ORDIN nr. 1559 din 17 mai 2016 privind aprobarea Procedurii de soluţionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condiţiile titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016
În temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă Procedura de soluţionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condiţiile titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2
Procedura se aplică şi cererilor de restituire aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Art. 3
Se aprobă modelul şi conţinutul formularului "Decizie de restituire a taxei pe valoarea adăugată", cod MFP 14.13.02.02/r, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 4
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de soluţionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condiţiile titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007.
Art. 7
Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi unităţile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Eugen-Dragoş Doroş

ANEXA nr. 1: PROCEDURĂ de soluţionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condiţiile titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016
1.Restituirea taxei pe valoarea adăugată se efectuează în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii, cu posibilitatea de prelungire în condiţiile prevăzute de art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
2.Cererea de restituire se depune de către persoanele care au dreptul să solicite restituirea, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
3._
(1)Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată, împreună cu documentaţia prevăzută de dispoziţiile legale în vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratură sau la poştă, prin scrisoare recomandată.
(2)Organul fiscal competent este:
a)pentru cererile de restituire depuse în condiţiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată aprobate prin ordine ale ministrului finanţelor publice - organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
b)pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat solicitantul.
4.De la registratură, cererea însoţită de documentaţia prevăzută la pct. 3 alin. (1) se repartizează compartimentului cu atribuţii în domeniul soluţionării cererilor de restituire a TVA, denumit în continuare compartiment de specialitate, care înregistrează cererile într-o evidenţă specială, organizată potrivit anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură.
5.Compartimentul de specialitate analizează cererea şi documentaţia depusă de solicitant, verificând respectarea condiţiilor prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru restituirea TVA, şi întocmeşte Referatul pentru analiza documentară, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură.
6._
(1)Pe baza constatărilor cuprinse în Referatul pentru analiză documentară, compartimentul de specialitate întocmeşte proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adăugată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
(2)Decizia se întocmeşte în două exemplare, se verifică şi se vizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează, împreună cu documentaţia şi Referatul pentru analiza documentară, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
(3)Deciziile de restituire a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 94 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
7.Decizia de restituire a TVA aprobată se transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării şi/sau restituirii, în conformitate cu prevederile art. 167 şi 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
8._
(1)Compartimentul de colectare, în baza datelor din evidenţa analitică pe plătitor, precum şi a Deciziei de restituire a TVA, întocmeşte Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.
(2)Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se întocmeşte în trei exemplare, se semnează de şeful compartimentului de colectare şi se aprobă de conducătorul adjunct al unităţii fiscale.
(3)Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobată, se transmite, pe bază de borderou, compartimentului de trezorerie în vederea efectuării compensării şi/sau restituirii.
9.După efectuarea compensării şi/sau restituirii compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare două exemplare ale deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, acestea purtând viza unităţii de trezorerie a statului.
10.Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare ale deciziilor şi ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului şi un exemplar în vederea arhivării.
11._
(1)După operarea datelor privind soluţionarea cererii de restituire în evidenţa specială, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
(2)Dosarul solicitării cuprinde:
- cererea solicitantului;
- Referatul pentru analiză documentară;
- Decizia de restituire a TVA;
- Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume.
12.După primirea Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate îl înştiinţează pe solicitant despre modul de soluţionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a TVA, a Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi, sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.
ANEXA nr. 11: Evidenţa cererilor de restituire a TVA
(- ANEXA nr. 1 la procedură)

Nr. crt.

Denumirea solicitantului

Codul de identificare fiscală

Nr. şi data înregistrării cererii de restituire a TVA

Suma solicitată

Decizia organului fiscal*)

Suma aprobată

Diferenţa faţă de suma solicitată

Data efectuării compensării şi/sau restituirii

0

1

2

3

4

5

6

7 = 4-6

8

         
         
___
*) Se va complete cu:
A, în cazul cererilor aprobate;
R, în cazul cererilor respinse.
ANEXA nr. 12: REFERAT pentru analiză documentară
(- ANEXA nr. 2 la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice ......................./
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
Unitatea Fiscală .......................
Nr. ..../.....
Aprobat
Conducătorul unităţii fiscale,
....................
REFERAT pentru analiză documentară
Prin Cererea de restituire a TVA înregistrată cu nr. ..../...., ............. (denumirea contribuabilului) ................., cod de identificare fiscală ........................, solicită restituirea TVA în sumă de ................... (lei)
Restituirea este solicitată pentru: ........................................................,
în temeiul dispoziţiilor legale ............................... .
Pentru acordarea restituirii au fost verificate următoarele documente:
.............................................
.............................................
............................................. .
În urma verificării documentaţiei depuse în vederea restituirii s-au constatat următoarele:
.............................................
.............................................
............................................. .
În urma analizei facturilor anexate de contribuabil au rezultat următoarele:
TVA acceptată
- lei -

Nr. crt.

Factură/Nr./data

Furnizor/Prestator

Codul de identificare fiscală al furnizorului/prestatorului

Total factură

Bază de impozitare

TVA

Documente de plată a facturii

        

TOTAL

       
TVA respinsă:
- lei -

Nr. crt.

Factură
Nr./data

Furnizor

Total factură

Baza de impozitare

TVA

Motivele de fapt

Temeiul de drept

        
        

TOTAL

       
Ca urmare a celor prezentate, situaţia TVA este următoarea:
TVA solicitată la restituire: .....................
TVA aprobată la restituire: ......................
TVA respinsă la restituire: .......................

Avizat,

Funcţia .................

Numele şi prenumele .............

Data .................

Semnătura ....................

Verificat,

Funcţia ....................

Numele şi prenumele ..................

Data ................

Semnătura .................

Întocmit,

Funcţia ..................

Numele şi prenumele ...........

Data ....................

Semnătura ...................

ANEXA nr. 2: DECIZIE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice ............../

Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili

Unitatea Fiscală ...................

Nr. ..../....

Adresa: .....

Tel. ...........

Fax ...........

E-mail: .......

DECIZIE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ
Către: Denumirea/Numele şi prenumele ........................
Cod de identificare fiscală .........................................
Adresa: Localitatea ........................., str. ........... nr. ........., bl. ......, ap. ..........., et. ........., judeţul/sectorul .................
În baza art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, a cererii de restituire a TVA, înregistrată cu nr. ............ din ................, se stabileşte taxa pe valoarea adăugată de restituit, astfel:
TVA solicitată la restituire ............. lei
TVA aprobată la restituire ............... lei
TVA respinsă la restituire ................ lei
Motivaţia respingerii: .......................................
Suma aprobată la restituire urmează procedura prevăzută la art. 165, 167 sau 168, după caz, din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta Decizie de restituire a taxei pe valoarea adăugată poate fi contestată în termen de 45 de zile de la data comunicării, sub sancţiunea decăderii, potrivit art. 270 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, la organul fiscal competent, potrivit art. 272 alin. (1) din acelaşi act normativ.
Conducătorul unităţii fiscale
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila
cod MFP 14.13.02.02/r
www.anaf.ro
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 394 din data de 24 mai 2016