ORDIN nr. 551 din 4 mai 2016 pentru înfiinţarea Comisiei medicale de pneumoconioze
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale de asistenţă medicală şi sănătate publică nr. 4.304 din 4 mai 2016,
având în vedere prevederile art. 6 lit. d) din Legea nr.
95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 164 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr.
319/2006
, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.425/2006
, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
144/2010
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii
emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă componenţa şi atribuţiile Comisiei medicale de pneumoconioze, denumită în continuare
Comisia
.
Art. 2
Comisia funcţionează în secţiile/clinicile/compartimentele de medicina muncii/boli profesionale aflate în structura spitalelor publice, în oraşele Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Arad, Târgu Mureş şi Craiova.
Art. 3
(1)
Comisia este alcătuită din 3 membri: preşedintele Comisiei, care este medicul-şef al secţiei/clinicii/ compartimentului de medicina muncii/boli profesionale aflată/aflat în structura spitalelor publice, un medic specialist/primar de medicina muncii din secţia/clinica/ compartimentul de medicina muncii/boli profesionale aflată/aflat în structura spitalelor publice şi un medic specialist/primar radiolog din unitatea sanitară publică în care funcţionează secţia/clinica/compartimentul de medicina muncii/boli profesionale.
(2)
Componenţa nominală a Comisiei se stabileşte prin decizie a managerului unităţii sanitare publice în care funcţionează secţia/clinica/compartimentul de medicina muncii/ boli profesionale, la propunerea medicului-şef al secţiei/ clinicii/ compartimentului de medicina muncii/boli profesionale.
(3)
Componenţa Comisiei se reactualizează o dată la 5 ani sau ori de câte ori este nevoie.
Art. 4
Spitalele publice din oraşele Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Arad, Târgu Mureş şi Craiova, care au în structură comisii medicale de pneumoconioze, vor avea în dotare setul de radiografii standard (ILO) şi imaginile digitale după radiografiile standard (ILO), conform "Ghidului ILO pentru utilizarea Clasificării internaţionale a radiografiilor de pneumoconioze".
Art. 5
Membrii Comisiei respectă prevederile legislative referitoare la confidenţialitatea datelor referitoare la diagnosticul pacienţilor şi conflictul de interese.
Art. 6
Activitatea Comisiei se consemnează într-un registru, denumit Registrul de pneumoconioze, astfel:
1.
în registru se înscriu nominal toate cazurile prezentate şi examinate în Comisie;
2.
registrul cuprinde următoarele rubrici: număr curent, data, nume şi prenume, CNP, ocupaţie, loc de muncă cu expunere la pulberi minerale pneumoconiogene, tipul de pulbere minerală pneumoconiogenă, timpul de expunere, timpul de retenţie, diagnosticul stabilit, semnătura şi parafa membrilor Comisiei.
Art. 7
Diagnosticul stabilit în Comisie pentru fiecare caz este înregistrat în formularul prevăzut în anexa la prezentul ordin, care este semnat şi parafat de toţi membrii Comisiei.
Art. 8
(1)
Comisia analizează exclusiv cazurile în care expunerea profesională la pulberi minerale pneumoconiogene este susţinută prin documente oficiale.
(2)
Documentele oficiale care dovedesc expunerea profesională la pulberi minerale pneumoconiogene sunt:
a)
carnetul de muncă/extrasul din registrul electronic de evidenţă al salariaţilor (REVISAL) sau documente emise de angajator, din care rezultă ocupaţia, perioadele lucrate, locurile de muncă şi perioada de expunere la pulberi minerale pneumoconiogene; sau
b)
buletine de determinări ale concentraţiei pulberilor minerale pneumoconiogene în aerul locului de muncă sau documente emise de alte instituţii care au efectuat cercetări, statistici ori determinări de noxe la locurile respective de muncă; sau
c)
prezenţa altor cazuri de pneumoconioze declarate la locurile respective de muncă.
(3)
În cazul în care unitatea este desfiinţată, sunt considerate documente oficiale care obiectivează expunerea profesională la pulberi minerale pneumoconiogene următoarele:
a)
carnetul de muncă/extrasul din registrul electronic de evidenţă al salariaţilor (REVISAL), din care să rezulte ocupaţia, perioadele lucrate, locurile de muncă; sau
b)
documente emise de alte instituţii care au efectuat cercetări, statistici sau determinări de noxe la locurile respective de muncă; sau
c)
prezenţa altor cazuri de pneumoconioze declarate la locurile respective de muncă.
Art. 9
(1)
Medicul de medicina muncii care asigură supravegherea medicală are obligaţia de a trimite către Comisie radiografiile pulmonare standard însoţite de tabelul nominal care cuprinde: număr curent, data, nume şi prenume, CNP, ocupaţie, loc de muncă cu expunere la pulberi minerale pneumoconiogene, tipul de pulbere minerală pneumoconiogenă, timpul de expunere, timpul de retenţie şi, după caz, diagnosticul stabilit anterior.
(2)
Radiografiile pulmonare standard efectuate lucrătorilor expuşi profesional la pulberi minerale pneumoconiogene vor purta înscrise în mod obligatoriu datele de identificare ale lucrătorului, precum şi data la care au fost executate.
Art. 10
Comisia are următoarele atribuţii:
1.
stabileşte diagnosticul de pneumoconioză (silicoză, azbestoză, alte pneumoconioze) şi efectuează codificarea prin compararea cu setul de radiografii standard (ILO) sau cu imaginile digitale după radiografiile standard (ILO), conform "Ghidului ILO pentru utilizarea Clasificării internaţionale a radiografiilor de pneumoconioze";
2.
în absenţa unor modificări radiografice care să sugereze existenţa unei pneumoconioze, se înscrie la rubrica diagnostic sintagma "Pneumoconioză absentă".
Art. 11
Costul radiografiilor pulmonare standard efectuate lucrătorilor încadraţi în locuri de muncă cu expunere profesională la pulberi minerale pneumoconiogene, cu ocazia examenului medical la angajare şi periodic, prevăzute de legislaţia în vigoare, este suportat de către angajator.
Art. 12
(1)
În cazul în care lucrătorul întrerupe expunerea profesională la pulberi pneumoconiogene prin schimbarea locului de muncă, medicul de medicina muncii care asigură supravegherea medicală are obligaţia de a trimite lucrătorul pentru evaluare la Comisie într-o secţie/clinică/compartiment de medicina muncii/boli profesionale aflată/aflat în structura spitalelor publice, cu respectarea periodicităţii recomandate de Comisie.
(2)
În cazul în care lucrătorul întrerupe expunerea profesională la pulberi pneumoconiogene prin pensionare, şomaj sau nu mai este încadrat în muncă, medicul de familie are obligaţia de a trimite lucrătorul pentru evaluare prin Comisie într-o secţie/clinică/compartiment de medicina muncii/boli profesionale aflată/aflat în structura spitalelor publice, cu respectarea periodicităţii recomandate de Comisie.
(3)
În situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) evaluarea prin Comisie se face prin internare într-o secţie/clinică/compartiment de medicina muncii/boli profesionale aflată/aflat în structura spitalelor publice, cu bilet de internare eliberat de către medicul de familie.
Art. 13
- Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 14
Medicii de medicina muncii, secţiile/clinicile/ compartimentele de medicina muncii/boli profesionale aflate în structura spitalelor publice, în oraşele Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Arad, Târgu Mureş şi Craiova, compartimentele de specialitate din Ministerul Sănătăţii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 15
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
p. Ministrul sănătăţii,
Victor Dan Eugen Strâmbu
,
secretar de stat
ANEXĂ:
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 360 din data de 11 mai 2016