HOTĂRÂRE nr. 1095 din 11 decembrie 2013 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Consiliului interministerial al apelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 316/2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului interministerial al apelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 316/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 din 4 aprilie 2007, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 1
(1) Consiliul interministerial al apelor, denumit în continuare Consiliul, este organism consultativ, fără personalitate juridică şi funcţionează pe lângă autoritatea publică centrală din domeniul apelor."
2.La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 2
(1) Consiliul este format din preşedinte, 18 membri titulari şi 18 membri supleanţi, reprezentanţi cu funcţie de demnitate publică şi/sau conducere, având următoarea componenţă instituţională:
a) preşedinte - conducătorul autorităţii publice centrale din domeniul apelor;
b) secretarul pentru inundaţii - secretarul de stat pentru ape din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor;
c) un reprezentant al Ministerului Fondurilor Europene;
d) un reprezentant al Ministerului Economiei;
e) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
f) un reprezentant al Ministerului Transporturilor;
g) un reprezentant al Ministerului Sănătăţii;
h) un reprezentant al Ministerului Afacerilor Interne;
i) un reprezentant al Ministerului Educaţiei Naţionale;
j) un reprezentant al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice;
k) un reprezentant al Departamentului pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine;
l) un reprezentant al Administraţiei Naţionale «Apele Române»;
m) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
n) un reprezentant al Administraţiei Fondului pentru Mediu;
o) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
p) un reprezentant al Regiei Naţionale a Pădurilor - ROMSILVA;
q) un reprezentant al Agenţiei Naţionale de îmbunătăţiri Funciare;
r) un reprezentant al Societăţii de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale «Hidroelectrica» - S.A."
3.La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţiile în care conducătorul autorităţii publice centrale din domeniul apelor se află în imposibilitatea de a-şi exercita funcţia de preşedinte al Consiliului, acesta deleagă responsabilităţile şi atribuţiile sale secretarului pentru inundaţii."
4.Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 4
Consiliul coordonează şi avizează politicile şi strategiile din domeniul gospodăririi resurselor de apă şi managementului riscului la inundaţii, pentru realizarea unei abordări integrate şi durabile."
5.Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 5
Consiliul are următoarele atribuţii:
a) coordonează elaborarea şi urmăreşte implementarea programelor de realizare a infrastructurii pentru apa potabilă, pentru apa uzată şi pentru protecţia împotriva inundaţiilor, în conformitate cu angajamentele asumate de România în cadrul Strategiei Uniunii Europene pentru regiunea Dunării şi în cadrul procesului de integrare europeană;
b) urmăreşte implementarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 80/2011 pentru aprobarea Planului naţional de management aferent porţiunii din bazinul hidrografic internaţional al fluviului Dunărea care este cuprinsă în teritoriul României, precum şi a master planurilor elaborate în cadrul Programului operaţional sectorial de mediu, corelate cu prevederile Legii nr. 171/1997 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a II-a Apa, cu modificările ulterioare;
c) stabileşte priorităţile în domeniul gospodăririi resurselor de apă şi protecţiei împotriva inundaţiilor şi face propuneri în vederea alocării şi mobilizării resurselor financiare disponibile pentru realizarea priorităţilor stabilite;
d) avizează planurile de acţiune pentru gospodărirea resurselor de apă şi pentru protecţia împotriva inundaţiilor, urmăreşte realizarea acestora, asigură colaborarea şi facilitează schimbul de informaţii între instituţii în procesul de implementare a directivelor europene din domeniul apelor şi managementului riscului la inundaţii;
e) urmăreşte asigurarea compatibilităţii şi coerenţei diferitelor programe şi acţiuni guvernamentale în materie de dezvoltare, restructurare şi reformă cu obiectivele gospodăririi durabile a resurselor de apă şi managementului riscului la inundaţii;
f) raportează şi ţine legătura cu Comitetul directorilor din domeniul apelor al Comisiei Europene şi cu Grupul de experţi în gospodărirea apelor al Comisiei internaţionale pentru protecţia fluviului Dunărea, pentru implementarea unitară a Directivei 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei şi a Directivei 2007/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind evaluarea şi gestionarea riscurilor de inundaţii;
g) avizează programele şi planurile în vederea asigurării corelării şi integrării elementelor de strategie din domeniul gospodăririi resurselor de apă şi managementului riscului la inundaţii cu/în politicile şi strategiile sectoriale la nivel naţional şi urmăreşte modul efectiv de aplicare a acestora;
h) face propuneri şi urmăreşte activitatea comitetelor de bazin în legătură cu gospodărirea integrată a resurselor de apă şi implementarea Strategiei naţionale de management al riscului la inundaţii în bazinul respectiv;
i) analizează acţiunile de colaborare cu statele vecine în probleme de protecţie şi utilizare durabilă a apelor de frontieră, precum şi de management al riscului la inundaţii, în vederea corelării acestora, şi face propuneri pentru îmbunătăţirea colaborării;
j) urmăreşte respectarea şi aplicarea legislaţiei în vigoare referitoare la informarea şi consultarea publicului în problemele de gospodărire a resurselor de apă şi protecţie împotriva inundaţiilor;
k) coordonează activităţile legate de implementarea Coridorului verde al Dunării Inferioare şi de redimensionarea economică şi ecologică a luncii Dunării pe sectorul românesc;
l) urmăreşte stadiul implementării Strategiei naţionale de management al riscului la inundaţii pe termen mediu şi lung."
6.La articolul 6, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) Pentru soluţionarea problemelor dezbătute în cadrul şedinţelor Consiliului, precum şi a unor lucrări cu caracter tehnic privind gospodărirea resurselor de apă şi protecţia împotriva inundaţiilor, se înfiinţează un comitet tehnic, a cărui structură, componenţă şi atribuţii se stabilesc prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor. Comitetul tehnic funcţionează în coordonarea Consiliului."
7.La articolul 7, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 7
(1) În vederea realizării atribuţiilor prevăzute la art. 5, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care dezvoltă programe şi proiecte în domeniul gospodăririi resurselor de apă şi managementului riscului la inundaţii au obligaţia transmiterii informaţiilor asupra stadiului implementării acestor programe şi proiecte către Secretariatul tehnic permanent al Consiliului cel puţin o dată la 6 luni.
....................
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se furnizează Consiliului, în mod direct, de către autorităţile administraţiei publice centrale şi, prin intermediul administraţiilor bazinale de apă, de către autorităţile administraţiei publice locale."
8.Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 8
(1) Pentru desfăşurarea activităţii curente, Consiliul are un secretariat tehnic permanent şi un secretar pentru inundaţii.
(2) Secretarul pentru inundaţii este secretarul de stat pentru ape din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
(3) Secretariatul tehnic permanent al Consiliului este condus de secretarul pentru inundaţii şi este format din 4 membri, specialişti din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, numiţi prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Membrii Consiliului au obligaţia de a sprijini Secretariatul tehnic permanent şi pe secretarul pentru inundaţii în îndeplinirea atribuţiilor lor."
9.La articolul 9, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Secretarul pentru inundaţii are următoarele atribuţii principate:
a) asigură urmărirea realizării planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de management al riscului la inundaţii;
b) asigură urmărirea realizării planurilor de management al riscului la inundaţii;
c) asigură urmărirea realizării planurilor de amenajare a bazinelor hidrografice din cadrul schemelor directoare."
Art. II
Hotărârea Guvernului nr. 316/2007 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Consiliului interministerial al apelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 din 4 aprilie 2007, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Ministrul mediului şi schimbărilor climatice,

Rovana Plumb

Ministrul delegat pentru ape, păduri şi piscicultura,

Lucia Ana Varga

p. Viceprim-ministru,

ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice,

Shhaideh Sevil,

secretar de stat

Viceprim-ministru,

ministrul finanţelor publice,

Daniel Chiţoiu

Ministrul afacerilor interne,

Radu Stroe

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură

de interes naţional şi investiţii străine,

Dan-Coman Şova

Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Daniel Constantin

Ministrul economiei,

Andrei Dominic Gerea

Ministrul sănătăţii,

Gheorghe-Eugen Nicolăescu

Ministrul transporturilor,

Ramona-Nicole Mănescu

p. Ministrul educaţiei naţionale,

Gigel Paraschiv,

secretar de stat

Ministrul fondurilor europene,

Eugen Orlando Teodorovici

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 40 din data de 17 ianuarie 2014