Cerinţe SR EN 500-6 | Verificări | Modul de verificare |
Examinare vizuală | Încercare funcţională | Măsurare |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Iluminat (faruri, lumini de semnalizare şi de poziţie şi dispozitive retroreflectorizante) | Existenţa, integritatea, starea de curăţenie | Se verifică dacă sistemul de iluminare, semnalizare, poziţionare şi dispozitivele retroreflectorizante funcţionează. | - |
2. | Proţapul de direcţie | Existenţa, integritatea | Se verifică dacă proţapul de direcţie se basculează. | Se măsoară distanţa pe verticală a basculării proţapului (h = 0,2 ... 1,4 m). |
3. | Dispozitivele de recuperare, legare, ridicare şi tractare (de exemplu, inele, urechi de agăţare, ochi de suspendare). La maşinile mobile cu masa de 40 kg punctele de agăţare pot fi şi sub formă de mânere. Se verifică dacă în manualul de instrucţiuni al maşinilor mobile pentru construcţia de drumuri (MMCD) cu o masă de serviciu mai mare de 2.000 kg sunt precizate poziţia, eforturile admisibile, procedeul de tractare şi viteza maximă de tractare. | Existenţa, starea şi marcarea punctelor de ridicare cu simbolul 7.23 din ISO 6405-1:2004 | - | - |
4. | Dispozitivul de protecţie care să împiedice prinderea conductorului între cilindru şi obstacolele adiacente la compactoarele cu post de conducere la sol | Existenţa, starea şi integritatea dispozitivului | Se verifică dacă dispozitivul funcţionează. | Se determină distanţa de oprire a cilindrului după acţionarea dispozitivului. Aceasta trebuie să fie mai mică decât cursa organului de lucru. |
5. | Sistem de direcţie | Starea sistemului de direcţie | Manevrabilitate, răspuns la comenzi, verificarea acţionării direcţiei cu motorul oprit | - |
6. | Cală de frânare | Existenţa, starea şi integritatea calei (cala de frânare este obligatorie pentru compactoarele echipate cu pneuri din cauciuc cu masa mai mare de 4.000 kg). | - | - |
7. | Cabină | - Se verifică integritatea cabinei, capitonaj, chedere uşi, ventilaţie şi încălzire reglabilă, dejivrare şi etanşare, dacă este necesar. - Se verifică accesibilitatea, ieşirea de siguranţă şi marcajul când maşina are o singură uşă de acces. - Se verifică ştergătoarele, spălătoarele de parbriz şi separatoarele de picături acţionate electric. - Se verifică dacă iluminatul interior, sistemul de ventilare şi încălzire sunt complete. - Se verifică dacă dispozitivul de suport pentru basculare al cabinei (când acesta există) este în stare corespunzătoare. - Se verifică integritatea dispozitivelor de protecţie, scara etc. | Se verifică dacă aceste componente sunt funcţionale. Se verifică funcţionalitatea acestora şi conform ISO 10263-4. | Se măsoară dacă temperatura se menţine la 18°C. |
8. | Facilităţi de depozitare | - Se verifică dacă locurile de depozitare sunt utilizate pentru manualul de instrucţiuni, respectiv pentru toate organele de lucru speciale furnizate. | | |
9. | Postul de conducere | - Vezi cerinţa 7. | - | - |
10. | Scaunul operatorului | Se verifică existenţa sistemului de reglare a scaunului. | Se verifică dacă funcţionarea sistemului de reglare a scaunului permite operatorului să adopte poziţiile necesare controlării maşinii în toate condiţiile de exploatare scontate. | - |
11. | Comenzi şi indicatoare (manete, pedale, comutatoare etc.)
| - Se verifică integritatea comenzilor şi a comutatoarelor, accesibilitatea, identificarea funcţiilor activate, punctul neutru al comenzii, cu excepţia cazului în care funcţiunile respective impun altfel, cum ar fi: - acţionare continuă; - acţionare automată; - să aibă un limitator de cursă funcţional. - Se verifică dacă maşinile cu operator pe maşină ale căror comenzi de deplasare sunt accesibile şi de la sol sunt echipate cu dispozitive (de exemplu, uşi, geamuri, dispozitive de protecţie sau dispozitive de blocare) care să reducă la minimum posibilitatea deplasării necontrolate a maşinii prin acţionarea comenzii atunci când operatorul nu este la postul său. - Se verifică dacă pedalele au suprafaţă antiderapantă. | - Se verifică dacă comenzile sunt dispuse, dezactivate sau protejate astfel încât să nu poată fi acţionate accidental, în special atunci când operatorul intră sau iese din cabină. - Se verifică sistemul de afişare şi confirmare pentru elementele de comandă multiple (tip telecomandă) sau cu posturi multiple de comandă. - Se verifică dacă la eliberarea comenzii maşina se opreşte în mod automat.
| -
-
-
-
-
|
Organele de comandă la compactoarele cu comandă la sol şi tractate | - Starea şi integritatea organelor de comandă. | La compactoarele tractate comanda trebuie să fie posibilă de pe vehiculul de tractare. | - |
12. | Pornirea maşinii | Se verifică existenţa şi starea demarorului electric, pneumatic sau hidraulic al motorului şi dacă acestea sunt prevăzute cu o funcţiune de pornire neutră care va preveni demararea motorului, cu excepţia cazului în care funcţiunile periculoase sunt setate în modul fără pericol, respectiv să nu permită accesul neautorizat la pornirea motorului. | Se verifică funcţionalitatea sistemului de pornire. | - |
13. | Dispozitivul de oprire de urgenţă la maiurile percutante | Existenţa, starea şi integritatea dispozitivului | - | - |
14. | Sistemul de frânare (de serviciu, securitate şi de staţionare) pentru compactoare cu post de conducere purtat | Se verifică starea şi integritatea sistemelor de frânare. | Se verifică funcţionalitatea frânelor în condiţii de serviciu, de Încărcare, de viteză, de stare a terenului şi de pantă prevăzute de producător şi corespunzătoare unor situaţii curent întâlnite. | Performanţele sistemelor de frânare trebuie să fie conform specificaţiilor din anexa A la R EN 5004. |
15. | Sistemul de frânare (de serviciu şi de staţionara) pentru compactoare cu post de conducere la sol | Se verifică starea şi integritatea sistemelor de frânare. | Se verifică funcţionalitatea frânelor în condiţii de serviciu, de încărcare, de viteză, de stare a terenului. Frânele trebuie să poată opri compactorul pe o pantă pe care să fie capabil să o urce. La frâna de staţionare nu trebuie să fie posibilă eliberarea neprevăzută a frânei de staţionare. | Performanţele sistemelor de frânare trebuie să fie conform specificaţiilor din anexa A la SR EN 500-4. |
16. | Dispozitive de telecomandă pentru compactare cu post de conducere la sol | Se verifică starea şi integritatea dispozitivului de telecomandă. | Se verifică dacă dispozitivele de telecomandă în infraroşu întrerup automat următoarele mişcări periculoase: - nu se respectă distanţa minimă de securitate; - se depăşeşte raza maximă de aproximativ 20 m; - comunicarea cu telecomanda este întreruptă mai mult de o secundă; - se produce o întrerupere în sistemul de alimentare a puterii, fie la emiţător, fie la receptor; - comenzile de deplasare sunt eliberate. | Performanţele sistemelor de frânare trebuie să fie conform specificaţiilor din anexa B la SR EN 500-4. |
17. | Riscuri de cădere, acces la postul de conducere sau la punctele de intervenţie | - Se verifică existenţa sistemelor de acces şi dacă acestea au fost confecţionate conform EN ISO 2860, ISO 12508 şi EN ISO 2867 (suprafeţele mijloacelor de acces trebuie realizate din materiale antiderapante). | | - înălţimea primei trepte (600 mm) pentru acces la postul de comandă poate fi depăşită în poziţia de transport, |
18. | Prevenire a pericolelor cauzate de elemente mobile şi de surse de energie neelectrice | - Se verifică existenţa capotajelor, capacelor, apărătorilor etc., dacă sunt conform cărţii tehnice şi modul lor de prindere. - Se controlează poziţia conductelor hidraulice, a fitingurilor şi furtunurilor şi sistemul de protecţie când acestea trec la o distanţă < = 1 m. - Se verifică integritatea rezervorului de combustibil şi a rezervoarelor hidraulice. | - | - |
19. | Pericole datorate răsturnării | - Se verifică integritatea structurii FOPS şi ROPS a maşinii, în cazul în care aceasta există. | - | - |
20. | Protecţia împotriva incendiilor | Se verifică existenţa extinctorului şi a termenului de valabilitate, precum şi poziţia acestuia pe maşină sau în cabină. | - | - |
21. | Suprafeţe fierbinţi | Se verifică sistemul de protecţie faţă de temperaturile înalte. | - | - |
22. | Dispozitive de semnalizare şi semnale de avertizare | - Se verifică existenţa claxonului. - Se verifică semnalul de avertizare care va marca zona pivotantă a maşinilor articulate cu pivot. - Dacă maşina lucrează în zone în care rămân pericole reziduale ataşate maşinii sau echipamentelor acesteia şi/sau remorcii, se verifică dacă există disponibil pe maşină un indicator de avertizare/siguranţă în conformitate cu anexa E la SR EN 500-1. | Se verifică funcţionalitatea tuturor dispozitivelor. | Se determină nivelul de presiune sonoră ponderat A la 7 m în faţa maşinii. |
23. | Sisteme electrice şi electronice | Se verifică conductorii şi componentele electrice care trebuie instalate astfel încât să se evite stricarea acestora din cauza expunerii la condiţiile de mediu care ar putea cauza deteriorarea lor. Izolaţia componentelor electrice trebuie să aibă proprietăţi ignifuge. | - | - |
24. | Gradul de protecţie | Se verifică ca firele/cablurile electrice neprotejate de dispozitive pentru supratensiune să nu fie instalate în contact direct cu conductele şi furtunurile care conţin combustibil sau gaz inflamabil. | - | - |
25. | Dispozitive de protecţie împotriva supratensiunii | Se verifică dacă echipamentele electrice, cu excepţia demarorului motorului, sunt protejate cu un dispozitiv împotriva supratensiunii (de exemplu, o siguranţă). | - | - |
26. | Baterii | - Se verifică dacă bateria este bine fixată într-un spaţiu ventilat. Amplasamentul trebuie să fie uşor accesibil. Bateria trebuie să fie uşor de scos. Bateriile trebuie prevăzute cu mânere şi/sau inele de agăţare. | - | - |
- Se verifică dacă bateria poate fi uşor deconectată direct sau cu un întrerupător izolator uşor accesibil şi uşor de identificat. | - | - |
- Se verifică dacă conectorii sunt amplasaţi astfel încât să se evite secţionarea acestora sau producerea de scurtcircuite. | - | - |
27. | Compatibilitatea electromagnetică (EMC) | La MMCD echipate cu dispozitive electromagnetice se verifică dacă acestea satisfac cerinţele de compatibilitate electromagnetică specificate în EN 13309. | - | - |
28. | Zgomotul şi vibraţiile | Se verifică sistemele de izolare fonică a cabinei, a motoarelor termice, respectiv de izolare a vibraţiilor transmise la scaunul şi la manetele de comandă situate în postul de comandă. | - | Se determină nivelul de zgomot la postul de comandă. |