ORDIN nr. 3710 din 18 decembrie 2015 privind modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală întocmit la persoane juridice
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 5 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 131, ale art. 342 alin. (1) şi ale art. 352 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală întocmit la persoane juridice, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2
Instrucţiunile privind întocmirea Raportului de inspecţie fiscală prevăzut la art. 1 sunt prezentate în anexa nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se aplică pentru consemnarea rezultatelor inspecţiilor fiscale începute după data de 1 ianuarie 2016.
Art. 5
Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi structurile subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Gelu-Ştefan Diaconu

ANEXA nr. 1: RAPORT DE INSPECŢIE FISCALĂ încheiat la data de ..............

SIGLA D.G.R.F.P./D.G.A.M.C.

Direcţia ................................

Nr. înregistrare ..................

Data ....../....../.....................

 

Aprobat

Conducătorul structurii de inspecţie fiscală - funcţia

Numele şi prenumele

Semnătura şi ştampila

CAPITOLUL I: Date despre inspecţia fiscală
1.Organele de inspecţie fiscală
2.Delegare de competenţă
3.Temeiul juridic al inspecţiei fiscale
4.Avizul de inspecţie fiscală
5.Amânarea inspecţiei fiscale
6.Obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei fiscale
7.Începerea inspecţiei fiscale
8.Perioada desfăşurării inspecţiei fiscale
9.Locul desfăşurării inspecţiei fiscale
10.Perioadele de suspendare
11.Modul de ducere la îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin ultimul act de control
12.Metode de control utilizate
CAPITOLUL II: Date despre contribuabilul/plătitorul supus inspecţiei fiscale
1.Date de identificare ale contribuabilului/plătitorului
2.Forma de proprietate, forma juridică, principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social
3.Alte informaţii referitoare la acţionari/asociaţi
4.Lista conturilor bancare
5.Evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului exerciţiului financiar
6.Evidenţa documentelor/formularelor utilizate
7.Prezentarea subunităţilor contribuabilului/plătitorului
8.Persoana care asigură administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului
9.Persoana care răspunde de conducerea contabilităţii
10.Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale
11.Prezentarea relaţiilor de afiliere
CAPITOLUL III: Constatări fiscale
1.Informaţii despre obligaţia fiscală verificată
2.Obiective avute în vedere
3.Baza de impozitare
4.Soluţionarea decontului/deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare cu control anticipat
5.Decizia de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale
CAPITOLUL IV: Dosarul preţurilor de transfer
1.Prezentarea şi analiza relaţiilor de afiliere
2.Solicitarea/Prezentarea dosarului preţurilor de transfer
3.Analiza dosarului preţurilor de transfer
4.Ajustarea/Estimarea preţurilor de transfer
CAPITOLUL V: Alte constatări
Respectarea normelor legale privind:
1.Organizarea şi conducerea evidenţei contabile
2.Utilizarea şi ţinerea registrelor contabile şi fiscale
3.Întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare şi a raportărilor contabile
4.Efectuarea inventarierii
5.Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
6.Obţinerea autorizaţiilor speciale pentru desfăşurarea activităţii
7.Alte aspecte
CAPITOLUL VI: Discuţia finală cu contribuabilul/plătitorul
1.Sinteza punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
2.Concluzii asupra analizei punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
CAPITOLUL VII: Sinteza constatărilor inspecţiei fiscale
CAPITOLUL VIII: Anexe

Avizat

Întocmit

 

Şef de serviciu

Organ de inspecţie fiscală

Semnătura

Numele şi prenumele

1. Numele şi prenumele

 
 

2.

 

Semnătura

3.

 
ANEXA nr. 2: INSTRUCŢIUNI privind întocmirea Raportului de inspecţie fiscală la persoane juridice
Raportul de inspecţie fiscală se întocmeşte de echipa de inspecţie fiscală pentru consemnarea constatărilor cu privire la stabilirea situaţiei de fapt fiscale şi a consecinţelor fiscale, indiferent dacă se modifică sau nu baza de impozitare şi/sau se stabilesc sau nu diferenţe de obligaţii fiscale principale în cadrul unei inspecţii fiscale generale sau parţiale la persoane juridice.
CAPITOLUL I: Date despre inspecţia fiscală
1.Organele de inspecţie fiscală
Se înscriu organele de inspecţie fiscală care efectuează verificarea şi care întocmesc raportul de inspecţie fiscală, precizându-se, pentru fiecare, numele şi prenumele, funcţia, unitatea fiscală din care face parte, numărul legitimaţiei de inspecţie fiscală, numărul şi data ordinului de serviciu, precum şi perioada în care au participat la efectuarea inspecţiei fiscale, dacă aceasta diferă de perioada de desfăşurare efectivă a inspecţiei fiscale.
2.Delegare de competenţă
Se menţionează dacă inspecţia fiscală se efectuează în baza unei delegări de competenţă şi se înscriu numărul, data şi organul emitent al acesteia.
3.Temeiul juridic al inspecţiei fiscale
Se înscriu baza legală, titlul, capitolul, articolul, alineatul din actul normativ care reglementează inspecţia fiscală.
4.Avizul de inspecţie fiscală
Se înscriu numărul şi data avizului de inspecţie fiscală, precum şi data comunicării.
În cazul în care, în timpul unei inspecţii fiscale, este necesară extinderea verificărilor şi asupra altor obligaţii fiscale sau pe perioade diferite de cele prevăzute în avizul iniţial, se înscriu şi numărul şi data noului aviz de inspecţie fiscală.
În cazul în care inspecţia fiscală nu a început la data prevăzută în avizul de inspecţie fiscală, se fac menţiuni asupra motivelor care au determinat modificarea datei de începere a inspecţiei fiscale.
5.Amânarea începerii inspecţiei fiscale
Se consemnează dacă data începerii inspecţiei fiscale a fost amânată. Totodată se fac precizări dacă amânarea a fost aprobată sau respinsă prin decizie emisă de conducătorul structurii de inspecţie fiscală, cu indicarea numărului şi datei acesteia. În cazul în care cererea de amânare a fost admisă, se menţionează şi data la care a fost reprogramată inspecţia fiscală.
6.Obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei fiscale
Se precizează tipurile de impozite/taxe/contribuţii care se verifică. În cazul în care verificarea se face pentru o perioadă diferită de cea din avizul de inspecţie fiscală iniţial, se înscrie perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale, perioadă înscrisă într-un nou aviz de inspecţie fiscală.
6.1.Deconturi de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare verificate
În cazul verificărilor efectuate pentru soluţionarea deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se înscriu perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale, numărul şi data DNOR, suma solicitată, precum şi modul de soluţionare a DNOR, respectiv cu inspecţie fiscală anticipată sau ulterioară.
7.Începerea inspecţiei fiscale
Se înscrie data începerii inspecţiei fiscale care este data menţionată în registrul unic de control ori de câte ori există obligaţia ţinerii acestuia. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ţine sau nu prezintă organului de inspecţie fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal, întocmit în acest sens.
8.Perioada desfăşurării inspecţiei fiscale
Se înscrie perioada dintre data începerii inspecţiei fiscale şi data finalizării inspecţiei fiscale, conform prevederilor legale.
9.Locul desfăşurării inspecţiei fiscale
Se înscrie locul unde se desfăşoară efectiv inspecţia fiscală, care poate fi domiciliul fiscal, sediul social, sediul secundar sau alte spaţii de lucru ale contribuabilului/plătitorului, sediul organului fiscal sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul.
10.Perioadele de suspendare
În cazul în care inspecţia fiscală a fost suspendată, se înscriu numărul şi data deciziei de suspendare, perioadele de suspendare, precum şi motivele şi baza legală a suspendării.
11.Modul de ducere la îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin ultimul act de control
Se fac menţiuni cu privire la numărul/data ultimului act de control întocmit de organele de inspecţie fiscală, precum şi dacă au fost duse la îndeplinire măsurile dispuse anterior, cum ar fi măsurile cuprinse în Dispoziţia privind măsurile stabilite de organele de inspecţie fiscală, raport de inspecţie fiscală, proces-verbal etc.
12.Metode de control utilizate
Se înscriu metoda sau metodele de control utilizate în cadrul unei acţiuni de inspecţie fiscală, respectiv:
a)verificarea prin sondaj;
b)verificarea exhaustivă;
c)controlul electronic.
CAPITOLUL II: Date despre contribuabilul/plătitorul supus inspecţiei fiscale
1.Date de identificare ale contribuabilului/plătitorului
Se înscriu: denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare în registrul comerţului, codul CAEN al activităţii principale efectiv desfăşurate, capitalul social subscris şi vărsat, categoria de contribuabil/plătitor: mare, mijlociu, mic.
2.Forma de proprietate, forma juridică, principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social
Se înscriu: forma de proprietate, forma juridică şi principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social, precum şi comentarii privind majorarea/diminuarea capitalului social.
3.Alte informaţii referitoare la acţionari/asociaţi
Se completează numai în situaţia în care sunt constatate relaţii de participare la alt contribuabil/plătitor şi are relaţii de afaceri, reprezentant/membru grup fiscal unic.
4.Lista conturilor bancare
Se verifică corectitudinea conturilor bancare utilizate de contribuabil/plătitor, precum şi concordanţa cu conturile comunicate de unităţile bancare organelor fiscale competente.
5.Evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului exerciţiului financiar
Se prezintă evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului exerciţiului financiar, conform ultimelor 5 bilanţuri anuale, indiferent de perioada verificată.
6.Evidenţa documentelor/formularelor utilizate
Se menţionează despre modul de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, despre regimul intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, cu menţionarea existenţei seriei şi plajei de numere aprobată de conducerea contribuabilului/plătitorului şi data începerii utilizării acestora, precum şi evidenţa documentelor cu regim special, dacă este cazul.
7.Prezentarea subunităţilor contribuabilului/plătitorului
Se prezintă subunităţile contribuabilului/plătitorului cu precizări specifice, dacă este cazul, pentru cele care prezintă un interes fiscal deosebit, declararea punctelor de lucru/sediilor secundare.
8.Persoana care asigură administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului
Se prezintă datele de identificare ale persoanei/persoanelor care asigură/au asigurat administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului verificat, atât pe perioada supusă inspecţiei fiscale, cât şi pe durata de desfăşurare a acesteia.
9.Persoana care răspunde de conducerea contabilităţii
Se prezintă datele de identificare ale persoanei/persoanei împuternicite care răspunde de conducerea contabilităţii, atât pe perioada supusă inspecţiei fiscale, cât şi pe durata de desfăşurare a acesteia, precizându-se funcţia deţinută şi tipul relaţiei (angajat/colaborator), precum şi numărul şi data documentului în baza cărui îşi exercită activitatea, după caz.
10.Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale
Se prezintă datele de identificare ale persoanei desemnate să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale, funcţia/calitatea acesteia, precum şi numărul şi data documentului prin care aceasta a fost desemnată/mandatată, după caz.
11.Prezentarea relaţiilor de afiliere
Se prezintă persoanele fizice/juridice cu care contribuabilul/plătitorul se află în relaţii de afiliere şi cu care au fost derulate tranzacţii comerciale în perioada ce face obiectul inspecţiei fiscale.
CAPITOLUL III: Constatări fiscale
Pentru fiecare obligaţie fiscală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale se vor avea în vedere şi se vor prezenta constatări privind următoarele aspecte:
1.Informaţii despre obligaţia fiscală verificată
Se menţionează următoarele:
- denumirea obligaţiei fiscale ce a făcut obiectul verificării;
- perioada supusă inspecţiei fiscale;
- prezentarea metodei de control utilizate. În cazul verificării prin sondaj şi controlului electronic, selectarea tipurilor, categoriilor şi volumului documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciază de organul de inspecţie fiscală în funcţie de natura şi specificul activităţii contribuabilului/plătitorului;
- facilităţile fiscale de care a beneficiat contribuabilul/plătitorul în perioada supusă inspecţiei fiscale şi modul de respectare a acestora. Se va face referire la facilităţile fiscale numai dacă au legătură cu modul de stabilire a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor supuse verificării şi consecinţele lor fiscale.
2.Obiective avute în vedere
În acţiunea de inspecţie fiscală sunt avute în vedere următoarele obiective principale:
- verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, a concordanţei dintre datele din declaraţiile fiscale cu cele din evidenţa contabilă şi fiscală a contribuabilului/plătitorului;
- verificarea corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor în legătură cu stabilirea bazei de impozitare şi, respectiv, a obligaţiilor fiscale aferente de către contribuabil/plătitor;
- verificarea respectării prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile;
- analiza şi evaluarea informaţiilor fiscale, în vederea confruntării declaraţiilor fiscale cu informaţiile proprii sau din alte surse şi, după caz, a descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legislaţiei fiscale;
- verificarea existenţei contractelor şi modul lor de derulare, în vederea determinării operaţiunilor impozabile realizate de contribuabil/plătitor care sunt semnificative şi relevante pentru stabilirea bazei de impozitare;
- verificarea înregistrării elementelor de natura veniturilor sau asimilate acestora, aferente activităţii desfăşurate;
- verificarea locurilor unde se realizează activităţi generatoare de venituri impozabile ori unde se află bunurile impozabile;
- verificarea modului de înregistrare a elementelor de natura cheltuielilor sau asimilate acestora, efectuate în scopul desfăşurării activităţii economice, precum şi a tratamentului fiscal al operaţiunilor/tranzacţiilor care au generat astfel de cheltuieli;
- verificarea corectitudinii tratamentului fiscal aplicat operaţiunilor/tranzacţiilor pentru sumele utilizate cu drept de deducere din impozitele, taxele sau contribuţiile datorate;
- verificarea respectării normelor specifice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, a regimului intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, cu menţionarea existenţei seriei şi plajei de numere aprobate de conducerea contribuabilului/plătitorului şi datei începerii utilizării acestora, precum şi evidenţa documentelor cu regim special (marcajele cu regim special, respectiv timbre şi banderole), dacă este cazul;
- verificarea altor aspecte relevante pentru impozitare, dacă prezintă interes pentru aplicarea legislaţiei fiscale şi contabile.
3.Baza de impozitare
3.1.Determinarea bazei de impozitare
a)În cazul în care se constată aspecte care modifică baza de impozitare, se menţionează:
- motivul de fapt care a determinat modificarea bazei de impozitare, prezentându-se modul în care contribuabilul/plătitorul verificat a efectuat şi evidenţiat o operaţiune (tranzacţie), modul de aplicare a legislaţiei fiscale şi contabile referitor la aceasta, în vederea stabilirii bazelor de impozitare potrivit situaţiilor de fapt aferente, precum şi consecinţele fiscale (influenţele) asupra obligaţiei fiscale verificate;
- temeiul de drept unde se înscrie detaliat şi clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, paragrafului, punctului, literei, alineatului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat.
Pentru fundamentarea constatărilor vor fi avute în vedere următoarele:
- elementele identificate în activitatea contribuabilului/plătitorului care au influenţat baza de impozitare;
- punctul de vedere al inspecţiei fiscale faţă de interpretarea contribuabilului/plătitorului;
- consecinţele fiscale ale abaterilor constatate, motivele de fapt şi temeiul de drept pentru modificarea bazei de impozitare;
- modul de calcul al bazei de impozitare şi stabilirea eventualelor diferenţe ale bazei de impozitare, precum şi calculul impozitului, taxei sau al contribuţiei aferente, după caz. Pentru obligaţiile fiscale pentru care legea prevede dreptul contribuabilului/plătitorului de a efectua deduceri/reduceri se vor verifica modul de exercitare a acestui drept şi corectitudinea calculului sumei deduse;
- stabilirea responsabilităţilor pentru aplicarea sau determinarea eronată a bazei de impozitare, în vederea sancţionării potrivit legii a faptelor reprezentând încălcări ale legislaţiei fiscale şi contabile constatate, şi dispunerea de măsuri pentru prevenirea şi combaterea abaterilor de la prevederile legislaţiei fiscale şi contabile, atunci când este cazul.
b)În cazul în care baza de impozitare nu se modifică, se va menţiona acest lucru. În această situaţie se prezintă perioadele şi documentele efectiv verificate, care au stat la baza concluziei că obligaţia fiscală este corect determinată.
c)În cazul în care se impune modificarea bazelor de impozitare când se constată diferenţe ale elementelor acestora, dar fără stabilirea de diferenţe de obligaţii fiscale principale se va preciza motivul de fapt şi temeiul de drept.
d)În cazul în care, în inspecţia fiscală, sunt incluse pentru verificare perioade în care au fost soluţionate deconturi cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu control ulterior, se înscriu informaţii distincte pentru fiecare decont, în ordine cronologică, în funcţie de constatările efectuate, respectiv de natura modificării/nemodificării bazei de impozitare, după caz.
3.2.Exercitarea dreptului de apreciere
În situaţia în care, pentru obligaţia fiscală supusă verificării, se constată diferenţe între starea de fapt fiscală reală a contribuabilului/plătitorului şi informaţiile avute în vedere la emiterea unei opinii scrise sau a unui act administrativ-fiscal la acelaşi contribuabil/plătitor, se vor consemna constatările în conformitate cu situaţia de fapt fiscală reală şi cu legislaţia fiscală şi se vor menţiona în scris motivele pentru care organele de inspecţie fiscală nu iau în considerare opinia prealabilă/soluţia din actul administrativ emis.
3.3.Penalitatea de nedeclarare
Despre aplicarea penalităţii de nedeclarare sau, după caz, despre neaplicarea acesteia se consemnează şi se motivează în raportul de inspecţie fiscală, pentru fiecare obligaţie fiscală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale, evidenţiindu-se situaţiile în care penalitatea se aplică numai pentru o anumită componentă a obligaţiei fiscale principale. Se întocmeşte o situaţie care cuprinde date referitoare la obligaţia fiscală principală defalcat pe fiecare perioadă impozabilă verificată şi termenele scadente, în vederea calculării penalităţii de nedeclarare de către organul fiscal competent.
3.4.Termene scadente
Pentru fiecare obligaţie fiscală la care s-au constatat diferenţe suplimentare ale bazei de impozitare de către organele de inspecţie fiscală se anexează o situaţie privind termenul scadent al obligaţiilor fiscale principale aferente bazelor de impozitare stabilite suplimentar, care cuprinde obligaţiile fiscale principale datorate pe întreaga perioadă verificată, defalcat pe fiecare perioadă impozabilă verificată, după caz, şi termenele scadente aferente acestora, stabilite conform prevederilor legale, în vederea calculării de obligaţii fiscale accesorii ulterior emiterii deciziei privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiei fiscale la persoane juridice.
Situaţia cuprinde şi diferenţele de obligaţii fiscale datorate la anumite termene de plată, inclusiv în cazurile în care la finalizarea inspecţiei fiscale organele fiscale nu stabilesc obligaţii fiscale principale suplimentare pentru perioada verificată.
4.Soluţionarea decontului/deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare cu control anticipat
În cazul în care, în cadrul aceleiaşi inspecţii fiscale, se soluţionează mai multe deconturi cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu inspecţie fiscală anticipată, se înscriu constatări separate pentru fiecare decont pentru care s-a solicitat rambursarea de taxă pe valoarea adăugată, în ordine cronologică. Perioada verificată, pentru fiecare decont, este stabilită astfel:
- prima perioadă verificată cuprinde intervalul de timp de la începutul perioadei anterioare neverificate (cu condiţia încadrării în termenul legal de prescripţie) până la data de sfârşit a perioadei impozabile aferente primului decont cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare;
- următoarea perioadă verificată începe de la data de sfârşit a perioadei impozabile a ultimului decont verificat până la sfârşitul perioadei impozabile aferente următorului decont ce urmează a se verifica.
În acelaşi mod se va continua pentru verificarea perioadelor de impozitare aferente deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare, depuse şi încadrate pentru a fi soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată.
Soluţionarea fiecărui decont de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se va finaliza astfel:
- în cazul în care nu se constată modificări ale bazei de impozitare, în baza constatărilor din raportul de inspecţie fiscală, se va emite formularul "Decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecţiei fiscale", care, împreună cu un exemplar al raportului de inspecţie fiscală, se va transmite, după avizare şi aprobare, compartimentului de specialitate pentru emiterea deciziei de rambursare;
- în cazul în care se constată modificări ale bazei de impozitare, în baza constatărilor din raportul de inspecţie fiscală, se va emite formularul "Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiei fiscale la persoane juridice", care în acest caz are şi rol de decizie de rambursare.
În cazul în care, în cadrul aceleiaşi inspecţii fiscale, se soluţionează mai multe deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu inspecţie fiscală anticipată, se emite formularul "Decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecţiei fiscale" numai pentru decontul/deconturile pentru care organele de inspecţie fiscală constată nemodificarea bazei de impozitare şi respectiv nu au fost stabilite obligaţii fiscale principale (taxa pe valoarea adăugată).
5.Decizia de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale
Se menţionează situaţiile în care, pe perioada desfăşurării inspecţiei fiscale, contribuabilul/plătitorul a fost informat cu privire la finalizarea verificării unei perioade fiscale şi a unui tip de obligaţie fiscală şi au fost stabilite obligaţii fiscale principale suplimentare. În astfel de cazuri şi numai ca urmare a solicitării scrise a contribuabilului/plătitorului, organul de inspecţie fiscală emite decizia de impunere provizorie pentru obligaţiile fiscale principale stabilite suplimentar, în scopul plăţii acestora înainte de finalizarea în integralitate a inspecţiei fiscale.
În acest sens se menţionează numărul şi data solicitării contribuabilului/plătitorului.
Decizia de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale va conţine denumirea obligaţiei fiscale principale, perioada impozabilă, precum şi suma obligaţiilor fiscale stabilite suplimentar de organele de inspecţie fiscală.
CAPITOLUL IV: Dosarul preţurilor de transfer
În situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu a derulat, în perioada ce face obiectul verificării, tranzacţii cu persoanele afiliate, se vor face precizări în acest sens, cu menţiunea că nu se impune prezentarea dosarului preţurilor de transfer.
În cazul în care societatea verificată are relaţii de afiliere (directe sau indirecte) cu alte persoane fizice şi/sau juridice şi a derulat tranzacţii cu persoanele afiliate în perioada care face obiectul inspecţiei fiscale, se au în vedere următoarele aspecte:
1.Prezentarea şi analiza relaţiilor de afiliere
Se completează:
- prezentarea relaţiilor de afiliere, directe şi/sau indirecte;
- denumirea şi datele de identificare fiscală ale persoanelor afiliate;
- natura şi valoarea tranzacţiilor cu persoane afiliate, individualizat la nivelul fiecărei persoane afiliate şi pe ani fiscali.
2.Solicitarea/Prezentarea dosarului preţurilor de transfer
Se precizează dacă se impune sau nu solicitarea/prezentarea dosarului preţurilor de transfer. În situaţia în care se decide că nu se impune solicitarea dosarului preţurilor de transfer, se va justifica acest fapt.
În situaţia în care se decide că se impune prezentarea dosarului preţurilor de transfer, se consemnează numărul şi data solicitării de elaborare şi prezentare a dosarului preţurilor de transfer, respectiv termenul acordat, inclusiv referinţe privind solicitarea contribuabilului de prelungire a termenului de prezentare a acestuia, dacă este cazul.
Totodată se prezintă informaţii privind:
- a) neprezentarea la termen a dosarului preţurilor de transfer;
- b) prezentarea incompletă a dosarului preţurilor de transfer, respectiv prezentarea argumentată a datelor lipsă necesare organului fiscal competent, pentru a stabili dacă preţurile de transfer practicate respectă principiul valorii de piaţă.
În situaţiile menţionate la lit. a) şi b) vor fi incluse referinţe privind numărul şi data adresei privind o nouă solicitare a prezentării/completării dosarului preţurilor de transfer, respectiv noul termen, consemnându-se şi situaţiile în care contribuabilul nu a dat curs acestei noi solicitări a dosarului preţurilor de transfer, respectiv completărilor solicitate, în termenele stabilite. Se menţionează situaţiile care au generat aplicarea de sancţiuni contravenţionale, cu indicarea numărului şi datei procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
3.Analiza dosarului preţurilor de transfer
a)În situaţia prezentării la termenul stabilit a dosarului preţurilor de transfer, respectiv completărilor solicitate, se fac următoarele menţiuni:
- prezentarea argumentată, respectiv descrierea situaţiei în care, ca urmare a analizei dosarului preţurilor de transfer, se constată că acestea respectă principiul valorii de piaţă, inclusiv referinţe la documentele care au stat la baza constatărilor;
- prezentarea argumentată, respectiv descrierea situaţiei în care, ca urmare a analizei dosarului preţurilor de transfer, se constată că acestea nu respectă principiul valorii de piaţă, inclusiv referinţe la documentele care au stat la baza constatărilor. În acest caz vor fi prezentate considerentele avute în vedere pentru ajustarea preţurilor de transfer, respectiv valoarea ajustării.
b)În situaţia neprezentării la termenul stabilit a dosarului preţurilor de transfer sau a completărilor solicitate, respectiv nepunerea la dispoziţia organului de inspecţie fiscală de către contribuabil a datelor necesare pentru a stabili dacă preţurile de transfer practicate respectă principiul valorii de piaţă, se menţionează acest fapt, respectiv se va trece la completarea informaţiilor de la pct. 4 - Ajustarea/Estimarea preţurilor de transfer.
4.Ajustarea/Estimarea preţurilor de transfer
Se prezintă următoarele informaţii, fără a fi limitative:
- tranzacţiile care fac obiectul ajustării/estimării preţurilor de transfer;
- în toate situaţiile în care nu a fost acceptată metoda de preţ de transfer utilizată de contribuabil, se vor prezenta considerentele pentru respingerea acesteia şi utilizarea unei alte metode;
- în toate situaţiile în care nu a fost acceptată strategia de căutare utilizată de contribuabil, se vor prezenta considerentele pentru respingerea acesteia, respectiv considerentele şi noua strategie de căutare folosită;
- în toate situaţiile în care nu a fost acceptată lista societăţilor din eşantionul de comparabilitate şi/sau valoarea indicatorilor financiari ai acestora/tranzacţiile comparabile identificate, se vor prezenta considerentele pentru respingerea societăţilor/tranzacţiilor/indicatorilor utilizaţi şi/sau pentru stabilirea unui nou eşantion/unor noi tranzacţii/indicatori, cu referinţe la documentele-suport care au stat la baza identificării acestora;
- se va prezenta noul interval de comparabilitate, respectiv, în cazul ajustării/estimării preţurilor de transfer, va fi precizată valoarea tendinţei centrale a pieţei (mediana/media aritmetică), după caz.
Aspectele care au condus la ajustarea/estimarea preţurilor de transfer şi stabilirea influenţelor şi consecinţelor fiscale, respectiv modificarea bazei de impozitare, se consemnează în cap. III - Constatări fiscale.
CAPITOLUL V: Alte constatări
În acest capitol se fac menţiuni cu privire la alte obiective care intră în competenţa de verificare a organelor de inspecţie fiscală, cu precizarea actului normativ incident în cauză, a deficienţelor constatate şi a sancţiunilor aplicate. În acest sens, într-o anexă la raportul de inspecţie fiscală, se prezintă toate obiectivele verificate.
1.Organizarea şi conducerea evidenţei contabile
Sunt prezentate constatările efectuate de organele de inspecţie fiscală referitoare la respectarea prevederilor legale privind organizarea compartimentului de contabilitate sau, după caz, încheierea de contracte de prestări servicii în domeniul contabilităţii, cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, urmărindu-se în principal respectarea prevederilor Legii contabilităţii şi reglementărilor contabile în vigoare pentru perioada verificată.
În acest sens se are în vedere modul de evidenţiere a operaţiunilor de capital, a imobilizărilor, a operaţiunilor de trezorerie, contabilizarea stocurilor şi a producţiei în curs de execuţie, precum şi contabilitatea angajamentelor şi a altor drepturi patrimoniale.
Pentru contribuabilii/plătitorii care aplică reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară se va avea în vedere modul de retratare a conturilor contabile şi de aplicare a regulilor specifice.
2.Utilizarea şi ţinerea registrelor contabile şi fiscale
Se consemnează constatările referitoare la respectarea prevederilor legale privind modul de întocmire, utilizare şi păstrare a registrelor de contabilitate obligatorii (Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Cartea mare), a registrelor fiscale (Registrul de evidenţă fiscală), precum şi a altor registre, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate.
3.Întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare şi a raportărilor contabile
Se menţionează dacă au fost respectate prevederile legale privind întocmirea, aprobarea, auditarea/verificarea, depunerea şi publicarea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile, consemnându-se date privind calitatea persoanelor responsabile pentru întocmirea şi publicarea acestora.
4.Efectuarea inventarierii
Se menţionează dacă au fost respectate prevederile legale privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, precum şi modul de valorificare a rezultatelor inventarierii.
5.Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
Se menţionează dacă sunt respectate prevederile legale privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, dacă este cazul.
6.Obţinerea autorizaţiilor speciale pentru desfăşurarea activităţii
Se menţionează dacă contribuabilul/plătitorul deţine autorizaţii speciale, respectarea regimului autorizărilor, antrepozit fiscal, utilizator final, jocuri de noroc, licenţe etc.
7.Alte aspecte
Se menţionează alte aspecte/deficienţe constatate de organele de inspecţie fiscală, după caz.
CAPITOLUL VI: Discuţia finală cu contribuabilul/plătitorul
1.Sinteza punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
În acest capitol se consemnează, în mod obligatoriu, numărul şi data documentului prin care organul de inspecţie fiscală comunică contribuabilului/plătitorului proiectul de raport de inspecţie fiscală, în format electronic sau pe suport hârtie, precum şi data, ora şi locul la care va avea loc discuţia finală.
Se fac menţiuni referitoare la formularea şi comunicarea de către contribuabil/plătitor, în termenul legal/convenit, a punctului de vedere cu privire la constatările organelor de inspecţie fiscală sau, după caz, referitoare la notificarea prin care contribuabilul/plătitorul a înştiinţat organele de inspecţie fiscală asupra faptului că a renunţat la discuţia finală.
De asemenea se prezintă o sinteză a punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului cu privire la constatările organului de inspecţie fiscală, pentru fiecare impozit, taxă, contribuţie pentru care s-au stabilit obligaţii fiscale principale suplimentare.
Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului se anexează la raportul de inspecţie fiscală.
2.Concluzii asupra analizei punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
În acest capitol se prezintă rezultatul analizei efectuate de echipa de inspecţie fiscală faţă de punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului, atât în cazul în care acesta a fost prezentat în cadrul discuţiei finale, cât şi în cazul în care acesta a fost depus ulterior, în termenul legal. Argumentele organelor de inspecţie fiscală vor fi prezentate pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie pentru care contribuabilul/plătitorul a prezentat punctul său de vedere.
CAPITOLUL VII: Sinteza constatărilor inspecţiei fiscale
(1)Pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie la care s-au calculat diferenţe ale bazei de impozitare şi, respectiv, obligaţii fiscale principale în sarcina contribuabilului/plătitorului se prezintă următoarele informaţii:

Nr. crt.

Denumire obligaţie fiscală principală verificată*)

Perioada verificată

Baza de impozitare stabilită suplimentar (+/-) **)

- lei -

Impozit, taxă, contribuţie stabilit(ă) suplimentar (+/-)

- lei -

De la data

Până la data

0

1

2

3

4

5

1

Obligaţie fiscală principală TOTAL

    

2

Obligaţie fiscală principală preluată din Decizie de impunere provizorie nr /data

x

x

  

3

Obligaţii fiscale principale de regularizat (rd. 1-rd. 2)

x

x

  
*) Se completează pentru fiecare obligaţie fiscală principală pentru care organele de inspecţie fiscală au stabilit modificarea bazei de impozitare.
**) Se completează cu suma totală a bazei de impozitare stabilită suplimentar de inspecţia fiscală şi calculată în anexele la Raportul de inspecţie fiscală, pentru fiecare obligaţie fiscală în parte.
(2)De asemenea se realizează o sinteză a sancţiunilor aplicate, precum şi a măsurilor dispuse în cadrul acţiunii de inspecţie fiscală.
(3)Raportul de inspecţie fiscală se întocmeşte şi se semnează de organele de inspecţie fiscală, se avizează de şeful serviciului şi se aprobă de conducătorul structurii de inspecţie fiscală.
(4)Raportul de inspecţie fiscală stă la baza întocmirii şi se anexează la următoarele acte administrativ-fiscale:
a)deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiei fiscale la persoane juridice;
b)deciziei privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecţiei fiscale, dacă nu se constată diferenţe ale bazelor de impozitare şi, respectiv, de obligaţii fiscale principale;
c)deciziei de modificare a bazei de impozitare ca urmare a inspecţiei fiscale, dacă se constată diferenţe ale bazelor de impozitare, dar fără stabilirea de diferenţe de obligaţii fiscale principale.
(5)Raportul se întocmeşte în 3 (trei) exemplare, dintre care un exemplar pentru contribuabil/plătitor, un exemplar pentru organele de inspecţie fiscală şi un exemplar pentru organul fiscal de administrare competent.
CAPITOLUL VIII: Anexe
Pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie verificată, la raportul de inspecţie fiscală se anexează situaţii, tabele, copii de pe documente, note explicative, necesare fundamentării şi susţinerii constatărilor, acestea făcând parte integrantă din raportul de inspecţie fiscală.
Tabelele sau situaţiile se întocmesc ori de câte ori este necesară sintetizarea unui număr mai mare de documente sau operaţiuni şi în toate cazurile în care se prezintă situaţii de aceeaşi natură şi se susţin constatările din raportul de inspecţie fiscală.
Tabelele şi situaţiile anexate la raportul de inspecţie fiscală vor fi semnate de organele de inspecţie fiscală şi, pentru luare la cunoştinţă, de către reprezentantul contribuabilului/plătitorului.
De asemenea, în acest capitol se fac menţiuni cu privire la declaraţia dată pe propria răspundere de reprezentantul legal al contribuabilului/plătitorului, prin care acesta declară că a pus la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate, precum şi opinia emisă în scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil/plătitor în cadrul activităţii de asistenţă şi îndrumare a contribuabililor/plătitorilor.
La raportul de inspecţie fiscală se anexează orice document întocmit pentru înştiinţarea, notificarea, solicitarea de documente, note explicative sau procese-verbale pentru consemnarea unor constatări în timpul inspecţiei fiscale, sau întocmite în cadrul altor acţiuni de inspecţie fiscală la alţi contribuabili/plătitori, precum şi procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, după caz.
La acest capitol se întocmeşte o situaţie centralizatoare sub formă de tabel care va cuprinde numărul şi conţinutul pe scurt al fiecărei anexe a raportului de inspecţie fiscală.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 967 din data de 28 decembrie 2015