ORDIN nr. 2499 din 30 decembrie 2013 pentru aprobarea schemei transparente de ajutor de minimis, denumită "Schema transparentă de ajutor de minimis sub formă de împrumuturi cu subvenţie parţială de dobândă, ca parte integrantă a implementării iniţiativei JEREMIE în România" aferentă domeniului major de intervenţie 1.2 "Accesul IMM la finanţare", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice"
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 47/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă schema transparentă de ajutor de minimis, denumită "Schemă transparentă de ajutor de minimis sub formă de împrumuturi cu subvenţie parţială de dobândă, ca parte integrantă a implementării iniţiativei JEREMIE în România", aferentă domeniului major de intervenţie 1.2 "Accesul IMM la finanţare", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient" din cadrul "Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul economiei,

Andrei Dominic Gerea

ANEXA nr. 1: SCHEMA TRANSPARENTĂ DE AJUTOR DE MINIMIS sub formă de împrumuturi cu subvenţie parţială de dobândă, ca parte integrantă a implementării iniţiativei JEREMIE în România
CAPITOLUL I: Prevederi generale
Art. 1
(1)Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis sub formă de împrumuturi cu subvenţie parţială de dobândă, ca parte integrantă a implementării iniţiativei JEREMIE în România.
(2)Autoritatea care administrează schema este Fondul European de Investiţii, denumit în continuare FEI.
(3)Furnizorul de ajutor de minimis este Ministerul Economiei, prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice 2007-2013" (denumit în continuare POS CCE).
(4)Beneficiarii ajutorului de minimis sunt întreprinderi mici şi mijlocii, definite conform art. 8 lit. e), care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prezentate în cap. III.
(5)Termenii şi expresiile utilizate, care nu sunt altfel definite în cadrul prezentei scheme, respectă definiţiile stipulate în Acordul de finanţare dintre Guvernul României şi Fondul European de Investiţii privind programul JEREMIE în România, semnat la Bucureşti la 19 noiembrie 2013 şi la Luxemburg la 15 noiembrie 2013, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 916/2013 (denumit în continuare "acord de finanţare JEREMIE").
Art. 2
Ajutoarele de minimis sub formă de împrumuturi cu subvenţie de dobândă din cadrul prezentei scheme se vor acorda în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis, denumit în continuare Reg. 1.998/2006, şi cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 3
În conformitate cu Reg. 1.998/2006, prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană.
Art. 4
Iniţiativa JEREMIE este un set de acţiuni având ca obiectiv creşterea accesului la finanţare al întreprinderilor mici şi mijlocii. În România, iniţiativa JEREMIE este organizată prin intermediul FEI, acţionând ca Fond de Participare JEREMIE (denumit în continuare FPJ). Prin FPJ, FEI administrează fonduri puse la dispoziţie de POS CCE cu cofinanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională (denumit în continuare FEDR) pentru utilizare în scopul implementării iniţiativei JEREMIE în România.
Art. 5
În cadrul POS CCE, Guvernul României a fost de acord să pună la dispoziţia FEI fonduri dedicate pentru implementarea iniţiativei JEREMIE, cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 (denumit în continuare Reg. 1.083/2006) şi în conformitate cu acordul de finanţare JEREMIE. Iniţiativa JEREMIE este finanţată din POS CCE, axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", domeniul major de intervenţie 1.2 "Accesul IMM la finanţare".
Art. 6
Normele de aplicare a Reg. 1.083/2006 sunt stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Reg. 1.828/2006).
Art. 7
(1)Prezenta schemă este cofinanţată din fonduri structurale UE, respectiv Fondul European de Dezvoltare Regională.
(2)În cadrul prezentei scheme, suma totală maximă estimată, alocată ajutoarelor de minimis sub formă de împrumuturi cu subvenţie parţială de dobândă de către FPJ, va fi de maximum 150 milioane euro (echivalent lei). Defalcarea estimativă pe ani este:
- 2014 - 75 milioane euro;
- 2015 - 75 milioane euro.
(3)Numărul estimat de beneficiari în cadrul schemei este de 2000.
(4)Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 30 iunie 2014.
(5)Pentru perioada de aplicare ulterioară datei de 30 iunie 2014, această schemă de ajutor de minimis va fi armonizată cu prevederile noului regulament privind ajutorul de minimis elaborat de Comisia Europeană. În cazul în care schema nu va fi armonizată cu noile reglementări privind ajutorul de minimis, aceasta îşi va pierde valabilitatea.
CAPITOLUL II: Definiţii
Art. 8
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
a)ajutoare/ajutor de stat înseamnă orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107(1) din Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene;
b)acord operaţional înseamnă, în contextul prezentei scheme, un acord încheiat de FEI, acţionând ca FPJ, cu un intermediar financiar, având ca obiect o facilitate de împrumut care respectă atât condiţiile prezentei scheme, cât şi alte condiţii prevăzute în apelul pentru expresii de interes JEREMIE (JER-002/4) care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutoare de stat;
c)apel pentru expresii de interes JEREMIE înseamnă, în contextul prezentei scheme şi conform acordului de finanţare JEREMIE, o solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari adecvaţi care vor primi contribuţii de la FPJ; apelul pentru expresii de interes JEREMIE se publică pe site-ul FEI (www.eif.org);
d)împrumutul cu subvenţie parţială de dobândă, în contextul prezentei scheme, un angajament prin care băncile selectate de FEI în urma apelului pentru expresii de interes vor acorda credite (împrumuturi) cu dobândă subvenţionată către întreprinderi eligibile, în condiţiile acordului operaţional semnat cu FEI;
e)întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM sunt întreprinderi care respectă criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare); în prezenta schemă, microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici;
f)întreprindere aflată în dificultate, conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004), este o întreprindere care îndeplineşte următoarele condiţii:
(i)în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(ii)în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte dintre asociaţi răspund nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(iii)indiferent de tipul societăţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţia naţională privind procedura insolvenţei;
(iv)chiar şi atunci când niciuna dintre condiţiile prevăzute mai sus nu este îndeplinită, o întreprindere poate să fie totuşi considerată în dificultate, în special în cazul în care sunt prezente simptomele obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea inventarelor pe stocuri, supracapacitate, flux de capital în declin, îndatorare crescută, creşterea comisioanelor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului net. În cazuri foarte grave, o întreprindere poate să fi devenit deja insolvabilă sau poate face obiectul procedurilor de insolvenţă colectivă prevăzute de legislaţia naţională;
g)intensitatea ajutorului înseamnă valoarea ajutorului, exprimată ca procent din costurile eligibile. Ajutorul plătit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui în momentul acordării. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului. Toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de aplicarea unor deduceri fiscale sau altor taxe;
h)intermediar financiar înseamnă o bancă, persoană juridică română sau sucursală a unei bănci din alt stat membru al Uniunii Europene, autorizată de Banca Naţională a României să funcţioneze pe teritoriul României, şi cu care FEI, acţionând ca FPJ, va semna un acord operaţional cu privire la o facilitate de garanţie de portofoliu de credite în condiţiile prezentei scheme. În funcţie de rezultatele apelului pentru expresii de interes, vor fi selectaţi unul sau mai mulţi intermediari financiari.
CAPITOLUL III: Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari
Art. 9
Prezenta schemă transparentă de ajutor de minimis se aplică pe tot teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
Art. 10
În cadrul schemei se acordă ajutoare întreprinderilor mici şi mijlocii din toate sectoarele şi activităţile prevăzute în Codul CAEN Rev. 2 - NACE Rev. 2, cu excepţia următoarelor:
1.Sectoarele şi activităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Reg. 1.998/2006, şi anume:
1.1.- pescuit şi acvacultură, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
1.2.- producţia primară de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (tratat);
1.3.- transformarea şi comercializarea produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa I la tratat, în următoarele cazuri:
a)atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
b)atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;
1.4.- activităţi legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoare legate direct de cantităţile exportate, ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; - ajutoarele subordonate folosirii mărfurilor naţionale în locul celor importate;
1.5.- sectorul cărbunelui, în sensul Regulamentului (CE) nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui;
1.6.- achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri, când ajutoarele sunt acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor;
1.7.- întreprinderi aflate în dificultate.
2.Următoarele sectoare şi activităţile conform CAEN Rev. 2:
2.1.Secţiunea A, Agricultură, silvicultură şi pescuit;
2.2.Secţiunea B, Industria extractivă, numai codurile:
- 05 Extracţia cărbunelui superior şi inferior;
- 0892 Extracţia turbei;
2.3.Secţiunea C, Industria prelucrătoare, numai codurile:
- 12 Fabricarea produselor din tutun;
- 24 Industria metalurgică;
- 2051 Fabricarea explozivilor;
- 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale;
- 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei;
- 301 Construcţia de nave şi bărci;
- 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă;
- 1101 Distilarea, rafinarea şi mixarea băuturilor alcoolice;
- 1104 Fabricarea altor băuturi nedistilate, obţinute prin fermentare;
2.4.Secţiunea F, numai codul 411, Dezvoltare (promovare) imobiliară;
2.5.Secţiunea L, Tranzacţii imobiliare;
2.6.Secţiunea K, Intermedieri financiare şi asigurări.
3.De asemenea, în cadrul schemei nu se vor acorda ajutoare întreprinderilor cu activităţi în domeniile comercializării armelor şi muniţiilor, clonării umane şi organismelor modificate genetic.
Art. 11
Beneficiarii trebuie să fie înregistraţi în România, să nu fie în stare de faliment ori lichidare, să nu aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile lor comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege.
Art. 12
Beneficiarii trebuie să îşi fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 13
Reprezentantul legal al fiecărui beneficiar trebuie să nu fi fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională.
Art. 14
Beneficiarii trebuie să nu fie obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul să fi fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.
Art. 15
Beneficiarii trebuie să îndeplinească şi alte condiţii specificate în apelul pentru expresii de interes şi în anexele la acesta, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
CAPITOLUL IV: Selectarea intermediarilor financiari
Art. 16
FEI va selecta unul sau mai mulţi intermediari financiari (bănci) pentru implementarea facilităţii de garanţie care face obiectul prezentei scheme, aplicând Criteriile de evaluare ale POS CCE, aprobate de Comitetul de monitorizare al POS CCE, respectiv:
- relevanţa proiectului;
- calitatea proiectului;
- maturitatea proiectului;
- capacitatea beneficiarului de implementare a proiectului;
- sustenabilitatea proiectului.
Art. 17
În selectarea intermediarilor financiari, FEI va respecta următoarele principii fundamentale:
a)egalitate de şanse;
b)nediscriminare;
c)confidenţialitate; şi
d)transparenţă.
Art. 18
Conform criteriilor şi principiilor la care se face referire în art. 16 şi 17, FEI a lansat un apel pentru expresii de interes JEREMIE, care a fost publicat pe site-ul www.eif.org. În cadrul evaluării expresiilor de interes depuse de intermediarii financiari se analizează, între altele, capacitatea acestora de a acorda credite noi pentru întreprinderi mici şi mijlocii în condiţiile prevăzute în apelul pentru expresii de interes JEREMIE, precum şi sprijinul acordat IMM-urilor sub formă de condiţii îmbunătăţite de creditare ca urmare a prezenţei ajutorului de minimis conform prezentei scheme.
CAPITOLUL V: Modalitatea de implementare a schemei
Art. 19
(1)În cadrul prezentei scheme se vor încheia de către FEI (FPJ) unul sau mai multe acorduri operaţionale cu unul sau mai mulţi intermediari financiari (bănci). Fiecare bancă cu care se semnează un acord operaţional JEREMIE primeşte de la FEI o facilitate de credit, în scopul acordării de credite pentru IMM-uri eligibile cofinanţate în mod egal de FEI (FPJ) la dobândă zero şi de către bancă la dobânda pieţei, conform unei rate de cofinanţare prestabilite în apelul pentru expresii de interes (în acest caz: 50% FEI/FPJ, 50% banca).
(2)Banca împrumutată nu plăteşte dobândă către FEI (FPJ) câtă vreme fondurile obţinute prin linia de credit JEREMIE sunt transformate în credite acordate IMM într-un timp foarte scurt, conform specificaţiilor prevăzute în fiecare acord operaţional.
(3)Prin cofinanţarea de 50% cu dobândă zero din facilitatea JEREMIE, fiecare întreprindere împrumutată în cadrul acestui instrument beneficiază de un credit la aproximativ jumătate din dobânda de piaţă a băncii respective pe care întreprinderea ar fi plătit-o dacă nu ar fi existat facilitatea JEREMIE.
Art. 20
Perioada maximă de acordare a creditelor cu dobândă parţial subvenţionată va fi de aproximativ 24 de luni de la semnarea acordului operaţional cu un intermediar financiar (dar nu mai târziu de 31 decembrie 2015).
Art. 21
Pe durata contractelor operaţionale, creditele eligibile conform prezentului capitol pot fi acordate de către intermediarul financiar şi raportate ulterior către FEI.
Art. 22
Prin facilitatea acordată în cadrul prezentei scheme se va putea acoperi cel mult 50% din valoarea fiecărui credit eligibil nou-acordat de un intermediar financiar unei IMM eligibile, conform definiţiilor de mai jos. FEI, acţionând ca FPJ, şi intermediarul financiar vor acţiona în mod pari passu (nepreferenţial) cu privire atât la suportarea riscului de credit, cât şi la eventualele recuperări ulterioare ale pierderilor asociate producerii riscului de credit.
Art. 23
Creditele acordate de intermediarii financiari IMM-urilor vor respecta următoarele condiţii de eligibilitate:
- durata creditelor/liniilor de credit va fi de cel mult 10 ani, inclusiv perioada de graţie (dacă va fi cazul);
- finanţarea poate avea ca obiect: investiţii (active tangibile şi intangibile), leasing operaţional, capital de lucru;
- o întreprindere eligibilă va putea beneficia de unul sau mai multe credite, cu condiţia respectării pragului de minimis;
- în cadrul acordurilor operaţionale cu intermediarii financiari JEREMIE se vor defini şi alte condiţii specifice pentru acordarea creditelor.
Art. 24
Suma maximă a fiecărui credit acordat către un IMM eligibil se va situa la nivelul la care echivalentul-subvenţie brut ar atinge suma de 200.000 euro per întreprindere (respectiv 100.000 euro pentru operatorii economici care activează în domeniul transporturilor) pentru o perioadă consecutivă de 3 ani, în conformitate cu art. 2 paragraful 4 (a) din Reg. 1.998/2006.
Art. 25
Intermediarii financiari cu care FEI, acţionând ca FPJ, va semna acorduri operaţionale vor administra şi monitoriza crearea portofoliului de credite eligibile, raportarea către FEI şi acţiunile de recuperare a pierderilor. De asemenea, intermediarii financiari vor monitoriza calculul şi raportarea aferente procedurilor relevante în materie de ajutoare de stat prevăzute la cap. IX.
CAPITOLUL VI: Dobânda
Art. 26
Dobânda plătibilă de către intermediarii financiari către FEI, acţionând ca fond de participare JEREMIE, va fi egală cu zero, câtă vreme finanţarea obţinută (în avans) în cadrul facilităţii va fi transferată imediat în credite acordate IMM într-un timp scurt, conform specificaţiilor din cadrul fiecărui acord operaţional. Diferenţa dintre suma primită de bancă de la EIF (FPJ) şi suma transferată în împrumuturi către IMM este purtătoare de dobândă. Nivelul dobânzii se calculează de la caz la caz în funcţie de ratingul extern al băncii şi se stabileşte prin acordul operaţional.
CAPITOLUL VII: Condiţii de acordare a ajutorului de minimis sub formă de împrumuturi cu dobândă parţial subvenţionată
Art. 27
Ajutorul se acordă sub formă de împrumuturi cu dobândă parţial subvenţionată, prin cofinanţarea cu dobândă zero de către FEI (FPJ) în proporţie de 50% a fiecărui credit eligibil acordat către un IMM eligibil în condiţiile prezentei scheme.
Art. 28
Înainte de acordarea ajutorului de minimis în cadrul prezentei scheme, respectiv înainte de acordarea unui credit eligibil cu subvenţie parţială de dobândă conform cap. V, intermediarul financiar va verifica dacă beneficiarul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile şi dacă regulile de cumul sunt respectate, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului.
Art. 29
Pentru calculul echivalentului-subvenţie brut se vor aplica prevederile Reg. 1.998/2006, completat cu reglementările naţionale în vigoare, conform următoarei metodologii:
Beneficiul total sau ajutorul acordat întreprinderii beneficiare constă în suma valorilor prezente nete ale diferenţelor calculate lunar dintre (a) dobânda lunară pe care întreprinderea ar plăti-o pentru întregul împrumut în cazul în care acesta ar fi finanţat în întregime de către bancă (nivelul pieţei) şi (b) dobânda lunară efectiv plătită de întreprindere pentru împrumutul acordat cu cofinanţare 50% gratuită prin JEREMIE.
Echivalentul-subvenţie brut se calculează pentru fiecare împrumut o singură dată, luându-se în considerare dobânda acordată de bancă la data semnării contractului de credit dintre IMM şi bancă. Echivalentul-subvenţie brut se va actualiza în cazul modificării sumei sau a maturităţii împrumutului.
Pentru calculul valorilor prezente nete, se aplică prevederile Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (2008/C 14/02), şi anume se ia în considerare rata de scont valabilă la un moment dat pentru România, la care se adaugă o marjă de 100 de puncte de bază.
Formula de calcul a echivalentului subvenţie brut este următoarea:
unde:
ESB = echivalentul subvenţie brut;
n = maturitatea creditului acordat IMM în cadrul prezentei scheme, exprimată în luni calendaristice;
Dp = dobânda lunară pe care ar fi plătit-o întreprinderea beneficiară pentru toată suma creditului în absenţa cofinanţării JEREMIE;
Dj = dobânda lunară efectivă pe care o plăteşte întreprinderea beneficiară pentru toată suma creditului, în condiţiile în care creditul este cofinanţat în proporţie de 50% din sursa JEREMIE;
r = rata de scont conform Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (2008/C 14/02), calculată ca suma dintre rata de referinţă şi o marjă de 100 de puncte de bază; de exemplu, de la 1 noiembrie 2013 rata de referinţă este egală cu 4,37%, ceea ce înseamnă că s-ar utiliza ca rată de scont cifra de 4,37% + 1% = 5,37%.
CAPITOLUL VIII: Cumul
Art. 30
Ajutorul de minimis acordat în cadrul prezentei scheme nu se cumulează cu alte ajutoare de stat acordate în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care o astfel de cumulare ar avea drept rezultat o intensitate a ajutorului care depăşeşte intensitatea ajutorului stabilită pentru condiţiile speciale ale fiecărui caz de un regulament de scutire pe categorii sau de o decizie adoptată de Comisie.
Art. 31
În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de 2 ani anteriori consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru operatorii economici care activează în domeniul transporturilor), echivalent în lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
Art. 32
Valoarea maximă a ajutorului de minimis de care poate beneficia o întreprindere se calculează cumulându-se ajutoarele de minimis primite în anul fiscal în curs cu ajutoarele de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali consecutivi; acesta nu poate depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru societăţile care activează în sectorul transportului rutier.
CAPITOLUL IX: Transparenţă, raportare şi monitorizare
Art. 33
Furnizorul va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data aprobării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 34
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 35
Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul furnizorului de ajutor de minimis, la adresa www.minind.ro şi nu se va implementa înainte de publicare.
Art. 36
În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de minimis, furnizorul de ajutor de minimis şi autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind prezenta schemă, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
Art. 37
Intermediarul financiar se va asigura că împrumuturile eligibile acordate în cadrul prezentei scheme respectă prevederile relevante în materie de ajutoare de minimis, cu precădere cele ale Reg. 1.998/2006, şi va asigura în permanenţă actualizarea ratelor de referinţă şi de scont aplicabile. În acest context, intermediarul financiar va fi responsabil cu calculul echivalentului-subvenţie brut şi pentru aplicarea procedurilor de monitorizare stipulate în art. 3 din Reg. 1.998/2006. De asemenea, intermediarul financiar va informa în scris întreprinderile beneficiare în cadrul prezentei scheme cu privire la valoarea ajutorului acordat şi la caracterul de minimis al acestuia, cu referire la Reg. 1.998/2006, şi le va solicita beneficiarilor declaraţii pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă.
Art. 38
Furnizorul de ajutor de minimis şi autoritatea care administrează schema vor păstra evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ şi costurile eligibile.
Art. 39
(1)Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.
(2)Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
Art. 40
Autoritatea care administrează schema are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol.
ANEXA nr. 11: Declaraţie pe propria răspundere
(- Anexa la schemă)
- Model -
Subsemnatul(a), ................, identificat(ă) cu B.I./C.I. seria ...... nr. ........, eliberat(ă) de ........ la data de ........, cu domiciliul în localitatea ............, str. ........... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ....., sectorul/judeţul ............, în calitate de reprezentant legal al operatorului economic ............., declar pe propria răspundere următoarele:
Declar că întreprinderea se află/nu se află în dificultate, în conformitate cu prevederile Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 244/2004).
Declar pe propria răspundere că activităţile pentru care solicit finanţarea fac/nu fac obiectul altui ajutor de minimis sau oricărui alt tip de subvenţie în cadrul altor programe/subprograme cu finanţare publică nerambursabilă.
DA |_|
NU |_|
De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii 3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs, am beneficiat/nu am beneficiat de ajutoare de minimis.
DA |_|
NU |_|
Dacă da, completaţi tabelul de mai jos:

Nr. crt.

Anul acordării ajutorului de minimis

Instituţia finanţatoare

Programul prin care s-a beneficiat de finanţare

Cuantumul ajutorului acordat

(euro)

1.

    

2.

    

3.

    
Declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt corecte şi complete şi înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
Nume/Prenume ......................
Funcţia ....................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului ...................
Data semnării .................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 46 din data de 20 ianuarie 2014