ACORD interprofesional din 14 mai 2014 pentru sfecla de zahăr - recolta anului de comercializare 2014/2015
CAPITOLUL I:
Membrii semnatari ai prezentului acord interprofesional, şi anume:
- Federaţia Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr din România, denumită în continuare FCSZR;
- Asociaţia Producătorilor de Zahăr din Sfeclă de Zahăr din România;
- Asociaţia Patronatul Zahărului din România,
au încheiat prezentul acord interprofesional, denumit în continuare AIP, privind contractarea, producerea, transportul, recepţia şi plata sfeclei de zahăr din recolta anului de comercializare 2014/2015, destinată industrializării.
AIP a luat în considerare toate regulamentele şi prevederile europene recente în domeniu şi, îndeosebi, Regulamentul (CE) nr. 318/2006 al Consiliului din 20 februarie 2006 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul zahărului, Regulamentul (CE) nr. 967/2006 al Comisiei din 29 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 318/2006 al Consiliului privind producţia peste cotă în sectorul zahărului, a Regulamentului (CE) nr. 952/2006 al Comisiei din 29 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 318/2006 al Consiliului în ceea ce priveşte gestionarea pieţei interne a zahărului şi regimul cotelor, a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole ("Regulamentul unic OCP"), a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune, a Regulamentului (UE) nr. 1.370/2013 privind măsuri pentru stabilirea anumitor ajutoare şi restituţii în legătură cu organizarea comună a pieţelor produselor agricole.
CAPITOLUL II:
Art. 1: Obiectivele şi durata AIP
1.1.AIP îşi propune să reglementeze de o manieră unitară, la nivel naţional, relaţiile dintre parteneri (cultivatori de sfeclă de zahăr, respectiv societăţi comerciale producătoare de zahăr).
1.2.AIP îşi propune să asigure contractul de bază privind producerea, cumpărarea, livrarea şi plata sfeclei de zahăr, precum şi clauzele generale ale acestuia, respectând interesele generale ale partenerilor din filiera zahărului.
1.3.AIP îşi propune să asigure cadrul general de funcţionare şi dezvoltare a industriei zahărului din România şi integrarea acestuia în structurile europene.
1.4.AIP îşi propune să asigure durabilitatea sectorului agroindustrial al filierei zahărului, contribuind la creşterea producţiei naţionale de zahăr la un nivel care să pună în valoare potenţialul culturii de sfeclă de zahăr din România şi să satisfacă necesarul naţional de consum.
1.5.AIP este valabil pentru campania de sfeclă de zahăr din anul de comercializare 2014/2015, clauzele generale putând fi modificate prin negocieri între membrii semnatari.
1.6.Respectarea clauzelor AIP este obligatorie pentru toţi membrii afiliaţi structurilor profesionale semnatare.
1.7.AIP este aprobat anual de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, şi este pus în aplicare prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
1.8.Definiţii:
- zahăr căruia i se aplică o cotă sau zahăr în cotă - cantitatea de zahăr produsă pentru un anumit an de comercializare în limita cotei întreprinderii în cauză;
- sfeclă de zahăr căreia i se aplică o cotă - cantităţile de sfeclă de zahăr procesate pentru a obţine zahăr căruia i se aplică o cotă;
- zahăr excedentar sau zahăr în afara cotei - cantitatea de zahăr produsă într-un an de comercializare care depăşeşte producţia de zahăr căruia i se aplică o cotă, care se obţine peste cota de producţie alocată (zahăr în cotă). Regimul zahărului în afara cotei poate fi reglementat de Uniunea Europeană anual, în funcţie de cerinţele pieţei interne. Cantităţile de zahăr produse în afara cotei într-un an de comercializare pot fi transferate (carry forward) în anul de comercializare următor, decizia aparţinând exclusiv societăţilor comerciale producătoare de zahăr. Cantităţile de zahăr astfel transferate vor fi considerate ca fiind primele cantităţi de zahăr din cotă procesate din cadrul cotei anului următor;
- sfeclă de zahăr în afara cotei - toate cantităţile de sfeclă de zahăr procesate pentru a obţine zahăr în afara cotei;
- zahăr industrial - cantitatea de zahăr, peste cantităţile de zahăr din sfeclă de zahăr în cotă, care este destinată utilizării în anumite industrii, precum cea producătoare de bioetanol, de rom, pentru anumite produse farmaceutice, drojdie, rinse appelstroop şi altele, conform anexei la Regulamentul (CE) nr. 967/2006 şi art. 140 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
- surplus de zahăr - cantitatea de zahăr atribuită unui anumit an de comercializare, suplimentar zahărului în cotă şi zahărului industrial;
- an de comercializare - perioada începând cu data de 1 octombrie şi sfârşind cu data de 30 septembrie ale anului calendaristic următor. Anul de comercializare începe la data de 1 octombrie 2014 şi se termină la data de 30 septembrie 2015;
- societate comercială producătoare de zahăr - o organizaţie economică independentă şi constituită legal care operează, pe răspunderea sa, una sau mai multe fabrici de zahăr. Societăţile comerciale producătoare de zahăr trebuie să fie agreate de către statul membru pe baza capabilităţii profesionale dovedite de a produce zahăr şi a conformării acestora cu cerinţele privind furnizarea de informaţii specifice şi acceptarea verificării acestora.
Art. 2: Clauze generale
2.1.Părţile au căzut de acord ca pentru recolta anului de comercializare 2014/2015 să colaboreze în vederea obţinerii unei cantităţi de zahăr alb din sfeclă de zahăr care să acopere cota naţională (104.698 tone de zahăr alb) şi eventualele cantităţi de zahăr din afara cotei, ca urmare a angajamentelor implicite şi explicite legate de producerea cotei de producţie de zahăr din sfeclă de zahăr asumate de societăţile comerciale producătoare de zahăr şi de MADR.
2.2.În funcţie de cotele de producţie alocate, societăţile comerciale producătoare de zahăr vor determina cantitatea minimă dezirabilă de sfeclă de zahăr şi suprafaţa necesară a fi contractată, pe care le vor comunica asociaţiilor de cultivatori de sfeclă de zahăr din zona de aprovizionare, până la începerea campaniei de contractare a sfeclei de zahăr.
2.3.Între cultivator şi societăţile comerciale producătoare de zahăr va fi întocmit un contract de producere, cumpărare, livrare şi plată a rădăcinilor de sfeclă de zahăr, denumit în continuare CPCLP, al cărui model este cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul AIP, recunoscut de către MADR prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale ca instrument legal pentru aplicarea schemelor de sprijin pentru agricultori pentru recolta anului de comercializare 2014/2015.
2.4.CPCLP se vor încheia până la data de 30 mai 2014. Atât societăţile comerciale producătoare de zahăr, cât şi asociaţiile producătorilor de sfeclă de zahăr vor colabora pentru informarea fermierilor asupra modului de completare a documentaţiei privind subvenţiile şi ajutoarele de stat pentru cultura sfeclei de zahăr.
2.5.CPCLP este semnat de cultivator şi societatea comercială producătoare de zahăr şi este obligatoriu în toate atributele sale pentru aceştia.
2.6.CPCLP este documentul în care se stabilesc clauze contractuale speciale privind relaţia dintre un cultivator definit şi societatea comercială producătoare de zahăr cu care acesta a încheiat angajamentul şi este vizat de Asociaţia Cultivatorilor de Sfeclă.
2.7.Clauzele CPCLP nu pot anula clauzele generale ale AIP, care îl însoţesc de drept pe toată perioada valabilităţii lui.
2.8.Partenerii CPCLP pot denunţa în caz de litigiu doar clauzele derivate din acesta, nu şi clauzele AIP.
2.9.Pentru a beneficia de plata naţională directă complementară, decuplată de producţie, CPCLP se vizează de reprezentantul direcţiei pentru agricultură judeţene (DAJ) pe a cărei rază teritorială se află terenul cultivat cu sfeclă de zahăr, numai dacă, pe baza verificărilor efectuate în luna iulie sau august, se constată respectarea condiţiilor agrotehnice, suprafaţa existentă în contract şi asigurarea unei densităţi medii conforme reglementărilor legale; lipsa vizei pe contract determină neeligibilitatea la plata naţională pentru sfecla de zahăr şi plata separată pentru zahăr.
2.10.Verificarea culturii se face de către o comisie formată din reprezentanţi ai asociaţiilor cultivatorilor de sfeclă de zahăr, fabricii de zahăr şi DAJ şi se consemnează în procesul-verbal de verificare a culturii, care se păstrează la DAJ; eventualele contestaţii la verificarea şi avizarea/neavizarea CPCLP se soluţionează de către consilierii cu atribuţii de inspecţie de stat din cadrul MADR.
2.11.Cultivatorii de sfeclă vor înregistra CPCLP la direcţia pentru agricultură judeţeană, iar o copie a contractului vizat de reprezentantul DAJ, în urma verificării culturii, se va depune la centrul judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, până la data de 1 octombrie 2014.
2.12.În vederea actualizării bazei de date privind înregistrarea şi avizarea CPCLP pentru anul comercial 2014/2015, direcţiile pentru agricultură judeţene şi societăţile comerciale producătoare de zahăr vor transmite MADR - Direcţia generală politici agricole şi strategii lista CPCLP avizate în conformitate cu pct. 2.9, precum şi a celor care nu îndeplinesc condiţiile de la articolul menţionat.
Art. 3: Modul de aplicare a AIP
3.1.AIP reprezintă voinţa partenerilor asociaţi în structuri profesionale reprezentative, clauzele acestuia fiind obligatorii din momentul semnării lui.
3.2.AIP poate fi modificat anual prin negocieri între partenerii semnatari, în perioada desemnată la art. 1 pct. 1.5, în cazul în care intervin modificări în legislaţie sau în piaţă.
3.3.Partenerii vor supraveghea aplicarea AIP în toate cazurile în care unul sau mai mulţi membri ai structurii profesionale reprezentative sunt implicaţi într-o activitate contractuală derivată din acesta şi pasibilă de atingerea de o manieră păgubitoare a uneia dintre părţi.
3.4.CPCLP poate cuprinde clauze complementare specifice, care au caracter limitat între partenerii semnatari, care nu anulează stipulaţiile AIP, nici în litera şi nici în spiritul lor, şi care nu modifică convenţia de bază privind respectarea intereselor generale ale partenerilor.
3.5.Clauzele speciale ale CPCLP sunt negociate între cei 2 parteneri şi pot fi modificate de către aceştia prin acte adiţionale, pentru clauzele care nu afectează parametrii de producţie; clauzele speciale ale CPCLP nu pot fi extinse asupra AIP aferent campaniei din care acesta a fost derivat.
Art. 4: Forţa majoră
În caz de forţă majoră, AIP încetează parţial sau total să producă efecte. Forţa majoră poate fi invocată de către oricare dintre părţi, justificată prin documente constatatoare emise de autorităţile competente, şi se răsfrânge şi asupra CPCLP.
Art. 5: Concilierea şi arbitrajul
Litigiile referitoare la aplicarea AIP şi a CPCLP se supun reglementărilor în vigoare relative la conciliere şi arbitraj. Părţile convin ca litigiile să fie soluţionate pe cale amiabilă şi să se adreseze instanţei numai după epuizarea procedurilor de conciliere.
Art. 6: Cotizaţiile profesionale şi interprofesionale
6.1.Părţile semnatare ale AIP au convenit asupra necesităţii ca societăţile comerciale producătoare de zahăr să opereze în numele cultivatorilor de sfeclă de zahăr la prelevarea cotizaţiei profesionale în cuantum de 0,8 lei/tona de sfeclă de zahăr predată neto de plată. Această prevedere va fi inclusă în mod obligatoriu în CPCLP al fiecărei societăţi comerciale producătoare de zahăr. Suma încasată va fi virată astfel: 39% către FCSZR, 2% către Organizaţia Interprofesională Naţională Zahărul din România şi 59% către asociaţiile cultivatorilor din zona fiecărei societăţi comerciale producătoare de zahăr. Sumele încasate vor fi incluse în bugetul de venituri şi cheltuieli al fiecărei organizaţii.
6.2.Plata cotizaţiilor se face până la sfârşitul campaniei de recoltare, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2014. În cazurile în care recoltarea sfeclei de zahăr sau predarea la societatea comercială producătoare de zahăr se prelungeşte după această dată, termenul-limită se poate prelungi, dar nu mai târziu de 15 februarie 2015.
6.3.Calcularea cotizaţiilor se face la tona neto de plată livrată de către cultivator societăţii comerciale producătoare de zahăr şi recepţionată prin aplicarea baremului de echivalenţă, atât pentru sfecla de zahăr din cotă, cât şi pentru cantitatea din afara cotei.
Art. 7: Producerea/Cultivarea sfeclei de zahăr
7.1.CPCLP vor specifica atât suprafaţa cultivată, cât şi producţia netă de sfeclă de zahăr scontată a se obţine, separat din cotă şi din afara cotei de producţie. Contractanţii de sfeclă de zahăr, asociaţi sau neasociaţi în structuri profesionale sau interprofesionale, şi societăţile comerciale producătoare de zahăr pot să asigure (contra cost):
- sămânţa de sfeclă de zahăr necesară înfiinţării culturii, pentru suprafaţa contractată, direct sau prin societăţi comerciale specializate;
- serviciile de îndrumare tehnologică a cultivatorilor, indiferent de suprafaţa/cantitatea contractată.
7.2.Sămânţa de sfeclă de zahăr asigurată de către societatea comercială producătoare de zahăr va fi pusă la dispoziţia cultivatorului şi va fi tratată standard cu insecticide şi fungicide.
7.3.Cultivatorii se obligă să respecte tehnologia recomandată de societatea comercială producătoare de zahăr şi să permită accesul reprezentanţilor acesteia pentru a executa monitorizarea evoluţiei culturii, obligându-se să execute lucrările tehnologice solicitate de aceştia la termenele stabilite.
7.4.Periodic, de la începerea contractării şi până la terminarea recoltării şi prelucrării sfeclei de zahăr, societăţile comerciale producătoare de zahăr se obligă să transmită MADR, APIA şi FCSZR datele statistice specifice. Ca un minim de informaţii necesar, fiecare societate comercială producătoare de zahăr are obligaţia transmiterii de date privind suprafaţa cultivată, cantităţile de zahăr din sfeclă de zahăr din cotă şi din afara cotei pentru care s-au încheiat contracte de livrare, conţinutul de zahăr stipulat şi estimat, precum şi randamentul preconizat. La sfârşitul campaniei, datele din bilanţ vor cuprinde şi nr. de contracte, cantitatea de sfeclă în cotă şi în afara cotei, preţul mediu de achiziţie la nivel naţional. Părţile se obligă să furnizeze autorităţilor competente şi alte informaţii pe care acestea le consideră necesare.
Art. 8: Recoltarea sfeclei de zahăr
8.1.Recoltarea sfeclei de zahăr se face din iniţiativa societăţii comerciale producătoare de zahăr, care va notifica cultivatorii.
8.2.Cultivatorii se obligă să respecte datele de începere a recoltării şi de punere la dispoziţie a sfeclei de zahăr, dacă acestea le-au fost aduse la cunoştinţă, conform graficelor convenite. Societăţile comerciale producătoare de zahăr pot acorda o bonificaţie pentru sfecla de zahăr din cota recoltată timpuriu sau târziu. În funcţie de zona şi de specificul culturii, definiţiile recoltării timpurii şi recoltării târzii se vor stabili bilateral prin CPCLP.
8.3.Societatea comercială producătoare de zahăr poate stabili data-limită a terminării recoltatului şi a recepţiei.
8.4.Depăşirea cu două zile a datei-limită de recepţie poate atrage refuzul societăţii comerciale producătoare de zahăr de a recepţiona sfecla de zahăr, cantităţile aferente decăzând din clauzele AIP şi CPCLP, sub rezerva înţelegerilor particulare ale părţilor semnatare ale CPCLP de extindere a perioadei respective.
Art. 9: Transportul sfeclei de zahăr
9.1.Transportul sfeclei de zahăr de pe câmp la punctele de colectare şi încărcare/bazele de recepţie se efectuează şi se suportă de cultivator, cu mijloacele proprii sau închiriere. Transportul sfeclei de zahăr de la punctele de colectare/bazele de recepţie la societatea comercială producătoare de zahăr se efectuează şi se suportă de către societate în cauză, sub rezerva unor convenţii speciale care respectă normele sau uzanţele locale în vigoare înainte de anul de comercializare precedent.
9.2.CPCLP trebuie să precizeze punctele de colectare/bazele de recepţie; în cazul în care au fost deja stabilite în anii de livrare anteriori, acestea rămân valabile.
Art. 10: Recepţia sfeclei de zahăr
10.1.Partenerii au convenit ca recepţia sfeclei de zahăr din recolta anului de comercializare 2014/2015 să fie efectuată cantitativ şi calitativ, cu respectarea prevederilor regulamentelor europene în vigoare.
10.2.CPCLP va preciza modul în care se face recepţia sfeclei de zahăr atât calitativ, cât şi cantitativ, prin metoda polarimetrică şi eşantionare. Pentru recolta anului de comercializare 2014/2015 sfecla de zahăr de calitate standard trebuie să fie:
- de calitate bună, sănătoasă şi prezentată în condiţii acceptabile de comercializare;
- cu un conţinut de zahăr de 16% la punctul de recepţie.
Art. 11: Preţul sfeclei de zahăr
(1)Sfecla de zahăr din cotă
11.1.Părţile au convenit ca pentru recolta anului de comercializare 2014/2015 preţul minim pentru sfecla de zahăr din cotă, de calitate standard, să fie de 26,29 euro/tonă, în conformitate cu art. 49 din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007, respectiv art. 135 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, în condiţia de livrare ex-loc de recepţie convenit cu procesatorul. La preţul minim garantat se adaugă bonificaţiile stabilite prin CPCLP. Preţul se calculează şi se plăteşte în lei, conform art. 11 lit. (c) din Regulamentul (CE) nr. 1.913/2006 al Comisiei din 20 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a sistemului agromonetar al euro în sectorul agricol şi de modificare a anumitor regulamente; cursul de schimb este cursul mediu al ultimei luni stabilit de Banca Centrală Europeană (BCE) anterior faptului generator.
11.2.Preţul sfeclei de zahăr se poate majora/diminua, în funcţie de conţinutul în zahăr, astfel:
a)pentru fiecare 0,1% conţinut de zaharoză preţul se majorează cu minimum:
(i)0,9% pentru conţinut de zaharoză peste 16%, dar nu mai mult de 18%;
(ii)0,7% pentru conţinut de zaharoză peste 18%, dar nu mai mult de 19%;
(iii)0,5% pentru conţinut de zaharoză peste 19%, dar nu mai mult de 20%;
b)pentru fiecare 0,1% conţinut de zaharoză preţul se diminuează cu maximum:
(i)0,9% pentru conţinut de zaharoză sub 16%, dar nu mai puţin de 15,5%;
(ii)1% pentru conţinut de zaharoză sub 15,5%, dar nu mai puţin de 14,5%.
11.3.Preţul pentru sfecla de zahăr cu un conţinut de zaharoză peste 20% nu trebuie să fie mai mic decât preţul minim ajustat conform pct. 11.2 lit. a) subpct. (iii).
11.4.În completarea datelor de mai sus, pentru sfecla de zahăr cu un conţinut de zaharoză peste 20% şi pentru cea cu conţinut sub 14,5%, CPCLP poate stipula alte procente de creştere/diminuare.
11.5.Preţurile minime sus-menţionate se aplică cantităţilor neto de sfeclă de zahăr predate şi recepţionate de societăţile comerciale producătoare de zahăr, în conformitate cu stipulaţiile CPCLP privind conţinutul de corpuri străine şi de pământ aderent. Se stabileşte ca sfecla de zahăr acceptabilă pentru prelucrare să aibă un conţinut minim de zaharoză de 13,5%. În cazul sfeclei de zahăr cu un conţinut de zaharoză sub pragul minim acceptabil menţionat mai sus, societăţile procesatoare de zahăr au dreptul de a refuza preluarea.
(2)Sfecla de zahăr din afara cotei
11.6.În conformitate cu art. 49 alin. (4) din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007, pentru cantităţile de sfeclă de zahăr care corespund cantităţilor de zahăr industrial sau de zahăr excedentar supuse taxei pe excedent, întreprinderea producătoare de zahăr în cauză ajustează preţul de achiziţie astfel încât să fie cel puţin egal cu preţul minim al sfeclei căreia i se aplică o cotă. Condiţiile de achiziţie sunt stipulate separat în CPCLP şi se negociază între părţile implicate. Societatea comercială producătoare de zahăr are dreptul de a decide dacă şi în ce condiţii acceptă o cantitate de sfeclă de zahăr în afara cotei de producţie, cu respectarea tuturor regulamentelor europene în vigoare. Dacă societatea comercială producătoare de zahăr nu a încheiat CPCLP (până la data-limită menţionată la art. 2 pct. 2.4 pentru întreaga cantitate de sfeclă de zahăr necesară producerii cotei de producţie alocate şi la preţul minim, aceasta este obligată să plătească preţul minim stipulat mai sus pentru întreaga cantitate de sfeclă de zahăr pe care o procesează în anul de comercializare 2014/2015.
11.7.Echivalenţa preţului minim pe tona de sfeclă de zahăr în funcţie de conţinutul de zaharoză determinat la punctul de colectare este prezentată în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul AIP.
11.8.În conformitate cu art. 130 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, în cazul în care zahărul retras de pe piaţă este considerat prima producţie din anul de comercializare următor, se plăteşte cultivatorului de sfeclă preţul minim corespunzător anului de comercializare respectiv.
11.9.În cazul în care zahărul retras este vândut pe piaţa Uniunii Europene înainte de sfârşitul perioadei de retragere, cultivatorilor de sfeclă li se va plăti preţul minim corespunzător anului de comercializare.
11.10.În cazul în care zahărul retras devine zahăr industrial sau este exportat în temeiul angajamentelor Uniunii Europene, cerinţele cu privire la preţul minim nu se aplică.
Art. 12: Plata materiei prime
12.1.Părţile au convenit ca plata materiei prime recepţionate să se facă astfel:
- 40% până la data de 20 decembrie 2014;
- 30% până la data de 31 ianuarie 2015;
- integral până la data de 10 martie 2015.
12.2.Sub rezerva convenţiilor particulare ce răspund regulilor sau obiceiurilor locale valabile înaintea campaniei agricole a anului de comercializare 2014/2015, CPCLP pot deroga de la prevederile pct. 12.1.
12.3.Modalitatea de plată convenită de părţi se negociază între părţi şi se va stipula în CPCLP. Pentru evidenţierea cât mai clară a operaţiunilor de plată şi verificarea lor de către APIA, plăţile se fac obligatoriu prin transferuri bancare.
Art. 13: Alte drepturi ale cultivatorilor
13.1.În privinţa borhotului rezultat în urma procesării sfeclei de zahăr, CPCLP poate prevedea ca:
a)borhotul umed corespunzător prelucrării întregii cantităţi de sfeclă de zahăr livrate către societatea comercială producătoare de zahăr să fie livrat gratuit furnizorilor de sfeclă de zahăr în condiţia de livrare ex-fabrică;
b)numai o parte a borhotului, presat, uscat sau uscat şi amestecat cu melasă, să fie livrată gratuit de societatea comercială producătoare de zahăr furnizorilor de sfeclă de zahăr în condiţia de livrare ex-fabrică;
c)borhotul presat sau uscat să fie livrat gratuit furnizorilor de sfeclă de zahăr în condiţia de livrare ex-fabrică, dar cu plata costurilor de presare sau uscare;
d)societatea comercială producătoare de zahăr să plătească furnizorului de sfeclă de zahăr compensaţii, care să ţină cont de posibilităţile de vânzare a borhotului.
13.2.În cazul în care mai multe prevederi se pot aplica cantităţilor de sfeclă de zahăr livrabile, CPCLP trebuie să menţioneze toate punctele care se pot aplica.
Art. 14: Alocarea cotei de cultivare a sfeclei de zahăr în cotă
14.1.Societăţile comerciale producătoare de zahăr vor încheia contracte de livrare de sfeclă de zahăr în cotă, luând în considerare eficienţa agricolă în ceea ce priveşte costurile de transport şi randamentul culturii sfeclei de zahăr. Având în vedere creşterea competitivităţii în acest sector şi necesitatea de a atinge performanţele agriculturii europene, societăţile comerciale producătoare de zahăr din sfeclă de zahăr, în consultare cu asociaţiile cultivatorilor de sfeclă de zahăr, au posibilitatea de a-şi modifica politica de achiziţie a sfeclei de zahăr după fiecare an de comercializare şi de a reconsidera contractele de livrare a sfeclei de zahăr pentru furnizorii care nu sunt competitivi.
14.2.Cotele de producţie de zahăr şi, implicit, cele de cultivare a sfeclei de zahăr pot suferi modificări de la un an la altul şi, în consecinţă, societăţile comerciale producătoare de zahăr pot să modifice cantităţile de sfeclă de zahăr, în funcţie de modificările de cotă impuse de regulamentele şi legile în vigoare.
14.3.În cazul în care societăţile comerciale producătoare de zahăr din sfeclă de zahăr vor apela la procesarea cotei în afara unităţii producătoare respective, în conformitate cu art. 6 din Regulamentul (CE) nr. 952/2006 al Comisiei, părţile semnatare ale AIP se obligă ca prima opţiune pentru procesare să fie o unitate/unităţile de producţie din România, prin negocieri directe şi numai în cazul refuzului acesteia/acestora, procesarea să se facă în alte ţări ale Uniunii Europene. Acceptul sau refuzul unui contract de procesare se face în maximum 10 zile lucrătoare de la cererea scrisă; lipsa unui răspuns în termenul stabilit va fi considerată refuz, iar MADR va asigura punerea în practică a acestui punct, prin condiţionarea acordului de procesare.
Art. 15: Taxe şi alte obligaţii financiare
15.1.Ambele părţi se obligă să plătească la timp şi în cuantumul cerut taxele sau alte obligaţii financiare care provin din aplicarea politicilor agricole ale Uniunii Europene şi care vor fi stipulate de regulamentele şi de legislaţia românească, cum ar fi taxa de producţie.
15.2.Societăţile comerciale producătoare de zahăr din sfeclă de zahăr pot solicita producătorilor de sfeclă de zahăr să îşi asume până la 50% din taxa pe producţie. CPCLP trebuie să prevadă modul de colectare şi repartizare a acestor obligaţii financiare în conformitate cu prevederile legale şi/sau cu înţelegerea dintre părţi.
-****-
Încheiat astăzi, 14 mai 2014, în 3 exemplare.

Preşedintele Federaţiei Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr din România,

dr. ing. Ioan Gherman

Preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Zahăr din Sfeclă de Zahăr din România,

ing. Ioan Armenean

Preşedintele Asociaţiei Patronatului Zahărului din România,

ing. Emilian Dobrescu

ANEXA nr. 1: CONTRACT de producere, cumpărare, livrare şi plată a rădăcinilor de sfeclă de zahăr
Prezentul contract este încheiat în baza art. 1 pct. 1.2 din Acordul interprofesional pentru sfecla de zahăr - recolta anului de comercializare 2014/2015 (AIP),
între:
Beneficiar: Societatea Comercială ............. - S.A., cu sediul în ..........., str. ............ nr. ......, reprezentată prin ............... (numele, prenumele şi funcţia) şi ............. (numele, prenumele şi funcţia), având contul ........., deschis la ............, înregistrată în registrul comerţului cu nr. ........., şi
Furnizor: ............/Proprietar: ..............., cu sediul/domiciliul în .........., str. ............ nr. ......, telefon/fax ......, reprezentat prin .............. (numele, prenumele şi funcţia) şi .............. (numele, prenumele şi funcţia), având contul ........., deschis la ..........., înregistrat în registrul comerţului la poziţia ......... nr. ......., a intervenit următorul contract, cu valoare de contract bilateral, privind producerea, cumpărarea, livrarea şi plata sfeclei de zahăr.
Preţul se calculează şi se plăteşte în lei; cursul de schimb este cursul mediu al ultimei luni stabilit de Banca Centrală Europeană anterior faptului generator, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1913/2006 al Comisiei din 20 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a sistemului agromonetar al euro în sectorul agricol şi de modificare a anumitor regulamente.
1.Sfecla de zahăr din cotă
Furnizorul se obligă să cultive o suprafaţă de ......... ha cu sfeclă de zahăr, în scopul realizării unei producţii nete de plată de .......... tone, care va fi predată beneficiarului, conform graficului de livrare care va fi comunicat de beneficiar.
Beneficiarul se obligă să cumpere de la furnizor o cantitate de ......... tone rădăcini de sfeclă de zahăr, la un preţ minimum de 26,29 euro/tona de sfeclă de zahăr, în condiţiile calităţii standard (de calitate bună, sănătoasă şi prezentată în condiţii acceptabile de comercializare, cu un conţinut de zahăr de 16% la punctul de recepţie), în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul uni OCP), respectiv art. 135 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului. La preţul minim garantat se adaugă eventualele bonificaţii negociate între părţi. Preţul menţionat mai sus se poate modifica în funcţie de conţinutul de zaharoză la punctul de livrare, conform tabelului de echivalenţă, anexat la prezentul contract. Conţinutul de zahăr minim acceptabil pentru sfecla de zahăr destinată procesării este de 13,5%. Beneficiarul are dreptul să refuze orice cantitate de sfeclă de zahăr livrată având sub conţinutul minim de zahăr menţionat mai sus. Ambele părţi se obligă să plătească la timp şi în cuantumul cerut taxele sau alte obligaţii financiare care provin din aplicarea politicilor agricole ale Uniunii Europene şi care vor fi stipulate de regulamentele şi de legislaţia naţională, cum ar fi taxa de producţie.
2.Sfecla de zahăr în afara cotei (dacă este cazul)
Beneficiarul se angajează să cumpere o cantitate de ........... sfeclă de zahăr în afara cotei de producţie, la preţul de .......... euro/tonă, în condiţiile de livrare ......., pusă la dispoziţie de furnizor.
Punctele de colectare pentru sfecla de zahăr a anului de comercializare 2014/2015 sunt: ....................... .
Livrările de sfeclă de zahăr se desfăşoară, de regulă, în perioada .................. .
3.Recepţia cantitativă şi controlul calităţii sfeclei de zahăr
Recepţia cantitativă şi controlul calităţii sfeclei de zahăr se fac la ........... de către ............, conform anexei II pct. VII paragraful 1 din Regulamentul (CE) nr. 318/2006 al Consiliului din 20 februarie 2006 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul zahărului, respectiv anexa nr. XI pct. VI din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, în prezenţa .................. .
Datele se vor consemna/înregistra în ................. .
4.Alte drepturi ale cultivatorilor
Beneficiarul va livra, iar furnizorul de sfeclă de zahăr va primi o cantitate de borhot (tăiţei) în condiţiile prevăzute la art. 13 pct. 13.1 din AIP.
5.Plata taxelor şi obligaţiilor financiare
Furnizorul de sfeclă de zahăr mandatează beneficiarul ca la plata sfeclei de zahăr să îi reţină cotizaţia de membru al Federaţiei Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr din România (FCSZR), în valoare de 0,8 lei/tona de sfeclă predată neto de plată, şi să verse aceste sume în contul şi pe cheltuiala FCSZR (în conformitate cu art. 6 pct. 6.1 din AIP).
Noi, semnatarii prezentului contract, declarăm că avem cunoştinţă de stipulaţiile AIP şi de prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 şi ale Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, respectiv anexa nr. IX, şi ne angajăm să le respectăm în litera şi spiritul lor.
Încheiat astăzi, 14 mai 2014, în 4 exemplare, toate cu valoare de original.

Beneficiar,

........................

(numele, prenumele şi semnătura)

Furnizor,

........................

(numele, prenumele şi semnătura)

ANEXA nr. 2: TABEL DE ECHIVALENŢĂ a preţului minim pe tona de sfeclă de zahăr, în funcţie de conţinutul de zaharoză determinat la punctul de colectare

Nr. crt.

Conţinutul de zaharoză (%) la punctul de colectare

Preţul minim

(euro/tonă de sfeclă)

1.

13,5

Contract de producere, cumpărare, livrare şi plată a rădăcinilor de sfeclă de zahăr (CPCLP)

2.

13,6

CPCLP

3.

13,7

CPCLP

4.

13,8

CPCLP

5.

13,9

CPCLP

6.

14,0

CPCLP

7.

14,1

CPCLP

8.

14,2

CPCLP

9.

14,3

CPCLP

10.

14,4

CPCLP

11.

14,5

22,48

12.

14,6

22,74

13.

14,7

23,00

14.

14,8

23,27

15.

14,9

23,53

16.

15,0

23,79

17.

15,1

24,06

18.

15,2

24,32

19.

15,3

24,58

20.

15,4

24,84

21.

15,5

25,11

22.

15,6

25,34

23.

15,7

25,58

24.

15,8

25,82

25.

15,9

26,05

26.

16,0

26,29

27.

16,1

26,53

28.

16,2

26,76

29.

16,3

27,00

30.

16,4

27,24

31.

16,5

27,47

32.

16,6

27,71

33.

16,7

27,95

34.

16,8

28,18

35.

16,9

28,42

36.

17,0

28,66

37.

17,1

28,89

38.

17,2

29,13

39.

17,3

29,37

40.

17,4

29,60

41.

17,5

29,84

42.

17,6

30,08

43.

17,7

30,31

44.

17,8

30,55

45.

17,9

30,79

46.

18,0

31,02

47.

18,1

31,21

48.

18,2

31,39

49.

18,3

31,57

50.

18,4

31,76

51.

18,5

31,94

52.

18,6

32,13

53.

18,7

32,31

54.

18,8

32,49

55.

18,9

32,68

56.

19,0

32,86

57.

19,1

32,99

58.

19,2

33,13

59.

19,3

33,26

60.

19,4

33,39

61.

19,5

33,52

62.

19,6

33,65

63.

19,7

33,78

64.

19,8

33,91

65.

19,9

34,05

66.

20

34,18

67.

> 20

CPCLP

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 549 din data de 24 iulie 2014