ORDIN nr. 1993/C din 30 mai 2014 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire a corupţiei în cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate
Ţinând seama de dispoziţiile Inventarului măsurilor preventive anticorupţie, ale indicatorilor de evaluare şi ale Planului naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2012-2015, prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Hotărârea Guvernului nr.
215/2012
privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2012-2015, a Inventarului măsurilor preventive anticorupţie şi a indicatorilor de evaluare, precum şi a Planului naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie 2012-2015,
având în vedere Standardul 11 "Managementul riscului", prevăzut în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
946/2005
pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificările ulterioare,
În temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr.
652/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei
emite următorul ordin:
CAPITOLUL I:
Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentul ordin reglementează modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor de prevenire a corupţiei în cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate.
Art. 2
(1)
Prevenirea corupţiei constituie ansamblul măsurilor adoptate în scopul reducerii incidenţei faptelor de corupţie săvârşite de personalul sistemului administraţiei penitenciare, al adoptării unui comportament integru şi al creşterii încrederii angajaţilor şi cetăţenilor în instituţie.
(2)
Prevenirea corupţiei la nivelul sistemului administraţiei penitenciare se realizează prin:
a)
activităţi de informare şi instruire anticorupţie;
b)
managementul riscurilor de corupţie.
CAPITOLUL II:
Desfăşurarea activităţilor de informare şi de instruire anticorupţie
Art. 3
Activităţile de informare şi de instruire anticorupţie se realizează de către personalul specializat din cadrul Direcţiei prevenirea criminalităţii şi terorismului, denumită în continuare DPCT, din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, denumită în continuare ANP, şi unităţile subordonate, cu sprijinul altor instituţii cu atribuţii în domeniu, denumite în continuare instituţii partenere.
Art. 4
(1)
Activităţile de informare anticorupţie se desfăşoară în scopul prezentării unor informaţii de noutate privind activitatea de prevenire şi combatere a corupţiei şi legislaţia în domeniu.
(2)
Activităţile de informare anticorupţie se realizează în baza unui calendar stabilit de comun acord între ANP şi instituţiile partenere, fiecare sesiune de instruire având o durată de minimum 30 de minute.
Art. 5
(1)
Activităţile de instruire anticorupţie se desfăşoară în vederea dezvoltării capacităţii personalului sistemului administraţiei penitenciare de a utiliza şi de a combina cunoştinţe teoretice, deprinderi practice şi atitudini specifice în domeniul prevenirii corupţiei.
(2)
Activităţile de instruire anticorupţie au în vedere, cu prioritate, personalul nou-încadrat în sistemul administraţiei penitenciare, cel care activează în domenii expuse în mod deosebit riscurilor de corupţie, precum şi personalul cu funcţii de conducere.
Art. 6
Întregul personal al sistemului administraţiei penitenciare are obligaţia de a participa la activităţile de instruire anticorupţie, cel puţin o dată la 3 ani.
Art. 7
Structurile ANP, precum şi unităţile subordonate sunt obligate să asigure condiţiile corespunzătoare organizării activităţilor de informare şi de instruire anticorupţie prevăzute în calendarul stabilit.
Art. 8
În vederea susţinerii activităţilor de informare şi de instruire anticorupţie, DPCT întocmeşte, semestrial, Buletinul documentar şi de informare privind activitatea de prevenire şi combatere a corupţiei.
CAPITOLUL III:
Managementul riscurilor de corupţie
Art. 9
Managementul riscurilor de corupţie reprezintă ansamblul proceselor ce vizează identificarea, descrierea, evaluarea şi ierarhizarea factorilor instituţionali şi individuali care favorizează ori determină săvârşirea faptelor de corupţie, elaborarea şi aplicarea măsurilor necesare pentru prevenirea apariţiei şi limitarea efectelor acestora.
Art. 10
Cadrul conceptual, metodologic şi organizatoric al managementului riscurilor de corupţie este stabilit prin
Metodologia privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul structurilor Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate
, denumită în continuare Metodologia, prevăzută în anexă.
Art. 11
Conducătorii structurilor ANP şi unităţilor subordonate sunt obligaţi să asigure implementarea Metodologiei şi să aplice măsuri de prevenire/control care să limiteze expunerea la riscuri de corupţie a personalului.
Art. 12
ANP, prin DPCT, cooperează la nivel central şi teritorial cu instituţiile cu atribuţii în domeniul prevenirii riscurilor de corupţie, în vederea:
a)
planificării şi organizării de cursuri ori stagii de formare destinate dobândirii sau perfecţionării cunoştinţelor şi competenţelor/abilităţilor personalului ANP şi unităţilor subordonate pentru aplicarea Metodologiei;
b)
adaptării metodelor şi instrumentelor utilizate pentru culegerea, analiza, interpretarea şi evaluarea diverselor categorii de date şi informaţii privind riscurile de corupţie la particularităţile funcţionale sau operaţionale ale structurilor ANP şi unităţilor subordonate;
c)
furnizării de ghiduri, proceduri, aplicaţii informatice, destinate să asigure atingerea obiectivelor activităţilor şi sustenabilitatea rezultatelor.
Art. 13
(1)
DPCT asigură monitorizarea, coordonarea şi evaluarea stadiului de implementare a Metodologiei şi a măsurilor de prevenire/control a/al riscurilor de corupţie de către structurile ANP şi unităţile subordonate, pe baza datelor şi informaţiilor transmise de acestea ori a rapoartelor de monitorizare şi reevaluare.
(2)
Structurile ANP şi unităţile subordonate au obligaţia de a furniza DPCT datele şi informaţiile solicitate, cu respectarea termenelor şi a cerinţelor generale ori specifice stabilite.
CAPITOLUL IV:
Consilierul pentru integritate
Art. 14
Consilierul pentru integritate este persoana desemnată la nivelul aparatului central al ANP şi în fiecare unitate subordonată pentru sprijinirea activităţilor de prevenire a corupţiei, precum şi pentru consiliere etică şi monitorizarea respectării normelor de conduită.
Art. 15
(1)
Consilierul pentru integritate se desemnează prin decizie a directorului general al ANP sau, după caz, a directorilor unităţilor subordonate, din rândul personalului care posedă cunoştinţe juridice, are abilităţi de comunicare şi se bucură de o bună reputaţie morală şi profesională.
(2)
Desemnarea consilierului pentru integritate se realizează în cadrul consiliilor de conducere, consultându-se în prealabil organizaţiile sindicale reprezentative.
Art. 16
(1)
Consilierul pentru integritate are următoarele atribuţii:
a)
acordă consultanţă şi asistenţă funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare cu privire la respectarea normelor deontologice;
b)
monitorizează aplicarea prevederilor codului deontologic în cadrul ANP şi al unităţilor subordonate;
c)
întocmeşte rapoarte trimestriale privind respectarea normelor deontologice de către funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare;
d)
prezintă personalului materialele transmise de către DPCT şi instituţiile partenere cu privire la activitatea de prevenire şi combatere a corupţiei din sistemul administraţiei penitenciare;
e)
ţine evidenţa nominală a personalului care participă la activităţile de informare şi de instruire anticorupţie organizate de către DPCT în colaborare cu alte instituţii;
f)
propune şefului structurii organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de instruire realizate de către personalul specializat al DPCT şi al celorlalte instituţii cu atribuţii în domeniu;
g)
asigură secretariatul grupului de lucru pentru prevenirea corupţiei;
h)
sprijină personalul DPCT în realizarea activităţilor de monitorizare, reevaluare a riscurilor ori de realizare a studiilor de caz.
(2)
Fişa postului persoanei desemnate consilier pentru integritate se actualizează cu atribuţiile prevăzute la alin. (1) în condiţiile legii.
Art. 17
(1)
Rapoartele prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. c), aprobate de directorul general al ANP sau, după caz, de către directorul de unitate, se comunică personalului ANP şi unităţilor subordonate şi se transmit semestrial către DPCT.
(2)
Rapoartele privind respectarea normelor deontologice vor fi centralizate într-o bază de date necesară pentru:
a)
identificarea cauzelor care determină încălcarea normelor deontologice, inclusiv a constrângerilor sau ameninţărilor exercitate asupra funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare;
b)
identificarea modalităţilor de prevenire a încălcării normelor deontologice;
c)
adoptarea măsurilor privind reducerea şi eliminarea cazurilor de nerespectare a prevederilor legale.
Art. 18
În vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice, DPCT, în colaborare cu reprezentanţii instituţiilor partenere, asigură instruirea consilierilor pentru integritate.
CAPITOLUL V:
Responsabilităţile personalului cu funcţii de conducere
Art. 19
Personalul cu funcţii de conducere din cadrul structurilor ANP şi unităţilor subordonate are obligaţia de a asigura măsurile necesare pentru a evita implicarea personalului subordonat în fapte de corupţie.
Art. 20
În vederea prevenirii faptelor de corupţie, personalul cu funcţii de conducere din cadrul ANP şi unităţilor subordonate are următoarele responsabilităţi:
a)
implementează Metodologia şi aplică măsurile de prevenire şi control al riscurilor de corupţie;
b)
solicită sprijinul DPCT cu privire la măsurile ce pot fi dispuse pentru prevenirea faptelor de corupţie din domeniul de competenţă;
c)
asigură participarea personalului din subordine la activităţile de informare şi de instruire anticorupţie organizate;
d)
asigură includerea unor subiecte din domeniul prevenirii corupţiei în planurile de pregătire profesională continuă, în tematica testelor de evaluare profesională, precum şi în cea a examenelor şi concursurilor desfăşurate la nivelul structurilor ANP şi unităţilor subordonate;
e)
sprijină personalul specializat al DPCT în realizarea studiilor de caz cu privire la faptele de corupţie săvârşite de personalul ANP;
f)
furnizează DPCT documente referitoare la organizarea şi funcţionarea structurilor pe care le coordonează, precum şi alte date necesare pentru pregătirea activităţilor de prevenire a faptelor de corupţie;
g)
asigură postarea mesajelor anticorupţie puse la dispoziţie de către DPCT pe prima pagină a site-ului penitenciarului sau a ANP şi pe intranet.
CAPITOLUL VI:
Dispoziţii finale
Art. 21
Directorul general al ANP şi directorii unităţilor subordonate dispun măsuri pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 22
- Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 23
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Ministrul justiţiei,
Robert Marius Cazanciuc
ANEXĂ:
METODOLOGIE privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul structurilor Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 670 din data de 12 septembrie 2014