REGULAMENT din 9 octombrie 2014 privind modalităţile de exercitare a atribuţiilor ce revin Ministerului Justiţiei, în calitatea sa de autoritate centrală, desemnată prin Legea nr.
100/1992
pentru aderarea României la
Convenţia de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii
Art. 1
Atribuţiile ce revin Ministerului Justiţiei, în calitatea sa de autoritate centrală română pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiilor stabilite prin
Convenţia asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii, adoptată la Haga la 25 octombrie 1980
, denumită în continuare Convenţie, sunt îndeplinite prin Direcţia drept internaţional şi cooperare judiciară - Serviciul de cooperare judiciară internaţională în materie civilă şi comercială.
Art. 2
Principalele atribuţii ale autorităţii centrale române, în cazul în care este sesizată cu o cerere de înapoiere a unui copil la reşedinţa sa obişnuită din străinătate, formulată în temeiul art. 3 din
Convenţie
, de către o persoană fizică, instituţie, organism interesat ori de către autoritatea centrală a unui stat parte la
Convenţie
, denumite în continuare transmiţător, sunt următoarele:
a)
confirmă primirea cererii;
b)
verifică cererea sub aspectul îndeplinirii condiţiilor prevăzute de
Convenţie
şi, după caz, solicită de la transmiţător informaţii şi/sau documente, în completarea setului de acte;
c)
restituie, motivat, cererea, atunci când constată că aceasta nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 4 sau art. 27 din
Convenţie
;
d)
întreprinde demersurile necesare pe lângă Ministerul Afacerilor Interne, în principal, în vederea localizării pe teritoriul României a copilului şi a persoanei care a deplasat copilul din statul reşedinţei sale obişnuite, pe baza informaţiilor menţionate în cererea de înapoiere; în cazul în care informaţiile primite de la autorităţile române competente nu confirmă localizarea copilului pe teritoriul României, cererea se restituie transmiţătorului făcându-se menţiune despre aceasta;
e)
în cazul în care autoritatea centrală are indicii că minorul a cărui înapoiere se solicită se află pe teritoriul altui stat parte la
Convenţie
, transmite cererea direct şi fără întârziere autorităţii centrale a acelui stat, informând despre acest demers transmiţătorul;
f)
încearcă soluţionarea pe cale amiabilă a conflictului dintre părţi, în vederea înapoierii de bunăvoie a copilului în statul reşedinţei sale obişnuite, inclusiv prin mediere;
g)
informează instanţa română cu privire la necesitatea respectării dispoziţiilor art. 16 din
Convenţie
, în cazul în care are cunoştinţă despre existenţa pe rolul acestei instanţe a unei cauze având ca obiect încredinţarea copilului;
h)
întreprinde demersurile prevăzute de lege în vederea desemnării de către decanul baroului teritorial competent a unui avocat din oficiu, care să acorde asistenţă judiciară gratuită reclamantului din străinătate, în faţa instanţelor române;
i)
atunci când ia cunoştinţă, pe orice cale, că minorul este în pericol, autoritatea centrală română sesizează autorităţile competente cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului pentru a lua, dacă este cazul, oricare dintre măsurile de protecţie a copilului prevăzute de legislaţia în vigoare;
j)
informează transmiţătorul cererii cu privire la hotărârea judecătorească pronunţată în cauză; în acest scop, autoritatea centrală română asigură transmiterea acesteia prin fax, e-mail şi servicii poştale; totodată, autoritatea centrală română informează pe transmiţătorul cererii cu privire la posibilitatea exercitării căii de atac împotriva hotărârii judecătoreşti pronunţate în cauză, în termenul prevăzut de lege; numai la cererea expresă a transmiţătorului, autoritatea centrală română poate facilita traducerea hotărârii judecătoreşti de către un traducător autorizat şi transmiterea acesteia prin fax; în această situaţie, traducerea va fi efectuată în limba franceză sau engleză;
k)
îndeplineşte orice alte atribuţii care decurg din aplicarea
Convenţiei
.
Art. 3
Atribuţiile autorităţii centrale române, atunci când transmite unei autorităţi centrale din străinătate o cerere formulată de către o persoană, instituţie sau un organism interesat din România, denumite în continuare solicitant, în vederea obţinerii înapoierii unui copil deplasat sau reţinut ilicit într-un stat parte la
Convenţie
sunt, în principal, următoarele:
a)
examinează petiţia şi actele doveditoare anexate acesteia;
b)
în cazul în care constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 3 din
Convenţie
, transmite solicitantului formularele-tip de cerere de înapoiere şi procură, îndrumându-l în vederea completării lor;
c)
după verificarea cererii de înapoiere a copilului, a procurii şi a documentelor doveditoare, primite de la solicitant, redactate în limba română şi însoţite de o traducere în una dintre limbile acceptate de statul solicitat, conform dispoziţiilor art. 24 din
Convenţie
, autoritatea centrală română le transmite, prin fax, email şi servicii poştale, autorităţii centrale a statului parte la
Convenţie
pe teritoriul căruia se afirmă că a fost deplasat ilicit sau reţinut copilul; setul de documente este însoţit de certificatul de legislaţie emis de autoritatea centrală română prin care se atestă dispoziţiile legale în vigoare în materia încredinţării copilului;
d)
în cazul în care, după confirmarea primirii cererii, autoritatea centrală solicitată cere informaţii suplimentare, autoritatea centrală română este obligată să furnizeze aceste informaţii, după caz, prin consultarea solicitantului;
e)
transmite, cu celeritate, solicitantului din România informaţiile primite de la autoritatea centrală solicitată referitoare la stadiul de soluţionare a cauzei;
f)
în cazul în care autoritatea competentă străină dispune înapoierea copilului în România, autoritatea centrală română cooperează cu autoritatea centrală solicitată pentru a facilita înapoierea copilului pe teritoriul României şi, atunci când este cazul, a persoanei care îl însoţeşte;
g)
confirmă autorităţii centrale solicitate înapoierea copilului pe teritoriul României;
h)
îndeplineşte orice alte atribuţii care decurg din aplicarea
Convenţiei
.
Art. 4
Atribuţiile autorităţii centrale române, atunci când este sesizată cu o cerere întemeiată pe dispoziţiile art. 15 din
Convenţie
sau ale art. 19 din Legea nr.
369/2004
privind aplicarea
Convenţiei asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii
, adoptată la Haga la 25 octombrie 1980, la care România a aderat prin Legea nr.
100/1992
, republicată, în vederea obţinerii unei hotărâri prin care să se constate că deplasarea sau neînapoierea unui copil a fost ilicită în sensul art. 3 din
Convenţie
, sunt următoarele:
a)
primeşte de la reclamant cererea şi înscrisurile doveditoare anexate acesteia;
b)
verifică cererea şi înscrisurile anexate sub aspectul îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 19 din Legea nr.
369/2004
, republicată; în cazul în care se constată că acestea nu îndeplinesc condiţiile legii, autoritatea centrală română le restituie reclamantului, punându-i în vedere să modifice cererea sau, după caz, să completeze actele anexate în susţinerea acesteia;
c)
depune cererea şi înscrisurile în sprijinul cererii, cu adresă de înaintare la instanţa română competentă, respectiv Tribunalul Bucureşti;
d)
comunică instanţei române competente orice informaţii relevante în soluţionarea cererii, primite de la autoritatea judiciară sau administrativă solicitantă;
e)
transmite autorităţii judiciare sau administrative solicitante, direct ori prin intermediul autorităţii centrale a statului solicitant, orice date sau informaţii privind stadiul procedurilor în curs în faţa instanţei române; de asemenea, comunică acesteia hotărârea instanţei române însoţită de o traducere în limba statului solicitant ori în limba franceză sau engleză; traducerea va fi efectuată, prin grija autorităţii centrale române, de către un traducător autorizat.
Art. 5
Dispoziţiile art. 1-3 se aplică în mod corespunzător atunci când autoritatea centrală română acţionează ca autoritate solicitată sau solicitantă, în vederea acordării asistenţei pentru organizarea ori protejarea exercitării dreptului de vizitare a unui copil, potrivit prevederilor
Convenţiei
.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 819 din data de 10 noiembrie 2014