DECIZIE nr. 785 din 26 septembrie 2012 referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa
1. În temeiul prevederilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 15 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările ulterioare, la data de 2 iulie 2012, Preşedintele României a solicitat Curţii Constituţionale să se pronunţe asupra Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa.
Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 2.920 din 2 iulie 2012 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.171A/2012.
2. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate Preşedintele României apreciază că Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, precum şi pe cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
În acest sens se susţine că transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni reprezentând 69,991% în vederea finalizării privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa s-a realizat prin încălcarea principiului egalităţii de tratament, respectiv prin conversia datoriilor în acţiuni, tratament de care nu au beneficiat şi alte societăţi comerciale.
De asemenea, se mai arată că aceste facilităţi fiscale la plata obligaţiilor bugetare restante au fost acordate prin hotărâre a Guvernului şi nu printr-un act normativ cu valoare superioară.
Totodată, în obiecţia de neconstituţionalitate se mai arată că Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa, a fost adoptată de Parlamentul României potrivit procedurilor constituţionale specifice legilor ordinare, iar la data de 21 martie 2011, Preşedintele României a solicitat Parlamentului reexaminarea acestei legi, în temeiul art. 77 alin. (2) din Constituţia României. În urma reexaminării, Parlamentul a transmis Preşedintelui României, în vederea promulgării, legea de aprobare în forma iniţială.
3. În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sesizarea a fost transmisă preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra obiecţiei de neconstituţionalitate.
Preşedintele Senatului, preşedintele Camerei Deputaţilor şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând obiecţia de neconstituţionalitate, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
4. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, precum şi ale art. 1, 10, 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze obiecţia de neconstituţionalitate.
5. Obiectul controlului de constituţionalitate, astfel cum rezultă din sesizarea formulată, îl constituie dispoziţiile Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa.
Chiar dacă din susţinerile autorului obiecţiei de neconstituţionalitate rezultă că acesta critică din punct de vedere intrinsec Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000, Curtea reţine că, potrivit jurisprudenţei sale, în cadrul controlului a priori de constituţionalitate, în cazul legilor de aprobare a ordonanţelor se poate contesta atât extrinsec, cât şi intrinsec soluţia cuprinsă în ordonanţa astfel aprobată, întrucât "ordonanţele Guvernului aprobate de Parlament prin lege, în conformitate cu art. 115 alin. (7) din Constituţie, încetează să mai fie acte normative de sine stătătoare şi devin, ca efect al aprobării de către autoritatea legiuitoare, acte normative cu caracter de lege, chiar dacă din raţiuni de tehnică legislativă, alături de datele legii de aprobare, conservă şi elementele de identificare atribuite la adoptarea lor de către Guvern" (a se vedea în acest sens Decizia nr. 95 din 8 februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 23 februarie 2006).
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt cele ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, precum şi cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
6. Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:
6.1. Societatea Comercială "Petromidia" - S.A. Constanţa a fost înfiinţată în temeiul pct. 95 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.176/1990 privind înfiinţarea de societăţi comerciale pe acţiuni în industrie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 bis din 21 ianuarie 1991, şi emisă în baza Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, prin preluarea integrală a patrimoniului Combinatului Petrochimic Midia.
Astfel cum rezultă din nota de fundamentare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998, după o încercare nereuşită de privatizare a Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa în anul 1997, Fondul Proprietăţii de Stat a reluat procesul prin publicarea ofertei de vânzare în 30 iulie 1998, cu termen-limită de depunere a ofertelor 26 octombrie 1998.
Având în vedere situaţia precară a societăţii, precum şi necesitatea continuării procesului de privatizare, a fost adoptată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 în vederea acordării unor facilităţi la plata preţului acţiunilor reprezentând 65,323% din capitalul social al Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa şi la plata unor obligaţii bugetare, Fondul Proprietăţii de Stat fiind mandatat de Guvern, potrivit art. 2 din ordonanţa de urgenţă, să negocieze şi să încheie contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni. Împuternicirea a fost acordată prin Hotărârea Guvernului nr. 985/1998 privind aprobarea mandatului Fondului Proprietăţii de Stat referitor la privatizarea Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998.
Adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 a avut drept scop facilitarea încheierii contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de acţiuni şi totodată stimularea revigorării economice a Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie 1998, prevedea la art. 1 că "În vederea privatizării Societăţii Comerciale «Petromidia» - S.A. Constanţa, Fondul Proprietăţii de Stat va negocia şi va încheia contractul de vânzare-cumpărare a unui pachet de acţiuni reprezentând 65,323% din capitalul social al acestei societăţi comerciale, cu acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor datorii bugetare, facilităţi care vor fi stabilite prin derogare de la prevederile cap. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, ale cap. V din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 72/1997, printr-un mandat acordat de Guvern Fondului Proprietăţii de Stat."
În anul 2000 a fost adoptată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 12 decembrie 2000, prin care a fost modificată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998. Din nota de fundamentare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 rezultă că aceasta a fost adoptată ca urmare a modificării structurii acţionariatului, care a fost luată în considerare la data întocmirii proiectului Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998, ca urmare a includerii unor terenuri în capitalul social. Astfel, structura acţionariatului s-a modificat prin includerea unor terenuri în capitalul social şi, ca urmare, ponderea acţiunilor deţinute de Fondul Proprietăţii de Stat a crescut de la 65,323%, astfel cum era prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998, la 69,991%.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000, care face obiectul legii de aprobare supuse controlului de constituţionalitate, prevede în articolul unic că "În vederea finalizării privatizării Societăţii Comerciale «Petromidia» - S.A. Constanţa şi transferului dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni reprezentând 69,991% din capitalul social al acestei societăţi comerciale către investitorul cu care Fondul Proprietăţii de Stat a negociat şi a încheiat contractul de vânzare-cumpărare având ca obiect respectivul pachet de acţiuni, se vor acorda prin hotărâre a Guvernului facilităţi la plata unor obligaţii bugetare şi a altor obligaţii către Ministerul Finanţelor, prin derogare de la prevederile cap. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, ale cap. V din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 72/1997, cu modificările şi completările ulterioare."
Ulterior, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 a fost aprobată prin Legea nr. 502/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 18 iulie 2002, fără a fi însă încorporate, potrivit dispoziţiilor art. 62 din Legea nr. 24/2000, în actul aprobat şi modificările aduse în anul 2000 prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000.
În acest context legislativ a fost adoptată Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa, care reglementează regimul juridic al finalizării procesului de privatizare a Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa ca urmare a încheierii contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de acţiuni cu investitorul cu care Fondul Proprietăţii de Stat a negociat tranzacţia şi care face obiect al controlului a priori de constituţionalitate.
6.2. Curtea reţine că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000, obiect al legii de aprobare supuse controlului de constituţionalitate, se acordă, în vederea finalizării procesului de privatizare a societăţii amintite, prin hotărâre a Guvernului, doar facilităţi la plata unor obligaţii bugetare şi a altor obligaţii către Ministerul Finanţelor, Guvernul nemaifiind abilitat să acorde investitorului facilităţi la plata preţului acţiunilor.
Se observă că autorul obiecţiei de neconstituţionalitate critică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 prin prisma faptului că acest act normativ instituie posibilitatea convertirii în acţiuni a datoriilor bugetare ale Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa. Însă conţinutul normativ al acestei ordonanţe de urgenţă nu cuprinde nicio asemenea dispoziţie, problemele ridicate de autorul obiecţiei vizând, cel mult, procedura de aplicare concretă a legii de către Guvern, ca reprezentant al statului în relaţia cu investitorul Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa.
În ceea ce priveşte conversia datoriilor în acţiuni, aceasta nu face obiectul reglementării criticate, ci, eventual, al unei reglementări anterioare în baza căreia s-a încheiat contractul de privatizare, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998, act normativ cu care însă Curtea Constituţională nu a fost sesizată. Or, analiza unor atari critici care vizează Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 excedează obiectului controlului de constituţionalitate exercitat în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie.
6.3. Fără a antama fondul obiecţiei de neconstituţionalitate, Curtea reţine că drepturile fundamentale prevăzute în Constituţie îi privesc doar pe cetăţeni, iar în ceea ce priveşte persoanele juridice, acestea se bucură de protecţia lor numai în măsura în care, printr-o anumită reglementare privind aceste persoane, sunt afectate indirect drepturile fundamentale ale cetăţenilor.
Curtea, în jurisprudenţa sa, de exemplu prin Decizia nr. 657 din 9 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 890 din 1 noiembrie 2006, a statuat că persoanele juridice nu se bucură de drepturi cetăţeneşti. Or, dacă s-ar accepta aplicabilitatea art. 16 din Constituţie şi acestor persoane, legiuitorul nu ar mai putea reglementa, în mod distinct, regimul lor juridic.
Or, în speţă, reglementarea nu vizează drepturi fundamentale ale cetăţenilor, ci o serie de avantaje în scopul finalizării procesului de privatizare. Regimul acordării facilităţilor reprezintă strict o problemă de politică economică, pe care legiuitorul originar sau delegat este îndreptăţit să o adopte în funcţie de interesele naţionale, legate de procesul de privatizare, în funcţie de situaţia concretă a fiecărei societăţi supuse procesului de privatizare. Or, problema uniformităţii diferitelor politici de privatizare legate de strategia naţională de privatizare nu este o problemă de ordin constituţional, ci de politică economică, astfel încât în cauză nu poate fi reţinută incidenţa art. 16 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 248/2000 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/1998 privind acordarea unor facilităţi la plata preţului acţiunilor şi la plata unor obligaţii bugetare, în scopul privatizării Societăţii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanţa.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterile au avut loc la data de 19 septembrie 2012 şi 26 septembrie 2012 şi la acestea au participat: Augustin Zegrean, preşedinte, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Mircea Ştefan Minea, Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan şi Tudorel Toader, judecători.
-****-

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Andreea Costin

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 704 din data de 15 octombrie 2012