ORDIN nr. 703 din 9 mai 2014 privind stabilirea tarifelor pentru efectuarea testelor şi controlului, certificării, înregistrării, supravegherii, monitorizării şi acreditării pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi a tarifelor pentru efectuarea testelor de calitate a seminţelor şi a materialului săditor
Având în vedere Referatul nr. 21.035 din 9 mai 2014/DB al Direcţiei inspecţii de stat,
în baza prevederilor art. 21 alin. (2) din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, republicată,
În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, emite următorul ordin:
Art. 1
Se stabilesc tarifele pentru efectuarea testelor şi controlului, certificării culturilor de sămânţă şi material săditor, înregistrării, supravegherii, monitorizării şi acreditării unor activităţi ale operatorilor economici pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi tarifele pentru testele de calitate şi alte prestaţii privind certificarea seminţelor şi a materialului săditor efectuate de personalul inspectoratelor teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor şi al Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Săditor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Tarifele prevăzute în anexă nu conţin taxa pe valoare adăugată.
Art. 3
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 341/2009 privind stabilirea tarifelor pentru efectuarea controlului, certificării, înregistrării, supravegherii, monitorizării şi acreditării pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi pentru efectuarea testelor de calitate a seminţelor şi a materialului săditor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 3 iunie 2009, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare în termen de 5 zile de la data publicării.
-****-

p. Viceprim-ministru, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Dumitru Daniel Botănoiu,

secretar de stat

ANEXĂ: TARIFELE pentru efectuarea testelor şi controlului în vederea certificării culturilor de sămânţă şi material săditor, înregistrării, supravegherii, monitorizării şi acreditării unor activităţi ale operatorilor economici pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi tarifele pentru testele de calitate şi alte prestaţii privind certificarea seminţelor şi a materialului săditor efectuate de personalul inspectoratelor teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor şi al Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Săditor
CAPITOLUL I: Controlul culturilor semincere şi materialului săditor în vederea certificării

Nr. crt.

Cultura sau grupa de culturi

Tarif
(lei/ha)

1.

Grupa cereale păioase

17,3

2.

Loturi de hibridare plante agricole; LC; sfeclă de zahăr şi furajeră, butaşi an I şi II

51,9

3.

Grupa oleaginoase şi textile

19,5

4.

Grupa plante furajere

20,0

5.

Cartof

59,1

6.

Grupa legume

- soiuri

61,4

- hibrizi

480,2

7.

Material de înmulţire ornamentai (flori) şi material de înmulţire şi plantare legumicol, altul decât seminţele

162,5

8.

Plante medicinale şi aromatice (cu excepţia celor cuprinse în alte grupe)

17,8

9.

Material de înmulţire vegetativă a viţei-de-vie

- butaşi portaltoi, coarde altoi

55,4

- viţe înrădăcinate

186,1

10.

Material de înmulţire şi plantare fructifer şi ornamental

- ramuri altoi/ha

133,0

- sâmburi şi seminţe/ha

94,5

- marcote, butaşi şi drajoni, puieţi portaltoi şi butaşi înrădăcinaţi

168,5

- câmp I de pepinieră

150,8

- câmp II, III etc. de pepinieră

283,7

- stoloni de căpşuni

103,4

11.

Material săditor de hamei

- plantaţii de butaşi

38,2

- butaşi înrădăcinaţi

181,8

12.

Material de plantare la ghivece/buc.

0,4

NOTE:
1.Fracţiunile de suprafaţă, rotunjite la două cifre după virgulă la ha, se tarifează proporţional, dar nu mai puţin de 0,5 ha pentru pct. 1-5 din tabel şi de 0,05 ha pentru pct. 6-11 din tabel.
2.Pentru solicitările de inspecţie în câmp, efectuate după expirarea termenelor stabilite de 1 decembrie pentru culturile de toamnă şi 1 mai pentru cele de primăvară, respectiv 15 iunie pentru culturile semincere de butaşi de sfeclă şi cicoare industrială, dar nu mai târziu de data de 30 aprilie a anului următor pentru culturile însămânţate în toamna anului precedent şi 31 mai pentru culturile de primăvară, respectiv 30 iunie pentru culturile semincere de butaşi de sfeclă şi cicoare industrială, tarifele se majorează cu 50%. După data de 30 aprilie, pentru culturile însămânţate în toamna anului precedent, şi 31 mai, pentru culturile de primăvară, tarifele se majorează cu 100%.
3.Tariful pentru fiecare ha de suprafaţă nedeclarată se majorează de 3 ori, luându-se în considerare rotunjirea suprafeţei cuprinse între 0,5-1,6 ha ca echivalentă unui ha.
4.Tariful pentru un control suplimentar la cerere sau pentru corectarea lucrărilor în câmp ori la cererea de reinspecţie se majorează cu 50% la primul control şi cu 100% la fiecare dintre următoarele controale.
5.Tariful de la pct. 1-4 şi 6 din tabel pentru controlul culturilor semincere şi materialului săditor în vederea certificării, efectuat de un inspector acreditat, se reduce cu 60%.
CAPITOLUL II: Controlul în vederea înregistrării, acreditării, supravegherii şi monitorizării unor activităţi ale operatorilor economici
(1)_

Specificaţie

U.M.

Tarif (lei/U.M.)

1. Controlul în vederea înregistrării operatorilor economici pentru; producere, prelucrare, comercializare

lei/obiectiv

267,7

2. Supravegherea şi monitorizarea operatorilor economici; controlul în vederea acreditării pentru efectuarea inspecţiei în câmp; controlul în vederea acreditării unor persoane pentru prelevarea eşantioanelor în vederea testării în laborator/grupa de specii; controlul în vederea acreditării unui laborator pentru testarea seminţelor, în vederea:

a) controlului anual în vederea verificării îndeplinirii continue a cerinţelor pentru continuarea activităţii

lei/autorizaţie

230,6

b) verificării documentaţiei

lei/cerere

99,6

c) instruirii personalului

lei/persoană

46,0

d) testării cunoştinţelor personalului

lei/persoană

56,8

3. Controlul în vederea acreditării pentru efectuarea inspecţiei în câmp privind verificarea în teren şi întocmirea raportului de audit

lei/persoană

918,0

4. Controlul în vederea acreditării persoanelor pentru prelevarea eşantioanelor în vederea testării în laborator/grupa de specii privind testarea practică şi întocmirea raportului de audit

lei/persoană

1.747,0

5. Controlul în vederea acreditării unui laborator pentru testarea seminţelor

a) verificarea cererii şi a Manualului calităţii

lei/laborator

398,7

b) verificarea practică a efectuării testelor de laborator

lei/laborator

2.756,7

c) verificarea practică a managementului, dotării şi întocmirea raportului de audit - fără cazarea, transportul şi diurna auditorilor

lei/laborator

598,8

NOTA:

Transportul, cazarea şi diurna auditorilor se facturează suplimentar tarifului prevăzut la lit. c).

  
6.Pentru supravegherea şi monitorizarea persoanei acreditate pentru efectuarea inspecţiei în câmp conform reglementărilor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute la cap. I, în funcţie de specie sau grup de specii.
7.Pentru supravegherea şi monitorizarea persoanei acreditate pentru prelevarea eşantioanelor din loturile de sămânţă în vederea efectuării testelor de laborator conform reglementărilor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute în cap. V.
8.Pentru supravegherea şi monitorizarea laboratorului acreditat pentru testarea seminţelor, conform reglementărilor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute în cap. III, IV şi V, după caz.
(2)NOTE:
1.Tarifele prevăzute la pct. 1 din tabel, referitoare la controlul în vederea înregistrării operatorilor economici pentru: producere, prelucrare, comercializare, se majorează cu 50% pentru al doilea control în vederea înregistrării, iar pentru următoarele controale, cu 100%.
2.Tarifele prevăzute la pct. 2 lit. d) din tabel, referitoare la testarea cunoştinţelor personalului, se majorează cu 50% pentru prima retestare a pregătirii profesionale, iar pentru următoarele retestări, cu 100%.
3.Tarifele prevăzute la pct. 1 şi 2 lit. c) şi d) din tabel, referitoare la instruirea personalului şi testarea cunoştinţelor personalului, se majorează cu 100% pentru prestările în regim de urgenţă în termen de 48 de ore, iar cele prevăzute la pct. 2 lit. a) din tabel, referitoare la controlul anual în vederea verificării îndeplinirii continue a cerinţelor pentru continuarea activităţii, se majorează cu 50%.
CAPITOLUL III: Teste curente

Nr. crt.

Grupa de specii

Puritatea (lei/test)

Germinaţia (lei/test)

 

1

2

3

1.

Grupa cereale

27,5

29,0

2.

Grupa oleaginoase şi textile

30,4

30,2

3.

Grupa plante furajere

42,9

31,7

4.

Sfeclă

44,3

37,0

5.

Grupa legume

32,0

31,5

6.

Material ornamental şi forestier

33,0

30,0

7.

Plante medicinale şi aromatice (inclusiv tutun)

45,2

30,0

8.

Umiditatea - toate speciile - 9,6 (lei/test)

9.

Stare fitosanitară - 23,0 (lei/test)

NOTE:
1.Tarifele de la pct. 1-9 din tabel se majorează cu 50% pentru prestaţii în regim de urgenţă, respectiv eliberarea rezultatelor în termen de 48 de ore pentru puritate, umiditate, masa 1.000 de boabe (cap. IV "Alte teste") şi în termenul minim prevăzut de metoda de analiză oficială pentru germinaţie şi stare fitosanitară, de la data şi ora primirii eşantionului.
2.Tarifele de testare prevăzute în tabel pentru eliberarea certificatului ISTA se majorează cu 50%.
3.Repetarea testării eşantionului, la cerere, se majorează cu 50%.
4.Repetarea testării unui nou eşantion din acelaşi lot se majorează cu 100%.
5.Testele efectuate în vase de vegetaţie la pământ sau nisip se majorează cu 50%.
6.La mixturi se aplică tariful testului efectuat pentru fiecare component.
7.Tarifele din coloana nr. 2 pentru determinarea purităţii la sămânţa necondiţionată se majorează cu 100%.
8.Tarifele din coloana nr. 3 pentru testarea parţială sau informativă a germinaţiei, atunci când testul de puritate nu se solicită, se suplimentează cu 25% din tariful testului de puritate pentru fiecare specie analizată.
CAPITOLUL IV: Alte teste

Nr. crt.

Specificaţie

Tarif
(lei/test)

1.

Masa 1.000 de boabe sau număr de boabe/kg

8,7

2.

Determinarea greutăţii hectolitrice

3,2

3.

Cuscută

42,1

4.

Cold - test (testul la rece), determinarea viabilităţii, determinarea autenticităţii

53,0

5.

Determinarea sticlozităţii, procentului de coji

36,4

6.

Verificarea calităţii exterioare a eşantionului din lotul de material de înmulţire şi plantare, inclusiv cartoful pentru sămânţă

25,4

7.

Testarea virotică la cartoful pentru sămânţă în laborator*)

236,4

 

- metoda Eliza:

354,6

 

-- la 100 de tuberculi

162,5

 

-- la 200 de tuberculi

 
 

- metoda vizuală

 

8.

Testarea virotică la materialul de înmulţire şi plantare fructifer şi la materialul de înmulţire vegetativă a viţei-de-vie*):

- metoda Eliza test/probă

50,3

9.

Identificarea şi cuantificarea prin PCR a evenimentului de transformare MON810 din seminţele de porumb

957

__
*) Tariful pentru testarea virotică a eşantioanelor recepţionate după data de 15 septembrie se majorează astfel: cu 50% până la data de 30 septembrie; cu 100% între 1 octombrie şi 31 octombrie; cu 150% între 1 noiembrie şi 30 noiembrie; după 30 noiembrie, cu 200%.
NOTE:
1.Tarifele de la pct. 1-8 din tabel se majorează cu 50% pentru prestaţii în regim de urgenţă, respectiv eliberarea rezultatelor în termen de 48 de ore pentru: masa 1.000 de boabe, determinarea greutăţii hectolitrice, cuscută, viabilitate, autenticitate, sticlozitate, procentul de coji, şi în termenul minim prevăzut pentru metoda de analiză oficială pentru cold-test, testare virotică la cartof în laborator şi testarea virotică la materialul de înmulţire şi plantare fructifer şi la materialul de înmulţire vegetativă a viţei-de-vie.
2.Tarifele de testare prevăzute în tabel pentru eliberarea Certificatului ISTA se majorează cu 50%.
3.În cazul repetării testării, la cerere, tariful se majorează cu 50%.
CAPITOLUL V: Prestaţii privind certificarea seminţelor şi a materialului săditor

Nr. crt.

Specificaţie

U.M.

Tarif (lei/U.M.)

1.

Plombarea (sigilarea)

lei/ambalaj

0,9

2.

Prelevarea de eşantioane şi sigilarea eşantioanelor

a) manuală

- la saci obişnuiţi

lei/eşantion elementar

0,5

- la saci jumbo

lei/eşantion elementar

3,5

- în vrac

lei/lot

16,1

- la ambalaje mici (cutii, săculeţe, pungi, plicuri)

lei/ambalaj eşantionat

0,5

- material săditor

lei/eşantion

6,9

b) automată

lei/eşantion

14,8

3.

Certificarea lotului (recepţia finală, înainte de livrarea lotului)

- soiuri şi hibrizi plante agricole

lei/kg

0,003

- soiuri şi hibrizi legume

lei/kg

0,03

- cartof

lei/kg

0,003

- material de înmulţire şi plantare

lei/ambalaj

0,03

4.

Certificarea prin supraveghere la reambalare sau la aplicarea vignetelor/8 ore, după caz

 

lei/lot

116,3

5.

Redactarea şi imprimarea de documente (certificate)

 

lei/bucată

5,6

6.

Redactarea şi imprimarea de etichete (certificate)

 

lei/bucată

0,2

7.

Redactarea şi imprimarea de vignete (certificate)

 

lei/bucată

0,07

8.

Redactarea, imprimarea şi aplicarea vignetelor

 

lei/ambalaj

0,09

9.

Imprimarea formularului-adeverinţă de transport plus redactarea şi imprimarea parţială sau totală a conţinutului

 

lei/set

0,5

10.

Imprimarea formularului-certificat de calitate al furnizorului plus redactarea şi imprimarea parţială sau totală a conţinutului

 

lei/set

0,9

11.

Copii de pe formulare şi documente publice

 

lei/pagină

0,4

NOTE:
1.Tarifele prevăzute la pct. 4 din tabel, referitoare la certificarea prin supraveghere la reambalare sau la aplicarea vignetelor/8 ore, după caz, se majorează astfel: pentru următoarele 8 ore la acelaşi lot, cu 50%, iar pentru timpul care depăşeşte 16 ore la acelaşi lot, cu 100%.
2.Tarifele prevăzute la pct. 5-8 din tabel, referitoare la redactarea şi imprimarea de documente, etichete şi vignete, respectiv redactarea, imprimarea şi aplicarea vignetelor, nu includ valoarea formularelor şi etichetelor.
3.La solicitarea de suplimentare a numărului de etichete pentru acelaşi lot, tarifele prevăzute la pct. 5-7 din tabel, referitoare la redactarea şi imprimarea de documente, etichete şt vignete, respectiv redactarea, imprimarea şi aplicarea vignetelor, se majorează cu 100%.
4.Tariful pentru etichetele prevăzute la pct. 5-8 din tabel, referitoare la redactarea şi imprimarea de documente, etichete şi vignete, respectiv redactarea, imprimarea şi aplicarea vignetelor, imprimate de firma acreditată, este de 0,02 lei/etichetă.
5.În cazul ridicării automate a probelor, se aplică următoarele tarife:
- pentru prima verificare, 195,3 lei/aparat/specie;
- pentru verificarea şi monitorizarea anuală, 300,0 lei/aparat/specie.
6.Tariful prevăzut la pct. 2 din tabel privind prelevarea de eşantioane şi sigilarea eşantioanelor, efectuată de un eşantion or acreditat, se reduce cu 60%,
7.Tarifele prevăzute la pct. 2 din tabel, pentru prelevarea şi sigilarea la cerere a unui nou eşantion din acelaşi lot, se majorează cu 100%.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 363 din data de 16 mai 2014