DECIZIE nr. 784 din 18 decembrie 2014 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar

Augustin Zegrean

- preşedinte

Valer Dorneanu

- judecător

Toni Greblă

- judecător

Petre Lăzăroiu

- judecător

Mircea Ştefan Minea

- judecător

Daniel Marius Morar

- judecător

Mona-Maria Pivniceru

- judecător

Tudorel Toader

- judecător

Patricia Marilena Ionea

- magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul "Proautonomia" din Satu Mare, în Dosarul nr. 5.511/83/CA/2013 al Curţii de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.096D/2014.
2. La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, prin consilierul juridic Dan Nicolae Burulea. Lipseşte partea Direcţia Generală Regională de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a Judeţului Satu Mare, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care solicită admiterea acesteia, precizând că supune analizei de constituţionalitate doar dispoziţiile alin. (2) al art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, iar nu şi pe cele ale alin. (1) din acelaşi articol de lege. În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, arată că instanţa de judecată a aplicat în cauză dispoziţiile art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, iar nu pe cele ale art. 10 alin. (5) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, dispoziţii în vigoare şi în a căror ipoteză se încadra membrul de sindicat reprezentat. Consideră că aplicarea prevederilor Legii-cadru nr. 284/2010 este un drept fundamental, iar aplicarea cu prioritate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 situează Guvernul "într-o poziţie opusă şi conflictuală cu Parlamentul", care, în cadrul celor trei puteri, "are o poziţie primordială", înfăptuind funcţia legislativă şi gestionând procesul decizional.
4. Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei ca inadmisibilă. În acest sens, arată că autorul excepţiei nu pune în discuţie aspecte de neconstituţionalitate, ci probleme de aplicare a legii, de competenţa instanţei de judecată, şi nici nu indice în ce mod dispoziţiile de lege criticate ar contraveni prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
5. Prin Încheierea din 28 octombrie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 5.511/83/CA/2013, Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar.
6. Excepţia a fost ridicată de Sindicatul "Proautonomia" din Satu Mare cu prilejul soluţionării unui litigiu privind drepturi salariale ale funcţionarilor publici.
7. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că aplicarea de către instanţa de judecată a dispoziţiilor art. II art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 cu prioritate faţă de dispoziţiile art. 10 alin. (5) din Legea-cadru nr. 284/2010 încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) şi art. 124 alin. (1) şi (2). În acest sens, arată că dispoziţiile art. 6 din Codul civil stabilesc că legea este aplicabilă cât timp este în vigoare, iar dispoziţiile acesteia se aplică tuturor actelor şi faptelor încheiate sau, după caz, produse ori săvârşite după intrarea sa în vigoare, precum şi situaţiilor juridice născute după intrarea sa în vigoare. Or, Legea-cadru nr. 284/2010 a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2011, iar potrivit actelor normative ulterioare de salarizare în sectorul bugetar, singurele dispoziţii normative suspendate în mod expres au fost dispoziţiile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010 şi anexele acestei legi. Prin urmare, art. 10 alin. (5) din această lege a intrat şi a rămas în vigoare de la data de 1 ianuarie 2011 şi, potrivit Legii fundamentale, este aplicabil în mod echitabil şi nediscriminatoriu pentru toţi funcţionarii publici din sectorul bugetar, inclusiv pentru autorul excepţiei. Aplicarea acestei norme este prioritară, tocmai în vederea realizării unui "singur nivel de salarizare."
8. Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal consideră că dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
9. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentatului autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
11. Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
12. Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. II art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 10 septembrie 2010 şi aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 283/2011 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 14 decembrie 2011. Din examinarea motivării criticii de neconstituţionalitate, precum şi din susţinerile reprezentantului autorului excepţiei, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate priveşte doar dispoziţiile art. II art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, care au următoarea redactare:
- Art. II:
"Pentru anul 2012 se aprobă instituirea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, după cum urmează: [...]
Art. 13:
"(2) În cazul funcţionarilor publici nou-încadraţi sau promovaţi, nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare este cel corespunzător treptei 3 de salarizare utilizate în anul 2010."
13. Prevederile de lege criticate au avut o aplicabilitate temporară, în cursul anului 2012, însă, cu toate acestea, continuă să îşi producă efectele juridice în prezenta cauză, astfel încât, potrivit celor statuate prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, Curtea urmează a analiza constituţionalitatea acestora.
14. Autorul excepţiei susţine că aceste dispoziţii de lege contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la Statul român, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi art. 124 alin. (1) şi (2) referitor la înfăptuirea justiţiei.
15. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că autorul excepţiei nu formulează o veritabilă critică de neconstituţionalitate. Astfel, aspectele pe care autorul le învederează relevă probleme de aplicare a legii, ce revin competenţei exclusive a instanţei de judecată, şi nu se referă la contrarietatea conţinutului art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 cu prevederile Constituţiei.
16. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul "Proautonomia" din Satu Mare în Dosarul nr. 5.511/83/CA/2013 al Curţii de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Curţii de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pronunţată în şedinţa din data de 18 decembrie 2014.
-****-

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 72 din data de 28 ianuarie 2015