HOTĂRÂRE nr. 95 din 27 iunie 2016 privind Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind serviciile de livrare transfrontalieră de colete COM (2016) 285 final
În temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi al Protocolului nr. 2 anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/470 din 22 iunie 2016,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Se constată:
I.Prezenta propunere de regulament respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.
II.Se notează:
Se apreciază efectele benefice obţinute în urma implementării acestei propuneri de regulament, ce constau în:
a)eficientizarea funcţionării pieţelor printr-o supraveghere reglementară a pieţelor de colete, mai eficientă şi mai coerentă şi prin stimularea concurenţei;
b)creşterea transparenţei tarifelor, cu scopul de a reduce diferenţele tarifare nejustificate şi de a reduce tarifele plătite de persoanele fizice şi de întreprinderile mici, în special în zonele îndepărtate;
III.Se atrage atenţia asupra faptului că:
a)Deşi proiectul are ca obiect serviciile de livrare transfrontalieră a coletelor, considerăm că nu doar aceste servicii trebuie definite, ci însăşi trimiterea poştală care face obiectul acestor servicii, respectiv coletul poştal. În prezent, această definiţie lipseşte din cuprinsul Directivei 97/67/CE, acest act normativ definind doar trimiterea poştală şi trimiterea de corespondenţă. Mai mult, definiţia trimiterii poştale din Directiva 97/67/CE creează o distincţie între trimiterile poştale constând în cărţi, cataloage, ziare, periodice, pe de o parte, şi coletele poştale, pe de altă parte. Prin urmare, aplicarea proiectului de regulament ar fi îngreunată de aceste neclarităţi;
b)Deşi proiectul are în vedere, în cuprinsul considerentelor şi al textului normativ, doar coletele poştale (parcel), în cuprinsul anexei la proiectul de regulament se menţionează trimiteri poştale pentru care se solicită notificarea tarifelor către autorităţile naţionale de reglementare şi scrisorile standard (standard letter) şi scrisorile recomandate (registered letter). Însă, propunerea de regulament nu defineşte "scrisoarea", la fel cum nici Directiva 97/67/CE nu o face. Din această perspectivă considerăm că textul nu are suficientă claritate care să excludă dificultăţile de înţelegere de către destinatarii obligaţiilor instituite prin proiectul de regulament. În acest sens considerăm că, în acord cu intenţia de reglementare, este indicată utilizarea noţiunii de pachete mici (small packets), aşa cum acest concept este precizat în actele Uniunii Poştale Universale. Unele imprecizii ale sferei terminologice utilizate pot avea implicaţii şi asupra reglementării tarifelor terminale propusă prin proiectul de regulament, existând riscul extinderii nejustificate a acestei obligaţii la servicii care nu fac obiectul propunerii de regulament;
c)Cu toate că, potrivit documentului de fundamentare al propunerii de regulament, serviciile prevăzute în anexa la regulament includ doar servicii poştale non-express, în anexa propriu-zisă sunt incluse şi trimiterile care au opţiunea track and trace. În cazul României, furnizorul de serviciu universal oferă serviciul track and trace şi aferent trimiterilor express, precum şi altor servicii neincluse în sfera serviciului universal. În consecinţă, având în vedere şi că, potrivit art. 5 din propunerea de act normativ, autoritatea de reglementare trebuie să evalueze accesibilitatea tarifelor practicate, considerăm că lista de servicii propusă în anexă excedează sferei serviciului universal, pentru serviciile neincluse în această sferă nemaifiind relevantă calitatea de furnizor de serviciu universal;
d)Conform art. 3 pct. 6 din proiectul de regulament nu vor fi obligaţi să raporteze informaţiile stabilite prin regulament furnizorii de servicii poştale care au mai puţin de 50 de angajaţi şi nu sunt în mai mult de un stat membru. În legătură cu stabilirea acestui prag, doar prin referire la numărul de angajaţi, considerăm că forma normativă propusă nu acoperă ipoteza în care furnizorii de servicii poştale recurg la alte forme juridice de contractare a forţei de muncă, altele decât încheierea unui contract de muncă, de exemplu prin încheierea unor contracte de prestări servicii. În acest sens, norma propusă ar trebui clarificată;
e)Potrivit dispoziţiilor art. 5 pct. 1 din propunerea de regulament, autorităţile naţionale de reglementare ar trebui să analizeze accesibilitatea tarifelor la serviciile de livrare transfrontalieră a coletelor în termen de maximum 3 luni de la data primirii informaţiilor stabilite la art. 4 pct. 1, termenul-limită pentru transmiterea acestor informaţii fiind 31 ianuarie a fiecărui an. În aceste condiţii, termenul-limită stabilit pentru autorităţile de reglementare, în vederea realizării analizei de accesibilitate, este 30 aprilie a fiecărui an. Cu toate acestea, conform art. 5 pct. 4 din propunerea de regulament, autorităţile de reglementare trebuie să transmită rezultate analizei de accesibilitate instituţiilor prevăzute de această normă, până cel târziu la data de 31 martie a fiecărui an. Considerăm că stabilirea acestor date-limită trebuie revăzută pentru eliminarea oricăror inadvertenţe;
f)Prezenta reglementare impune operatorilor poştali naţionali comunicarea anuală către autoritatea de reglementare a unei cantităţi vaste de date comerciale confidenţiale (în special ratele terminale). În baza acestor informaţii, autoritatea de reglementare trebuie să efectueze anual o evaluare a caracterului accesibil al tarifelor, în funcţie de anumite criterii - inclusiv ratele terminale. Tarifele, ratele terminale şi evaluările trebuie apoi transmise Comisiei, celorlalte NRA şi autorităţilor naţionale de concurenţă. Cu privire la acest subiect ne exprimăm dubiile cu privire la oportunitatea/necesitatea transmiterii acestor date şi către autorităţile naţionale de concurenţa, având în vedere atribuţiile în domeniu ale acestora, impunându-se astfel necesitatea definirii unui set minim de informaţii obligatoriu a fi transmise şi a garantării asigurării caracterului confidenţial şi revizuirea prevederilor privind obligativitatea comunicării ratelor terminale;
g)Reglementarea obligă furnizorii de serviciu universal să acorde operatorilor privaţi acces total la propriile reţele de distribuire, cu foarte puţine condiţii impuse acestora din urmă. Astfel, Reglementarea prevede că, "Atunci când furnizorii de serviciu universal încheie contracte multilaterale [...], trebuie să îndeplinească toate cerinţele rezonabile referitoare la toate elementele de reţea şi facilităţi asociate, precum şi la sistemele informaţionale şi serviciile relevante, necesare pentru furnizarea... " Aceste două ultime măsuri [prevăzute la lit. f) şi g)] sunt considerate şi de către POSTEUROP disproporţionate faţă de obiectivul general al Comisiei, conducând către reglementarea preţurilor şi nereuşind să reflecte condiţiile de piaţă.
Art. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 27 iunie 2016, în conformitate cu prevederile art. 78 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, republicat.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

IOAN CHELARU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 506 din data de 6 iulie 2016