HOTĂRÂRE nr. 3 din 2 februarie 2016 cu privire la Pachetul privind Economia Circulară: COM (2015) 614 final - Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor "închiderea buclei - un plan de acţiune al UE pentru economia circulară", COM (2015) 593 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, a Directivei 2006/66/CE privind bateriile şi acumulatorii şi deşeurile de baterii şi acumulatori şi a Directivei 2012/19/UE privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, COM (2015) 594 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 1999/31/CE privind depozitarea deşeurilor, COM (2015) 595 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deşeurile, COM (2015) 596 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 94/62/CE privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi ale Protocolului (nr. 1 şi nr. 2) anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/15/27.01.2016
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Constată că:
a)noul pachet urmează o abordare mai integrată, cu sprijinul măsurilor din Planul de acţiune;
b)ţintele sunt echilibrate şi coerente şi ţin cont per ansamblu de situaţia din statele membre;
c)se promovează utilizarea extinsă a instrumentelor economice;
d)se accentuează măsurile de prevenire a generării de deşeuri;
e)se simplifică metodele de calcul;
f)propunerile legislative respectă principiul subsidiarităţii şi al proporţionalităţii;
g)pentru România, acest domeniu este deosebit de important şi de complex. În ultimii ani au fost depuse eforturi pentru soluţionarea problematicii deşeurilor. România rămâne angajată în continuare în promovarea unor proiecte care să asigure managementul integrat şi ierarhia deşeurilor;
h)România susţine principalul obiectiv al Pachetului privind Economia Circulară, acela de a stimula dezvoltarea de noi pieţe şi modele de afaceri în scopul dezvoltării economiei şi al creării de noi locuri de muncă;
i)tranziţia către o economie circulară va permite restructurarea economiei şi îmbunătăţirea competitivităţii europene, prin reducerea consumului de materii prime, utilizarea durabilă a resurselor şi valorizarea deşeurilor prin transformarea lor în produse;
j)în ceea ce priveşte ţintele ambiţioase propuse pentru reducerea cantităţii de deşeuri generate în scopul dezvoltării unei economii circulare, se apreciază că actualul pachet răspunde, în linii generale, unor solicitări exprese din partea unor state membre, inclusiv România, în contextul primului pachet (adoptat de Comisia Barroso II şi retras de Comisia Juncker), respectiv ca propunerile de ţinte de reciclare şi depozitare pentru deşeurile municipale să ţină cont de punctele de plecare/circumstanţele diferite ale statelor membre.
(2)Se recomandă:
a)Pentru COM (2015) 595 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deşeurile şi COM (2015) 594 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 1999/31/CE privind depozitarea deşeurilor:
(i)Se apreciază că abordarea generală a propunerilor se adresează sinergiilor cu alte politici şi nu se concentrează exclusiv pe etapa finală a ciclului de viaţă al unui produs, atunci când acesta devine deşeu. Planul de acţiune cuprinde 5 tipuri de acţiuni prioritare care se adresează producţiei, consumului, inovării şi investiţiilor, gestionării deşeurilor şi creării pieţei pentru materii prime secundare.
(ii)Trebuie analizate cu atenţie propunerile privind definiţiile:
- deşeurilor municipale;
- deşeurilor biodegradabile;
- metodei de calcul.
(iii)În concluzie, se consideră că consultările vor trebui să fie ample.
b)în privinţa COM (2015) 594 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 1999/31/CE privind depozitarea deşeurilor şi a COM (2015) 596 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 94/62/CE privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje:
(i)Definiţiile termenilor ar fi mai corect de corelat cu actuala propunere de Directivă 2008/98/CE decât cu varianta propusă de Comisie.
(ii)Se apreciază că ţintele pentru reciclare şi pregătirea pentru reutilizare a deşeurilor municipale (la 60% în 2025 şi 65% în 2030) şi a deşeurilor de ambalaje (fără ţinte specifice deocamdată), pentru reducerea depozitării deşeurilor municipale la maximum 10% în 2030 vor rămâne în continuare o provocare, cu toate că pentru aceasta din urmă România este inclusă în grupul statelor membre care vor beneficia de derogări.
c)Referitor la COM (2015) 593 final - Propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, a Directivei 2006/66/CE privind bateriile şi acumulatorii şi deşeurile de baterii şi acumulatori şi a Directivei 2012/19/UE privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice:
(i)Se propune ca la modificarea Directivei 2006/66/CE să fie cuprinsă şi modificarea art. 10 (3): "Statele membre monitorizează ..., Statele membre transmit Comisiei rapoarte în termen de 18 luni de la sfârşitul anului ......." Este foarte important, din perspectiva României, ca propunerea să ia în considerare circumstanţele naţionale ale statelor membre, acest lucru fiind important pentru îmbunătăţirea punerii în aplicare a politicii privind deşeurile.
Art. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de Senatul României în şedinţa din 2 februarie 2016, în conformitate cu prevederile art. 771 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
-****-

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

AUGUSTIN-CONSTANTIN MITU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 92 din data de 8 februarie 2016