INSTRUCŢIUNI nr. 75 din 30 mai 2013 pentru modificarea şi completarea Instrucţiunilor ministrului internelor şi reformei administrative nr. 664/2008 privind normele de asigurare tehnică a construcţiilor aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne
În temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul afacerilor interne emite următoarele instrucţiuni:
Art. I
Instrucţiunile ministrului internelor şi reformei administrative nr. 664/2008 privind normele de asigurare tehnică a construcţiilor aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 16 decembrie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) La imobilele exploatate cu titlu de folosinţă se pot efectua numai lucrări de reparare a unor finisaje şi alte elemente de construcţie cu durată scurtă de existenţă şi înlocuirea unor piese din instalaţii cu uzură rapidă, conform prevederilor din contractele de comodat sau documentelor de predare în folosinţă încheiate între structurile Ministerului Afacerilor Interne."
2.Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 4
Direcţia generală logistică, prin servicii specializate, precum şi structurile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne care au în administrare construcţii controlează modul de aplicare a prezentelor instrucţiuni şi iau măsurile legale de înlăturare a deficienţelor constatate potrivit reglementărilor în vigoare."
3.Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 10
(1) În cadrul urmăririi curente a construcţiilor, la apariţia unor deteriorări ce pot afecta rezistenţa, stabilitatea şi durabilitatea acestora, unitatea de administrare solicită Direcţiei generale logistice o inspecţie extinsă asupra construcţiei, urmată, dacă este cazul, de o expertiză tehnică. Solicitarea privind efectuarea inspecţiei extinse trebuie să fie însoţită de un raport de constatare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1.
(2) În cadrul urmăririi curente a construcţiilor, unitatea de administrare prin responsabilul cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor va acţiona, cu prioritate, pentru:
a) identificarea construcţiilor din administrare realizate înainte de intrarea în vigoare a Normativului de proiectare antiseismică P100-78 şi care sunt amplasate în localităţi pentru care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur ag, potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1/2006, aprobat potrivit legii, este mai mare sau egală cu 0,16 g;
b) expertizarea tehnică obligatorie a construcţiilor prevăzute la lit. a);
c) înştiinţarea Serviciului controlul calităţii în construcţii din cadrul Direcţiei generale logistice cu privire la construcţiile identificate şi/sau expertizate."
4.Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 11
(1) Inspecţia extinsă se efectuează de către specialişti din Direcţia generală logistică - Serviciul controlul calităţii în construcţii şi are ca obiect examinarea detaliată, din punctul de vedere al rezistenţei, stabilităţii şi durabilităţii, a tuturor elementelor structurale şi nestructurale ale unei construcţii.
(2) Inspecţia extinsă se efectuează în următoarele situaţii:
a) pentru depistarea deteriorărilor semnificative semnalate în cadrul activităţii de urmărire curentă şi care afectează utilizarea construcţiei în condiţii de siguranţă;
b) după producerea degradărilor/avariilor cauzate de acţiunea unui eveniment deosebit asupra construcţiei;
c) la modificarea condiţiilor de exploatare a construcţiilor, în sensul schimbării încărcărilor pe elemente de rezistenţă ale construcţiei;
d) la construcţiile cu durata de utilizare depăşită.
(3) Observaţiile constatate cu ocazia efectuării inspecţiei extinse asupra construcţiei, măsurile care trebuie luate pentru înlăturarea deficienţelor şi, dacă este cazul, extinderea măsurilor de urmărire curentă a comportării în timp se consemnează într-un proces-verbal de inspecţie, întocmit şi semnat de inspectorul de specialitate al Serviciului controlul calităţii în construcţii. Documentul se aduce la cunoştinţă şi se semnează în acest sens de şeful unităţii, şeful structurii logistice şi responsabilul cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor din cadrul unităţii de administrare."
5.Articolul 16 se abrogă.
6.La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 19
(1) Lucrările de reparaţii curente constau în efectuarea, periodică sau după necesitate, a unor lucrări de remediere, reparare sau înlocuire ale părţilor vizibile ale elementelor de construcţie sau ale instalaţiilor şi echipamentelor, inclusiv înlocuirea unor piese uzate ale acestora."
7.La articolul 19, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (11)-(14), cu următorul cuprins:
"(11) Lucrările de înlocuire parţială sau totală a tâmplăriei exterioare şi interioare existente la clădiri cu tâmplărie PVC/aluminiu/lemn stratificat/metal/alte materiale cu aceeaşi destinaţie cu geam termopan sunt de natura reparaţiilor curente, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor şi ale tâmplăriei, inclusiv în situaţia în care se schimbă materialele din care sunt realizate respectivele lucrări, cu excepţia clădirilor declarate monumente istorice care se autorizează în condiţiile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu avizul Ministerului Culturii.
(12) Pentru lucrările de reparaţii curente în regie proprie a căror durată de execuţie este cuprinsă între 1 şi 3 luni, situaţiile de lucrări se întocmesc la terminarea acestora.
(13) Pentru lucrările de reparaţii curente în regie proprie a căror durată de execuţie este cuprinsă între 3 şi 12 luni, situaţiile de lucrări se întocmesc trimestrial.
(14) Pentru lucrările de reparaţii curente executate în regie proprie, care nu se finalizează la sfârşitul anului, se întocmeşte obligatoriu o situaţie de lucrări pentru materialele utilizate."
8.La articolul 19, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Pentru lucrările în regie proprie, materialele utilizate se distribuie în partida «şantier» pe baza bonului de predare-transfer-restituire, urmând ca la recepţia lucrărilor să se întocmească situaţia de lucrări cu extras de materiale anexat şi să se completeze bonul de consum pentru materialele respective, în vederea scăderii acestora din evidenţă. Materialele neutilizate se retrag în depozit în baza bonului de predare-transfer-restituire. Nu este necesară întocmirea unor astfel de situaţii de lucrări pentru materiale de construcţii cu durată de folosinţă scurtă şi uzură rapidă, cum ar fi: becuri, tuburi fluorescente, foi de geam, broaşte uşi, mânere şi şilduri, fitinguri, garnituri instalaţii sanitare, prize, întrerupătoare şi comutatoare, robineţi, racorduri flexibile la instalaţii etc., pentru acestea întocmindu-se comandă de lucru confirmată de persoana care utilizează spaţiul unde s-a făcut intervenţia."
9.La articolul 20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În cadrul lucrărilor de reparaţii capitale se efectuează înlocuirea parţială, totală sau repararea unor elemente de construcţii ori părţi componente ale acestora, deteriorate ca urmare a uzurii fizice, în scopul aducerii lor la starea normală de exploatare, în condiţiile asigurării nivelului cerinţelor esenţiale de calitate în vigoare la data executării lucrărilor; aceste lucrări se execută numai pe baza documentaţiilor tehnico-economice avizate în Consiliul tehnico-economic al Ministerului Afacerilor Interne, se consemnează obligatoriu în cartea tehnică a construcţiei şi au ca rezultat modificarea valorii construcţiei. Lucrările de reparaţii capitale conform legislaţiei în vigoare au acelaşi regim de fundamentare, avizare şi aprobare ca lucrările de investiţii."
10.La articolul 20, alineatele (7) şi (8) se abrogă.
11.La articolul 21, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Lucrările prevăzute la alin. (1) se finanţează de la titlul XII «Active nefinanciare», articolul 71.01 «Active fixe», alineatul 71.01.01 «Construcţii», conform Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005, şi se aprobă, conform reglementărilor pentru obiectivele de investiţii şi lucrări de reparaţii capitale, de către ordonatorul principal de credite."
12.La articolul 26, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 26
(1) Serviciul controlul calităţii în construcţii din cadrul Direcţiei generale logistice elaborează Programul multianual pentru punerea în siguranţă a fondului construit, pe baza inspecţiilor efectuate de către specialiştii acestei structuri, precum şi pe baza estimării valorice a lucrărilor, care se actualizează anual, şi îl supune aprobării conducerii Direcţiei generale logistice."
13.La articolul 33, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Specificaţiile orientative ale lucrărilor de reparaţii curente sunt prezentate în anexa nr. 4."
14.La articolul 33, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Schimbarea destinaţiei unei clădiri sau a unui imobil, la care nu se schimbă condiţiile de exploatare, în sensul modificării încărcărilor pe elementele de rezistenţă ale construcţiei, aflat în administrarea unui ordonator secundar de credite sau ordonator terţiar de credite în finanţarea unui ordonator secundar de credite, se poate face numai cu aprobarea ordonatorului secundar de credite respectiv, atât pentru structura proprie, cât şi pentru ordonatorii terţiari din subordine, în baza unui raport justificativ întocmit şi prezentat pe cale ierarhică de către unităţile de administrare interesate. În cazul în care se modifică condiţiile de exploatare a construcţiilor respective, aprobarea de schimbare a destinaţiei unei clădiri sau a unui imobil se acordă după efectuarea inspecţiei extinse de către specialiştii din Direcţia generală logistică - Serviciul controlul calităţii în construcţii."
15.La articolul 35, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În comisiile de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii, altele decât lucrările de reparaţii curente, participă specialişti din eşaloanele superioare ale unităţilor de administrare şi, în calitate de invitaţi, specialişti ai Serviciului controlul calităţii în construcţii şi ai Serviciului patrimoniu imobiliar şi protecţia mediului din cadrul Direcţiei generale logistice, precum şi proiectantul lucrării. La recepţia finală participă:
a) investitorul;
b) comisia de recepţie numită de investitor;
c) proiectantul lucrării;
d) executantul."
16.Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 36
Structurile logistice din inspectoratele generale şi Direcţia generală logistică verifică modul de desfăşurare a activităţii de urmărire a comportării în exploatare a construcţiilor şi modul în care se realizează intervenţiile în timp asupra acestora şi iau măsurile care se impun pentru înlăturarea deficienţelor constatate."
17.Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
18.La anexa nr. 3, a treia notă de subsol se modifică şi va avea următorul cuprins:
"***) Reprezintă valoarea situaţiilor definitive ale lucrărilor real executate sau ale lucrărilor de reparaţii curente efectuate la sfârşitul anului calendaristic."
19.După anexa nr. 3 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 4, al cărei conţinut este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
Art. II
Prezentele instrucţiuni se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul afacerilor interne,

Radu Stroe

ANEXA nr. 1: RAPORT DE CONSTATARE
(- Anexa nr. 1 la Instrucţiunile nr. 664/2008)

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Unitatea de administrare

Aprob

......................

Ordonator de credite,

.....................

(grad, nume şi prenume)

S.S.

RAPORT DE CONSTATARE
Încheiat astăzi ...........
Subsemnatul (grad, nume şi prenume), ................, autorizat responsabil cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor, autorizat cu nr. ....... din data ........., am procedat la examinarea stării tehnice a construcţiei înregistrate în evidenţa de cadastru la nr. ......., cu destinaţia ..........., din cadrul imobilului denumit ........... .
1.Construcţia prezintă următoarele deficienţe:
A)Degradări: ...........
B)Avarii: ...........
2.Cauzele deficienţelor: ...........
3.Propuneri privind:
a)|_| inspecţia extinsă (în cazul unor deteriorări ce pot afecta rezistenţa, stabilitatea şi durabilitatea construcţiei);
b)|_| necesitatea intervenţiei în timp asupra construcţiei, prin realizarea lucrărilor de refacere (reparare după necesitate/consolidare) sau a lucrărilor de modernizare de tipul: ........... a construcţiei.
NOTĂ:
Se va marca cu "X" situaţia propusă

Responsabil cu urmărirea curentă,

Nume ...........

Prenume ...........

Semnătura ...........

Şeful structurii logistice

Nume ...........

Prenume ...........

Semnătura ...........

L.S.

ANEXA nr. 2:
(- Anexa nr. 4 la Instrucţiunile nr. 664/2008)
(1)Specificaţii orientative ale lucrărilor de reparaţii curente:
1.a) completarea sau parţial înlocuirea elementelor învelitoarei care poate cuprinde: învelitoarea propriu-zisă, tabachere, jgheaburi, burlane, dolii, pazii, şorţuri, lucarne etc., precum şi astereala şi luminatoare;
2.b) completarea sau parţial/total înlocuirea învelitoarei cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
3.c) repararea teraselor prin înlocuirea şapei de nivel a hidroizolaţiei, precum şi a elementelor de protecţie în cazul teraselor circulare;
4.d) refacerea, completarea consolidarea sau înlocuirea unor elemente ale fermelor acoperişului/şarpantei şi completarea pieselor de prindere, respectiv scoabe, buloane, cuie, şuruburi etc.;
5.e) repararea sau completarea scheletului de rezistenţă al grinzilor, stâlpilor, cadrelor, planşeelor, scărilor interioare şi exterioare, căii de rulare;
6.f) înlocuirea parţială, completarea sau refacerea locală a zidăriei la pereţii interiori şi exteriori, executaţi din orice material;
7.g) repararea tencuielilor interioare şi exterioare;
8.h) repararea, completarea sau înlocuirea tavanelor din lemn, tâmplăriei interioare şi exterioare din lemn, metal, PVC, aluminiu (inclusiv completarea geamurilor, înlocuirea feroneriei uzate şi refacerea vopsitoriei), confecţiilor metalice la balustrade, podeste, scări metalice;
9.i) repararea, refacerea sau înlocuirea sobelor;
10.j) repararea, refacerea sau completarea placajelor interioare şi a pardoselilor;
11.k) repararea sau revizuirea faţadelor, soclului, profilelor, ancadramentelor, cornişelor, glafurilor, placajelor exterioare etc.;
12.l) reparaţii la infrastructura drumurilor, aleilor, străzilor, pavajelor, cu toate accesoriile necesare, respectiv rigole, trotuare, borne, parcaje, parapete, marcaje, semne de circulaţie, platforme care pot cuprinde: taluzarea şi politura rambleelor şi debleelor, repararea sau completarea stratului filtrant, repararea, completarea sau înlocuirea îmbrăcăminţii stratului de uzură, repararea, completarea sau înlocuirea pavajelor sau rigolelor, revopsire marcaje, reparare sau înlocuire semne de circulaţie, borne, parapete, chituire, completarea acostamentelor, reprofilarea şi repararea şanţurilor, bituminarea la cald a rosturilor dintre pavele;
13.m) repararea împrejmuirii, care poate cuprinde: completarea panourilor de sârmă, din sârmă ghimpată, din beton armat, lemn, profile metalice etc., completarea stâlpilor de beton, lemn, metal, refacerea chituirii şi a tencuielilor la elementele de prefabricate sau piatră, vopsirea elementelor de lemn şi metal;
14.n) repararea vopsitoriei, zugrăvelilor şi ignifugărilor;
15.o) repararea sau înlocuirea unor finisaje: lavete, lambriuri, placaje, tavane false;
16.p) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei sanitare, care poate cuprinde: conducte de alimentare cu apă caldă şi rece, armături, izolaţii la conducte de apă caldă, tuburi de scurgere, sifoane, aparatură de măsură şi control, obiecte sanitare, instalaţii de hidrofor, staţii de pompare, completarea instalaţiilor existente cu vas WC, pisoare, lavoare, duşuri etc.;
17.q) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei de încălzire, care poate cuprinde: conducte de distribuţie şi colectare, armături, corpuri de încălzire, aeroterme, corpuri de încălzire statice, ventiloconvectoare, instalaţii termomecanice şi aparatura din centrala termică, respectiv cazan, schimbător de căldură, injector, arzător, pompe, echipamente pentru preparat apă caldă, vas expansiune, hidrofor, armături de închidere şi reglare etc.;
18.r) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei electrice de iluminat şi forţă, care poate cuprinde: conductori electrici, tuburi de protecţie, aparate electrice, întrerupătoare, prize, contactoare, comutatoare, corpuri de iluminat, tablouri electrice, tablouri de distribuţie etc.;
19.s) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea sistemelor de iluminat exterioare care poate cuprinde: revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a liniilor de transport a energiei electrice, a stâlpilor, a fundaţiilor, a izolatorilor şi conductorilor, a corpurilor de iluminat, a cutiilor terminale, a tuburilor de protecţie, precum şi reîntinderea şi fixarea conductorilor slăbiţi;
20.ş) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei de ventilare mecanică şi climatizare a aerului, care poate cuprinde: tubulatură, guri de introducere şi evacuare, izolaţii conducte, armături, ventilatoare, utilaje şi echipamente din centrala de ventilare şi climatizare, reumplerea instalaţiei cu freon;
21.t) repararea puţurilor forate sau săpate care poate cuprinde: curăţarea puţului, repararea sau înlocuirea tuburilor şi coloanei filtrante, desnisiparea puţului, spălarea interioară a puţului, revizia sau înlocuirea pompei de alimentare, schimbarea cablului de alimentare cu energie, înlocuirea elementelor din tabloul de automatizare, înlocuirea armăturilor, înlocuirea crepinei de pietriş mărgăritar;
22.ţ) repararea, refacerea hidroizolaţiei bazinelor de apă potabilă şi a rezervei pentru intervenţie în caz de incendiu, inclusiv a spaţiilor şi instalaţiilor tehnice aferente acestora;
23.u) repararea conductelor exterioare de alimentare cu apă şi canalizare, repararea căminelor de vizitare şi colectare, curăţarea sistemului de canalizare menajeră şi pluvială;
24.v) repararea rampelor de încărcare-descărcare care poate cuprinde: repararea sau completarea zidăriei, repararea, completarea sau înlocuirea podinei, indiferent de materialul din care este realizată, repararea sau refacerea pavajului, platformei de acces;
25.w) repararea grajdurilor şi padocurilor care poate cuprinde: repararea sau completarea zidăriei, pardoselilor, tâmplăriei, platformelor, şarpantei şi învelitoarei, instalaţiei de iluminat şi încălzire;
26.x) repararea captărilor sau prizelor de apă care poate cuprinde: desfacerea drenului în vederea revizuirii, scoaterea şi ciuruirea pietrei, curăţarea stratului drenat de mâlul colectat, introducerea pietrei filtrante în şanţul drenat, refacerea tencuielilor şi a vopsitoriei;
27.y) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei de gaze*), care poate cuprinde: conductele de alimentare cu gaze, inclusiv armăturile, arzătoarele;
*) Lucrările de reparaţii curente la instalaţiile de gaze se vor executa conform reglementărilor în vigoare.
28.z) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei de paratrăznet, care poate cuprinde: dispozitivele de captare, benzi de coborâre, priza de pământ, încercarea şi verificarea rezistenţei de dispersie a prizei de pământ;
29.aa) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei P.S.I., care poate cuprinde: pompe, conducte de distribuţie, armături, hidranţi, tablouri electrice, aparatură;
30.bb) revizuirea, repararea sau parţial înlocuirea instalaţiei de ascensoare**), care poate cuprinde: cabine, glisiere, uşile de acces de la fiecare nivel, instalaţia de acţionare electromecanică cu electromotor, troliu şi angrenaje, cabluri, instalaţia electrică de iluminat, forţă, semnalizare şi comandă, conductori, tuburi de protecţie, aparatură electrică, inclusiv consolidarea planşeului şi cabinei motorului, repararea casei ascensorului/refaceri sau completări de tencuieli, zugrăveli etc.;
**) Lucrările de reparaţii curente la ascensoare se vor executa numai cu societăţi specializate şi atestate în acest sens.
31.cc) reparaţii la platforme, turnuri şi piloni metalici pentru antene de comunicaţii care poate cuprinde: refacerea vopsitoriei elementelor metalice; înlocuirea elementelor de prindere a structurii de rezistenţă buloane, şuruburi, piuliţe etc., înlocuirea părţilor componente ale instalaţiilor aferente (balizaj, paratrăsnete etc.);
32.dd) reparaţii la coşuri de fum zidărie, beton armat, metal, turnuri de răcire interioare, care poate cuprinde: revizuirea sau înlocuirea parţială a zidăriei, refacerea tencuielilor exterioare, completarea sau refacerea rostuirii la exterior revizuirea cablurilor de ancorare, eventual înlocuirea lor parţială, repararea scheletului de rezistenţă din beton armat (completarea zonelor de beton rupt sau exfoliat şi repararea monolitizărilor între elementele prefabricate), repararea panourilor din lemn pentru prevenirea îngheţului, refacerea vopsitoriei şi ignifugării elementelor din lemn;
33.ee) lucrări de vopsitorie anticorozivă la rezervoarele metalice în care sunt depozitate produse lichide, constituite produse rezervă de stat;
34.ff) lucrări de reparaţii la instalaţiile de detecţie şi alarmare la efracţie prin înlocuirea parţială de părţi componente ale acesteia;
35.gg) înlocuirea totală sau parţială a conductelor confecţionate din metal/material plastic la instalaţiile P.S.I.;
36.hh) verificările periodice la instalaţiile de gaz executate de societăţi specializate şi atestate în acest sens, precum şi la instalaţiile de paratoniere.
(2)Specificaţiile din anexă sunt orientative şi nu limitează tipurile de lucrări de reparaţii curente ce urmează a fi executate, însă lucrările respective trebuie justificate sub aspectul necesităţii, oportunităţii şi încadrării în această categorie potrivit naturii şi scopului acestora.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 335 din data de 7 iunie 2013