DECIZIE nr. 663 din 14 martie 2016 privind sancţionarea cu retragerea aprobării domnului Stoicescu Liviu Andrei - persoană semnificativă/director general la Societatea Carpatica Asig - S.A.
Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu sediul în Splaiul Independenţei nr. 15, sectorul 5, Bucureşti, cod de înregistrare fiscală 31588130, reprezentată legal prin preşedinte, în temeiul art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. b) şi art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare,
în urma hotărârii Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară, consemnată în extrasul şedinţei din data de 3 martie 2016, în cadrul căreia au fost analizate rezultatele controlului inopinat efectuat la Societatea Carpatica Asig - S.A., cu sediul social în Sibiu, str. Nicolaus Olahus nr. 5, turnul A, etajele 3-7, Centrul de Afaceri Sibiu, judeţul Sibiu, înregistrată la oficiul registrului comerţului cu nr. J32/1053/29.11.1996, cod unic de înregistrare 8990884, înscrisă în Registrul asigurătorilor cu numărul RA-013 din data de 10.04.2003, reprezentată legal de domnul Andrei Liviu Stoicescu, în calitate de director general - persoană semnificativă aprobată de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin Decizia nr. 1.983 din 24 august 2015,
a constatat următoarele:
1.În anul 2015 s-au constatat diferenţe semnificative între evidenţa tehnic-operativă a societăţii şi evidenţa contabilă cu privire la rezerva de daune avizată în sold la sfârşitul fiecărei luni.
Au fost încălcate astfel prevederile art. 20 alin. (3) lit. a) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 2 alin. (1) din Normele privind forma şi conţinutul raportărilor financiare şi tehnice pe care trebuie să le întocmească societăţile de asigurare şi/sau reasigurare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
2/2009
, cu modificările ulterioare.
Fapta constituie contravenţie potrivit art. 39 alin. (2) lit. a) şi d) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
2.La nivelul aplicaţiei IT IRIS a societăţii au fost efectuate în luna decembrie 2015 operaţiuni de ajustare în sensul diminuării rezervei de daune avizate cu un procent de 7%, printr-un proces automat realizabil doar la nivelul direcţiei IT, operaţiuni care au fost ulterior "eliminate" din baza de date şi totodată necuprinse în "log-urile" aplicaţiei puse la dispoziţia echipei de control, dovada fiind operaţiunile identificate de echipa de control în acest sens.
Pe staţia de lucru pusă la dispoziţie în vederea vizualizării informaţiilor aferente daunelor în aplicaţiile IT a fost identificată o aplicaţie prin care documentele în format PDF primite de la corespondenţi pot fi editate, fiind identificate documente asupra cărora există îndoiala privind veridicitatea acestora.
La data controlului există documente intrate în societate în cursul anului 2015, cu referire la dosarele de daună neînregistrate şi neevidenţiate în aplicaţiile IT de gestiune a daunelor, cu efect direct asupra cuantumului rezervei de daune avizate la data de 31 decembrie 2015, în sensul neconstituirii acesteia (diminuare prin neînregistrare), subadecvarea constatată la dosarele analizate/testate prin sondaj fiind de 44.794.334,97 lei, ceea ce a condus la denaturarea semnificativă a acestui element patrimonial al societăţii.
Astfel au fost încălcate prevederile art. 21 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile art. 3 din Normele privind metodologia de calcul şi evidenţă a rezervelor tehnice minimale pentru activitatea de asigurări generale, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
3.109/2003
.
Fapta constituie contravenţie potrivit art. 39 alin. (2) lit. a) şi h) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
3.Nu au fost efectuate verificările necesare/Nu există măsuri întreprinse de conducerea executivă a societăţii menite să asigure controlul şi adecvarea rezervei de daune avizate la nivelul obligaţiilor asumate faţă de asiguraţi/păgubiţi.
În fapt, operaţiunile de diminuare a rezervei de daune avizate şi/sau neconstituirea acesteia, ca urmare a neînregistrării documentelor aferente dosarelor de daună, atât pe parcursul anului 2015, cât şi la sfârşitul anului 2015, s-au realizat în cunoştinţă de cauză şi/sau cu acordul/la solicitarea conducerii societăţii.
Astfel, conducerea executivă a societăţii nu a asigurat conducerea corectă şi prudentă a societăţii, exercitând în acelaşi timp o influenţă susceptibilă de a aduce atingere unei conduceri corecte şi prudente a societăţii.
Au fost încălcate astfel prevederile art. 20 alin. (3) lit. c) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Fapta constituie contravenţie potrivit art. 39 alin. (2) lit. d) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
4.Nu au fost puse la dispoziţia echipei de control procesele-verbale de şedinţă ale consiliului de administraţie din anul 2015, fiind astfel încălcate prevederile art. 20 alin. (3) lit. i) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Fapta constituie contravenţie potrivit art. 39 alin. (2) lit. d) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Astfel, pentru deficienţele constatate în activitatea asigurătorului în perioada supusă verificării responsabil este domnul Stoicescu Liviu Andrei - persoană semnificativă/director general la Societatea Carpatica Asig - S.A. învestită cu competenţa de a angaja răspunderea asigurătorului.
Faţă de motivele de fapt şi de drept arătate, în scopul apărării drepturilor asiguraţilor şi al promovării stabilităţii activităţii de asigurare în România, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară a hotărât în data de 3 martie 2016 sancţionarea cu retragerea aprobării membrilor consiliului de administraţie şi a conducerii executive a societăţii, drept care
Autoritatea de Supraveghere Financiară
emite următoarea decizie:
Art. 1
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 39 alin. (3) lit. e) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, se sancţionează cu retragerea aprobării domnul Stoicescu Liviu Andrei - persoană semnificativă/director general la Societatea Carpatica Asig - S.A., cu domiciliul în satul Domneşti (comuna Domneşti), judeţul Ilfov, str. Ciutaci nr. 97, carte de identitate seria IF nr. 396804, emisă de SPCLEP Domneşti la data de 31 martie 2014, CNP 1650904400118.
Art. 2
(1)
Împotriva prezentei decizii domnul Stoicescu Liviu Andrei - persoană semnificativă/director general la Societatea Carpatica Asig - S.A. - poate formula plângere prealabilă adresată Autorităţii de Supraveghere Financiară, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei, şi poate sesiza Curtea de Apel Bucureşti în termen de 6 luni, conform Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004
, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)
Plângerea adresată Curţii de Apel Bucureşti nu suspendă, pe timpul soluţionării acesteia, executarea măsurii sancţionatoare, în conformitate cu prevederile art. 40 alin. (2) din Legea nr.
32/2000
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3
Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Mişu Negriţoiu
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 197 din data de 16 martie 2016