ORDIN nr. 3772 din 23 decembrie 2015 privind modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală întocmit la persoane fizice
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, art. 5 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, art. 131, ale art. 342 alin. (1) şi ale art. 352 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală întocmit la persoane fizice, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2
Instrucţiunile privind întocmirea Raportului de inspecţie fiscală prevăzut la art. 1 sunt prezentate în anexa nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se aplică pentru inspecţiile fiscale la persoane fizice, începute după data de 1 ianuarie 2016.
Art. 5
Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi structurile subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Gelu-Ştefan Diaconu

ANEXA nr. 1: RAPORT DE INSPECŢIE FISCALĂ încheiat la data de ..................

SIGLA D.G.R.F.P.

Direcţia ................................

Nr. înregistrare ..................

Data ....../....../.....................

 

Aprobat

Conducătorul structurii de inspecţie fiscală - funcţia

Numele şi prenumele

Semnătura şi ştampila

CAPITOLUL I: Date despre inspecţia fiscală
1.Organele de inspecţie fiscală
2.Delegare de competenţă
3.Temeiul juridic al inspecţiei fiscale
4.Avizul de inspecţie fiscală
5.Amânarea inspecţiei fiscale
6.Obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei fiscale
7.Începerea inspecţiei fiscale
8.Perioada desfăşurării inspecţiei fiscale
9.Locul desfăşurării inspecţiei fiscale
10.Perioadele de suspendare
11.Modul de ducere la îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin ultimul act de control
12.Metode de control utilizate
CAPITOLUL II: Date despre contribuabilul/plătitorul supus inspecţiei fiscale
1.Numele şi prenumele şi/sau denumirea contribuabilului
2.Codul de identificare fiscală
3.Date privind domiciliul fiscal al persoanei fizice
4.Date privind sediul activităţii sau locul de desfăşurare efectivă a activităţii principale
5.Date de identificare ale persoanei (persoanelor) fizice pentru impozitul datorat pentru veniturile proprii
6.Date privind cota de distribuţie a venitului net/pierderii
7.Date privind înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată
8.Lista conturilor bancare
9.Evidenţa documentelor/formularelor utilizate
10.Persoana care asigură administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului
11.Persoana care răspunde de conducerea contabilităţii
12.Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale
CAPITOLUL III: Constatări privind obligaţiile fiscale principale verificate (cu excepţia impozitului pe venit)
1.Informaţii despre obligaţia fiscală verificată
2.Obiective avute în vedere
3.Baza de impozitare
4.Soluţionarea decontului/deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare cu control anticipat
5.Decizia de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale
CAPITOLUL IV: Constatări privind impozitul pe venit
1.Informaţii despre impozitul pe venit verificat
2.Obiective avute în vedere
3.Baza de impozitare a impozitului pe venit
CAPITOLUL V: Alte constatări
Respectarea normelor legale privind:
1.Organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă
2.Utilizarea şi ţinerea registrelor contabile şi fiscale
3.Efectuarea inventarierii
4.Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
5.Obţinerea autorizaţiilor speciale pentru desfăşurarea activităţii
6.Alte aspecte
CAPITOLUL VI: Discuţia finală cu contribuabilul/plătitorul
1.Sinteza punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
2.Concluzii asupra analizei punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
CAPITOLUL VII: Sinteza constatărilor inspecţiei fiscale
1.Obligaţiile fiscale stabilite suplimentar (exclusiv impozit pe venit)
2.Impozitul pe venit stabilit suplimentar
CAPITOLUL VIII: Anexe

Avizat

Întocmit

 

Şef de serviciu

Organ de inspecţie fiscală

Semnătura

Numele şi prenumele

1. Numele şi prenumele

 
 

2.

 

Semnătura

3.

 
ANEXA nr. 2: INSTRUCŢIUNI privind întocmirea Raportului de inspecţie fiscală la persoane fizice
PARTEA 1:
(1)Raportul de inspecţie fiscală se întocmeşte de echipa de inspecţie fiscală pentru consemnarea constatărilor cu privire la stabilirea situaţiei de fapt fiscale şi a consecinţelor fiscale, indiferent dacă se modifică sau nu baza de impozitare şi/sau se stabilesc sau nu obligaţii fiscale principale în cadrul unei inspecţii fiscale generale sau parţiale efectuate la contribuabili/plătitori persoane fizice.
(2)În categoria persoanelor fizice care pot face obiectul inspecţiei fiscale intră persoane fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice individual şi independent, întreprinderi individuale şi familiale, cabinete individuale, cabinete asociate, societăţi civile profesionale sau societăţi profesionale cu răspundere limitată, fonduri de pensii administrate privat şi fonduri de pensii facultative constituite conform prevederilor legislaţiei specifice în materie, fonduri de investiţii constituite ca asociaţii fără personalitate juridică, alte forme de organizare prevăzute în legi speciale, precum şi alte categorii de persoane fizice care realizează venituri, individual sau într-o formă de asociere, din surse corespunzătoare categoriilor de venituri supuse impozitului pe venit, prevăzute de Codul fiscal, indiferent dacă şi-au îndeplinit sau nu obligaţiile declarative şi/sau de înregistrare legale.
(3)În realizarea inspecţiei fiscale se au în vedere următoarele:
1.raportul se va întocmi numai în cazul efectuării unei inspecţii fiscale la contribuabili/plătitori persoane fizice care realizează venituri, individual sau într-o formă de asociere, din surse corespunzătoare categoriilor de venituri supuse impozitului pe venit, prevăzute de Codul fiscal;
2.pentru impozitul pe venit, perioada de verificare va fi întotdeauna un an fiscal;
3.În cazul în care contribuabilul şi-a încetat activitatea, perioada verificată va fi până la data încetării activităţii;
4.impozitul pe venitul net anual stabilit de inspecţia fiscală nu va determina modificarea obligaţiilor fiscale privind plăţile anticipate, stabilite de organele competente, pentru anul următor celui care a fost supus verificării.
PARTEA 2:
CAPITOLUL I: Date despre inspecţia fiscală la persoane fizice
1.Organele de inspecţie fiscală
Se înscriu organele de inspecţie fiscală care efectuează verificarea şi care întocmesc raportul de inspecţie fiscală, precizându-se, pentru fiecare, numele şi prenumele, funcţia, unitatea fiscală din care face parte, numărul legitimaţiei de inspecţie fiscală, numărul şi data ordinului de serviciu, precum şi perioada în care au participat la efectuarea inspecţiei fiscale, dacă aceasta diferă de perioada de desfăşurare efectivă a inspecţiei fiscale.
2.Delegare de competenţă
Se menţionează dacă inspecţia fiscală se efectuează în baza unei delegări de competenţă şi se înscriu numărul, data şi organul emitent al acesteia.
În cazul în care plătitorul impozitului pe venit este în administrarea altui organ fiscal decât cel care administrează obligaţiile la bugetul general consolidat aferente sediului activităţii sau locului de desfăşurare efectivă a activităţii principale, organele de inspecţie fiscală vor solicita delegare de competenţă pentru verificarea impozitului pe venit.
3.Temeiul juridic al inspecţiei fiscale
Se înscriu baza legală, titlul, capitolul, articolul, alineatul din actul normativ care reglementează inspecţia fiscală.
4.Avizul de inspecţie fiscală
Se înscriu numărul şi data avizului de inspecţie fiscală, precum şi data comunicării.
În cazul în care, în timpul unei inspecţii fiscale, este necesară extinderea verificărilor şi asupra altor obligaţii fiscale sau pe perioade diferite de cele prevăzute în avizul iniţial, se înscriu şi numărul şi data noului aviz de inspecţie fiscală.
În cazul în care inspecţia fiscală nu a început la data prevăzută în avizul de inspecţie fiscală, se fac menţiuni asupra motivelor care au determinat modificarea datei de începere a inspecţiei fiscale.
5.Amânarea începerii inspecţiei fiscale
Se consemnează dacă data începerii inspecţiei fiscale a fost amânată. Totodată se fac precizări dacă amânarea a fost aprobată sau respinsă prin decizie emisă de conducătorul structurii de inspecţie fiscală, cu indicarea numărului şi datei acesteia. În cazul în care cererea de amânare a fost admisă, se menţionează şi data la care a fost reprogramată inspecţia fiscală.
6.Obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei fiscale
Se precizează tipurile de impozite/taxe/contribuţii care se verifică. În cazul în care verificarea se face pentru o perioadă diferită de cea din avizul de inspecţie fiscală iniţial, se înscrie perioada verificată efectiv. În situaţia în care perioada verificată se extinde, se precizează motivele care au condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale, perioadă înscrisă într-un nou aviz de inspecţie fiscală.
6.1.Deconturi de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare verificate
În cazul verificărilor efectuate pentru soluţionarea decontului/deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se înscrie perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale, numărul şi data DNOR, suma solicitată, precum şi modul de soluţionare a DNOR, respectiv cu inspecţie fiscală anticipată sau ulterioară.
7.Începerea inspecţiei fiscale
Se înscrie data începerii inspecţiei fiscale, care este data menţionată în registrul unic de control, ori de câte ori există obligaţia ţinerii acestuia. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ţine sau nu prezintă organului de inspecţie fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal, întocmit în acest sens.
8.Perioada desfăşurării inspecţiei fiscale
Se înscriu perioada dintre data începerii inspecţiei fiscale şi data finalizării inspecţiei fiscale, conform prevederilor legale.
9.Locul desfăşurării inspecţiei fiscale
Se înscrie locul unde se desfăşoară efectiv inspecţia fiscală, care poate fi domiciliul fiscal, sediul social, sediul secundar sau alte spaţii de lucru ale contribuabilului/plătitorului, sediul organului fiscal sau orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul.
10.Perioadele de suspendare
În cazul în care inspecţia fiscală a fost suspendată, se înscriu numărul şi data deciziei de suspendare, perioadele de suspendare, precum şi motivele şi baza legală a suspendării.
11.Modul de ducere la îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin ultimul act de control
Se fac menţiuni cu privire la numărul/data ultimului act de control întocmit de organele de inspecţie fiscală, precum şi dacă au fost duse la îndeplinire măsurile dispuse anterior, cum ar fi măsurile cuprinse în Dispoziţia privind măsurile stabilite de organele de inspecţie fiscală, raport de inspecţie fiscală, proces-verbal etc.
12.Metode de control utilizate
Se înscriu metoda sau metodele de control utilizate în cadrul unei acţiuni de inspecţie fiscală, respectiv:
a)verificarea prin sondaj;
b)verificarea exhaustivă;
c)controlul electronic.
CAPITOLUL II: Date despre contribuabilul/plătitorul supus inspecţiei fiscale
1.Denumirea sau numele şi prenumele contribuabilului
La denumire se completează denumirea completă a contribuabilului/plătitorului de unde provine sursa de venit; se completează dacă este cazul.
Numele şi prenumele se completează cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele persoanei fizice verificate din punctul de vedere al veniturilor proprii în baza cărora se calculează impozitul pe venit.
Se completează, după caz, numărul de înregistrare la oficiul registrul comerţului sau numărul documentului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea.
2.Codul de identificare fiscală
Se înscrie codul de identificare fiscală astfel:
a)pentru impozitul datorat pentru veniturile proprii:
- codul numeric personal pentru persoanele fizice, atribuit potrivit legii speciale;
- numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal competent pentru persoanele fizice care nu deţin cod numeric personal;
b)pentru activitatea economică desfăşurată:
- codul de înregistrare fiscală pentru comercianţi, inclusiv pentru sucursalele comercianţilor care au sediul principal al comerţului în străinătate şi pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere.
3.Date privind domiciliul fiscal al persoanei fizice
Se înscrie adresa (localitatea, strada, etajul, apartamentul, codul poştal, judeţul/sectorul).
În cazul asocierilor sau societăţilor civile, se înscriu datele de identificare pentru fiecare persoană fizică
asociată, precum şi cota de distribuire a venitului net/pierderii:
- numele, iniţiala tatălui şi prenumele;
- codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală;
- adresa (localitatea, strada, etajul, apartamentul, codul poştal, judeţul/sectorul);
- cota de distribuire.
De asemenea, se precizează persoana desemnată prin contractul de asociere ca responsabil al asociaţiei şi care răspunde pentru îndeplinirea obligaţiilor acesteia.
4.Date privind sediul activităţii sau locul de desfăşurare efectivă a activităţii principale
Se completează cu toate informaţiile care definesc complet sediul activităţii sau locul de desfăşurare a activităţii economice autorizate sau a profesiei libere exercitate, dacă e cazul, înscriindu-se localitatea, strada, etajul, apartamentul, codul poştal, judeţul (sectorul).
4.1.Cod CAEN
Se completează codul CAEN al activităţii principale efectiv desfăşurate.
4.2.Forma de exercitare a activităţii/profesiei
Se menţionează forma de exercitare a activităţii/profesiei, respectiv individual sau asociere.
5.Date de identificare ale persoanei (persoanelor) fizice privind impozitul datorat pentru veniturile proprii
Se completează datele de identificare ale fiecărei persoane fizice privind impozitul datorat pentru veniturile proprii, menţionându-se numărul de asociaţi în perioada verificată.
6.Date privind cota de distribuţie a venitului net/pierderii în cazul asocierilor
Se completează în cazul în care persoana fizică verificată realizează într-o formă de asociere venituri din surse corespunzătoare categoriilor de venituri supuse impozitului pe venit, prevăzute de Codul fiscal (cum sunt, spre exemplu, asocierile fără personalitate juridică, societăţile civile etc.).
Se înscriu următoarele date: numărul şi data contractului de asociere, anul fiscal, perioada contractului, precum şi cota de distribuţie a venitului net/pierderii pentru fiecare asociat (pentru fiecare asociat se completează numele şi prenumele, precum şi codul de identificare fiscală, respectiv numărul de înregistrare fiscală, după caz).
7.Date privind înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată
Se înscriu data de la care contribuabilul/plătitorul este înregistrat în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, precum şi modalitatea de înregistrare ca plătitor, respectiv prin opţiune, depăşirea plafonului, din oficiu, precizându-se şi dacă aplică sistemul TVA la încasare, după caz.
8.Lista conturilor bancare
Se verifică corectitudinea conturilor bancare utilizate de contribuabil/plătitor, precum şi concordanţa cu conturile comunicate de unităţile bancare organelor fiscale competente.
9.Evidenţa documentelor/formularelor utilizate
Se menţionează despre modul de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, despre regimul intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, cu menţionarea existenţei seriei şi plajei de numere aprobate de conducerea contribuabilului/plătitorului şi data începerii utilizării acestora, precum şi evidenţa documentelor cu regim special, dacă este cazul.
10.Persoana care asigură administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului
Se prezintă datele de identificare ale persoanei/persoanelor care asigură/au asigurat administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului verificat, atât pe perioada supusă inspecţiei fiscale, cât şi pe durata de desfăşurare a acesteia.
11.Persoana care răspunde de conducerea contabilităţii
Se prezintă datele de identificare ale persoanei/persoanei împuternicite care răspunde de conducerea contabilităţii, atât pe perioada supusă inspecţiei fiscale, cât şi pe durata de desfăşurare a acesteia, precizându-se funcţia deţinută şi tipul relaţiei (angajat/colaborator), precum şi numărul şi data documentului în baza căruia îşi exercită activitatea, după caz.
12.Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale
Se prezintă datele de identificare ale persoanei desemnate să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale, funcţia/calitatea acesteia, precum şi numărul şi data documentului prin care aceasta a fost desemnată/mandatată, după caz.
CAPITOLUL III: Constatări privind obligaţiile fiscale principale verificate (cu excepţia impozitului pe venit)
În acest capitol se înscriu constatările pentru fiecare obligaţie fiscală principală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale.
Obligaţiile fiscale principale care fac obiectul inspecţiei fiscale sunt cele cuprinse în avizul de inspecţie fiscală.
1.Informaţii despre obligaţia fiscală verificată
Se menţionează următoarele:
- denumirea obligaţiei fiscale ce a făcut obiectul verificării;
- perioada supusă inspecţiei fiscale;
- prezentarea metodei de control utilizate. În cazul verificării prin sondaj şi controlului electronic, selectarea tipurilor, categoriilor şi volumului documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciază de organul de inspecţie fiscală în funcţie de natura şi specificul activităţii contribuabilului/plătitorului;
- facilităţile fiscale de care a beneficiat contribuabilul/plătitorul în perioada supusă inspecţiei fiscale şi modul de respectare a acestora. Se va face referire la facilităţile fiscale numai dacă au legătură cu modul de stabilire a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor supuse verificării şi consecinţele lor fiscale.
2.Obiective avute în vedere
În acţiunea de inspecţie fiscală la persoane fizice se au în vedere următoarele obiective principale:
- verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, a concordanţei dintre datele din declaraţiile fiscale cu cele din evidenţa contabilă şi fiscală a contribuabilului/plătitorului;
- verificarea corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor în legătură cu stabilirea bazei de impozitare şi, respectiv, a obligaţiilor fiscale aferente de către contribuabil/plătitor;
- verificarea respectării prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile;
- analiza şi evaluarea informaţiilor fiscale, în vederea confruntării declaraţiilor fiscale cu informaţiile proprii sau din alte surse şi, după caz, a descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legislaţiei fiscale;
- verificarea existenţei contractelor şi a modului lor de derulare, în vederea determinării operaţiunilor impozabile realizate de contribuabil/plătitor care sunt semnificative şi relevante pentru stabilirea bazei de impozitare;
- verificarea înregistrării elementelor de natura veniturilor sau asimilate acestora, aferente activităţii desfăşurate;
- verificarea locurilor unde se realizează activităţi generatoare de venituri impozabile ori unde se află bunurile impozabile;
- verificarea modului de înregistrare a elementelor de natura cheltuielilor sau asimilate acestora, efectuate în scopul desfăşurării activităţii economice, precum şi a tratamentului fiscal al operaţiunilor/tranzacţiilor care au generat astfel de cheltuieli;
- verificarea corectitudinii tratamentului fiscal aplicat operaţiunilor/tranzacţiilor pentru sumele utilizate cu drept de deducere din impozitele, taxele sau contribuţiile datorate;
- verificarea criteriilor pentru încadrarea activităţii desfăşurate de către o persoană fizică în scopul obţinerii de venituri drept activitate independentă;
- verificarea respectării normelor specifice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, a regimului intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, cu menţionarea existenţei seriei şi plajei de numere aprobate de conducerea contribuabilului/plătitorului şi a datei începerii utilizării acestora, precum şi evidenţa documentelor cu regim special (marcajele cu regim special, respectiv timbre şi banderole), dacă este cazul;
- verificarea altor aspecte relevante pentru impozitare, dacă prezintă interes pentru aplicarea legislaţiei fiscale şi contabile.
3.Baza de impozitare
3.1.Determinarea bazei de impozitare
a)În cazul în care se constată aspecte care modifică baza de impozitare, se menţionează:
- motivul de fapt care a determinat modificarea bazei de impozitare, prezentându-se modul în care contribuabilul/plătitorul verificat a efectuat şi evidenţiat o operaţiune (tranzacţie), modul de aplicare a legislaţiei fiscale şi contabile referitor la aceasta, în vederea stabilirii bazelor de impozitare potrivit situaţiilor de fapt aferente, precum şi consecinţele fiscale (influenţele) asupra obligaţiei fiscale verificate;
- temeiul de drept unde se înscrie detaliat şi clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, paragrafului, punctului, literei, alineatului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat.
Pentru fundamentarea constatărilor, vor fi avute în vedere următoarele:
- elementele identificate în activitatea contribuabilului/plătitorului care au influenţat baza de impozitare;
- punctul de vedere al inspecţiei fiscale faţă de interpretarea contribuabilului/plătitorului;
- consecinţele fiscale ale abaterilor constatate, motivele de fapt şi temeiul de drept pentru modificarea bazei de impozitare;
- modul de calcul al bazei de impozitare şi stabilirea eventualelor diferenţe ale bazei de impozitare, precum şi calculul impozitului, taxei sau al contribuţiei aferente, după caz. Pentru obligaţiile fiscale pentru care legea prevede dreptul contribuabilului/plătitorului de a efectua deduceri/reduceri se vor verifica modul de exercitare a acestui drept şi corectitudinea calculului sumei deduse;
- stabilirea responsabilităţilor pentru aplicarea sau determinarea eronată a bazei de impozitare, în vederea sancţionării potrivit legii a faptelor reprezentând încălcări ale legislaţiei fiscale şi contabile constatate şi dispunerea de măsuri pentru prevenirea şi combaterea abaterilor de la prevederile legislaţiei fiscale şi contabile, atunci când este cazul.
Se menţionează situaţiile care au generat aplicarea de sancţiuni contravenţionale, cu indicarea numărului şi datei procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
b)În cazul în care baza de impozitare nu se modifică, se vor menţiona acest lucru. În această situaţie se prezintă perioadele şi documentele efectiv verificate, care au stat la baza concluziei că obligaţia fiscală este corect determinată.
c)În cazul în care se impune modificarea bazelor de impozitare când se constată diferenţe ale elementelor acestora, dar fără stabilirea de diferenţe de obligaţii fiscale principale, se vor preciza motivul de fapt şi temeiul de drept.
d)În cazul în care, în inspecţia fiscală, sunt incluse pentru verificare perioade în care au fost soluţionate deconturi cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu control ulterior, se înscriu informaţii distincte pentru fiecare decont, în ordine cronologică, în funcţie de constatările efectuate, respectiv de natura modificării/nemodificării bazei de impozitare, după caz.
3.2.Exercitarea dreptului de apreciere
În situaţia în care, pentru obligaţia fiscală supusă verificării, se constată diferenţe între starea de fapt fiscală reală a contribuabilului/plătitorului şi informaţiile avute în vedere la emiterea unei opinii scrise sau a unui act administrativ fiscal la acelaşi contribuabil/plătitor, se vor consemna constatările în conformitate cu situaţia de fapt fiscală reală şi cu legislaţia fiscală şi se vor menţiona în scris motivele pentru care organele de inspecţie fiscală nu iau în considerare opinia prealabilă/soluţia din actul administrativ emis.
3.3.Penalitatea de nedeclarare
Despre aplicarea penalităţii de nedeclarare sau, după caz, despre neaplicarea acesteia se consemnează şi se motivează în raportul de inspecţie fiscală, pentru fiecare obligaţie fiscală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale, evidenţiindu-se situaţiile în care penalitatea se aplică numai pentru o anumită componentă a obligaţiei fiscale principale. Se întocmeşte o situaţie care cuprinde date referitoare la obligaţia fiscală principală defalcat pe fiecare perioadă impozabilă verificată şi termenele scadente, în vederea calculării penalităţii de nedeclarare de către organul fiscal competent.
3.4.Termene scadente
Pentru fiecare obligaţie fiscală la care s-au constatat diferenţe suplimentare ale bazei de impozitare de către organele de inspecţie fiscală se anexează o situaţie privind termenul scadent al obligaţiilor fiscale principale aferente bazelor de impozitare stabilite suplimentar, care cuprinde obligaţiile fiscale principale datorate pe întreaga perioadă verificată, defalcat pe fiecare perioadă impozabilă verificată, după caz, şi termenele scadente aferente acestora, stabilite conform prevederilor legale, în vederea calculării de obligaţii fiscale accesorii ulterior emiterii deciziei privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiei fiscale la persoane fizice.
Situaţia cuprinde şi diferenţele de obligaţii fiscale datorate la anumite termene de plată, inclusiv în cazurile în care la finalizarea inspecţiei fiscale organele fiscale nu stabilesc obligaţii fiscale principale suplimentare pentru perioada verificată.
4.Soluţionarea decontului/deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare cu control anticipat
În cazul în care, în cadrul aceleiaşi inspecţii fiscale, se soluţionează mai multe deconturi cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu inspecţie fiscală anticipată, se înscriu constatări separate pentru fiecare decont pentru care s-a solicitat rambursarea de taxă pe valoarea adăugată, în ordine cronologică. Perioada verificată pentru fiecare decont este stabilită astfel:
- prima perioadă verificată cuprinde intervalul de timp de la începutul perioadei anterioare neverificate (cu condiţia încadrării în termenul legal de prescripţie) până la data de sfârşit a perioadei impozabile aferente primului decont cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare;
- următoarea perioadă verificată începe de la data de sfârşit a perioadei impozabile a ultimului decont verificat până la sfârşitul perioadei impozabile aferente următorului decont ce urmează a se verifica.
În acelaşi mod se va continua pentru verificarea perioadelor de impozitare aferente deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare, depuse şi încadrate pentru a fi soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată.
Soluţionarea fiecărui decont de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se va finaliza astfel:
- în cazul în care nu se constată modificări ale bazei de impozitare, în baza constatărilor din raportul de inspecţie fiscală, se va emite formularul "Decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecţiei fiscale", care, împreună cu un exemplar al raportului de inspecţie fiscală, se va transmite, după avizare şi aprobare, compartimentului de specialitate pentru emiterea deciziei de rambursare;
- în cazul în care se constată modificări ale bazei de impunere, în baza constatărilor din raportul de inspecţie fiscală, se va emite formularul "Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiilor fiscale la persoane fizice", care în acest caz are şi rol de decizie de rambursare.
În cazul în care, în cadrul aceleiaşi inspecţii fiscale, se soluţionează mai multe deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu inspecţie fiscală anticipată, se emite formularul "Decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecţiei fiscale" numai pentru decontul/deconturile pentru care organele de inspecţie fiscală constată nemodificarea bazei de impozitare şi, respectiv, nu au fost stabilite obligaţii fiscale principale (taxa pe valoarea adăugată).
5.Decizia de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale
Se menţionează situaţiile în care, pe perioada desfăşurării inspecţiei fiscale, contribuabilul/plătitorul a fost informat cu privire la finalizarea verificării unei perioade fiscale şi a unui tip de obligaţie fiscală şi au fost stabilite obligaţii fiscale principale suplimentare. În astfel de cazuri şi numai ca urmare a solicitării scrise a contribuabilului/plătitorului, organul de inspecţie fiscală emite decizia de impunere provizorie pentru obligaţiile fiscale principale stabilite suplimentar, în scopul plăţii acestora înainte de finalizarea în integralitate a inspecţiei fiscale.
În acest sens se menţionează numărul şi data solicitării contribuabilului/plătitorului.
Decizia de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale va conţine denumirea obligaţiei fiscale principale, perioada impozabilă, precum şi suma obligaţiilor fiscale stabilite suplimentar de organele de inspecţie fiscală.
CAPITOLUL IV: Constatări privind impozitul pe venit
1.Informaţii despre impozitul pe venit verificat
Se menţionează următoarele:
- denumirea obligaţiei fiscale ce a făcut obiectul verificării;
- perioada supusă inspecţiei fiscale, în cazul impozitului pe venit, va fi întotdeauna un an fiscal încheiat, indiferent dacă s-a emis decizia de impunere anuală, sau până la data încetării activităţii, după caz;
- prezentarea metodei de control utilizate. În cazul verificării prin sondaj şi controlului electronic, selectarea tipurilor, categoriilor şi volumului documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciază de organul de inspecţie fiscală în funcţie de natura şi specificul activităţii contribuabilului/plătitorului;
- facilităţile fiscale de care a beneficiat contribuabilul/plătitorul în perioada supusă inspecţiei fiscale şi modul de respectare a acestora. Se va face referire la facilităţile fiscale numai dacă au legătură cu modul de stabilire a impozitului pe venit supus verificării şi consecinţele lor fiscale.
2.Obiective avute în vedere
În acţiunea de inspecţie fiscală la persoane fizice privind impozitul pe venit, constatările fiscale se prezintă pe fiecare an fiscal, avându-se în vedere obiectivele principale menţionate la cap. III pct. 2. De asemenea, se fac referiri şi la:
- verificarea evoluţiei patrimoniului afacerii şi modului de evidenţiere în cheltuieli şi, respectiv, în venituri a oricăror intrări sau ieşiri de bunuri; orice intrare sau ieşire din Registrul inventar va fi verificată în corelaţie cu înregistrarea pe cheltuială sau venit, în funcţie de prevederile în vigoare pentru fiecare an supus verificării;
- verificarea veniturilor din surse corespunzătoare categoriilor de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit Codului fiscal.
3.Baza de impozitare a impozitului pe venit
3.1.Determinarea bazei de impozitare a impozitului pe venit
a)În cazul în care se constată aspecte care modifică baza de impozitare a impozitului pe venit, se menţionează:
- motivul de fapt care a determinat modificarea bazei de impozitare a impozitului pe venit, prezentându-se modul în care contribuabilul/plătitorul verificat a efectuat şi evidenţiat o operaţiune (tranzacţie), modul de respectare a legislaţiei fiscale şi contabile referitor la aceasta, în vederea stabilirii bazelor de impozitare potrivit situaţiilor de fapt aferente, precum şi consecinţele fiscale (influenţele) asupra obligaţiei fiscale verificate;
- temeiul de drept unde se înscriu detaliat şi clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, paragrafului, punctului, literei, alineatului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat.
Se menţionează situaţiile care au generat aplicarea de sancţiuni contravenţionale, cu indicarea numărului şi datei procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
Pentru fiecare an verificat, se completează câte un tabel dacă au fost stabilite de organul de inspecţie fiscală diferenţe suplimentare de impozit pe venit. În situaţia în care a fost emisă decizia de impunere de către organul fiscal competent pe baza declaraţiei privind venitul realizat, aceste diferenţe se vor stabili faţă de impozitul pe venit stabilit de organul fiscal competent înscris în această decizie.
În situaţiile prevăzute de lege, în care anterior efectuării inspecţiei fiscale organul fiscal competent nu a emis o decizie de impunere, impozitul pe venit stabilit de organul de inspecţie fiscală reprezintă diferenţe de impozit pe venitul net anual stabilite suplimentar.
Pentru fundamentarea constatărilor, vor fi avute în vedere următoarele:
- elementele identificate în activitatea contribuabilului/plătitorului care au influenţat baza de impozitare;
- punctul de vedere al inspecţiei fiscale faţă de interpretarea contribuabilului/plătitorului;
- consecinţele fiscale ale abaterilor constatate, motivele de fapt şi temeiul de drept pentru modificarea bazei de impozitare;
- modul de calcul al bazei de impozitare şi stabilirea eventualelor diferenţe ale bazei de impozitare, precum şi calculul venitului net anual impozabil şi stabilirea diferenţelor, după caz. Pentru obligaţiile fiscale pentru care legea prevede dreptul contribuabilului/plătitorului de a efectua deduceri/reduceri, se va verifica modul de exercitare a acestui drept şi corectitudinea calculului sumei deduse;
- în cazul asocierilor fără personalitate juridică, constituite între persoane fizice care desfăşoară activităţi independente, venitul net anual impozabil stabilit suplimentar de inspecţia fiscală se stabileşte la nivelul asocierii şi se va repartiza pe fiecare asociat, conform cotei procentuale de distribuire;
- stabilirea responsabilităţilor pentru aplicarea sau determinarea eronată a bazei de impozitare, în vederea sancţionării potrivit legii a faptelor reprezentând încălcări ale legislaţiei fiscale şi contabile constatate şi dispunerea de măsuri pentru prevenirea şi combaterea abaterilor de la prevederile legislaţiei fiscale şi contabile, atunci când este cazul.
b)Diferenţa de impozit pe venit datorat pentru veniturile proprii
După repartizarea, în funcţie de cota de distribuţie a venitului anual impozabil stabilit suplimentar pe fiecare membru al asocierii, se va calcula impozitul pe venit pe fiecare plătitor şi pe fiecare an fiscal verificat, avându-se în vedere şi valorile următoarelor date:
- venitul net anual impozabil evidenţiat în decizia de impunere anuală comunicată contribuabilului;
- diferenţa de venit net anual stabilit suplimentar de organele de inspecţie fiscală;
- venitul net anual impozabil recalculat de organele de inspecţie fiscală;
- impozitul pe venitul net anual impozabil stabilit prin decizia de impunere anuală comunicată contribuabilului;
- impozitul pe venitul net anual impozabil stabilit de organele de inspecţie fiscală;
- diferenţa de impozit pe venitul net anual stabilit în plus sau în minus, după caz.
c)În cazul în care baza de impozitare nu se modifică, se va menţiona acest lucru. În această situaţie se prezintă perioadele şi documentele efectiv verificate, care au stat la baza concluziei că obligaţia fiscală este corect determinată.
d)În cazul în care se impune modificarea bazelor de impozitare când se constată diferenţe ale elementelor acestora, dar fără stabilirea de obligaţii fiscale principale, se vor preciza motivul de fapt şi temeiul de drept.
Menţiunile privind exercitarea dreptului de apreciere, penalitatea de nedeclarare, termene scadente se aplică corespunzător prevederilor de la cap. III pct. 3.2, 3.3, 3.4.
De asemenea, se fac precizări privind întocmirea Deciziei de impunere provizorie privind obligaţiile fiscale principale, dacă este cazul, conform prevederilor de la cap. III pct. 5.
CAPITOLUL V: Alte constatări
În acest capitol se fac menţiuni cu privire la alte obiective care intră în competenţa de verificare a organelor de inspecţie fiscală, cu precizarea actului normativ incident în cauză, a deficienţelor constatate şi a sancţiunilor aplicate. În acest sens, într-o anexă la raportul de inspecţie fiscală se prezintă toate obiectivele verificate.
1.Organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă
Sunt prezentate constatările efectuate de organele de inspecţie fiscală referitoare la respectarea prevederilor legale privind organizarea compartimentului de contabilitate sau pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit: legii, după caz, urmărindu-se în principal respectarea prevederilor Legii contabilităţii şi reglementărilor contabile în vigoare pentru perioada verificată.
2.Utilizarea şi ţinerea registrelor contabile şi fiscale
Se consemnează constatările referitoare la respectarea prevederilor legale privind modul de întocmire, utilizare şi păstrare a registrelor de contabilitate obligatorii (Registrul-jurnal, Registrul-inventar), a registrelor fiscale (Registrul de evidenţă fiscală), a altor registre, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate, precum şi a celorlalte documente financiar-contabile.
3.Efectuarea inventarierii
Se menţionează dacă au fost respectate prevederile legale privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, precum şi modul de valorificare a rezultatelor inventarierii.
4.Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
Se menţionează dacă sunt respectate prevederile legale privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, dacă este cazul.
5.Obţinerea autorizaţiilor speciale pentru desfăşurarea activităţii
Se menţionează dacă contribuabilul/plătitorul deţine autorizaţii speciale, respectarea regimului autorizărilor, antrepozit fiscal, utilizator final, jocuri de noroc, licenţe etc.
6.Alte aspecte
Se menţionează alte aspecte/deficienţe constatate de organele de inspecţie fiscală, după caz.
CAPITOLUL VI: Discuţia finală cu contribuabilul/plătitorul
1.Sinteza punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
Se consemnează, în mod obligatoriu, numărul şi data documentului prin care organul de inspecţie fiscală comunică contribuabilului/plătitorului proiectul de raport de inspecţie fiscală, în format electronic sau pe suport hârtie, precum şi data, ora şi locul la care va avea loc discuţia finală.
Se fac menţiuni referitoare la formularea şi comunicarea de către contribuabil/plătitor, în termenul legal/convenit, a punctului de vedere cu privire la constatările organelor de inspecţie fiscală sau, după caz, referitoare la notificarea prin care contribuabilul/plătitorul a înştiinţat organele de inspecţie fiscală asupra faptului că a renunţat la discuţia finală.
De asemenea, se prezintă o sinteză a punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului cu privire la constatările organului de inspecţie fiscală, pentru fiecare impozit, taxă, contribuţie pentru care s-au stabilit obligaţii fiscale suplimentare.
Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului va fi anexat la raportul de inspecţie fiscală.
2.Concluzii asupra analizei punctului de vedere al contribuabilului/plătitorului
Se prezintă rezultatul analizei efectuate de echipa de inspecţie fiscală faţă de punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului, atât în cazul în care acesta a fost prezentat în cadrul discuţiei finale, cât şi în cazul în care acesta a fost depus ulterior, în termenul legal. Argumentele organelor de inspecţie fiscală vor fi prezentate pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie pentru care contribuabilul/plătitorul a prezentat punctul său de vedere.
CAPITOLUL VII: Sinteza constatărilor inspecţiei fiscale
1.Obligaţiile fiscale principale stabilite suplimentar (exclusiv impozit pe venit)
Pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie, cu excepţia impozitului pe venit, la care s-au calculat diferenţe ale bazei de impozitare şi, respectiv, obligaţii fiscale principale în sarcina contribuabilului/plătitorului se prezintă următoarele informaţii:

Nr. crt.

Denumire obligaţie fiscală principală verificată*)

Perioada verificată

Baza de impozitare stabilită suplimentar (+/-) **)

- lei -

Impozit, taxă, contribuţie stabilit(ă) suplimentar (+/-)

- lei -

De la data

Până la data

0

1

2

3

4

5

1

Obligaţie fiscală principală TOTAL

    

2

Obligaţie fiscală principală preluată din Decizia de impunere provizorie nr. ....../data .............

x

x

  

3

Obligaţii fiscale principale de regularizat (rd. 1 - rd. 2)

x

x

  
*) Se completează pentru fiecare obligaţie fiscală principală pentru care organele de inspecţie fiscală au stabilit modificarea bazei de impozitare.
**) Se completează cu suma totală a bazei de impozitare stabilită suplimentar de inspecţia fiscală şi calculată în anexele la Raportul de inspecţie fiscală, pentru fiecare obligaţie fiscală.
De asemenea, se realizează o sinteză a sancţiunilor aplicate, precum şi a măsurilor dispuse în cadrul acţiunii de inspecţie fiscală.
2.Impozitul pe venit stabilit suplimentar
(1)În cazul impozitului pe venit, se va completa, în următorul tabel, câte un rând pentru fiecare persoană verificată, cu următoarele informaţii:

Nr. crt.

Impozit pe venit

Nume şi prenume

Perioada verificată

Venit net anual impozabil evidenţiat în decizia de impunere anuală

Diferenţa de venit net anual stabilită suplimentar de organele de inspecţie fiscală

Venit net anual impozabil recalculat/stabilit de organele de inspecţie fiscală

Impozit pe venitul net anual impozabil stabilit:

Diferenţa de impozit pe venitul net anual stabilită suplimentar de organele de inspecţie fiscală

prin decizia de impunere anuală

de organele de inspecţie fiscală

în plus

în minus

0

1

  

2

3

4

5

6

7

8

1

Impozit pe venit TOTAL

         

2

Impozit pe venit din Decizia de impunere provizorie nr. /data

  

x

  

x

   

3

Impozitul pe venit de regularizat (rd. 1 - rd. 2)*

  

x

  

x

   
(2)Raportul de inspecţie fiscală se întocmeşte şi se semnează de organele de inspecţie fiscală, se avizează de şeful serviciului şi se aprobă de conducătorul structurii de inspecţie fiscală.
(3)Raportul de inspecţie fiscală stă la baza întocmirii şi se anexează la următoarele acte administrativ-fiscale:
a)decizia de impunere privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiei fiscale la persoane fizice;
b)decizia de impunere privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiilor fiscale la persoane fizice;
c)decizia de nemodificare a bazelor de impozitare, dacă nu se constată diferenţe ale bazelor de impozitare şi, respectiv, de obligaţii fiscale principale;
d)decizia de modificare a bazelor de impozitare, dacă se constată diferenţe ale bazelor de impozitare, dar fără stabilirea de diferenţe de obligaţii fiscale principale.
(4)Raportul se întocmeşte într-un număr de exemplare astfel determinat pentru a putea fi transmis câte un exemplar la:
- organul de inspecţie fiscală care a efectuat inspecţia;
- organul fiscal de administrare competent;
- fiecare organ fiscal de administrare competent să administreze impozitul pe venit datorat de fiecare contribuabil/plătitor de impozit pe venit (în cazul asocierilor), unde contribuabilul este luat în evidenţă ca plătitor de obligaţii fiscale;
- contribuabilul/plătitorul verificat (în cazul asocierilor, un exemplar pentru asociaţie şi câte un exemplar pentru fiecare asociat).
CAPITOLUL VIII: Anexe
Pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie verificată, la raportul de inspecţie fiscală se anexează situaţii, tabele, copii de pe documente, note explicative, necesare fundamentării şi susţinerii constatărilor, acestea făcând parte integrantă din raportul de inspecţie fiscală.
Tabelele sau situaţiile se întocmesc ori de câte ori este necesară sintetizarea unui număr mai mare de documente sau operaţiuni şi în toate cazurile în care se prezintă situaţii de aceeaşi natură şi se susţin constatările din raportul de inspecţie fiscală.
Tabelele şi situaţiile anexate la raportul de inspecţie fiscală vor fi semnate de organele de inspecţie fiscală şi, pentru luare la cunoştinţă, de către reprezentantul contribuabilului/plătitorului.
De asemenea, în acest capitol se fac menţiuni cu privire la declaraţia dată pe propria răspundere de reprezentantul legal al contribuabilului/plătitorului, prin care acesta declară că a pus la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate, precum şi opinia emisă în scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil/plătitor în cadrul activităţii de asistenţă şi îndrumare a contribuabililor/plătitorilor.
La raportul de inspecţie fiscală se anexează orice document întocmit pentru înştiinţarea, notificarea, solicitarea de documente, note explicative sau procese-verbale pentru consemnarea unor constatări în timpul inspecţiei fiscale sau întocmite în cadrul altor acţiuni de inspecţie fiscală la alţi contribuabili/plătitori, precum şi procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, după caz.
La acest capitol se întocmeşte o situaţie centralizatoare sub formă de tabel care va cuprinde numărul şi conţinutul pe scurt ale fiecărei anexe a raportului de inspecţie fiscală.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 972 din data de 29 decembrie 2015