HOTĂRÂRE nr. 102 din 28 iunie 2016 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Sisteme de informaţii mai puternice şi mai inteligente în materie de frontiere şi securitate - COM (2016) 205 final
În temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din
Constituţia României
, republicată, şi Protocolului (nr. 1) anexat
Tratatului de la Lisabona, de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene
, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr.
13/2008
,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/493 din 22 iunie 2016,
Senatul
adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Se constată următoarele:
1.
Prezenta comunicare stabileşte câteva opţiuni posibile pentru valorificarea la maximum a avantajelor oferite de sistemele de informaţii existente şi, dacă este necesar, pentru elaborarea unor acţiuni noi şi complementare menite să remedieze lacunele existente.
2.
Comunicarea subliniază necesitatea de a îmbunătăţi interoperabilitatea sistemelor de informaţii, acesta fiind un obiectiv pe termen lung, astfel cum a fost identificat şi de Consiliul European şi de Consiliu şi prezintă idei referitoare la modul în care sistemele de informaţii pot fi dezvoltate în viitor pentru a se asigura că poliţiştii de frontieră, autorităţile vamale, agenţii de poliţie şi autorităţile judiciare dispun de informaţiile necesare.
3.
Comunicarea subliniază faptul că există o serie de neajunsuri legate de sistemele de informaţii existente, care îngreunează activitatea autorităţilor naţionale:
a)
capacitatea redusă a sistemelor informatice existente;
b)
lipsuri în arhitectura europeană a managementului bazelor de date;
c)
o complexitate a diferitelor tipuri de management a sistemelor informatice;
d)
fragmentarea arhitecturii managementului bazelor de date pentru controalele de frontieră şi securitate.
4.
Sistemele informatice existente la nivel european, dedicate managementului frontierei şi securităţii interne, dispun de o arie extinsă de funcţionalităţi. Cu toate acestea, există anumite neajunsuri în funcţionalităţile sistemelor existente:
a)
în ceea ce priveşte procedurile de control al frontierei aplicabile diferitelor categorii de călători, neajunsurile constau în anumite limitări ale sistemelor şi în gradul de interoperabilitate a respectivelor sisteme de informaţii folosite pentru controlul frontierei. Performanţa instrumentelor dedicate autorităţilor de aplicare a legii necesită îmbunătăţiri;
b)
există lacune în arhitectura europeană a managementului datelor. Au fost identificate aspecte problematice la nivelul controlului de frontiere în cazul anumitor categorii de cetăţeni, cum ar fi în cazul cetăţenilor statelor terţe, deţinători de vize de şedere pe termen lung. De asemenea, există un deficit de informaţii disponibile anterior sosirii la frontieră a cetăţenilor statelor terţe care sunt exoneraţi de obligativitatea de a deţine viză;
c)
Poliţia de Frontieră şi în special ofiţerii de poliţie se confruntă cu o diversitate de sisteme informatice, guvernate la nivel european. Această complexitate creează dificultăţi practice în sensul alegerii sistemului de informaţii de interogat în anumite cazuri. Mai mult decât atât, nu toate statele membre sunt conectate la sistemele existente.
5.
Complexitatea curentă de accesare a sistemelor de informaţii disponibile la nivel european ar putea fi redusă prin crearea unei singure interfeţe de interogare la nivel naţional, cu respectarea diferitelor scopuri de acces.
Art. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 28 iunie 2016, în conformitate cu prevederile art. 78 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr.
28/2005
, republicat.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
IOAN CHELARU
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 495 din data de 1 iulie 2016