În temeiul prevederilor art. 7 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I
Reglementările privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.131/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 şi 1.160 bis din 21 decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La capitolul II punctul 9, litera f) se abrogă.
2.La capitolul II, după punctul 9 se introduce un nou punct, punctul 91, cu următorul cuprins:
"91. Pentru activităţile prevăzute în anexa 1, pct. A1, A2 şi A3, la auditare se va verifica, de asemenea, posibilitatea de efectuarea inspecţiilor finale, conform metodologiei din RNTR 1, cu utilizarea echipamentelor de inspecţie prevăzute în tabelul 2 din anexa 4, fără a deplasa vehiculul, prin orice mijloace, pe drumurile publice. Pentru evidenţa inspecţiilor finale se va utiliza registrul de evidenţă al cărui model este prevăzut în anexa 5. La auditurile de supraveghere se va verifica existenţa dovezii de efectuare a inspecţiilor finale, ataşată comenzii de execuţie a activităţii."
3.La capitolul V, punctul 3 şi litera b) a punctului 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"3. să deţină documentaţiile tehnice de dezmembrare a vehiculelor şi să efectueze operaţiile necesare pentru depoluarea vehiculelor scoase din uz prevăzute în Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz;
………………………………………………………………………………………………….
b) să deţină suprafeţe impermeabile în zona în care se efectuează dezmembrarea şi depoluarea vehiculului, conform prevederilor din Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz;"
4.La anexa 3, punctele 3, 9 şi 10 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"3. Resurse
3.1. Planurile la scară ale spaţiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrică, aer comprimat etc. (de ataşat ca anexa B la Chestionarul de autoevaluare):
………………………………………………………………………………………………….
3.2. Lista liniilor tehnologice (după caz, desenele schemelor flux), a echipamentelor generale, sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, precum şi a mijloacelor de diagnosticare, de inspecţie/verificare/măsurare pe fluxul tehnologic şi de verificare a calităţii (de ataşat ca anexa C la Chestionarul de autoevaluare):
………………………………………………………………………………………………….
9. Verificări şi inspecţii finale
9.1. Sunt stabilite şi documentate metode de verificare a calităţii operaţiilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă DA, indicaţi documentul (documentele):
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9.2. La încheierea lucrărilor executate se efectuează verificările şi inspecţiile finale în conformitate cu prevederile producătorului vehiculului şi/sau ale producătorului de componente, ansambluri, sisteme, echipamente ale vehiculelor si/sau, după caz, în conformitate cu metodologia din RNTR 1? (DA, NU, NEAPLICABIL)
9.3. Sunt menţinute înregistrări ale rezultatelor verificărilor şi inspecţiilor finale? (DA, NU, NEAPLICABIL)
9.4. Aceste înregistrări identifică personalul implicat? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10. Controlul echipamentelor de verificare şi/sau inspecţie finală
10.1. Există echipamente de verificare în dotarea atelierului? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacă DA, anexaţi lista acestor echipamente
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10.2. Există echipamente de inspecţie finală în dotarea atelierului? (DA, NU, NEAPLICABIL).
…………………………………………………………………………………………………
Dacă DA, anexaţi lista acestor echipamente
Dacă NU, indicaţi atelierul autorizat pentru efectuarea de activităţi de reparaţii, de întreţinere sau de reglare ori staţia de inspecţie tehnică periodică autorizată unde vor fi efectuate inspecţiile finale, fără a deplasa vehiculul, prin orice mijloace, pe drumurile publice.
……………………………………………………………………………………………….................................................................................................................................................................
10.3. Echipamentele sunt etalonate/verificate metrologic? (DA, NU, NEAPLICABIL).
10.4. Sunt menţinute înregistrări referitoare la etalonarea/verificarea metrologică? (DA, NU, NEAPLICABIL).
10.5. Există instrucţiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL).
10.6. Sunt asigurate condiţiile de utilizare prevăzute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)."
5.La anexa 4, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"3. DOCUMENTE DE REFERINŢĂ ŞI CONEXE
3.1. SR EN ISO 9000, Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular;
3.2. Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările si completările ulterioare;
3.3. Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor si a vehiculelor scoase din uz;
3.4. RNTR 1."
6.La anexa 4 punctul 5, subpunctele 5.8 şi 5.9 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"5.8. Inspecţia calităţii
5.8.1. Operatorul economic trebuie să verifice permanent dacă sunt satisfăcute condiţiile specificate pentru vehiculul la care efectuează activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere. în acest scop este necesar:
- să verifice că materialele, piesele şi echipamentele care intră în componenţa vehiculului sunt conforme cu condiţiile specificate;
- să stabilească şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea verificărilor pe tot parcursul desfăşurării lucrărilor;
- să efectueze verificări şi inspecţii finale, în conformitate cu prevederile producătorului vehiculului şi/sau ale producătorului de componente, ansambluri, sisteme, echipamente ale vehiculelor şi/sau, după caz, în conformitate cu metodologia din RNTR1;
- să asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru verificările şi inspecţiile finale ale lucrărilor efectuate.
5.8.2. Operatorul economic trebuie să menţină înregistrări care fac dovada că produsul la care s-au efectuat activităţile de reparaţii, întreţinere, reglare, montare a fost admis la verificările şi inspecţiile finale efectuate în conformitate cu prevederile producătorului vehiculului şi/sau ale producătorului de componente, ansambluri, sisteme, echipamente ale vehiculelor şi/sau, după caz, în conformitate cu metodologia din RNTR 1.
5.9. Controlul echipamentelor utilizate pentru verificări şi inspecţii finale
5.9.1. Toate echipamentele utilizate pentru verificări şi inspecţii finale trebuie verificate şi etalonate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare în raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute Echipamentele de măsurare care nu se regăsesc în Lista oficială aprobată de către Biroul Român de Metrologie Legală vor fi verificate/etalonate la un interval de maximum 24 de luni.
5.9.2. Operatorul economic trebuie să asigure condiţiile de mediu necesare utilizării echipamentelor în conformitate cu specificaţiile fabricantului acestora.
5.9.3. Operatorul economic trebuie să menţină înregistrările referitoare la etalonarea şi verificarea echipamentelor."
7.La anexa 4, tabelul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Tabelul 1
Dotarea minimală necesară pentru desfăşurarea diferitelor activităţi pentru care se solicită autorizarea

Sisteme şi activităţi\ Dotare

A1.1. Motor, sisteme auxiliare şi componente

A2.2. Sistemul de transmisie şi componente

A1.3. Sistemul de rulare şi componente

A1.4. Sistemul de direcţie şi componente

A1.5. Sistemul de frânare şi componente

A1.6. Sistemul electric şi componente

A1.7. Caroserie (structura de rezistenţă/redresarea caroseriei)

A1.7. Caroserie (înlocuiri de şasiuri şi/sau de caroserii)

A1.7. Caroserie (acoperirea anticorozivă a caroseriilor şi a componentelor)

A2. Întreţinerea vehiculelor rutiere

A3. Reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere

B1. Reparaţii ale componentelor şi ale sistemelor vehiculelor rutiere

B2. Recondiţionări ale componentelor şi ale sistemelor vehiculelor rutiere

B3. Montări, verificări şi/sau etalonări ale componentelor şi ale sistemelor

B5. Dezmembrarea vehiculelor rutiere scoase din uz şi a subansambluri

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1.

Canal de vizitare şi/sau elevatoare Mijloace de ridicat şi transportat1)

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

 

X7)

 

X8)

X

2.

Maşină de echilibrat roţi

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

 

X9)

 

 

 

3.

Maşină de dejantat anvelope

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

 

X9)

 

  

4.

Echipament de recondiţionat jante

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X10)

 

 

5.

Presă pentru vulcanizare2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X9)

   

6.

Şubler cu tijă pentru măsurarea adâncimii profilului anvelopelor

  

X

 

X

 

 

 

 

 

 

X9)

   

7.

Testere diagnoză specificei 3)4)

X

x

X

 

X

X

 

X

 

 

X14)

x

   

8.

Multimetru

     

X

 

 

 

 

 

x11)

 

X12)

 

9.

Compresor de aer

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X15)

X

X

X

X

10.

Redresor pentru pornire şi pentru încărcarea bateriilor

x

 

 

 

 

X

 

X

 

 

     

11.

Manometru pentru controlul presiunii din pneuri

  

X

X

X

 

 

 

 

 

X15)

X9)

 

  

12.

Densimetru

X

 

 

 

 

X

         

13.

Compresmetru

X

              

14.

Cheie (chei) dinamometrică(e)

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

 

X

 

X

 

15.

Echipament pentru verificarea şi reglarea geometriei sistemului de direcţie5)

   

X5)

 

 

X5)

X5)

 

 

X15)

    

16.

Trusă de scule auto

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

17.

Stand pentru redresarea caroseriei

      

X

        

18.

Aparat de sudură în mediu protector şi/sau aparat de sudură în puncte

      

X

        

19.

Aparat de tăiat (autogen şi electromecanic)

              

X

20.

Recuperator fluide

X

X

 

 

 

 

 

X

 

X

 

X1)

 

 

X

21.

Echipamente verificare/diagnosticare componente

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

22.

SDV-uri specifice pentru sisteme şi/sau componente

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

23.

Instalaţie pentru evacuarea forţată a gazelor arse

X

 

 

 

X

 

 

X

 

      

24.

Instalaţie aspiraţie praf şi evacuare forţată a noxelor

        

X

      

25.

Balanţă

        

X

      

26.

Trusă pistoale protecţie anticorozivă

        

X

      

27.

Trusă de electrician auto

    

 

X

 

X

 

X13)

 

X11)

 

X13)

X

28.

Maşini şi utilaje specifice

            

X

  

29.

Trusă de scule tinichigerie

      

X

X

 

 

 

 

 

X8)

 

30.

Cuptor uscare 6)

        

X

      
1)În funcţie de activitatea efectuată.
2)Pentru autorizarea activităţii de reparare a anvelopelor şi a camerelor de aer la cald.
3)Numai pentru motoare cu injecţie şi gestiune electronică.
4)Numai pentru sistemele electronice şi componentele acestora.
5)Operatorii economia care nu au în dotare echipament de verificare a geometriei sistemului de direcţie vor prezenta înregistrări (registru de evidenţă a inspecţiilor finale, anexa 5 la reglementări, listing editat de echipament) ale inspecţiilor finale efectuate la un atelier autorizat RAR pentru activitatea de reglare sau verificare a sistemului de direcţie.
6)Pentru autorizarea activităţii da acoperire anticorozivă a componentelor şi retuşuri se pot utiliza şi sisteme de uscare locală.
7)Se aplică numai cerinţa privind mijloacele de ridicat şi transportat.
8)Numai pentru componentele prevăzute la pct. 1 din anexa 8 la reglementări.
9)Numai pentru activităţi de reparare a jantelor, anvelopelor şi/sau a camerelor de aer.
10)Numai pentru activităţi de recondiţionare a jantelor.
11)Numai pentru activităţi de reparare a componentelor ce lac parte din sistemul electric.
12)Cu excepţia componentelor prevăzute la pct. 1 din anexa 8 la reglementări.
13)Numai pentru activităţi de întreţinere sau montare a componentelor ce fac parte din sistemul electric.
14)Numai pentru activităţi de diagnosticare, reglare şi verificare sisteme de gestiune electronică,
15)Numai pentru activităţi de reglare sau verificare a sistemului de direcţie."
8.La anexa 4, după tabelul 1 se introduce un nou tabel, tabelul 2, cu următorul cuprins:
"Tabelul 2
Echipamente de inspecţie necesare efectuării inspecţiilor finale

Sisteme şi activităţi\

Dotare

A1.1. Motor, sisteme auxiliare şi componente

A 1.5 Sistemul de frânare şi componente

A 1,6, Sistemul electric şi componente

A 1,7 Caroserie (structura de rezistenţă/redresarea caroseriei)

A 1.7 Caroserie (înlocuiri de şasiuri şi/sau de caroserii)

A.2. întreţinerea vehiculelor rutiere

0

1

2

3

4

5

6

1.

Aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă

  

X

X

X

X1)

2.

Analizor de gaze de evacuare

X

     

3.

Opacimetru

X

     

4.

Stand cu role pentru verificarea eficacităţii sistemului de frânare

 

X

 

 

 

X2)

1)Numai pentru activităţi de întreţinere care se referă la demontare/montare faruri.
2)Numai pentru activităţi de întreţinere care se referă la sistemul de frânare.
NOTĂ:
Inspecţia finală în urma reparaţiei se va efectua conform metodologiei din RNTR 1, fără a deplasa vehiculul, prin orice mijloace, pe drumurile publice."
Art. II
Regia Autonomă "Registrul Auto Român" va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul transporturilor,

Liviu Ionuţ Moşteanu,

secretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 573 din data de 28 iulie 2016