HOTĂRÂRE nr. 3 din 18 septembrie 2014 privind interpretarea prevederilor art. 18 alin. (3) şi art. 22 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României
Având în vedere dispoziţiile art. 18 alin. (3), art. 20 alin. (2), art. 22 alin. (3) şi art. 23 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, birourile electorale ale secţiilor de votare din ţară şi străinătate se completează într-o primă etapă cu reprezentanţii partidelor politice parlamentare care au propus candidaţi,
văzând dispoziţiile art. 18 alin. (1), art. 20 alin. (1) şi art. 21 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora biroul electoral judeţean, biroul electoral al sectorului municipiului Bucureşti, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate sau biroul electoral al secţiei de votare are în componenţa sa un număr de 7 reprezentanţi ai formaţiunilor politice care au propus candidaţi,
luând în considerare prevederile art. 2 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora partidele politice parlamentare sunt partidele şi alte formaţiuni politice care au grup parlamentar propriu în cel puţin una din Camerele Parlamentului şi care au obţinut în urma ultimelor alegeri generale pentru Parlamentul României mandate de deputaţi sau senatori pentru candidaţii înscrişi pe listele acestora ori pe listele unei alianţe politice sau electorale din care au făcut parte partidele ori formaţiunile politice respective,
văzând faptul că potrivit dispoziţiilor art. 27 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, propunerile de candidaturi se fac de partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice şi alianţele electorale, respectiv de candidaţii independenţi,
constatând faptul că partidele politice parlamentare pot participa la alegeri, inclusiv într-o alianţă politică sau electorală,
luând în considerare faptul că dispoziţiile legale citate nu operează distincţii între partidele politice parlamentare în funcţie de modul în care acestea propun candidaturi (ca partid politic, alianţă politică sau electorală) şi nu instituie restricţii privind formarea alianţelor politice sau electorale între partidele politice parlamentare la alegerile prezidenţiale,
văzând că, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, principiul egalităţii presupune egalitatea de tratament juridic pentru situaţii identice sau comparabile, după cum impune şi aplicarea unui tratament juridic diferit, pentru situaţii care se deosebesc în mod obiectiv şi rezonabil,
constatând că o interpretare restrictivă a sintagmei "partide politice parlamentare care au propus candidaţi" ar încălca principiul egalităţii în materie electorală întrucât nu ar ţine cont de diferenţa dintre partidele politice parlamentare şi formaţiunile politice neparlamentare,
observând faptul că, ad absurdum, în cazul în care sintagma "partide politice parlamentare care au propus candidaţi" ar fi interpretată în mod restrictiv, alianţele dintre partidele politice parlamentare care propun candidaţi nu şi-ar putea desemna reprezentanţi în birourile electorale în prima etapă de completare a acestora, acestea având însă vocaţia să îşi desemneze încă un reprezentant în Biroul Electoral Central în a doua etapă de completare a acestuia,
văzând necesitatea organizării unitare a birourilor electorale judeţene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi a birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi străinătate,
ţinând cont de faptul că din interpretarea sistematică a dispoziţiilor legale rezultă că numai formaţiunile politice, ale căror propuneri de candidaturi au rămas definitive, au vocaţia de a-şi desemna reprezentanţi în birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi birourile electorale ale secţiilor de votare,
În temeiul art. 17 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Biroul Electoral Central hotărăşte:
Art. 1
Prin sintagma "partide politice parlamentare care au propus candidaţi" prevăzută de art. 18 alin. (3) şi art. 22 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se înţelege orice formaţiuni politice (partide politice parlamentare; organizaţii ale cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în cel puţin una din Camerele Parlamentului şi care au obţinut în urma ultimelor alegeri generale pentru Parlamentul României mandate de deputaţi sau senatori pentru candidaţii înscrişi pe listele acestora; alianţe politice şi alianţe electorale care au în componenţă cel puţin un partid politic parlamentar) care au propus candidaturi rămase definitive.
Art. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Biroului Electoral Central,

Veronica Năstasie

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 688 din data de 19 septembrie 2014