NORMA din 3 septembrie 2013 privind managementul sistemului de formare continuă în domeniul limbilor străine în Ministerul Apărării Naţionale
CAPITOLUL I:
Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentele norme reglementează proiectarea, organizarea, funcţionarea, controlul şi evaluarea sistemului de formare profesională continuă în domeniul limbilor străine din Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare SFCLS, şi se adresează structurilor, instituţiilor şi persoanelor cu responsabilităţi în acest domeniu.
Art. 2
SFCLS face parte din sistemul de formare profesională continuă a personalului Ministerului Apărării Naţionale şi reprezintă totalitatea structurilor administrative şi entităţilor educaţionale, denumite în continuare centre, care sunt organizate şi funcţionează, în mod corelat, pe baza unor principii, în vederea realizării scopurilor şi obiectivelor educaţionale în domeniul limbilor străine, adecvate cerinţelor operaţionale impuse de misiunile prezente şi viitoare ale armatei, precum şi tendinţelor de dezvoltare a relaţiilor de cooperare internaţională ale României în domeniul apărării.
Art. 3
Formarea profesională continuă în domeniul limbilor străine are următoarele obiective:
a)
formarea, dezvoltarea şi menţinerea deprinderilor de comunicare în limbile engleză şi franceză, conform cerinţelor şi standardelor structurilor internaţionale la care România este parte, în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de Ministerul Apărării Naţionale privind participarea la misiuni, încadrarea posturilor temporare şi permanente şi alte tipuri de acţiuni comune;
b)
formarea, dezvoltarea şi menţinerea deprinderilor de comunicare în limbile utilizate de populaţiile majoritare rezidente în aria de responsabilitate a forţelor naţionale, dislocate în teatrele de operaţii multinaţionale, pentru personalul care, pe timpul misiunilor, intră în contact cu aceste populaţii;
c)
formarea, dezvoltarea şi menţinerea deprinderilor de comunicare în alte limbi străine, necesare participării la diferite forme de pregătire în străinătate sau pentru dezvoltarea relaţiilor de cooperare internaţională în domeniul apărării.
Art. 4
Activitatea de formare profesională continuă în domeniul limbilor străine este organizată şi se desfăşoară pe baza următoarelor principii:
a)
relevanţa - includerea personalului la programele de formare se realizează în funcţie de competenţele lingvistice necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute în fişa postului şi de nivelul de cunoştinţe lingvistice deţinute;
b)
adecvarea - stabilirea structurii, obiectivelor, conţinutului, duratei, formei de organizare a programelor de formare, în funcţie de tipurile de nevoi şi de nivelurile de competenţă lingvistică identificate în Ministerul Apărării Naţionale;
c)
proximitatea - personalul participă la programele de formare organizate de cel mai apropiat centru faţă de unitatea militară în care acesta este încadrat sau de localitatea de domiciliu a acestuia;
d)
omogenitatea - grupele de studiu sunt constituite, pe cât posibil, din personal care la evaluarea iniţială a cunoştinţelor lingvistice a obţinut rezultate aproximativ egale;
e)
eficienţa - participanţii la programele de formare îndeplinesc obiectivele educaţionale cu un consum minim de resurse;
f)
eficacitatea - la finalizarea programelor de formare, majoritatea participanţilor deţin competenţele generale şi specifice proiectate în acest sens;
g)
continuitatea - personalul selecţionat participă la toate cursurile care compun programul de formare, până la finalizarea acestuia;
h)
implicarea comună - cursanţii, personalul de formare şi cel de conducere formează o echipă al cărui scop este acela de a îndeplini obiectivele programului de formare în care sunt angrenaţi:
i)
învăţarea la vârsta adultă - selectarea şi structurarea conţinutului programelor de formare, precum şi stabilirea strategiilor didactice au în vedere particularităţile specifice educaţiei adulţilor;
j)
învăţarea continuă - personalul care asigură formarea în domeniul limbilor străine se preocupă permanent pentru dezvoltarea competenţei profesionale, în context formal, nonformal sau informal;
k)
valorificarea la cote maxime a resurselor umane existente - experienţa şi expertiza personalului încadrat în centre/instituţii de învăţământ, în diferite segmente ale formării continue în domeniul limbilor străine, sunt valorificate prin participarea la proiectele de eficientizare a procesului de formare şi a SFCLS;
l)
competiţia - centrele sunt evaluate pe baza unui set de obiective, criterii, indicatori şi standarde de performanţă, iar oferta de programe de formare se stabileşte şi în funcţie de nivelul de performanţă al acestora.
CAPITOLUL II:
Tipurile de programe de formare, dezvoltare şi menţinere a deprinderilor de comunicare în limbi străine
Art. 5
Îndeplinirea obiectivelor prevăzute la art. 3 se realizează prin intermediul programelor de formare, dezvoltare sau menţinere a competenţei de comunicare în limbi străine, denumite în continuare programe de formare.
Art. 6
(1)
Programele de formare se organizează, după caz, în centre şi în instituţii de învăţământ militar, sub următoarele forme:
a)
cu frecvenţă - programul de formare se desfăşoară în întregime în centru, iar ritmul săptămânal de învăţământ este de 35 de ore, în care sunt incluse şi activităţile didactice individuale, cum ar fi consultaţiile şi studiul individual dirijat;
b)
cu frecvenţă redusă - programul de formare se desfăşoară parţial în centru, iar ritmul săptămânal de învăţământ este mai mic de 35 de ore;
c)
la distanţă, prin corespondenţă sau on-line, pentru care nu se stabileşte un ritm săptămânal standard şi care nu presupune prezenţa cursanţilor în instituţia organizatoare a programului de formare;
d)
combinate - acele tipuri de programe de formare care rezultă din combinarea celor 3 forme menţionate la lit. a)-c).
(2)
Programele de formare reprezintă o succesiune de activităţi formative care pot fi:
a)
cursuri de sine stătătoare;
b)
module premergătoare unor cursuri de perfecţionare, cu predare în limba străină vizată de programul de formare respectiv.
Art. 7
(1)
Proiectarea programelor de formare se realizează în funcţie de nevoile de formare ale personalului Ministerului Apărării Naţionale.
(2)
Elementele de proiectare a programelor de formare - durata, tipurile de activităţi formative componente, obiectivele/competenţele generale şi specifice, formele de prezentare şi caracteristicile conţinuturilor de învăţat, conţinuturile recomandate, sugestiile metodologice - sunt incluse în Programa-cadru pentru programele de formare în domeniul limbilor străine în Ministerul Apărării Naţionale, aprobată de către şeful Direcţiei management resurse umane.
CAPITOLUL III:
Atribuţiile structurilor componente ale SFCLS şi obligaţiile cursanţilor
Art. 8
(1)
Direcţia management resurse umane are următoarele atribuţii:
a)
elaborează strategiile, politicile şi reglementările privind organizarea şi funcţionarea sistemului şi a procesului de formare în domeniul limbilor străine şi monitorizează aplicarea acestora;
b)
aprobă, anual, Planul de formare continuă a personalului Ministerului Apărării Naţionale în domeniul limbilor străine şi monitorizează modul de îndeplinire al acestuia;
c)
avizează planurile programelor de formare propuse de structurile coordonatoare;
d)
stabileşte obiective, criterii, indicatori şi standarde de performanţă pentru centre;
e)
monitorizează, îndrumă, evaluează şi face propuneri de îmbunătăţire a activităţii centrelor;
f)
monitorizează procesele care au ca rezultat stabilirea nevoilor de formare, selecţia şi nominalizarea participanţilor la programele de formare;
g)
coordonează grupurile de lucru pentru elaborarea şi implementarea proiectelor educaţionale care au ca obiect formarea continuă în domeniul limbilor străine;
h)
asigură interfaţa cu alte instituţii/organizaţii pe problematica formării continue în domeniul învăţării limbilor străine şi participă la activităţi organizate de acestea;
i)
participă cu reprezentanţi la activităţile organizaţiilor internaţionale privind problematica învăţării limbilor străine;
j)
aprobă Lista posturilor cu cerinţe lingvistice şi modificările acesteia pe baza propunerilor argumentate ale structurilor beneficiare;
k)
organizează şi desfăşoară, împreună cu celelalte structuri din Ministerul Apărării Naţionale, activităţi de pregătire de specialitate a personalului din centre.
(2)
Ministrul apărării naţionale, la propunerea şefului Direcţiei management resurse umane, desemnează structurile care asigură managementul programelor de formare la nivel operaţional, denumite în continuare structuri coordonatoare, care pot fi:
a)
structurile centrale;
b)
statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei;
c)
comandamentele de armă.
(3)
Structurile coordonatoare au următoarele atribuţii:
a)
formulează şi promovează oferta anuală de programe de formare, în funcţie de prevederile Programei-cadru pentru programele de formare în domeniul limbilor străine în Ministerul Apărării Naţionale, de prezentele norme şi de posibilităţile centrelor;
b)
înaintează, ierarhic, Direcţiei management resurse umane propunerile privind Planul de formare continuă a personalului Ministerului Apărării Naţionale în domeniul limbilor străine, cu avizul structurilor beneficiare;
c)
proiectează în mod unitar programele de formare organizate în centre;
d)
aprobă planurile programelor de formare;
e)
asigură resursele necesare funcţionării centrelor, în acord cu indicatorii şi standardele de performanţă stabilite de Direcţia management resurse umane, inclusiv cele provenite din fonduri extrabugetare sau obţinute prin încheierea de contracte de sponsorizare ori donaţie;
f)
recrutează, selectează, încadrează resursa umană necesară centrelor şi asigură perfecţionarea pregătirii, motivarea şi evaluarea acesteia;
g)
monitorizează, controlează, îndrumă şi evaluează activitatea centrelor, în acord cu obiectivele, criteriile, indicatorii şi standardele de performanţă stabilite în acest sens;
h)
achiziţionează echipamentele şi materialele necesare desfăşurării procesului de formare din centre şi dispun măsuri de întreţinere a celor existente;
i)
elaborează studii şi înaintează, după caz, propuneri privind aprobarea de noi programe de formare destinate beneficiarilor din afara Ministerului Apărării Naţionale, generatoare de venituri extrabugetare, şi pentru utilizarea resurselor excedentare;
j)
relaţionează cu unităţile militare în care sunt dislocate centrele în vederea asigurării utilităţilor, întreţinerii şi reparării spaţiilor destinate funcţionării acestora;
k)
conduc activităţile comisiei metodico-administrative care are rolul de a fundamenta deciziile necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la lit. a)-j);
l)
alte atribuţii stabilite prin dispoziţii ale şefului Direcţiei management resurse umane în scopul organizării şi funcţionării unitare şi eficiente a SFCLS.
(4)
Centrele asigură desfăşurarea programelor de formare şi au următoarele atribuţii:
a)
desemnează reprezentanţi în comisiile metodico - administrative prevăzute la alin. (3) lit. k);
b)
desfăşoară procesul de pregătire conform planurilor de formare, a Programei-cadru pentru programele de formare în domeniul limbilor străine şi a dispoziţiilor şefului Direcţiei management resurse umane;
c)
participă la activitatea de evaluare iniţială şi de repartizare în grupe de studiu a participanţilor la programele de formare;
d)
asigură condiţiile necesare pentru creşterea performanţelor profesionale ale personalului propriu;
e)
comunică ierarhic orice disfuncţie apărută în activitatea centrului şi solicită sprijin pentru soluţionarea acesteia;
f)
eliberează actele de studii absolvenţilor de programe de formare;
g)
desemnează reprezentanţi în grupurile de lucru care au ca scop creşterea eficienţei SFCLS şi a programelor de formare.
(5)
Structurile beneficiare au următoarele atribuţii:
a)
înaintează propuneri de actualizare a Listei posturilor cu cerinţe lingvistice, anual, dacă este cazul;
b)
analizează şi formulează nevoile de formare a personalului din subordine;
c)
elaborează cererea de formare, în funcţie de nevoile şi priorităţile proprii;
d)
selecţionează candidaţii pentru participare la programele de formare incluse în oferta centrelor, în funcţie de nevoile de competenţă lingvistică ale acestora şi de gradul de prioritate;
e)
monitorizează parcurgerea de către cursanţi a întregului program de formare la care au fost înmatriculaţi, în termenele stabilite prin normele specifice;
f)
dispune, conform competenţelor, după caz, măsuri privind cursanţii care, din diferite motive, nu au absolvit programul de formare sau nu au obţinut nivelul de competenţă lingvistică prevăzut pentru programul respectiv;
g)
consiliază, prin intermediul unităţilor militare subordonate, în cadrul activităţii de evaluare a performanţelor profesionale, personalul care a absolvit programe de formare, în ceea ce priveşte obligaţiile acestuia de a-şi menţine nivelul de competenţă lingvistică dobândit, precum şi acţiunile concrete pe care le poate întreprinde în acest sens;
h)
actualizează, conform competenţelor, în aplicaţia informatică de gestiune a resurselor umane, denumită RESMIL, toate datele referitoare la pregătirea şi cerinţele lingvistice;
i)
asigură prin intermediul unităţilor militare subordonate, în funcţie de posibilităţile şi infrastructura existentă, accesul la internet pentru cursanţii înmatriculaţi la programele de formare, în scopul parcurgerii secvenţelor desfăşurate în format on-line, atunci când aceştia nu dispun de astfel de resurse la domiciliu.
(6)
Cursanţii au următoarele obligaţii:
a)
să solicite participarea la programe de formare în funcţie de nivelul de competenţă cerut de funcţia pe care o ocupă sau pentru care aspiră;
b)
Să se preocupe de dezvoltarea competenţei lingvistice, pe tot parcursul programului de formare, în vederea obţinerii, la finalizarea acestuia, a nivelului de competenţă lingvistică necesar;
c)
să participe la toate cursurile/modulele componente ale programului de formare pentru care a fost selectat, conform planificării;
d)
să evalueze cu obiectivitate programul de formare absolvit şi să formuleze propuneri de îmbunătăţire a acestuia;
e)
să se preocupe permanent pentru menţinerea nivelului de competenţă lingvistică dobândit la absolvirea unui program de formare.
(7)
Unităţile militare în care funcţionează centrele asigura utilităţile necesare acestora, accesul personalului şi cursanţilor în unitatea militară, hrănirea - contra cost-şi cazarea pentru personalul din alte garnizoane, precum şi condiţii pentru desfăşurarea pregătirii fizice.
(8)
Comandanţii/Şefii structurilor coordonatoare pot stabili şi alte responsabilităţi administrative pentru unităţile militare prevăzute la alin. (7). Acestea se trimit, spre informare, şi la Direcţia management resurse umane.
CAPITOLUL IV:
Dispoziţii finale
Art. 9
Înfiinţarea sau desfiinţarea centrelor se face, conform reglementărilor specifice, cu avizul Direcţiei management resurse umane.
Art. 10
Pentru fundamentarea deciziei de înfiinţare sau desfiinţare a centrelor se au în vedere atât nevoia de formare a beneficiarilor interni şi externi din regiunea în care este ori va fi localizat centrul, cât şi nivelul de performanţă al acestuia.
Art. 11
Cadrele didactice de limbi străine din instituţiile de învăţământ superior militar care deţin titluri didactice universitare participă, la solicitarea Direcţiei management resurse umane, în calitate de formator, la proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de pregătire metodică a personalului din centre.
Art. 12
Anual, Direcţia management resurse umane elaborează, pe baza datelor transmise de structurile coordonatoare, Sinteza privind formarea continuă în domeniul limbilor străine în Ministerul Apărării Naţionale, pentru anul anterior, pe care o prezintă ministrului apărării naţionale, după caz.
Art. 13
În cadrul programelor de cooperare cu diferiţi parteneri străini pot fi dezvoltate proiecte comune de învăţare reciprocă a limbilor oficiale ale statelor armatelor partenere, în condiţiile legii.
Art. 14
(1)
La reorganizare, structurile care au în compunere centre regionale de resurse şi învăţare întreprind demersuri pentru integrarea funcţiilor acestora în cadrul centrelor cărora le-au fost subordonate.
(2)
Funcţiile din cadrul centrelor regionale de resurse şi învăţare vor fi integrate în condiţiile păstrării actualelor elemente de stat de organizare, inclusiv cu personalul care le încadrează.
(3)
Logistica specifică centrelor regionale de resurse şi învăţare intră în administrarea centrelor în care se integrează şi va fi utilizată pentru desfăşurarea programelor de formare.
Art. 15
(1)
Conducerea centrelor este asigurată de şeful centrului, funcţie prevăzută să fie încadrată cu personal militar sau civil.
(2)
Tipul funcţiei de şef centru şi, după caz, gradul militar asociat acesteia, precum şi criteriile de selecţie a candidaţilor pentru ocuparea acesteia se stabilesc de către Direcţia management resurse umane, împreună cu structurile coordonatoare, în funcţie de dimensiunea şi misiunea centrului, precum şi de atribuţiile postului respectiv.
(3)
Până la înfiinţarea funcţiei de şef centru, structurile coordonatoare desemnează, din unitatea militară în care funcţionează centrul, persoana care asigură îndeplinirea atribuţiilor specifice.
Art. 16
La programele de formare organizate în centre poate participa şi personal din afara Ministerului Apărării Naţionale, în condiţiile legii.
Art. 17
Şeful Direcţiei management resurse umane emite dispoziţii privind stabilirea nevoii şi cererii de formare continuă în domeniul limbilor străine, precum şi proiectarea, organizarea, desfăşurarea şi evaluarea programelor de formare şi a centrelor.
Art. 18
Definiţiile termenilor folosiţi sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.
-****-
ANEXĂ:
GLOSAR - Termeni şi definiţii
Absolvent - persoană care a promovat testul de evaluare finală la sfârşitul programului de formare
Act de studii - document care certifică faptul că o anumită persoană a absolvit un program de formare sau a finalizat o secvenţă a acestuia
Beneficiar intern - structură/persoană din Ministerul Apărării Naţionale care formulează nevoi de formare
Beneficiar extern - structură/persoană din afara Ministerului Apărării Naţionale, din ţară sau străinătate, care formulează nevoi de formare
Cerere de formare - numărul de locuri la programele de formare din oferta centrelor, pe care o structură beneficiară le poate finanţa, într-o anumită perioadă de timp
Comisia metodico-administrativă - entitate organizaţională nepermanentă, constituită la nivelul structurii coordonatoare din personal cu atribuţii didactice şi personal cu atribuţii administrative, din cadrul centrelor şi al structurilor coordonatoare
Cursant - persoană înmatriculată la un anumit program de formare
Formare continuă - acţiune ulterioară formării profesionale iniţiale care asigură adulţilor fie dezvoltarea competenţelor deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe
Lista posturilor cu cerinţe lingvistice - document centralizator care cuprinde situaţia tuturor posturilor din Ministerul Apărării Naţionale ale căror atribuţii pot fi îndeplinite de persoane care deţin un anumit nivel de competenţă lingvistică, conform STANAG 6001
Nevoie de formare - discrepanţa dintre nivelul actual al cunoştinţelor, deprinderilor sau atitudinilor unei persoane şi nivelul de competenţă lingvistică cerut prin fişa postului pe care aceasta îl ocupă
Ofertă de formare - totalitatea programelor de formare pe care un centru le poate organiza şi desfăşura şi care vin în sprijinul satisfacerii nevoilor de formare
Plan al programului de formare - document care descrie elementele de proiectare ale programului de formare şi ale componentelor acestuia: denumire, obiective generale şi specifice exprimate în competenţe lingvistice ce urmează să fie dobândite, durată, perioadă de desfăşurare, grup-ţintă căruia i se adresează, indicaţii metodico-organizatorice, structura conţinutului, resurse necesare
Plan de formare continuă în domeniul limbilor străine - document care cuprinde totalitatea programelor de formare organizate de centre într-o anumită perioadă de timp
Program de Formare - succesiunea logică de activităţi de tipul cursurilor, seminarelor, modulelor, corelate şi menite să conducă, în mod unitar, la formarea, dezvoltarea sau menţinerea competenţelor lingvistice dorite
Structură beneficiară - structura care are în subordine unităţile militare în care este încadrat personalul care face obiectul formării: structuri centrale, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei şi structurile subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale
Structură coordonatoare - structura care subordonează nemijlocit centrul şi asigură managementul la nivel operaţional al programelor de formare
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 572 din data de 9 septembrie 2013