| Categoria 1 (Solid) | Categoria 2 (Bun) | Categoria 3 (Satisfăcător) | Categoria 4 (Slab) |
Puterea financiară | | | | |
Condiţii de piaţă | Furnizori puţini aflaţi în concurenţă sau avantaj substanţial şi durabil privind localizarea, costul ori tehnologia. Cererea este puternică şi în creştere. | Furnizori puţini aflaţi în concurenţă sau localizare, cost ori tehnologie superioare mediei, dar este posibil ca această situaţie să nu dureze. Cererea este puternică şi stabilă. | Proiectul nu prezintă niciun avantaj privind localizarea, costul sau tehnologia. Cererea este adecvată şi stabilă. | Proiectul prezintă o localizare, un cost sau o tehnologie inferioare mediei. Cererea este slabă şi în scădere. |
Indicatorii financiari, cum ar fi rata de acoperire a serviciului datoriei, rata de acoperire pe durata de viaţă a creditului, rata de acoperire pe durata de viaţă a proiectului şi raportul dintre datorii şi capitalul propriu | Indicatorii financiari reflectă o situaţie financiară solidă, luând în considerare nivelul de risc al proiectului; ipoteze economice foarte robuste | Indicatorii financiari reflectă o situaţie financiară care se încadrează între nivelul solid şi cel acceptabil, luând în considerare nivelul de risc al proiectului; ipoteze economice aferente proiectului robuste | Indicatorii financiari reflectă o situaţie financiară standard, luând în considerare nivelul de risc al proiectului. | Indicatorii financiari reflectă o situaţie financiară slabă, luând în considerare nivelul de risc al proiectului. |
Analiza pe bază de simulări de criză (stress analysis) | Proiectul generează venituri capabile să acopere obligaţiile sale financiare în condiţii economice sau sectoriale de criză cu impact negativ major şi prelungite. | Proiectul generează venituri capabile să acopere obligaţiile sale financiare în condiţii economice sau sectoriale de criză obişnuită. Este probabil ca pentru proiectul respectiv să se înregistreze apariţia stării de nerambursare doar în condiţii economice de criză cu impact negativ major. | Proiectul este vulnerabil la condiţii de criză obişnuite de-a lungul unui ciclu economic şi se poate înregistra apariţia stării de nerambursare pentru proiectul respectiv în cazul unui declin economic obişnuit. | Este probabil ca pentru proiect să se înregistreze apariţia stării de nerambursare, în afara cazului în care condiţiile se ameliorează neîntârziat. |
Structura financiară | | | | |
Durata creditului în raport cu durata proiectului | Durata de viaţă utilă a proiectului depăşeşte în mod semnificativ durata creditului. | Durata de viaţă utilă a proiectului depăşeşte durata creditului. | Durata de viaţă utilă a proiectului depăşeşte durata creditului. | Durata de viaţa utilă a proiectului poate să nu depăşească durata creditului. |
Graficul de rambursare a creditului | Datorie rambursabilă în tranşe | Datorie rambursabilă în tranşe | Datorie rambursabilă în tranşe, cu o valoare limitată a ultimei sume rămase de rambursat, de o dimensiune mai mare în raport cu tranşele respective (bullet payment) | Rambursare integrală la scadenţă (bullet repayment) sau datorie rambursabilă în tranşe cu o valoare ridicată a ultimei sume rămase de rambursat, de o dimensiune mai mare în raport cu tranşele respective (bullet payment) |
Cadrul politic şi juridic | | | | |
Riscul politic, inclusiv riscul de transfer, luând în considerare tipul proiectului şi instrumentele de diminuare a riscului | Expunere foarte scăzută; instrumente solide de diminuare a riscului, dacă este necesar | Expunere scăzută; instrumente satisfăcătoare de diminuare a riscului, dacă este necesar | Expunere moderată; instrumente suficiente de diminuare a riscului | Expunere ridicată; instrumente slabe sau inexistente de diminuare a riscului |
Riscul de forţă majoră - război, tensiuni civile etc. | Expunere scăzută | Expunere acceptabilă | Protecţie standard | Riscuri semnificative, nediminuate în totalitate |
Sprijinul guvernamental şi importanţa proiectului pe termen lung pentru ţară | Proiect de importanţă strategică pentru ţară - preferabil orientat către export. Sprijin guvernamental puternic | Proiect considerat important pentru ţară. Un nivel bun al sprijinului guvernamental | Proiectul poate să nu fie strategic, dar aduce beneficii incontestabile pentru ţară. Sprijinul guvernamental poate să nu fie explicit. | Proiectul nu este unul cheie pentru ţară. Sprijinul guvernamental este insuficient sau inexistent. |
Stabilitatea cadrului juridic şi de reglementare - riscul de schimbare a legislaţiei | Cadrul de reglementare favorabil şi stabil pe termen lung | Cadrul de reglementare favorabil şi stabil pe termen mediu | Schimbările intervenite în cadrul de reglementare pot fi previzionate cu un nivel suficient de siguranţă. | Probleme de reglementare prezente sau viitoare pot afecta proiectul. |
Obţinerea întregului sprijin necesar şi tuturor aprobărilor necesare pentru derogări de la legislaţia privind conţinutul local (local content laws) | Solid | Satisfăcător | Suficient | Slab |
Caracterul executoriu al contractelor, garanţiilor reale şi personale | Contractele, garanţiile reale şi personale sunt executorii. | Contractele, garanţiile reale şi personale sunt executorii. | Contractele, garanţiile reale şi personale sunt considerate executorii, chiar dacă pot exista anumite probleme neesenţiale. | Există probleme esenţiale nerezolvate referitoare la executarea efectivă a contractelor, garanţiilor reale şi personale. |
Caracteristicile tranzacţiei | | | | |
Riscul aferent detaliilor conceptuale şi tehnologiei | Tehnologie şi detalii conceptuale demonstrate integral | Tehnologie şi detalii conceptuale demonstrate integral | Tehnologie şi detalii conceptuale demonstrate - problemele de demarare sunt diminuate prin intermediul unui pachet solid de realizare (completion package) | Tehnologie şi detalii conceptuale nedemonstrate; există probleme de tehnologie şi/sau detaliile conceptuale sunt complexe. |
Riscul construirii | | | | |
Permisiuni şi localizare | Toate permisiunile au fost obţinute. | Unele permisiuni sunt încă în curs de obţinere, dar primirea lor este considerată a fi foarte probabilă. | Unele permisiuni sunt încă în curs de obţinere, dar procesul de autorizare este bine definit şi este considerat o simplă formalitate. | Permisiuni esenţiale trebuie încă obţinute şi procesul de obţinere nu este considerat o simplă formalitate. Pot fi ataşate condiţii semnificative. |
Tipul contractului de construcţie | Contract de procurare şi execuţie (EPC - engineering and procurement contract) pentru construcţie la cheie, cu preţ fix şi dată stabilită de finalizare | Contract de procurare şi execuţie (EPC - engineering and procurement contract) pentru construcţie la cheie, cu preţ fix şi dată stabilită de finalizare | Contract de construcţie la cheie, cu preţ fix şi dată stabilită de finalizare, cu unul sau câţiva antreprenori | Contract la cheie cu preţ fix inexistent sau parţial şi/sau probleme de interacţiune cu multipli antreprenori |
Garanţii de îndeplinire | Daune compensatorii substanţiale (liquidated damages), garantate cu garanţii financiare şi/sau garanţii solide de îndeplinire din partea sponsorilor cu o poziţie financiară excelentă | Daune compensatorii semnificative (liquidated damages), garantate cu garanţii financiare şi/sau garanţii de îndeplinire din partea sponsorilor cu o poziţie financiară bună | Daune compensatorii adecvate (liquidated damages), garantate cu garanţii financiare şi/sau garanţii de îndeplinire din partea sponsorilor cu o poziţie financiară bună | Daune compensatorii inadecvate (liquidated damages) sau negarantate cu garanţii financiare ori garantate cu garanţii de îndeplinire slabe |
Istoricul profesional şi puterea financiară a antreprenorului în construirea unor proiecte similare | Solid | Bun | Satisfăcător | Slab |
Riscul de exploatare | | | | |
Sfera şi natura contractelor de exploatare şi întreţinere | Contract de exploatare şi întreţinere pe termen lung solid, de preferinţă cu stimulente legate de calitatea execuţiei contractului, şi/sau conturi de rezerve privind exploatarea şi întreţinerea | Contract de exploatare şi întreţinere pe termen lung şi/sau conturi de rezerve privind exploatarea şi întreţinerea | Contract de exploatare şi întreţinere limitat sau cont de rezerve limitat privind exploatarea şi întreţinerea | Nu există un contract de exploatare şi întreţinere: riscul unui cost de exploatare ridicat depăşeşte diminuatorii de risc. |
Expertiza, istoricul profesional şi puterea financiară a operatorului | Foarte solid sau angajamente ferme din partea sponsorilor de a furniza asistenţă tehnică | Solid | Acceptabil | Limitat/slab sau operator local dependent de autorităţile locale |
Riscul de distribuţie | | | | |
a) Dacă există un contract care obligă cumpărătorul fie să accepte livrarea bunului sau serviciului, fie să plătească o sumă de bani stabilită (take-or- pay contract) sau un contract de distribuţie la preţ fix: | Bonitate excelentă a cumpărătorului; clauze de încetare solide; durata contractului depăşeşte într-o măsură considerabilă scadenţa datoriei | Poziţie financiară bună a cumpărătorului; clauze de încetare solide; durata contractului depăşeşte scadenţa datoriei | Poziţie financiară acceptabilă a cumpărătorului; clauze de încetare normale; durata contractului corespunde în general cu scadenţa datoriei | Poziţie financiară nesatisfăcătoare a cumpărătorului; clauze de încetare slabe; durata contractului nu depăşeşte scadenţa datoriei |
b) Dacă nu există un contract care obligă cumpărătorul fie să accepte livrarea bunului sau serviciului, fie să plătească o sumă de bani stabilită (take-or- pay contract) sau un contract de distribuţie la preţ fix: | Proiectul produce servicii esenţiale sau o marfă vândută pe scară largă pe o piaţă mondială; producţia poate fi absorbită rapid la preţurile previzionate, chiar în condiţiile unor rate de creştere ale pieţei inferioare celor istorice | Proiectul produce servicii esenţiale sau o marfă vândută pe scară largă pe o piaţă regională care o va absorbi la preţurile previzionate în condiţiile unor rate de creştere ale pieţei la nivelul celor istorice | Marfa este vândută pe o piaţă restrânsă, care o poate absorbi numai în condiţiile unor preţuri inferioare celor previzionate' | Producţia aferentă proiectului este solicitată numai de către unul sau câţiva cumpărători sau nu este vândută în general pe o piaţă organizată |
Riscul de aprovizionare | | | | |
Riscul de preţ, de volum şi de transport al materiilor prime; istoricul profesional şi puterea financiară a furnizorului | Contract de aprovizionare pe termen lung cu un furnizor având o poziţie financiară excelentă | Contract de aprovizionare pe termen lung cu un furnizor având o poziţie financiară bună | Contract de aprovizionare pe termen lung cu un furnizor având o poziţie financiară bună - se poate menţine un anumit grad de risc de preţ | Contract de aprovizionare pe termen scurt sau contract de aprovizionare pe termen lung cu un furnizor având o poziţie financiară nesatisfăcătoare - se menţine cu certitudine un anumit grad de risc de preţ |
Riscuri privind rezervele - de exemplu, exploatarea resurselor naturale | Rezerve auditate în mod independent, demonstrate şi exploatate, depăşind într-o măsură ridicată necesarul pe durata de viaţă a proiectului | Rezerve auditate în mod independent, demonstrate şi exploatate, care depăşesc necesarul pe durata de viaţă a proiectului | Rezervele demonstrate pot acoperi proiectul în mod adecvat până la scadenţa împrumutului | Proiectul se bazează într-o anumită măsură pe rezerve potenţiale şi neexploatate |
Soliditatea sponsorului | | | | |
Istoricul profesional, puterea financiară şi experienţa privind ţara/ sectorul aferente sponsorului | Sponsor solid, cu istoric profesional excelent şi poziţie financiară foarte bună | Sponsor de calitate bună, cu istoric profesional satisfăcător şi poziţie financiară bună | Sponsor adecvat, cu istoric profesional adecvat şi poziţie financiară bună | Sponsor de calitate scăzută, fără istoric profesional sau cu istoric profesional îndoielnic şi/sau poziţie financiară nesatisfăcătoare |
Sprijinul sponsorului, evidenţiat de către participarea la capitalul propriu, clauza de proprietate şi stimulentul de a injecta lichidităţi adiţionale, dacă este necesar | Solid. Proiectul este strategic pentru sponsor într-un grad ridicat - activitate de bază, strategie pe termen lung | Bun. Proiectul este strategic pentru sponsor - activitate de bază, strategie pe termen lung | Acceptabil. Proiectul este considerat important pentru sponsor - activitate de bază | Limitat. Proiectul nu este esenţial pentru strategia pe termen lung a sponsorului sau pentru activitatea sa de bază |
Mecanismele de garantare | | | | |
Cedarea contractelor şi a conturilor | Deplin cuprinzătoare | Cuprinzătoare | Acceptabilă | Insuficientă |
Gajarea activelor, luând în considerare calitatea, valoarea şi lichiditatea acestora | Garanţie prioritară de prim rang, executorie din punct de vedere juridic, asupra tuturor activelor proiectului, asupra contractelor, permisiunilor şi conturilor necesare derulării proiectului | Garanţie prioritară, executorie din punct de vedere juridic, asupra tuturor activelor proiectului, asupra contractelor, permisiunilor şi conturilor necesare derulării proiectului | Garanţie acceptabilă asupra tuturor activelor proiectului, asupra contractelor, permisiunilor şi conturilor necesare derulării proiectului | Garanţie insuficientă în favoarea creditorilor; clauză de gaj negativ inadecvată |
Controlul creditorului asupra fluxurilor de numerar - de exemplu, utilizarea excesului de lichidităţi pentru plata datoriei (cash sweep), conturi de depozit la terţe părţi independente până la îndeplinirea unei prevederi contractuale (escrow accounts) | Solid | Satisfăcător | Suficient | Slab |
Soliditatea clauzelor contractuale - plăţi în avans obligatorii, amânarea plăţilor, ordinea de efectuare a plăţilor (payment cascade), restricţii privind dividendele etc. | Clauzele contractuale sunt solide pentru acest tip de proiect. Nu este permisă contractarea unei datorii suplimentare pentru proiectul respectiv. | Clauzele contractuale sunt satisfăcătoare pentru acest tip de proiect. Este permisă contractarea unei datorii suplimentare extrem de limitate pentru proiectul respectiv. | Clauzele contractuale sunt suficiente pentru acest tip de proiect. Este permisă contractarea unei datorii suplimentare limitate. | Clauzele contractuale sunt insuficiente pentru acest tip de proiect. Este permisă contractarea unei datorii suplimentare nelimitate. |
Fondurile de rezervă - serviciul datoriei, exploatare şi întreţinere, reînnoire şi înlocuire, evenimente neprevăzute etc. | Perioadă de acoperire superioară mediei, toate fondurile de rezervă finanţate integral în numerar sau prin scrisori de credit emise de către bănci cu un rating foarte ridicat | Perioadă de acoperire medie, toate fondurile de rezervă finanţate integral | Perioadă de acoperire medie, toate fondurile de rezervă finanţate integral | Perioadă de acoperire inferioară mediei, fondurile de rezervă finanţate prin fluxurile de numerar de exploatare |