ORDIN nr. 1884 din 24 iunie 2016 pentru aprobarea Normelor tehnice de autorizare a regimurilor speciale
În aplicarea art. 22-32 şi a titlului VII - Regimuri speciale, cap. 1, 3 şi 4 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire ale Codului vamal al Uniunii,
având în vedere prevederile art. 11-18, 250, 251, 254 şi ale titlului VII - Regimuri speciale, cap. 1, 3 şi 4 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii,
luând în considerare prevederile art. 8-15, art. 345, 346 şi ale titlului VII - Regimuri speciale, cap. 1, 4 şi 5 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii,
în aplicarea art. 2, 22 şi 55 din Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei,
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă Normele tehnice de autorizare a regimurilor speciale, prevăzute în anexă.
Art. 2
- Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.789/2007 pentru aprobarea Normelor de autorizare a regimurilor vamale economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 10 septembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.788/2007 pentru aprobarea Normelor privind transferul de mărfuri sub acoperirea unui regim economic, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 10 septembrie 2007, şi Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 4.936/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aplicarea procedurii destinaţiei finale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 7 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Eugen-Dragoş Doroş

ANEXĂ: NORME tehnice de autorizare a regimurilor speciale
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentele norme stabilesc procedurile aplicabile la autorizarea regimurilor speciale, altele decât tranzitul pe teritoriul vamal al României.
Art. 2
În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
a)Codul vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
b)Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii;
c)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
d)Regulamentul delegat (UE) 2016/341 - Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei;
e)regimuri speciale - regimurile speciale care necesită autorizaţie: antrepozitarea vamală, perfecţionarea activă, perfecţionarea pasivă, admiterea temporară şi destinaţia finală;
f)contabilitate principală în scopuri vamale - contabilitatea stabilită pentru scopuri vamale, permiţând autorităţii vamale să supravegheze şi să monitorizeze regimul;
g)evidenţe - ansamblul de date comerciale, fiscale sau orice alte tipuri de evidenţe ţinute de titular sau în contul său.
CAPITOLUL II: Cererea de autorizare
SECŢIUNEA 1:
Art. 3
(1)Utilizarea unui regim special se autorizează de autoritatea vamală pe baza unei cereri înaintate acesteia de către solicitant.
(2)Autorizaţia poate fi acordată unei persoane stabilite pe teritoriul vamal al Uniunii.
(3)O persoană stabilită în afara teritoriului vamal al Uniunii poate solicita autorizarea regimului de perfecţionare activă sau destinaţie finală în condiţiile prevăzute la art. 161 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
SECŢIUNEA 21: 2.1 Tipuri de cerere
Art. 4
Un regim special poate fi autorizat prin intermediul:
a)unei declaraţii vamale standard, verbale sau prin altă acţiune, al unui carnet ATA sau CPD; sau
b)unei cereri întocmite conform modelului şi instrucţiunilor prevăzute în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341.
Art. 5
(1)Un regim special poate fi autorizat pe baza unei declaraţii vamale, cu condiţia ca aceasta să fie însoţită de un document care să cuprindă următoarele informaţii:
a)natura prelucrării sau utilizării mărfurilor;
b)descrierea tehnică a mărfurilor şi/sau a produselor prelucrate şi mijloacele de identificare a acestora;
c)perioada estimată pentru descărcare;
d)biroul de încheiere propus (cu excepţia destinaţiei finale); şi
e)locul de prelucrare sau de utilizare.
(2)Fără a aduce atingere alin. (1), pentru regimul de perfecţionare activă, acest document va cuprinde şi:
a)menţiuni suplimentare referitoare la codurile condiţiilor economice menţionate în apendicele la anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341;
b)rata estimată a rentabilităţii sau metoda prin care această rată urmează a fi stabilită;
c)dacă metoda de calcul al taxelor la import se efectuează în conformitate cu art. 86 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii (se specifică "da" sau "nu").
(3)Cererea de autorizare poate fi întocmită pe baza unei declaraţii vamale în următoarele situaţii:
a)pentru regimul de admitere temporară, cu excepţia cazurilor menţionate la art. 236 lit. b) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446;
b)pentru regimul de destinaţie finală, atunci când solicitantul are intenţia să dea mărfurilor în întregime destinaţia finală precizată;
c)pentru regimurile de perfecţionare activă sau pasivă, cu excepţia mărfurilor menţionate în anexa 71-02 la Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446;
d)a fost acordată o autorizaţie de perfecţionare pasivă, însă în locul produselor transformate se prezintă pentru punerea în liberă circulaţie produse de înlocuire în sistemul de schimb standard, iar acestea nu au făcut obiectul autorizaţiei iniţiale;
e)produsele transformate urmează să fie puse în liberă circulaţie după perfecţionare pasivă şi operaţiunea de transformare implică mărfuri fără caracter comercial.
Art. 6
(1)Declararea verbală efectuată în temeiul art. 136 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 constituie o cerere de autorizare pentru regimul de admitere temporară fără a mai fi necesară furnizarea menţiunilor speciale descrise la art. 5 alin. (1).
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) se prezintă documentul stabilit în anexa 71-01 la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. Acest document se întocmeşte în două exemplare, un exemplar se vizează şi se restituie declarantului şi celălalt se păstrează de către autoritatea vamală.
Art. 7
Declararea prin altă acţiune poate constitui o cerere de autorizare pentru regimul de admitere temporară pentru mărfurile menţionate la art. 139 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
Art. 8
Când autoritatea vamală consideră că plasarea mijloacelor de transport sau a pieselor de schimb, a accesoriilor şi a echipamentelor pentru mijloace de transport sub regim de admitere temporară ar implica un risc de nerespectare a uneia dintre obligaţiile prevăzute de legislaţia vamală, autorizarea regimului nu poate fi efectuată prin intermediul unei declaraţii verbale sau prin altă acţiune.
Art. 9
Pot fi considerate cereri de autorizare pentru regimul de admitere temporară carnetele ATA şi CPD în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile menţionate la art. 163 alin. (5) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446.
Art. 10
(1)Pentru alte situaţii decât cele menţionate la art. 5-9 din prezentele norme, cererea pentru utilizarea unui regim special se întocmeşte folosind formularul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341.
(2)Cererea de autorizare se completează utilizând aplicaţia de gestiune electronică a regimurilor speciale, aflată pe website-ul Direcţiei Generale a Vămilor www.customs.ro, secţiunea "Agenţi economici/Utilizarea sistemului informatic vamal". Cererea înregistrată în aplicaţia informatică se tipăreşte şi se depune, semnată de către solicitant, la autoritatea vamală competentă, împreună cu documentele necesare pentru obţinerea autorizaţiei.
(3)Întocmirea cererii de autorizare în conformitate cu alin. (1) este obligatorie atunci când:
a)declararea mărfurilor se face printr-o declaraţie simplificată sau prin înscrierea în evidenţele declarantului;
b)se solicită o autorizaţie care implică mai mult de un stat membru, cu excepţia în care această solicitare priveşte regimul de admitere temporară;
c)este necesară o examinare a condiţiilor economice, în conformitate cu art. 211 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii;
d)cererea priveşte transformarea mărfurilor şi a produselor sensibile, în situaţiile menţionate la art. 167 alin. (1) lit. f) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446;
e)se solicită o autorizaţie cu efect retroactiv în conformitate cu art. 211 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, cu excepţia cazurilor în care aceasta este solicitată pentru regimul de perfecţionare pasivă, în situaţiile menţionate la art. 5 alin. (3) lit. d) şi e);
f)se solicită autorizarea regimului de antrepozit vamal;
g)este solicitată utilizarea mărfurilor echivalente în conformitate cu art. 223 din Codul vamal al Uniunii.
(4)Când autoritatea vamală consideră că informaţiile ce figurează în cererea de autorizare sunt insuficiente, poate cere solicitantului să comunice date suplimentare.
(5)Cererea pentru autorizaţie în scopul utilizării regimului de destinaţie finală trebuie să fie însoţită de o declaraţie-angajament a titularului prin care să se angajeze să îndeplinească obligaţiile prevăzute la art. 239 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446.
Art. 11
Autoritatea vamală competentă poate solicita depunerea unei cereri folosind modelul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 şi în cazul mărfurilor care în mod normal fac excepţie de la aplicarea acestor dispoziţii, când consideră necesară această măsură pentru desfăşurarea în condiţii optime a supravegherii vamale a operaţiunilor, cum sunt cele cu mărfurile prevăzute la art. 236 lit. b) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446.
SECŢIUNEA 22: 2.2 Locul de depunere a cererii de autorizare
Art. 12
Cererea de autorizare a unui regim special se depune la autoritatea vamală competentă pentru locul în care este ţinută sau disponibilă contabilitatea principală în scopuri vamale a solicitantului şi în care urmează să se desfăşoare cel puţin o parte din operaţiunile de perfecţionare, utilizare specifică, depozitare, după cum urmează:
a)în situaţia în care o cerere de autorizare constă într-o declaraţie vamală conform art. 5, autoritatea vamală competentă este biroul vamal;
b)în cazul în care o cerere de acordare a unei autorizaţii de admitere temporară este făcută prin intermediul unei declaraţii vamale verbale sau al unui carnet ATA sau CPD, declaraţia se depune la locul unde mărfurile sunt declarate pentru admitere temporară;
c)în cazul cererilor de autorizare întocmite utilizând formularul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341, autoritatea vamală competentă pentru a primi cererea este direcţia regională vamală;
d)în situaţia în care se solicită o autorizaţie pentru un regim special în care sunt implicate mai mult de un stat membru, autoritatea vamală competentă pentru a primi cererea este Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală a Vămilor, str. Al. Ivasiuc nr. 34-40, bl. 5, sectorul 6, Bucureşti.
Art. 13
În situaţia în care regimul este solicitat de o persoană care nu este stabilită pe teritoriul vamal al Uniunii, cererea se depune la biroul vamal competent pentru locul în care mărfurile urmează a fi utilizate pentru prima oară pentru regimul de:
a)destinaţie finală;
b)perfecţionare activă.
SECŢIUNEA 23: 2.3 Cererea de autorizare cu efect retroactiv
Art. 14
(1)Cererea de autorizare cu efect retroactiv poate fi făcută utilizând formularul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341.
(2)Prin excepţie de la alin. (1), cererea de autorizare cu efect retroactiv poate fi făcută pe baza unei declaraţii vamale doar în cazurile menţionate la art. 163 alin. (1) lit. e) şi f) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(3)Pentru regimul de antrepozitare vamală nu se poate emite o autorizaţie cu efect retroactiv.
(4)Solicitantul poate cere emiterea unei autorizaţii cu efect retroactiv cu valabilitate de la una dintre următoarele date:
a)data acceptării cererii;
b)data expirării autorizaţiei anterioare, dacă se referă la o cerere de reînnoire a autorizaţiei pentru acelaşi fel de operaţiuni şi mărfuri;
c)în cazuri excepţionale, o dată anterioară, suficientă pentru acoperirea operaţiunilor efectuate anterior, dar care să nu depăşească termenul de un an de la data acceptării cererii sau cel de 3 luni de la acceptarea cererii, în cazul mărfurilor menţionate în anexa 71-02 la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
d)în cazul în care este necesară o examinare a condiţiilor economice pentru reînnoirea unei autorizaţii pentru acelaşi tip de operaţiuni şi de mărfuri, autorizaţia cu efect retroactiv intră în vigoare la data la care s-a ajuns la o concluzie favorabilă cu privire la îndeplinirea condiţiilor economice.
(5)Data de la care solicitantul doreşte ca autorizaţia să devină valabilă se menţionează în rubrica 6a) din cerere.
(6)Prevederile art. 10 alin. (2) se aplică în mod corespunzător cererii de autorizare cu efect retroactiv.
SECŢIUNEA 24: 2.4 Acceptarea cererii
Art. 15
(1)Cererea de autorizare a unui regim special întocmită utilizând formularul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 se acceptă de autoritatea vamală competentă să ia decizia în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, ale art. 11 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi ale art. 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
(2)Data acceptării acestei cereri este data la care au fost primite de autoritatea vamală toate informaţiile necesare.
(3)Autoritatea vamală competentă comunică în scris solicitantului dacă cererea a fost acceptată sau nu.
CAPITOLUL III: Decizia de autorizare
SECŢIUNEA 31: 3.1 Termenul de soluţionare a cererii
Art. 16
(1)Autorizaţia de utilizare a unui regim special se emite fără întârziere şi cel târziu în termen de 30 de zile de la data acceptării cererii, conform art. 171 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(2)În cazul regimului de antrepozitare vamală, autorizaţia se emite fără întârziere şi cel târziu în termen de 60 de zile de la data acceptării cererii, conform art. 171 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(3)Termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) nu se aplică în cazul unei cereri care implică mai mult de un stat membru.
(4)În situaţia în care condiţiile economice trebuie să fie examinate în conformitate cu art. 211 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, termenul-limită prevăzut la art. 171 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 se prelungeşte la un an de la data la care dosarul a fost transmis Comisiei.
Art. 17
(1)Înainte de luarea unei decizii care ar avea consecinţe nefavorabile pentru solicitant, autoritatea vamală competentă comunică în scris solicitantului motivele care ar duce la luarea unei decizii cu consecinţe nefavorabile pentru acesta, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
(2)Solicitantului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(3)În cazul respingerii cererii, decizia autorităţii vamale poate fi atacată în condiţiile şi termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 32: 3.2 Forma şi conţinutul autorizaţiei
Art. 18
(1)Autorizaţia emisă pe baza cererii menţionate la art. 10 alin. (1) se întocmeşte potrivit modelului şi instrucţiunilor prevăzute în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341.
(2)Autoritatea vamală competentă să emită autorizaţia înregistrează autorizaţia în aplicaţia de gestiune electronică a regimurilor speciale.
(3)Numărul de înregistrare al autorizaţiei este codul de ţară urmat de codul direcţiei regionalei vamale sau al Direcţiei Generale a Vămilor şi seria reprezentând numărul de ordine al autorizaţiei de cinci caractere, acordate automat de aplicaţia informatică.
Exemplu: ROCJ00003
(4)Autorizaţia se întocmeşte în două exemplare, având următoarea destinaţie:
a)un exemplar este destinat solicitantului;
b)un exemplar este destinat autorităţii vamale emitente, care se păstrează împreună cu cererea şi documentele justificative pe o perioadă de 5 ani calendaristici începând cu anul următor celui în care a fost emisă autorizaţia.
Art. 19
Când autorizarea unui regim special este solicitată prin intermediul unei declaraţii vamale, întocmită cu respectarea prevederilor art. 163 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, acordarea liberului de vamă pentru mărfurile declarate reprezintă autorizarea regimului solicitat. În rubrica 44 din declaraţia vamală se menţionează codul "00100". Aceste autorizaţii sunt generate de birourile vamale în aplicaţia de gestiune electronică a regimurilor speciale, pe baza informaţiilor cuprinse în declaraţiile vamale.
Art. 20
(1)În cazul regimului de admitere temporară, atunci când cererea de autorizare este făcută verbal, potrivit art. 136 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, autorizaţia se consideră acordată prin vizarea documentului justificativ întocmit conform modelului din anexa 71-01 la acelaşi regulament.
(2)În cazul regimului de admitere temporară, atunci când cererea este făcută printr-o altă acţiune, potrivit art. 139 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, autorizaţia se consideră acordată prin simpla acţiune de trecere a frontierei teritoriului vamal unional, prin folosirea culoarului verde sau "nimic de declarat" ori prin trecerea frontierei fără declarare voluntară în cazul birourilor vamale ce nu folosesc sistemul cu două culoare de control.
SECŢIUNEA 33: 3.3 Biroul vamal de supraveghere
Art. 21
(1)Biroul vamal de supraveghere este stabilit în autorizaţia de utilizare a regimului special şi este cel în a cărui rază de competenţă teritorială se desfăşoară operaţiunile de perfecţionare, utilizare sau depozitare, după caz, şi unde este organizată contabilitatea principală în scopuri vamale.
(2)Autorizarea regimului este condiţionată de aprobarea prealabilă de către biroul vamal de supraveghere a evidenţei operative a mărfurilor, cu respectarea prevederilor art. 178 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(3)Evidenţa operativă trebuie să permită biroului vamal de supraveghere să identifice mărfurile plasate într-un regim special şi să urmărească fluxul complet al mărfurilor de la plasare şi până la încheierea regimului. Biroul vamal de supraveghere este responsabil cu controlul şi supravegherea regimului şi centralizează toate informaţiile relative la operaţiunile desfăşurate în baza autorizaţiei.
(4)Biroul vamal de supraveghere poate cere birourilor vamale de plasare şi de încheiere verificări punctuale asupra operaţiunilor ale căror rezultate să îi fie comunicate, cum ar fi, de exemplu, controlul evidenţelor, verificarea fizică a mărfurilor, inventarierea parţială sau totală a mărfurilor, prelevarea de probe.
SECŢIUNEA 34: 3.4 Instituirea unei garanţii
Art. 22
(1)Utilizarea unui regim special este condiţionată de constituirea unei garanţii, în condiţiile prevăzute de art. 211 alin. (3) lit. c) din Codul vamal al Uniunii.
(2)În cazul autorizaţiei emise utilizând formularul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341, în caseta 16 "Informaţii suplimentare" se completează informaţiile relative la garanţie, conform instrucţiunilor din anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341.
Art. 23
(1)În cazul autorizaţiei prevăzute la art. 12 lit. a) sau c), garanţia acoperă cuantumul taxelor la import şi eventualele măsuri tarifare prevăzute de legislaţia agricolă sau comercială sau de alte dispoziţii ale Uniunii.
(2)În cazul autorizaţiei prevăzute la art. 12 lit. d), garanţia respectivă acoperă cuantumul taxelor la import şi alte taxe datorate legate de importul mărfurilor.
(3)Nu este necesară constituirea unei garanţii pentru următoarele cazuri:
a)regimul de perfecţionare activă EX/IM;
b)regimul de admitere temporară cu declarare verbală sau prin altă acţiune;
c)regimul de zonă liberă;
d)perfecţionare pasivă EX/IM;
e)cele precizate la art. 89 alin. (7) din Codul vamal al Uniunii;
f)cele precizate la art. 81 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
g)când se utilizează carnetele ATA/CPD.
SECŢIUNEA 35: 3.5 Transferul drepturilor şi obligaţiilor
Art. 24
Drepturile şi obligaţiile titularului unui regim în privinţa mărfurilor plasate sub un regim special pot fi transferate integral sau parţial unei alte persoane care îndeplineşte condiţiile definite pentru regimul respectiv.
Art. 25
(1)Autoritatea vamală competentă are obligaţia să se asigure, atunci când aprobă un transfer, că cesionarul îndeplineşte şi preia drepturile şi obligaţiile care îi sunt transferate.
(2)Transferul integral sau parţial al drepturilor şi obligaţiilor nu impune cesionarului obligaţia de a deţine o autorizaţie pentru regimul în cauză. În acest sens, în autorizaţia titularului de regim, la caseta 15 "Transfer" se menţionează în clar care sunt drepturile şi obligaţiile transferate cesionarului.
SECŢIUNEA 36: 3.6 Intrarea în vigoare şi termenul de valabilitate al autorizaţiei
SUBSECŢIUNEA 1: A. Data intrării în vigoare
Art. 26
(1)Autorizaţia intră în vigoare de la data emiterii sale sau de la o altă dată ulterioară, care este înscrisă în rubrica 6a) din autorizaţie.
(2)Autorizaţia cu efect retroactiv poate fi emisă conform art. 172 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
SUBSECŢIUNEA 2: B. Termenul de valabilitate a autorizaţiilor
Art. 27
(1)Autorizaţia de antrepozitare vamală are termen de valabilitate nelimitat.
(2)În cazul regimurilor speciale menţionate la art. 211 alin. (1) lit. a) din Codul vamal al Uniunii, termenul de valabilitate nu poate depăşi 5 ani de la data intrării în vigoare a autorizaţiei.
(3)În situaţia autorizaţiilor care se referă la mărfurile menţionate în anexa 71-02 la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, termenul de valabilitate menţionat la alin. (2) nu poate depăşi 3 ani.
SECŢIUNEA 37: 3.7 Termenul de descărcare a operaţiunilor
Art. 28
(1)Fără a aduce atingere art. 254 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, autoritatea vamală stabileşte în autorizaţie termenul în cadrul căruia mărfurile sau produsele trebuie plasate sub un alt regim vamal, scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sau distruse fără a rămâne resturi ori sunt abandonate în favoarea statului. Acest termen trebuie să ţină seama de termenul estimat, necesar pentru efectuarea operaţiunilor sau utilizarea mărfurilor în cadrul regimului vamal solicitat.
(2)Termenul începe să curgă de la plasarea mărfurilor sub regimul vamal şi se încheie când mărfurile sau produsele sunt plasate sub un alt regim vamal, scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sau distruse fără a rămâne resturi ori sunt abandonate în favoarea statului.
(3)În cazul destinaţiei finale, termenul de descărcare este perioada de care va fi nevoie pentru a utiliza mărfurile conform destinaţiei finale precizate sau de a transfera obligaţia către o altă persoană, în condiţiile prevăzute de autoritatea vamală.
(4)Autoritatea vamală poate acorda prelungirea acestui termen în urma unei cereri justificate depuse de titularul autorizaţiei, după cum urmează:
a)în cazul în care se solicită prelungirea termenului de descărcare pentru declaraţii vamale depuse pentru mărfurile plasate deja sub regim, acordarea prelungirii intră în sarcina biroului vamal de supraveghere, fără a mai fi necesară menţionarea în autorizaţie a aprobării de prelungire;
b)în cazul în care se solicită prelungirea termenului de încheiere a regimului pentru mărfuri ce urmează a fi plasate sub regim, cererea de prelungire se adresează autorităţii vamale emitente a autorizaţiei.
SECŢIUNEA 38: 3.8 Autoritatea emitentă a autorizaţiilor
Art. 29
Autorizaţiile prevăzute la art. 163 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 sunt emise, la cererea solicitantului, de către biroul vamal în a cărui rază de competenţă este ţinută sau disponibilă contabilitatea principală în scopuri vamale a solicitantului şi în care urmează să se desfăşoare cel puţin o parte din operaţiunile de perfecţionare şi utilizare specifică.
Art. 30
Autorizaţiile emise prin intermediul unei declaraţii verbale sau prin altă acţiune sunt emise de biroul vamal de intrare.
Art. 31
(1)Când operaţiunea implică doar autoritatea vamală română şi cererea de autorizare este întocmită utilizând formularul prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341, autoritatea vamală competentă să elibereze autorizaţii este direcţia regională vamală în a cărei rază de competenţă este ţinută sau disponibilă contabilitatea principală în scopuri vamale a solicitantului şi în care urmează să se desfăşoare cel puţin o parte din operaţiunile de perfecţionare, utilizare specifică şi depozitare.
(2)În cazul autorizării regimului de admitere temporară în baza unei cereri întocmite conform modelului din anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341, autorizaţia este emisă de către direcţia regională vamală în a cărei rază de competenţă se află locul utilizării mărfurilor sau, în cazul în care există mai multe locuri unde urmează a fi utilizate, în primul dintre acestea.
Art. 32
Când operaţiunea implică mai multe state membre, autoritatea vamală competentă să emită autorizaţii este Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală a Vămilor.
Art. 33
(1)În situaţia în care la decizia privind eliberarea autorizaţiei trebuie să se ia în considerare şi prevederi speciale de altă natură decât vamală, cum sunt, spre exemplu, cele privind protecţia mediului înconjurător, autoritatea vamală solicită acordul autorităţilor competente respective.
(2)Când acordul tuturor autorităţilor menţionate la alin. (1) nu poate li întrunit, este cerut avizul Direcţiei Generale a Vămilor.
SECŢIUNEA 39: 3.9 Emiterea autorizaţiei care implică mai mult de un stat membru
Art. 34
(1)Emiterea unei autorizaţii care implică mai mult de un stat membru este condiţionată de exprimarea acordului autorităţilor vamale ale statelor membre implicate, cu respectarea prevederilor art. 260 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
(2)Această autorizaţie poate fi emisă şi fără procedura de consultare în cazurile menţionate la art. 261 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
(3)În caseta 9 "Detalii despre activităţile planificate" din autorizaţie se menţionează statele membre participante.
SECŢIUNEA 310: 3.10 Reînnoirea sau modificarea autorizaţiilor
Art. 35
La cererea titularului, autorităţile vamale pot permite ca o cerere de reînnoire sau de modificare a unei autorizaţii pentru un regim special să fie depusă sub formă scrisă cu respectarea prevederilor art. 18 alin. (2).
SECŢIUNEA 311: 3.11 Revocarea, modificarea şi anularea autorizaţiei
Art. 36
(1)O autorizaţie emisă de autoritatea vamală se revocă sau se modifică în condiţiile prevăzute de art. 23 alin. (3) şi art. 28 din Codul vamal al Uniunii.
(2)O autorizaţie emisă de autoritatea vamală se anulează în condiţiile prevăzute de art. 23 alin. (3) şi art. 27 din Codul vamal al Uniunii.
(3)Autoritatea vamală emitentă a autorizaţiei revocă, modifică sau anulează, după caz, autorizaţia în aplicaţia de gestiune electronică a regimurilor speciale.
Art. 37
(1)Înainte de luarea unei decizii care ar avea consecinţe nefavorabile pentru titularul unei autorizaţii, autoritatea vamală competentă să ia o decizie comunică în scris solicitantului motivele care ar duce la luarea unei decizii cu consecinţe nefavorabile pentru acesta, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
(2)Titularului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(3)În cazul unei decizii nefavorabile a autorităţii vamale, titularul o poate contesta în condiţiile şi termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 312: 3.12 Reevaluarea, suspendarea şi monitorizarea unei autorizaţii
Art. 38
(1)O autorizaţie emisă de autoritatea vamală se reevaluează în condiţiile prevăzute de art. 23 alin. (4) lit. a) din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 15 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(2)O autorizaţie emisă de autoritatea vamală se monitorizează în condiţiile prevăzute de art. 23 alin. (5) din Codul vamal al Uniunii de către biroul vamal de supraveghere stabilit în autorizaţie.
(3)O autorizaţie emisă de autoritatea vamală se suspendă potrivit prevederilor art. 23 alin. (4) lit. b) din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 16-18 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(4)În cazul în care în urma monitorizării se constată nerespectarea condiţiilor care au stat la baza autorizării sau nu mai sunt îndeplinite condiţiile de derulare a operaţiunilor de depozitare temporară stabilite în autorizaţie, biroul vamal de supraveghere comunică autorităţii vamale emitente rezultatele monitorizării şi, după caz, solicitarea de suspendare, revocare sau anulare.
CAPITOLUL IV: Condiţii suplimentare cu privire la acordarea autorizaţiei
SECŢIUNEA 41: 4.1 Condiţii economice
Art. 39
(1)O autorizaţie de plasare sub regimurile de perfecţionare activă sau pasivă se acordă atunci când interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune nu riscă să fie afectate negativ de acordarea acesteia.
(2)Dacă nu există dovezi clare că interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune riscă să fie afectate negativ de acordarea unei autorizaţii de perfecţionare, nu este necesară examinarea condiţiilor economice.
(3)În cazul în care se dovedeşte că interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune riscă să fie afectate negativ şi este necesară o verificare a condiţiilor economice, examinarea condiţiilor economice se efectuează la nivelul Uniunii. În acest caz, autoritatea vamală competentă să ia o decizie cu privire la cererea de autorizare transmite dosarul către Direcţia Generală a Vămilor, care va solicita verificarea acestuia la nivelul Uniunii, cu excepţia cazului în care există deja o astfel de decizie pentru un caz similar. În acest scop, Comisia Europeană poate publica deciziile sale în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria C, pentru informarea operatorilor economici.
Art. 40
În cazul în care este necesară examinarea condiţiilor economice, operatorul economic în cauză este informat de către autoritatea vamală despre procedura angajată.
Art. 41
Deciziile Comitetului Codului Vamal sunt aplicabile în mod corespunzător în statul membru care a transmis solicitarea de verificare a condiţiilor economice, precum şi autorităţilor din celelalte state membre, pentru cereri de autorizare sau autorizaţii emise în condiţii similare.
Art. 42
În cazul în care se iniţiază procedura de consultare la nivelul Uniunii înainte de eliberarea autorizaţiei, termenul de verificare a cererii de autorizare se suspendă, iar solicitantul este informat în acest sens.
SECŢIUNEA 42: 4.2 Cazuri în care este necesară verificarea condiţiilor economice
Art. 43
(1)Verificarea condiţiilor economice se efectuează, în funcţie de felul mărfurilor şi criteriile de risc aferente mărfurilor plasate sub regim, precum şi de natura operaţiunilor de transformare vizate.
(2)Pentru regimul de perfecţionare activă, solicitantul este obligat să completeze în cererea sa de autorizare;
a)în caseta 10 "Condiţii economice" cel puţin un cod din două cifre, menţionat în apendicele anexei 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341;
b)în caseta 16 "Informaţii suplimentare" menţiunea "da" sau "nu" cu privire la utilizarea metodei de calcul pentru calculul cuantumului taxelor la import, prevăzută la art. 86 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.
Art. 44
(1)Pentru regimul de perfecţionare activă, verificarea condiţiilor economice este necesară atunci când:
a)în cerere se solicită ca metoda de calcul al cuantumului taxelor la import să fie cea prevăzută la art. 86 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii, se dovedeşte că interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune riscă să fie afectate în mod negativ, iar această situaţie nu este reglementată de art. 167 alin. (1) lit. (a)-(f) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
b)în cerere se solicită ca metoda de calcul al cuantumului taxelor la import să fie cea prevăzută la art. 85 din Codul vamal al Uniunii, mărfurile destinate plasării sub regimul de perfecţionare activă ar face obiectul unei măsuri de politică agricolă sau comercială, unei taxe antidumping provizorii sau definitive, unei taxe compensatorii, unei măsuri de salvgardare sau al unei taxe suplimentare care rezultă din suspendarea concesiilor în cazul în care acestea au fost declarate pentru punerea în liberă circulaţie, iar această situaţie nu este reglementată de art. 167 alin. (1) lit. (h), (i), (m), (p) sau (s) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
c)în cerere se solicită ca metoda de calcul al cuantumului taxelor la import să fie cea prevăzută la art. 85 din Codul vamal al Uniunii, mărfurile destinate plasării sub regimul de perfecţionare activă nu ar face obiectul unei măsuri de politică agricolă sau comercială, unei taxe antidumping provizorii sau definitive, unei taxe compensatorii, unei măsuri de salvgardare sau al unei taxe suplimentare care rezultă din suspendarea concesiilor în cazul în care acestea au fost declarate pentru punerea în liberă circulaţie, există dovezi că interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune ar fi, probabil, afectate în mod negativ; iar această situaţie nu este reglementată prin art. 167 alin. (1) lit. (g)-(s) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(2)Pentru regimul de perfecţionare pasivă, verificarea condiţiilor economice este necesară atunci când autorizaţia este solicitată pentru mărfuri şi produse sensibile, menţionate în anexa 71-02 la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, care vor face obiectul unor operaţiuni de perfecţionare, altele decât reparaţii, şi există evidenţe că interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune riscă să fie afectate negativ.
Art. 45
La cererea unei autorităţi vamale dintr-un stat membru sau la iniţiativa Comisiei poate avea loc o verificare ulterioară a condiţiilor economice în situaţia în care există dovezi conform cărora interesele esenţiale ale producătorilor din Uniune riscă să fie afectate de folosirea autorizaţiei respective.
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale
Art. 46
(1)Autorizaţiile acordate în baza Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar sau a Regulamentului (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar, care sunt valabile la 1 mai 2016, rămân valabile după cum urmează:
a)pentru autorizaţiile cu o perioadă de valabilitate limitată, până la expirarea acestei perioade sau până la 1 mai 2019, în funcţie de care dintre aceste date este anterioară celeilalte;
b)pentru autorizaţiile de antrepozitare vamală, până când acestea sunt reevaluate de autoritatea vamală.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), autoritatea vamală emitentă a autorizaţiei ia decizia de reevaluare înainte de data de 1 mai 2019, cu respectarea art. 345 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Reevaluarea autorizaţiei are loc prin revocarea autorizaţiei existente şi, după caz, emiterea unei noi autorizaţii. Decizia se notifică fără întârziere titularului autorizaţiei.
(3)În cazul în care autorizaţiile existente au fost eliberate fără constituirea unei garanţii sau cu garanţii parţiale, autorizaţiile pot fi totuşi utilizate, fără obligaţia de a furniza garanţii suplimentare.
Art. 47
Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii, ale Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446, ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 şi ale Regulamentului delegat (UE) 2016/341.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 496 din data de 4 iulie 2016