INSTRUCŢIUNE nr. 7 din 20 decembrie 2012 privind transmiterea de rapoarte referitoare la reclamaţiile primite de la clienţi şi stadiul rezolvării acestora
Art. 1
(1)Prezenta instrucţiune stabileşte obligaţia de transmitere de rapoarte semestriale privind reclamaţiile primite de la clienţi şi stadiul rezolvării acestora, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta instrucţiune, după cum urmează:
a)până la 31 iulie pentru semestrul I (1 ianuarie-30 iunie);
b)până la 31 ianuarie pentru semestrul II (1 iulie-31 decembrie).
(2)Rapoartele prevăzute la alin. (1) vor fi transmise, în format Excel, semnate electronic cu semnătură electronică extinsă validă, pe adresa de e-mail: raportariESMAarticol9@cnvmr.ro
(3)Macheta standard în format Excel a rapoartelor prevăzute la alin. (1) poate fi descărcată de pe site-ul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare CNVM, (http://www.cnvmr.ro), secţiunea Informaţii Publice/Informaţii Utile/Raportări ReSE 3.
Art. 2
Prezenta instrucţiune se aplică societăţilor de servicii de investiţii financiare şi, în mod corespunzător:
a)instituţiilor de credit din România înscrise în Registrul C.N.V.M., la secţiunea Intermediari;
b)consultanţilor de investiţii;
c)societăţilor de administrare a investiţiilor autorizate să desfăşoare activităţile prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) şi lit. b) pct. (i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, precum şi societăţilor de administrare a investiţiilor care desfăşoară activitate de marketing şi distribuţie;
d)sucursalelor intermediarilor din alte state membre înscrise în Registrul C.N.V.M., secţiunea Intermediari;
e)sucursalelor intermediarilor din state nemembre.
Art. 3
(1)În sensul prezentei instrucţiuni, prin reclamaţie se înţelege orice exprimare a nemulţumirii, în formă verbală sau scrisă, înregistrată pe un suport durabil, justificată sau nu, de la sau în numele unei persoane, în legătură cu prestarea sau neprestarea unui serviciu financiar care:
a)susţine că reclamantul a suferit sau este posibil să sufere o pierdere financiară, neajuns material sau alte dificultăţi semnificative; şi
b)este în legătură cu o activitate a S.S.I.F. în distribuţia sau prestarea de servicii financiare sau produse, care intră în aria de competenţă a C.N.V.M.
(2)Instituţiile de credit vor raporta în baza acestei instrucţiuni doar reclamaţiile clienţilor care au legătură cu serviciile de investiţii prestate şi cu instrumentele financiare.
Art. 4
Nerespectarea prevederilor prezentei instrucţiuni constituie contravenţie şi se sancţionează conform titlului X din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale cap. VII din titlul I al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012.
-****-

Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,

Eugenia Carmen Negoiţă

ANEXĂ:
Denumire S.S.I.F. ...................
Perioada de raportare ...................
Raport privind reclamaţiile primite de la clienţi şi stadiul rezolvării acestora
 

Primite

Soluţionate

Soluţionate în favoarea clienţilor

Nr. total de reclamaţii în perioada raportată1

B

C

D

1Se completează doar de către S.S.I.F.
Vă rugăm să furnizaţi, acolo unde este cazul, o repartizare a reclamaţiilor în funcţie de cauza acestora2 şi instrumentul financiar în perioada raportată, altfel nu completaţi!
2În situaţia în care obiectul unei reclamaţii este multiplu, se completează doar obiectul principal al acesteia pentru a evita dubla raportare.

Nr. de reclamaţii în funcţie de obiectul acestora în perioada raportată3

Primite

Soluţionate

Soluţionate în favoarea clienţilor

Preluarea şi transmiterea ordinelor privind unul sau mai multe instrumente financiare

   

Executarea ordinelor în numele clienţilor

   

Tranzacţionarea pe cont propriu

   

Administrarea portofoliilor

   

Consultanţă pentru investiţii (de exemplu, consultanţă necorespunzătoare)

   

Subscriere de instrumente financiare şi/sau plasamentul instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm

   

Plasamentul de instrumente financiare fără un angajament ferm

   

Administrarea unui sistem alternativ de tranzacţionare

   

Informaţiile furnizate clientului (de exemplu, informaţii/publicări insuficiente)

   

Termeni şi sume/tarife contestate

   

Administrare generală/Servicii pentru clienţi (inclusiv servicii de custodie)

   

Conflicte de interese

   

Efectuarea de activităţi neautorizate

   

Altele (a se specifica în rubrica de mai jos)

   

Subtotal

B

C

D

3În situaţia în care obiectul reclamaţiei descris nu este aplicabil pentru S.S.I.F., se completează N/A în rubrica relevantă. Dacă obiectul reclamaţiei descris este aplicabil pentru S.S.I.F., dar pentru perioada raportată nu s-a înregistrat niciun caz, se completează "0".

Comentarii/note:

Nr. de reclamaţii după tipul de instrument financiar în perioada raportată4

Primite

Soluţionate

Soluţionate în favoarea clienţilor

Titluri de capital, excluzând titlurile de valoare structurate [Shares/stock/equities (excluding structured securities)]

   

Titluri de creanţă (Bonds/debentures/loan stock/debt securities)

   

Titluri de valoare securitizate şi alte instrumente de creanţă similare (Asset-backed securities and other similar debt instruments)

   

Warranturi (inclusiv warranturi garantate) Warrants (including covered warrants)

   

Titluri de valoare structurate (excluzând titlurile de valoare garantate) [Structured securities (excluding non-SCARPS)]

   

Titluri de valoare garantate (Non-SCARPS structured securities)

   

Titluri de valoare de pe piaţa monetară (Money-market securities)

   

Unităţi în organisme de plasament colectiv în valori mobiliare (fără fondurile structurate) [Units in collective investment undertaking (excluding structured funds)]

   

Fonduri structurate (Structured funds)

   

Contracte pe opţiuni, futures, swapuri, forward pe rata dobânzii şi alte contracte derivate (Options, futures, swaps, forward rate agreements and any other derivative contracts)

   

Instrumente derivate pentru transferul riscului de credit (Derivative instruments for the transfer of credit risk)

   

Contracte financiare pentru diferenţe (Financial contracts for differences)

   

Alte produse de investiţii/fonduri (a se specifica în rubrica de mai jos) [Other investment products/funds (please specify in Comments/notes section below)]

   

Subtotal

B

C

D

4În situaţia în care S.S.I.F. nu prestează servicii de investiţii în legătură cu instrumentul financiar menţionat, se completează N/A în rubrica relevantă. Dacă S.S.I.F. prestează servicii de investiţii în legătură cu instrumentul financiar menţionat, dar pentru perioada raportată nu s-a înregistrat nicio reclamaţie, se completează "0".

Comentarii/note:

Vă rugăm să includeţi orice altă informaţie relevantă în legătură cu datele privind reclamaţiile.

De exemplu:

Reclamaţiile vizează în special servicii furnizate prin internet? Care este procedura pentru soluţionarea reclamaţiilor?

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1 din data de 3 ianuarie 2013