NORMA nr. 10 din 28 ianuarie 2016 privind competenţele Autorităţii de Supraveghere Financiară cu privire la măsurile de intervenţie timpurie, precum şi condiţiile necesare pentru aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie
Având în vedere dispoziţiile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. b) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) şi art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 160 lit. a) şi b) din Legea nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor, în urma deliberărilor din şedinţa Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 27 ianuarie 2016,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
CAPITOLUL I: Domeniu de aplicare
Art. 1
(1)Prezenta normă reglementează:
a)condiţiile aplicării măsurilor de intervenţie timpurie, în situaţia în care un asigurător încalcă sau este susceptibil să încalce cerinţele pentru menţinerea autorizării prevăzute de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare;
b)procesul de supraveghere şi evaluare a indicatorilor calitativi şi cantitativi, inclusiv cei financiari, în vederea stabilirii condicilor pentru aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie.
(2)Direcţia care exercită funcţia de supraveghere dispune efectuarea de controale la sediul asigurătorului, în cazul în care constată încălcarea prevederilor Legii nr. 237/2015, ca urmare a analizării raportărilor transmise de asigurător.
CAPITOLUL II: Condiţiile pentru aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie
Art. 2
Direcţia care exercită funcţia de supraveghere decide aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie, pe baza:
a)utilizării rezultatelor evaluării elementelor individuale şi ale evaluării elementelor generale, precum şi combinaţiile dintre acestea;
b)monitorizării indicatorilor pe baza procesului de supraveghere;
c)existenţei evenimentelor semnificative.
Art. 3
(1)În sensul art. 2 lit. a), direcţia care exercită funcţia de supraveghere evaluează asigurătorul luând în considerare următoarele:
a)strategia şi modelul de afaceri;
b)sistemul de guvernanţă şi controalele de prim nivel;
c)cerinţele de capital de solvabilitate stabilite în conformitate cu dispoziţiile art. 72 şi 95 din Legea nr. 237/2015;
d)adecvarea calculării rezervelor tehnice;
e)eligibilitatea fondurilor proprii potrivit prevederilor art. 71 din Legea nr. 237/2015;
f)adecvarea lichidităţii;
g)elemente generale.
(2)Pentru a-şi îndeplini responsabilităţile pe linia aplicării măsurilor de intervenţie timpurie, direcţia care exercită funcţia de supraveghere se asigură că evaluarea elementelor prevăzute la alin. (1) indică:
a)ameninţarea stabilităţii financiare a asigurătorului;
b)necesitatea luării unor măsuri de supraveghere care să răspundă ameninţărilor respective;
c)necesitatea luării unor măsuri de intervenţie timpurie şi acţionarea mecanismului de declanşare;
d)asigurătorul intră sau este susceptibil de a intra într-o stare de dificultate majoră.
Art. 4
(1)În cazul nerespectării indicatorilor prevăzuţi la art. 3 alin. (1), direcţia care exercită funcţia de supraveghere trebuie:
a)să investigheze în mod suplimentar situaţia care a generat nerespectarea indicatorilor, dacă nu se cunoaşte cauza acesteia;
b)să ia o decizie cu privire la aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie luând în considerare urgenţa situaţiei generatoare şi amploarea nerespectării indicatorilor.
(2)Nerespectarea indicatorilor, rezultatelor investigaţiilor suplimentare, precum şi deciziile cu privire la aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie, inclusiv motivele pentru care nu a fost luată nicio măsură, sunt documentate corespunzător de către direcţia care exercită funcţia de supraveghere, în conformitate cu dispoziţiile din Legii nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor.
Art. 5
(1)În cazul nerespectării indicatorilor atunci când se ia decizia de aplicare a unei măsuri de intervenţie timpurie, direcţia care exercită funcţia de supraveghere alege măsura optimă pentru a reacţiona corespunzător la situaţia generatoare.
(2)În acest sens, direcţia care exercită funcţia de supraveghere ia în considerare informaţiile incluse de asigurător în planul de redresare, precum şi scenariile de criză financiară şi macroeconomică gravă, relevante pentru condiţiile specifice asigurătorului.
CAPITOLUL III: Procesul de supraveghere şi evaluare a indicatorilor calitativi şi cantitativi
SECŢIUNEA 1: Dispoziţii privind procesul de supraveghere şi evaluare a indicatorilor calitativi şi cantitativi, respectiv financiari
Art. 6
(1)Direcţia care exercită funcţia de supraveghere revizuieşte trimestrial încadrarea în categoria de risc, având la bază principiul proporţionalităţii.
(2)În sensul alin. (1), direcţia care exercită funcţia de supraveghere efectuează în mod regulat o evaluare cuprinzătoare pe baza unui set minim de măsuri care să asigure identificarea, măsurarea, agregarea şi monitorizarea în mod adecvat a riscurilor asigurătorului, astfel:
a)pentru asigurătorii încadraţi la categoria de risc "1":
I.(i) monitorizează trimestrial indicatorii de bază;
II.(ii) întocmeşte, cel puţin anual, raportul privind evaluarea generală a asigurătorului;
III.(iii) actualizează, cel puţin anual, evaluarea elementelor individuale;
IV.(iv) notifică asigurătorului, cel puţin anual, rezultatul obţinut ca urmare a evaluării generale a acestuia şi în special:
1.opinia privind nivelul fondurilor proprii eligibile pe care asigurătorul trebuie să îl deţină pentru acoperirea cerinţei de capital de solvabilitate;
2.opinia privind nivelul de lichiditate deţinut de asigurător şi orice alte cerinţe legate de lichiditate;
3.opinia privind alte măsuri de supraveghere;
V.(v) participă la întâlniri periodice cu membrii consiliului de supraveghere/administraţie şi membrii conducerii executive din cadrul asigurătorului;
b)pentru asigurătorii încadraţi la categoria de risc "2":
I.(i) monitorizează trimestrial indicatorii de bază;
II.(ii) întocmeşte, cel puţin anual, raportul privind evaluarea generală a asigurătorului;
III.(iii) actualizează, la un interval de cel puţin 2 ani consecutivi, evaluarea elementelor individuale;
IV.(iv) notifică asigurătorului, la un interval de cei puţin 2 ani consecutivi, rezultatul obţinut ca urmare a evaluării generale a acestuia şi în special:
1.opinia privind nivelul fondurilor proprii eligibile pe care asigurătorul trebuie să îl deţină pentru acoperirea cerinţei de capital de solvabilitate;
2.opinia privind nivelul de lichiditate deţinut de asigurător şi orice alte cerinţe legate de lichiditate;
3.opinia privind alte măsuri de supraveghere;
V.(v) participă la întâlniri periodice cu membrii consiliului de supraveghere/administraţie şi membrii conducerii executive din cadrul asigurătorului;
c)pentru asigurătorii încadraţi la categoria de risc "3":
I.(i) monitorizează trimestrial indicatorii de bază;
II.(ii) întocmeşte, cel puţin anual, raportul privind evaluarea generală a asigurătorului;
III.(iii) actualizează, la un interval de cel puţin 3 ani consecutivi, evaluarea elementelor individuale sau mai devreme dacă există modificări semnificative care conduc la creşterea riscurilor luate în calcul;
IV.(iv) notifică asigurătorului, la un interval de cel puţin 3 ani consecutivi, rezultatul obţinut ca urmare a evaluării generale a acestuia şi în special:
1.opinia privind nivelul fondurilor proprii eligibile pe care asigurătorul trebuie să îl deţină pentru acoperirea cerinţei de capital de solvabilitate;
2.opinia privind nivelul de lichiditate deţinut de asigurător şi orice alte cerinţe legale de lichiditate;
3.opinia privind alte măsuri de supraveghere;
V.(v) participă la întâlniri periodice cu membrii consiliului de supraveghere/administraţie şi membrii conducerii executive din cadrul asigurătorului;
d)pentru asigurătorii încadraţi la categoria de risc "4":
I.(i) monitorizează trimestrial indicatorii de bază;
II.(ii) întocmeşte, cel puţin anual, raportul privind evaluarea generală a asigurătorului;
III.(iii) actualizează, la un interval de cel puţin 3 ani consecutivi, evaluarea elementelor individuale sau mai devreme dacă există modificări semnificative care conduc la creşterea riscurilor luate în calcul;
IV.(iv) notifică asigurătorului, la un interval de cel puţin 3 ani consecutivi, rezultatul obţinut ca urmare a evaluării generale a acestuia şi în special:
1.opinia privind nivelul fondurilor proprii eligibile pe care asigurătorul trebuie să îl deţină pentru acoperirea cerinţei de capital de solvabilitate;
2.opinia privind nivelul de lichiditate deţinut de asigurător şi orice alte cerinţe legate de lichiditate;
3.opinia privind alte măsuri de supraveghere;
V.(v) participă la întâlniri, la un interval de cel puţin 3 ani consecutivi, cu membrii consiliului de supraveghere/ administraţie şi membrii conducerii executive din cadrul asigurătorului.
SECŢIUNEA 2: Procesul de evaluare a elementelor individuale
Art. 7
(1)În evaluarea elementelor individuale, prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a)-e), direcţia care exercită funcţia de supraveghere utilizează 4 categorii de risc, astfel:
a)categoria 1 - risc imperceptibil;
b)categoria 2 - risc scăzut;
c)categoria 3 - risc mediu;
d)categoria 4 - risc ridicat.
(2)În ceea ce priveşte evaluarea modelului şi strategiei de afaceri, procesul de identificare, măsurare şi monitorizare a riscurilor asigurătorului se realizează prin folosirea următoarelor aserţiuni:
a)pentru categoria 1 - risc imperceptibil:
1.(i) activitatea asigurătorului generează venituri sigure şi consistente în raport cu apetitul la risc şi nivelul fondurilor proprii eligibile;
2.(ii) nu există o concentrare excesivă în terenuri şi clădiri sau în surse de venit nesustenabile;
3.(iii) asigurătorul deţine o poziţie competitivă puternică pe piaţa asigurărilor şi strategia necesară consolidării acesteia;
4.(iv) întocmeşte, pe baza ipotezelor realiste, previziuni financiare de susţinere a activităţii de asigurare;
5.(v) asigurătorul deţine planuri strategice adecvate modelului său de afaceri;
b)pentru categoria 2 - risc scăzut:
1.(i) activitatea asigurătorului generează venituri medii faţă de performanţele sale anterioare, care se încadrează în apetitul la risc şi în nivelul fondurilor proprii eligibile;
2.(ii) există o concentrare în terenuri şi clădiri sau în surse de venit nesustenabile;
3.(iii) asigurătorul întâmpină o presiune competitivă pe piaţa asigurărilor; există incertitudini cu privire la strategia necesară consolidării poziţiei acestuia;
4.(iv) întocmeşte, pe baza ipotezelor optimiste, previziuni financiare de susţinere a activităţii de asigurare;
5.(v) asigurătorul deţine planuri strategice rezonabile în raport cu modelul său de afaceri;
c)pentru categoria 3 - risc mediu:
1.(i) activitatea asigurătorului generează frecvent venituri inconsistente sau nesigure, care influenţează apetitul la risc şi solvabilitatea acestuia;
2.(ii) există o concentrare semnificativă în terenuri şi clădiri sau în surse de venit cu un nivel de concentrare ridicat;
3.(iii) asigurătorul deţine o poziţie competitivă vulnerabilă pe piaţa asigurărilor, întrucât îşi concentrează activitatea pe anumite linii de activitate; cota de piaţă a asigurătorului se poate reduce semnificativ; există incertitudini cu privire la strategia necesară consolidării poziţiei acestuia;
4.(iv) întocmeşte, pe baza ipotezelor prea optimiste, previziuni financiare de susţinere a activităţii de asigurare;
5.(v) planurile strategice ale asigurătorului nu sunt rezonabile în raport cu modelul său de afaceri;
d)pentru categoria 4 - risc ridicat:
1.(i) activitatea asigurătorului generează venituri inconsistente şi extrem de instabile, care influenţează semnificativ apetitul la risc şi solvabilitatea acestuia;
2.(ii) există o concentrare excesivă în terenuri şi clădiri sau în surse de venit nesustenabile;
3.(iii) asigurătorul deţine o poziţie competitivă foarte slabă pe piaţa asigurărilor, întrucât îşi concentrează activitatea pe linii de activitate cu daunalitate ridicată; planurile strategice nu sunt credibile;
4.(iv) întocmeşte, pe baza ipotezelor nerealiste, previziuni financiare de susţinere a activităţii de asigurare;
5.(v) planurile strategice ale asigurătorului nu sunt rezonabile în raport cu modelul său de afaceri.
Art. 8
În vederea evaluării sistemului de guvernanţă şi a controalelor de prim nivel, procesul de identificare, măsurare şi monitorizare a riscurilor asigurătorului se realizează prin folosirea următoarelor aserţiuni:
a)pentru categoria 1 - risc imperceptibil:
1.(i) asigurătorul deţine o structură organizatorică solidă şi transparentă, cu responsabilităţi clare şi o separare corespunzătoare a atribuţiilor;
2.(ii) asigurătorul deţine o cultură organizaţională solidă;
3.(iii) asigurătorul deţine un aparat de conducere corespunzător din punct de vedere funcţional şi structural;
4.(iv) politica de remunerare este în conformitate cu strategia de risc şi obiectivele pe termen lung;
5.(v) asigurătorul deţine un sistem funcţional şi eficient de management al riscului, organizat în conformitate cu dispoziţiile art. 28 şi 29 din Legea nr. 237/2015;
6.(vi) asigurătorul deţine un sistem de control intern organizat în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr. 237/2015;
7.(vii) asigurătorul deţine funcţia de audit intern stabilită în conformitate cu dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 237/2015;
8.(viii) asigurătorul deţine un sistem informatic organizat în conformitate cu prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 6/2015 privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile reglementate, autorizate/avizate şi/sau supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară;
9.(ix) planul de redresare este complet şi verosimil, iar măsurile de redresare sunt adecvate;
b)pentru categoria 2 - risc scăzut:
1.(i) asigurătorul deţine o structură organizatorică solidă şi transparentă, cu responsabilităţi clare şi o separare corespunzătoare a atribuţiilor;
2.(ii) asigurătorul deţine, în mare parte, o cultură organizaţională solidă;
3.(iii) asigurătorul deţine, în mare parte, un aparat de conducere corespunzător din punct de vedere funcţional şi structural;
4.(iv) politica de remunerare este, în mare parte, în conformitate cu strategia de risc şi obiectivele pe termen lung;
5.(v) asigurătorul deţine, în mare parte, un sistem funcţional şi eficient de management al riscului, organizat în conformitate cu dispoziţiile art. 28 şi 29 din Legea nr. 237/2015;
6.(vi) asigurătorul deţine, în mare parte, un sistem de control intern adecvat, organizat în conformitate cu dispoziţiile art. 30 din Legea nr. 237/2015;
7.(vii) asigurătorul deţine, în mare parte, funcţia de audit intern stabilită în conformitate cu dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 237/2015;
8.(viii) asigurătorul deţine, în mare parte, un sistem informatic organizat în conformitate cu prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 6/2015;
9.(ix) în mare parte, planul de redresare este complet şi verosimil, iar măsurile de redresare sunt adecvate;
c)pentru categoria 3 - risc mediu:
1.(i) asigurătorul deţine o structură organizatorică şi responsabilităţi parţial transparente, iar separarea atribuţiilor nu este pe deplin funcţională;
2.(ii) există incertitudini cu privire la cultură organizaţională a asigurătorului;
3.(iii) există incertitudini în ceea ce priveşte funcţionalitatea aparatului de conducere;
4.(iv) politica de remunerare nu este în conformitate cu strategia de risc şi obiectivele pe termen lung;
5.(v) există incertitudini în ceea ce priveşte funcţionalitatea şi eficienţa sistemului de management al riscului, organizat în conformitate cu dispoziţiile art. 28 şi 29 din Legea nr. 237/2015;
6.(vi) există incertitudini în ceea ce priveşte organizarea adecvată a sistemului de control intern, stabilit conform dispoziţiilor art. 30 din Legea nr. 237/2015;
7.(vii) există incertitudine în ceea ce priveşte independenţa şi obiectivitatea funcţiei de audit intern, stabilită în conformitate cu dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 237/2015;
8.(viii) există incertitudini în ceea ce priveşte eficienţa sistemului informatic, organizat în conformitate cu prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 6/2015;
9.(ix) planul de redresare este incomplet şi există incertitudini în ceea ce priveşte verosimilitatea acestuia;
10.(x) există incertitudini în aplicarea măsurilor de redresare;
d)pentru categoria 4 - risc ridicat:
1.(i) asigurătorul nu deţine o structură organizatorică şi responsabilităţi transparente, iar separarea atribuţiilor nu este funcţională;
2.(ii) cultura organizaţională a asigurătorului este necorespunzătoare;
3.(iii) aparatul de conducere al asigurătorului nu deţine responsabilităţi pe linia funcţionării şi monitorizării sistemului de control intern/managerial;
4.(iv) politica de remunerare contravine strategiei de risc şi obiectivelor pe termen lung;
5.(v) funcţionalitatea şi eficienţa sistemului de management al riscului al asigurătorului nu sunt în conformitate cu dispoziţiile art. 28 şi 29 din Legea nr. 237/2015;
6.(vi) organizarea şi funcţionalitatea sistemului de control intern al asigurătorului nu sunt în conformitate cu dispoziţiile art. 30 din Legea nr. 237/2015;
7.(vii) activitatea de audit intern nu asigură evaluarea economicităţii, eficienţei şi eficacităţii sistemului de management al riscului şi control intern;
8.(viii) asigurătorul nu deţine un sistem informatic în conformitate cu prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 6/2015;
9.(ix) planul de redresare este incomplet şi neverosimil.
Art. 9
Evaluarea cerinţelor de capital de solvabilitate stabilite în conformitate cu dispoziţiile art. 72 şi 95 din Legea nr. 237/2015 se efectuează pe baza utilizării de aserţiuni cu privire la riscul de subscriere, astfel:
1.Din punctul de vedere al riscului inerent:
1.1.Pentru categoria 1 - risc imperceptibil:
(1)(i) nivelul expunerilor aferente modulului de risc de subscriere asigurări generale, asigurări de viaţă şi asigurări de sănătate este nesemnificativ; expunerea aferentă produselor şi tranzacţiilor complexe este nesemnificativă;
(2)(ii) nivelul de concentrare a riscului de subscriere este nesemnificativ;
(3)(iii) tehnicile de minimizare a riscului sunt adecvate profilului la risc;
(4)(iv) expunerile asigurătorului generează profituri stabile;
(5)(v) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de subscriere, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de subscriere, raportări periodice cu privire la portofoliul de asigurare, evaluări privind calitatea informaţiilor furnizate de către intermediarii în asigurări, este adecvat;
(6)(vi) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de daune, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de daune, raportări periodice cu privire la dosarele de daune înregistrate, este adecvat.
1.2.Pentru categoria 2 - risc scăzut:
(1)(i) nivelul expunerilor aferente modulului de risc de subscriere asigurări generale, asigurări de viaţă şi asigurări de sănătate este minim; expunerea aferentă produselor şi tranzacţiilor complexe este minimă;
(2)(ii) nivelul de concentrare a riscului de subscriere este minim;
(3)(iii) tehnicile de minimizare a riscului sunt în mare parte adecvate profilului la risc;
(4)(iv) expunerile asigurătorului generează profituri stabile;
(5)(v) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de subscriere, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de subscriere, raportări periodice cu privire portofoliul de asigurare, evaluări privind calitatea informaţiilor furnizate de către intermediarii în asigurări, este în mare parte adecvat;
(6)(vi) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de daune, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de daune, raportări periodice cu privire la dosarele de daune înregistrate, este în mare parte adecvat.
1.3.Pentru categoria 3 - risc mediu:
(1)(i) nivelul expunerilor aferente modulului de risc de subscriere asigurări generale, asigurări de viaţă şi asigurări de sănătate este mediu; expunerea aferentă produselor şi tranzacţiilor complexe este medie;
(2)(ii) nivelul de concentrare a riscului de subscriere este mediu;
(3)(iii) tehnicile de minimizare a riscului sunt parţial adecvate profilului la risc;
(4)(iv) politica de subscriere poate genera o volatilitate medie a rezultatelor asigurătorului;
(5)(v) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de subscriere, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de subscriere, raportări periodice cu privire la portofoliul de asigurare, evaluări privind calitatea informaţiilor furnizate de către intermediarii în asigurări, este parţial adecvat;
(6)(vi) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de daune, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de daune, raportări periodice cu privire la dosarele de daune înregistrate, este parţial adecvat.
1.4.Pentru categoria 4 - risc ridicat:
(1)(i) nivelul expunerilor aferente modulului de risc de subscriere asigurări generale, asigurări de viaţă şi asigurări de sănătate este ridicat; expunerea aferentă produselor şi tranzacţiilor complexe este ridicată;
(2)(ii) nivelul de concentrare a riscului de subscriere este ridicat;
(3)(iii) tehnicile de minimizare a riscului sunt neadecvate profilului la risc;
(4)(iv) expunerile asigurătorului pot genera o volatilitate ridicată a rezultatelor asigurătorului;
(5)(v) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de subscriere, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de subscriere, raportări periodice cu privire portofoliul de asigurare, evaluări privind calitatea informaţiilor furnizate de către intermediarii în asigurări, este neadecvat;
(6)(vi) procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de daune, efectuat prin misiuni de audit intern, acţiuni de verificare asupra îndeplinirii responsabilităţilor delegate conducerii operative a departamentului de daune, raportări periodice cu privire la dosarele de daune înregistrate, este neadecvat.
2.Încadrările în cele 4 categorii de risc stabilite din punctul de vedere al riscului inerent sunt ajustate corespunzător prin aplicarea măsurilor de control (risc rezidual), astfel:
(1)(i) dacă există o legătură între politica, respectiv strategia privind riscul de subscriere al asigurătorului şi strategia sa generală, respectiv apetitul la risc;
(2)(ii) dacă deţine o structură organizatorică solidă, cu responsabilităţi clare şi o separare corespunzătoare a atribuţiilor;
(3)(iii) dacă sistemele de evaluare, monitorizare şi raportare în ceea ce priveşte riscul de subscriere sunt adecvate;
(4)(iv) dacă limitele de competenţă şi cadrul de control cu privire la riscul de subscriere sunt în conformitate cu strategia şi apetitul la risc.
Art. 10
Cu privire la eligibilitatea fondurilor proprii deţinute de un asigurător, direcţia care exercită funcţia de supraveghere evaluează nivelul şi structura fondurilor proprii, astfel:
a)pentru categoria 1 - risc imperceptibil:
(1)(i) nivelul fondurilor proprii de bază eligibile respectă prevederile art. 71 din Legea nr. 237/2015;
(2)(ii) testele de stres nu indică un risc vizibil care ar putea avea un impact semnificativ asupra fondurilor proprii;
(3)(iii) asigurătorul deţine un plan de capitalizare care îndeplineşte în totalitate obiectivele programate;
b)pentru categoria 2 - risc scăzut:
(1)(i) nivelul fondurilor proprii de bază eligibile este la limita prevăzută la art. 71 din Legea nr. 237/2015;
(2)(ii) testele de stres indică un nivel scăzut de risc care ar putea avea un impact destul de ridicat asupra fondurilor proprii; acţiunile conducerii sunt credibile;
(3)(iii) asigurătorul deţine un plan de capitalizare care îndeplineşte, în mare parte, obiectivele programate;
c)pentru categoria 3 - risc mediu:
(1)(i) nivelul fondurilor proprii de bază eligibile nu respectă prevederile art. 71 alin. (2) sau (4) din Legea nr. 237/2015;
(2)(ii) testele de stres indică un nivel mediu de risc care ar putea avea un impact ridicat asupra fondurilor proprii; acţiunile conducerii nu sunt credibile;
(3)(iii) asigurătorul deţine un plan de capitalizare care îndeplineşte parţial obiectivele programate;
d)pentru categoria 4 - risc ridicat:
(1)(i) nivelul fondurilor proprii de baza eligibile nu respectă prevederile art. 71 din Legea nr. 237/2015;
(2)(ii) testele de stres indică un nivel ridicat de risc care ar putea avea un impact uriaş asupra fondurilor proprii; acţiunile conducerii nu sunt credibile;
(3)(iii) asigurătorul nu deţine un plan de capitalizare credibil care să îndeplinească obiectivele programate.
Art. 11
Cu privire la adecvarea lichidităţii, direcţia care exercită funcţia de supraveghere evaluează dacă resursele de lichiditate disponibile acoperă riscurile la care este expus sau ar putea fi expus asigurătorul, utilizând 4 categorii de riscuri, astfel:
a)pentru categoria 1 - risc imperceptibil:
(1)(i) capacitatea ridicată a asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă cerinţa de capital de solvabilitate (SCR) şi cerinţa de capital minim (MCR);
(2)(ii) activele asigurătorului sunt investite numai în instrumente ale căror riscuri pot fi identificate, măsurate, monitorizate, gestionate, controlate şi raportate în mod adecvat;
(3)(iii) activele deţinute pentru acoperirea rezervelor tehnice sunt investite în mod adecvat naturii şi duratei obligaţiilor de asigurare şi reasigurare;
(4)(iv) activele deţinute de asigurător sunt diversificate în mod corespunzător;
(5)(v) asigurătorul deţine un plan corespunzător pentru prevenirea situaţiilor nefavorabile legate de lichiditate;
b)pentru categoria 2 - risc scăzut:
(1)(i) capacitatea ridicată a asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă SCR şi MCR, cu riscul de a se diminua în viitor;
(2)(ii) activele asigurătorului sunt investite, în mare parte, în instrumente ale căror riscuri pot fi identificate, măsurate, monitorizate, gestionate, controlate şi raportate;
(3)(iii) activele deţinute pentru acoperirea rezervelor tehnice sunt investite, în mare parte, adecvat naturii şi duratei obligaţiilor de asigurare şi reasigurare;
(4)(iv) activele deţinute de asigurător sunt, în mare parte, diversificate;
(5)(v) asigurătorul deţine, în mare parte, un plan corespunzător pentru prevenirea situaţiilor nefavorabile legate de lichiditate;
c)pentru categoria 3 - risc mediu:
(1)(i) capacitatea redusă a asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă SCR şi MCR;
(2)(ii) activele asigurătorului sunt investite în instrumente ale căror riscuri pot fi identificate, măsurate, monitorizate, gestionate, controlate şi raportate parţial;
(3)(iii) activele deţinute pentru acoperirea rezervelor tehnice sunt investite parţial, în funcţie de natura şi durata obligaţiilor de asigurare şi reasigurare;
(4)(iv) activele deţinute de asigurător sunt parţial diversificate;
(5)(v) asigurătorul deţine un plan parţial credibil pentru prevenirea situaţiilor nefavorabile legate de lichiditate;
d)pentru categoria 4 - risc ridicat:
(1)(i) incapacitatea asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă SCR şi MCR;
(2)(ii) activele asigurătorului sunt investite în instrumente ale căror riscuri nu pot fi identificate, măsurate, monitorizate, gestionate, controlate şi raportate;
(3)(iii) activele deţinute pentru acoperirea rezervelor tehnice nu sunt investite în funcţie de natura şi durata obligaţiilor de asigurare şi reasigurare;
(4)(iv) activele deţinute de asigurător nu sunt diversificate în mod corespunzător;
(5)(v) asigurătorul nu deţine un plan corespunzător pentru prevenirea situaţiilor nefavorabile legate de lichiditate.
SECŢIUNEA 3: Procesul de evaluare generală
Art. 12
(1)Cu privire la elementele generale, direcţia care exercită funcţia de supraveghere evaluează rezultatele procesului de supraveghere desfăşurat în ultimele 12 luni, utilizând 4 categorii de riscuri, astfel:
a)pentru categoria 1 - risc imperceptibil:
1.(i) strategia şi modelul de afacere nu ridică probleme;
2.(ii) sistemul de guvernanţă şi controalele de prim nivel nu ridică probleme;
3.(iii) cerinţa de capital de solvabilitate de bază respectă prevederile legale în vigoare;
4.(iv) valoarea rezervelor tehnice corespunde nivelului curent al obligaţiilor;
5.(v) nivelul fondurilor proprii de bază eligibile respectă prevederile legale în vigoare;
6.(vi) capacitatea ridicată a asigurătorului de echilibrarea activelor care acoperă SCR şi MCR;
b)pentru categoria 2 - risc scăzut:
1.(i) există un nivel scăzut de îngrijorare cu privire la strategia şi modelul de afacere;
2.(ii) există un nivel scăzut de îngrijorare cu privire la sistemul de guvernanţă şi controalele de prim nivel;
3.(iii) există un risc scăzut ca cerinţa de capital de solvabilitate de bază să nu respecte prevederile legale în vigoare;
4.(iv) există un risc scăzut ca valoarea rezervelor tehnice să nu corespundă nivelului curent al obligaţiilor;
5.(v) există un risc scăzut ca nivelul fondurilor proprii de bază eligibile să nu respecte prevederile legale în vigoare;
6.(vi) există un nivel scăzut de îngrijorare privind diminuarea capacităţii asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă SCR şi MCR;
c)pentru categoria 3 - risc mediu:
1.(i) există un nivel mediu de îngrijorare cu privire la strategia şi modelul de afacere;
2.(ii) există un nivel mediu de îngrijorare cu privire la sistemul de guvernanţă şi controalele de prim nivel;
3.(iii) există un risc mediu ca cerinţa de capital de solvabilitate de bază să nu respecte prevederile legale în vigoare;
4.(iv) există un risc mediu ca valoarea rezervelor tehnice să nu corespundă nivelului curent al obligaţiilor;
5.(v) există un risc mediu ca nivelul fondurilor proprii de bază eligibile să nu respecte prevederile legale în vigoare;
6.(vi) există un nivel mediu de îngrijorare privind diminuarea capacităţii asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă SCR şi MCR;
d)pentru categoria 4 - risc ridicat:
1.(i) există un nivel ridicat de îngrijorare cu privire la strategia şi modelul de afacere;
2.(ii) există un nivel ridicat de îngrijorare cu privire la sistemul de guvernanţă şi controalele de prim nivel;
3.(iii) există un risc ridicat ca cerinţa de capital de solvabilitate de bază să nu respecte prevederile legale în vigoare;
4.(iv) există un risc ridicat ca valoarea rezervelor tehnice să nu corespundă nivelului curent al obligaţiilor;
5.(v) există un risc ridicat ca nivelul fondurilor proprii de bază eligibile să nu respecte prevederile legale în vigoare;
6.(vi) există un nivel ridicat de îngrijorare privind diminuarea capacităţii asigurătorului de echilibrare a activelor care acoperă SCR şi MCR.
(2)În cazul în care asigurătorul este încadrat conform alin. (1) lit. d) se impune luarea unor măsuri de intervenţie timpurie de către direcţia care exercită funcţia de supraveghere prin aplicarea prevederilor art. 43 alin. (1) din Legea nr. 246/2015.
SECŢIUNEA 4: Combinaţii dintre rezultatul procesului de evaluare a elementelor individuale cu cel al procesului de evaluare generală
Art. 13
Rezultatul activităţii de supraveghere face obiectul unei analize finale, având la bază combinaţii dintre rezultatul evaluării elementelor individuale cu cel al evaluării generale, astfel:
a)rezultatul evaluării generale încadrat la categoria 3 - risc mediu şi rezultatul evaluării sistemului de guvernanţă şi controalelor de prim nivel încadrat la categoria 4 - risc ridicat;
b)rezultatul evaluării generale încadrat la categoria 3 - risc mediu şi rezultatul evaluării strategiei şi modelului de afacere încadrat la categoria 4 - risc ridicat;
c)rezultatul evaluării generale încadrat la categoria 3 - risc mediu şi rezultatul evaluării cerinţei de capital de solvabilitate de bază încadrat la categoria 4 - risc ridicat;
d)rezultatul evaluării generale încadrat la categoria 3 - risc mediu şi rezultatul evaluării nivelului de adecvare a lichidităţii încadrat la categoria 4 - risc ridicat.
SECŢIUNEA 5: Monitorizarea indicatorilor pe baza procesului de supraveghere
Art. 14
(1)Direcţia care exercită funcţia de supraveghere monitorizează trimestrial indicatorii cantitativi, calitativi, inclusiv cei financiari ai asigurătorului şi stabileşte un prag de semnificaţie în raport cu natura, dimensiunea şi complexitatea asigurătorului.
(2)În vederea stabilirii pragurilor de semnificaţie pentru indicatorii cantitativi, calitativi şi financiari, direcţia care exercită funcţia de supraveghere aplică prevederile Legii nr. 237/2015 şi ale Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare.
(3)Direcţia care exercită funcţia de supraveghere stabileşte un prag de semnificaţie asupra cerinţei de capital de solvabilitate de 1,5 puncte procentuale peste nivelul fondurilor proprii eligibile.
(4)Atunci când sunt identificate modificări majore ale indicatorilor cantitativi, calitativi şi financiari sau încălcări ale pragului de semnificaţie, direcţia care exercită funcţia de supraveghere desfăşoară verificări suplimentare şi, atunci când consideră, revizuieşte analiza elementelor definite la art. 3 alin. (1), pe baza noilor informaţii, astfel:
1.(i) determină cauza şi efectele care au condus la deteriorarea stabilităţii financiare a asigurătorului, precum şi iniţierea unor întâlniri cu aparatul de conducere al societăţii;
2.(ii) documentează cauza şi rezultatul evaluării;
3.(iii) revizuieşte evaluarea riscului şi încadrarea în categoria de risc, pe baza noilor informaţii.
SECŢIUNEA 6: Evenimentele semnificative care indică îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie
Art. 15
(1)Anumite evenimente pot avea un impact major asupra stabilităţii financiare a asigurătorului şi astfel sunt întrunite condiţiile pentru aplicarea măsurilor de intervenţie timpurie.
(2)În categoria evenimentelor care pot avea un impact major asupra stabilităţii financiare a asigurătorului sunt incluse, fără a se limita la acestea, următoarele:
1.(i) evenimente care conduc la un risc operaţional ridicat, spre exemplu: fraudă, calamităţi naturale, deficienţe majore ale sistemelor informatice, amenzi aplicate de instituţiile publice;
2.(ii) evenimente care conduc la deteriorarea nivelului obligaţiilor asumate şi a nivelului fondurilor proprii eligibile ale asigurătorului;
3.(iii) semnale cu privire la necesitatea revizuirii calităţii activelor şi/sau efectuarea unor evaluări independente asupra portofoliului de active;
4.(iv) evenimente care conduc la scăderea semnificativă a subscrierilor;
5.(v) vacantarea posturilor de conducere sau a celor ocupate de persoanele care deţin funcţii-cheie sau alte funcţii critice fără asigurarea continuităţii activităţii.
CAPITOLUL IV: Dispoziţii finale
Art. 16
Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
-****-

p. Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,

Gheorghe Cornel Coca Constantinescu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 101 din data de 10 februarie 2016