HOTĂRÂRE nr. 844 din 7 octombrie 2015 privind aprobarea Programului statistic naţional multianual 2015-2017
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 9 alin. (4) din Legea organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Se aprobă Programul statistic naţional multianual 2015-2017, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,

Tudorel Andrei

Ministrul afacerilor externe,

Bogdan Lucian Aurescu

Ministrul finanţelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

ANEXĂ: PROGRAMUL STATISTIC NAŢIONAL MULTIANUAL 2015-2017*
*Activităţile aferente anului 2014 au fost incluse şi realizate în Programul statistic naţional anual 2014.

1. Introducere

2. Obiectivele strategice ale perioadei 2015-2017

3. Reperele Programului statistic naţional multianual 2015-2017

4. Organizare, resurse financiare şi umane

5. Dezvoltarea produselor şi serviciilor statistice

5.1. Acţiuni transversale de funcţionare, operaţionalizare la cote superioare a SSN

5.2. Conturi naţionale; indicatori macroeconomici

5.3. Statistica preţurilor

5.4. Statistici privind populaţia, demografia şi migraţia internaţională

5.5. Statistica pieţei muncii

5.6. Statistica educaţiei şi a sănătăţii

5.7. Statistica veniturilor şi condiţiilor de viaţă

5.8. Statistica agricolă

5.9. Statistica mediului

5.10. Statistici de întreprindere; statistica structurală

5.11. Indicatori economici pe termen scurt

5.12. Statisticile comerţului internaţional cu bunuri

6. Glosar

CAPITOLUL 1: Introducere
Fundamentarea, monitorizarea şi evaluarea programelor de dezvoltare economică şi socială, a deciziilor guvernamentale şi ale operatorilor economici, în contextul procesului complex de integrare a României în structurile europene, necesită date şi informaţii statistice prompte şi de calitate. Rapidele schimbări ale condiţiilor mediului extern impun nevoia de informaţie statistică diversificată şi cuprinzătoare, nevoie care se îndreaptă către producătorii de date statistice oficiale şi, implicit, asupra potenţialilor furnizori ai datelor primare.
Statistica oficială, potrivit principiilor fundamentale care o guvernează, constituie un element indispensabil al sistemului informaţional al unei societăţi democratice. Conform Regulamentului (UE) 2015/759 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 223/2009 privind statisticile europene, Comunitatea Europeană trebuie să aibă acces la informaţii statistice comparabile între statele membre, informaţii care trebuie să fie actuale, relevante, de încredere, pertinente şi produse la timp şi cât mai eficient posibil pentru a permite formularea, aplicarea, monitorizarea şi evaluarea politicilor europene şi naţionale. Acest spirit al dimensiunii statisticilor oficiale se întrepătrunde firesc cu dimensiunea naţională: politicile europene şi cele naţionale se intercondiţionează reciproc, iar evaluarea progreselor se bazează, într-o proporţie covârşitoare, pe date statistice coerente.
Misiunea generală a statisticii oficiale este aceea de a furniza date şi informaţii statistice de calitate, ale cărei coordonate rezidă în: relevanţă, corectitudine, punctualitate, accesibilitate şi claritate, comparabilitate şi coerenţă. Rolul său este şi mai important în contextul globalizării şi al politicilor europene de mare anvergură.
Statistica joacă un rol de prim ordin în găsirea răspunsurilor adecvate care privesc schimbările din societate demonstrând capacitatea de a arăta şi cum s-a schimbat, de ce s-a schimbat şi, mai ales, de ce avem nevoie ca schimbările să influenţeze pozitiv evoluţia societăţii şi mediul în care trăim. Mai mult ca oricând, cunoştinţele vor fi indispensabile în procesul luării deciziilor în cadrul cărora informaţia statistică reprezintă o componentă de prim ordin.
Statutul României de stat membru al Uniunii Europene (UE) implică asumarea totală a responsabilităţilor ce revin Sistemului statistic naţional în procesul implementării legislaţiei europene în domeniul statisticii.
Această perspectivă reclamă, în mod necesar, o abordare nouă - coerentă şi coordonată - a priorităţilor europene şi naţionale, care transcende sfera de responsabilităţi a instituţiilor cu atribuţii specifice în domeniul statisticii oficiale din România, fiecare considerată în mod individual. Statisticile publice, în general, şi cele oficiale, în special, trebuie privite nu numai ca o sarcină expresă a uneia sau alteia dintre instituţiile care fac parte din Sistemul statistic naţional, ci ca o condiţie indispensabilă pentru fundamentarea acţiunilor şi a deciziilor. Criteriile şi condiţiile sus-amintite se realizează unitar şi operaţional prin rolul de coordonator al statisticii oficiale din România ce revine Institutului Naţional de Statistică.
CAPITOLUL 2: Obiectivele strategice ale perioadei 2015-2017
(1)Obiectiv general
În consens cu misiunea, viziunea şi valorile Institutului Naţional de Statistică, obiectivul general al strategiei este ca Sistemul statistic naţional să satisfacă, într-o măsură cât mai largă, necesităţile de date şi informaţii ale tuturor categoriilor de utilizatori de date statistice, să continue îmbunătăţirea calităţii proceselor şi produselor statistice prin alinierea completă la Codul de practici al statisticilor europene şi să implementeze managementul calităţii totale în statistică, având ca document suport "Viziunea Sistemului statistic european până la orizontul anului 2020".
(2)Obiective specifice
1.Consolidarea structurii şi funcţionării coordonate a Sistemului statistic naţional
2.Modernizarea şi eficientizarea Sistemului statistic naţional
3.Extinderea utilizării surselor de date administrative în procesul statistic
4.Dezvoltarea produselor şi serviciilor statistice
5.Îmbunătăţirea calităţii produselor şi serviciilor statistice
6.Dezvoltarea resurselor umane
7.Îmbunătăţirea promovării produselor şi serviciilor statistice
CAPITOLUL 3: Reperele Programului statistic naţional multianual 2015-2017
(1)_
Punerea în aplicare a politicilor la nivel naţional şi european necesită informaţii statistice de înaltă calitate, comparabile şi fiabile cu privire la situaţia socială, economică şi de mediu din România şi din Uniunea Europeană, precum şi componentele sale la nivel naţional şi regional.
Programul statistic naţional multianual se elaborează pe o perioadă de maximum 3 ani, ţinându-se seama de obiectivele Strategiei de dezvoltare a Sistemului statistic naţional şi a statisticii oficiale a României în perioada 2015-2020 şi de stadiul îndeplinirii acesteia, de programele de guvernare, de programele naţionale sectoriale, precum şi de prevederile Programului statistic european pentru perioada 2013-2017. Detalierea şi operaţionalizarea Programului statistic naţional multianual se face prin programele statistice naţionale anuale.
Programul statistic naţional multianual asigură cadrul legal privind elaborarea, producerea şi diseminarea statisticilor oficiale naţionale şi europene în perioada 2015-2017. Statisticile oficiale naţionale şi europene sunt concepute, produse şi difuzate în conformitate cu legislaţia naţională şi comunitară, având ca suport cooperarea strânsă şi coordonată din cadrul Sistemului statistic naţional (SSN) şi Sistemului statistic european (SSE).
Statisticile elaborate, produse şi difuzate pe baza Programului statistic naţional multianual, în convergenţă cu Programul statistic european pentru perioada 2013-2017 sunt menite să contribuie la punerea în aplicare a politicilor Uniunii Europene astfel cum sunt reflectate în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), în Strategia Europa 2020, precum şi în alte documente programatice referitoare la Sistemul statistic european.
Obiectivul general al Programului statistic naţional multianual este ca Institutul Naţional de Statistică, prin rolul său de coordonator al Sistemului statistic naţional, să fie în continuare cel mai important producător şi furnizor de informaţii statistice de cea mai înaltă calitate, atât la nivel naţional, cât şi în ceea ce priveşte statisticile destinate statisticilor europene.
(2)În acelaşi timp, Programul statistic naţional multianual este o continuare firească a obiectivelor stabilite în Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic naţional şi a activităţii INS în perioada anterioară, care au vizat:
a)implementarea acquis-ului comunitar în domeniul statisticii, pentru armonizarea tuturor metodologiilor de calcul al indicatorilor statistici cu normele europene şi pentru asigurarea compatibilităţii Sistemului statistic naţional cu Sistemul statistic al UE, precum şi cu standardele recomandate de instituţiile de specialitate ale organizaţiilor internaţionale;
b)creşterea gradului de satisfacere a cerinţelor utilizatorilor produselor şi serviciilor statistice prin diversificarea sistemelor de indicatori;
c)îmbunătăţirea managementului calităţii în statistică;
d)facilitarea accesului la rezultatele statistice prin punerea în practică a noilor tehnologii de diseminare;
e)mai buna utilizare a resurselor disponibile;
f)promovarea parteneriatului cu furnizorii şi utilizatorii datelor statistice.
CAPITOLUL 4: Organizare, resurse financiare şi umane
Programele statistice anuale şi multianuale sunt implementate prin efortul conjugat al INS şi al instituţiilor publice cu responsabilităţi în domeniul statisticii oficiale, în mod deosebit al altor producători de statistici oficiale.
Pentru punerea în practică a programelor statistice anuale şi multianuale sunt necesare resurse umane, materiale şi financiare importante. Utilizarea lor eficientă trebuie să asigure funcţionarea neîntreruptă a întregului Sistem statistic naţional şi implementarea proiectelor de dezvoltare, care privesc infrastructura statistică, metodologiile statistice şi noile tehnologii informaţionale. Prin exerciţiile de programare anuală şi multianuală se are în vedere stabilirea priorităţilor informaţionale, în conjuncţie cu programele statistice ale Comunităţilor Europene şi cu cerinţele utilizatorilor interni şi externi, astfel încât alocarea resurselor necesare, deseori restrictive, să contribuie la maximizarea rezultatelor aşteptate.
Cea mai mare parte a activităţilor desfăşurate în cadrul Sistemului statistic naţional sunt finanţate de la bugetul de stat şi sunt alocate fiecărei autorităţi şi instituţii publice cuprinse în programele statistice naţionale anuale. După aderarea României la UE, INS are posibilitatea să solicite acoperirea unei părţi a cheltuielilor necesare prin programele de finanţare puse la dispoziţie de Eurostat - granturi independente.
Resursele umane necesare realizării activităţilor din sfera statisticii oficiale constituie una dintre cele mai sensibile probleme care, în lipsa unor măsuri proactive, poate afecta pe termen mediu şi lung dezvoltarea Sistemului statistic naţional. Lipsa resurselor umane se resimte cel mai acut în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice cu responsabilităţi specifice statisticii oficiale, dar şi în cadrul Institutului Naţional de Statistică. Crearea compartimentelor de statistică în ministere şi alte autorităţi publice trebuie să fie susţinută prin programele de recrutare, selecţie şi dezvoltare a personalului, scop în care este necesară amplificarea rolului INS de creare a competenţelor necesare, prin intermediul Centrului Naţional de Pregătire în Statistică.
CAPITOLUL 5: Dezvoltarea produselor şi serviciilor statistice
Pentru îndeplinirea obiectivului strategic de satisfacere în cât mai mare măsură a cerinţelor informaţionale ale utilizatorilor, Institutul Naţional de Statistică, alături de ceilalţi producători de statistici oficiale, asigură realizarea producţiei curente pe domenii statistice a căror continuitate în funcţionare este esenţială pentru alimentarea fondului naţional de date statistice.
Operaţionalizarea şi detalierea activităţilor Programului statistic naţional multianual se realizează prin programele statistice naţionale anuale.
În consecinţă, îndeplinirea acestui obiectiv specific presupune definirea şi punerea în aplicare a unor direcţii de acţiune pe ansamblu şi domenii statistice, prezentate în cele ce urmează.
SECŢIUNEA 1: 5.1. Acţiuni transversale de funcţionare, operaţionalizare la cote superioare a SSN
a)îmbunătăţirea şi modernizarea detaliată a sistemului statistic;
b)utilizarea surselor administrative;
c)modernizarea sistemului de colectare a informaţiilor primare;
d)eficientizarea sistemului de procesare informatică.
SECŢIUNEA 2: 5.2. Conturi naţionale; indicatori macroeconomici
1.Obiectiv: Furnizarea unor indicatori macroeconomici şi sociali esenţiali şi a principalilor indicatori economici europeni sub forma unui set coerent de indicatori care să răspundă cerinţelor în materie de date statistice la nivel naţional şi european pentru a face faţă evoluţiei nevoilor utilizatorilor
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Implementarea noilor standarde SEC 2010

2017

Adaptarea sistemului statistic la noile cerinţe pentru a fi în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de conturi naţionale şi regionale din Uniunea Europeană

Implementarea SDMX

2016

Standard unic pentru conformitatea cu schimbul şi transmiterea datelor şi metadatelor pentru statisticile cuprinse în Regulamentul (UE) nr. 549/2013

Introducerea în practică a modului de estimare "semnal" pentru produsul intern brut (PIB) la T+30 în locul termenului actual de estimare a evoluţiei PIB (T+45 zile)

2016

Furnizarea estimaţiilor "semnal" pentru PIB la T+30

Implementarea standardului SDDS PLUS

2017

Platforma de raportare a indicatorilor către FMI; prin noul standard se are în vedere atât extinderea setului actual de indicatori, cât şi transmiterea datelor în noul format

Actualizarea protocolului de colaborare între Institutul Naţional de Statistică, Ministerul Finanţelor Publice, Banca Naţională a României şi Comisia Naţională pentru Prognoză

2017

Dezvoltarea sistemului naţional pentru statistica finanţelor guvernamentale conform cerinţelor SEC 2010

Modernizarea sistemului informatic pentru raportarea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice (FOREXEBUG)

din 2017

Creşterea responsabilizării administraţiei publice şi punerea la dispoziţia utilizatorilor şi în special a Institutului Naţional de Statistică de informaţii detaliate conform clasificaţiei bugetare care să corespundă cerinţelor europene (clasificaţia COFOG nivel III)

Actualizarea inventarului de surse şi metode privind deficitul şi datoria publică conform noilor standarde internaţionale (SEC 2010, Manualul de deficit şi datorie)

2015

Inventar de surse şi metode privind deficitul şi datoria publică actualizat

Implementarea noilor decizii metodologice în domeniul statisticii finanţelor publice

2017

Adaptarea sistemului statistic la noile cerinţe pentru a fi în conformitate cu regulamentele europene

Responsabil: Direcţia Conturi naţionale
SECŢIUNEA 3: 5.3. Statistica preţurilor
1.Obiectiv: Dezvoltarea şi modernizarea sistemului statistic de preţuri care să răspundă cerinţelor de calitate şi volumului de indicatori stabiliţi la nivel european
Producerea calitativă şi la termen a indicatorilor din domeniul preţurilor la consumator, producţiei industriale, serviciilor, locuinţelor, produselor şi inputurilor agricole, utilizând metodologii solide şi conforme cu standardele internaţionale şi furnizarea acestor indicatori factorilor de decizie şi publicului larg
Coordonarea la nivel naţional a activităţilor stabilite în cadrul Programului european de comparare, principalul furnizor al indicatorilor privind paritatea puterii de cumpărare şi nivelul de convergenţă a preţurilor la nivel european
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Implementarea standardelor şi metodelor prevăzute de metodologiile elaborate şi adoptate la nivel internaţional

permanent

- Creşterea calităţii şi asigurarea comparabilităţii indicatorilor elaboraţi în domeniul statisticii preţurilor;

- Furnizarea la timp a indicatorilor din domeniul statisticii preţurilor către factorii de decizie interni şi internaţionali şi publicului larg

Implementarea cadrului legislativ european

conform datelor prevăzute de regulamentele europene

Adaptarea cadrului legal naţional pentru a reflecta modificările intervenite la nivel european

Adoptarea unor instrumente adaptate noilor tehnologii informaţionale (utilizarea dispozitivelor electronice, scanner data şi internetului pentru colectarea datelor)

în funcţie de disponibilitatea bugetară

- Corelarea cu strategia de modernizare a statisticii preţurilor la nivel european şi cu noile direcţii de acţiune în domeniul statisticii preţurilor

- Crearea unui sistem integrat de preluare a informaţiilor, de producţie a rezultatelor şi de diseminare a datelor

Reproiectarea instrumentarului şi a metodologiilor cercetărilor statistice din domeniul statisticii preţurilor

anual

Instrumentar adaptat noilor cerinţe europene

Adoptarea standardelor internaţionale privind elaborarea datelor şi metadatelor statistice din domeniul preţurilor

permanent

Date şi metadate statistice armonizate cu standardele internaţionale

Dezvoltarea unui instrument de monitorizare a preţurilor produselor alimentare

2016

Instrument de monitorizare a preţurilor produselor alimentare

Responsabil: Direcţia de statistica preţurilor
SECŢIUNEA 4: 5.4. Statistici privind populaţia, demografia şi migraţia internaţională
1.Obiectiv: Revizuirea şi reconstruirea sistemului de statistici privind populaţia, mişcarea naturală şi migraţia; asigurarea colectării şi prelucrării informaţiilor preluate de la instituţiile care gestionează sursele administrative de date privind evidenţa populaţiei şi evenimentele demografice
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Crearea cadrului legislativ necesar producerii statisticilor demografice

2015

Act normativ care să permită crearea bazei de date de mobilitate socială (StatPop)

Definitivarea convenţiilor de colaborare care prevăd programul concret de acţiuni organizatorice privind implicarea şi delimitarea obiectivelor, rolului şi sarcinilor instituţiilor implicate în alimentarea cu date din surse administrative a bazei de date statistice la nivel de înregistrare individuală StatPop

2016

Stabilirea fluxurilor concrete de date şi exploatarea datelor din sursele administrative în vederea producerii statisticilor de mobilitate socială a populaţiei (din ocupare în şomaj sau în inactivitate, intrările în ocupare etc.)

Implementarea prevederilor actului normativ şi convenţiilor de colaborare care permit accesul INS la înregistrările individuale cu caracter personal (pe bază de cod numeric personal - CNP) disponibile în sursele administrative gestionate de instituţiile publice din administraţia centrală şi locală

2016

Construirea bazei de date StatPop (la nivel de înregistrare individuală interconectată prin CNP)

Pregătirea cadrului legislativ, administrativ şi organizaţional al recensământului populaţiei şi locuinţelor din România pentru runda 2020/2021, prin:

- definirea obiectivelor viitorului recensământ şi a rolului său în sistemul statisticii demografice din România;

- stabilirea tipului de recensământ (mixt, bazat exclusiv sau parţial pe surse administrative etc.), a metodelor de colectare şi a modului de organizare;

- definirea instituţiilor cu responsabilităţi în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea recensământului;

- elaborarea proiectului de lege privind recensământul populaţiei şi al locuinţelor;

- elaborarea proiectului de buget;

- identificarea gradului în care anumite "instrumente" necesare recensământului sunt pregătite a fi utilizate în scop statistic înainte şi în timpul colectării datelor: conţinutul surselor administrative, existenţa registrului naţional al clădirilor şi a nomenclatorului unic de străzi, planurile cadastrale pentru mediul urban şi rural; existenţa bazei de date de mobilitate socială a populaţiei etc.)

2017

Realizarea activităţilor de pregătire a recensământului populaţiei şi locuinţelor din România pentru runda 2020/2021

Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială
SECŢIUNEA 5: 5.5. Statistica pieţei muncii
1.Obiectiv: Punerea la dispoziţie a indicatorilor privind ocuparea forţei de muncă pentru a monitoriza punerea în aplicare a Strategiei Europa 2020
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Organizarea şi participarea activă la dezvoltarea sistemului statistic naţional în domeniul statisticii forţei de muncă, astfel încât să corespundă noilor cerinţe reglementate la nivel european

2017

Producerea de indicatori în domeniul statisticii forţei de muncă armonizaţi la nivel european

Adaptarea statisticii sociale româneşti, cu respectarea obiectivelor din strategia de modernizare a statisticii sociale la nivel european şi cu noile direcţii de acţiune în acest domeniu

2017

Sistem statistic revizuit pentru domeniul pieţei muncii sub aspectul instrumentarului, metodelor de colectare şi metodologiilor reproiectate pentru cercetările statistice în domeniu

Analiza şi preluarea datelor din surse administrative

2015

Producerea de indicatori statistici în domeniul statisticilor privind salariile în vederea reducerii sarcinii de răspuns din partea operatorilor economici

Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială
SECŢIUNEA 6: 5.6. Statistica educaţiei şi a sănătăţii
1.Obiectiv: Alinierea la noile schimbări europene de ordin metodologic; fluidizarea fluxului de colectare a datelor privind statisticile de educaţie şi sănătate
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Adaptarea metodologiilor în vederea corelării cu noile reglementări şi clasificări europene în domeniul educaţiei şi sănătăţii

2016

Producerea de indicatori în conformitate cu regulamentele europene şi cu noile clasificări (ISCED 2011- pentru domeniul statisticii educaţiei)

Reproiectarea instrumentarului cercetărilor statistice, pentru producerea statisticilor din domeniu, în conformitate cu cerinţele regulamentelor europene

2016

Reducerea sarcinii de răspuns a respondenţilor, în măsura în care aceasta este posibilă (eliminare variabile care nu sunt solicitate prin regulamentele europene în vigoare)

Îmbunătăţirea calităţii şi conţinutului publicaţiilor statistice şi dezvoltarea publicaţiilor cu anexe în format electronic

2016

Publicaţii restructurate care oferă utilizatorilor o informaţie sintetică facil de interpretat şi accesul la anexe în formate electronice, care permit prelucrarea ulterioară a datelor diseminate în formatul dorit de utilizatori

Cooperarea cu furnizorii de date statistice, deţinători ai datelor din surse administrative, pentru creşterea calităţii datelor, în vederea integrării acestora în sistemul statistic naţional

2017

- Statistici armonizate cu reglementările europene bazate pe seturi de date administrative

- Reducerea sarcinii de răspuns a furnizorilor de date

Reproiectarea sistemului informaţional din domeniul statisticii sănătăţii

2017

Îmbunătăţirea calităţii statisticilor produse şi asigurarea surselor primare de date necesare producerii statisticilor europene în domeniu

Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială
SECŢIUNEA 7: 5.7. Statistica veniturilor şi condiţiilor de viaţă
1.Obiectiv: Implementarea metodologiilor de calcul al unor indicatori comparabili pe plan european, adaptarea şi armonizarea regulamentelor europene cu legislaţia naţională, în vederea promovării unei creşteri durabile şi inclusive
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Actualizarea şi îmbunătăţirea infrastructurii necesare realizării anchetelor în gospodăriile populaţiei

2015

Creşterea calităţii indicatorilor obţinuţi din anchetele în gospodării

Dezvoltarea de modele econometrice în domeniu

2016

Îmbunătăţirea estimaţiilor pe domenii mici pentru indicatorii de sărăcie şi excluziune socială

Rafinarea calităţii estimaţiilor obţinute din cercetările statistice privind veniturile populaţiei şi calitatea vieţii

2016

Reducerea sarcinii de răspuns a respondenţilor şi creşterea utilizării datelor din sursele administrative

Implementarea metodologiilor armonizate la nivel european şi corelate cu strategia de modernizare a statisticilor sociale europene

2017

Producerea de statistici comparabile la nivel european

Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială
SECŢIUNEA 8: 5.8. Statistica agricolă
1.Obiectiv: Furnizarea de statistici în domeniul agriculturii necesare dezvoltării şi monitorizării politicii agricole comune care să reflecte obiectivele strategice referitoare la durabilitate şi dezvoltare rurală
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Îmbunătăţirea calităţii datelor din domeniul statisticii agricole astfel încât să răspundă noilor cerinţe de evaluare ale Politicii agricole comune

Începând cu anul 2014

Consolidarea sistemului statistic agricol

Abordarea integrată a statisticilor agricole

2015

Asigurarea coerenţei dintre diferitele statistici agricole sub aspectul eficienţei costurilor

Atragerea de fonduri externe pentru realizarea Anchetei structurale în agricultură

2016 - 2017

- Realizarea Anchetei structurale în agricultură

- Actualizarea Registrului exploataţiilor agricole

- Tipologia şi dimensiunea economică a exploataţiilor agricole

Armonizarea şi implementarea reglementărilor europene în vederea realizării Recensământului general agricol 2020

2017

Realizarea activităţilor de pregătire a Recensământului general agricol 2020

Abordarea activităţilor neagricole, îmbunătăţirea cunoştinţelor privind zonele rurale pentru domeniul Dezvoltare rurală şi agrimediu (utilizarea îngrăşămintelor, utilizarea pesticidelor, consumul de apă şi utilizarea energiei)

2017

Dezvoltarea de indicatori care să răspundă noilor cerinţe de informaţii pentru noua Politică agricolă comunitară

Investigarea surselor administrative şi studierea posibilităţii de utilizare a acestora pentru realizarea statisticilor agricole

2016

Creşterea calităţii statisticilor agricole şi reducerea sarcinii de răspuns

Responsabil: Direcţia generală de statistică economică
SECŢIUNEA 9: 5.9. Statistica mediului
1.Obiectiv: Consolidarea calităţii conturilor de mediu; furnizarea de informaţii pentru implementarea Strategiei Europa 2020
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Corelarea aspectelor politicii de mediu cu planificarea economică

2016

Îmbunătăţirea promptitudinii, inclusiv dezvoltarea preestimărilor

Implementarea Regulamentului (UE) nr. 538/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2016 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 691/2011 privind conturile economice de mediu europene (contul cheltuielilor de protecţie a mediului, contul sectorului bunurilor şi serviciilor de mediu, contul fluxurilor fizice de energie), a statisticilor de mediu şi forestiere

2016

Realizarea contului cheltuielilor de protecţie a mediului, contului sectorului bunurilor şi serviciilor de mediu

Realizarea de investiţii în infrastructura statistică

2015

Îmbunătăţirea disponibilităţii, calităţii şi utilităţii conturilor de mediu (convergenţa clasificărilor, elaborarea unor părţi din conturile de mediu integrate în producţia statistică a conturilor naţionale, precum şi a altor domenii statistice)

Dezvoltarea de metodologii şi implementarea culegerilor de date pe bază de voluntariat pentru domenii suplimentare

2016

Obţinerea de indicatori pentru domeniile: ape şi păduri, subvenţii de mediu şi transferuri similare şi cheltuielile de gestionare a mediului

Monitorizarea implementării Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă

2017

Dezvoltarea de noi indicatori şi actualizarea celor existenţi

Dezvoltarea şi implementarea metodologiilor pentru domeniile: Conturile forestiere; Conturile fluxurilor de apă; Conturile cheltuielilor de gestionare a resurselor naturale

2017

Obţinerea de indicatori pentru domeniile: Conturile forestiere; Conturile fluxurilor de apă; Conturile cheltuielilor de gestionare a resurselor naturale

Consolidarea calităţii primului set de conturi (emisii în aer, taxe de mediu şi fluxuri materiale)

2015

Date statistice îmbunătăţite din punctul de vedere al calităţii

Promovarea utilizării conturilor economice de mediu existente

2015

Pocketbook, Facebook etc.

Responsabil: Direcţia generală de statistică economică
SECŢIUNEA 10: 5.10. Statistici de întreprindere; statistica structurală
1.Obiectiv: Implementarea noilor concepte şi metode ale cadrului general privind statisticile de întreprindere pentru a răspunde obiectivelor politice de dezvoltare economică, de impact al globalizării economice; furnizarea de informaţii pentru implementarea politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Reproiectarea tuturor cercetărilor statistice astfel încât să răspundă cerinţelor din regulamentele europene

În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS

Creşterea eficienţei şi eficacităţii proceselor de producţie statistică în vederea furnizării de informaţii statistice pentru domeniile-cheie cum ar fi statistica structurală, globalizarea, sectorul servicii, transport

Realizarea de noi cercetări statistice privind lanţul valorii globale în momentul în care aceasta va fi cerinţă a unui nou regulament european sau a unui regulament existent

În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS

Dezvoltarea de noi informaţii statistice şi îmbunătăţirea celor existente pentru a răspunde obiectivelor politice de dezvoltare economică, de impact al globalizării economice

Dezvoltarea de noi indicatori statistici care să măsoare îmbunătăţirea mediului de afaceri pentru întreprinderile mici şi mijlocii; dezvoltarea antreprenoriatului, infrastructură şi transport inteligent şi accesul la internet în bandă largă

În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS

Furnizarea de informaţii pentru implementarea politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă

Diversificarea surselor de date administrative şi dezvoltarea metodelor de consolidare a datelor din surse statistice şi din surse administrative

2017

- Asigurarea calităţii datelor statistice, reducerea sarcinii de răspuns

- Calculul valorilor consolidate, suport pentru implementarea noului regulament FRIBS

Responsabil: Direcţia generală de statistică economică
SECŢIUNEA 11: 5.11. Indicatori economici pe termen scurt
1.Obiectiv: Furnizarea de informaţii pentru implementarea politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Dezvoltarea de indicatori statistici care să monitorizeze obiectivele iniţiativelor "O Uniune a inovaţiei" şi "Spaţiul European de Cercetare (SEC)", în care cercetătorii, cunoştinţele ştiinţifice şi tehnologice circulă liber şi deschis

2016

Furnizarea de informaţii pentru implementarea politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă

Diversificarea surselor de date administrative şi dezvoltarea metodelor de consolidare a datelor din surse statistice şi din surse administrative

Începând cu anul 2014

Reducerea sarcinii de răspuns şi asigurarea calităţii datelor statistice din domeniu

Testarea şi evaluarea impactului noului concept de unitate statistică

2015

Implementarea noului regulament FRIBS în statistica de întreprindere

Dezvoltarea de statistici de calitate în domeniul energiei şi schimbărilor climatice

2016

- Asigurarea suportului pentru politicile UE şi pentru cele naţionale

- Furnizarea de informaţii necesare pentru monitorizarea statisticii energiei şi schimbărilor climatice

Dezvoltarea de statistici în zonele-cheie unde întreprinderile sunt "centrul de interes", cum ar fi: statisticile pe termen scurt, cercetare, dezvoltare, inovare şi turism, cu o atenţie deosebită pentru asigurarea datelor în domeniile cu valoare adăugată mare din industrie şi servicii

2017

Elaborarea de indicatori care să răspundă noilor cerinţe impuse de modificările unor regulamente în domeniu

Dezvoltarea sistemului conturilor de energie în contextul statisticilor conturilor de mediu

2017

Sistemul conturilor de energie

Responsabil: Direcţia generală de statistică economică
SECŢIUNEA 12: 5.12. Statisticile comerţului internaţional cu bunuri
1.Obiectiv: Asigurarea calităţii datelor statistice de comerţ internaţional cu bunuri, luând în considerare strategia Uniunii Europene de reducere, până în anul 2020, a sarcinii administrative impuse de Sistemul statistic european, în general, şi de sistemul statistic Intrastat, în particular, asupra furnizorilor de date statistice
2.Acţiuni, termene, rezultate

Acţiunea

Termen

Rezultat

Implementarea Sistemului statistic SIMSTAT

2017

- Crearea unei infrastructuri integrate sigure pentru schimbul de microdate de comerţ intracomunitar cu bunuri între statele membre UE

- Realizarea proiectului-pilot Simstat de schimb de microdate pentru fluxul de expedieri intracomunitare de bunuri între statele membre ale Uniunii Europene

Utilizarea la o scară mai largă a datelor fiscale (deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative VIES) şi a datelor din surse vamale; identificarea şi utilizarea de noi surse de date în domeniul statisticilor de comerţ internaţional cu bunuri

2015

Actualizarea Convenţiei dintre Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Finanţelor Publice, pentru sursele de date necesare creşterii calităţii statisticilor de comerţ internaţional cu bunuri, intra- şi extracomunitare

Îmbunătăţirea consistenţei dintre statisticile de comerţ internaţional cu bunuri (intra- şi extracomunitar) şi statisticile balanţei de plăţi

2017

Reevaluarea coeficientului de transformare CIF-FOB pentru importuri

Reflectarea gradului de globalizare economică utilizând datele statistice de comerţ internaţional cu bunuri

2015

Integrarea statisticilor de întreprindere şi comerţ internaţional cu bunuri în scopul creării şi dezvoltării de noi indicatori statistici prin utilizarea microdatelor şi a surselor administrative adiţionale

Implementarea noului cadru legislativ aferent statisticilor de întreprindere (FRIBS)

2017

Adaptarea cadrului legal naţional pentru statisticile de comerţ internaţional cu bunuri la modificările din FRIBS

Modernizarea şi armonizarea continuă a Sistemului statistic de comerţ extracomunitar cu bunuri cu legislaţia şi cerinţele naţionale şi comunitare în domeniu

începând cu anul 2014

Adaptarea cadrului legal naţional pentru statisticile de comerţ internaţional cu bunuri la modificările Codului Vamal Comunitar

Responsabil: Direcţia generală de statistică economică
CAPITOLUL 6: Glosar

INS

Institutul Naţional de Statistică

SSN

Sistemul statistic naţional

UE

Uniunea Europeană

SSE

Sistemul statistic european

TFUE

Treaty on the Functioning of the European Union (Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene)

SEC

Sistemul european de conturi

SDMX

Statistical Data and Metadata eXchange (Schimb de date şi metadate statistice)

SDDS PLUS

Special Data Dissemination Standard PLUS (Standard special de diseminare date)

FMI

Fondul Monetar Internaţional

COFOG

Classification of the Functions of Government (Clasificarea funcţiilor guvernamentale)

FRIBS

Framework Regulation Integrating Business Statistics (Regulamentul-cadru de integrare a statisticilor de întreprindere)

FOREXEBUG

Sistem electronic de raportare a situaţiilor financiare din sectorul public

SIMSTAT

Single Market Statistics (Statistica pieţei unice)

TVA

Taxa pe valoarea adăugată

VIES

Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare

FOB

Free on Board (liber la bord)

CIF

Cost, Insurance, Freight (cost, asigurare, navlu)

CIF/FOB

Soldul balanţei comerciale

ISCED

International Standard Classification on Education (Clasificarea internaţională standard a educaţiei)

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 770 din data de 15 octombrie 2015