INSTRUCŢIUNI din 29 noiembrie 2012 privind transferul studenţilor înmatriculaţi în cadrul programelor de studii universitare de licenţă în instituţiile de învăţământ superior militar
Art. 1
Transferul studenţilor înmatriculaţi în cadrul programelor de studii universitare de licenţă din instituţiile de învăţământ superior militar se efectuează la cererea acestora, din motive temeinic justificate, în limita cifrei de şcolarizare aprobate pentru specializarea şi anul de studii respectiv, în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni.
Art. 2
(1)Studenţii înmatriculaţi în cadrul programelor de studii universitare de licenţă din instituţiile de învăţământ superior militar se pot transfera, în cadrul domeniului fundamental, în următoarele situaţii:
a)de la o specializare la alta, în cadrul aceleiaşi facultăţi;
b)de la o facultate la alta, în cadrul aceleiaşi instituţii de învăţământ superior militar;
c)de la o instituţie de învăţământ superior militar la altă instituţie de învăţământ superior militar;
d)de la o instituţie de învăţământ superior militar la o instituţie civilă de învăţământ superior.
(2)Studenţii înmatriculaţi în cadrul programelor de studii universitare de licenţă din instituţiile de învăţământ superior militar pe locurile finanţate de la bugetul de stat se pot transfera numai pe alte locuri finanţate de la bugetul de stat, iar studenţii înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ superior militar pe locurile cu taxă se pot transfera numai pe alte locuri cu taxă.
(3)Transferul studenţilor se face cu respectarea principiului "subvenţiile şi bursele urmează studentul", potrivit legii.
Art. 3
(1)Transferul studenţilor înmatriculaţi la programe de studii universitare de licenţă cu durata de 3 ani se face numai la sfârşitul anului I de studii.
(2)Transferul studenţilor înmatriculaţi la programe de studii universitare de licenţă cu durata de 4 ani se face la sfârşitul anului I sau al anului II de studii.
(3)Transferul se realizează după îndeplinirea de către studenţi a tuturor obligaţiilor şcolare, în conformitate cu planul de învăţământ şi cu criteriile de performanţă stabilite de fiecare facultate, numai de la o facultate/specializare la altă facultate/specializare cu profil identic sau apropiat.
Art. 4
Instituţiile de învăţământ superior militar nu pot primi prin transfer studenţi din instituţii civile de învăţământ superior.
Art. 5
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 2 alin. (1) şi ale art. 4, Institutul Medico-Militar poate primi prin transfer studenţi de la instituţiile civile de învăţământ superior medical acreditate, în limita cifrei de şcolarizare aprobate pentru seria şi specializarea respectivă şi în conformitate cu prezentele instrucţiuni, numai dacă aceştia îndeplinesc criteriile generale şi specifice de recrutare şi au rost declaraţi "ADMIS" la probele de selecţie susţinute în centrele zonale de selecţie şi orientare ale Ministerului Apărării Naţionale.
(2)Transferul studenţilor de la instituţii civile de învăţământ superior medical acreditate la Institutul Medico-Militar se realizează, cel mai târziu, la sfârşitul anului III de studii.
Art. 6
(1)Cererea de transfer se depune la secretariatul facultăţii care urmează să primească studentul, cu cel puţin 30 de zile înaintea începerii anului universitar.
(2)Cererea de transfer conţine avizul de transfer din partea decanului facultăţii de unde pleacă studentul şi este însoţită de situaţia şcolară a solicitantului, care trebuie să conţină notele şi numărul de credite, numărul de ore/disciplină şi programele analitice/fişele disciplinelor/mediile aferente.
(3)În situaţia în care numărul cererilor de transfer este mai mare decât numărul locurilor disponibile la specializarea şi pentru anul de studiu respectiv, instituţia de învăţământ superior militar ierarhizează candidaţii în funcţie de situaţia şcolară aferentă perioadei de studii parcurse anterior.
(4)Pentru departajarea candidaţilor cu medii egale, instituţia de învăţământ superior militar poate stabili criterii de ierarhizare suplimentare.
Art. 7
(1)Recunoaşterea şi echivalarea anilor de studii universitare de licenţă, efectuaţi anterior în acelaşi domeniu fundamental, se fac de către instituţia de învăţământ superior la care se transferă studentul, potrivit metodologiilor şi regulamentelor proprii, pe baza numărului de credite de studii transferabile acumulate până în momentul depunerii cererii de transfer, a analizării curriculumului specializării respective şi a notelor/mediilor obţinute.
(2)Pentru eliminarea diferenţelor de curriculum, consiliul facultăţii la care se transferă studentul poate hotărî examinări suplimentare pentru studenţi, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
Art. 8
(1)Competenţa de aprobare a transferului revine comandanţilor/şefilor structurilor cărora li se subordonează instituţiile de învăţământ superior militar, respectiv, şefului Direcţiei generale de informaţii a apărării pentru specializarea "Informaţii pentru apărare".
(2)Aprobările pentru transfer se solicită structurilor prevăzute la alin. (1) de către instituţiile de învăţământ superior militar implicate, după avizarea cererii de transfer de către senatele acestora.
(3)Transferul studenţilor şcolarizaţi pentru alţi beneficiari din afara Ministerului Apărării Naţionale se face cu aprobarea acestor structuri.
Art. 9
Consiliul facultăţii care primeşte studentul transferat stabileşte:
a)recunoaşterea sau echivalarea examenelor şi a creditelor de studii;
b)examenele de diferenţă şi alte obligaţii, după caz;
c)perioada susţinerii examenelor de diferenţă.
Art. 10
Studentul transferat care nu îndeplineşte integral programul stabilit de consiliul facultăţii şi nu reuşeşte pe parcursul a maximum două semestre de la data transferului să finalizeze examenele de diferenţă, să promoveze disciplinele şi să acumuleze creditele prevăzute în planul de învăţământ este exmatriculat.
Art. 11
(1)Dispoziţia de înmatriculare a studentului transferat se transmite, în copie, instituţiei de învăţământ superior militar de unde provine studentul, în termen de 5 zile de la înmatriculare.
(2)Instituţia de învăţământ superior de la care pleacă studentul transmite instituţiei de învăţământ superior primitoare actele de studii ale studentului transferat - diploma de bacalaureat, situaţia şcolară pe ani de studii, certificatul de naştere în copie legalizată, precum şi menţionarea expresă dacă studentul a beneficiat de bursă acordată din fonduri publice, conform normelor legale, categoria acesteia şi anii universitari/semestrele în care a beneficiat de bursă.
Art. 12
(1)Studenţii din instituţiile de învăţământ superior militar care au fost declaraţi "INAPT" pentru a urma o instituţie de învăţământ militar sau nu mai pot urma cursurile instituţiilor de învăţământ superior militar din alte motive neimputabile lor pot solicita transferul la o instituţie civilă de învăţământ superior, în condiţiile legii.
(2)Studenţii care solicită transferul în instituţii civile de învăţământ superior în alte situaţii decât cele menţionate la alin. (1) primesc aprobarea de transfer numai după stabilirea cuantumului cheltuielilor de întreţinere şi instruire aferente perioadei de şcolarizare în instituţia de învăţământ superior militar şi acceptarea în scris a modului de recuperare a acestora, potrivit prevederilor legale.
Art. 13
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 2 alin. (2), studenţii înmatriculaţi la programele de studii universitare de licenţă în instituţiile de învăţământ superior militar pe locuri cu taxă de studii care au participat la admitere pe locurile finanţate de la bugetul de stat şi au fost declaraţi "NEADMIS", cu notă de minimum 5, pot fi transferaţi, în cadrul aceleiaşi specializări, pe locurile finanţate de la bugetul de stat vacante din seria respectivă, în conformitate cu prezentele instrucţiuni.
(2)Transferul studenţilor înmatriculaţi pe locuri cu taxă de studii pe locuri finanţate de la bugetul de stat se realizează cu respectarea prevederilor art. 3, candidaţii fiind ierarhizaţi în funcţie de situaţia şcolară aferentă perioadei de studii parcurse anterior.
(3)Recuperarea modulului de pregătire militară pentru studenţii transferaţi care nu au urmat această pregătire se va face pe parcursul următorului an universitar.
Art. 14
(1)Pentru situaţiile prevăzute la art. 5 şi 13, cererile de transfer, avizate de senatele universitare, se transmit, prin grija instituţiei la care s-a solicitat transferul, la centrul militar zonal/judeţean/de sector pe raza căruia domiciliază studentul, în vederea derulării procedurilor specifice de recrutare şi selecţie.
(2)Aprobările pentru transfer se solicită structurilor prevăzute la art. 8 alin. (1) de către instituţiile de învăţământ superior militar implicate, numai pentru studenţii care îndeplinesc criteriile generale şi specifice de recrutare şi au fost declaraţi "ADMIS" la probele de selecţie susţinute în centrele zonale de selecţie şi orientare ale Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 15
(1)La specializările universitare prevăzute pentru arma aviaţie - specialitatea naviganţi - nu se transferă studenţi de la specializările universitare prevăzute pentru alte arme/specialităţi militare.
(2)Studenţii înmatriculaţi la specializările universitare prevăzute pentru arma aviaţie - specialitatea naviganţi, opriţi de la zbor din motive neimputabile lor, se pot transfera la altă specializare universitară prevăzută pentru arma aviaţie.
(3)Prin excepţie de la prevederile art. 3 alin. (1), transferul studenţilor prevăzuţi la alin. (2) se realizează pe toată durata studiilor, cu respectarea prezentelor instrucţiuni.
Art. 16
În termen de 10 zile de la finalizarea procedurii de transfer instituţiile de învăţământ superior militar informează Direcţia management resurse umane cu privire la situaţia studenţilor transferaţi.
Art. 17
(1)Contractul de studii încheiat de studentul transferat cu instituţia de învăţământ superior de la care pleacă se reziliază, încheindu-se un nou contract de studii cu instituţia de învăţământ superior la care s-a realizat transferul.
(2)Studenţii transferaţi în condiţiile prevederilor art. 13 încheie un nou contract de studii cu instituţia de învăţământ superior militar, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 18
Instituţiile de învăţământ operează transferurile efectuate în registrele matricole şi ţin evidenţa acestora.
Art. 19
Procedurile, competenţele şi atribuţiile care decurg din prezentele instrucţiuni se înscriu, după caz, în regulamentele şi metodologiile proprii instituţiilor de învăţământ superior militar, precum şi în Carta Universitară, potrivit legii.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 816 din data de 5 decembrie 2012