucţiunea de plată nu poate fi iniţiată de sistemul auxiliar care utilizează modelul interfaţat al cărui subcont al participantului va fi creditat.
Sistemul auxiliar care iniţiază instrucţiunea de plată şi celălalt sistem auxiliar sunt notificate cu privire la finalizarea decontării. La cererea băncilor de decontare, acestea sunt notificate cu privire la finalizarea decontării printr-un mesaj SWIFT MT 900 sau MT 910. Titularii de cont PM care utilizează accesul prin intermediul internetului sunt informaţi printr-un mesaj în ICM.
15.Mecanisme conectate opţionale
(1)Mecanismul conectat "perioadă de informare" opţional poate fi oferit de către băncile centrale ale sistemelor auxiliare pentru procedurile de decontare 3, 4 şi 5. În cazul în care sistemul auxiliar (sau banca centrală a sistemului auxiliar, pe seama acestuia) a specificat un moment "perioadă de informare" opţional, banca de decontare primeşte un mesaj transmis prin intermediul ICM în care se indică momentul până la care banca de decontare poate solicita inversarea instrucţiunii de plată respective. O astfel de solicitare este luată în considerare de către banca centrală de decontare numai în cazul în care este comunicată prin şi aprobată de către sistemul auxiliar. Decontarea începe dacă banca centrală de decontare nu primeşte o astfel de solicitare până la depăşirea momentului "perioadă de informare". La primirea unei astfel de cereri de către banca centrală de decontare în timpul "perioadă de informare":
a)când procedura de decontare 3 este utilizată pentru decontarea bilaterală, instrucţiunea de plată respectivă este inversată; şi
b)când procedura de decontare 3 este utilizată pentru decontarea poziţiilor multilaterale sau în procedura de decontare 4, decontarea nu se efectuează, toate instrucţiunile de plată din fişier sunt inversate şi toate băncile de decontare şi sistemul auxiliar sunt informate printr-un mesaj transmis prin intermediul ICM.
(2)În cazul în care un sistem auxiliar trimite instrucţiunile de decontare înainte de momentul stabilit pentru decontare "de la" (from), instrucţiunile sunt stocate până la momentul stabilit. În acest caz, instrucţiunile de plată sunt iniţiate în etapa de procesare iniţială numai la momentul "de la" (from). Acest mecanism opţional poate fi utilizat în procedurile de decontare 1 şi 2.
(3)Perioada de decontare ("până la") permite alocarea unei perioade de timp limitate pentru decontarea aferentă sistemului auxiliar pentru a nu împiedica sau întârzia decontarea altor tranzacţii aferente sistemului auxiliar sau TARGET2. În cazul în care instrucţiunile de plată nu sunt decontate până la momentul "până la" sau pe parcursul perioadei de decontare stabilite, aceste instrucţiuni de plată sunt fie returnate, fie, în cazul procedurilor de decontare 4 şi 5, poate fi activat mecanismul de garantare cu fonduri. Perioada de decontare ("până la") poate fi specificată pentru procedurile de decontare 1-5.
(4)Mecanismul de garantare cu fonduri poate fi utilizat dacă lichiditatea unei bănci de decontare nu este suficientă să acopere obligaţiile născute din decontarea aferentă sistemului auxiliar. Pentru a permite decontarea tuturor instrucţiunilor de plată implicate în decontarea aferentă sistemului auxiliar, acest mecanism este utilizat pentru a furniza lichiditatea suplimentară necesară. Acest mecanism poate fi utilizat pentru procedurile de decontare 4 şi 5. În cazul în care mecanismul de garantare cu fonduri urmează să fie utilizat, este necesară menţinerea unui cont de garantare cu fonduri în care "lichiditatea pentru situaţii de urgenţă" este disponibilă sau pusă la dispoziţie la cerere.
16.Algoritmii utilizaţi
(1)Algoritmul 4 facilitează procedura de decontare 5. În scopul facilitării decontării şi reducerii necesităţilor de lichiditate, sunt incluse toate instrucţiunile de plată ale sistemului auxiliar (indiferent de prioritatea acestora). Instrucţiunile sistemului auxiliar ce urmează a fi decontate în procedura de decontare 5 nu intră în etapa de procesare iniţială şi sunt reţinute separat în PM până la sfârşitul procesului de optimizare curent. În cursul rulării aceluiaşi algoritm 4, vor fi incluse mai multe sisteme auxiliare ce utilizează procedura 5, dacă acestea intenţionează să efectueze decontarea în acelaşi timp.
(2)În cazul procedurii de decontare 6, banca de decontare poate dedica o anumită lichiditate pentru decontarea poziţiilor dintr-un anumit sistem auxiliar. Dedicarea lichidităţii se realizează prin rezervarea lichidităţii necesare într-un subcont specific (modelul interfaţat). Algoritmul 5 este utilizat atât pentru operaţiunile din timpul nopţii ale sistemului auxiliar, cât şi pentru procesarea în timpul zilei. Procesul de decontare are loc prin debitarea subconturilor băncilor de decontare aflate în poziţie scurtă în favoarea contului tehnic al sistemului auxiliar şi apoi prin debitarea contului tehnic al sistemului auxiliar în favoarea subconturilor băncilor de decontare aflate în poziţie lungă. În cazul soldurilor creditoare, înregistrarea poate avea loc direct - dacă acest lucru este indicat de către sistemul auxiliar în cadrul respectivei tranzacţii - în contul PM al băncii de decontare. Dacă decontarea uneia sau mai multor instrucţiuni de debitare eşuează (adică ca urmare a unei erori a sistemului auxiliar), plata în cauză este plasată în coada de aşteptare în subcont. Procedura de decontare 6 poate utiliza algoritmul 5 ce rulează în subconturi. Mai mult, algoritmul 5 nu trebuie să ţină cont de nicio limită sau rezervare. Poziţia totală este calculată pentru fiecare bancă de decontare în parte şi, dacă toate poziţiile totale sunt acoperite, toate tranzacţiile vor fi decontate. Tranzacţiile care nu sunt acoperite sunt plasate înapoi în coada de aşteptare.
17.Efectele suspendării sau încetării
În cazul în care suspendarea sau încetarea utilizării ASI de către un sistem auxiliar are loc pe parcursul ciclului de decontare a instrucţiunilor de plată ale sistemului auxiliar, banca centrală a sistemului auxiliar este considerată a fi autorizată să finalizeze ciclul de decontare pe seama sistemului auxiliar.
18.Lista comisioanelor şi facturarea
(1)Un sistem auxiliar care foloseşte ASI sau "interfaţa participantului", indiferent de numărul conturilor pe care le are deschise la banca centrală a sistemului auxiliar şi/sau la banca centrală de decontare, se supune listei comisioanelor formată din trei elemente, după cum urmează.
a)Un comision fix lunar de 1 000 EUR pentru fiecare sistem auxiliar (comision fix I);
b)Un al doilea comision lunar fix cuprins între 417 EUR şi 8 334 EUR, proporţional cu valoarea brută subiacentă a tranzacţiilor sistemului auxiliar de decontare a fondurilor în euro (comision fix II):

Interval

De la

(milioane EUR/zi)

La

(milioane EUR/zi)

Comision anual

Comision lunar

1

0

sub 1 000

5 000 EUR

417 EUR

2

1 000

sub 2 500

10 000 EUR

833 EUR

3

2 500

sub 5 000

20 000 EUR

1 667 EUR

4

5 000

sub 10 000

30 000 EUR

2 500 EUR

5

10 000

sub 50 000

40 000 EUR

3 333 EUR

6

50 000

sub 500 000

50 000 EUR

4 167 EUR

7

Peste 500 000

-

100 000 EUR

8 334 EUR

Valoarea brută a tranzacţiilor sistemului auxiliar de decontare a fondurilor în euro este calculată de către banca centrală a sistemului auxiliar o dată pe an pe baza unei astfel de valori brute din anul anterior, iar valoarea brută calculată este aplicată pentru calcularea comisionului începând cu data de 1 ianuarie a fiecărui an calendaristic. Valoarea brută exclude tranzacţiile decontate în DCA.
c)Un comision per tranzacţie, calculat pe aceleaşi baze ca şi cel calculat pentru titularii de cont PM conform apendicelui VI din anexa II. Sistemul auxiliar poate alege una dintre următoarele opţiuni: fie să plătească un comision unic de 0,80 EUR per instrucţiune de plată (opţiunea A), fie să plătească un comision calculat pe bază degresivă (opţiunea B), cu următoarele modificări:
(i)pentru opţiunea B, limitele benzilor referitoare la volumul instrucţiunilor de plată sunt împărţite la 2; şi
(ii)un comision lunar fix de 150 EUR (conform opţiunii A) sau de 1 875 EUR (conform opţiunii B) se aplică în plus faţă de comisionul fix I şi comisionul fix II.
(2)Orice comision plătibil în legătură cu o instrucţiune de plată iniţiată sau plată primită de către un sistem auxiliar, fie prin intermediul "interfeţei participantului", fie prin intermediul ASI, se comisionează exclusiv acelui sistem auxiliar. Consiliul guvernatorilor poate stabili reguli mai detaliate pentru determinarea tranzacţiilor comisionabile decontate prin intermediul ASI.
(3)Nu mai târziu de a cincea zi de operare a lunii următoare, fiecare sistem auxiliar primeşte de la banca sa centrală o factură pentru luna anterioară, conform comisioanelor menţionate la alineatul (1). Plăţile se efectuează nu mai târziu de a zecea zi de operare a lunii curente în contul indicat de banca centrală a sistemului auxiliar sau sunt debitate dintr-un cont indicat de sistemul auxiliar.
(4)În scopul prezentului punct, fiecare sistem auxiliar care a fost desemnat în temeiul Directivei 98/26/CE este tratat separat, chiar dacă două sau mai multe dintre acestea sunt operate de aceeaşi persoană juridică. Aceeaşi regulă se aplică sistemelor auxiliare care nu au fost desemnate în temeiul Directivei 98/26/CE, în care caz sistemele auxiliare sunt identificate pe baza următoarelor criterii: (a) un aranjament formal, bazat pe un instrument contractual sau legislativ (de exemplu, un acord între participanţi şi operatorul sistemului); (b) cu mai mulţi membri; (c) cu reguli comune şi aranjamente standardizate; şi (d) pentru compensarea şi/sau decontarea plăţilor şi/sau a instrumentelor financiare între participanţi.
ANEXA nr. V:
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 436 bis din data de 18 iunie 2015