ORDIN nr. 234 din 1 octombrie 2012 privind procedura de verificare a declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească şi de eliberare a certificatului de confirmare a numărului de declaraţii de susţinere valabile pentru România
În temeiul art. 2 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 717/2012 privind stabilirea măsurilor necesare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 privind iniţiativa cetăţenească şi a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 1.179/2011 al Comisiei din 17 noiembrie 2011 de stabilire a unor specificaţii tehnice pentru sistemele de colectare online în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului privind iniţiativa cetăţenească şi al art. 7 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:
Art. 1
(1)Prezentul ordin stabileşte procedura de verificare a declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească completate în condiţiile Regulamentului (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 privind iniţiativa cetăţenească, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 65 din 11 martie 2011, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 211/2011, şi de eliberare a certificatului de confirmare a numărului de declaraţii de susţinere valabile pentru România.
(2)Procedura prevăzută la alin. (1) vizează declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească completate de cetăţenii români şi de cetăţenii altor state membre ale Uniunii Europene care îşi exercită dreptul de rezidenţă sau rezidenţa permanentă pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege.
(3)Verificarea declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească prezentate de organizator presupune analizarea îndeplinirii condiţiilor de colectare a acestora, prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 211/2011, precum şi a validităţii datelor pe care declaraţiile le conţin şi se realizează potrivit prevederilor prezentului ordin, cu respectarea condiţiilor prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 211/2011, de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Instrucţiunile ministrului administraţiei şi internelor nr. 27/2010 privind măsurile de natură organizatorică şi tehnică pentru asigurarea securităţii prelucrărilor de date cu caracter personal efectuate de către structurile/unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4)În cuprinsul prezentului ordin sunt aplicabile definiţiile termenilor şi expresiilor prevăzute de art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 211/2011.
Art. 2
(1)Verificarea declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească se realizează, potrivit competenţelor, de către următoarele structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumite în continuare autorităţi competente:
a)Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., în cazul declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească completate de cetăţenii români;
b)Inspectoratul General pentru Imigrări, denumit în continuare I.G.I., în cazul declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească completate de cetăţenii altor state membre ale Uniunii Europene care îşi exercită dreptul de rezidenţă sau rezidenţa permanentă pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege.
(2)Certificatul de confirmare a numărului de declaraţii de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească valabile pentru România se eliberează în termen de 3 luni de la data primirii cererii de verificare a declaraţiilor, în forma prezentată în anexa VI la Regulamentul (UE) nr. 211/2011, sub semnătura ministrului administraţiei şi internelor.
Art. 3
(1)În vederea verificării, potrivit prezentului ordin, declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească colectate de către organizatori, în condiţiile Regulamentului (UE) nr. 211/2011, se transmit D.E.P.A.B.D. în următoarele modalităţi:
a)pe suport hârtie, prin formularul de declaraţie de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească - partea B, în forma prezentată în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 211/2011, completat; sau
b)în format electronic, interoperabil, sub forma unui fişier de tip. csv/.xml, extras pentru România din sistemul de colectare online utilizat de organizatori.
(2)Declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească se transmit D.E.P.A.B.D., în condiţiile prevăzute la alin. (1), însoţite de formularul de prezentare a declaraţiilor de susţinere prevăzut în anexa V la Regulamentul (UE) nr. 211/2011, cu respectarea art. 12 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 211/2011.
(3)Pentru a fi verificate, declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească prevăzute la alin. (1) trebuie să conţină următoarele informaţii:
a)numele;
b)prenumele;
c)domiciliul/adresa de rezidenţă declarată pe teritoriul României;
d)data naşterii;
e)cetăţenia;
f)codul numeric personal/seria şi numărul cărţii de identitate sau, după caz, ale paşaportului, certificatului de înregistrare ori ale cărţii de rezidenţă permanentă pentru cetăţenii altor state membre ale Uniunii Europene;
g)data completării declaraţiei;
h)semnătura, pentru declaraţiile pe suport hârtie.
(4)La data primirii declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească, autoritatea competentă verifică numărul de înregistrare al iniţiativei cetăţeneşti atribuit de Comisia Europeană. În cazul declaraţiilor colectate în format electronic se verifică existenţa certificatului de confirmare a conformităţii sistemului de colectare online a declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească cu Regulamentul (UE) nr. 211/2011, eliberat de către autoritatea competentă a statului membru al Uniunii Europene în care sunt stocate datele.
(5)În situaţia în care, în urma verificării prevăzute la alin. (4), se constată lipsa certificatului de confirmare a conformităţii sistemului de colectare online a declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească cu Regulamentul (UE) nr. 211/2011, autoritatea competentă solicită organizatorului, prin notificare în format electronic, prezentarea acestui document în termen de 3 zile de la data notificării.
(6)În cazul în care informaţiile prevăzute la alin. (4) nu sunt prezentate de organizatori după notificarea prevăzută la alin. (5) sau acestea nu corespund cu cele existente pe pagina de internet dedicată iniţiativei cetăţeneşti propuse, declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească nu se verifică şi se restituie organizatorilor în termen de 3 zile.
Art. 4
(1)Declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească primite de la organizatori se separă de către D.E.P.A.B.D. în funcţie de cetăţenia persoanei. Declaraţiile completate de cetăţenii români sunt verificate de către D.E.P.A.B.D., iar cele completate de cetăţenii altor state membre ale Uniunii Europene se trimit spre verificare la I.G.I.
(2)Autorităţile competente verifică declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească în baza procedurilor proprii, prin compararea informaţiilor înscrise în declaraţii cu cele existente în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, respectiv în Sistemul informatic de management al străinilor, după caz, şi propun ministrului administraţiei şi internelor eliberarea certificatului prevăzut la art. 2 alin. (2).
(3)Pentru stabilirea validităţii datelor înscrise în declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească colectate în format electronic, autorităţile competente prelucrează, prin mijloace automatizate, informaţiile care constituie chei unice de identificare a persoanei, respectiv codul numeric personal, seria şi numărul cărţii de identitate/paşaportului/certificatului de înregistrare/cărţii de rezidenţă permanentă, şi le corelează, după caz, cu celelalte informaţii prezente în declaraţiile de susţinere.
Art. 5
(1)În calitate de operatori de date cu caracter personal, autorităţile competente asigură respectarea măsurilor de securitate pentru prelucrarea datelor cu caracter personal înscrise în declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească.
(2)Prelucrarea datelor prevăzute la alin. (1) se realizează numai în scopul verificării declaraţiilor de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească.
(3)După eliberarea certificatului prevăzut la art. 2 alin. (2), autorităţile competente vor distruge declaraţiile de susţinere a propunerilor de iniţiativă cetăţenească sau eventualele copii ale acestora, conform prevederilor art. 12 alin. (4) şi (5) din Regulamentul (UE) nr. 211/2011.
Art. 6
Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 5 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 7
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul administraţiei şi internelor,

Ioan-Nicolae Căbulea,

secretar de stat

Contrasemnează:

Ministrul delegat pentru administraţie,

Radu Stroe

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 685 din data de 3 octombrie 2012