ORDIN nr. 2166 din 29 noiembrie 2012 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 769/2010
În temeiul art. III din Legea nr. 144/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite prezentul ordin.
Art. I
Normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 769/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 1 octombrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 4
(1) Emiterea rovinietei, gestiunea informaţiilor şi controlul valabilităţii acesteia se realizează prin intermediul sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei, denumit în continuare SIEGMCR."
2.La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) SIEGMCR, deţinut în condiţiile legii de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. (CNADNR- S.A.), permite emiterea rovinietei prin intermediul:
a) unor terminale conectate la SIEGMCR;
b) unor aplicaţii informatice, cu drept de acces la SIEGMCR;
c) unui portal securizat web, dedicat;
d) serviciului de mesaje scurte - SMS, cu drept de acces la SIEGMCR."
3.La articolul 4, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Fac excepţie de la condiţia prevăzută la alin. (4) lit. b) distribuitorii care au în structură puncte de lucru declarate potrivit prevederilor legale situate la mai mult de 30 km de cel mai apropiat punct autorizat, în zona punctelor de trecere a frontierei, în oraşe sau municipii şi cei care emit prin intermediul serviciului de mesaje scurte."
4.La articolul 4, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Distribuitorii prevăzuţi la alin. (3) lit. b), cu excepţia celor care emit prin intermediul serviciului de mesaje scurte, vor beneficia de un comision din tariful de utilizare încasat. Sumele încasate de către aceştia ca tarif de utilizare sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu pot fi depăşite prin aplicarea unor comisioane suplimentare."
5.La articolul 4, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:
"(61) Încasarea de către distribuitori, ca tarif de utilizare, a unor sume care depăşesc sumele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau perceperea de către aceştia a unor comisioane suplimentare conduce la rezilierea imediată şi unilaterală de către CNADNR - S.A. a convenţiei încheiate, fără posibilitatea de încheiere a unei alte convenţii, în cazul emiterii rovinietei prin intermediul serviciului de mesaje scurte-SMS, cu drept de acces la SIEGMCR, potrivit alin. (2) lit. d), nu este considerat comision suplimentar costul generat de utilizarea serviciului de mesaje scurte."
6.La articolul 4, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
"(9) CNADNR - S.A. va analiza anual rezultatele activităţii de încasare a tarifului de utilizare şi de emitere a rovinietelor de către distribuitori, în vederea prelungirii sau rezilierii convenţiilor încheiate şi a suspendării activităţii de distribuţie în unele dintre punctele de lucru ale acestora, după caz."
7.Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 5
(1) La achitarea tarifului de utilizare la punctele de lucru ale distribuitorilor prin intermediul terminalelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a) sau prin aplicaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b), aceştia vor elibera utilizatorului:
a) documentul fiscal care atestă plata sumelor încasate;
b) pentru fiecare vehicul în parte, un document care conţine următoarele informaţii, ce vor fi înregistrate în baza de date a SIEGMCR:
(i)numele distribuitorului şi datele de identificare ale punctului de lucru care a emis rovinieta;
(ii)data şi ora emiterii rovinietei;
(iii)seria rovinietei şi seria unică a tranzacţiei;
(iv)numărul de înmatriculare al vehiculului;
(v)numărul de identificare al vehiculului, în cazul achitării tarifului pentru:
i.perioada de utilizare mai mare sau egală cu 90 de zile, în cazul utilizatorilor străini;
ii.orice perioadă de utilizare dintre cele prevăzute la art. 3 alin. (1), în cazul utilizatorilor români, astfel cum acesta este identificat şi furnizat în mod automat din baza de date a Ministerului Administraţiei şi Internelor - Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare vehicule;
(vi)tipul vehiculului, conform clasificării prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
(vii)anul, luna, ziua şi ora de la care este valabilă rovinieta;
(viii)anul, luna, ziua expirării valabilităţii rovinietei, conform perioadei de valabilitate solicitate de utilizator;
(ix)nivelul tarifului în euro;
(x)nivelul tarifului în lei;
(xi)cursul de schimb euro/leu.
(2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. b) pct. (v) subpct. ii, dacă din motive tehnice numărul de identificare nu poate fi identificat şi furnizat în mod automat din baza de date a Ministerului Administraţiei şi Internelor - Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare vehicule, acesta se înscrie în baza de date numai în cazul achitării tarifului de utilizare pentru perioade mai mari sau egale cu 90 de zile, manual, de către personalul distribuitorului.
(3) Documentul prevăzut la alin. (1) lit. b) va fi eliberat în două exemplare identice şi va fi înregistrat automat în baza de date a SIEGMCR, din care:
a) primul exemplar, denumit copie partener, va fi semnat de către solicitant, semnătură prin care acesta va certifica conformitatea datelor înscrise în document şi în baza de date a SIEGMCR cu cele solicitate, exemplar ce va rămâne la distribuitor;
b) al doilea exemplar, denumit copie client, va fi ştampilat de către distribuitor şi va fi înmânat solicitantului, exemplar ce va rămâne la acesta.
(4) Solicitantul furnizează datele prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. (iv) şi, după caz, cele prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. (v) conform celor înscrise în certificatul de înmatriculare şi stabileşte tipul vehiculului prevăzut la alin. (1) lit. b) pct. (vi).
(5) La emiterea rovinietei prin intermediul portalului securizat web, dedicat, va fi eliberat în format electronic un document ce conţine datele prevăzute la alin. (1) lit. b), conform datelor introduse de solicitant, document ce poate fi tipărit de către acesta.
(6) Achitarea tarifului de utilizare în cazul emiterii rovinietei prin intermediul portalului securizat web se poate realiza prin transfer bancar cu ordin de plată sau numerar la bancă, precum şi prin intermediul serviciilor de plată electronică, puse la dispoziţie de CNADNR - S.A.
(7) Valabilitatea rovinietei în cazul emiterii rovinietei prin intermediul portalului prevăzut la alin. (6) este condiţionată de confirmarea de către bancă a creditării de către utilizator a contului CNADNR - S.A. cu suma datorată.
(8) La achitarea tarifului de utilizare prin intermediul SMS, solicitantul:
a) va transmite la numărul de telefon alocat, prin mesaj text, numărul de înmatriculare al vehiculului şi tipul acestuia, conform clasificării prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
b) va primi un mesaj text, prin care va fi informat că rovinieta va fi emisă pentru datele furnizate, prevăzute la lit. a);
c) va confirma emiterea rovinietei prin transmiterea unui mesaj text;
d) va primi un mesaj text de confirmare a emiterii rovinietei, care va conţine următoarele informaţii ce vor fi înregistrate în baza de date a SIEGMCR:
(i)seria rovinietei şi seria unică a tranzacţiei;
(ii)numărul de înmatriculare al vehiculului;
(iii)numărul de identificare al vehiculului, astfel cum acesta este identificat şi furnizat în mod automat din baza de date a Ministerului Administraţiei şi Internelor - Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare vehicule;
(iv)tipul vehiculului, conform clasificării prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
(v)anul, luna, ziua şi ora de la care este valabilă rovinieta;
(vi)anul, luna, ziua expirării valabilităţii rovinietei.
(9) Prin intermediul SMS, tariful de utilizare se achită numai pentru utilizatorii români, în funcţie de tipul vehiculului şi doar pentru perioada minimă de utilizare, data şi ora de început a valabilităţii rovinietei fiind data şi ora confirmării de către distribuitor a emiterii acesteia.
(10) Dacă în documentul prevăzut la alin. (1) lit. b) a fost înscris de către personalul distribuitorului un număr de înmatriculare eronat, utilizatorul poate solicita la acelaşi punct de lucru al acestuia, în termen de maximum 60 de minute din momentul emiterii rovinietei, efectuarea corecţiei numărului de înmatriculare în baza de date.
(11) În cazul prevăzut la alin. (10), distribuitorul:
a) va efectua corecţia numărului de înmatriculare în baza de date;
b) va elibera, în condiţiile prevăzute la alin. (3), un nou document care va conţine datele prevăzute la alin. (1) lit. b), conform numărului de înmatriculare corect;
c) va păstra, în cadrul aceluiaşi punct de lucru, pe termen de un an de la data expirării valabilităţii rovinietei, următoarele documente ce trebuie puse la dispoziţia CNADNR - S.A., la solicitarea acesteia:
(i)originalul copiei client şi al copiei partener, emise pentru numărul de înmatriculare eronat;
(ii)o copie a certificatului de înmatriculare sau a cărţii de identitate a vehiculului, din care să reiasă numărul de înmatriculare corect;
(iii)originalul copiei partener a documentului emis pentru numărul de înmatriculare corect.
(12) În situaţia emiterii rovinietei pentru un număr de înmatriculare eronat, în cazul în care nu a fost solicitată şi efectuată corecţia numărului de înmatriculare în termenul prevăzut la alin. (10), utilizatorul poate solicita CNADNR - S.A. corecţia numărului de înmatriculare în baza de date.
(13) Solicitarea prevăzută la alin. (12) se transmite în original la CNADNR - S.A., conform formularului-tip care se regăseşte pe pagina web a acesteia, împreună cu:
a) o copie a documentului copie client emis pentru numărul de înmatriculare eronat;
b) o copie a certificatului de înmatriculare sau a cărţii de identitate a vehiculului, din care să reiasă numărul de înmatriculare corect;
c) o copie a documentului de plată.
(14) Pe baza documentelor prevăzute la alin. (13), CNADNR - S.A. va efectua corecţia numărului de înmatriculare dacă este îndeplinită una din următoarele condiţii:
a) numărul de identificare al vehiculului, înscris în documentul copie client, corespunde cu cel înscris în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului, transmisă de utilizator;
b) în documentul eliberat de distribuitor, în cazul utilizatorilor români, nu este înscris numărul de identificare al vehiculului, iar conform înregistrărilor din baza de date a Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare vehicule numărul de înmatriculare înscris în document, la data eliberării rovinietei, nu era alocat unui vehicul;
c) în documentul eliberat de distribuitor, în cazul utilizatorilor străini, numărul de înmatriculare înscris prezintă o eroare de maximum două caractere şi numărul de identificare al vehiculului nu este înscris;
d) rovinieta a fost emisă pentru numărul de înmatriculare al unui vehicul pentru care nu este obligatorie achitarea tarifului de utilizare.
(15) Solicitarea se verifică în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării la CNADNR - S.A. şi, dacă aceasta este justificată, se efectuează corecţia.
(16) În cazul prevăzut la alin. (12) utilizatorii nu pot considera rovinieta valabilă pentru numărul de înmatriculare corect până la confirmarea, în scris, de către CNADNR - S.A. a efectuării corecţiei în baza de date.
(17) În cazul prevăzut la alin. (12) utilizatorii vor fi informaţi, în scris, de către CNADNR - S.A. cu privire la modalitatea de soluţionare a cererii, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia la CNADNR - S.A."
8.La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 9
(1) În cazul schimbării numărului de înmatriculare al vehiculului pentru care a fost achitat tariful de utilizare, rovinieta îşi menţine valabilitatea numai în condiţiile în care la emiterea rovinietei numărul de identificare al vehiculului a fost înscris corect. În orice altă situaţie utilizatorul va solicita CNADNR - S.A., în scris, efectuarea modificării numărului de înmatriculare în baza de date a SIEGMCR."
9.La articolul 9, alineatul (4) se abrogă.
10.Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 11
(1) Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează cu ajutorul mijloacelor tehnice, parte a SIEGMCR.
(2) Mijloacele tehnice prevăzute la alin. (1) pot fi:
a) terminale de interogare a bazei de date a SIEGMCR privind achitarea corespunzătoare a tarifului de utilizare pentru vehiculul verificat;
b) dispozitive amplasate pe reţeaua de drumuri naţionale din România, respectiv sisteme de camere video, care pot fi fixe sau mobile şi care au rolul de a identifica, în regim static ori dinamic, numărul de înmatriculare al vehiculului, în vederea interogării bazei de date a SIEGMCR cu privire la achitarea corespunzătoare a tarifului de utilizare pentru vehiculul verificat.
(3) În cazul utilizatorilor români, dacă se constată, prin intermediul mijloacelor tehnice prevăzute la alin. (2) lit. b), lipsa rovinietei valabile pentru vehiculul verificat, în baza datelor privind utilizatorul acestuia furnizate de Ministerul Administraţiei şi Internelor - Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare vehicule, personalul abilitat aplică sancţiunea şi încheie procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
(4) În cazul prevăzut la alin. (3), datele furnizate sunt:
a) în cazul utilizatorilor persoane fizice:
(i)numele şi prenumele;
(ii)datele personale din actul de identitate, inclusiv codul numeric personal;
b) în cazul utilizatorilor persoane juridice:
(i)denumirea;
(ii)sediul;
(iii)codul de înregistrare fiscală;
(iv)numărul de ordine la registrul comerţului.
(5) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei prevăzut la alin. (3) se încheie ulterior, în lipsa contravenientului.
(6) În cazul utilizatorilor români sau străini, dacă se constată, prin intermediul mijloacelor tehnice prevăzute la alin. (2) lit. a), lipsa rovinietei valabile pentru vehiculul verificat, personalul abilitat aplică sancţiunea şi încheie procesul-verbal de constatare a contravenţiei după identificarea contravenientului utilizator român sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini.
(7) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei, încheiat conform alin. (3) sau (6), se întocmeşte şi se comunică contravenientului în termen de 30 de zile de la data constatării contravenţiei, interval în care nu se pot încheia alte procese - verbale de constatare a contravenţiei pentru încălcarea prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) În situaţia în care prin terminalele de interogare prevăzute la alin. (2) lit. a) nu se poate interoga baza de date a SIEGMCR cu privire la achitarea corespunzătoare a tarifului de utilizare pentru un anumit vehicul, agentul constatator va realiza o fotografie a vehiculului şi va întocmi un proces-verbal de constatare în care va menţiona locul, data, ora efectuării controlului, numărul de înmatriculare al vehiculului şi imposibilitatea tehnică de interogare a bazei de date, proces - verbal ce va fi înaintat spre semnare şi conducătorului auto al vehiculului.
(9) În cazul prevăzut la alin. (8), la reluarea conexiunii cu baza de date, în cazul în care vehiculul nu deţinea rovinieta valabilă la data efectuării controlului, agentul constatator va întocmi procesul-verbal de constatare a contravenţiei, prin care va aplica sancţiunea."
11.Articolul 12 se abrogă.
12.Articolul 13 se abrogă.
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Septimiu Buzaşu,

secretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 805 din data de 29 noiembrie 2012