ORDIN nr. 1192 din 5 noiembrie 2015 privind modul de organizare şi exploatare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea - zona faleză
Având în vedere prevederile art. 1 şi 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, şi prevederile art. 4-7 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1
(1)Prezentul ordin stabileşte modul de organizare şi exploatare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea - zona faleză.
(2)Modul de organizare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea - zona faleză este reprezentat în anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Portul Tulcea - zona faleză, situat la km 71 pe malul drept al Dunării şi format din danele 6-22, a cărui infrastructură portuară aparţine domeniului public al statului şi este concesionată de către Ministerul Transporturilor Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, este organizat în 11 sectoare, în funcţie de tipul activităţilor de transport naval desfăşurate de către navele care acostează, şi este destinat, în principal, pentru:
a)asigurarea facilităţilor portuare pentru navele care asigură transportul de pasageri şi mărfuri între localităţile din Delta Dunării - transport subvenţionat;
b)asigurarea facilităţilor portuare pentru navele turistice de croazieră;
c)asigurarea facilităţilor pentru navele care efectuează activităţi de agrement organizat;
d)asigurarea facilităţilor portuare pentru navele care asigură întreţinerea şi semnalizarea şenalului navigabil al Dunării şi al bazinelor portuare;
e)asigurarea facilităţilor portuare pentru navele care asigură diverse servicii pentru transportul pasagerilor şi al mărfurilor pentru populaţia din Delta Dunării.
Art. 3
Portul Tulcea - zona faleză se organizează şi va fi exploatat după cum urmează:
a)Sectorul I cu front de acostare în lungime de 100 ml, ce include dana nr. 6, pentru acostarea navelor proprietate a autorităţilor şi instituţiilor publice care au obligaţia de a asigura, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, servicii publice localităţilor din Delta Dunării;
b)Sectorul II cu front de acostare în lungime de 80 ml, ce include dana nr. 7, numai pentru acostarea la pontoanele Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi a navelor care transportă marfă;
c)Sectorul III cu front de acostare în lungime de 140 ml ce include dana nr. 8, pentru acostarea navelor de croazieră;
d)Sectorul IV cu front de acostare în lungime de 177 ml, ce include danele nr. 9-11, pentru acostarea navelor proprietatea operatorilor economici care prestează serviciul public pentru transportul pasagerilor şi al mărfurilor de strictă necesitate între localităţile din Delta Dunării;
e)Sectorul V cu front de acostare în lungime de 40 ml, ce include dana nr. 12, pentru acostarea navelor care prestează activităţi auxiliare pentru navele de croazieră;
f)Sectorul VI cu front de acostare în lungime de 40 ml, ce include dana nr. 13, aflată în administrarea Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi, numai pentru acostarea navelor proprietatea Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi care prestează activităţi pentru asigurarea siguranţei navigaţiei în portul Tulcea;
g)Sectorul VII cu front de acostare în lungime de 73 ml, ce include dana nr. 14, numai pentru acostarea navelor proprietatea autorităţilor şi instituţiilor publice care au obligaţia de a asigura, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, servicii publice localităţilor din Delta Dunării;
h)Sectorul VIII cu front de acostare în lungime de 140 ml, care include dana nr. 15, pentru acostarea navelor de croazieră;
i)Sectorul IX cu front de acostare în lungime de 110 ml, ce include dana nr. 16, numai pentru acostarea navelor de agrement şi a navelor de transport al pasagerilor, exclusiv a navelor de croazieră;
j)Sectorul X cu front de acostare în lungime de 145 ml, ce include dana nr. 17, numai pentru acostarea navelor proprietate a operatorilor economici care prestează servicii de transport public de pasageri spre localitatea Tudor Vladimirescu şi a navelor proprietatea autorităţilor şi instituţiilor publice care au obligaţia de a asigura, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, servicii publice localităţilor din Delta Dunării;
k)Sectorul XI cu front de acostare în lungime de 460 ml, ce include danele nr. 18-22, numai pentru acostarea navelor de agrement şi navelor de transport pasageri, exclusiv a navelor de croazieră.
Art. 4
Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, denumită în continuare companie, asigură pentru toate navele accesul liber şi nediscriminatoriu la infrastructura portuară aparţinând domeniului public al statului pe care o administrează, în limita lungimii sectoarelor specificate la art. 3 din prezentul ordin.
Art. 5
Frontul de acostare pentru amplasarea unui ponton se atribuie numai prin licitaţie publică. Condiţiile de participare la licitaţie şi modul de selectare a candidaţilor sunt stabilite de către companie.
Art. 6
(1)De la prevederile art. 5 fac excepţie fronturile de acostare specificate la art. 3 lit. a), b), d), f). 9) Şi j). unde, în cazul în care compania nu poate asigura în totalitate condiţiile de acostare, prestatorii activităţilor pentru care a fost destinat frontul respectiv conform art. 3 vor amplasa pontoanele pe care le au în proprietate cu acordul companiei.
(2)La pontoanele care sunt amplasate la fronturile specificate la alin. (1) vor acosta numai navele care sunt utilizate pentru prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 pentru frontul respectiv.
(3)Proprietarii pontoanelor amplasate la fronturile de acostare specificate la alin. (1) au obligaţia de a nu permite acostarea altor nave, cu excepţia solicitării companiei.
Art. 7
(1)Amplasarea pontoanelor proprietatea operatorilor economici (terţilor) se face numai în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu compania.
(2)Contractele de prestări de servicii vor fi încheiate pe perioada de un an, cu posibilitate de prelungire, numai în condiţiile în care proprietarii pontoanelor vor face dovada că şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale.
(3)La solicitarea companiei, Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Tulcea, va lua toate măsurile necesare pentru a nu permite amplasarea acestor pontoane fără ca proprietarul pontonului să facă dovada încheierii în prealabil a contractului de prestări servicii menţionat la alin. (2).
(4)Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Tulcea, va lua toate măsurile pentru eliberarea frontului de acostare de către orice ponton aparţinând unui terţ care nu are încheiat pentru acel ponton contract de prestări de servicii cu companie sau dacă compania comunică Căpităniei Portului Tulcea încetarea contractului de prestări servicii.
Art. 8
(1)Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Tulcea, va sprijini compania, pentru a asigura navelor de croazieră frontul de acostare necesar şi spaţiul necesar pentru efectuarea manevrelor.
(2)Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Tulcea, va lua măsurile necesare pentru ca navele de transport al pasagerilor să efectueze ambarcarea şi debarcarea pasagerilor numai în danele unde sunt asigurate condiţiile de siguranţă.
Art. 9
(1)Proprietarii navelor de croazieră sau operatorii acestor nave sunt obligaţi să informeze Căpitănia Portului Tulcea despre data şi ora sosiri, respectiv plecării fiecărei nave, cu cel puţin 24 de ore înainte.
(2)Căpitănia Portului Tulcea va lua măsuri ca pontoanele unde urmează să acosteze navele de croazieră să fie libere pentru a permite acostarea fără întârziere şi în condiţii de siguranţă a acestora.
(3)Sosirea, plecarea şi staţionarea navelor de croazieră, precum şi alocarea pontoanelor pentru aceste nave vor fi analizate în şedinţele zilnice ale Comisiei de coordonare a mişcării navelor maritime şi fluviale în portul Tulcea.
Art. 10
În perioada aprilie-octombrie pontoanele-dormitor de orice tip vor putea acosta în portul Tulcea - zona faleză numai pe timpul îmbarcării şi debarcării pasagerilor. În restul timpului aceste pontoane vor staţiona în afara portului, în locurile stabilite de către Căpitănia Portului Tulcea.
Art. 11
Contractele încheiate cu proprietarii pontoanelor, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, rămân în vigoare până la data expirării, cu condiţia îndeplinirii la termen a tuturor obligaţiilor contractuale.
Art. 12
Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Tulcea şi Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, vor duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 13
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 14
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.339/2005 privind modul de organizare şi exploatare a infrastructurii portuare din Portul Tulcea - zona faleză, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 23 august 2005, se abrogă.
-****-

p. Ministrul transporturilor,

Marius Humelnicu,

secretar de stat

ANEXĂ:
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 875 din data de 23 noiembrie 2015