ORDIN nr. 1684 din 21 noiembrie 2012 pentru conducerea şi deservirea trenurilor directe de marfă în sistem simplificat
În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (ii) din anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR" la anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Feroviare Române - AFER", aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
626/1998
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 alin. (1) pct. 1 şi 12 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
76/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii
emite următorul ordin:
Art. 1
(1)
Prin prezentul ordin se stabilesc cerinţele tehnice, organizatorice şi de personal cu caracter nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport feroviar de marfă care pun în circulaţie trenuri directe de marfă în sistem simplificat, fără a se utiliza în deservirea trenului mecanic ajutor de locomotivă.
(2)
Prevederile prezentului ordin nu se aplică operatorilor de transport feroviar care stabilesc să utilizeze în conducerea şi deservirea trenurilor directe de marfă echipe complete, formate din mecanic şi mecanic ajutor de locomotivă.
Art. 2
Prin tren direct de marfă, în înţelesul prezentului ordin, se înţelege trenul de marfă care, conform livretului cu mersul trenurilor, circulă fără prelucrări în staţiile CFR din parcurs, respectiv pentru care nu sunt prevăzute operaţiuni de manevră sau ataşări/detaşări de vagoane.
Art. 3
(1)
În funcţie de numărul de locomotive care asigură remorcarea trenului, conducerea şi deservirea trenurilor directe de marfă în sistem simplificat se efectuează astfel:
a)
în simplă tracţiune - conducerea şi deservirea locomotivei sunt realizate de mecanicul de locomotivă autorizat pentru conducerea trenurilor de marfă în sistem simplificat, trenul fiind deservit de cel puţin un al doilea agent autorizat în funcţia de şef de tren, cât şi pentru manipularea instalaţiilor cu care sunt echipate locomotivele pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în circulaţia trenurilor în cazul conducerii simplificate, agent care va fi prezent în cabina de conducere a locomotivei;
b)
în multiplă tracţiune - conducerea şi deservirea locomotivei din capul trenului sunt realizate de către un mecanic de locomotivă autorizat pentru conducerea trenurilor de marfă în sistem simplificat, trenul fiind deservit de cel puţin un al doilea agent autorizat în funcţia de şef de tren, cât şi pentru manipularea instalaţiilor cu care sunt echipate locomotivele pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în circulaţia trenurilor în cazul conducerii simplificate, agent care va fi prezent în cabina de conducere a locomotivei. Celelalte locomotive active din tren (multiplă, intercalată, împingătoare) sunt conduse şi deservite de mecanic de locomotivă autorizat pentru conducerea trenurilor de marfă în sistem simplificat.
(2)
În cazul remorcării trenurilor directe de marfă cu două sau 3 locomotive cu comandă multiplă prin cablu, care constituie o singură unitate de tracţiune a trenului, conducerea şi deservirea trenului se fac similar cazului pentru simplă tracţiune prevăzut la alin. (1) lit. a).
Art. 4
Operatorii de transport feroviar de marfă vor întocmi proceduri proprii prin care se stabilesc, în funcţie de caracteristicile secţiilor de circulaţie şi necesitatea de menţinere pe loc a trenului cu frâne de mână, următoarele:
a)
numărul şi funcţia agenţilor care deservesc trenul direct de marfă în sistem simplificat;
b)
atribuţiile agenţilor în timpul circulaţiei trenului şi în staţionare, având în vedere şi cazurile speciale prevăzute în reglementările specifice în vigoare - opriri neprevăzute în linie curentă, accidente feroviare şi/sau incidente, cazuri de forţă majoră, pierderea capacităţii de conducere a trenului de către mecanicul de locomotivă, situaţia în care şeful de tren devine inapt pentru serviciu în timpul parcursului;
c)
alte condiţii proprii de natură comercială - transporturi excepţionale (negabaritice sau cu tonaj depăşit), transportul mărfurilor periculoase, alte situaţii similare acestora.
Art. 5
Operatorul de transport feroviar ce deţine locomotivele prevăzute din construcţie cu comandă multiplă prin cablu elaborează Reglementări de exploatare pentru aceste vehicule feroviare, ce vor conţine în principal:
a)
modul de aranjare a vehiculelor feroviare motoare în cadrul unităţii de tracţiune a trenului;
b)
particularităţile corespunzătoare tipurilor de echipamente şi/sau instalaţii specifice care compun sistemul de protecţie automată a trenului, precum şi modul de lucru pentru continuarea circulaţiei trenurilor directe de marfă în sistem simplificat în cazul producerii unei defecţiuni/deconectări;
c)
principiile şi modul de determinare a unei rezerve la calculul tonajului trenului, astfel încât să se asigure remorcarea şi frânarea trenului în condiţiile impuse prin livretele cu mersul trenurilor de marfă, în cazul defectării/deconectării unui vehicul feroviar motor în acţiune din compunerea unităţii de tracţiune a trenului, în funcţie de configuraţia stabilită;
d)
circulaţia cu pantograful ridicat în zona neutră a liniei de contact, precum şi alte cazuri speciale prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
Art. 6
Numărul de vehicule feroviare motoare active sau inactive din capul trenului, conduse şi deservite în sistem simplificat, se stabileşte conform Regulamentului de remorcare şi frânare nr. 006, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.815/2005
, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 7
Condiţiile suplimentare faţă de reglementările specifice în vigoare pentru remorcarea trenurilor directe de marfă în sistem simplificat sunt următoarele:
a)
de natură tehnică: infrastructura feroviară aferentă secţiilor de circulaţie, precum şi locomotivele active din tren care asigură tracţiunea trenului trebuie să fie dotate cu un sistem de protecţie automată a trenului în stare de funcţiune;
b)
de natură organizatorică şi de personal: procedurile proprii prevăzute la art. 4 trebuie să facă obiectul sistemului de management al siguranţei certificat de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR din cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER, iar personalul operatorului de transport feroviar care conduce şi deserveşte trenul trebuie să fie instruit şi verificat în legătură cu cunoaşterea acestora.
Art. 8
(1)
Echipamentele şi/sau instalaţiile specifice infrastructurii feroviare şi locomotivelor care compun sistemul de protecţie automată a trenului, precum şi modul de lucru pentru continuarea circulaţiei trenurilor directe de marfă în sistem simplificat, în cazul constatării unei defecţiuni la unul sau mai multe elemente ale acestui sistem, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2)
Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. şi gestionarii de infrastructură feroviară neinteroperabilă stabilesc şi comunică Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR şi operatorilor de transport feroviar de marfă care deţin contract de acces pe infrastructura feroviară secţiile de circulaţie a căror dotare tehnică coroborată cu echipamentul de bord al locomotivelor asigură funcţionalitatea sistemului de protecţie automată a trenului. Schimbările majore apărute la echipamentul din cale care asigură funcţionalitatea sistemului de protecţie automată a trenului vor fi notificate Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR din cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER şi operatorilor de transport feroviar de marfă care deţin contract de acces pe infrastructura feroviară.
Art. 9
Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR din cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER, Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., gestionarii de infrastructură feroviară neinteroperabilă şi operatorii de transport feroviar de marfă vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 10
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării.
-****-
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Septimiu Buzaşu
secretar de stat
ANEXĂ:
ECHIPAMENTELE ŞI/SAU INSTALAŢIILE specifice infrastructurii feroviare şi locomotivelor care compun sistemul de protecţie automată a trenului, precum şi modul de lucru pentru continuarea circulaţiei trenurilor directe de marfă în sistem simplificat în cazul constatării unei defecţiuni la unul sau mai multe elemente ale sistemului de protecţie automată a trenului
Art. 1
Echipamentele şi/sau instalaţiile specifice infrastructurii şi locomotivelor, care compun sistemul de protecţie automată a trenului (ATP) sunt:
a)
pentru locomotive:
- dispozitiv de siguranţă şi vigilenţă în stare de funcţionare (DSV, SIFA sau altele similare acestora);
- instalaţie de control discontinuu (punctual) al vitezei trenului în stare de funcţionare, compatibilă cu echipamentul din cale - INDUSI, PZB sau altele similare acestora;
b)
pentru infrastructura feroviară:
- instalaţie de control al vitezei trenului la semnale - inductor pentru instalaţia autostop (echipamentul din cale), în stare de funcţionare - pe secţiile de circulaţie dotate sau nu cu sistem de bloc de linie automat;
- instalaţie de control discontinuu (punctual) al vitezei trenului - INDUSI - în stare de funcţionare.
Art. 2
În cazul defectării pe parcurs a instalaţiilor de siguranţă şi vigilenţă şi/sau control punctual al vitezei de pe locomotive, se procedează astfel:
a)
atunci când se defectează dispozitivul de siguranţă şi vigilenţă, după oprirea trenului, mecanicul de locomotivă izolează acest dispozitiv, după care îl avizează prin staţia de radiotelefon pe IDM din prima staţie din parcurs şi continuă mersul cu viteza stabilită până la staţia de destinaţie;
b)
atunci când se defectează instalaţia de control punctual al vitezei, mecanicul de locomotivă izolează această instalaţie, după care continuă mersul cu viteza stabilită, dar nu mai mare de 60 km/h, până la prima staţie unde opreşte chiar dacă nu are prevăzută oprire; mecanicul îl avizează prin radiotelefon pe IDM în legătură cu defecţiunea, întocmeşte nota de avizare pe care o înmânează acestuia şi continuă mersul până la staţia de destinaţie, cu viteza stabilită, dar nu mai mare de 60 km/h, dacă nu se stabileşte altfel de către IDM prin ordin de circulaţie;
c)
la defectarea atât a instalaţiei de control punctual al vitezei, cât şi a dispozitivului de siguranţă şi vigilenţă, mecanicul le izolează, continuă mersul cu viteza stabilită, dar nu mai mare de 60 km/h, până la prima staţie din parcurs, unde opreşte trenul chiar dacă acesta nu are prevăzută oprire, îl avizează pe IDM şi solicită locomotivă de ajutor.
Art. 3
În cazul opririi neprevăzute a trenului direct de marfă în sistem simplificat în linie curentă, se procedează conform reglementărilor specifice în vigoare, cu următoarele precizări:
a)
mecanicul de locomotivă comunică şefului de tren cauza opririi trenului, precum şi măsurile ce se impun, iar dacă este necesară menţinerea pe loc a trenului, şeful de tren strânge frânele de mână, conform menţiunilor din "nota de repartizare a frânelor de mână"; atunci când şeful de tren nu poate remedia defecţiunile existente la vehiculele din tren, mecanicului îi este interzis să părăsească locomotiva şi solicită mijloace de ajutor;
b)
după oprirea neprevăzută a trenului datorită pierderii capacităţii mecanicului de locomotivă de a conduce, şeful de tren ia toate măsurile ce se impun, conform prevederilor din Regulamentul pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.816/2005
, cu modificările şi completările ulterioare, şi procedurilor proprii elaborate conform art. 4 din prezentul ordin, inclusiv acordarea primului ajutor pentru mecanic, dacă este cazul; şeful de tren, care ţine permanent sub observaţie locomotiva, ia legătura cu staţia CFR cea mai apropiată, folosind toate mijloacele posibile, solicitând ajutor, locomotivă sau mecanic de schimb;
c)
pe linie dublă, pentru cazul prevăzut la lit. b), când nu se poate lua legătura cu staţia CFR cea mai apropiată, şeful de tren dă semnale de oprire a primului tren care circulă pe linia alăturată şi transmite prin mecanicul acestuia la staţia vecină datele necesare.
Art. 4
Pentru unităţile de tracţiune a trenului alcătuite din mai multe vehicule feroviare motoare cu comandă multiplă prin cablu, particularităţile echipamentelor şi/sau instalaţiilor specifice care compun sistemul de protecţie automată a trenului, precum şi modul de lucru pentru continuarea circulaţiei trenurilor directe de marfă în sistem simplificat în cazul constatării unei defecţiuni/deconectări sunt prevăzute în reglementările de exploatare elaborate conform prevederilor art. 5 din ordin.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 818 din data de 5 decembrie 2012