ORDIN nr. 1410 din 6 august 2014 privind modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi schimbărilor climatice nr. 364/2014
Luând în considerare Referatul de aprobare al Administraţiei Fondului pentru Mediu nr. 540 din 6 august 2014 privind modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional,
În temeiul art. 13 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 48/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice şi pentru modificarea unor acte normative în domeniul mediului şi schimbărilor climatice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi schimbărilor climatice emite prezentul ordin.
Art. I
Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi schimbărilor climatice nr. 364/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 21 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 2 alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, litera i1), cu următorul cuprins:
"i1) comercializarea autovehiculului nou - operaţiunea constând în: încheierea contractului de vânzare-cumpărare între producătorul validat, în nume propriu sau prin punctele de lucru/agenţii/reprezentanţii/partenerii autorizaţi validaţi, şi beneficiar, proprietar înscris/proprietar acceptat, precum şi emiterea de către producătorul validat a facturii de livrare, certificatului de conformitate şi cărţii de identitate a autovehiculului, urmate de predarea-primirea autovehiculului de către producătorul validat, în nume propriu sau prin punctele de lucru/agenţii/reprezentanţii/partenerii autorizaţi ai acestuia;"
2.La articolul 19, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Sub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate sunt eligibile pentru a participa în cadrul programului organizaţiile profesionale care sunt organizate şi îşi desfăşoară activitatea în una din formele de exercitare a profesiei liberale, conform dispoziţiilor legale speciale."
3.La capitolul II secţiunea a 2-a, după subsecţiunea a 10-a se introduce o nouă subsecţiune, subsecţiunea a 101-a, cuprinzând articolele 431 şi 432, cu următorul cuprins:
"- SUBSECŢIUNEA a 10a: Organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea într-una din formele de exercitare a profesiei liberale
- Art. 431: Criterii de eligibilitate
Poate participa în cadrul programului organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una din formele de exercitare a profesiei liberale şi care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
a) deţine calitatea de proprietar, conform definiţiei aplicabile prevăzută la art. 2 alin. (1) lit. s);
b) acţionează în nume propriu;
c) are sediul profesional în România şi desfăşoară activităţi pe teritoriul României;
d) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
e) reprezentantul legal nu este înregistrat cu fapte pedepsite de legislaţia penală;
f) nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială, nu are suspendate ori restricţionate activităţile, nu se află într-o altă situaţie similară legal reglementată. Nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
g) nu sponsorizează activităţi cu efect negativ asupra mediului şi nu este înregistrată cu fapte sancţionate de legislaţia financiară, vamală şi nici cu fapte care privesc disciplina financiară, potrivit declaraţiei din cererea de finanţare;
h) nu a fost şi nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună, ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, ori, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa a fost recuperată integral;
i) ajutorul de minimis solicitat sub forma primei de casare nu urmează a fi folosit pentru desfăşurarea de activităţi în unul dintre sectoarele prevăzute în cuprinsul art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;
j) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia depune dosar de acceptare în program), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere);
k) nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru achiziţionarea aceluiaşi/aceloraşi autovehicul/autovehicule care urmează a fi achiziţionat/achiziţionate prin program, potrivit declaraţiei din cererea de finanţare;
l) nu se încadrează în situaţiile prevăzute în cuprinsul cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, conform declaraţiei pe propria răspundere.
Art. 432: Conţinutul dosarului de acceptare
(1) Dosarul de acceptare trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) cererea de finanţare, prevăzută în anexa nr. 6, în original, semnată şi ştampilată de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;
b) împuternicire, în original, pentru cazul în care cererea de finanţare este semnată de către o persoană împuternicită; poate fi depusă împuternicirea notarială sau orice document administrativ emis de către reprezentantul legal în acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
c) actul de identitate al reprezentantului legal, în copie certificată «conform cu originalul»;
d) după caz, actul de identitate al persoanei împuternicite, în copie certificată «conform cu originalul»;
e) certificatul de înregistrare fiscală, în copie certificată «conform cu originalul»;
f) certificatul de cazier fiscal, eliberat de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;
g) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;
h) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;
i) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială este înregistrat fiscal autovehiculul uzat, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată (pentru cazurile în care autovehiculul uzat nu este înregistrat la sediul profesional al proprietarului);
j) certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, eliberat de către Autoritate, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;
k) certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat în copie certificata «conform cu originalul»;
l) cartea de identitate a autovehiculului uzat, în copie certificată «conform cu originalul»;
m) actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în original, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria autovehiculului uzat;
n) actul administrativ (hotărârea/ordinul/decizia/dispoziţia etc., după caz) prin care a fost înregistrată modalitatea de exercitare a profesiei, conform dispoziţiilor legale speciale, în copie certificată «conform cu originalul»;
o) adeverinţă eliberată de către organul competent, care atestă dreptul de a exercita profesia liberală, nu mai veche de 10 zile de la data depunerii dosarului de acceptare, în original;
p) certificatul de cazier judiciar al reprezentantului legal, eliberat de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Afacerilor Interne, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;
q) declaraţia privind ajutoarele de minimis primite în ultimii 3 ani, respectiv 2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia proprietarul se înscrie în program, inclusiv cele exceptate de la obligaţia notificării, semnată şi ştampilată de către reprezentantul legal, în original; formularul declaraţiei este prevăzut în anexa nr. 7;
r) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal privind activitatea pentru care va utiliza autovehiculele noi achiziţionate în cadrul programului, în original;
s) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal privind situaţia economico-financiară în sensul prevederilor cuprinse în cadrul cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, conform anexei nr. 10;
ş) în situaţia în care de la data emiterii certificatului de înmatriculare şi/sau cărţii de identitate a autovehiculului uzat au survenit modificări în ceea ce priveşte forma juridică de organizare sau anumite atribute de identificare a proprietarului (denumirea, adresa sediului), acestea nefiind evidenţiate în documentele autovehiculului uzat, se va/vor depune, în copie certificată/copii certificate «conform cu originalul», documentul emis/documentele emise potrivit prevederilor legale şi din cuprinsul căruia/cărora să rezulte modificările efectuate;
t) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal privind participarea la program, în original; declaraţia trebuie să cuprindă acordul cu privire la casarea autovehiculului uzat şi achiziţionarea autovehiculului nou, datele de identificare a autovehiculului uzat, precum şi modalitatea de asigurare şi susţinere a diferenţei până la acoperirea integrală a preţului de achiziţionare a autovehiculului nou.
(2) Proprietarul poate solicita prin cererea de finanţare cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere) la momentul depunerii dosarului de acceptare, în caz contrar solicitarea fiind nulă."
4.Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 57: Anexe
Anexele nr. 1-3, 4.1, 4.2, 5-7, 8.1-8.8, 9.1-9.8 şi 10-12 fac parte integrantă din prezentul ghid."
5.După anexa nr. 8.7 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 8.8, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
6.După anexa nr. 9.7 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 9.8, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul mediului şi schimbărilor climatice,

Attila Korodi

ANEXA nr. 1: GRILA de evaluare din punct de vedere economic a conformităţii documentelor şi eligibilităţii proprietarului - organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una din formele de exercitare a profesiei liberale
(- Anexa nr. 8.8 la ghid)
Denumirea proprietarului solicitant: ..............................
Nr. de înregistrare la AFM a cererii de finanţare: ................................
Suma solicitată prin cererea de finanţare: ............................. lei.

Conformitate administrativă şi criterii de eligibilitate

Îndeplinirea criteriului de eligibilitate

Da

Nu

Comentarii

I. Conformitate

Dosarul de finanţare al solicitantului cuprinde:

1

Certificatul de înregistrare fiscală, în copie certificată "conform cu originalul";

   

2

Certificatul de cazier fiscal, eliberat de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau copie legalizată;

   

3

Certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau copie legalizată;

   

4

Certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;

   

5

Certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială este înregistrat fiscal autovehiculul uzat, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată (pentru cazurile în care autovehiculul uzat nu este înregistrat la sediul profesional al proprietarului);

   

6

Certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, eliberat de către AFM, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau copie legalizată;

   

7

Declaraţia privind ajutoarele de minimis obţinute în ultimii 3 ani, respectiv 2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia proprietarul se înscrie în program, inclusiv cele exceptate de la obligaţia notificării, semnată şi ştampilată de către reprezentantul legal, conform anexei nr. 7 la ghid, în original;

   

8

Declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal privind activitatea pentru care va utiliza autovehiculul nou ce urmează a fi achiziţionat în cadrul programului, în original;

   

9

Declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal privind situaţia economico-financiară în sensul prevederilor cuprinse în cadrul cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, conform anexei nr. 10 la ghid, în original.

   

II. Eligibilitate

10

Are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare.

   

11

Nu figurează cu fapte înscrise în certificatul de cazier fiscal.

   

12

Valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia depune dosar de acceptare în program), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere), conform declaraţiei pe propria răspundere depuse la dosar.

   

13

Ajutorul de minimis solicitat sub forma primei de casare nu urmează a fi folosit pentru desfăşurarea de activităţi în unul dintre sectoarele prevăzute în cuprinsul art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea UE ajutoarelor de minimis, conform declaraţiei pe propria răspundere depuse la dosar.

   

14

Nu se încadrează în situaţiile prevăzute în cuprinsul cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, conform declaraţiei pe propria răspundere depuse la dosar.

   
Rezultatul evaluării proiectului
SELECTAT/NESELECTAT

Referent de specialitate

(numele şi prenumele)

Semnătura

Data

   

Grila este completată integral şi însuşită de evaluator.

Preşedintele Comisiei de acceptare (numele şi prenumele)

Semnătura

Data

   
NOTE:
1.În cadrul rubricii "Îndeplinirea criteriului de eligibilitate" se bifează, după caz, cu "Da" sau "Nu" îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de eligibilitate respectiv şi se înscriu comentariile de rigoare.
2.Neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate atrage respingerea cererii de finanţare.
ANEXA nr. 2: GRILA de evaluare a conformităţii documentelor şi eligibilităţii proprietarului - organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una din formele de exercitare a profesiei liberale
(- Anexa nr. 9.8 la ghid)
Denumirea proprietarului solicitant: ........................
Nr. de înregistrare la AFM a cererii de finanţare: .........................
Suma solicitată prin cererea de finanţare: ...................... lei
Grilă juridică

Conformitate administrativă şi criterii de eligibilitate

Evaluator

Da

Nu

Comentarii

 

Solicitantul

I. Conformitate

   

1.1.

Dosarul de acceptare a fost depus în cadrul sesiunii de înscriere organizată de AFM, în condiţiile prevăzute prin Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional (ghid).

   

1.2.

Dosarul de finanţare al solicitantului cuprinde:

   

1.2.1.

Cererea de finanţare, conform formularului prevăzut în anexa nr. 6 la ghid, în original, de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;

   

1.2.2.

Împuternicire, în original, pentru cazul în care cererea de finanţare este semnată de către o persoană împuternicită;

   

1.2.3.

Actele de identitate ale semnatarilor, în copie certificată "conform cu originalul";

   

1.2.4.

Actul administrativ (hotărârea/ordinul/decizia/dispoziţia etc. după caz) prin care a fost înregistrată modalitatea de exercitare a profesiei, conform dispoziţiilor legale speciale, în copie certificată "conform cu originalul";

   

1.2.5.

Adeverinţă eliberată de către organul competent, care atestă dreptul de a exercita profesia liberală, nu mai veche de 10 zile de la data depunerii dosarului de acceptare, în original;

   

1.2.6.

Certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în copie certificată "conform cu originalul";

   

1.2.7.

Cartea de identitate a autovehiculului uzat, în copie certificată "conform cu originalul";

   

1.2.8.

Actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în original (pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei);

   

1.2.9.

În situaţia în care de la data emiterii certificatului de înmatriculare şi/sau cărţii de identitate a autovehiculului uzat au survenit modificări în ceea ce priveşte forma juridică de organizare sau anumite atribute de identificare a proprietarului (denumire, adresa sediului), acestea nefiind evidenţiate în documentele autovehiculului uzat, se va/vor depune, în copie certificată/copii certificate "conform cu originalul", documentul emis/documentele emise potrivit prevederilor legale şi din cuprinsul căruia/cărora să rezulte modificările efectuate.

   

1.2.10.

Certificatul de cazier judiciar al reprezentantului legal, eliberat de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Afacerilor Interne, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, în original sau în copie legalizată;

   

1.2.11.

Declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal privind participarea la program, în original; declaraţia trebuie să cuprindă acordul cu privire la casarea autovehiculului uzat şi achiziţionarea autovehiculului nou, datele de identificare a autovehiculului uzat, precum şi modalitatea de asigurare şi susţinere a diferenţei până la acoperirea integrală a preţului de achiziţionare a autovehiculului nou.

   
 

II. Eligibilitate

   

2.1.

Solicitantul deţine calitatea de proprietar, conform definiţiei aplicabile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. s) din ghid.

   

2.2.

Solicitantul acţionează în nume propriu.

   

2.3.

Reprezentantul legal nu este înregistrat cu fapte pedepsite de legislaţia penală.

   

2.4.

Nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială, nu are suspendate ori restricţionate activităţile, nu se află într-o altă situaţie similară legal reglementată. Nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară, potrivit declaraţiei din cererea de finanţare.

   
NOTE:
1.Lipsa unui document atrage respingerea dosarului de finanţare, cu excepţia documentului prevăzut la pct. 1.2.8 din grilă. Lipsa acestuia constituie motiv de respingere doar în cazul în care din certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria autovehiculului uzat.
2.În cadrul rubricii "Îndeplinirea criteriului de eligibilitate" se bifează, după caz, cu "Da" sau "Nu" îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de eligibilitate respectiv şi se înscriu comentariile de rigoare.
3.Neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate atrage respingerea cererii de finanţare.
Rezultatul evaluării proiectului
SELECTAT/NESELECTAT

Consilier juridic

(numele şi prenumele)

Semnătura

Data

   

Preşedintele Comisiei de acceptare (numele şi prenumele)

Semnătura

Data

   
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 609 din data de 14 august 2014