HOTĂRÂRE nr. 20 din 29 februarie 2016 referitoare la Comunicarea comună a Comisiei Europene şi înaltului Reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe şi Politica de Securitate către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Revizuirea politicii europene de vecinătate JOIN (2015) 50 final
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi ale Protocolului (nr. 1) anexat Tratatului de la Lisabona, de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul comun al Comisiei pentru afaceri europene, Comisiei pentru politică externă şi Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională nr. XXXVII/343 din 25 februarie 2016,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
În urma examinării, au fost formulate următoarele observaţii cu privire la revizuirea politicii de vecinătate.
1.Se constată:
a)relevanţa comunicării "Revizuirea politicii de vecinătate", propusă de Comisia Europeană şi de înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe şi Politică de Securitate;
b)importanţa accentului pus pe: consolidarea principiilor diferenţierii şi responsabilităţii în relaţiile Uniunii Europene cu partenerii PEV; abordarea mai individualizată a relaţiilor de cooperare cu statele PEV, adaptată specificului şi ambiţiilor acestora; focalizarea mai accentuată a relaţiilor de cooperare cu partenerii PEV, prin identificarea de domenii prioritare de interes reciproc; încurajarea unei implicări sporite a statelor membre în exerciţiul de cooperare PEV; flexibilitatea şi coerenţa sporită pe planul disponibilizării instrumentelor şi resurselor, inclusiv financiare, la dispoziţia PEV, inclusiv privind susţinerea partenerilor aflaţi în situaţii de criză;
c)însemnătatea unei cooperări sporite cu statele partenere pe aspecte de securitate, precum şi a consacrării conceptului de stabilizare a Vecinătăţii, ca principală prioritate politică a noii PEV şi ca cea mai presantă provocare pentru Uniune în următorii ani;
d)importanţa acordată aspectelor referitoare la promovarea cooperării regionale, în special consolidarea Parteneriatului Estic, precum şi dezvoltarea proiectelor în cadrul Sinergiei Mării Negre, ca iniţiativă de cooperare regională şi forum de dialog, ţinând cont totodată de costurile pentru Uniune, în contextul securizării graniţei de est a Uniunii Europene. Cu toate acestea, nu putem să omitem faptul că, deşi am insistat în ultimii ani asupra acestui subiect, el a fost ignorat de Comisie cu preţul unor costuri majore atât în plan strategic, cât şi în plan economic.
2.Se apreciază:
a)regăsirea unor elemente importante pe care România le-a semnalat în Opinia privind Documentul comun de consultare "Către o nouă politică europeană de vecinătate" - JOIN 6 - final (2015), transmisă Comisiei Europene în data de 25 mai 2015;
b)ideea stabilirii unor forme de dialog şi cooperare cu vecinii vecinilor - "Thematic frameworks" - concept care privilegiază dialogul şi cooperarea în domenii variate de interes transversal. Tematicile-cheie identificate răspund provocărilor actuale în arealul Vecinătăţii, precum migraţia, energia, securitatea şi alte aspecte de această manieră. Considerăm că la acest capitol Uniunea Europeană are obligaţia de a rămâne puternică şi unită, respectându-şi valorile şi principiile.
3.Susţinem:
a)propunerile referitoare la dezvoltarea componentei de securitate, aprofundarea elementelor legate de reforma sectorului de securitate, acesta fiind principalul pilon în prevenirea conflictelor şi în anihilarea reţelelor teroriste şi contracararea tentaţiilor radicaliste violente;
b)importanţa unei cooperări sporite cu statele partenere pe aspecte de securitate, precum şi a consacrării conceptului de stabilizare a Vecinătăţii, ca principală prioritate politică a noii PEV şi ca cea mai presantă provocare pentru Uniune în următorii ani. La acest capitol România susţine cu tărie eforturile făcute de Republica Moldova în privinţa parcursului său european, considerând că este nevoie de un efort conjugat la nivelul întregii Uniuni, în vederea unei abordări clare cu privire la statele care nu se abat de la direcţiile recomandate de Comisie;
c)ponderea acordată pachetului de măsuri referitor la tineretul din statele partenere, aspect relevant din perspectiva extinderii şi aprofundării în continuare, pe termen mediu şi lung, a relaţiilor de cooperare ale UE cu statele partenere;
d)focalizarea interesului pe dimensiunile de securitate, migraţie şi tineret, acestea reflectând preocupările majore relevate de evoluţiile din ultima perioadă;
e)faptul că siguranţa frontierelor UE este primordială şi că un mediu de securitate sigur şi stabil permite promovarea valorilor democratice, a statului de drept şi dezvoltarea economică în statele partenere;
f)eforturile statelor membre pentru o dezvoltare economică şi socială durabilă, susţinem o cooperare intensă între parteneri - UE - statele membre, în scop comun, şi încurajăm cooperarea prin instrumente adaptate, în cadrul programelor de cooperare teritorială europeană: Programul operaţional comun România-Republica Moldova 2014-2020, Programul operaţional comun România-Ucraina 2014-2020, Programul operaţional comun "Bazinul Mării Negre" 2014-2020, Programul Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2014-2020.
4.Se recomandă:
a)depăşirea cadrului conceptual de către noua politică de vecinătate, stabilindu-se obiective concrete. Din aceeaşi perspectivă strategică, considerăm că implementarea rapidă şi integrală a tuturor punctelor menţionate are menirea de a conferi stabilitate şi securitate întregii Uniuni;
b)având în vedere evoluţia situaţiei de securitate în Vecinătatea Estică, aceasta aflându-se într-o perpetuă modificare, Uniunea trebuie să aibă o viziune mai ambiţioasă şi mai bine articulată faţă de acest spaţiu, aspect esenţial pentru securitatea şi dezvoltarea în regiune. Este nevoie de un efort conjugat la nivelul întregii Uniunii în vederea unei abordări clare cu privire la statele care nu se abat de la direcţiile recomandate de Comisie;
c)o concentrare puternică a parteneriatelor pe obiective şi interese comune, cu asumarea acestora de ambele părţi, atât în ansamblul PEV, cât şi în relaţia cu Rusia.
Ne exprimăm îngrijorarea cu privire la elementele de structură ce vizează Parteneriatul Estic în ansamblul său, observând anumite imixtiuni externe menite să pună într-un context nefavorabil beneficiile şi perspectivele care se răsfrâng asupra semnatarelor acordului de asociere, considerând că este nevoie de o mai mare aplecare din partea Comisiei asupra acestui subiect.
State precum Azerbaidjan, Armenia şi Georgia, iniţial cu un puternic concept proeuropean, sunt în momentul de faţă ghidate de reticenţă vizavi de valorile şi principiile Uniunii Europene. În acest context, Ucraina, în pofida grelelor încercări generate de situaţia geopolitică, şi-a asumat parcursul european, motiv pentru care considerăm că Uniunea Europeană trebuie să dea dovadă de o nouă abordare raportată la situaţia actuală din regiune;
d)promovarea la nivelul întregii Uniuni, atât faţă de statele membre, cât şi faţă de parteneri, a conceptului de unitate, la acest capitol România fiind un promotor şi un apărător necondiţionat al valorilor şi principiilor europene. O Europă puternică este o Europă unită, capabilă să-şi susţină propriile interese, să genereze stabilitate şi, în egală măsură, să confere seriozitate şi încredere partenerilor săi.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 29 februarie 2016, în conformitate cu prevederile art. 771 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

IOAN CHELARU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 193 din data de 15 martie 2016