HOTĂRÂRE nr. 86 din 21 octombrie 2015 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind normele referitoare la achiziţiile publice în legătură cu actuala criză în materie de azil - COM(2015)454
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Luând în considerare Opinia nr. 4 c-19/614 adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în Şedinţa din 6 octombrie 2015, Camera Deputaţilor:
1.Constată că scopul acestei comunicări este de a explica autorităţilor publice naţionale posibilităţile diverse de aplicare a normelor europene în domeniu, pentru a face faţă crizei actuale a solicitanţilor de azil. Comunicarea interpretează două directive ale Uniunii Europene (UE) în materia achiziţiilor publice, în contextul particular al crizei actuale a migranţilor.
2.Ia act de intenţia Comisiei Europene de a promova un sistem mai simplu, rapid şi flexibil de reguli de achiziţii pentru ameliorarea situaţiei din statele membre confruntate cu un aflux masiv de migranţi.
Într-adevăr, statele membre trebuie să satisfacă în mod adecvat şi cu rapiditate nevoile cele mai urgente în materie de cazare, aprovizionare şi servicii ale solicitanţilor de azil, iar comunicarea oferă îndrumare autorităţilor naţionale, regionale şi locale privind modul în care se poate garanta respectarea normelor UE în materie de achiziţii publice, asigurând în acelaşi timp finanţarea acestor servicii într-o manieră simplă, rapidă şi lipsită de birocraţie.
3.Ia act că Guvernul României susţine documentul, dat fiind că este de natură să faciliteze gestionarea mai eficientă la nivel naţional a procedurilor de achiziţii publice în legătură cu elementele necesare primirii şi integrării solicitanţilor de protecţie internaţională.
4.Reţine că propunerea Comisiei Europene nu creează nicio obligaţie juridică nouă, ci reflectă interpretarea prevederilor tratatelor, directivele privind achiziţiile publice şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
5.Reţine că normele europene în materie de achiziţii publice prevăd mai multe posibilităţi de a face faţă evenimentelor neprevăzute şi nevoilor urgente, cum ar fi reducerea considerabilă a termenelor aplicabile în general achiziţiilor publice sau nepublicarea prealabilă a anunţurilor de participare în circumstanţe excepţionale (extremă urgenţă).
6.Subliniază funcţia exclusiv de interpretare administrativă a comunicării şi, în acest context, aduce în atenţie următoarele aspecte:
a)În conformitate cu Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE, o procedură de achiziţii nu este utilă în cazul în care produsele sunt achiziţionate direct de pe o piaţă de mărfuri, inclusiv de pe platforme de tranzacţionare pentru mărfuri, cum ar fi produsele agricole, materiile prime şi bursele de energie, în cazul în care structura multilaterală de tranzacţionare reglementată şi supravegheată garantează în mod natural preţurile pieţei. Această posibilitate de cumpărare de pe pieţe ar putea fi o alternativă viabilă în cazul apariţiei unui necesar ridicat de diverse produse în momentul unei solicitări bruşte.
b)În aplicarea regimului de încurajare pentru întreprinderile mici şi mijlocii, stabilit atât prin documentele programatice specifice ale UE, cât şi prin directivă, chiar în condiţii de urgenţă sau extremă urgenţă, o serie de produse, lucrări sau servicii ar putea fi grupate pentru a facilita accesul la acestea. O asemenea abordare pe loturi a procurării ar conduce atât la fluidizarea livrărilor, cât şi la eficientizarea costurilor, cel puţin în cazurile în care costurile de transport au o proporţie ridicată în costul total.
c)Aşa cum prevede şi Directiva 2014/24/UE, licitaţiile electronice nu sunt potrivite în mod normal pentru anumite contracte de achiziţii publice de lucrări şi pentru anumite contracte de achiziţii publice de servicii care au drept obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, deoarece numai elementele adecvate pentru evaluarea automată prin mijloace electronice, fără nicio intervenţie sau apreciere de către autoritatea contractantă, şi anume elementele care să fie cuantificabile astfel încât să poată fi exprimate în cifre sau în procente, pot face obiectul licitaţiilor electronice. În acest sens nu ar trebui asimilat elementul inerent de subiectivitate al evaluării pe baza unor criterii necuantificabile pentru cazurile în care această situaţie este impusă de chiar natura serviciilor respective cu lipsa de transparenţă sau riscul de corupţie.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 21 octombrie 2015, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 791 din data de 23 octombrie 2015