ORDIN nr. 3060 din 24 decembrie 2015 privind aprobarea criteriilor şi a condiţiilor pentru desemnarea administratorului cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora
Văzând Referatul de aprobare nr. 163.309 din 15 decembrie 2015 al Direcţiei generale politici agricole şi strategii, având în vedere procesele-verbale ale Comisiei pentru acordarea licenţelor de depozit, încheiate în datele de 9 septembrie 2015 şi 9 octombrie 2015,
În temeiul art. 22 alin. (2) din Legea nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea şi al art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.185/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă Criteriile riguroase de eligibilitate, obiective şi transparente pe baza cărora este desemnat administratorul cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit în Registrul special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2
Se aprobă Condiţiile nediscriminatorii pentru desemnarea administratorului cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Achim Irimescu

ANEXA nr. 1: CRITERIILE RIGUROASE DE ELIGIBILITATE, obiective şi transparente pe baza cărora este desemnat administratorul cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit în Registrul special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora
1.Criterii obligatorii - eliminatorii

Nr. crt.

Criteriul

Documentele solicitate

1.

Este persoană juridică de drept privat constituită potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

a) copia certificatului de înregistrare, certificat pentru conformitate cu originalul

b) certificatul constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului

c) copia actului constitutiv şi/sau documentele statutare, certificate pentru conformitate cu originalul

2.

Dovedeşte prin documente că nu au fost săvârşite fapte sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi de cele care privesc disciplina financiară, inactivitatea fiscală şi neatragerea răspunderii solidare.

cazierul fiscal eliberat în condiţiile legii, din care să rezulte că nu au fost săvârşite fapte sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi de cele care privesc disciplina financiară, inactivitatea fiscală şi neatragerea răspunderii solidare

3.

Prezintă dovezi privind stabilitatea financiară a societăţii.

a) copia bilanţului contabil pentru anul fiscal precedent, înregistrat la organul fiscal competent, certificat pentru conformitate cu originalul

b) certificatul de atestare fiscală valabil, din care să rezulte că nu înregistrează obligaţii fiscale administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

c) certificatul de atestare fiscală, în original, eliberat de organul fiscal al unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia îşi are sediul social

d) raport privind situaţia financiara a firmei în ultimii 3 ani

e) balanţă contabilă din luna anterioară depunerii documentului la ministerul de resort, semnată de reprezentanţii persoanei juridice şi verificată de un contabil

4.

Finanţează activitatea de administrare a registrului unic, aşa cum este ea prevăzută de Legea nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea, din surse proprii şi/sau din contribuţiile beneficiarilor certificatelor de depozit.

declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului/ reprezentanţilor

5.

Nu se află în insolvenţă sau în procedură de lichidare judiciară, sau suspendat temporar din activitate.

a) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului/ reprezentanţilor

b) certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului

6.

Respectă criteriile obligatorii - eliminatorii şi după desemnarea ca administrator.

angajamentul scris al persoanei responsabile a societăţii solicitante că va respecta criteriile obligatorii - eliminatorii şi după desemnarea ca administrator şi că va comunica ministerului de resort orice modificare a situaţiei financiare a administratorului

7.

Titularul cererii de desemnare ca administrator nu face parte din următoarele categorii:

- participant direct sau prin reprezentant în procesul de desemnare a administratorului din cadrul Comisiei pentru acordarea licenţelor de depozit;

- nu este producător, depozitar, procesator şi comerciant de cereale şi seminţe oleaginoase, prestator de activităţi în ferme mixte cu produse din cereale şi seminţe oleaginoase, beneficiari de certificate de depozit;

- societăţi despre care se constată că pot avea un interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de îndeplinire a atribuţiilor legale, în calitate de administrator;

- alţi titulari care se află în situaţia existenţei unui conflict de interese astfel cum este acesta reglementat de Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

declaraţie reprezentant/reprezentanţi pe propria răspundere

8.

Are o vechime neîntreruptă de cel puţin 5 ani de la înfiinţarea firmei.

a) copia certificatului de înregistrare, certificat pentru conformitate cu originalul

b) certificatul constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului

9.

Are reprezentativitate la nivel naţional ce permite desfăşurarea în bune condiţii a procesului de verificare a respectării de către depozitari a prevederilor Legii nr. 101/2014.

documente care să ateste că deţine sucursale/filiale/puncte de lucru sau că are disponibilitate de extindere, astfel încât să acopere zonele cu potenţial pentru cereale şi seminţe oleaginoase, depozite autorizate, conform hărţii afişate pe site-ul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR).

10.

Este independentă faţă de toate părţile implicate: fermieri, comercianţi agricoli, depozitari, procesatori, Comisia pentru acordarea licenţelor de depozit este imparţială şi integră; Administratorul nu trebuie să fie supus niciunei presiuni comerciale sau financiare care ar putea să îi influenţeze deciziile.

declaraţie reprezentant/reprezentanţi pe propria răspundere

11.

Îşi menţine oferta financiară pentru o perioadă de 5 ani.

declaraţie reprezentant/reprezentanţi pe propria răspundere

12.

Criteriul de performanţă nr. 6 este validat de Comisia pentru acordarea licenţelor de depozit*)

oferta financiară validată de Comisia pentru acordarea licenţelor de depozit

____
*)Nevalidarea criteriului atrage respingerea dosarului.
2.Criterii de performanţă

Nr. crt.

Criteriul

Documente solicitate

Punctajul

1.

Deţine expertiza şi infrastructura necesară pentru a-şi îndeplini atribuţiile în situaţia în care ar fi desemnat ca administrator.

a) scurtă prezentare a societăţii candidate, a infrastructurii acesteia, precum şi prezentarea experienţei în domeniul desfăşurat, precum şi obiectivele şi activităţile specifice stabilite pentru care va fi aprobat

20 de puncte

b) contracte executate şi portofoliu de client

5 puncte

2.

Deţine sau se angajează să dezvolte o platformă digitală care să permită gestionarea şi monitorizarea certificatelor de depozit, asigurând trasabilitatea lor, putând fi ulterior interconectată cu sistemul electronic al gradării seminţelor de consum şi cu sistemul de monitorizare şi alertă al autorităţii de stat Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor în vederea monitorizării stocurilor de seminţe.

a) prezentarea platformei electronice existente

20 de puncte

b) planul şi perioada de dezvoltare a acesteia

10 puncte

3.

Deţine un manual al calităţii şi proceduri documentate care să stabilească modul în care acestea asigură organizarea şi gestionarea regimului de evidenţă a certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi verificarea la depozitari a respectării regimului certificatelor de depozit, necesare îndeplinirii criteriilor.

a) documentul de certificare a sistemului propriu de management al calităţii pentru activitatea specifică, în copie

5 puncte

b) procedura pentru organizarea şi gestionarea regimului de evidenţă a certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit; Schema logică

5 puncte

c) procedura pentru verificarea la depozitari a respectării regimului certificatelor de depozit; Schema logică

5 puncte

d) procedura pentru aplicarea tuturor măsurilor stabilite pentru administrator de Legea nr. 101/2014. Schema logică

5 puncte

4.

Dispune de un număr de minimum 5 persoane, angajate cu contract de muncă, contracte prestări servicii, după caz, pentru realizarea atribuţiilor ce revin Administratorului, conform prevederilor Legii nr. 101/2014.

copie organigramă, însoţită de dosarul personalului (copii ale contractelor de muncă, copii ale diplomelor care atestă specializarea, cv), după caz, certificate pentru conformitate cu originalul. Plan de distribuire a personalului, conform hărţii afişate pe site-ul MADR, în vederea acoperirii naţionale

5 puncte

5.

Are nominalizată o persoană responsabilă de ansamblul activităţilor din domeniu şi de legătura cu Comisia pentru acordarea licenţelor de depozit, care să răspundă la orice solicitare/sesizare/comunicare de date, situaţii primite din partea MADR şi, respectiv, a Comisiei pentru acordarea licenţelor de depozit, în termen legal.

a) hotărâre/decizie privind nominalizarea persoanei responsabile

1 punct

b) angajamentul scris al persoanei responsabile, din care să rezulte că respectă legislaţia comunitară şi naţională din domeniu

2 punct

c) cazier judiciar al persoanei fizice

1 punct

d) declaraţie pe propria răspundere

1 punct

6.

Prezentarea unei propuneri financiare referitoare la stabilirea contribuţiei (%) ce va fi percepută depozitarului care solicită certificatul de depozit. Procentul final astfel stabilit va fi ferm pe toată perioada derulării contractelor şi va exprima suma tuturor costurilor componente.

- valoarea cea mai mică de preţ - punctaj maxim

- următoarele oferte financiare vor fi punctate: valoarea ofertei depuse/valoarea ofertei maxime x 25 de puncte".

oferta financiară

25 de puncte

 

TOTAL

 

100 puncte

ANEXA nr. 2: CONDIŢIILE NEDISCRIMINATORII pentru desemnarea administratorului cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora
1.Prevederi generale
Prezentele condiţii stabilesc măsurile de punere în aplicare a prevederilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea în baza criteriilor prevăzute în anexa nr. 1 la ordin.
2.Scopul
Prezentele condiţii stabilesc modul de realizare a activităţilor în ceea ce priveşte desemnarea administratorului cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora.
3.Condiţiile nediscriminatorii pentru desemnarea administratorului
(1)Desemnarea administratorului se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, după ce a fost selecţionat în condiţii nediscriminatorii, pe baza criteriilor riguroase de eligibilitate, obiective şi transparente, prevăzute în anexa nr. 1 la ordin, la propunerea Comisiei pentru acordarea licenţelor de depozit, denumită în continuare Comisia.
(2)În vederea desemnării ca administrator, societăţile solicitante trebuie să depună prin delegat sau prin poştă la Biroul unic din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o cerere, al cărei formular este prevăzut în anexă.
(3)Cererea prevăzută la alin. (2) trebuie însoţită de documentele prevăzute în anexa nr. 1 la ordin şi se depune în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
(4)Biroul unic din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite cererea înregistrată şi documentele ce o însoţesc la structura tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul depozitării seminţelor de consum din cadrul ministerului, care o înaintează secretariatului Comisiei.
(5)Verificarea şi evaluarea dosarelor, precum şi a îndeplinirii cumulative a criteriilor prevăzute în anexa nr. 1 la ordin se realizează de către Comisie şi se finalizează prin încheierea unui raport care conţine la secţiunea concluzii şi propunerea motivată de desemnare a administratorului.
(6)Desemnarea administratorului se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, numai după soluţionarea tuturor contestaţiilor.
(7)În cazul în care cererea de desemnare a fost respinsă, societatea solicitantă poate depune la Biroul unic din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o contestaţie motivată, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării rezultatului.
(8)Contestaţia se soluţionează de către comisia de contestaţii, constituită conform art. 6 alin. (6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 169/2015.
(9)Comisia de contestaţii comunică decizia finală contestatorului şi Comisiei, în termen de 30 de zile de la data înregistrării contestaţiei la Biroul unic din cadrul ministerului.
(10)Decizia finală poate fi contestată în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Pe tot parcursul procedurii de desemnare se păstrează confidenţialitatea informaţiilor obţinute, la toate nivelurile.
(12)Administratorul cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora se publică pe site-ul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi pe site-urile structurilor teritoriale din subordine, pentru a se asigura informarea publică a celor interesaţi.
(13)În situaţia sesizării Comisiei de către orice persoană fizică/juridică interesată, de către personalul cu atribuţii în inspecţii tehnice şi control în domeniul depozitării seminţelor de consum, de către direcţiile din cadrul ministerului sau la constatarea Comisiei, cu privire la neîndeplinirea unor criterii în baza cărora a fost desemnat administratorul sau cu privire la nerespectarea prevederilor legale în domeniu de către acesta, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin structurile cu atribuţii de inspecţii şi control, efectuează verificări în acest sens şi sesizează organele în drept cu privire la cele constatate, după caz.
(14)În cazul în care, în urma efectuării de controale, personalul cu atribuţii în inspecţii tehnice în domeniul depozitării seminţelor de consum constată nerespectarea prevederilor Legii nr. 101/2014 şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 169/2015, în activitatea administratorului, acesta propune Comisiei retragerea desemnării ca administrator.
(15)În situaţia prevăzută la alin. (13) şi (14), retragerea desemnării ca administrator se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, pe baza unui raport al Comisiei, care conţine la secţiunea concluzii şi propunerea motivată de retragere a desemnării acestuia.
4.Dispoziţii finale
(1)Anexa face parte integrantă din prezentele condiţii.
(2)În vederea respectării cerinţelor de transparenţă, prezentele condiţii se publică pe pagina de internet a Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
ANEXA nr. 21: CERERE pentru desemnarea ca administrator cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora
(- ANEXĂ la condiţii)
Formular cerere desemnare ca administrator
ROMÂNIA
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
CERERE pentru desemnarea ca administrator cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora
Persoana juridică ......................, cu sediul în localitatea ................., str. .............. nr. .................., judeţul/sectorul ..................., codul unic de înregistrare ......................., reprezentată de ......................, în calitate de reprezentant legal, posesor/posesoare al/a B.I./C.I./paşaport/alt act de identitate valabil seria ................ nr. ..............., emis/emisă de .................. la data de ....................., CNP |_||_|_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||, cu următoarele date de comunicare: e-mail .............., fax ................., tel. ...............,
solicit desemnarea ca administrator cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora.
Declar pe propria răspundere că administratorul va fi liber de orice presiune comercială sau financiară în activitatea de organizare şi gestionare a regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi verificarea la depozitari a respectării regimului acestora.
Anexăm toate documentele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 3.060/2015 privind aprobarea criteriilor şi a condiţiilor pentru desemnarea administratorului cu atribuţii în organizarea şi gestionarea regimului certificatelor de depozit pe baza Registrului special al certificatelor de depozit, precum şi în verificarea la depozitari a respectării regimului acestora.
Ne asumăm răspunderea, sub sancţiunea legii penale, că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul, iar originalul după care au fost efectuate copiile nu reprezintă fals.
Data ...............
Societatea .................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 9 din data de 7 ianuarie 2016