ORDIN nr. 3046 din 29 ianuarie 2014 privind aprobarea programelor pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializările Limba şi literatura portugheză, Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare
În baza prevederilor art. 241 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 19 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de definitivare în învăţământ în anul şcolar 2013-2014, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.294/2013,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializarea Limba şi literatura portugheză, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializarea Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi inspectoratele şcolare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei naţionale,

Remus Pricopie

ANEXA nr. 1: PROGRAMA pentru examenul de definitivare în învăţământ la specializarea Limba şi literatura portugheză
CAPITOLUL 1: Notă de prezentare
(1)Programa se adresează profesorilor de limba portugheză din învăţământul preuniversitar care se prezintă la examenele pentru obţinerea definitivatului şi la cursurile de formare continuă organizate periodic.
(2)Au fost urmărite formarea şi structurarea competenţelor pentru profesia de cadru didactic, cu aplicare la predarea limbii portugheze în învăţământul preuniversitar. Competenţele vizate cu precădere au fost:
1) I.1. Competenţe pentru îndeplinirea eficientă a unui rol social
- competenţa de a fi proactiv
- competenţa de a elabora obiective şi de a anticipa rezultatele
- competenţa de relaţionare interpersonală şi de comunicare sinergică
- competenţa de autoreînnoire echilibrată
2) I.2. Competente pentru profesia de cadru didactic
A.Competenţe de bază
- comunicativitatea
- empatia
- învăţarea
- conducerea-analiza, diagnoza, prognoza, proiectarea, organizarea, îndrumarea, dirijarea,
evaluarea, decizia
- valorizarea conţinutului
- cercetarea şi inovarea practicii şcolare şi extraşcolare
- cunoaşterea elevului
- creativitatea
B.Profilul de competenţă al cadrului didactic
B1.Competenţa în specialitate
la nivel teoretic: competenţele de
- a asimila conţinutul ştiinţific propriu disciplinei predate
- a realiza corelaţii intra-, inter- şi pluridisciplinare
- a prelucra, actualiza, esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul
- a surprinde valenţele formative ale conţinutului
la nivel operaţional: competenţele de
- a structura asimilarea conţinuturilor
- a dirija asimilarea tehnicilor de activitate intelectuală odată cu informaţiile
- a forma modul de gândire specific disciplinei predate şi modul de gândire sistemic
- a valoriza conţinutul obiectului de învăţământ
- a comunica fluent, expresiv şi coerent
la nivel creator: capacităţile de
- a adapta conţinuturile specificului dezvoltării psihice stadiale a elevilor
- a stimula dezvoltarea maximală a potenţialului fiecărui elev
- a promova învăţarea participativă, anticipativă, societală, creatoare
- a dirija surprinderea şi rezolvarea problemelor
- a dezvolta conţinuturile şi strategiile didactice
B2.Competenţe metodice
la nivel teoretic: competenţele de
- a asimila conţinutul didacticii de specialitate
- a realiza corelaţii între conţinuturile asimilate
- a adapta şi dezvolta conţinuturile în situaţii educaţionale specifice
- a înţelege obiectivele actuale ale predării limbii portugheze
- a înţelege raporturile dintre disciplinele psihopedagogice şi didactica de specialitate
la nivel operaţional: competenţele de
- a analiza şi decide modul de aplicare a teoriei didactice în situaţii educaţionale specifice
- a personaliza conţinuturile
- a proiecta activităţi şcolare şi extraşcolare adecvate
- control, evaluare şi reglare-autoreglare
- a forma la elevi capacităţi de cooperare, comunicare, gândire creatoare, control, autoapreciere şi autoreglare etc.
- a forma şi dezvolta motivaţia pentru învăţarea limbii portugheze
la nivel creator: capacităţile de
- empatie
- adaptare la situaţii atipice
- a inova practica educativă
- a dezvolta aptitudinile, talentele elevilor
- sociabilitate şi cooperare
CAPITOLUL 2: Programa pentru examenul de definitivare
SUBCAPITOLUL 1:
SECŢIUNEA 1: Limba portugheză
(1)_
1.Fonetică şi fonologie. Noţiuni generale de fonetică şi fonologie. Sunetul şi fonemul. Sistemul vocalic portughez. Sistemul consonantic portughez. Accentul, silaba (diftongul, triftongul, hiatul). Elemente de fonosintaxă.
2.Morfosintaxă. Clase morfologice. Categorii gramaticale nominale, verbo-nominale şi verbale (gen, număr, persoană, mod, timp, aspect, diateză) Sintagma nominală: Clasificarea substantivelor. Substitutele nominale. Modificări în sintagma nominală: predeterminanţii (articolul definit, articolul nedefinit; adjective pronominale: demonstrativele, posesivele, relativele şi interogativele; cuantificatorii).
3.Sintaxa propoziţiei. Propoziţia simplă, propoziţia complexă. Categoria subiectului: realizări ale grupului nominal cu funcţie de subiect: subiect inclus şi subiect subînţeles (acord şi anaforă); propoziţia subiectivă. Predicat verbal şi predicat nominal. Verbele copulative ser/estar - abordare contrastivă. Complementele: direct, indirect, circumstanţial.
4.Fraza complexă: subordonate spaţiotemporale, condiţionale, cauzale, concesive, finale. Tipuri de frază: interogative, negative, interogativ-negative.
5.Relaţii semantice: polisemie, sinonimie, antonimie.
6.Tipuri de discurs şi de text: descriptiv, narativ, argumentativ.
7.Istoria limbii portugheze. Domeniul actual al limbii portugheze.
(2)Bibliografie:
1.BERGSTROM, M. & REIS, N., Prontuârio Ortogrăfico e Guia da Ltngua Portuguesa, 20 a Ed., Lisboa, Editorial Noticias, 1989.
2.CAMPOS, M. H. C. & M.F. XAVIER, Sintaxe e semantica doportugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
3.CARREIRA, M. H. Araujo & M. BOUDOY, Pratique duportugais de A ă Z, Paris, Hatier, 1993.
4.CASTELEIRO, J. Malaca, A. MEIRA, J. PASCOAL, NivelLimiar, Lisboa, ICLP, 1988.
5.CASTRO, Ivo, Curso de Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
6.CUESTA, P. Vasquez e M. A. Mendes da LUZ, Gramatica portuguesa, Lisboa, Edicoes 70, 1980.
7.C UN HA, C. e L. F. Lindley CINTRA, Nova Gramatica do Portugues Contemporaneo, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1984.
8.ESTRELA, Edite, Duvidas do falar Portugues, Lisboa, Editorial Noticias,/s.d./
9.FARIA, I. H., E. R. PEDRO, I. DUARTE, C. A. M. GOUVEIA (Org.), Introduggo a Linguistica Geral e Portuguesa, Lisboa, Editorial Caminho, 1996.
10.FONSECA, F. I., Gramatica e Pragmatica. Estudos de Linguistica Geral e de Linguistica Aplicada ao Ensino do Portugues, Porto, Porto Editora, 1994.
11.MATEUS, M. H. M., A. ANDRADE, M. C. VIANA e A. VILLALVA, Fonetica, fonologia e morfologia, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
12.MATEUS, M. H. M., A. M. BRITO, I. DUARTE, I. H. FARIA, Gramatica da Lingua Portuguesa, 4.a Ed., Lisboa, Editorial Caminho, 1994.
13.PINTO, P. F., Comopensamos a nossa lingua e a lingua dos outros, Lisboa, Editorial Estampa, 2001.
14.RAMALHO, Enio, Dicionario Estrutural, Estilistico e Sintactico da Lingua Portuguesa, Porto, Lello&Irmao Ed., 1985.
15.RAPOSO, E. Paiva, Introduggo a gramatica generativa - sintaxe do portugues, Lisboa, Moraes Ed., 1979.
16.TEYSSIER, P., Manuel de langue portugaise (Portugal-Bresil), Paris, Klincksieck, 1976.
17.TEYSSIER, Paul, Histaria da Lingua Portuguesa, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1982
SECŢIUNEA 2: Literatura portugheză
(1)_
1.Poezia galaico-portugheză: Os Cancioneiros - artă poetică (Arte de Trovar), specii, autori.
2.Poezia Renaşterii: de la Cancioneiro Geral la lirica camoniană: Medida velha/medida nova. Arte poetice clasice: Antonio Fereira. Noile forme şi genuri poetice: sonetul, canşăo, ecloga, oda: Sa de Miranda, Antonio Ferreira, Pero de Andrade Caminha, Diogo Brandao.Luis de Camoes. Lirica; problematica corpus-ului: canonul. Arte menor si arte maior: redondilhas si formele clasice. Sonetul: periodizare, tematică, petrarchism, manierism. Luis de Camoes: Os Lusiadas; epopeea anunţată: Antonio Ferreira, Joăo de Barros (Crânica do Imperador Clarimundo); structura epopeii; mitologie şi istoricitate; epopeea şi modelele clasice; decuparea şi narativizarea istoriei portugheze în Os Lusiadas (surse istorice şi umaniste). Teatrul Renaşterii. A) Gil Vicente: teatrul de curte şi dramaturgia populară. Clasificarea operei şi caracteristicile ei. Auto da Alma; Auto da Barca do Inferno; Auto da Feira; Auto da India; Farsa de Ines Pereira. B) Teatrul clasic. Castro de Antonio Ferreira: schiţarea modelului tragic, raportarea la mitul inesian şi la evenimentul istoric. Aspecte la mitului inesian în secolul clasic. Literatura Descoperirilor. A) Istoriografia: Gomes Eanes de Zurara, Joăo de Barros, Fernăo Lopes de Castanheda, Diogo do Couto, Gaspar Correia. B) Literatura de călătorie: Fernăo Mendes Pinto (Peregrinaggo), Histâria Trăgico-Maritima.
3.Literatura barocă: cultismul şi conceptismul. Retorici baroce. Literatura parenetică. Padre AntonioVieira: O Sermgo de Santo Antânio aospeixes; O Sermgo da Sexagesima.
4.Romantismul. Almeida Garrett şi doctrina romantică. O nouă formă romanescă: Viagens na Minha Terra. Reînnoirea teatrului: Frei Luis de Sousa.
5.Generaţia 70. As Conferencias do Casino. Antero de Quental: Causas da decadencia dos povospeninsulares. Realismul. Eşa de Queiros: estetica realistă/naturalistă. Ofrancesismo. Opera romanescă.
6.Modernismul: de la Orpheu la Presenga. Fernando Pessoa şi "Compania heteronimică" Mensagem: lectură în palimpsest a Lusiadei.
7.Jose Saramago. De la romanul postistoric la parabola postmodernă.
(2)Bibliografie
1.CASTRO, Anibal Pinto de, Retârica e Teorizaggo Literăria em Portugal. Do Humanismo ao neoclassicissmo, Coimbra, 1973.
2.CRUZ, M. L. Garcia da, Os "fumos da India". Uma leitura critica da Expansgo Portuguesa, Lisboa, Edişoes Cosmos, 1998.
3.DIAS, J. Sebastiăo da Silva, Os Descobrimentos e a Problematica cultural do seculo XVI, Lisboa, Editorial Presenşa, 1980.
4.LANCIANI, G. & G. TAVANI, Dicionărio da Literatura Medieval Galega e Portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 1993.
5.LANCIANI, Giulia, Sucessos e Naufrăgios dos Navios Portugueses, Lisboa, Ed. Caminho, 1997.
6.MOISES, Massaud, As Esteticas Literărias em Portugal, 1° vol. Seculos XIV a XVIII; 2° vol. Seculos XVIII a XIX, Lisboa, Ed. Caminho, 1997-2000.
7.RECKERT, Stephen, O essencialsobre Gil Vicente, Lisboa, I.N.-C.M., 1993
8.REIS, Carlos (Dir.), Historia Critica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lisboa, Verbo: vol. II: Bernardes, J. A. CARDOSO (Org), Humanismo e Renascimento, 1999; vol. III: PIRES, M. L. Gongalves & J. A. de CARVALHO (Org.), Maneirismo e Barroco, 2001; vol. V: REIS, Carlos & M. da Natividade PIRES (Org.), O Romantismo, 1999; vol. VI: RIBEIRO, M. A. (Org.), Realismo e naturalismo, 1994; vol. VI: PEREIRA, J. C. Seabra (Org.), Do Fim-de-seculo ao Modernismo, 1995.
9.REIS, Carlos, Estudos Queirosianos, Lisboa, Editorial Presenga, 1999.
10.REIS, Carlos, Literatura Portuguesa Moderna e Contemporânea, Lisboa, Universidade Aberta, 1989
11.SARAIVA, A. J. & O. LOPES, Historia da Literatura Portuguesa, 18 a ed., Porto,/s. d./
12.SEIXO, Maria Alzira, Lugares da ficggo em Jose Saramago, Lisboa, IN-CM, 1999.
13.SILVA, T. C. Cerdeira da, Jose Saramago entre a historia e a ficggo: uma saga de portugueses, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1989.
14.SILVA, V.M.Pires de AGUIAR e, Maneirismo e Barroco na Poesia Lirica Portuguesa, Coimbra, 1971.
15.SOUSA, M. L. Machado de, Ines de Castro na Literatura Portuguesa, Lisboa, ICLP, 1984.
16.TAVANI, Giuseppe, Trovadores e Jograis. Introduggo ă poesia medieval portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 2002.
17.Dicionârio de autoresportugueses, 6. vols., Lisboa, Pub. Europa-America, 1985-2001.
SECŢIUNEA 3: Didactica de specialitate
(1)_
1.Metode şi procedee didactice în predarea limbii portugheze.
2.Formarea competenţelor de receptare a mesajelor orale şi de comunicare orală.
3.Formarea competenţelor de receptare şi elaborare a mesajelor scrise.
4.Predarea şi însuşirea ortografiei, lexicului, gramaticii, a elementelor de teorie literară şi de interpretare de text.
5.Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predării: structurarea conţinuturilor didactice în relaţie cu obiectivele particulare ale procesului; stabilirea relaţiei progresive între diversele etape ale învăţării; adaptarea procesului la caracteristicile preliminate ale subiecţilor învăţării.
6.Predarea conţinuturilor de cultură şi civilizaţie portugheză.
7.Tehnici de evaluare.
8.Elaborarea de proiecte didactice.
(2)Bibliografie:
1.CARMO, M., M. C. Dias, Introduggo ao texto literârio, Lisboa, Didactica Editora, 1991.
2.FIGUEIREDO, M. J. Vilar de, M. T. BELO, Comentar um texto literârio, Lisboa, Ed. Presenta, 1993.
3.LAPA, M. Rodrigues, Estilistica da Lingua Portuguesa, 10.a Ed., Coimbra, 1979.
4.LOURENTO, Eduardo, OLabirinto da saudade, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1988.
5.MARQUES, A. H. De Oliveira, Istoria Portugaliei, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1999.
6.REIS, C. & J. V. ADRAGĂO, Didactica do Portugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1992.
7.REIS, Carlos, Tecnicas de anâlise textual, Coimbra, Almedina, 1981
8.RESENDE, M. A., A Gramatica e a Aula de Portugues, Lisboa, Plâtano Ed.,/s.d/.
9.RIBEIRO, Orlando, A Formaggo de Portugal, Lisboa, INCM, 1987.
10.RIBEIRO, Orlando, Portugal. O Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1993.
11.SARAIVA, J. A., Historia da Cultura em Portugal, 3 vols., Lisboa, Jornal do Foro, 1950-1953.
12.SARAIVA, Jose Hermano, Historia Concisa de Portugal, Lisboa, Publ. Europa-America,/s.d.
13.SERRĂO, V. et al., Historia das artesplâsticas, Lisboa, IN-CM,/s.d./
14.SILVA, V. M. de AGUIAR e, Teoria e Metodologia Literârias, Lisboa, Universidade Aberta, 1990.
15.TAVARES, M. J. Ferro, Sociedade e Cultura Portuguesas, 2 vols, Lisboa, Universidade Aberta, 1989.
16.TORGAL, Liis Reis, J. A. MENDES, F. CATROGA, Histâria da Histâria em Portugal. Seculos XIX- XX. 2 vols., vol. 1: A Histâria atraves da Histâria; vol. 2: Da Historiografia ă memâria Histârica, Lisboa, Temas & Debates, 1998
SUBCAPITOLUL 2: PROGRAMA para o exame dos docentes de PLE Lingua e literatura portuguesas
Nota de apresentacao
O programa aplica-se aos professores de portugues do ensino pre-Universitârio que se apresentam aos exames para a obtencao do grau didâtico definitivo no ensino e aos cursos de formacao continua organizados regularmente.
O objectivo do programa e a formacao e a estruturacao das competencias para a carreira docente, no que diz respeito ao ensino do portugues lmgua estrangeira ao mvel pre-universitârio. As principais competencias visadas sâo:
I.1.Competencias para o cumprimento eficiente dum papel social
- competencia de ser proactivo
- competencia de elaborar objectivos e de antecipar resultados
- competencia de relacionamento interrpessoal e de comunicacao sinergica
- competencia de autorrenovamento equilibrado
I.2.Competencias para a carreira docente
A.Competencias de base
- comunicabilidade
- empatia
- aprendizagem
- lideranga - anâlise, diagnose, prognose, planeamento, organizacao, orientacao, direcionamento, avaliacao, decisâo
- valorizacao do conteudo
- pesquisa e inovacao da prâtica escolar e extraescolar
- conhecimento do aluno
- criatividade
B.Perfil de competencia do docente
B.1.Competencia de especialidade
a nivel teorico: competencias de
- assimilar o conteudo scientîfico proprio da disciplina ensinada
- realizar correlacoes intra-, inter- e pluridisciplinares
- adaptar, actualizar, sintetizar o essencial, ilustrar, representar e desenvolver o conteudo
- evidenciar as caractensticas formativas do conteudo
a nivel operacional: competencias de
- estruturar a assimilacao dos conteudos
- coordenar a assimilacao das tecnicas de actividade intelectual simultaneamente com as informacoes
- formar a maneira de pensar espedfica a disciplina ensinada e a maneira de pensar sistematicamente
- valorizar o conteudo do objecto de aprendizagem
- comunicar fluentemente, expressivamente e coerentemente
a nivel de criatividade: capacidade de
- adaptar os conteudos ao espedfico do desenvolvimento psîquico por etapas dos alunos
- stimular o desnevolvimento maximal do potencial de cada aluno
- promover a aprendizagem participativa, antecipativa, societal, criativa
- cooredenar a observagao e a resolugao dos problemas
- desenvolver conteudos e estrategias didacticas
B.2.Competencias metodicas
a nivel teorico: competencias de
- assimilar o conteudo da didactica de especialidade
- realizar correlacoes entre os conteudos assimilados
- adaptar e desenvolver conteudos em situacoes educacionais espedficas
- compreender os objectivos actuais do ensino da lmgua portuguesa
- compreender o relacionamento entre as disciplinas psicopedagogicas e a didactica de especialidade
a nivel operacional: competencias de
- analisar e decidir a maneira de aplicagao da teoria didactica em situacoes educacionas espedficas
- personalisar conteudos
- projectar actividades escolares e extra-escolares adequadas
- controlo, avaliagao e regulagao-autoregulagao
- formar os alunos capacidades de cooperagao, comunicagao, pensamento criativo, controlo, autoapreciagao e autorregulagao etc.
- formar e desenvolver a motivagao para a aprendizagemda lmgua portuguesa
a nivel criativo: capacidades de
- empatia
- adaptagao a situacoes atîpicas
- inovar a practica educativa
- desenvolver aptitudes, talentos dos alunos
- sociabilidade e cooperagao
Programa para o exame dos docentes de PLE
Lingua portuguesa
1.Fonetica e fonologia. Nocoes gerais de fonetica e fonologia. O som e o fonema. O sistema dos vogais. em portugues. O sistema dos consoantes portuguesas. O acento, a sflaba (ditongo, tritongo, hiato). Elementos de fonosintaxa.
2.Morfosintaxa. Classes morfologicas. Categorias gramaticais nominais, verbo-nominais e verbais (genro, numero, pessoa, modo, tempo, aspeco, voz). O sintagma nominal: Classificagao dos substantivos. Substitutos nominais. Alteracoes do sintagma nominal: determinantes (artigo definido, artigo indefinido; determinantes indefinidos, demonstrativos, possessivos, relativos, interrogativos, numerais).
3.Sintaxa propoziţiei. Propoziţia simplă, propoziţia complexă. Categoria subiectului: realizări ale grupului nominal cu funcţie de subiect: subiect inclus şi subiect subînţeles (acord şi anaforă); propoziţia subiectivă. Predicat verbal şi predicat nominal. Verbele copulative ser/estar - abordare contrastiva. Complementele: direct, indirect, circumstanţial.
4.A frase complexa: subordinadas temporais, condicionais, causais, concessivas, finais. Tipos de frase: interrogativa, negativa, interrogativas-negativas.
5.Relacoes semânticas: polissemia, sinonimia, antonimia.
6.Tipos de discurso e de texto: descritivo, narrativo, argumentativo.
7.Historia da lîngua portuguesa. O domînio actual da lîngua portuguesa.
Bibliografie:
1.BERGSTROM, M. & REIS, N., Prontuârio Ortogrăfico e Guia da Ltngua Portuguesa, 20a Ed., Lisboa, Editorial Noticias, 1989.
2.CAMPOS, M. H. C. & M.F. XAVIER, Sintaxe e semantica doportugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
3.CARREIRA, M. H. Araujo & M. BOUDOY, Pratique duportugais de A ă Z, Paris, Hatier, 1993.
4.CASTELEIRO, J. Malaca, A. MEIRA, J. PASCOAL, NvelLimiar, Lisboa, ICLP, 1988.
5.CASTRO, Ivo, Curso de Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
6.CUESTA, P. Vasquez e M. A. Mendes da LUZ, Gramatica portuguesa, Lisboa, Edicoes 70, 1980.
7.C UN HA, C. e L. F. Lindley CINTRA, Nova Gramatica do Portugues Contemporâneo, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1984.
8.ESTRELA, Edite, Duvidas do falar Portugues, Lisboa, Editorial Noticias,/s.d./
9.FARIA, I. H., E. R. PEDRO, I. DUARTE, C. A. M. GOUVEIA (Org.), Introduggo ă Linguistica Geral e Portuguesa, Lisboa, Editorial Caminho, 1996.
10.FONSECA, F. I., Gramatica e Pragmatica. Estudos de Linguistica Geral e de Linguistica Aplicada ao Ensino do Portugues, Porto, Porto Editora, 1994.
11.MATEUS, M. H. M., A. ANDRADE, M. C. VIANA e A. VILLALVA, Fonetica, fonologia e morfologia, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
12.MATEUS, M. H. M., A. M. BRITO, I. DUARTE, I. H. FARIA, Gramatica da Lingua Portuguesa, 4.a Ed., Lisboa, Editorial Caminho, 1994.
13.PINTO, P. F., Comopensamos a nossa lingua e a lingua dos outros, Lisboa, Editorial Estampa, 2001.
14.RAMALHO, Enio, Dicionărio Estrutural, Estilistico e Sintăctico da Lingua Portuguesa, Porto, Lello&Irmâo Ed., 1985.
15.RAPOSO, E. Paiva, Introduggo ă gramatica generativa - sintaxe do portugues., Lisboa, Moraes Ed., 1979.
16.TEYSSIER, P., Manuel de langue portugaise (Portugal-Bresil), Paris, Klincksieck, 1976.
17.TEYSSIER, Paul, Histâria da Lingua Portuguesa, Lisboa, Ed. Sâ da Costa, 1982
Literatura portuguesa
1.A poesia galaîco-portuguesa: Os Cancioneiros - arte poetica (Arte de Trovar), generos, autores.
2.A poezia do Renascimento: do Cancioneiro Geral ate a lirica camoniana: Medida velha/medida nova. Artes poeticas classicas: Antonio Ferreira. Novas formas e genros poeticos: o soneto, a cancao, a ecloga, a ode: Sâ de Miranda, Antonio Ferreira, Pero de Andrade Caminha, Diogo Brandăo.Luis de Camoes. A lirica; a problematica do corpus: o cânone. Arte menor e arte maior: redondilhas e as formas clâssicas. O soneto: periodizacao, temas, petrarquismo, manierismo. Luis de Camoes: Os Lusiadas; a epopeia anunciada: Antonio Ferreira, Joâo de Barros (Cronica do Imperador Clarimundo); a estrutura da epopeia; a mitologia e a historicidade; a epopeia e os modelos clâssicos; divisâo şi narativizacao da historia portugueas em Os Lusiadas (fontes historicas e humanistas). O teatro renascentista. A) Gil Vicente: o teatro cortes e a dramaturgia popular. A classificacao da obra e as suas caractensticas. Auto da Alma; Auto da Barca do Inferno; Auto da Feira; Auto da India; Farsa de Ines Perreira. B) O teatro clâssico. Castro de Antonio Ferreira: esbogo do modelo trâgico, relacionamento com o mito inesiano e ao evenimentul istoric. Aspectos do mito inesiano no seculo clâssico. A literatura dos Descobrimentos. A) a Historiografia: Gomes Eanes de Zurara, Joâo de Barros, Fernâo Lopes de Castanheda, Diogo do Couto, Gaspar Correia. B) A literatura de viagem: Fernâo Mendes Pinto (Peregrinacao), Historia Trâgico-Maritima.
3.A literatura barroca: o cultismo e o conceptismo. Retoricas barrocas. Literatura parenetica. Padre AntonioVieira: O Sermgo de Santo Antânio aospeixes; O Sermgo da Sexagesima.
4.O Romantismo. Almeida Garrett e a doctrina romantica. Uma nova forma de romance: Viagens na Minha Terra. Reforma do teatro: Frei Luis de Sousa.
5.Geracao de 70. As Conferencias do Casino. Antero de Quental: Causas da decadencia dos povospeninsulares. O realismo. Eşa de Queiros: estetica realista/naturalista. O francesismo. Obra romanesca.
6.O modernismo: de Orpheua Presenga. Fernando Pessoa e "Compania heterornmica" Mensagem: leitura em palimpseste de Os Lusiadas.
7.Jose Saramago. Do romance post-historico a parabola postmoderna.
Bibliografie
1.CASTRO, Anibal Pinto de, Retârica e Teorizaggo Literăria em Portugal. Do Humanismo ao neoclassicissmo, Coimbra, 1973.
2.CRUZ, M. L. Garcia da, Os "fumos da India". Uma leitura critica da Expansgo Portuguesa, Lisboa, Edişoes Cosmos, 1998.
3.DIAS, J. Sebastiăo da Silva, Os Descobrimentos e a Problematica cultural do seculo XVI, Lisboa, Editorial Presenşa, 1980.
4.LANCIANI, G. & G. TAVANI, Dicionărio da Literatura Medieval Galega e Portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 1993.
5.LANCIANI, Giulia, Sucessos e Naufrăgios dos Navios Portugueses, Lisboa, Ed. Caminho, 1997.
6.MOISES, Massaud, As Esteticas Literărias em Portugal, 1° vol. Seculos XIV a XVIII; 2° vol. Seculos XVIII a XIX, Lisboa, Ed. Caminho, 1997-2000.
7.RECKERT, Stephen, O essencialsobre Gil Vicente, Lisboa, I.N.- C.M., 1993
8.REIS, Carlos (Dir.), Historia Critica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lisboa, Verbo: vol. II: Bernardes, J. A. CARDOSO (Org), Humanismo e Renascimento, 1999; vol. III: PIRES, M. L. Gongalves & J. A. de CARVALHO (Org.), Maneirismo e Barroco, 2001; vol. V: REIS, Carlos & M. da Natividade PIRES (Org.), O Romantismo, 1999; vol. VI: RIBEIRO, M. A. (Org.), Realismo e naturalismo, 1994; vol. VI: PEREIRA, J. C. Seabra (Org.), Do Fim-de-seculo ao Modernismo, 1995.
9.REIS, Carlos, Estudos Queirosiano, Lisboa, Editorial Presenga, 1999.
10.REIS, Carlos, Literatura Portuguesa Moderna e Contemporânea, Lisboa, Universidade Aberta, 1989
11.SARAIVA, A. J. & O. LOPES, Historia da Literatura Portuguesa, 18 a ed., Porto,/s. d./
12.SEIXO, Maria Alzira, Lugares da ficggo em Jose Saramago, Lisboa, IN-CM, 1999.
13.SILVA, T. C. Cerdeira da, Jose Saramago entre a historia e a ficggo: uma saga de portugueses, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1989.
14.SILVA, V.M.Pires de AGUIAR e, Maneirismo e Barroco na Poesia Lirica Portuguesa, Coimbra, 1971.
15.SOUSA, M. L. Machado de, Ines de Castro na Literatura Portuguesa, Lisboa, ICLP, 1984.
16.TAVANI, Giuseppe, Trovadores e Jograis. Introduggo ă poesia medieval portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 2002.
17.Dicionârio de autoresportugueses, 6. vols., Lisboa, Pub. Europa-America, 1985-2001.
Didatica da especialidade
1.Metode e procedimentos didaticos no ensino do portugues.
2.Formagao das competencias de recegao das mensagens orais e de espressao oral.
3.Formagao das competencias de recegao e elaboragao das mensagens escritas.
4.Ensino e aprendizagem da ortografia, do lexico, da gramatica, dos elementos de teoria literaria de interpretagao do texto.
5.Estrategias e tecnicas de planeamento e estruturagao do ensino: estruturagao dos contteudos didacticos relativamente aos objetivos particulares do processo; definir a relagao progrssiva entre as varis etapas da aprendizagem; adaptagao do processo as caractensticas preliminares dos alunos.
6.O ensino dos conteudos de cultura e civilizagao portuguesa.
7.Tecnicas de avaliagao.
8.Elaboragao de projetos didaticos.
Bibliografie:
1.CARMO, M., M. C. Dias, Introduggo ao texto literârio, Lisboa, Didactica Editora, 1991.
2.FIGUEIREDO, M. J. Vilar de, M. T. BELO, Comentar um texto literârio, Lisboa, Ed. Presenta, 1993.
3.LAPA, M. Rodrigues, Estilistica da Lingua Portuguesa, 10.a Ed., Coimbra, 1979.
4.LOURENTO, Eduardo, OLabirinto da saudade, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1988.
5.MARQUES, A. H. De Oliveira, Istoria Portugaliei, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1999.
6.REIS, C. & J. V. ADRAGĂO, Didactica do Portugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1992.
7.REIS, Carlos, Tecnicas de anâlise textual, Coimbra, Almedina, 1981.
8.RESENDE, M. A., A Gramatica e a Aula de Portugues, Lisboa, Plâtano Ed.,/s.d/.
9.RIBEIRO, Orlando, A Formaggo de Portugal, Lisboa, INCM, 1987.
10.RIBEIRO, Orlando, Portugal. O Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1993.
11.SARAIVA, J. A., Historia da Cultura em Portugal, 3 vols., Lisboa, Jornal do Foro, 1950-1953.
12.SARAIVA, Jose Hermano, Historia Concisa de Portugal, Lisboa, Publ. Europa-America,/s.d.
13.SERRĂO, V. et al., Historia das artesplâsticas, Lisboa, IN-CM,/s.d./
14.SILVA, V. M. de AGUIAR e, Teoria e Metodologia Literârias, Lisboa, Universidade Aberta, 1990.
15.TAVARES, M. J. Ferro, Sociedade e Cultura Portuguesas, 2 vols, Lisboa, Universidade Aberta, 1989.
16.TORGAL, Liis Reis, J. A. MENDES, F. CATROGA, Histâria da Histâria em Portugal. Seculos XIX- XX. 2 vols., vol. 1: A Histâria atraves da Histâria; vol. 2: Da Historiografia ă memâria Histârica, Lisboa, Temas & Debates, 1998
ANEXA nr. 2: PROGRAMA pentru examenul de definitivare în învăţământ la specializarea Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare
CAPITOLUL 1: Notă de prezentare
(1)Programa se adresează profesorilor de istorie din învăţământul preuniversitar care se prezintă la examenele pentru obţinerea definitivatului.
(2)Au fost urmărite formarea si structurarea competenţelor pentru profesia de cadru didactic, cu aplicare la predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare în învăţământul preuniversitar. Competenţele vizate cu precădere au fost:
1) I.1. Competenţe pentru îndeplinirea eficientă a unui rol social
- competenţa de a elabora obiective şi de a anticipa rezultatele
- competenţa de relaţionare interpersonală
- competenţa de autoreînnoire echilibrată
2) I.2. Competenţe pentru profesia de cadru didactic
A.Competenţe de bază
- comunicativitatea
- empatia
- învăţarea
- conducerea - analiza, diagnoza, prognoza, proiectarea, organizarea, îndrumarea, dirijarea, evaluarea, decizia
- valorizarea conţinutului
- cercetarea şi inovarea practicii şcolare şi extraşcolare
- cunoaşterea elevului
- creativitatea
B.Profilul de competenţă al cadrului didactic
B1.Competenţa în specialitate
la nivel teoretic: competenţele de
- a asimila conţinutul ştiinţific propriu disciplinei predate
- a realiza corelaţii intra-, inter- şi pluridisciplinare
- a prelucra, actualiza, esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul
- a surprinde valenţele formative ale conţinutului
la nivel operaţional: competenţele de
- a structura asimilarea conţinuturilor
- a dirija asimilarea informaţiilor
- a forma modul de gândire specific disciplinei predate
- a valoriza conţinutul obiectului de învăţământ
- a comunica fluent, expresiv şi coerent
la nivel creator: capacităţile de
- a adapta conţinuturile specificului dezvoltării psihice stadiale a elevilor
- a stimula dezvoltarea maximală a potenţialului fiecărui elev
- a dirija surprinderea şi rezolvarea problemelor
- a dezvolta conţinuturile şi strategiile didactice
B2.Competenţe metodice
la nivel teoretic: competenţele de
- a asimila conţinutul didacticii de specialitate
- a realiza corelaţii între conţinuturile asimilate
- a adapta şi dezvolta conţinuturile în situaţii educaţionale specifice
- a înţelege obiectivele actuale ale predării istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare
- a înţelege raporturile dintre disciplinele psihopedagogice şi didactica de specialitate
la nivel operaţional: competenţele de
- a analiza şi decide modul de aplicare a teoriei didactice în situaţii educaţionale specifice
- a personaliza conţinuturile
- a proiecta activităţi şcolare şi extraşcolare adecvate
- control, evaluare şi reglare-autoreglare
- a forma la elevi capacităţi de cooperare, comunicare, gândire creatoare, control, autoapreciere şi autoreglare etc.
- a forma şi a dezvolta motivaţia pentru învăţarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare
la nivel creator: capacităţile de
- empatie
- adaptare la situaţii atipice
- a inova practica educativă
- a dezvolta aptitudinile, talentele elevilor
- sociabilitate şi cooperare
CAPITOLUL 2: Programa pentru examenul de definitivare
SUBCAPITOLUL 1:
SECŢIUNEA 1: Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare
(1)_
- Descălecatul şi întemeierea statului maghiar: aspecte sociale, economice, politice.
- Voievodatul medieval al Transilvaniei.
- Întemeierea Principatului Transilvaniei.
- Umanism şi reformă în Ungaria şi Transilvania.
- Transilvania în Imperiul Habsburgic. Războiul curuţilor condus de Francisc Rakoczi al II-lea.
- Transilvania în Imperiul Habsburgic. Reformele Mariei Tereza şi ale lui Iosif al II-lea.
- Epoca reformelor de la începutul sec. XIX în Ungaria şi Transilvania.
- Revoluţia din 1848 în Ungaria şi Transilvania.
- Concilierea cu Habsburgii din 1867.
- Economie, societate şi cultură în Austro-Ungaria.
- Primul Război Mondial şi consecinţele lui.
- Maghiarii din Transilvania în perioada interbelică.
- Al Doilea Război Mondial şi consecinţele lui.
- Maghiarii din Transilvania în perioada comunistă.
- Maghiarii din Transilvania după 1989.
- Tradiţiile minorităţii maghiare: tradiţii, cultură materială, viaţă spirituală.
(2)Bibliografie:
1.Magyarorszag tortenete tiz kotetben, szerk. Ranki Gyorgy, Budapest, 1976-1989.
2.Erdely tortenete. I-III. Budapest, 1986.
3.Engel Pal: Beilleszkedes Europaba, a kezdetektol 1440-ig. Budapest, 1990. (Magyarok Europaban. I.)
4.Szakaly Ferenc: Viragkor es hanyatlas 1440-1711. Budapest, 1990. (Magyarok Europaban II.)
5.Kosary Domokos: Ujjaepîtes es polgarosodas 1711-1867. Budapest, 1990. (Magyarok Europaban III.)
6.Magyari Andras: Rakoczi es az erdelyi kurucmozgalom. Csîkszereda, 2003.
7.Trocsanyi Zsolt: Habsburg-politika es Habsburg-kormanyzat Erdelyben, 1690-1740. Bp. 1988.
8.Zimanyi Vera: Ora, szablya, nyoszolya. Eletmod es anyagi kultura Magyarorszagon a 17-18. szazadban. Bp. 1994.
9.Gyani Gabor-Kover Gyorgy: Magyarorszag tarsadalomtortenete. A reformkortol a masodik vilaghaboruig. Bp. 2001.
10.Gergely Andras (szerk.): 19. szazadi magyar tortenelem 1790-1918. Budapest, 1998.
11.Miko Imre, Huszonket ev. Az erdelyi magyarsag politikai tortenete 1918. december 1-tol 1940. augusztus 30-ig. Budapest, 1941.
12.Romsics Ignac, Magyarorszag tortenete a XX. szazadban, Budapest, 2000.
13.State and Minority in Transylvania, 1918-1989. Studies on the History of the Hungarian Community, Atlantic Studies on Society in Change, No. 142, edit. Romsics Ignac, Hunyadi Attila Gabor, Columbia University Press, New York, 2012.
14.Toth Szilard, Partidul Maghiar şi problema minorităţii maghiare în Parlamentul României în perioada interbelică, Cluj-Napoca, 2008.
15.Pozsony Ferenc: Erdelyi nepszokasok. Kolozsvar, 2006.
SECŢIUNEA 2: Didactica de specialitate
(1)_
- Rolul predării istoriei şi a tradiţiile minorităţii maghiare. Ţelul educativ al materiei.
- Momentele lecţiei în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare - exemple practice.
- Metode şi procedee didactice în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare.
- Materiale didactice şi modul lor de utilizare în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare.
- Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predării.
- Predarea conţinuturilor de istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare.
- Tehnici de evaluare.
- Formarea celor 8 competenţe-cheie - recomandarea Comisiei Europene, adoptată de România în 2008.
- Formarea competenţelor-cheie recomandate de Comisia Europeană - exemple practice.
(2)Bibliografie:
1.Birta-Szekely Noemi, A pedagogia alapjaitol az oktatas elmeleteig, Abel kiado, Kolozsvar, 2010.
2.Birta Szekely Noemi, Foris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagogiai Kezikonyv, Abel Kiado, Kolozsvar, 2007.
3.Falus Ivan (szerk.), Didaktika, Nt, Budapest, 1998.
4.Hunyady Gyorgyne-M. Nadasi Maria: Osztalyozas? Szoveges ertekeles? Dinasztia Konyvkiado, Budapest, 2004.
5.Bagdy Emoke, Telkes Jozsef, Szemelyisegfejleszto modszerek az iskolaban, NT. Budapest, 1993.
6.Knausz Imre, A tamtas mestersege, Egyetemi jegyzet, 2001. www.mek.iif.hu
7.Buzas Laszlo, A csoportmunka, Budapest, 1974.
8.Nagy Sandor, Az oktatas folyamata es modszerei, Budapest, 1993.
9.Stamatescu M., Predarea-învăţarea istoriei şi noile tehnologii de informare şi documentare, Bucureşti, 2000.
10.Tănasă Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei, Iaşi, 1996.
11.Toth Szilard, A tortenelemtamtas didaktikaja, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2009.
12.Toth Szilard, A tortenelemtamtas modszertana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2005.
13.Acquiring Key Competences through heritage education, Lies Kerkhofs, Landkommanderij Alden Biesen, 2011, coautori: Jaap Van Lakerveld, Ingrid Gussen, Christa Bauer.
14.Acquiring Key Competences through heritage education: http://the-aqueduct.eu/?lang=ro
SUBCAPITOLUL 2: TANTERV veglegesito vizsgara a magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai
Celok es kovetelmenyek
A tanterv a veglegesito vizsgara jelentkezo «A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai» tantargyat tamto tortenelemtanarok szamara keszult.
A celok es kovetelmenyek a tanar keszsegeinek es kompetenciainak a felmerese erdekeben keszult, a «A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai » tantargy tamtasahoz szukseges gyakorlati ismereteket is felmerni szandekozo kovetelmenyrendszerrel.
A megcelzott kompetenciak foleg a kovetkezoek:
I.1.Tarsadalmi kompetencia
- celokat kidolgozo es eredmenyeket elorejelzo kompetencia
- jo interperszonalis kommunikacio keszsege
- kiegyensulyozott onmegujulas keszsege
I.2.A pedagogusi palyafutast elosegito kompetenciak
A.Alapkompetenciak
- kommunikativitas
- empatia
- tanulas
- vezetes - elemzes, diagnosis, elorejelzes, tervezes, szervezes, iranyftas, felmeres, dontes
- a tartalom ertekesitese
- az iskolai es iskolan kwuli gyakorlat kutatasa es fejlesztese
- a diak ismerete
- kreativitas
B.A pedagogus komptencia-profilja
B.1.Kompetenciak a szakteruleten
Elmeleti szinten: kepesseg, hogy
- elsajatitsa a sajat tantargya tudomanyos reszet
- intra-, inter- es pluridiszciplinaris kapcsolatokat teremtsen
- elemezze, aktualizalja, bo'vftse a tamtott tematikat
- felfedje a tartalom formativ oldalait
Operacionalis szinten: kepesseg, hogy
- strukturalja a tartalom elsajitasat
- iranyftsa az informaciok elsajatitasat
- kialakftsa a targyhoz szukseges specifikus gondolkodasmodot
- ertekesitse a targy tartalmat
- koherensen, folyekonyan es kifejezoen kommunikaljon
Alkotoi szinten: kepesseg, hogy
- a tartalmat a diakok eltkori sajatossagaihoz igazftsa
- serkentse maximalisan minden diak fejlodeset
- iranyitsa a problemak megerteset es megoldasat
- fejlessze a tartalmakat es a didaktikai strategiakat
B.2.Modszertani kompetenciak
Elmeleti szinten: kepesseg, hogy
- elsajatitsa a szakmodszertant
- kapcsolatokat teremtsen a megtanult tartalmak kozott
- alkalmazza a megtanult tartalmakat specifikus oktatasi helyzetekben
- megertse a magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai targy tamtasanak az aktualis celrendszeret
- megertse a pszichopedagogiai tantargyak es a szakmodszertan kozotti kapcsolatokat
Operacionalis szinten: kepesseg, hogy
- elemezze es eldontse a szakmodszertan kulonbozo' gyakorlati alkalmazasat kulonleges helyzetekben
- szemelyre szabja a tartalmakat
- megfelelo iskolai es iskolan kivuli tevekenysegeket tervezzen
- felmerjen, elemezzen, alakuljon a kapott eredmenyekhez
- kialakitson a diakokban egyuttmukodo', kreativan gondolkodo, onertekelo' kepessegeket
- kialakitsa es fejlessze a diakokban a magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai targy iranti motivaciot
Alkotoi szinten: kepesseg, hogy
- empatiara
- alkalmazkodjon kulonleges helyzetekhez
- ujitsa az oktatasi tevekenyseget
- fejlessze a diakok keszsegeit
- szociabilis es egyuttmukodo' legyen
Tanterv veglegesito' vizsgara
A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai
- A honfoglalas es az allamalpitas: tarsadalmi, gazdasagi, politikai vonatkozasok
- A kozepkori erdelyi vajdasag
- Az erdelyi fejedelemseg kialakulasa
- Humanizmus es reformacio Magyarorszagon es Erdelyben
- Erdely a Habsburg Birodalomban. A II. Rakoczi Ferenc vezette szabadsagharc
- Erdely a Habsburg Birodalomban. Maria Terezia es II. Jozsef reformjai
- A reformkor Magyarorszagon es Erdelyben
- Az 1848-as forradalom Magyarorszagon es Erdelyben
- Az 18o7-es kiegyezes
- Gazdasag, tarsadalom es kultura az Osztrak-Magyar Monarchiaban
- Az elso vilaghaboru es kovetkezmenyei
- Az erdelyi magyarsag a ket vilaghaboru kozott
- A masodik vilaghaboru es kovetkezmenyei
- Az erdelyi magyarsag a kommunizmus korszakaban
- Az erdelyi magyarsag 1989 utan
- A magyar kisbbseg hagyomanyai: nepszokasok, anyagi kultura, nepi vallasossag
Szakirodalom:
1.Magyarorszag tortenete tiz kotetben, szerk. Ranki Gyorgy, Budapest, 1976-1989.
2.Erdely tortenete. I-III. Budapest, 1986.
3.Engel Pal: Beilleszkedes Europaba, a kezdetektol 1440-ig. Budapest, 1990. (Magyarok Europaban. I.)
4.Szakaly Ferenc: Viragkor es hanyatlas 1440-1711. Budapest, 1990. (Magyarok Europaban II.)
5.Kosary Domokos: Ujjaepites es polgarosodas 1711-1867. Budapest, 1990. (Magyarok Europaban III.)
6.Magyari Andras: Rakoczi es az erdelyi kurucmozgalom. Csikszereda, 2003.
7.Trocsanyi Zsolt: Habsburg-politika es Habsburg-kormanyzat Erdelyben, 1690-1740. Bp. 1988.
8.Zimanyi Vera: Ora, szablya, nyoszolya. Eletmod es anyagi kultura Magyarorszagon a 17-18. szazadban. Bp. 1994.
9.Gyani Gabor-Kover Gyorgy: Magyarorszag tarsadalomtortenete. A reformkortol a masodik vilaghaboruig. Bp. 2001.
10.Gergely Andras (szerk.): 19. szazadi magyar tortenelem 1790-1918. Budapest, 1998.
11.Miko Imre, Huszonket ev. Az erdelyi magyarsag politikai tortenete 1918. december 1-tol 1940. augusztus 30-ig. Budapest, 1941.
12.Romsics Ignac, Magyarorszag tortenete a XX. szazadban, Budapest, 2000.
13.State and Minority in Transylvania, 1918-1989. Studies on the History of the Hungarian Community, Atlantic Studies on Society in Change, No. 142, edit. Romsics Ignac, Hunyadi Attila Gabor, Columbia University Press, New York, 2012.
14.Toth Szilard, Partidul Maghiar şi problema minorităţii maghiare în Parlamentul României în perioada interbelică, Cluj-Napoca, 2008.
15.Pozsony Ferenc: Erdelyi nepszokasok. Kolozsvar, 2006.
Modszertan
- A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai dmu tantargy hivatasa. A tantargy nevelo celja
- Az ora mozzanatai a magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai dmu tantargy tamtasanal - gyakorlati peldak
- A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai dmu tantargy tamtasanal alkalmazott didaktikai modszerek
- A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai dmu tantargy tamtasanal alkalmazott didaktikai eszkozok
- Az oktatas megtervezese, oktatasi strategiak
- A magyar kisebbseg tortenelme es hagyomanyai dmu tantargy temainak a tanitasa
- Ismeretellenorzesi technikak
- A 8 kulcskompetencia kifejlesztese - az Europai Bizottsag ajanlasa, amelyet Romania 2008-ban elfogadott.
- Az Europai Bizottsag altal ajanlott kulcskompetenciak kifejlesztese - gyakorlati peldak
Szakirodalom:
1.Birta-Szekely Noemi, A pedagogia alapjaitol az oktatas elmeleteig, Abel kiado, Kolozsvar, 2010.
2.Birta Szekely Noemi, Foris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagogiai Kezikonyv, Abel Kiado, Kolozsvar, 2007.
3.Falus Ivan (szerk.), Didaktika, Nt, Budapest, 1998.
4.Hunyady Gyorgyne-M. Nadasi Maria: Osztalyozas? Szoveges ertekeles? Dinasztia Konyvkiado, Budapest, 2004.
5.Bagdy Em6ke, Telkes Jozsef, Szemelyisegfejleszt6 modszerek az iskolaban, NT. Budapest, 1993.
6.Knausz Imre, A tanitas mestersege, Egyetemi jegyzet, 2001. www.mek.iif.hu
7.Buzas Laszlo, A csoportmunka, Budapest, 1974.
8.Nagy Sandor, Az oktatas folyamata es modszerei, Budapest, 1993.
9.Stamatescu M., Predarea-invatarea istoriei si noile tehnologii de informare si documentare, Bucuresti, 2000.
10.Tănasă Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei, Iaşi, 1996.
11.Toth Szilard, A tortenelemtamtas didaktikaja, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2009.
12.Toth Szilard, A tortenelemtamtas modszertana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2005.
13.Acquiring Key Competences through heritage education, Lies Kerkhofs, Landkommanderij Alden Biesen, 2011, coautori: Jaap Van Lakerveld, Ingrid Gussen, Christa Bauer.
14.Acquiring Key Competences through heritage education: http://the-aqueduct.eu/?lang=ro
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 103 din data de 11 februarie 2014