HOTĂRÂRE nr. 4 din 15 ianuarie 2016 privind aprobarea Standardelor generale de formare profesională pentru psihologii cu drept de liberă practică în domeniul evaluării şi intervenţiei psihologice pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autist
Având în vedere dispoziţiile art. 24 lit. b) din Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, cu modificările ulterioare,
În temeiul dispoziţiilor art. 51 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 788/2005, cu completările ulterioare,
cu consultarea Centrului Naţional de Sănătate Mintală,
Comitetul director al Colegiului Psihologilor din România hotărăşte:
Art. 1
Se aprobă Standardele generale de formare profesională pentru psihologii cu drept de liberă practică în domeniul evaluării şi intervenţiei psihologice pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2
Prezenta hotărâre intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România,

Mihai Aniţei

ANEXĂ: STANDARDELE GENERALE de formare profesională pentru psihologii cu drept de liberă practică în domeniul evaluării şi intervenţiei psihologice pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autist
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1: Obiectivele generale ale formarii profesionale
Art. 1
(1)Condiţiile profesionale specifice pentru evaluarea şi intervenţia psihologică pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate se raportează la obiectivele generale ale formării profesionale şi sunt reglementate prin Standardele de Calitate în Serviciile Psihologice, SCSP, aprobate de către Comitetul director al Colegiului Psihologilor din România.
(2)Obiectivele generale ale formării profesionale pentru psihologii cu drept de liberă practică urmăresc:
a)dezvoltarea capacităţii de înţelegere şi însuşire a noţiunilor de bază cu privire la tulburarea de spectru autist;
b)cunoaşterea şi aplicarea strategiilor metodologice de evaluare şi intervenţie psihologică adecvate;
c)cunoaşterea particularităţilor şi formarea deprinderilor psihodiagnostice şi psihoterapeutice de lucru;
d)dezvoltarea abilităţilor de comunicare cu pacientul/beneficiarul şi familia acestuia, formarea unei atitudini de respect şi grijă în abordarea acestora;
e)aprofundarea cunoaşterii şi aplicării metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică care şi-au dovedit utilitatea în psihodiagnoza tulburării din spectrul autist, specifică evaluării clinice;
f)cunoaşterea şi abilitarea în utilizarea adecvată a interviului clinic, anamnezei şi observaţiei clinice specifice, ca principale metode de evaluare psihologică în psihologia clinică;
g)cunoaşterea şi certificarea iniţială minimală pentru practicarea unei metode psihoterapeutice cu relevanţă pentru intervenţia comportamentală în cazul persoanelor diagnosticate cu tulburări din spectrul autist.
(3)Obiective specifice ale formării profesionale pentru psihologii cu drept de liberă practică urmăresc îmbunătăţirea cunoştinţelor, abilităţilor şi competenţelor profesionale ale psihologului în ceea ce priveşte:
a)psihodiagnosticul şi tabloul clinic al tulburării din spectrul autist;
b)însuşirea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică adecvate, inclusiv a metodelor care şi-au dovedit utilitatea în intervenţie psihoterapeutică;
c)intervenţia în managementul tulburărilor din spectrul autist asociate cu alte tulburări de sănătate mintală;
d)condiţiile colaborării cu echipa terapeutică;
e)abordarea perioadelor de vulnerabilitate ale pacientului/beneficiarului şi reprezentanţilor legali/aparţinătorilor acestuia;
f)cunoaşterea medicaţiei farmacologice şi a efectelor acesteia în cazul tulburărilor din spectrul autist;
g)psihoeducaţia pacienţilor/beneficiarilor şi reprezentanţilor legali/aparţinătorilor acestora;
h)consilierea reprezentanţilor legali/aparţinătorilor în ceea ce priveşte managementul tulburărilor din spectrul autist;
i)adaptarea programelor de evaluare şi intervenţie psihologică în funcţie de particularitatea cazurilor.
SECŢIUNEA 2: Condiţii privind recunoaşterea şi certificarea formatorilor în domeniu
Art. 2
(1)Condiţiile cumulative privind recunoaşterea şi certificarea formatorilor în domeniu sunt reglementate în actele normative care reglementează formarea profesională a psihologilor cu drept de liberă practică, particularizate, după cum urmează:
a)psiholog atestat în specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie, precum şi psihopedagogie specială, după caz;
b)să deţină dreptul de supervizare profesională în specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie sau psihopedagogie specială, după caz, sau titlul de doctor în psihologie;
c)să facă dovada unei experienţe profesionale de minimum 5 ani în domeniul psihodiagnosticării şi intervenţiei psihologice în cazul tulburărilor din spectrul autist.
(2)În cazuri speciale, pentru asigurarea practicii de specialitate, pot participa în procesul de formare profesională al psihologilor cu drept de liberă practică, pentru asistarea programelor de formare profesională, medici specialişti cu specializare şi experienţă în domeniu de minimum 5 ani şi psihologi cu drept de liberă practică cu o experienţă practică de minimum 5 ani în domeniu sau care au realizat studii şi cercetări ştiinţifice relevante în domeniul tulburărilor din spectrul autist, fără ca aceştia să poată depăşi un procent de 50% din programa de formare profesională.
(3)Recunoaşterea şi certificarea formatorilor în domeniul tulburărilor din spectrul autist se realizează de către Comitetul director sau de către un alt for/organ de conducere, pe bază de mandat, la propunerea Comisiei de psihologie clinică şi psihoterapie sau a Comisiei de psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, după caz, în cadrul procedurilor de avizare profesională a programelor de formare profesională specifice, la solicitarea furnizorilor de formare profesională avizaţi în domeniu.
SECŢIUNEA 3: Structura generală a cursurilor de formare profesională complementară şi a cursurilor de formare profesională continuă
Art. 3
Cursurile de formare profesională a psihologilor cu drept de liberă practică, necesare pentru obţinerea competenţelor profesionale în domeniul tulburărilor din spectrul autist, se pot realiza în următoarele forme:
a)formare profesională complementară, cu o durată de minimum 2 ani, realizată prin cursuri de formare profesională complementară avizate profesional în specialităţile psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie, precum şi psihopedagogie specială, după caz, organizate de către furnizori de formare profesională avizaţi profesional de către Colegiul Psihologilor din România sau prin cursuri universitare de master/doctorat în domeniu, avizate în specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie, precum şi psihopedagogie specială, după caz;
b)formare profesională continuă, realizată prin cursuri de formare profesională avizate profesional în specialităţile psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie, precum şi psihopedagogie specială, după caz, cu o durată de minimum 3-6 luni sau 1 an, în condiţiile stabilite prin standardele specifice convenite, organizate de către furnizori de formare profesională avizaţi profesional de către Colegiul Psihologilor din România.
CAPITOLUL II: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 4
(1)Avizarea profesională a modalităţilor de formare profesională în domeniu se realizează de către Comitetul director al Colegiului Psihologilor din România, la propunerea Comisiei de psihologie clinică şi psihoterapie sau Comisiei de psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională. după caz, pe baza unor standarde specifice convenite de comun acord de către furnizorul/furnizorii de formare profesională cu cea mai mare relevanţă în domeniu, împreună cu Colegiul Psihologilor din România.
(2)Standardele specifice se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România, cu avizul prealabil al comisiei aplicative competente.
(3)Standardele generale, precum şi standardele specifice convenite în domeniu se aprobă prin hotărâre a Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România sau prin dispoziţie a preşedintelui Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România, după caz, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 87 din data de 5 februarie 2016