Priorităţi | Direcţii de acţiune | Rezultate aşteptate (ţinte)41 |
1. Îmbunătăţirea mediului de reglementare | Îmbunătăţirea cadrului legislativ | Implementarea testului IMM - prin care orice lege trebuie să ţină cont de impactul asupra IMM-urilor. Implementarea completă şi operaţionalizarea celorlalte principii ale Small Business Act for Europe |
Îmbunătăţirea nivelului de predictibilitate a deciziilor Guvernului vizavi de mediul de afaceri | Introducerea unei perioade de 6 luni între emiterea unei noi legi care afectează mediul de afaceri şi implementarea/intrarea în vigoare a acesteia Consultări publice semestriale cu mediul de afaceri pentru emiterea de noi măsuri legislative care îl afectează |
Îmbunătăţirea gradului de transparenţă a autorităţilor şi a întreprinderilor publice | Îmbunătăţirea poziţiei României în cadrul indexului de percepţie a corupţiei de la 69 (în 2013) la 40 în 2020 Aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare |
Reducerea nivelului de birocraţie al administraţiei publice | Reducerea sarcinilor administrative generate exclusiv de legislaţia naţională cu minimum 25%42 la orizontul 2020 îmbunătăţirea poziţiei în cadrul Global Competitiveness Report la indicatorul 1.09 (Povara reglementărilor guvernamentale) de la poziţia actuală 94 la poziţia 60 în 2020 Creşterea ponderii cetăţenilor care folosesc serviciile de eguvernare (de la 5% în 2013 la 35% în 2020) şi a companiilor de la 65% (2013) la 88% (media UE) Îmbunătăţirea indicelui de participare electronică de la 0,56 în 2014 la 0,73 în 2020 (media UE) |
Reducerea poverii fiscalităţii şi a parafiscalităţii asupra companiilor | Îmbunătăţirea poziţiei României în clasamentele Global Competitiveness Report pe indicatorii: - 6.04 Efectul taxării asupra stimulentelor de a investi de la 128 în 2014 la 70 în 2020 - 6.05 Rata totală de impozitare, % profituri de la 91 în 2014 la 50 în 2020 - 7.05 Efectul taxării asupra stimulentelor de a munci de la 140 în 2014 la 70 în 2020 Reducerea economiei subterane de la 30% din PIB în 2014 la cel mult 15% din PIB (media UE) până în 2020 |
Îmbunătăţirea accesului la finanţare al companiilor şi în special al IMM-urilor | Îmbunătăţirea rankingului în clasamentul Global Competitiveness Report pe indicatorii: - 8.01 Existenţa resurselor financiare: de la 93 în 2014 la 50 în 2020 - 8.02 Accesibilitatea serviciilor financiare: de la 66 în 2014 la 45 în 2020 8.07 Reglementarea schimburilor de instrumente financiare: de la 101 în 2014 la 60 în 2020. |
2. Susţinerea acţiunilor parteneriale între mediul public şi mediul privat | Instituţionalizarea pe termen lung a unor centre de foresight industrial/tehnologic/CDI în regim colaborativ public-privat | Înfiinţarea unor centre de competenţă regionale care să stabilească: politica sectorială, agenda CDI, servicii-suport pentru dezvoltarea sectorială în funcţie de specializarea în profil teritorial |
Parteneriat public-privat pentru îmbunătăţirea cadrului de reglementare | Înfiinţarea unor grupuri de lucru sectoriale prin care se asigură transparenţa, predictibilitatea, monitorizarea şi responsabilizarea cu privire la cadrul de reglementare |
Consolidarea şi dezvoltarea clusterelor/polilor de competitivitate | Contribuţia clusterelor la exporturile totale: 20% în 2020 |
3. Sprijinirea factorilor şi serviciilor-suport | Resurse umane şi educaţie: îmbunătăţirea calităţii sistemului de educaţie şi formare astfel încât să asigure corelarea cu piaţa muncii | Progres în direcţia plasării României cel puţin la jumătatea ierarhiei în testele PISA Un nivel al ratei tinerilor care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează un program de educaţie sau formare profesională (NEET), apropiat de media înregistrată la nivelul UE (12%) Îndeplinirea ţintei naţionale privind părăsirea timpurie a şcolii (11,3% de la 17,4% în 2012).43 Oferta educaţională bazată pe TIC să reprezinte cel puţin 30% din programele educaţionale obligatorii la nivel naţional şi cel puţin 50% în zonele de locuire vulnerabilă |
Cercetare, dezvoltare şi inovare: asigurarea unei finanţări publice echivalente de 1% care să permită efectul de antrenare asupra cererii de cercetare în sectorul privat | Creşterea cheltuielilor angajate de mediul privat pentru CDI până la 1% din PIB până în 2020, de la 0,17 nivelul actual |
Cercetare, dezvoltare şi inovare: Sprijinirea IMM-urilor în vederea lansării de produse sau servicii inovative | Creşterea numărului de firme inovative de la 8.116 (2010) la 10.000 (2023) |
Creativitate: stimularea antreprenoriatului în industrii creative prin crearea de incubatoare/clustere/acceleratoare şi prin susţinerea dezvoltării şi înfiinţării de firme în domeniul cultural şi creativ | Creşterea ponderii în PIB a industriilor creative la 10% de la 7% nivelul actual |
Infrastructura rutieră: îmbunătăţirea infrastructurii rutiere care leagă România de ţările vecine | Construirea a 500 de km de autostrăzi (dintre care 250 de km din fonduri europene şi 250 de km din fonduri naţionale) şi a 600 de km de infrastructură regională de conectare la TEN-T în 2022 |
Infrastructura de comunicaţii în bandă largă: Îmbunătăţirea şi extinderea infrastructurii de comunicaţii în bandă largă | Acoperire cu broadband peste 30 Mbps (de la 66% în 2013 la 80% în 2020) |
Energie: reducerea pierderilor în reţelele de distribuţie a energiei electrice | Reducerea consumului de energie primară cu 94 mii tep la nivelul anului 202044 |
Mediu: îmbunătăţirea infrastructurii de apă | Creşterea gradului de conectare a populaţiei din localităţi cu peste 2000 P.E. la staţii de epurare conforme (de la 50% în 2013 la 90% în 2020) Creşterea gradului de conectare a populaţiei la sisteme centralizate de alimentare cu apă curată şi sanogenă (de la 63% în 2013 la 95% în 2020) |
Mediu: consolidarea şi extinderea sistemelor de management integrat al deşeurilor, inclusiv recuperarea energiei din deşeuri | Populaţia suplimentară (faţă de cea acoperită în prezent) deservită de sistemele de management integrat al deşeurilor de 2.000.000 de locuitori în 2023 |
Antreprenoriat: îmbunătăţirea densităţii IMM-urilor raportată la populaţie | Creşterea numărului de IMM-uri la 1000 de locuitori în România, de la 23 IMM/1000 de locuitori în 2013 la 36,45 IMM/1000 locuitori în 2020 Crearea şi dezvoltarea incubatoarelor/acceleratoarelor de afaceri care vor duce la creşterea ratei de supravieţuire a IMM-urilor la 3 ani de la înfiinţare de la 44,49% (2011) la 54,49% (2023) |
Antreprenoriat: creşterea contribuţiei IMM-urilor la valoarea adăugată brută | Creşterea valorii adăugate a IMM din România la totalul valorii adăugate realizate de întreprinderi la circa 60% |
4. Promovarea celor 10 sectoare de viitor | Îmbunătăţirea poziţiei de exportator a României | Dublarea cotei de piaţă mondială de exporturi de la cca. 0,4% în 2013 Creşterea ponderii produselor de înaltă tehnologie în exporturi la 10% la orizontul 2020 |
Creşterea atractivităţii investiţiilor în cele 10 sectoare de viitor | Creşterea nivelului de investiţii străine directe în sectoarele prioritare cu 5 p.p. la nivel agregat |
5. Pregătirea Generaţiei 2050 şi provocări societale | Asigurarea unui echilibru sustenabil economic şi social, cu o rată cât mai bună de participare şi ocupare a forţei de muncă | Atingerea ţintei de ocupare stabilite de România pentru anul 2020: rata de ocupare de 70% pentru populaţia în vârstă de 20-64 de ani.45 Ameliorarea pierderii nete de forţă de muncă. |
Dezvoltarea competitivă a agriculturii şi spaţiului rural | Reducerea suprafeţei cultivate în regim de subzistenţă Creşterea investiţiilor în activităţi neagricole în mediul rural Dublarea productivităţii muncii în agricultură în 2020 faţă de nivelul actual de 4.328 euro (VAB/UAM) (2010-2012) |
Creşterea coeziunii sociale şi a contribuţiei economiei sociale ca bază a dezvoltării competitive | Reducerea cu 580.000 a numărului de persoane aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială, la orizontul 202046 Formarea pieţei de obligaţiuni sociale (social bonds) |
Reechilibrarea relaţiei funcţionale dintre economie, natură şi societate prin gestionarea eficientă a consumului de resurse, care să asigure sustenabilitatea economică | Reducerea amprentei ecologice47 a României la sub 2,5 hectare pe cap de locuitor Înfiinţarea unui registru naţional al Habitatelor viitorului care să califice ca atare acele aşezări ale căror active de mediu (biodiversitate, peisaj, ape etc.) au o valoare economică cel puţin egală cu valoarea producţiei industriale şi agricole locale |
Tranziţia către o economie cu emisii reduse de gaze cu efect de seră | Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puţin 40% în anul 2030 faţă de anul 1990 |