ORDIN nr. 1466 din 20 octombrie 2014 pentru modificarea Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
1.186/2001
, Regulamentului de semnalizare nr. 004, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.482/2006
,
Regulamentului pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005
, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.816/2005
, Regulamentului de remorcare şi frânare nr. 006, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.815/2005
, Instrucţiunilor privind revizia tehnică şi întreţinerea vagoanelor în exploatare nr. 250, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.817/2005
, şi a
Instrucţiunilor pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
2.229/2006
În temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
24/2013
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor
emite următorul ordin:
Art. I
Regulamentul de exploatare tehnică feroviară nr. 002*), aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
1.186/2001
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 octombrie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
*) Regulamentul de exploatare tehnică feroviara nr. 002 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
1.
La articolul 180, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) În corpul trenului, între două frâne automate active, nu trebuie să se găsească grupuri de vagoane cu mai mult de 12 osii numai cu conductă de trecere. La urma trenului care circulă fără locomotivă împingătoare, în faţa ultimelor trei vagoane cu frână activă, se admit cel mult patru osii cu conductă de trecere; excepţii se admit la trenurile de marfă şi de serviciu, la care ultimul vagon poate fi precedat de patru osii, numai cu conductă de trecere."
2.
La articolul 180, alineatele (4) şi (5) se abrogă.
3.
La articolul 216, alineatul (5) se abrogă.
Art. II
Regulamentul de semnalizare nr. 004, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.482/2006
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 şi 814 bis din 3 octombrie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
Articolul 113 va avea următorul cuprins:
"Art. 113
În cazul vagoanelor fugite din staţie şi oprite în linie curentă, dacă un agent care deserveşte trenul constată vagoane rămase pe linia curentă, va proceda conform prevederilor art. 109."
2.
La articolul 180, litera f) va avea următorul cuprins:
"f. «Un agent care deserveşte trenul să plece la acoperirea obstacolului!» - patru sunete lungi."
3.
La articolul 181, alineatul (7) va avea următorul cuprins:
"(7) Semnalul «Un agent care deserveşte trenul să plece la acoperirea obstacolului!» se dă dacă trenul s-a oprit în linie curentă şi periclitează circulaţia pe linia vecină."
4.
La anexa nr. 3, punctul A 3.7.3.1 se abrogă.
Art. III
Regulamentul pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005
, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.816/2005
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 şi 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 16 alineatul (5), litera g) va avea următorul cuprins:
"g) să raporteze către IDM dispozitor dacă trenurile sunt nesemnalizate;"
2.
Articolul 109 va avea următorul cuprins:
"Art. 109
Îndrumarea trenurilor de marfă pe pante cu declivităţi mai mari de 21
0
/
00
sau pe secţiile de circulaţie caracterizate prin pante mari prevăzute în anexa nr. 12 la Regulamentul de remorcare şi frânare nr. 006/2005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.815/2005
, cu modificările şi completările ulterioare, oricare ar fi declivitatea acestora, se va face numai după efectuarea unei probe a frânelor la tren, respectiv proba completă. Efectuarea probei complete se va efectua într-o staţie premergătoare staţiei vârf de pantă, ce va fi stabilită în livretul cu mersul trenurilor de marfă."
3.
La articolul 115, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Lipsa de la post a personalului de tren care deserveşte trenul format din boghiuri speciale pentru transportul panourilor şi a tronsoanelor de şină se comunică de către IDM operatorului de circulaţie, care dispune oprirea trenului în prima staţie, unde se stabileşte cauza lipsei acestor agenţi."
4.
La articolul 131 alineatul (3), litera k) se abrogă.
5.
La articolul 147, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) În cazul trenurilor care circulă prin împingere, după oprire, revizuirea macazurilor se face de către un agent al trenului, care în prima staţie aduce la cunoştinţa IDM constatările făcute."
6.
La articolul 170, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Staţionarea trenului peste mărcile de siguranţă este interzisă. Când partea din urmă a trenului rămâne dincolo de marca de siguranţă, agentul care deserveşte trenul sau acarul postului de macazuri este obligat să dea semnale mecanicului pentru tragerea trenului până la semnalul de ieşire al liniei respective sau, în cazul în care nu există semnal de ieşire, până la marca de siguranţă de la ieşire."
7.
La articolul 171, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"Art. 171
(1) În cazul în care, datorită lungimii, trenul nu se poate gara între mărcile de siguranţă, respectiv între semnalul de ieşire şi marca de siguranţă de la urma trenului, acarul, respectiv un agent care deserveşte trenul trebuie să comunice ocuparea mărcii de siguranţă către IDM, care dispune după caz:
a) staţionarea părţii din urmă a trenului peste marca de siguranţă;
b) depăşirea semnalului de ieşire până la marca de siguranţă de la ieşire;
c) tragerea trenului şi staţionarea peste marca de siguranţă de la ieşire;
d) fracţionarea trenului şi gararea acestuia pe două sau mai multe linii."
8.
Articolul 172 va avea următorul cuprins:
"Art. 172
Modul concret de lucru, pentru situaţiile prevăzute la art. 170 alin. (2) şi art. 171 alin. (1), precum şi modalitatea şi mijloacele prin care se efectuează avizarea şi comunicările cu IDM se stabilesc prin PTE-ul staţiei."
9.
La articolul 186 alineatul (2), litera a) se abrogă.
10.
La articolul 196, alineatul (7) se abrogă.
11.
Articolul 274 va avea următorul cuprins:
"Art. 274
În cazul ruperii trenului şi rămânerii în linie curentă a părţii rupte, agentul/agenţii care deserveşte/deservesc trenul are/au următoarele obligaţii:
a) să strângă toate frânele de mână existente în grupul de vagoane rămas în linie curentă;
b) să supravegheze grupul de vagoane rămas în linie curentă;
c) să se deplaseze spre trenul care se apropie şi să dea semnale de oprire, până la oprirea trenului, când aude/aud că se apropie un tren."
12.
La anexa nr. 1, punctul 20 se abrogă.
Art. IV
Regulamentul de remorcare şi frânare nr. 006, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.815/2005
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 şi 1.043 bis din 24 noiembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 33, alineatul (3) se abrogă.
2.
La articolul 37, alineatul (2) se abrogă.
3.
La articolul 83, alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:
"(2) Constatarea şi înlăturarea neregulilor apărute se fac de către mecanicul ajutor sau alt agent al trenului.
.................................................................
(4) Mecanicul ajutor sau alt agent al trenului verifică dacă sunt vagoane deraiate, încărcătură deplasată, obiecte sau piese căzute din vagoane, dacă nu este afectat gabaritul liniei vecine, dacă sunt vehicule feroviare legate neregulamentar, semnale de alarmă manipulate şi dacă vagonul de semnal este semnalizat corespunzător."
Art. V
Instrucţiunile privind revizia tehnică şi întreţinerea vagoanelor în exploatare nr. 250, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.817/2005
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.039 şi 1.039 bis din 23 noiembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 37, alineatul (3) se abrogă.
2.
La articolul 38, alineatul (2) se abrogă.
Art. VI
Instrucţiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
2.229/2006
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 şi 23 bis din 15 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 71, alineatul (3) se abrogă.
2.
La articolul 73, alineatul (2) se abrogă.
3.
La articolul 100, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Staţionarea trenului peste mărcile de siguranţă este interzisă. Când partea din urmă a trenului rămâne dincolo de marca de siguranţă, un agent al trenului sau acarul postului de macazuri este obligat să dea semnale mecanicului pentru tragerea trenului până la semnalul de ieşire al liniei respective sau, în cazul în care nu există semnal de ieşire, până la marca de siguranţă de la ieşire."
4.
La articolul 101, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"Art. 101
(1) În cazul în care, datorită lungimii, trenul nu se poate gara între mărcile de siguranţă, respectiv între semnalul de ieşire şi marca de siguranţă de la urma trenului, acarul sau un agent al trenului trebuie să comunice ocuparea mărcii de siguranţă către IDM, care dispune, după caz:
a) staţionarea părţii din urmă a trenului peste marca de siguranţă;
b) depăşirea semnalului de ieşire până la marca de siguranţă de la ieşire;
c) tragerea trenului şi staţionarea peste marca de siguranţă de la ieşire;
d) fracţionarea trenului şi gararea acestuia pe două sau mai multe linii."
5.
Articolul 102 se abrogă.
6.
La articolul 141, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul rămânerii în linie curentă a unor vagoane din compunerea trenurilor de marfă la care al doilea agent al trenului este mecanic ajutor, răspunderea pentru asigurarea vagoanelor contra fugirii, respectiv pentru ridicarea saboţilor de mână o are mecanicul ajutor."
7.
Articolul 148 va avea următorul cuprins:
"Art. 148
În cazul ruperii trenului şi rămânerii în linie curentă a părţii rupte, agentul/agenţii trenului are/au următoarele obligaţii:
a) să strângă toate frânele de mână existente în grupul de vagoane rămas în linie curentă;
b) să supravegheze grupul de vagoane rămas în linie curentă;
c) să se deplaseze spre trenul care se apropie şi să dea semnale de oprire, până la oprirea trenului, când aude/aud că se apropie un tren."
8.
La articolul 166, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Pentru trenurile care circulă prin împingere, revizuirea macazurilor se face de către un agent al trenului (care se postează, dacă este posibil, în primul vehicul din capul trenului), iar în prima staţie aduce la cunoştinţa IDM constatările făcute."
Art. VII
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
p. Ministrul transporturilor,
Istvan Zoltan,
secretar de stat
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 791 din data de 30 octombrie 2014