REGULI din 6 martie 2013 de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional
PARTEA 0: Dispoziţii de principiu

Formele arbitrajului

Art. 1

(1) Părţile, prin convenţia arbitrală, sunt libere să prevadă:

a) că litigiile lor vor fi supuse unei instituţii permanente de arbitraj, caz în care arbitrajul se va desfăşura în conformitate cu dispoziţiile Legii camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, cu modificările şi completările ulterioare, cu dispoziţiile Codului de procedură civilă în măsura în care aceste norme nu contrazic prezentele reguli de procedură arbitrală, denumite în continuare reguli, cu dispoziţiile art. 1 pct. 2 lit. b) şi ale art. 4 alin. (1) din Convenţia europeană de arbitraj comercial internaţional, încheiată la Geneva la 21 aprilie 1961, cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, aprobat prin decizia Colegiului de Conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie a României;

b) că litigiile vor fi supuse unui arbitraj ad-hoc în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 335/2007, cu modificările şi completările ulterioare, cu dispoziţiile Codului de procedură civilă, cu dispoziţiile din convenţiile internaţionale la care România este parte şi cu dispoziţiile din prezentele reguli care privesc arbitrajul ad-hoc.

(2) Nominalizarea instituţiei permanente de arbitraj prin convenţia arbitrală cu privire la soluţionarea litigiilor determină competenţa exclusivă a respectivei instituţii, iar părţile optează automat, prin această desemnare, pentru aplicarea regulilor sale de procedură, orice derogare de la această prevedere fiind nulă. În organizarea şi desfăşurarea arbitrajului se vor aplica regulile de procedură ale instituţiei permanente de arbitraj desemnată, în vigoare la momentul sesizării acesteia.

(3) În cazul în care instituţia permanentă de arbitraj nu este nominalizată şi părţile au prevăzut în convenţia arbitrală soluţionarea litigiilor pe calea arbitrajului instituţionalizat, în lipsa altor indicii, competenţa va fi determinată de regulile arbitrajului instituţionalizat, unde s-a înregistrat cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală de către reclamant.

(4) În condiţiile în care în convenţia arbitrală părţile au prevăzut că litigiile lor vor fi supuse unei proceduri arbitrale ad-hoc, părţile vor avea dreptul:

a) de a-şi numi arbitrii, titulari şi supleanţi sau de a stabili modalităţile potrivit cărora vor fi numiţi aceştia, în caz de litigiu, numărul lor, precum şi modalitatea de numire a unui supraarbitru, titular şi supleant, în cazul tribunalului colegial;

b) de a-şi stabili regulile de procedură pe care le vor urma arbitrii;

c) de a determina locul arbitrajului;

d) de a stabili limba în care se vor prezenta înscrisurile şi se vor desfăşura dezbaterile.

Competenţa exclusivă a tribunalului arbitral

Art. 2

Încheierea convenţiei arbitrale exclude, pentru litigiul care face obiectul acesteia, competenţa instanţelor judecătoreşti.

PARTEA I: Arbitraj instituţionalizat
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

Organizarea arbitrajului instituţionalizat

Art. 3

(1) Organizarea arbitrajului instituţionalizat se face de către Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, denumită în continuare Curte de Arbitraj, şi de către curţile de arbitraj de pe lângă camerele judeţene, conform dispoziţiilor art. 4 lit. i), art. 28 alin. (2) lit. e) şi art. 29 alin. (3) din Legea nr. 335/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În soluţionarea litigiilor, tribunalele arbitrale vor aplica prezentele reguli, care se vor completa cu normele Codului de procedură civilă, după caz, în măsura în care acestea nu contravin dispoziţiilor cuprinse în reguli.

Natura juridică a litigiilor arbitrabile

Art. 4

(1) Curtea de Arbitraj organizează şi administrează soluţionarea litigiilor interne şi internaţionale, pe calea arbitrajului instituţionalizat sau ad-hoc, dacă părţile au încheiat, în acest sens, o convenţie arbitrală scrisă şi solicită acest lucru în mod expres.

(2) Litigiu arbitral, în înţelesul prezentelor reguli, este orice litigiu derivând dintr-un contract, inclusiv referitor la încheierea, interpretarea, executarea sau desfiinţarea lui, ca şi din alte raporturi juridice arbitrabile.

(3) Litigiul este intern când părţile au naţionalitatea sau cetăţenia română, iar raportul juridic nu conţine elemente de extraneitate care să pună în discuţie aplicarea legii străine.

(4) Litigiul este internaţional când decurge dintr-un raport juridic care interesează comerţul internaţional sau din raporturi juridice civile cu elemente de extraneitate.

Capacitatea persoanelor de a încheia convenţii de arbitraj

Art. 5

Persoanele care au capacitatea deplină de exerciţiu a drepturilor pot conveni să soluţioneze pe calea arbitrajului litigiile dintre ele, în afară de acelea care privesc starea civilă şi capacitatea persoanelor, relaţiile de familie, precum şi drepturile asupra cărora părţile nu pot să dispună.

Definirea arbitrajului instituţionalizat

Art. 6

(1) Arbitrajul instituţionalizat constă în încredinţarea, prin convenţia arbitrală, Curţii de Arbitraj să judece un litigiu determinat.

Tribunalul arbitral

(2) Arbitrul unic sau după caz, totalitatea arbitrilor şi supraarbitrilor învestiţi constituie, în sensul prezentelor reguli, tribunalul arbitral al Curţii de Arbitraj.

(3) Tribunalul arbitral constituit este abilitat să judece un litigiu determinat şi să pronunţe o hotărâre definitivă executorie şi obligatorie pentru părţi potrivit prezentelor reguli.

Asigurarea drepturilor părţilor

Art. 7

În întreaga procedură arbitrală trebuie să se asigure părţilor, sub sancţiunea nulităţii hotărârii arbitrale, egalitatea de tratament, respectarea dreptului de apărare şi a principiului contradictorialităţii.

Obligaţia de confidenţialitate

Art. 8

(1) Dosarul litigiului este confidenţial. Nicio persoană, în afara celor implicate în desfăşurarea litigiului respectiv, nu are acces la dosar fără acordul scris al părţilor.

(2) Curtea de Arbitraj, tribunalul arbitral, precum şi personalul camerelor de comerţ au obligaţia să asigure confidenţialitatea arbitrajului, neavând dreptul de a publica sau a divulga datele de care iau cunoştinţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, fără a avea încuviinţarea părţilor.

Excepţii

Art. 9

(1) Hotărârile arbitrale pot fi publicate integral numai cu acordul părţilor. Ele pot fi însă publicate parţial ori în rezumat sau comentate sub aspectul problemelor de drept ivite, în reviste, lucrări ori culegeri de practică arbitrală, fără a se da numele sau denumirea părţilor ori date care ar putea prejudicia interesele lor.

(2) Preşedintele Curţii de Arbitraj, iar în lipsa acestuia prim-vicepreşedintele, poate autoriza, de la caz la caz, cercetarea dosarelor în scopuri ştiinţifice sau de documentare după rămânerea definitivă a hotărârilor arbitrale.

Buna-credinţă

Art. 10

Părţile au îndatorirea să îşi exercite drepturile procedurale prevăzute în prezentele reguli şi în celelalte norme de procedură aplicabile cu bună-credinţă şi potrivit scopului în vederea căruia au fost recunoscute. Ele au obligaţia să coopereze cu tribunalul arbitral pentru desfăşurarea corespunzătoare a litigiului şi pentru finalizarea acestuia în termenul stabilit.

Încercarea de soluţionare amiabilă

Art. 11

(1) În orice stadiu al litigiului, tribunalul arbitral va încerca soluţionarea acestuia pe baza înţelegerii părţilor.

Termen rezonabil

(2) La fiecare termen părţile sunt întrebate dacă au ajuns la o înţelegere amiabilă.

(3) Tribunalul arbitral va depune diligenţe spre a facilita asemenea înţelegeri, astfel încât litigiul supus arbitrajului să fie soluţionat într-un termen rezonabil, permiţând reluarea raporturilor normale între părţi.

CAPITOLUL II: Convenţia arbitrală

Convenţia arbitrală

Art. 12

(1) Convenţia arbitrală se încheie în scris, fie sub forma unei clauze compromisorii, înscrisă în contractul principal, fie sub forma unei înţelegeri de sine stătătoare, denumită compromis.

Clauza compromisorie

(2) Prin clauza compromisorie părţile convin ca litigiile ce se vor naşte din contractul în care ea este inserată sau în legătură cu acesta să fie soluţionate pe calea arbitrajului.

(3) Validitatea clauzei compromisorii este independentă de valabilitatea contractului în care a fost înscrisă.

Compromisul

(4) Prin compromis părţile convin ca un litigiu ivit între ele să fie soluţionat pe calea arbitrajului, arătându-se, sub sancţiunea nulităţii, obiectul litigiului.

Alte forme

Art. 13

(1) Convenţia arbitrală poate rezulta şi din introducerea de către reclamant a unei cereri de arbitrare/acţiuni arbitrale şi acceptarea pârâtului ca această cerere/acţiune arbitrală să fie soluţionată de Curtea de Arbitraj.

(2) Acceptarea pârâtului trebuie să fie expresă şi consemnată în scris.

Încheierea convenţiei arbitrale de către stat şi autorităţile publice

Art. 14

În condiţiile legii sau ale convenţiilor internaţionale la care România este parte, statul şi autorităţile publice au dreptul de a încheia convenţii arbitrale pentru soluţionarea litigiilor arbitrabile. Persoanele juridice de drept public, care au în obiectul lor de activitate şi activităţi economice, au dreptul să încheie convenţii arbitrale în afară de cazul în care actul lor de înfiinţare şi organizare ori legea prevăd altfel.

CAPITOLUL III: Tribunalul arbitral

Constituirea tribunalului arbitral

Art. 15

(1) Tribunalul arbitral este constituit din arbitri şi este format fie dintr-un arbitru unic, fie din 3 arbitri dintre care unul este supraarbitru.

Competenţă

(2) Soluţionarea litigiului revine exclusiv tribunalului arbitral învestit.

 

Art. 16

În funcţie de complexitatea cauzei şi de valoarea obiectului litigiului, tribunalul arbitral este alcătuit dintr-un arbitru unic sau din 2 arbitri şi un supraarbitru.

Autoritatea de nominare

Art. 17

Autoritatea de nominare a arbitrilor şi supraarbitrilor este exercitată de un membru al Plenului Curţii de Arbitraj în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Arbitraj.

Desemnarea arbitrului

Art. 18

(1) Autoritatea de nominare desemnează pentru fiecare litigiu determinat arbitrii titulari şi arbitrii supleanţi dintre persoanele înscrise în Lista de arbitri, având în vedere pregătirea profesională, experienţa şi implicarea acestora în activitatea Curţii de Arbitraj, după consultarea elementelor din dosar care permit să aprecieze complexitatea cauzei şi valoarea litigiului, precum şi supraarbitrul titular şi supleantul acestuia.

(2) Supraarbitrul şi/sau arbitrii desemnaţi ca supleanţi au obligaţia, după semnarea Actului de misiune, să înlocuiască, în caz de absenţă pentru motive justificate, pe titular în judecarea litigiului.

(3) Pentru activitatea prestată în înlocuirea titularului, supleantul primeşte din onorariu o sumă stabilită de preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj proporţional cu gradul de implicare în soluţionarea dosarului.

Independenţa arbitrilor

Art. 19

Arbitrii sunt independenţi şi imparţiali în îndeplinirea atribuţiilor lor jurisdicţionale.

Numirea, revocarea, înlocuirea arbitrilor

Art. 20

Arbitrii sunt numiţi, revocaţi sau înlocuiţi după cum urmează:

Numirea arbitrilor

A. Numirea arbitrului se face de către Autoritatea de nominare prin desemnare, dintre arbitri înscrişi în Lista de arbitri a Curţii de Arbitraj. Autoritatea de nominare desemnează supraarbitrul titular şi supraarbitrul supleant din cuprinsul Listei de supraarbitri a Curţii de Arbitraj.

Revocarea arbitrilor

B. Revocarea arbitrului se face pentru săvârşirea uneia dintre următoarele fapte:

a) în situaţia în care, după semnarea Actului de misiune, renunţă în mod nejustificat la misiunea de arbitru/supraarbitru;

b) în situaţia în care, fără motiv justificat, nu participă la şedinţa de arbitrare;

c) în situaţia în care, fără motive temeinice, tergiversează soluţionarea litigiului;

d) în situaţia în care nu se pronunţă hotărârea în termenul stabilit prin dispoziţiile prezentelor reguli;

e) în situaţia în care nu se respectă caracterul confidenţial al arbitrajului.

Înlocuirea arbitrilor

C. Înlocuirea arbitrului/supraarbitrului se dispune, în caz de abţinere, recuzare, revocare, renunţare, deces ori alte cauze de împiedicare, în termen de 3 zile de la data luării la cunoştinţă a unei astfel de împrejurări, de către Autoritatea de nominare.

Procedura revocării

Art. 21

(1) Constatarea intervenirii cazurilor de înlocuire poate fi făcută de orice membru al Colegiului Curţii de Arbitraj, denumit în continuare Colegiu, şi se analizează în Colegiu.

(2) Înscrisul întocmit potrivit alin. (1), cu avizul Colegiului, se înregistrează la Secretariatul Curţii de Arbitraj şi se înaintează Autorităţii de nominare cu referat de revocare şi înlocuire a arbitrului/supraarbitrului.

Recuzarea arbitrilor, asistenţilor arbitrali şi experţilor

Art. 22

(1) Recuzarea arbitrilor, asistenţilor arbitrali şi experţilor se supune dispoziţiilor din Codul de procedură civilă care privesc recuzarea judecătorilor/grefierilor.

(2) Cererea de recuzare se soluţionează de tribunalul arbitral, fără participarea arbitrului recuzat, acesta fiind înlocuit de un membru al Colegiului desemnat de preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj.

 

Art. 23

Recuzarea trebuie să fie cerută, sub sancţiunea decăderii, în termen de 10 zile de la data când partea a luat cunoştinţă de numirea arbitrului sau, după caz, de la survenirea cauzei de recuzare.

Abţinerea arbitrilor

Art. 24

(1) Arbitrul sau supraarbitrul care, după semnarea Actului de misiune, constată că în privinţa sa există o cauză de recuzare ori altă cauză, care pune la îndoială independenţa şi imparţialitatea sa, este obligat să se abţină. Declaraţia de abţinere se consemnează în încheierea de şedinţă, iar locul său va fi luat de arbitrul/supraarbitrul supleant.

(2) Dacă nici acesta nu îşi poate îndeplini misiunea se va desemna un alt arbitru/supraarbitru titular şi un alt arbitru/supraarbitru supleant, conform prezentelor reguli.

(3) Prin încheierea de soluţionare a cererii de recuzare sau de abţinere se stabileşte, după caz, şi data reluării procesului arbitral.

Incompatibilităţi rezultate din calitatea de avocat

Art. 25

(1) Arbitrul care este şi avocat, înscris pe tabloul avocaţilor compatibili, nu poate intra în compunerea unui tribunal arbitral învestit cu arbitrarea unui litigiu cu privire la care a desfăşurat sau urmează a desfăşura activităţi avocaţiale; de asemenea, nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre părţile aflate în acel litigiu în faţa tribunalelor constituite sub egida Curţii de Arbitraj.

(2) Activităţile avocaţiale prevăzute la alin. (1) nu pot fi exercitate de avocatul care este şi arbitru într-un litigiu determinat, nici direct şi nici prin substituirea sa de către un alt avocat din cadrul formei organizatorice de exercitare a profesiei de avocat din care el face parte.

Răspunderea arbitrilor

Art. 26

Arbitrii sunt răspunzători de daunele cauzate părţilor în condiţiile dreptului comun în materie, pentru motivele prevăzute la art. 20 lit. B din prezentele reguli.

CAPITOLUL IV: Procedura prearbitrală
SECŢIUNEA 1: Sesizarea Curţii de Arbitraj

Cererea de sesizare a Curţii de Arbitraj. Elemente

Art. 27

(1) Cererea prin care reclamantul sesizează Curtea de Arbitraj cu soluţionarea unui litigiu, denumită în continuare cerere de arbitrare/acţiune arbitrală, trebuie să cuprindă următoarele elemente:

a) numele şi prenumele, domiciliul şi, după caz, domiciliul ales al persoanei fizice ori pentru persoanele juridice, denumirea şi sediul lor. De asemenea se vor menţiona şi codul numeric personal sau, după caz, codul unic de înregistrare ori codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar, ale reclamantului şi ale pârâtului, dacă sunt cunoscute de reclamant. Dacă reclamantul locuieşte/îşi are sediul în străinătate, va arăta şi reşedinţa aleasă în România, unde urmează să i se facă toate comunicările privind litigiul arbitral, precum şi adresa electronică, numărul de telefon, numărul de fax ori alte asemenea;

b) numele şi calitatea celui care reprezintă partea în proces, iar, în cazul reprezentării prin avocat, numele acestuia şi sediul profesional. Dovada calităţii de reprezentant se va alătura cererii, inclusiv înscrisul doveditor al calităţii de reprezentant legal sau, după caz, extras din Registrul public în care este menţionată împuternicirea reprezentantului persoanei juridice de drept privat;

c) obiectul şi valoarea cererii, precum şi modalitatea prin care s-a ajuns la stabilirea acestei valori;

d) motivele de fapt şi de drept pe care se sprijină fiecare capăt de cerere, cu trimitere la înscrisurile doveditoare corespunzătoare sau la alte probe. Indicarea probelor solicitate se face cu arătarea, după caz, a înscrisurilor şi a relevanţei lor, a numelui şi domiciliului martorilor şi a faptelor ce tind a fi probate, a obiectivelor expertizei şi a expertului consilier propus, a întrebărilor pentru interogatoriu, în cazul persoanelor juridice;

e) menţionarea convenţiei arbitrale, anexându-se copie de pe contractul în care este inserată sau copie de pe compromis;

f) semnătura părţii şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dacă cererea este introdusă prin avocat, ea va fi semnată de acesta, aplicând ştampila.

(2) Înscrisurile se depun în original sau în copie certificată de parte.

(3) Dacă cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală sau înscrisurile sunt formulate într-o limbă străină, Secretariatul Curţii de Arbitraj din oficiu solicită părţii să prezinte o traducere a lor în limba română.

(4) Orice document netradus nu este câştigat cauzei.

(5) Părţile pot solicita în scris ca traducerea să fie efectuată prin grija Secretariatului Curţii de Arbitraj, cu suportarea costurilor respective.

(6) Cererea de arbitrare/Acţiunea arbitrală şi anexele sale vor fi prezentate într-un număr de exemplare suficient pentru a se depune la dosarul cauzei şi pentru a se comunica părţii adverse şi fiecărui arbitru. Pentru arbitri, exemplarele se comunică numai în format electronic.

Înregistrarea cererii

Art. 28

(1) Cererea astfel întocmită, însoţită de dovada achitării taxei de înregistrare prevăzute în Normele privind taxele şi cheltuielile arbitrale, este înregistrată la Secretariatul Curţii de Arbitraj şi va fi repartizată pentru efectuarea procedurii pregătitoare unui asistent arbitral, după criteriul alfabetic al numelui său, în ordinea înregistrării cauzelor.

(2) Data introducerii cererii de arbitrare se consideră ziua înregistrării acesteia la Secretariatul Curţii de Arbitraj, iar, în cazul expedierii ei cu scrisoare recomandată prin poştă, data prevăzută în ştampila oficiului poştal de expediere. Plicul se ataşează cererii.

(3) Cererea depusă personal nu se înregistrează dacă nu s-a făcut dovada achitării taxei de înregistrare şi se restituie de îndată reclamantului, care poate s-o depună din nou în momentul îndeplinirii cerinţelor. Dacă cererea a fost trimisă prin poştă fără dovada achitării taxei de înregistrare, Secretariatul Curţii de Arbitraj comunică de urgenţă, prin telefon, fax, poştă electronică etc., reclamantului această cerinţă şi îi acordă un termen de maximum 5 zile pentru a suplini această lipsă. Dacă nu se face dovada plăţii, cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală rămâne în nelucrare.

Documente remise părţilor

Art. 29

(1) Asistentul arbitral, căruia i-a fost repartizată în lucru cererea înregistrată, va trimite părţilor, împreună cu Actul de înştiinţare, Codexul arbitral, precum şi orice alte documente care privesc litigiul arbitral.

(2) Fiecare parte are dreptul de a primi copii de pe toate documentele ce privesc litigiul şi care provin de la cealaltă parte.

Informaţii comunicate reclamantului

Art. 30

Părţile vor primi prin Actul de înştiinţare următoarele informaţii:

1. Reclamantul va fi încunoştinţat despre:

a) obligaţia completării tuturor elementelor acţiunii arbitrale;

b) obligaţia financiară faţă de Curtea de Arbitraj stabilită potrivit Normelor privind taxele şi cheltuielile arbitrale;

c) obligaţia de a depune documentele care fac dovada susţinerilor din cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală pentru a fi comunicate celorlalte părţi, în cazul în care nu au fost depuse odată cu cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală.

Informaţii comunicate pârâtului

2. a) Pârâtului i se vor comunica o copie de pe acţiunea reclamantului şi copii de pe actele depuse de reclamant şi va fi încunoştinţat despre obligaţia de a-şi exprima poziţia cu privire la cererea reclamantului, prin întâmpinare, care va cuprinde:

- numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa pârâtului ori, pentru persoanele juridice, denumirea şi sediul lor, precum şi, după caz, codul numeric personal ori numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice, codul fiscal şi contul bancar, datele privind reprezentantul împuternicit al persoanei juridice de drept privat, conform menţiunilor din Registrul public în care aceasta este înmatriculată, adresa aleasă de reclamant, după caz, pentru comunicările privind procesul;

- excepţiile de procedură pe care pârâtul le ridică la cererea reclamantului;

- răspunsul la toate capetele de fapt şi de drept ale cererii;

- dovezile cu care se apără împotriva fiecărui capăt de cerere;

- semnătura.

b) La întâmpinare se vor alătura atâtea copii de pe întâmpinare câţi reclamanţi sunt; de asemenea, se va alătura acelaşi număr de copii certificate de pe înscrisurile pe care se sprijină, plus un rând de copii pentru tribunalul arbitral.

c) Dacă mai mulţi reclamanţi au un singur reprezentant sau un reclamant stă în judecată în mai multe calităţi juridice, se va depune câte o singură copie la dosar pentru aceste părţi.

d) Când sunt mai mulţi pârâţi, aceştia pot răspunde toţi împreună sau numai o parte din ei, printr-o singură întâmpinare.

e) Nedepunerea întâmpinării nu înseamnă recunoaşterea pretenţiilor reclamantului, dar, dacă din această cauză litigiul se amână, pârâtul va putea fi obligat, la cererea reclamantului, la plata cheltuielilor cauzate prin amânare.

Cererea reconvenţională

f) Pârâtul are dreptul de a formula pretenţii împotriva reclamantului din cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală prin cerere reconvenţională, dacă ele derivă din acelaşi raport juridic.

g) Cererea reconvenţională trebuie să îndeplinească aceleaşi condiţii ca şi cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală şi se soluţionează odată cu aceasta. Când însă numai cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală este în stare de a fi soluţionată, cererea reconvenţională poate fi soluţionată separat. Tribunalul arbitral dispune în acest caz prin încheiere.

h) Pretenţiile cererii reconvenţionale se supun plăţii taxelor şi cheltuielilor calculate conform Normelor privind taxele şi cheltuielile arbitrale. Plata urmează a fi făcută în termen de 10 zile de la data primirii adresei privind taxa arbitrală. Termenul este un termen de decădere. Neplata taxelor determină anularea cererii reconvenţionale ca netaxată.

Natura juridică a termenelor

Art. 31

(1) Termenele prevăzute în prezentele reguli sunt termene de decădere atunci când în text se prevede expres aceasta.

(2) Calculul tuturor termenelor se face pe zile libere.

Achitarea taxelor şi a cheltuielilor arbitrale

Art. 32

(1) În termen de 10 zile de la data primirii Actului de înştiinţare, reclamantul trebuie să achite taxele şi cheltuielile arbitrale, în cuantumul stabilit de Secretariatul Curţii de Arbitraj, potrivit Normelor privind taxele şi cheltuielile arbitrale.

(2) Cu toate acestea, în funcţie de circumstanţele cauzei, termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit prin rezoluţie motivată de către preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj până la primul termen fixat pentru arbitrare.

(3) Dacă dovada plăţii taxei arbitrale nu se face în condiţiile comunicate de către Secretariatul Curţii de Arbitraj, cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală rămâne în nelucrare.

Fixarea termenului de arbitrare

Art. 33

(1) În termen de 3 zile de la data constituirii tribunalului arbitral, preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj fixează termen de arbitrare pentru data când părţile vor fi citate.

(2) Termenul nu poate fi mai mic de 21 de zile de la data expedierii citaţiilor către părţi.

Obligaţiile asistentului arbitral

(3) Cu cel puţin 5 zile înaintea primului termen de judecată, asistentul arbitral va contacta părţile pentru a verifica pregătirea dosarului în vederea soluţionării litigiului. Comunicarea cu părţile se poate face telefonic, prin fax sau e-mail etc., asistentul arbitral depunând la dosarul cauzei o notă cu privire la cele discutate ori, în caz de imposibilitate de comunicare, cu privire la motivul împiedicării.

SECŢIUNEA 2: Comunicarea actelor de procedură

Comunicarea actelor de procedură

Art. 34

(1) Secretariatul Curţii de Arbitraj, prin asistentul arbitral căruia i-a fost repartizat litigiul, asigură comunicarea actelor de procedură, prin orice mijloace care fac posibilă transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia: scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau recipisă poştală de predare, executor judecătoresc, poştă rapidă, poştă electronică, telegramă, telex, telefax, curier.

(2) Comunicările telefonice vor fi consemnate în dosar, printr-o notă telefonică, de către asistentul arbitral cu menţionarea datei, orei convorbirii, a persoanei contactate şi a numărului de telefon apelat.

(3) Înscrisurile comunicate părţilor se consideră înmânate şi în cazul în care destinatarul a refuzat primirea sau nu s-a prezentat la oficiul poştal pentru a le ridica, deşi există dovada avizării sale la adresa indicată.

(4) Înscrisurile pot fi comunicate şi direct părţii ori reprezentantului ei legal sub semnătura certificată de asistentul arbitral sau de un agent al Secretariatului Curţii de Arbitraj, cu precizarea datei înmânării.

(5) Dovezile de comunicare se depun la dosarul litigiului.

(6) Comunicările se fac, după caz, la adresa indicată de parte în cererea de arbitraj/întâmpinare/cererea reconvenţională ori în contractul sau în corespondenţa dintre părţi.

(7) Orice schimbare de adresă nu va fi luată în considerare dacă nu a fost adusă la cunoştinţă, în scris, Secretariatului Curţii de Arbitraj sau tribunalului arbitral în şedinţă.

(8) Când reclamantul învederează, motivat, că, deşi a făcut tot ce i-a stat în putinţă, nu a reuşit să afle domiciliul/sediul pârâtului sau un alt loc unde ar putea fi citat potrivit legii, tribunalul arbitral va putea încuviinţa citarea acestuia prin publicitate, dispoziţiile din Codul de procedură civilă aplicându-se în mod corespunzător.

(9) Reclamantului sau pârâtului care are domiciliul/sediul în străinătate şi care a fost citat pentru primul termen în condiţiile prevăzute de prezentele reguli, dar nu şi-a respectat obligaţia de a-şi alege un domiciliu în România unde urmează să i se facă toate comunicările privind litigiul arbitral, i se vor trimite comunicările ulterioare prin scrisoare recomandată, recipisa de predare la poştă a scrisorii, în cuprinsul căreia vor fi menţionate actele ce se expediază ţinând loc de dovadă de îndeplinire a procedurii.

(10) Părţile cu domiciliul/sediul în străinătate vor primi actele de procedură în formulare bilingve, în limba română şi într-o limbă de circulaţie internaţională.

SECŢIUNEA 3: Cheltuielile arbitrale

Alcătuirea cheltuielilor arbitrale

Art. 35

Cheltuielile arbitrale cuprind: taxa de înregistrare, taxa administrativă, cheltuielile de administrare a probelor, de traducere a actelor, cheltuielile privind dezbaterile, onorariile arbitrilor, onorariile avocaţilor, ale experţilor şi consilierilor, cheltuielile de deplasare a părţilor, arbitrilor, martorilor, experţilor şi consilierilor şi alte cheltuieli generate de arbitrarea litigiului.

Taxele arbitrajului

Art. 36

(1) Taxa de înregistrare şi taxa arbitrală remunerează serviciile prestate de Curtea de Arbitraj în organizarea şi desfăşurarea arbitrajului instituţionalizat.

(2) În cazul arbitrajului ad-hoc, componenta care reprezintă taxa administrativă din taxa arbitrală remunerează serviciile prestate de Curtea de Arbitraj şi se achită conform Normelor privind taxele şi cheltuielile arbitrale.

(3) Secretariatul Curţii de Arbitraj va comunica părţii taxa de înregistrare şi taxa arbitrală sau, după caz, taxa de înregistrare şi taxa administrativă, obligatorii conform Normelor privind taxele şi cheltuielile arbitrale.

(4) Cuantumul onorariilor stabilite prin Normele privind taxele şi cheltuielile arbitrale se raportează la un singur arbitru în cazul arbitrajului instituţionalizat, iar în cazul arbitrajului ad-hoc onorariile arbitrilor sunt prevăzute şi se plătesc conform înţelegerii părţilor stipulate în convenţia arbitrală.

(5) Dacă taxa de înregistrare, taxa administrativă şi onorariile arbitrilor nu se plătesc conform normelor sus-menţionate, nu se va da curs cererii respective şi nici nu se va declanşa procedura arbitrală.

Suportarea cheltuielilor de arbitrare

(6) Cheltuielile arbitrale se pot împărţi între părţi potrivit înţelegerii dintre ele.

(7) În lipsa unei asemenea înţelegeri, cheltuielile arbitrale se suportă de partea care a căzut în pretenţii integral sau, dacă cererea de arbitrare/acţiunea arbitrală este admisă în parte, cheltuiala reprezentând taxa arbitrală va fi acordată proporţional cu pretenţiile admise. Tribunalul arbitral va acorda celelalte cheltuieli în măsura în care va aprecia că sunt justificate, în funcţie de utilitatea şi necesitatea lor raportate la circumstanţele cauzei.

Micşorarea onorariilor

(8) Tribunalul arbitral va putea, din oficiu sau la cererea părţii interesate, să micşoreze onorariile avocaţilor, experţilor, interpreţilor, ori de câte ori va constata motivat că sunt nepotrivit de mari faţă de valoarea litigiului sau de munca prestată. În cazul avocaţilor, măsura luată de tribunalul arbitral nu va avea niciun efect asupra raporturilor dintre avocat şi clientul său.

Plata de despăgubiri

(9) Tribunalul arbitral poate obliga, la cerere, partea din a cărei culpă s-au cauzat celeilalte părţi cheltuieli inutile la plata acestora, cu titlu de despăgubiri.

SECŢIUNEA 4: Constituirea tribunalului arbitral

Modalităţi de constituire a tribunalului arbitral

Art. 37

(1) Tribunalul arbitral va fi constituit dintr-un arbitru unic sau din 3 arbitri, dintre care unul va avea calitatea de supraarbitru.

(2) În termen de 24 de ore de la primirea dovezii de plată a obligaţiilor financiare ale reclamantului faţă de Curtea de Arbitraj, asistentul arbitral care are repartizat dosarul înaintează, prin Secretariatul Curţii de Arbitraj, un referat către Autoritatea de nominare în vederea desemnării arbitrilor.

(3) Autoritatea de nominare, după primirea referatului împreună cu dosarul cauzei, în maximum 3 zile, va desemna arbitrul/arbitrii/supraarbitrul/supleanţii.

Învestirea cu privire la soluţionarea litigiului

Art. 38

(1) Tribunalul arbitral este constituit în termen de 3 zile de la desemnarea arbitrilor/supraarbitrului, acceptată de către aceştia prin semnarea Actului de misiune.

Refuzul de acceptare a misiunii

(2) Nesemnarea Actului de misiune în termenul prevăzut în alin. (1) de către arbitru/arbitri/supraarbitru/ supleanţi este considerată drept refuz, urmând a se face înlocuirea conform dispoziţiilor art. 37 alin. (3).

SECŢIUNEA 5: Actul de misiune

Definiţie. Conţinut

Art. 39

(1) Actul de misiune este documentul cu regim special redactat pe un formular tipizat, conform anexei nr. 1 şi 1A, care fac parte integrantă din prezentele reguli, în care se consemnează:

a) acceptul arbitrului/supraarbitrului şi al supleantului de a face parte din tribunalul arbitral;

b) refuzul arbitrului/supraarbitrului şi al supleantului de a face parte din tribunalul arbitral;

c) angajamentul de prioritate faţă de orice altă activitate a membrilor tribunalului arbitral;

d) declaraţia sub semnătură privată că nu se află în niciuna din cauzele de incompatibilitate;

e) semnătura arbitrului/supraarbitrului şi a asistentului arbitral;

f) data acceptării misiunii/refuzului;

g) părţile şi reprezentanţii legali ai acestora;

h) obiectul litigiului;

i) numele asistentului arbitral căruia i s-a repartizat litigiul în responsabilitate.

Refuzul de acceptare a misiunii

(2) În caz de refuz al arbitrului/supraarbitrului, precum şi al supleantului respectiv de a accepta misiunea, se aplică dispoziţiile privitoare la înlocuirea acestora prevăzute de art. 38 alin. (2).

SECŢIUNEA 6: Luarea măsurilor asigurătorii

Procedura prearbitrală

Art. 40

Oricare dintre părţile aflate în procedura prearbitrală poate cere instanţei judecătoreşti competente să încuviinţeze măsuri asigurătorii şi măsuri provizorii cu privire la obiectul litigiului sau să constate anumite împrejurări de fapt.

Procedura arbitrală

Art. 41

(1) În procedura arbitrală în cursul arbitrajului, măsurile asigurătorii şi măsurile provizorii, ca şi constatarea anumitor împrejurări de fapt, pot fi încuviinţate de tribunalul arbitral, prin încheiere, în condiţiile legii.

(2) În caz de împotrivire, executarea măsurilor luate de tribunalul arbitral se dispune de către tribunalul statal în circumscripţia căruia are loc arbitrajul.

SECŢIUNEA 7: Termenul şi locul arbitrajului

Termenul arbitrajului

Art. 42

Tribunalul arbitral trebuie să pronunţe hotărârea în termen de cel mult 6 luni de la data constituirii sale.

Suspendarea termenului

Art. 43

Termenul se suspendă:

a) pe durata judecării cererii de recuzare;

b) pe durata soluţionării unei cereri incidente adresate tribunalului statal în circumscripţia căruia are loc arbitrajul;

c) pe durata completării tribunalului arbitral;

d) pe perioada de efectuare a expertizei dispuse de către tribunalul arbitral în respectiva cauză.

Prelungirea termenului

Art. 44

(1) Părţile pot consimţi, oricând în cursul litigiului, la prelungirea termenului arbitrajului, fie în scris, fie prin declaraţie orală dată în faţa tribunalului arbitral şi consemnată în încheierea de şedinţă.

(2) Pentru motive temeinice, tribunalul arbitral poate dispune, prin încheiere motivată, prelungirea termenului de arbitraj cu cel mult 3 luni.

(3) Termenul se prelungeşte de drept cu 3 luni în cazul încetării activităţii persoanei juridice sau al decesului uneia dintre părţi.

Depăşirea termenului arbitrajului

Art. 45

Dacă părţile nu au consimţit expres la prelungirea termenului arbitrajului şi nu a intervenit niciun motiv de prelungire prevăzut în această secţiune, întârzierea soluţionării litigiului face responsabili membrii tribunalului arbitral, urmând a se aplica sancţiunea prevăzută pentru întârziere în îndeplinirea misiunii prevăzute în prezentele reguli.

Caducitatea arbitrajului

Art. 46

(1) Constituie cauză de caducitate a arbitrajului situaţia în care una din părţi a notificat în scris tribunalului arbitral până la primul termen că înţelege să invoce caducitatea şi reiterează această excepţie la primul termen după expirarea duratei arbitrajului.

(2) Lipsa unei solicitări exprese în termenul prevăzut conform alin. (1) nu produce nicio consecinţă cu privire la termenul soluţionării litigiului.

(3) Nu constituie cauză de caducitate şi partea nu poate invoca depăşirea termenului de soluţionare a litigiului, chiar dacă această excepţie a fost invocată în termenul de decădere prevăzut în alin. (1), dacă prin propria sa atitudine a zădărnicit celeritatea soluţionării litigiului. Această constatare o face tribunalul arbitral şi se consemnează în încheiere.

Locul arbitrajului

Art. 47

Locul arbitrajului este la sediul curţii de arbitraj menţionat prin Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României.

CAPITOLUL V: Procedura arbitrală
SECŢIUNEA 1: Înfăţişări şi dezbateri

Primul termen de judecată

Art. 48

(1) Termenul acordat legal în condiţiile prezentelor reguli se consideră primul termen de judecată, dacă părţile legal citate pot pune concluzii.

(2) Înainte cu 5 zile de data primului termen pârâtul are obligaţia de a depune întâmpinarea, sub sancţiunea decăderii privind propunerea de probe.

(3) Cererea reconvenţională se depune, sub sancţiunea decăderii, cel mai târziu până la primul termen.

(4) La primul termen, părţile, prezente personal sau prin reprezentanţi, au obligaţia să răspundă tribunalului arbitral:

a) dacă au nelămuriri în legătură cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României şi cu prezentele reguli;

b) dacă au obiecţii în legătură cu competenţa şi constituirea tribunalului arbitral;

c) dacă doresc să se împace;

d) dacă au de invocat excepţii relative;

e) dacă înţeleg să se judece în echitate;

f) dacă mai au de depus cereri, memorii sau alte înscrisuri.

(5) Răspunsurile se vor consemna în încheierea de şedinţă.

Verificarea competenţei tribunalului arbitral

Art. 49

Tribunalul arbitral îşi verifică propria competenţă de a soluţiona litigiul şi hotărăşte în această privinţă prin încheiere, care se poate desfiinţa numai prin acţiunea în anulare introdusă împotriva sentinţei arbitrale.

Şedinţa de arbitrare

Art. 50

(1) Şedinţa este deschisă de supraarbitru, care dă cuvântul asistentului arbitral pentru a prezenta referatul litigiului.

Obligaţii de şedinţă ale asistentului arbitral

(2) Asistentul arbitral:

- prezintă membrii tribunalului arbitral;

- anunţă litigiul aflat pe rolul tribunalului arbitral;

- face apelul nominal al părţilor;

- constată îndeplinirea sau neîndeplinirea procedurii de citare;

- prezintă stadiul de arbitrare a litigiului în raport cu încheierea precedentă, după caz;

- anunţă că dezbaterile şedinţei se înregistrează, din oficiu.

Rolul supraarbitrului în timpul dezbaterilor

Art. 51

(1) Pe parcursul desfăşurării şedinţei, arbitrii, părţile şi restul participanţilor la dezbateri pot lua cuvântul şi pot adresa întrebări numai prin intermediul supraarbitrului.

Reguli de desfăşurare a şedinţei

(2) Arbitrii şi participanţii la dezbateri comunică în timpul şedinţei prin intermediul supraarbitrului sau direct, numai cu încuviinţarea supraarbitrului.

(3) În vederea respectării disciplinei şedinţei, supraarbitrul poate dispune suspendarea dezbaterilor, anunţând momentul reluării acestora. O atare situaţie se va consemna în încheiere, arătându-se motivele care au stat la baza suspendării şedinţei.

Etape procedurale administrate în formă scrisă

Art. 52

Tribunalul arbitral poate încuviinţa ca anumite etape ale procedurii, cu excepţia audierii martorilor şi experţilor, precum şi a formulării concluziilor asupra fondului, să se realizeze prin corespondenţă în formă letrică sau electronică.

Celeritatea arbitrajului

Art. 53

Când procedura de citare este legal îndeplinită, arbitrajul, chiar şi asupra fondului, poate continua în ziua următoare sau la termene scurte, succesive, date în cunoştinţă părţilor.

Termenul în cunoştinţă

Art. 54

Partea care a fost prezentă sau reprezentată legal la un termen nu va fi citată în tot cursul arbitrajului, fiind presupusă că are termen în cunoştinţă, în afară de cazul în care se dispune altfel în prezentele reguli sau de către tribunalul arbitral.

Preschimbarea termenului

Art. 55

Termenul luat în cunoştinţă sau pentru care au fost trimise citaţiile nu poate fi preschimbat de către tribunalul arbitral decât pentru motive temeinice. În cazul în care, ca urmare a unor incidente procedurale, tribunalul arbitral nu se poate întruni pentru primul termen de judecată, preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj va preschimba acest termen, fără citarea părţilor, pentru o dată ulterioară. Părţile vor fi citate de îndată pentru noul termen fixat cu respectarea prevederilor art. 33 alin. (2).

Neprezentarea părţii

Art. 56

(1) Neprezentarea părţii legal citate nu împiedică dezbaterea litigiului, în afara situaţiei în care partea lipsă nu va solicita, prin cererea primită de tribunalul arbitral, cel mai târziu în preziua dezbaterii, amânarea litigiului pentru motive temeinice, încunoştinţând în acelaşi timp şi cealaltă parte. Amânarea se poate acorda o singură dată.

Amânarea cauzei

(2) Amânarea se poate dispune la începutul şedinţei arbitrale şi de către un singur membru al tribunalului arbitral.

Judecarea pe baza actelor de la dosar

(3) Oricare dintre părţi poate cere, în scris, ca soluţionarea litigiului să se facă în lipsa sa, pe baza actelor de la dosar.

Lipsa părţilor

Art. 57

(1) Dacă ambele părţi, deşi legal citate, nu se prezintă la termen, tribunalul arbitral va soluţiona litigiul, în afară de cazul în care s-a cerut amânarea pentru motive temeinice.

(2) Tribunalul arbitral poate, de asemenea, să amâne soluţionarea litigiului, cu citarea părţilor, dacă apreciază că este necesară prezenţa lor la dezbateri ori administrarea unor probe.

Prezenţa părţilor la dezbateri

Art. 58

(1) Părţile pot participa la dezbaterea litigiului personal sau prin reprezentanţi legali şi pot fi asistate de avocaţi, consilieri, interpreţi sau alte persoane.

Prezenţa altor persoane la dezbateri

(2) Cu acordul părţilor şi cu încuviinţarea tribunalului arbitral, la şedinţele de dezbatere a litigiului pot participa şi alte persoane.

Încheierea de şedinţă

Art. 59

(1) Dezbaterile arbitrale vor fi consemnate în încheierea de şedinţă.

(2) Orice dispoziţie a tribunalului arbitral va fi consemnată în încheiere şi va fi motivată.

(3) Încheierea de şedinţă va cuprinde, pe lângă menţiunile prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. a) şi b), şi următoarele menţiuni:

a) modalitatea de îndeplinire a procedurii de citare;

b) o scurtă descriere a desfăşurării şedinţei;

c) cererile şi susţinerile părţilor;

d) motivele pe care se sprijină măsurile dispuse;

e) dispozitivul;

f) semnăturile arbitrilor şi semnătura asistentului arbitral.

(4) Părţile au dreptul să ia cunoştinţă de conţinutul încheierilor şi de actele dosarului.

(5) La cererea părţilor sau din oficiu, tribunalul arbitral poate îndrepta sau completa încheierea de şedinţă printr-o altă încheiere.

(6) Părţilor li se comunică, la cerere, copie de pe încheierea de şedinţă, prin grija asistentului arbitral. Cererea se face în şedinţă sau separat, caz în care aceasta se depune la Secretariatul Curţii de Arbitraj.

(7) Pot fi atacate separat, cu acţiune în anulare, pentru motivele prevăzute de Codul de procedură civilă, încheierile tribunalului arbitral prin care a fost suspendat cursul arbitrajului potrivit art. 412 şi 413 din Codul de procedură civilă sau au fost luate măsuri asigurătorii ori provizorii sau a fost respinsă ca inadmisibilă cererea de sesizare a Curţii Constituţionale privind constituţionalitatea unei dispoziţii legale.

(8) Acţiunea în anulare poate fi introdusă în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii sau, după caz, cât timp durează suspendarea.

SECŢIUNEA 2: Probaţiunea. Excepţii

Sarcina probei

Art. 60

(1) Fiecare dintre părţi are sarcina să dovedească faptele pe care îşi întemeiază în litigiu pretenţia sau apărarea.

(2) În vederea soluţionării litigiului, tribunalul arbitral poate cere părţilor explicaţii scrise cu privire la obiectul cererii şi la situaţia de fapt şi poate dispune administrarea oricărei probe prevăzute de lege considerate utilă şi pertinentă cauzei.

Aprecierea probelor

(3) Aprecierea probelor se face de arbitri potrivit convingerii lor, bazate pe motive de fapt şi de drept.

Excepţii care pot fi invocate până la primul termen

Art. 61

Excepţiile privind existenţa sau validitatea convenţiei arbitrale sau constituirea tribunalului arbitral trebuie invocate expres, sub sancţiunea decăderii, cel mai târziu la primul termen.

Invocarea excepţiilor de ordine publică

Art. 62

(1) Excepţiile de ordine publică pot fi invocate oricând pe parcursul litigiului arbitral.

(2) Excepţia de necompetenţă a tribunalului arbitral nu mai poate fi invocată după ce pârâtul a formulat întâmpinarea fără să invoce acest aspect.

Excepţia de neconstituţionalitate

Art. 63

(1) Excepţia de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele poate fi invocată de către oricare dintre părţi sau din oficiu de către tribunalul arbitral, în condiţiile legii privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

(2) Sesizarea Curţii Constituţionale se dispune de tribunalul arbitral, printr-o încheiere care va cuprinde punctele de vedere ale părţilor, opinia tribunalului arbitral asupra excepţiei şi va fi însoţită de dovezile depuse de părţi.

(3) Dacă excepţia a fost invocată din oficiu, încheierea trebuie motivată, cuprinzând şi susţinerile părţilor, precum şi dovezile necesare.

(4) Dacă excepţia este inadmisibilă, tribunalul arbitral o va respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională.

(5) Încheierea de sesizare, împreună cu anexele, se transmit Curţii Constituţionale cu o adresă de înaintare sub semnătura preşedintelui Curţii de Arbitraj.

Depunerea de cereri, memorii şi înscrisuri

Art. 64

(1) Orice cereri şi memorii ale părţilor şi orice înscrisuri depuse, cel mai târziu, până la primul termen vor fi comunicate părţilor, prin grija asistentului arbitral.

Probe solicitate după primul termen

(2) Probele care nu au fost cerute în condiţiile prevăzute la alin. (1) nu vor mai putea fi invocate în cursul arbitrajului, în afară de cazurile în care:

a) necesitatea probei ar reieşi din dezbateri;

b) administrarea probei nu pricinuieşte amânarea soluţionării litigiului.

Acoperirea neregularităţilor de procedură

Art. 65

(1) Neregularitatea actelor de procedură se acoperă dacă partea nu a invocat-o la primul termen ce a urmat după această neregularitate şi înainte de a pune concluzii în fond.

(2) Nimeni nu poate invoca neregularitatea pricinuită prin propriul său fapt.

SECŢIUNEA 3: Hotărârea arbitrală

Sentinţa arbitrală

Art. 66

(1) Procedura arbitrală ia sfârşit prin pronunţarea unei hotărâri, denumită sentinţă arbitrală.

(2) Dacă pârâtul recunoaşte o parte din pretenţiile reclamantului, tribunalul arbitral, la cererea acestuia, va da o sentinţă parţială în măsura recunoaşterii.

(3) Dacă reclamantul renunţă la arbitrare sau la însuşi dreptul pretins înainte de constituirea tribunalului arbitral, procedura arbitrală se închide printr-o rezoluţie a preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui Curţii de Arbitraj în urma întocmirii unui referat de către asistentul arbitral şef.

(4) Dacă reclamantul renunţă la arbitrare sau la însuşi dreptul pretins după constituirea tribunalului arbitral, procedura arbitrală se închide printr-o hotărâre.

Soluţionarea litigiului

Art. 67

(1) Tribunalul arbitral soluţionează litigiul în temeiul contractului principal şi al actelor adiţionale la contract, al probelor administrate şi al normelor de drept aplicabile, ţinând seama, când este cazul, şi de uzanţele comerciale.

(2) Pe baza acordului expres al părţilor, tribunalul arbitral poate soluţiona litigiul în echitate. În acest caz, hotărârea se dă pe baza convingerii intime a tribunalului arbitral.

(3) Arbitrii sunt independenţi şi imparţiali în misiunea pe care o exercită.

Închiderea dezbaterilor

Art. 68

(1) De îndată ce tribunalul arbitral va considera că toate împrejurările cauzei sunt suficient lămurite, închide dezbaterile, trecând la deliberare şi la pronunţarea hotărârii, în şedinţă secretă.

(2) Pronunţarea hotărârii poate fi amânată cu cel mult 21 de zile, sub condiţia încadrării în termenul arbitrajului stabilit pentru soluţionarea litigiului.

Luarea hotărârii

Art. 69

(1) Tribunalul arbitral hotărăşte cu unanimitate sau cu majoritate de voturi.

(2) După deliberare se va întocmi o minută, care va cuprinde esenţa conţinutului dispozitivului hotărârii.

(3) Minuta se scrie olograf de către arbitrul unic sau de către supraarbitru pe versoul primei file nescrise a cererii arbitrale şi se semnează de membrii tribunalului arbitral.

Dispozitivul sentinţei arbitrale

(4) După deliberare şi pronunţarea soluţiei, consemnată în minută, conţinutul acesteia se va regăsi în dispozitivul sentinţei.

(5) Conţinutul minutei se consemnează în ziua pronunţării de către asistentul arbitral în Condica de şedinţe arbitrale.

(6) Arbitrul care a avut o altă părere îşi va redacta şi va semna opinia separată, cu arătarea considerentelor pe care aceasta se sprijină. Regula se aplică şi în cazul unei opinii concurente. Opinia separată sau opinia concurentă se include în cuprinsul sentinţei arbitrale.

Repunerea cauzei pe rol

Art. 70

Dacă în cadrul deliberării şi înainte de pronunţarea hotărârii tribunalul arbitral consideră că sunt necesare noi lămuriri, va pronunţa o încheiere prin care litigiul va fi repus pe rol în vederea unor dezbateri suplimentare, stabilindu-se un nou termen de arbitrare, cu citarea părţilor, sub condiţia încadrării în termenul arbitrajului stabilit pentru respectivul litigiu.

Redactarea sentinţei arbitrale. Elementele componente ale acesteia

Art. 71

(1) Sentinţa arbitrală se redactează în scris şi trebuie să cuprindă:

a) componenţa nominală a tribunalului arbitral, numele asistentului arbitral, locul şi data pronunţării hotărârii;

b) numele părţilor, domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, denumirea şi sediul, precum şi numele reprezentanţilor legali ai părţilor şi ale celorlalte persoane care au participat la dezbaterea litigiului;

c) menţionarea convenţiei arbitrale în temeiul căreia s-a procedat la arbitraj;

d) obiectul litigiului şi susţinerile pe scurt ale părţilor;

e) motivele de fapt şi de drept ale hotărârii, iar în cazul arbitrajului în echitate, raţiunea care a fundamentat soluţia;

f) dispozitivul;

g) semnăturile tuturor arbitrilor, precum şi semnătura asistentului arbitral, sub rezerva art. 68 şi a alin. (3).

(2) Dacă unul dintre arbitri este împiedicat să semneze hotărârea, se va face menţiune despre cauza împiedicării, cu confirmarea, sub semnătură, a supraarbitrului, iar în cazul împiedicării supraarbitrului, sub semnătura preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui Curţii de Arbitraj.

(3) În cazul în care este în imposibilitate să semneze asistentul arbitral, hotărârea va fi semnată de asistentul arbitral şef sau de înlocuitorul acestuia, făcându-se menţiune despre cauza care l-a împiedicat pe asistentul arbitral să semneze hotărârea.

Îndreptarea erorilor materiale

Art. 72

Erorile sau omisiunile cu privire la numele, calitatea şi susţinerile părţilor sau cele de calcul, precum şi orice alte erori materiale din sentinţele arbitrale ori din încheieri pot fi îndreptate din oficiu sau la cererea oricăreia dintre părţi.

 

Art. 73

(1) Cererea părţii interesate se formulează în termen de 10 zile de la data primirii sentinţei, iar în cazul încheierilor, cel mai târziu la termenul următor. Îndreptarea din oficiu se poate face până la comunicarea sentinţei.

(2) Tribunalul arbitral se pronunţă asupra cererii prin încheiere.

(3) Părţile vor fi citate numai dacă tribunalul arbitral socoteşte că este necesar să dea anumite lămuriri.

(4) Încheierea se va ataşa la sentinţă, atât în dosarul litigiului, cât şi în dosarul de hotărâri al Curţii de Arbitraj, iar dacă s-a făcut din oficiu, se va comunica şi părţilor.

Lămurirea dispozitivului

Art. 74

(1) În cazul în care sunt necesare lămuriri cu privire la înţelesul, întinderea şi aplicarea dispozitivului sentinţei arbitrale ori aceasta cuprinde dispoziţii potrivnice, oricare dintre părţi poate cere tribunalului arbitral care a pronunţat sentinţa să lămurească dispozitivul sau să înlăture dispoziţiile potrivnice, în termen de 10 zile de la data primirii sentinţei.

(2) Tribunalul arbitral va rezolva cererea de urgenţă, prin încheiere, cu citarea părţilor.

(3) Prevederile art. 73 alin. (4) teza I se aplică în mod corespunzător.

Completarea hotărârilor

Art. 75

(1) Dacă prin sentinţa dată tribunalul arbitral a omis să se pronunţe asupra unui capăt de cerere principal sau accesoriu ori asupra unei cereri conexe sau incidentale, se poate cere completarea sentinţei în termen de 10 zile de la data primirii ei.

(2) Cererea se soluţionează prin sentinţă separată în termen de 15 zile de la data înregistrării solicitării, cu citarea părţilor.

(3) Prevederile art. 73 alin. (4) teza I se aplică în mod corespunzător.

(4) Dispoziţiile prezentului articol se aplică şi în cazul când tribunalul arbitral a omis să se pronunţe asupra cererilor martorilor, experţilor, traducătorilor, interpreţilor sau apărătorilor, cu privire la drepturile lor.

Căi de atac

Art. 76

(1) Încheierile pronunţate în temeiul art. 73 şi 74, ca şi sentinţa arbitrală pronunţată potrivit art. 75 alin. (2) şi care face parte integrantă din hotărârea arbitrală, pot fi desfiinţate numai prin acţiune în anulare, promovată împotriva hotărârii arbitrale în cauză.

(2) Părţile nu pot fi obligate la plata cheltuielilor legate de îndreptarea, lămurirea sau completarea hotărârii.

Comunicarea sentinţei

Art. 77

(1) Sentinţa arbitrală va fi redactată şi semnată în cel mult o lună de la data pronunţării ei. Pentru raţiuni bine întemeiate, preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj poate prelungi acest termen cu cel mult 30 de zile.

(2) Solicitarea se depune cu 5 zile înainte de împlinirea termenului la Secretariatul Curţii de Arbitraj şi primeşte rezoluţia în 24 de ore de la înregistrare.

(3) Tribunalul arbitral va redacta sentinţa arbitrală într-un număr suficient de exemplare pentru ca unul să rămână la dosarul cauzei, unul la mapa de sentinţe arbitrale, iar câte unul să fie comunicat fiecărei părţi.

(4) În cazul respingerii cererii şi neîncadrării în dispoziţiile alin. (1), se aplică dispoziţiile Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României privind neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere a obligaţiilor izvorâte din calitatea de arbitru.

SECŢIUNEA 4: Caracterul şi executarea sentinţei arbitrale

Sentinţa arbitrală

Art. 78

(1) Sentinţa arbitrală este definitivă şi obligatorie. Ea se aduce la îndeplinire de bunăvoie de partea împotriva căreia s-a pronunţat.

(2) Asistentul arbitral al litigiului are obligaţia de a comunica părţilor sentinţa arbitrală în termen de 3 zile de la data redactării.

(3) Sentinţa arbitrală comunicată părţilor are efectele unei hotărâri judecătoreşti definitive.

Titlu executoriu

Art. 79

Sentinţa arbitrală constituie titlu executoriu şi se execută silit, întocmai ca şi o hotărâre judecătorească.

Desfiinţarea sentinţei arbitrale

Art. 80

Sentinţa arbitrală poate fi desfiinţată numai prin acţiune în anulare pentru unul dintre motivele prevăzute în Codul de procedură civilă.

Art. 81

(1) Părţile nu pot renunţa prin convenţia arbitrală la dreptul de a introduce acţiunea în anulare împotriva hotărârii arbitrale.

(2) Renunţarea la acest drept se poate face însă după pronunţarea hotărârii arbitrale.

Art. 82

(1) Acţiunea în anulare poate fi introdusă, în termen de o lună de la data comunicării hotărârii arbitrale, direct la curtea de apel în circumscripţia căreia a avut loc arbitrajul şi căreia i se va trimite dosarul litigiului de îndată ce s-a primit solicitarea prin grija Secretariatului Curţii de Arbitraj.

(2) Termenul prevăzut la alin. (1) este termen de decădere.

SECŢIUNEA 5: Scoaterea de pe rol a litigiului. Perimarea

Scoaterea cauzei de pe rol

Art. 83

(1) În cazul în care desfăşurarea normală a litigiului este împiedicată din vina reclamantului, prin neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute de prezentele reguli, acesta va fi înştiinţat în scris despre obligaţiile ce îi revin, acordându-i-se un termen de 10 zile pentru aducerea lor la îndeplinire, fiindu-i comunicate şi consecinţele neconformării.

(2) Dacă reclamantul nu răspunde sau nu se conformează obligaţiilor ce îi revin în termenul stabilit, litigiul se scoate de pe rol prin rezoluţia preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui Curţii de Arbitraj, iar acţiunea arbitrală rămâne în nelucrare, fără a se restitui taxele plătite.

Perimarea cererii de arbitrare

Art. 84

(1) Cererea de arbitrare se perimă de drept dacă a rămas în nelucrare din vina părţii timp de 6 luni.

(2) Perimarea se constată din oficiu sau la cererea părţii interesate.

(3) În ambele cazuri, preşedintele sau prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj fixează termen şi dispune citarea de urgenţă a părţilor, precum şi întocmirea de către Secretariatul Curţii de Arbitraj a unui referat asupra actelor de procedură în legătură cu perimarea.

(4) Tribunalul arbitral va fi compus dintr-un arbitru unic în persoana unui membru al Colegiului Curţii desemnat de preşedintele sau de prim-vicepreşedintele Curţii de Arbitraj.

(5) În cazul în care tribunalul arbitral a fost constituit şi litigiul se află în curs de soluţionare, perimarea se pronunţă de tribunalul arbitral în componenţa stabilită.

(6) Dacă procedura de citare a uneia dintre părţi nu a fost îndeplinită din cauză că adresa nu a fost cunoscută ori partea s-a mutat fără a se cunoaşte noua adresă sau refuză primirea ori se constată lipsa oricărei persoane la domiciliul sau la sediul indicat în actele dosarului, această parte va fi citată în procedura de perimare prin afişare la uşa Secretariatului Curţii de Arbitraj.

CAPITOLUL VI: Dispoziţii speciale privind arbitrajul internaţional

Reguli aplicabile

Art. 85

În litigiile internaţionale se aplică, pe lângă regulile de faţă, şi prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte.

Determinarea legii aplicabile

Art. 86

Tribunalul arbitral determină legea aplicabilă fondului litigiului, dacă aceasta nu a fost aleasă de părţi.

Durata termenelor

Art. 87

(1) În arbitrajul internaţional, durata termenelor prevăzute pentru soluţionarea litigiului intern se dublează.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), termenul prevăzut la art. 33 alin. (2) nu se dublează în cazul în care partea/părţile cu domiciliul în străinătate a/au ales un domiciliu în România unde urmează să se facă toate comunicările privind litigiul arbitral.

(3) În litigiile internaţionale, Autoritatea de nominare va desemna, cu precădere, arbitrii străini aflaţi pe Lista de arbitri. Dispoziţiile art. 38 se aplică în condiţiile alin. (1).

(4) Dacă părţile nu au convenit expres la prelungirea arbitrajului şi nu a intervenit niciun motiv de prelungire a termenului prevăzut în prezentele reguli, tribunalul arbitral pronunţă hotărârea în termen de cel mult 12 luni de la data constituirii.

Limba în care au loc dezbaterile

Art. 88

(1) Dacă locul arbitrajului este pe teritoriul României, dezbaterile se desfăşoară în limba română sau într-o limbă de circulaţie internaţională, în cazul în care toţi arbitrii sunt străini şi au ajuns la consens. În caz contrar se aplică prevederile din teza I.

(2) Dacă o parte nu cunoaşte limba în care se desfăşoară dezbaterea, la cererea şi pe cheltuiala ei, tribunalul arbitral îi asigură serviciile unui interpret.

(3) Părţile pot să participe la dezbateri cu interpretul lor.

(4) În orice situaţie dezbaterile se desfăşoară în prezenţa unui interpret desemnat de tribunalul arbitral.

CAPITOLUL VII: Alte dispoziţii

Arbitraj instituţionalizat

Art. 89

În cazul în care s-a încredinţat unei Curţi de Arbitraj organizarea unui arbitraj, acesta capătă caracter de arbitraj instituţionalizat şi prezentele reguli devin obligatorii pentru părţi.

Alegerea modalităţii de arbitrare

Art. 90

Dacă din convenţia arbitrală rezultă explicit şi expres că părţile au înţeles ca soluţionarea litigiului să nu se supună regulilor arbitrajului instituţionalizat, organizarea şi soluţionarea litigiului se supun normelor de procedură ale arbitrajului ad-hoc prevăzute în partea a II-a a prezentelor reguli.

PARTEA II:
CAPITOLUL VIII: Arbitrajul ad-hoc
SECŢIUNEA 1: Dispoziţii generale

Arbitraj ad-hoc

Art. 91

(1) Arbitrajul organizat prin convenţia arbitrală încheiată între părţi, de către un terţ, altul decât o instituţie de arbitraj, se numeşte arbitraj ad-hoc.

(2) Convenţia arbitrală încheiată de părţi trebuie să se refere explicit şi expres la arbitrajul ad-hoc, în sensul că sintagma arbitraj ad-hoc va fi cuprinsă explicit în convenţia arbitrală.

(3) Orice altă formulare în textul convenţiei arbitrale a voinţei părţilor supune litigiul soluţionării arbitrajului instituţionalizat conform regulilor şi regulamentelor proprii, dacă reclamantul a sesizat Curtea de Arbitraj cu o cerere/acţiune arbitrală.

Asistenţa acordată de Curtea de Arbitraj

Art. 92

(1) În cazul unui arbitraj ad-hoc organizat de părţi pentru soluţionarea unui litigiu determinat, Curtea de Arbitraj le poate acorda asistenţă, la cererea lor comună sau a reclamantului, urmată de acceptarea pârâtului, formulată în scris, şi cu plata taxei de înregistrare şi a taxei administrative potrivit Normelor privind taxele şi cheltuielile arbitrale.

(2) Asistenţa Curţii de Arbitraj în arbitrajul ad-hoc constă în următoarele activităţi sau numai în unele dintre ele, potrivit solicitării părţilor:

a) furnizarea, la cererea arbitrilor, de date, informaţii sau documentaţii referitoare la soluţiile doctrinare şi jurisprudenţiale într-o anumită problemă;

b) asigurarea accesului la serviciile de secretariat ale Curţii, constând în operaţiuni privind primirea, înregistrarea şi evidenţa corespondenţei, citarea părţilor şi comunicarea actelor, emiterea diverselor înştiinţări către părţi şi arbitri, consemnarea dezbaterilor în încheieri de şedinţă, îndosarierea actelor, întocmirea şi păstrarea registrelor, precum şi orice alte asemenea lucrări necesare bunei desfăşurări a arbitrajului;

c) asigurarea unui spaţiu corespunzător pentru desfăşurarea arbitrajului;

d) urmărirea şi facilitarea arbitrajului astfel încât acesta să se desfăşoare în bune condiţii şi să se finalizeze în termenul stabilit de părţi.

 

Art. 93

(1) Tribunalul arbitral ales de părţi, compus dintr-un arbitru unic sau dintr-un număr de arbitri se supune regulilor de procedură stabilite prin convenţia arbitrală. Părţile îşi stabilesc locul arbitrajului şi limba în care se vor desfăşura dezbaterile.

(2) Dacă părţile nu au convenit prin convenţia arbitrală locul şi limba, acestea vor fi determinate de tribunalul arbitral.

Imparţialitatea arbitrilor

Art. 94

Arbitrii constituiţi în tribunal arbitral îşi îndeplinesc atribuţiile lor jurisdicţionale cu imparţialitate şi independenţă şi nu ca reprezentanţi ai părţilor care i-au desemnat.

Caracterul individual al numirii arbitrului

Art. 95

Niciuna dintre părţi nu are dreptul să numească un arbitru în locul celeilalte părţi.

Numirea arbitrului în caz de pluralitate de părţi

Art. 96

Dacă există mai mulţi reclamanţi sau mai mulţi pârâţi, părţile care au interese comune vor avea un singur arbitru.

SECŢIUNEA 2: Dispoziţii procedurale incidente

Sediul materiei

Art. 97

Arbitrajul ad-hoc se desfăşoară conform dispoziţiilor cuprinse în Codul de procedură civilă, dispoziţiilor art. 4 alin. 2 şi 3 din Normele Convenţiei europene de arbitraj comercial internaţional, încheiată la Geneva la 21 aprilie 1961, celor ale Regulamentului de Arbitraj al Comisiei Naţiunilor Unite pentru Drept Comercial Internaţional (UNCITRAL), adoptat la 15 decembrie 1976 şi modificat la 6 decembrie 2010, şi ale părţii a II-a cap. VIII din prezentele reguli.

CAPITOLUL IX: Dispoziţii tranzitorii şi finale

Intrarea în vigoare

Art. 98

(1) Prezentele reguli intră în vigoare la data aprobării de către Colegiul Curţii de Arbitraj conform dispoziţiilor Legii nr. 335/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi se vor publica pe site-ul Camerei Naţionale, ale camerelor de comerţ judeţene, în Codexul Arbitral şi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Abrogarea dispoziţiilor contrare

(2) De la data intrării în vigoare orice alte dispoziţii contrare se abrogă.

Dreptul aplicabil

Art. 99

Tribunalul arbitral va aplica dreptul comun cuprins în Codul de procedură civilă, cât şi dispoziţiile cuprinse în Convenţia europeană de arbitraj comercial internaţional, încheiată la Geneva la 21 aprilie 1961, şi respectiv dispoziţiile Regulamentului de Arbitraj al Comisiei Naţiunilor Unite pentru Drept Comercial Internaţional, adoptat la 15 decembrie 1976 (UNCITRAL) şi modificat la 6 decembrie 2010, în măsura în care respectivele dispoziţii nu contravin prezentelor reguli.

Anexe

Art. 100

În anexele nr. 3 şi 4, care fac parte integrantă din prezentele reguli, se reproduc modele de convenţii arbitrale, respectiv clauza compromisorie şi compromisul.

 

Art. 101

Prezentele reguli se vor traduce într-o limbă de circulaţie internaţională. În cazul în care există neconcordanţe între textul tradus şi versiunea în limba română, va prevala versiunea în limba română.

-****-
ANEXA nr. 1:
Refuz actul de misiune.
Arbitru .............
Semnătura .............
Data .............
ACT DE MISIUNE*
Doamna/Domnul ............., de profesie ............., înscris(ă) pe Lista de arbitri a Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, accept prezentul Act de misiune în sensul că înţeleg să fac parte din tribunalul arbitral ce va soluţiona litigiul înregistrat la această Curte cu nr. ......./........... .
Nu mă aflu în niciuna din cauzele de incompatibilitate prevăzute de art. ........, nici în situaţia conflictului de interese conform Regulilor de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional şi am disponibilitatea de a acorda atenţie prioritară acestei activităţi în calitate de arbitru.
În situaţia în care orice împrejurare mă va determina să nu îmi pot îndeplini obligaţia asumată în compunerea tribunalului arbitral voi putea fi înlocuit de arbitrul supleant desemnat în prezentul litigiu, respectiv doamna/domnul ............. .
Asistentul arbitral al dosarului este doamna/domnul ............. .
Arbitru,
......................
Data .............
Asistent arbitral,
.......................
*)Actul de misiune se completează olograf de către arbitru. Asistentul arbitral va semna şi va ştampila cu parafa personalizată. În caz de refuz se completează şi se semnează doar rubrica respectivă.
ANEXA nr. 1A:
Refuz actul de misiune.
Arbitru supleant .............
Semnătura .............
Data .............
ACT DE MISIUNE*
Doamna/Domnul ............., de profesie ............., înscris(ă) pe Lista de arbitri a Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, accept prezentul Act de misiune în sensul că înţeleg să fac parte din tribunalul arbitral ce va soluţiona litigiul înregistrat la această Curte cu nr. ......./........... .
Nu mă aflu în niciuna din cauzele de incompatibilitate prevăzute de art. ........, nici în situaţia conflictului de interese conform Regulilor de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional şi am disponibilitatea de a acorda atenţie prioritară acestei activităţi în calitate de arbitru supleant.
Asistentul arbitral al dosarului este doamna/domnul ............. .
Arbitru supleant,
......................
Data .............
Asistent arbitral,
......................
*)Actul de misiune se completează olograf de către arbitrul supleant. Asistentul arbitral va semna şi va ştampila cu parafa personalizată. În caz de refuz se completează şi se semnează doar rubrica respectivă.
ANEXA nr. 2:
Refuz actul de misiune.
Supraarbitru .............
Semnătura .............
Data .............
ACT DE MISIUNE*
Doamna/Domnul ............., de profesie ............., înscris(ă) pe Lista de arbitri a Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, accept prezentul Act de misiune în sensul că înţeleg să fac parte din tribunalul arbitral ce va soluţiona litigiul înregistrat la această Curte cu nr. ......../........... .
Nu mă aflu în niciuna din cauzele de incompatibilitate prevăzute de art. ........, nici în situaţia conflictului de interese conform Regulilor de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional şi am disponibilitatea de a acorda atenţie prioritară acestei activităţi în calitate de supraarbitru.
În situaţia în care orice împrejurare mă va determina să nu îmi pot îndeplini obligaţia asumată în compunerea tribunalului arbitral voi putea fi înlocuit de supraarbitrul supleant desemnat în prezentul litigiu, respectiv doamna/domnul ............. .
Asistentul arbitral al dosarului este doamna/domnul ............. .
Supraarbitru,
......................
Data .............
Asistent arbitral,
......................
*)Actul de misiune se completează olograf de către supraarbitru. Asistentul arbitral va semna şi va ştampila cu parafa personalizată. În caz de refuz se completează şi se semnează doar rubrica respectivă.
Anexa nr. 2A:
Refuz actul de misiune.
Supraarbitru supleant .............
Semnătura .............
Data .............
ACT DE MISIUNE*
Doamna/Domnul ............., de profesie ............., înscris(ă) pe Lista de arbitri a Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, accept prezentul Act de misiune în sensul că înţeleg să fac parte din tribunalul arbitral ce va soluţiona litigiul înregistrat la această Curte cu nr. ......../............ .
Nu mă aflu în niciuna din cauzele de incompatibilitate prevăzute de art. ........, nici în situaţia conflictului de interese conform Regulilor de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional şi am disponibilitatea de a acorda atenţie prioritară acestei activităţi în calitate de supraarbitru supleant.
Asistentul arbitral al dosarului este doamna/domnul ............. .
Supraarbitru supleant,
......................
Asistent arbitral,
......................
Data .............
*)Actul de misiune se completează olograf de către supraarbitrul supleant. Asistentul arbitral va semna şi va ştampila cu parafa personalizată. În caz de refuz se completează şi se semnează doar rubrica respectivă.
ANEXA nr. 3:
- Model -
CLAUZA COMPROMISORIE
În cuprinsul contractului între părţi se inserează următoarea clauză:
"Orice litigiu decurgând din sau în legătură cu acest contract, inclusiv referitor la încheierea, executarea ori desfiinţarea lui, se va soluţiona prin arbitrajul Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, în conformitate cu Regulile de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, în vigoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I."
ANEXA nr. 4:
- Model -
COMPROMISUL
Acest act se încheie între părţi în situaţia în care contractul nu conţine clauza compromisorie.
"Subsemnaţii:
1....................... (numele/denumirea; numele reprezentanţilor legali; domiciliul/sediul; numărul de înmatriculare la registrul comerţului; numărul de telefon, telex, fax)
denumită în continuare partea 1, şi
2....................... (numele/denumirea; numele reprezentanţilor legali; domiciliul/sediul; numărul de înmatriculare la registrul comerţului; numărul de telefon, telex, fax),
denumită în continuare partea 2,
constatăm că între noi a intervenit un litigiu izvorât din Contractul nr. ........ din .........., litigiul având următorul obiect: .............
- Partea 1 pretinde că ............. (expunerea pe scurt a pretenţiilor).
- Partea 2 susţine că ............... (expunerea pe scurt a obiecţiilor).
Subsemnaţii convenim ca acest litigiu să fie soluţionat prin arbitrajul Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, în conformitate cu Regulile de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional, în vigoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Încheiat în dublu exemplar, la ............., astăzi ............. .

Semnătura părţii 1*),

.....................

Semnătura părţii 2*),

.....................

*În cazul persoanelor juridice se parafează semnătura cu amprenta ştampilei.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 184 din data de 2 aprilie 2013