NORME TEHNICE din 24 iunie 2016 de utilizare a Sistemului român de procesare automată a declaraţiei vamale la import
TITLUL I:
Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentele norme stabilesc procedura de declarare a mărfurilor la import utilizând Sistemul român de procesare automată a declaraţiei vamale la import.
Art. 2
Sistemul român de procesare automată a declaraţiei vamale la import este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică, denumită în continuare aplicaţia RCDPS, care asigură transmiterea electronică a datelor.
Art. 3
Normele tehnice de utilizare a Sistemului român de procesare automată a declaraţiei vamale la import se aplică tuturor mărfurilor care sunt declarate pentru import.
Art. 4
În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
a)
DEI - document electronic de import: declaraţie vamală sub formă electronică, fără elemente de securitate şi siguranţă, întocmită în aplicaţia RCDPS, în conformitate cu prevederile art. 14 din Regulamentul delegat (UE)
2016/341
al Comisiei şi care conţine datele menţionate în anexa 9 la acest regulament;
b)
DEISS - document electronic de import cu elemente de securitate şi siguranţă: declaraţie vamală sub formă electronică, cu elemente de securitate şi siguranţă, întocmită în aplicaţia RCDPS, în situaţia menţionată la art. 130 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr.
952/2013
al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, denumit în continuare cod, pentru plasarea mărfurilor în unul dintre regimurile vamale prevăzute la art. 14 din Regulamentul delegat (UE)
2016/341
al Comisiei şi care conţine datele menţionate în anexa 9 la acest regulament;
c)
MRN - număr unic de înregistrare al DEI/DEISS, alocat de aplicaţia RCDPS;
d)
discrepanţe minore - orice eroare materială care, în principal, nu afectează operaţiunea de import în cauză;
e)
discrepanţe majore - orice eroare care împiedică acordarea liberului de vamă şi care nu poate fi tratată ca o discrepanţă minoră;
f)
birou vamal de primă intrare - biroul vamal definit la art. 1 pct. 15 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE)
2015/2.446
din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr.
952/2013
al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii;
g)
birou vamal de import - biroul vamal definit la art. 159 alin. (3) din cod.
TITLUL II:
Declararea mărfurilor la import utilizând declaraţia vamală sub formă electronică
CAPITOLUL I:
Întocmirea şi înregistrarea declaraţiei vamale sub formă electronică
Art. 5
Declararea mărfurilor la import se realizează prin completarea de către declarant, în aplicaţia RCDPS, a DEI/DEISS, în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE)
2016/341
al Comisiei.
Art. 6
(1)
După completare, DEI/DEISS se transmite prin intermediul aplicaţiei RCDPS către biroul vamal competent, cu respectarea dispoziţiilor cuprinse la art. 170 din cod.
(2)
DEI se depune la biroul vamal de import.
(3)
DEISS se depune la biroul vamal de primă intrare pe teritoriul României.
(4)
Depunerea şi înregistrarea DEI/DEISS la biroul vamal competent sunt certificate declarantului prin comunicarea MRN-ului aferent acesteia, atribuit în mod automat de către aplicaţia RCDPS.
CAPITOLUL II:
Acceptarea declaraţiei vamale sub formă electronică
Art. 7
Documentul tipărit după forma DEI/DEISS din aplicaţia RCDPS, semnat de către declarant, se depune la biroul vamal competent însoţit de documentele justificative în condiţiile prevăzute la art. 163 din cod.
Art. 8
Lucrătorul vamal identifică DEI/DEISS în aplicaţia RCDPS pe baza MRN-ului alocat acesteia şi verifică existenţa documentelor în condiţiile prevăzute la art. 163 din cod.
Art. 9
(1)
În cazul în care respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din cod, acceptarea DEI/DEISS este comunicată declarantului prin intermediul aplicaţiei RCDPS, prin trecerea DEI/DEISS în starea "DV Acceptată".
(2)
Dacă DEI/DEISS nu este acceptată, biroul vamal comunică aceasta declarantului prin intermediul aplicaţiei RCDPS, prin trecerea DEI/DEISS în starea "DV Neacceptată", informându-l totodată despre motivele neacceptării.
CAPITOLUL III:
Decizia de control
Art. 10
În situaţia în care, în urma efectuării analizei de risc, pe baza informaţiilor gestionate automat de sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de import, lucrătorul vamal ia decizia de a nu controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată în DEI/DEISS prin înscrierea în câmpul "Rezultatul controlului" a codului "A2" cu semnificaţia "Considerat satisfăcător", DEI/DEISS trecând în starea "Declaraţie în aşteptarea efectuării plăţii datoriilor vamale".
Art. 11
(1)
Dacă lucrătorul vamal ia decizia de a controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este comunicată declarantului prin intermediul aplicaţiei RCDPS, prin trecerea DEI/DEISS în starea "DV sub control documentar" sau "Declaraţie de import sub control fizic".
(2)
Biroul vamal solicită declarantului/reprezentantului vamal punerea la dispoziţie a documentelor justificative pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate.
(3)
Controlul se desfăşoară cu respectarea prevederilor art. 188-192 din cod şi ale art. 238-244 din Regulamentul de punere în aplicare (UE)
2015/2.447
al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr.
952/2013
al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
CAPITOLUL IV:
Efectuarea controlului
Art. 12
Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanţe între datele înscrise în DEI/DEISS, documentele justificative şi/sau mărfurile controlate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în DEI/DEISS prin înscrierea în câmpul "Rezultatul controlului" a codului "A1" cu semnificaţia "Satisfăcător", DEI/DEISS trecând în starea "Declaraţie în aşteptarea efectuării plăţii datoriilor vamale".
Art. 13
Atunci când în timpul efectuării controlului se constată discrepanţe între datele înscrise în DEI/DEISS, documentele justificative şi/sau mărfurile controlate, lucrătorul vamal decide dacă acestea sunt considerate minore sau majore.
Art. 14
(1)
În situaţia în care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în DEI/DEISS, documentele justificative şi/sau mărfurile controlate, acestea sunt comunicate declarantului pentru rezolvare, stabilindu-i-se un termen de răspuns conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE)
2015/2.446
. Comunicarea se face prin intermediul aplicaţiei RCDPS prin înscrierea în DEI/DEISS, în câmpul "Rezultatul controlului", a codului "A4" cu semnificaţia "Discrepanţe minore" şi trecerea DEI/DEISS în starea "DV în aşteptarea acceptării discrepanţelor minore de către declarant".
(2)
Dacă declarantul comunică că acceptă modificarea datelor ce au generat discrepanţe, lucrătorul vamal modifică declaraţia conform celor constatate şi înscrie în DEI/DEISS, în câmpul "Rezultatul controlului", codul "A1" cu semnificaţia "Satisfăcător", DEI/DEISS trecând în starea "Declaraţie în aşteptarea efectuării plăţii datoriilor vamale".
(3)
În cazul în care declarantul comunică faptul că nu acceptă modificarea datelor din DEI/DEISS sau termenul acordat a expirat, lucrătorul vamal înscrie în DEI/DEISS, în câmpul "Rezultatul controlului", codul "B1" cu semnificaţia "Nesatisfăcător" şi comunică acest rezultat declarantului prin intermediul aplicaţiei RCDPS prin trecerea DEI/DEISS în starea "Respins pentru import", mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
Art. 15
(1)
Când în urma controlului se constată discrepanţe majore între datele înscrise în DEI/DEISS, documentele justificative şi/sau mărfurile controlate, acestea sunt comunicate declarantului.
(2)
Înainte de luarea deciziei de a nu acorda liberul de vamă lucrătorul vamal comunică, prin alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor, declarantului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE)
2015/2.447
al Comisiei.
(3)
Declarantului/Reprezentantului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care iar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE)
2015/2.446
.
(4)
Dacă fie din analiza punctului de vedere al declarantului/reprezentantului, fie la expirarea termenului acordat, menţionat la alin. (2) lucrătorul vamal decide că discrepanţele sunt în continuare majore, rezultatul este comunicat prin intermediul aplicaţiei RCDPS, prin înscrierea în DEI/DEISS, în câmpul "Rezultatul controlului", a codului "B1" cu semnificaţia "Nesatisfăcător", DEI/DEISS trecând în starea "Respins pentru import", mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
CAPITOLUL V:
Plata datoriei vamale
Art. 16
(1)
Lucrătorul vamal cu atribuţii financiar-contabile verifică efectuarea de către declarant a plăţii datoriei vamale şi a celorlalte taxe exigibile la plasarea mărfurilor sub regimul vamal respectiv şi/sau, după caz, constituirea garanţiei.
(2)
Când se constată efectuarea plăţii şi/sau garantării sumelor respective se procedează la validarea plăţii/constituirii garanţiei, DEI/DEISS trecând în starea "DV în aşteptarea liberului de vamă".
(3)
În cazul în care se constată neefectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective, aceasta se comunică declarantului, stabilindu-i-se un termen conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE)
2015/2.446
, pentru remedierea situaţiei. Comunicarea se face prin intermediul aplicaţiei RCDPS, prin trecerea DEI/DEISS în starea "DV transmisă la declarant pentru rezolvarea problemelor legate de plata/garantarea datoriei vamale".
(4)
În situaţia prevăzută la alin. (3), efectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant se comunică biroului vamal prin trecerea DEI/DEISS în starea "DV în aşteptarea liberului de vamă". Neefectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant sau expirarea termenului acordat pentru remedierea situaţiei determină trecerea DEI/DEISS în starea "Respins pentru import", mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă, fiind aplicabile prevederile art. 198 alin. (1) lit. (b) pct. (iii) din cod.
CAPITOLUL VI:
Liberul de vamă
Art. 17
(1)
Liberul de vamă se acordă conform dispoziţiilor stabilite la art. 194-195 din cod, art. 245-246 din Regulamentul de punere în aplicare (UE)
2015/2.447
al Comisiei.
(2)
Data acordării liberului de vamă este înscrisă în DEI/DEISS şi se comunică declarantului prin intermediul aplicaţiei RCDPS, prin trecerea DEI/DEISS în starea "Liber de vamă".
Art. 18
La cererea declarantului/reprezentantului, lucrătorul vamal responsabil cu acordarea liberului de vamă autentifică un exemplar pe suport hârtie al declaraţiei vamale, tipărit din aplicaţia RCDPS, pe hârtie obişnuită format A4 şi care certifică înscrisurile din DEI/DEISS pentru care s-a acordat liber de vamă. Autentificarea datelor înscrise în acest document se face prin aplicarea semnăturii şi a ştampilei lucrătorului vamal.
CAPITOLUL VII:
Modificarea şi invalidarea declaraţiei vamale sub formă electronică
SUBCAPITOLUL 1:
A. Modificarea şi invalidarea declaraţiei vamale sub formă electronică înainte de acordarea liberului de vamă
Art. 19
(1)
În aplicarea art. 173 din cod şi cu respectarea condiţiilor prevăzute la acest articol, cererea de modificare a DEI/DEISS se completează de către declarant în aplicaţia RCDPS şi se transmite biroului vamal competent, declaraţia trecând în starea "DV sub rectificare la declarant".
(2)
Documentele care stau la baza modificărilor solicitate se depun la biroul vamal însoţite de un document tipărit după cererea de rectificare din aplicaţia RCDPS, semnat de către declarant.
Art. 20
Dacă cererea de modificare este acceptată de către biroul vamal, declarantul procedează la modificarea DEI/DEISS conform datelor menţionate în cerere, declaraţia trecând în starea "Acceptată". Declaraţia vamală rectificată păstrează MRN-ul şi data acceptării declaraţiei iniţiale.
Art. 21
(1)
În cazul în care biroul vamal decide că există motive de respingere a cererii, acesta comunică declarantului motivele respingerii.
(2)
Înainte de luarea deciziei de respingere a cererii lucrătorul vamal comunică declarantului, prin alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor, motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE)
2015/2.447
al Comisiei.
(3)
Declarantului/Reprezentantului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care iar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE)
2015/2.446
.
(4)
Dacă fie din analiza punctului de vedere al declarantului, fie la expirarea termenului acordat, menţionat la alin. (3), lucrătorul vamal decide respingerea cererii, acesta comunică declarantului motivele respingerii, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din cod, cu respectarea condiţiilor şi termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004
, cu modificările şi completările ulterioare, prin intermediul aplicaţiei RCDPS, declaraţia trecând în starea "DV Acceptată - rectificare neautorizată".
Art. 22
(1)
În aplicarea art. 174 din cod şi cu respectarea condiţiilor prevăzute la acest articol, cererea de invalidare a DEI/DEISS se completează de către declarant în aplicaţia RCDPS şi se transmite biroului vamal competent.
(2)
Documentele care stau la baza cererii de invalidare se depun la biroul vamal însoţite de un document tipărit după cererea de invalidare din aplicaţia RCDPS, semnat de către declarant.
Art. 23
Dacă cererea de invalidare este acceptată de biroul vamal, lucrătorul vamal desemnat procedează la invalidarea informatică a declaraţiei, DEI/DEISS trecând în starea "DV Invalidată".
Art. 24
(1)
În cazul în care biroul vamal decide că există motive de respingere a cererii se aplică prevederile art. 21 alin. (2) şi (3).
(2)
Dacă, fie din analiza punctului de vedere al declarantului, fie la expirarea termenului acordat, lucrătorul vamal decide respingerea cererii, acesta comunică declarantului motivele respingerii, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din cod, cu respectarea condiţiilor şi termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004
, cu modificările şi completările ulterioare, declaraţia trecând în starea "Acceptată".
SUBCAPITOLUL 2:
B. Modificarea şi invalidarea declaraţiei vamale sub formă electronică după acordarea liberului de vamă
Art. 25
(1)
În aplicarea art. 173 alin. (3) din cod şi cu respectarea condiţiilor prevăzute la acest articol, cererea de modificare a DEI/DEISS se completează de către declarant în aplicaţia RCDPS şi se transmite biroului vamal competent.
(2)
Documentele care stau la baza modificărilor solicitate se depun la biroul vamal însoţite de un document tipărit după cererea de modificare din aplicaţia RCDPS, semnat de către declarant.
Art. 26
Dacă biroul vamal acceptă cererea de modificare, datele din DEI/DEISS sunt modificate de către lucrătorul vamal desemnat, corespunzător datelor solicitate în cerere. Declaraţia vamală modificată păstrează MRN-ul, data acceptării şi data acordării liberului de vamă ale declaraţiei iniţiale.
Art. 27
În cazul în care biroul vamal respinge cererea de modificare, acesta comunică declarantului motivele respingerii, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE)
2015/2.447
al Comisiei, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din cod, cu respectarea condiţiilor şi termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004
, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 28
(1)
În aplicarea art. 148 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE)
2015/2.446
şi cu respectarea condiţiilor prevăzute la acest articol, cererea de invalidare a DEI/DEISS se completează de către declarant în aplicaţia RCDPS şi se transmite biroului vamal competent.
(2)
Documentele care stau la baza cererii de invalidare se depun la biroul vamal însoţite de un document tipărit după cererea de invalidare din aplicaţia RCDPS, semnat de către declarant.
Art. 29
Prevederile art. 23 se aplică în mod corespunzător.
Art. 30
În cazul în care biroul vamal respinge cererea de invalidare, acesta comunică declarantului motivele respingerii, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE)
2015/2.447
al Comisiei, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din cod, cu respectarea condiţiilor şi termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004
, cu modificările şi completările ulterioare.
TITLUL III:
Procedura alternativă
Art. 31
Procedura alternativă se utilizează numai în cazul DEI şi doar în situaţia în care aplicaţia RCDPS nu funcţionează.
Art. 32
(1)
Utilizarea procedurii alternative şi a formularelor utilizate se agreează de către biroul vamal. La luarea deciziei de utilizare a procedurii alternative biroul vamal se asigură că orice declaraţie vamală înregistrată în aplicaţia RCDPS, care nu a fost procesată datorita nefuncţionării aplicaţiei, se invalidează.
(2)
Declarantul/Reprezentantul vamal este obligat să informeze în scris biroul vamal în legătură cu orice operaţiune de import, înregistrată în aplicaţia RCDPS şi care nu a primit liber de vamă, pentru a cărei finalizare se solicită utilizarea procedurii alternative.
Art. 33
Biroul vamal acceptă o declaraţie vamală pe suport hârtie, cu condiţia ca aceasta să fie întocmită în conformitate cu prevederile din anexa 9 la Regulamentul delegat (UE)
2016/341
al Comisiei:
a)
fie prin intermediul documentului administrativ unic tipărit pe hârtie specială, prevăzut la lit. A din apendicele C1 la anexa 9 a Regulamentului delegat (UE)
2016/341
al Comisiei;
b)
fie utilizând un formular de declaraţie vamală de import tipărit pe hârtie obişnuită, prevăzut în apendicele B1-D1 la anexa 9 a Regulamentului delegat (UE)
2016/341
al Comisiei.
Art. 34
(1)
Orice declaraţie vamală introdusă în aplicaţia RCDPS, care nu a fost procesată datorită nefuncţionării aplicaţiei şi pentru care a fost luată decizia de utilizare a procedurii alternative, se invalidează de biroul vamal imediat ce a fost restabilită funcţionarea aplicaţiei.
(2)
Declaraţiile vamale care au fost întocmite în procedură alternativă şi au primit liber de vamă sunt preluate în sistemul informatic în maximum 24 de ore de la restabilirea funcţionării aplicaţiei.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 503 din data de 5 iulie 2016