ORDIN nr. 1096 din 24 iunie 2014 pentru modificarea Regulamentului privind criteriile minime de pregătire, perfecţionare şi certificare a piloţilor maritimi, alţii decât piloţii de mare largă, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 382/2007
Având în vedere prevederile Rezoluţiei Adunării Generale a Organizaţiei Maritime Internaţionale A.960 (23) privind pregătirea profesională, certificarea şi procedurile de lucru pentru piloţii maritimi, alţii decât piloţii de mare largă, art. 117 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 12 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I
Regulamentul privind criteriile minime de pregătire, perfecţionare şi certificare a piloţilor maritimi, alţii decât piloţii de mare largă, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 382/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 22 iunie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 6 va avea următorul cuprins:
"(1) Prelungirea valabilităţii brevetului de pilot maritim se face pe perioade de 5 ani, cu îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a) îndeplineşte cerinţele privind standardele medicale prevăzute la art. 4;
b) pentru zona Constanţa, Mangalia şi Midia dovedeşte menţinerea competenţei profesionale cu o adeverinţă eliberată de societatea de pilotaj şi avizată de Căpitănia Zonală Constanţa - VTMS, prin care se atestă că a efectuat 200 de manevre în ultimii 5 ani, pentru care deţine brevetul, din care 60 de manevre în ultimele 12 luni;
c) prezintă adeverinţe valabile de absolvire a cursurilor obligatorii prevăzute în anexa nr. 2;
sau
a) îndeplineşte cerinţele privind standardele medicale prevăzute la art. 4;
b) pentru zonele de pilotaj sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175 sau Canalul Dunăre-Marea Neagră dovedeşte menţinerea competenţei profesionale cu o adeverinţă eliberată de societatea de pilotaj şi avizată de căpitănia portului de jurisdicţie - VTMS, prin care se atestă că a activat în funcţia de pilot maritim cel puţin 24 de luni în ultimii 3 ani şi a efectuat manevre în fiecare lună în toată această perioadă;
c) prezintă adeverinţe valabile de absolvire a cursurilor obligatorii prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Pentru a continua să fie recunoscuţi apţi de serviciu în funcţia de pilot maritim, deţinătorii de brevete de pilot maritim care nu îndeplinesc prevederile alin. (1) trebuie să facă dovada îndeplinirii standardelor de competenţă pentru brevetul respectiv, prin examen sau prin absolvirea unui curs aprobat de reconfirmare specific funcţiei înscrise în brevet.
(3) Atunci când un pilot maritim are o întrerupere de activitate mai mare de 6 luni, societatea de pilotaj va lua toate măsurile necesare pentru refamiliarizarea pilotului cu zonele de pilotaj şi se va asigura că acesta efectuează un număr de 10 manevre pe nave maritime în 3 luni, asistat de un pilot maritim de cel puţin acelaşi nivel. Familiarizarea va fi efectuată în asistenţa căpitanului şef al portului şi se va finaliza prin semnarea unui proces-verbal."
2.La anexa nr. 1, articolul 1 va avea următorul cuprins:
"Art. 1
Brevetul de pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate obţine de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare ca ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare de 24 luni, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat."
3.La anexa nr. 1 articolul 2, litera b) va avea următorul cuprins:
"b) are un stagiu de pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia de cel puţin un an de zile, a asistat la cel puţin 100 de manevre care să acopere toate cele 3 porturi menţionate şi nu are întrerupere mai mare de 6 luni între manevre. Stagiul va fi confirmat de societatea de pilotaj printr-un tabel care trebuie să cuprindă data manevrelor efectuate, numele navelor şi portul unde acestea au fost efectuate şi să fie avizat de Căpitănia Zonală Constanţa - VTMS."
4.La anexa nr. 1 articolul 3, litera b) va avea următorul cuprins:
"b) are un stagiu de pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia de cel puţin un an de zile, a efectuat 120 de manevre, a participat la 30 de manevre de pilotaj la bordul navelor cu lungime mai mare de 200 m împreună cu un pilot maritim I şi nu are întrerupere mai mare de 6 luni între manevrele efectuate în zonele de pilotaj pentru care se solicită brevetul. Stagiul va fi confirmat de societatea de pilotaj printr-un tabel care trebuie să cuprindă data manevrelor efectuate, numele navelor şi portul unde acestea au fost efectuate şi să fie avizat de Căpitănia Zonală Constanţa - VTMS."
5.La anexa nr. 1, articolul 4 va avea următorul cuprins:
"Art. 4
Brevetul de pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector se poate obţine de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare în termen de valabilitate ori un brevet de ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte pentru nave cu un tonaj brut de 500 sau mai mare în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 48 de luni pe funcţie, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat."
6.La anexa nr. 1, articolul 7 va avea următorul cuprins:
"Art. 7
Brevetul de pilot maritim aspirant pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră se poate obţine de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare în termen de valabilitate ori un brevet de ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte pentru nave cu un tonaj brut de 500 sau mai mare în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 48 de luni pe funcţie, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat."
Art. II
Autoritatea Navală Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul transporturilor,

Iulian-Ghiocel Matache,

secretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 504 din data de 7 iulie 2014