ORDIN nr. 3823 din 11 mai 2015 pentru aprobarea schemei de ajutor de minimis "Ajutor de minimis pentru sprijinirea START-UP-urilor şi SPIN-OFF-urilor inovatoare" aferentă Programului operaţional Competitivitate (POC)
În conformitate cu prevederile art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 1.183/2014 privind nominalizarea autorităţilor implicate în sistemul de management şi control al fondurilor europene structurale şi de investiţii 2014 - 2020, cu Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. 10.233 din 19 decembrie 2014 de aprobare a anumitor elemente din Programul operaţional Competitivitate pentru sprijinul din partea FEDR, în temeiul obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere şi locuri de muncă în România, cu prevederile art. 15 alin. (3) ale Acordului de delegare încheiat între Autoritatea de management al Programului operaţional Competitivitate cu nr. 10.103/22.04.2015 şi Organismul intermediar pentru cercetare pentru Programul operaţional Competitivitate, axa prioritară 1 "Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI) în sprijinul competitivităţii economice şi dezvoltării afacerilor" cu nr. 1.092/22 04.2015, şi cu Adresa nr. 1.684/3.03.2015 a Consiliului Concurenţei privind avizul referitor la proiectul de schemă de ajutor de minimis denumită "Ajutor de minimis pentru sprijinirea START-UP-urilor şi SPIN-OFF-urilor inovatoare",
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare,
În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 27/2015 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare,
ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă schema de ajutor de minimis "Ajutor de minimis pentru sprijinirea START-UP-urilor şi SPIN-OFF-urilor inovatoare" aferentă Programul operaţional Competitivitate (POC), prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice,

Sorin Mihai Cîmpeanu

ANEXĂ: AJUTOR DE MINIMIS pentru sprijinirea START-UP-urilor şi SPIN OFF-urilor inovatoare aferentă Programului operaţional Competitivitate (POC)
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Ajutor de minimis pentru sprijinirea START-UP-urilor şi SPIN OFF-urilor inovatoare", aferentă Programului operaţional Competitivitate (POC), axa prioritară 1 "Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI) în sprijinul competitivităţii economice şi dezvoltării afacerilor", acţiunea 1.2.1 "Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte de CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD şi universităţi, în scopul inovării de procese şi de produse în sectoarele economice care prezintă potenţial de creştere", tipul de proiect "Proiecte pentru întreprinderi inovatoare de tip start-up-uri şi spin-off-uri",
(2)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 352 din 24 decembrie 2013.
(3)Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(4)Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
CAPITOLUL II: Obiectivul şi scopul schemei
Art. 2
Această schemă are ca obiectiv sprijinirea creării SPIN-OFF-urilor inovatoare şi dezvoltării START-UP-urilor inovatoare pe baza transferului rezultatelor cercetării-dezvoltării obţinute în universităţi sau institute, în vederea realizării de produse şi servicii noi ori semnificativ îmbunătăţite, întreprinderile asistate vor fi atent selecţionate, pe baza unei analize riguroase a planurilor lor de afaceri. Solicitanţii trebuie să demonstreze că au dreptul să utilizeze un rezultat obţinut din activitatea de cercetare.
CAPITOLUL III: Baza legală
Art. 3
Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
- Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;
- Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. 10.233 din 19 decembrie 2014 de aprobare a unor elemente din programul operaţional "Competitivitate" pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere şi locuri de muncă în România.
CAPITOLUL IV: Domeniul de aplicare
Art. 4
Prezenta schemă se adresează:
a)SPIN-OFF-urilor, aşa cum sunt definite la art. 6 lit. d);
b)întreprinderilor START-UP, aşa cum sunt definite la art. 6 lit. e).
Art. 5
În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar operatorilor economici ce activează în toate sectoarele, cu excepţia:
a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
1.(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari ori introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
2.(ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
d)ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
CAPITOLUL V: Definiţii
Art. 6
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
a)produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 104/2000;
b)prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
c)comercializarea produselor agricole înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei altei activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
d)SPIN-OFF - întreprinderi care urmează să se înfiinţeze pe baza unui rezultat obţinut dintr-un proiect de cercetare al unei organizaţii publice de cercetare sau al unei universităţi;
e)întreprinderi START-UP-în contextul prezentei scheme, desemnează întreprinderile înfiinţate de maximum 3 ani, care implementează un rezultat de cercetare;
f)întreprindere unică sunt considerate toate întreprinderile care întreţin, cu una sau mai multe întreprinderi, cel puţin una dintre relaţiile următoarele:
1.(i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
2.(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
3.(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
4.(iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective;
g)rata de actualizare este rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet.
CAPITOLUL VI: Condiţii de eligibilitate pentru activităţi şi beneficiari
Art. 7
Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt:
- dezvoltarea unui SPIN-OFF independent (înfiinţarea şi înregistrarea SPIN-OFF-urilor);
- activităţi de cercetare-dezvoltare;
- achiziţia de servicii de cercetare-dezvoltare, servicii de consultanţă pentru inovare şi servicii-suport pentru inovare;
- achiziţia de active necorporale, utilaje, instalaţii şi echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv;
- activităţi necesare pentru dezvoltarea produsului (bun sau serviciu), a procesului de producţie a acestuia.
Art. 8
Beneficiarii trebuie să respecte următoarele criterii de eligibilitate:
- sunt SPIN-OFF-uri sau START-UP-uri, aşa cum sunt definite la art. 6 lit. d) şi e);
- întreprinderea solicitantă să fie înregistrată şi să desfăşoare activităţi în România;
- întreprinderea solicitantă să nu se afle în niciuna dintre următoarele situaţii:
(i)în stare de faliment ori lichidare, să aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;
(ii)nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
(iii)să fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat şi decizia să nu fi fost deja executată şi creanţa să nu fi fost integral recuperată;
(iv)reprezentantul legal a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională;
(v)prezintă informaţii false sau nu prezintă informaţiile cerute mai sus;
- întreprinderea solicitantă îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 9
Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 200.
CAPITOLUL VII: Condiţii de acordare a ajutorului de minimis
Art. 10
Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme se acordă beneficiarilor sub formă de granturi directe, în limita sumei reprezentate de plafonul1 de minimis, astfel:
__
1Plafoanele ajutorului de minimis sunt exprimate în valori brute, adică înainte de orice deducere de impozite şi taxe.
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [aşa cum este definită la art. 6 lit. f)] nu poate depăşi echivalentul în lei2 a 200.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau comunitare;
__
2La data semnării contractului da finanţare.
- pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [aşa cum este definită la art. 6 lit. f)] nu poate depăşi echivalentul în lei a 100.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau comunitare. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier.
Art. 11
Ajutorul de minimis va reprezenta maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului. Restul de minimum 10% din cheltuielile eligibile ale proiectului vor fi susţinute din fondurile proprii ale beneficiarului.
Art. 12
(1)Ajutorul se acordă sub formă de granturi nerambursabile, în numerar. Ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.
(2)Ajutoarele pot fi plătite în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor,
Art. 13
(1)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte plafoanele de minimis menţionate la art. 10, întreprinderea solicitantă nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte aceste plafoane.
(2)În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
(3)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
CAPITOLUL VIII: Cheltuieli eligibile
Art. 14
Cheltuielile eligibile în cadrul schemei sunt:
1.cheltuieli de personal (salariale şi de deplasare) pentru cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului în măsura în care aceştia sunt angajaţi în proiect;
2.cheltuieli pentru achiziţia de servicii de cercetare - dezvoltare-inovare:
- servicii de cercetare-dezvoltare;
- servicii de consultanţă în domeniul inovării (asistenţă tehnologică, servicii de transfer de tehnologie, consultanţă în materie de achiziţie, protejare şi comercializare a drepturilor de proprietate intelectuală, consultanţă referitoare la utilizarea standardelor);
- servicii-suport pentru inovare (cercetare de piaţă, servicii în materie de încercări şi testări în laboratoarele de specialitate, servicii referitoare la cerificarea, testarea şi marcarea calităţii produselor obţinute în proiect);
3.cheltuieli pentru achiziţia de utilaje, instalaţii şi echipamente necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv;
4.cheltuieli pentru achiziţia, validarea şi protejarea activelor necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv;
5.cheltuieli pentru achiziţia de materii prime, materiale, consumabile şi alte produse similare, necesare proiectului;
6.cheltuieli pentru informare şi publicitate pentru proiect;
7.cheltuieli pentru crearea şi înregistrarea unei societăţi comerciale (numai pentru SPIN-OFF);
8.cheltuieli generale de administraţie (de regie) implicate direct de activităţile proiectului (de exemplu, cheltuieli pentru servicii de comunicaţii şi plata utilităţilor, cheltuieli salariale pentru personalul administrativ, cheltuieli pentru închiriere de spaţii necesare desfăşurării activităţilor proiectului).
CAPITOLUL IX: Durata schemei
Art. 15
Prezenta schemă se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020, în limita bugetului alocat. Plăţile se efectuează până în 2023.
CAPITOLUL X: Bugetul schemei
Art. 16
(1)Sursa de finanţare pentru prezenta schemă sunt fondurile alocate POC, axa prioritară 1 "Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI)în sprijinul competitivităţii economice şi dezvoltării afacerilor", acţiunea 1.2.1 "Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte de CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD şi universităţi, în scopul inovării de procese şi de produse în sectoarele economice care prezintă potenţial de creştere", pentru tipul de proiect "proiecte pentru întreprinderi inovatoare de tip start-up-uri şi spin-off-uri".
(2)Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 20.000.000 euro (echivalent în lei), defalcată după cum urmează:

An

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Total

Milioane euro

3

5

5

3

2

2

20

CAPITOLUL XI: Modalitatea de implementare a schemei
Art. 17
(1)Autoritatea care administrează schema este Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare, prin Direcţia generală organism intermediar pentru cercetare.
(2)Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Fondurilor Europene prin Autoritatea de management al Programului operaţional "Competitivitate".
(3)Prezenta schemă se aplică întreprinderilor cu care Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare, prin Direcţia generală organism intermediar pentru cercetare, a încheiat un contract de finanţare în cadrul POC, axa prioritară 1 "Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI) în sprijinul competitivităţii economice şi dezvoltării afacerilor", acţiunea 1.2.1 "Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte de CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD şi universităţi, în scopul inovării de procese şi de produse în sectoarele economice care prezintă potenţial de creştere", pentru tipul de proiect "proiecte pentru întreprinderi inovatoare de tip start-up-uri şi spin-off-uri".
(4)Întreprinderile care doresc să depună propuneri de proiecte trebuie să se înregistreze în Registrul potenţialilor contractori3 înainte de depunerea cererii de finanţare.
__
3Înscrierea în Registrul potenţialilor contractori se face conform regulamentului aprobat prin Decizia ANCS nr. 9.031 din 2 februarie 2007, afişat pe pagina Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare (www.rasearch.ro).
(5)Întreprinderea solicitantă va da o declaraţie pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis de care a beneficiat pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali, precum şi în anul fiscal în curs. Ajutoarele se calculează la nivel de întreprindere unică.
(6)Întreprinderea solicitantă va da o declaraţie pe propria răspundere că nu a beneficiat de ajutoare din alte surse publice pentru aceleaşi costuri eligibile.
(7)Reprezentantul unui potenţial SPIN-OFF poate depune aplicaţia înainte de înfiinţarea firmei, însă, dacă aplicaţia este selectată, trebuie să prezinte la contractare actele privind înfiinţarea şi înregistrarea SPIN-OFF-ului pentru a putea încheia contractul cu administratorul schemei - SPIN-OFF-urile înfiinţate după selectarea aplicaţiei în vederea finanţării vor prezenta declaraţiile prevăzute la alin. (5) şi (6) la contractare.
(8)Administratorul schemei verifică validitatea datelor înscrise în Registrul potenţialilor contractori şi concordanţa acestora cu declaraţiile date de beneficiar şi îndeplinirea tuturor condiţiilor impuse prin efectul prezentei scheme (domeniul de aplicare, eligibilitatea activităţilor, cheltuielilor, beneficiarilor şi a proiectelor).
(9)Administratorul schemei va acorda ajutorul de minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a întreprinderii solicitante, că prin acordarea finanţării nerambursabile în cadrul prezentei schemei nu se depăşeşte plafonul de minimis.
(10)Evaluarea propunerilor de proiecte se face în concordanţă cu criteriile prevăzute în apelul/cererea de propuneri de proiecte.
(11)Detalierea modalităţii de derulare a prezentei scheme se găseşte în Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe site-ul www.poscce.research.ro
Art. 18
(1)Criteriile de eligibilitate a propunerilor de proiecte sunt următoarele:
- scopul şi obiectivele propunerii să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum şi cu unul sau mai multe dintre obiectivele acţiunii, aşa cum sunt descrise în cererea de proiecte;
- proiectul să fie derulat în România;
- dimensiunea grantului solicitat să se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte;
- să conţină una sau mai multe activităţi eligibile definite pentru proiect în cererea de proiecte;
- durata să se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte;
- întreprinderea să facă dovada deţinerii unui rezultat obţinut din activitatea de cercetare sau unei idei brevetate/în curs de brevetare pe care să o lanseze pe piaţă;
- activităţile nu sunt şi nu au mai fost finanţate din alte surse publice.
(2)Se verifică de către reprezentantul Organismului intermediar pentru cercetare, desemnat pentru aceasta, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate în Registrul potenţialilor contractori.
Art. 19
(1)Criteriile de evaluare a propunerilor de proiecte sunt următoarele:
- relevanţa proiectului (conformitatea cu obiectivele acţiunii, caracterul inovativ al propunerii, viabilitatea implementării, impactul socioeconomic etc.);
- calitate şi maturitate (coerenţă şi fezabilitate, capacitatea de a implementa proiectul etc.);
- sustenabilitatea proiectului (capacitatea firmelor de a continua să opereze după finalizarea proiectului, suportul tehnic şi administrativ etc.).
(2)Administratorul schemei va încheia contracte de finanţare doar cu întreprinderile care au obţinut la evaluare un punctaj peste pragul de calitate stabilit în cererea de propuneri de proiecte.
CAPITOLUL XII: Efecte şi beneficii
Art. 20
Prin aplicarea prezentei scheme se vor obţine următoarele efecte şi beneficii:
- va creşte numărul întreprinderilor care pot prelua rezultate ale cercetării şi transforma aceste rezultate în produse oferite pe piaţă;
- va creşte numărul întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domenii de înaltă tehnologie;
- va creşte numărul locurilor de muncă pentru cercetători;
- va creşte calitatea produselor şi a indicelui de productivitate.
CAPITOLUL XIII: Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de minimis
Art. 21
(1)Administratorul prezentei scheme va informa în scris beneficiarii schemei cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia4.
__
4Aşa cum este prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(2)Schema va fi publicată integral pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare (www.research.ro) şi pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene (www.fonduri-ue.ro).
Art. 22
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 23
Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 24
(1)Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2)Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
(3)În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
(4)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.
(5)Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6)Furnizorul va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia.
Art. 25
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme.
Art. 26
Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 22-25.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 405 din data de 9 iunie 2015